Skocz do zawartości

Perypetie budowlane Solange :)


Recommended Posts

Napisano

Czytam sobie właśnie plik od MrTomo (jeszcze raz dziękuję) z radami Adama M.

Rozpoczynam cykl 100 pytań do ;) 

Adam napisał:

Cytat

Ja nie stosuję średnic mniejszych jak fi 100 , nawet jak z obliczeń wynika, że są o wiele za duże. Powietrze jest lepkie, o czym często się zapomina! Rura fi 100 dla bardzo nikłych wydatków ma pomijalny opór i może być dość długa bez widocznego wpływu na podział strugi, co często jest korzystne ze względów montażowych

Wszędzie spotykam się z przekrojem 50 albo 75. Poważnie 100?  

Napisano

Adam to wyższa szkoła jazdy - projektuje i wykonuje zgodnie z najwyższymi arkanami wiedzy - nie idąc na skróty.

Jego rozwiązania sprawdzają się zarówno w dużych jak i małych (kurnikach) obiektach.

W kurnikach idzie się na skróty i wykonuje wentylację opartą o skrzynki rozdzielcze, "zasilane" przewodami 50 - to znacznie upraszcza zarówno wykonanie projektu, jak i samej WM.

Napisano
5 godzin temu, solange63 napisał:

Wszędzie spotykam się z przekrojem 50 albo 75. Poważnie 100?  

Przecież masz tam dużo miejsca pod tym sufitem. :D

Zgodnie z przepisami pomieszczenia bez okien,  garderoby, składziki i wszelkie tego typu schowki muszą mieć wentylację.

Mniejsze średnice są tańsze w materiale, wygodniejsze w budowie.

 

Napisano
8 godzin temu, solange63 napisał:

Czytam sobie właśnie plik od MrTomo (jeszcze raz dziękuję) z radami Adama M.

Rozpoczynam cykl 100 pytań do ;) 

Adam napisał:

Wszędzie spotykam się z przekrojem 50 albo 75. Poważnie 100?  

Kluczem, imho do zaprojektowania samodzielnego wentylacji jest zrozumienie zależności między ilością powietrza (m3/h) , prędkością przepływu powietrza (m/s) i przekrojem rury (m2). Trzeba zgrać jednostki ( h i sek ). I poobracać wzorem:

prędkość V = ilość powietrza wentylacyjnego podzielona przez przekrój rury

V - prędkość przepływu nie może być większa niż 3m/s

ilość powietrza poda Ci Bajbaga albo znajdziesz w sieci; yto jest znormalizowane, ale Bajbaga wie najlepiej jak normę rozumieć

przekrój rury dobierzesz tak, żeby nie przekroczyć prędkościu 3m/s (im węższa rura, tym prędkość większa i hałas się robi też bardziej słyszalny - świsty, gwizdy, przeciągi, te sprawy.

 

Napisano
10 godzin temu, PeZet napisał:

przekrój rury dobierzesz tak, żeby nie przekroczyć prędkościu 3m/s (im węższa rura, tym prędkość większa i hałas się robi też bardziej słyszalny - świsty, gwizdy, przeciągi, te sprawy.

gotowiec np:

przewody-wentylacyjne-pe-flex-3.png

Ta szybkość i hałasy bardzo istotne na nawiewach w sypialni. 

Napisano

Pytanie;

szukałam w necie, ale znajduję sprzeczne informacje :/ 

Czy mając WM lepiej w kuchni zaprojektować pochłaniacz, który tylko filtruje powietrze i wyrzuca je do pomieszczenia, czy mogę mieć wyciąg, z odprowadzeniem na zewnątrz? Czy nie zakłóci to pracy WM?

Napisano

Są dwie szkoły .......

Moim zdaniem można zastosować wyciąg mechaniczny.
WM ma "niezwykłe" zdolności do samoregulacji - jedyna "przykrość" przy włączonym wyciągu, to zwiększenie wentylacji w całym domu, ale:
- w kuchni jest okno, które można rozszczelnić podczas pracy wyciągu,
- wyciąg można podłączyć do osobnej rury za pośrednictwem takiego lub podobnego "patentu": https://www.wentylator.co/pl/p/Zestaw-do-okapu-Marley/104 .

I przy okazji, nawet jeśli jest kuchenka gazowa, to w tym przypadku wolno stosować wyciąg mechaniczny - w zgodzie z Rozporządzeniem w sprawie WT .....  §150.9.

Napisano

U mnie będzie indukcja i okap sufitowy. Podejrzewam, że sporadycznie będę z niego korzystać... jak dla mnie mógłby być zwykły pochłaniacz, ale małż upiera się nad wyciągiem... 

Napisano
28 minut temu, solange63 napisał:

U mnie będzie indukcja i okap sufitowy. Podejrzewam, że sporadycznie będę z niego korzystać... jak dla mnie mógłby być zwykły pochłaniacz, ale małż upiera się nad wyciągiem... 

ja ma zwykły podszafkowy pochłaniacz/okap - i w zupełności wystarczy jak na moje skromne potrzeby ;)

spytaj go, kto będzie z tego korzystać częściej, ty czy on :P

Napisano
11 minut temu, aaaa napisał:

ja ma zwykły podszafkowy pochłaniacz/okap - i w zupełności wystarczy jak na moje skromne potrzeby ;)

spytaj go, kto będzie z tego korzystać częściej, ty czy on :P

Nie. To już chyba nie chodzi o to... niech ma chłopak, że jedna decyzja na budowie należała do niego ;):D 

 

 

Nie, wróć! Jeszcze wybrał bramę wjazdową :D 

Napisano
16 minut temu, solange63 napisał:

Nie, wróć! Jeszcze wybrał bramę wjazdową :D 

Skoro ma bramę, to nie komplikuj wentylacji. Zrób pochłaniacz osobno, nie pakuj tłuszczu i dodatkowych wentylatorów do układu WM. Czytałem też o tym i głowa mnie rozbolała, a zastosuję u siebie następujący pomysł znaleziony: pochłaniacz ślepy i wywiew NAD ślepym pochłaniaczem - lub gdzieś w pobliżu - bez podłączenia do pochłaniacza.

Napisano (edytowany)

Pezet, nie chodzi mi o to, żeby podłączać pochłaniacz do instalacji WM. Zapytałam czy mogę mieć wyciąg (osobny), który w znaczący sposób nie zaburzy pracy WM (właśnie z uwagi na różnicę ciśnień, o której wspomniał Bajbaga).

Edytowano przez solange63 (zobacz historię edycji)
Napisano

Dobiera się z "ustawowych" wymogów ilości usuwanego powietrza z pomieszczeń brudnych.
U Ciebie jest to 180m3/h.

Przekładając to na idealnie dobraną centralę -  nie może mieć mniejszej wydajności niż 180m3/h .

Powinna posiadać "biegi":
- tryb wakacyjny/dyżurny, wydajność około 50m3/h
- tryb nocny, wydajność około 100m3/h,
- tryb "nominalny", wydajność 180m3/h,

Dodatkowo i ewentualnie tryb "wietrzenia" o wydajności 200 - 300m3/h  (z doświadczenia - prawie nie używany) .

Z użytecznych gadżetów:
- możliwość programowania tygodniowego, ale może być też programowanie dzienne (stałe) wydajnością centrali,
- bypass  ręczny lub automatyczny.

Napisano (edytowany)
24 minuty temu, bajbaga napisał:

Dobiera się z "ustawowych" wymogów ilości usuwanego powietrza z pomieszczeń brudnych.
U Ciebie jest to 180m3/h.

Przekładając to na idealnie dobraną centralę -  nie może mieć mniejszej wydajności niż 180m3/h .

Powinna posiadać "biegi":
- tryb wakacyjny/dyżurny, wydajność około 50m3/h
- tryb nocny, wydajność około 100m3/h,
- tryb "nominalny", wydajność 180m3/h,

Dodatkowo i ewentualnie tryb "wietrzenia" o wydajności 200 - 300m3/h  (z doświadczenia - prawie nie używany) .

Z użytecznych gadżetów:
- możliwość programowania tygodniowego, ale może być też programowanie dzienne (stałe) wydajnością centrali,
- bypass  ręczny lub automatyczny.

Może ci się Sola to do czegoś przyda...jak to wygląda u mnie

- standardowo pracuje na 100m3/h
- latem w takie upalni dni jak teraz w dzień daje na minimum(50m3/h) a noca na 170m3/h
- tryb "wietrzenie"czasami jednak się przydaje (w moim modelu 400, maksymalne ustawienia to coś pod 400 jest  - ale wszystko zależy od oporów instalacji!! - jak są za duże opory(np. zasyfiony filtr) lub instalacja nie teges(!), to reku nie pozwoli ustawić powyżej wyliczonej przez siebie granicy (np. kiedyś bawiłem się ustawieniami i nie byłem w stanie zapodać mu więcej niż 265m3/h, ze względu na zanieczyszczone filtry, po wymianie filtrów problem zniknął)
bypass mam automatyczny, programowanie niby jakieś tam mam, ale i tak przestawiam wszystko ręcznie...
Poszczególne reku bardzo różnią się detalami - jak np. pod kątem ustawień które można zaprogramować - np. u mnie minimum to 50m3/h do ustawienia, a są podobne reku, gdzie to minimum jest w okolicy 100m3/h itd....niektóre modele nie operują konkretnie xx m3/h, tylko % mocy nominalnej....Mam Brinka HR400Large - do mojego domu wersja HR300Medium mimo że spełniałaby kryteria, to jednak byłby chyba trochę za mały (różnica w cenie między modelami to około 800-900zł)

prawie każdy reku 300-400m3/h nada się do twojego domu, tylko trzeba się wczytywać w konkretne szczegóły, żeby nie być później czymś zdziwionym

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Napisano
19 godzin temu, aaaa napisał:

Mam Brinka HR400Large - do mojego domu wersja HR300Medium mimo że spełniałaby kryteria, to jednak byłby chyba trochę za mały

Bo diabeł tkwi w szczegółach. 
Producenci często na takim samym wymienniku, deklarują różne wydajności, kosztem mocy centrali - widać to zwłaszcza przy maksymalnej wydajności centrali.
Ale w zakresie niskich i średnich wydajnościach (a w takich pracuje centrala przez 90% czasu) różnice nie są duże.

Wniosek z tego taki, że czasem warto zapłacić więcej i kupić centralę o wyższej wydajności ale i z większym wymiennikiem - co łatwo stwierdzić.

Napisano
21 godzin temu, solange63 napisał:

Pezet, nie chodzi mi o to, żeby podłączać pochłaniacz do instalacji WM. Zapytałam czy mogę mieć wyciąg (osobny)...

Skrót myślowy pogonił za skrótem i tak wyszło, że napisałem co napisałem. Chodziło mi o to, by napisać Tobie, że nie warto robić osobnego wywiewu dla okapu, bo wystarczy dać zwykły wywiew nad ślepym pochłaniaczem. Howgh.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Wpadam z szybkim pytaniem; jaki kocioł gazowy? Jaką firmę polecacie? Oczywiście odpowiedni stosunek ceny do jakości :) 

Rozmyślamy o jednofunkcyjnym z zasobnikiem. Właśnie; jaka pojemność? 4 osoby, 2 wanny... ale raczej nie będą używane jednocześnie i często. Standardowo raczej prysznic. 

Napisano

Mężu podobają się kotły z wbudowanym zasobnikiem.

Na tapecie taki oto Buderus Logamax plus GB172T 14 kw/150 litrów zasobnika

https://www.buderus-sklep.pl/kotly-kondensacyjne-stojace/kotly/logamax/buderus-logamax-plus-gb172t-zasobnik-warstwowy,p1543324414

 

Junkers Cerapur Modul 14 kw/100 litrów zasobnika

https://www.junkers-sklep.pl/kotly-kondensacyjne/kotly/cerapur-modul/junkers-cerapur-modul,p883618922

 

Są jakieś inne firmy godne uwagi? Wieśman drogi strasznie, Vaillant podobnie.

Napisano

Mężu ma rację że z wbudowanym zasobnikiem bo nie musisz ciągnąć pajęczyny rurek i masz wszystko w jednym pudełku już połączone.  ja na ten przykład mam jeszcze w tym pakiecie też instalację solarną.

Napisano
23 minuty temu, demo napisał:

Mężu ma rację że z wbudowanym zasobnikiem bo nie musisz ciągnąć pajęczyny rurek i masz wszystko w jednym pudełku już połączone.  ja na ten przykład mam jeszcze w tym pakiecie też instalację solarną.

Tylko dlaczego te ustrojstwa mają taką cenę? Kocioł z osobnym zasobnikiem wychodzi o kilka tysięcy taniej.

Napisano

j.w pisał demo

+ mały zasobnik (zintegrowany) to mniejsze straty a wydajność pokrywa zapotrzebowanie nawet dużej rodziny, bo przy dużym poborze CWU kocioł podgrzewa wodę, praktycznie, przepływowo.

 

12 minut temu, solange63 napisał:

Tylko dlaczego te ustrojstwa mają taką cenę? Kocioł z osobnym zasobnikiem wychodzi o kilka tysięcy taniej.

Ale to jest kombajn z dobranymi pompami obiegowymi, naczyniami, itp.
W zasadzie podpina się pod instalacje hydrauliczne i finito 

Napisano
5 minut temu, bajbaga napisał:

j.w pisał demo

+ mały zasobnik (zintegrowany) to mniejsze straty a wydajność pokrywa zapotrzebowanie nawet dużej rodziny, bo przy dużym poborze CWU kocioł podgrzewa wodę, praktycznie, przepływowo.

Co oznacza "mały zasobnik"? 100 litrów, czy jeszcze mniej?

Napisano

Mały w stosunku do indywidualnych zasobników CWU, bo dla Twojej 4 osobowej rodziny "zapodają" Ci  około 300 l. :D

Te z podanych linków mają 100 i 150 l  - czyli małe. :icon_cool:

Ps. Z tego co pamiętam Baszka też rozważała kombajn, i tam był zasobnik mniejszy jak 100 l.

Napisano

300 litrów to na solary, których mieć nie zamierzam. 

100 litrów powinno być ok. Nawet jeśli zużyjemy całą wodę, to nikomu korona z głowy nie spadnie czekając 20 minut na zagrzanie.

Napisano
11 minut temu, solange63 napisał:

300 litrów to na solary, których mieć nie zamierzam. 

Zdziwisz się, ale tak dobierają zasobnik bez solarów - a siła argumentów jest porażająca, prawie apokaliptyczna.

14 minut temu, solange63 napisał:

Nawet jeśli zużyjemy całą wodę, to nikomu korona z głowy nie spadnie czekając 20 minut na zagrzanie.

Raczej mniej jak 15 minut (dla 14 kW), ale tego typu kombajny uzupełniają pobór na bieżąco.

Napisano
2 godziny temu, solange63 napisał:

 

100 litrów powinno być ok. Nawet jeśli zużyjemy całą wodę, to nikomu korona z głowy nie spadnie czekając 20 minut na zagrzanie.

Będzie ok
Dzieciaki mają zasobnik 100 l. Wprawdzie jedno dziecko mniej ale z kolei jedno z dorosłych lubi wodę. Nigdy nie sygnalizowali problemu a w użytku jest prysznic i wanna.

Napisano
3 godziny temu, Buster napisał:

Będzie ok
Dzieciaki mają zasobnik 100 l. Wprawdzie jedno dziecko mniej ale z kolei jedno z dorosłych lubi wodę. Nigdy nie sygnalizowali problemu a w użytku jest prysznic i wanna.

Ja też! Uwielbiam się moczyć. Szybki prysznic to i tak z 15 minut ;)

Napisano

u mnie zasobnik 140 l, 4 osoby, ja i 3 kobity, nie zdarza się, by wody brakowało, może kilka razy zdarzyło się przez 5 lat, że ktoś parę minut poczekać musiał

Napisano (edytowany)
Dnia 5.09.2017 o 16:08, solange63 napisał:

Kolejne pytanie;

zasobnik z wężownicą, czy warstwowy? Różnicę w działaniu znam, ale nie wiem jak bardzo przekłada się to na komfort użytkowania. 

Nie możesz tak zadawać pytań, jak chcesz mały zasobnik do 100l na  4 osoby/2 wanny  i mały mocowo kociołek 14 kW to tylko warstwowy.

 

Kocioł kondensacyjny ze zintegrowanym lub oddzielnym zasobnikiem warstwowym.

 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano

Na prawo od kuchni jest sypialnia z garderobą i łazienka (z oknem). Tutaj intensywnie myślimy, czy nie połączyć sypialni i garderoby i wstawić szafę. To znaczy inaczej; w tej chwili jest to jedno pomieszczenie i mieliśmy robić ściankę działową karton-gips... tylko wtedy przestrzeń sypialna będzie klaustrofobicznie mała. Coraz bardziej przychylamy się do szafy.

Nad garażem jest kotłownia/pralnia i obok schowek/spiżarka.

Napisano

Jutro kole południa postaram napisać coś "z sensem", bo kilka rozwiązań jakoś mi nie pasi.

Nie jest źle, ale ideał to nie jest + jedna poważna "wpadka".

Oczywiście - moim zdaniem.

Napisano (edytowany)

Hej.

Podstawiłem do moich wzorków i wyliczeń wentylacyjnych Twoje, Solange, parametry i wychodzi mi co następuje:

Założenie: prędkość przepływu powietrza = 3m/s

dla 20m3/h, fi= 48,6mm
dla 30m3/h, fi= 59,5mm
dla 40m3/h, fi= 68,7mm
dla 50m3/h, fi= 76,8mm

Z kolei przy prędkości przepływu = 6m/s:

dla 20m3/h, fi= 34,3mm
dla 30m3/h, fi= 42,1mm
dla 40m3/h, fi= 48,6mm
dla 50m3/h, fi= 54,3mm

Wnioski:
1. Moim zdaniem możesz kłaść mniej rur.
2. Zauważyłem, że jeden anem wyw dałaś blisko drzwi. Tak chyba nie powinno być.

Konkluzja:
Z tego co się naczytałem o wentylacji - obecny Twój schemat jest OK, to wszystko będzie działać, bo wentylacji nie da się spaprać, jeśli poświęci się jej uwagę. Z moich szacunków wychodzi, że ilość rur końcowych (chodzi mi o sumaryczny przekrój) w twoim projekcie jest zdecydowanie przeszacowana. Powietrze jest lepkie, stąd lepiej jest lekko podkręcać prędkość przepływu, aniżeli zaniżać, a to po to, żeby mieć pewność, że powietrze w kanale nie stoi. Jednakowoż ja tylko teoretycznie się tu wypowiadam, bo moja instalacja, jakkolwiek gotowa, wciąż pozbawiona jest jednostki centralnej - nawiewy i wywiewy są obecnie wszystkie razem wywiewami - podłączonymi po prostu do wyrzutni i czerpni. :) Przy braku wentylatorów zapachy z kuchni samopas wędrują na dach, o czym przekonałem się tego lata. 

Pozdrowienia.

 

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
11 minut temu, PeZet napisał:

 

Wnioski:
1. Moim zdaniem możesz kłaść mniej rur.
2. Zauważyłem, że jeden anem wyw dałaś blisko drzwi. Tak chyba nie powinno być.

 

 

Ad. 1 Tak, zabieram się za to właśnie.

Ad.2 Babol. W łazienkach poszły anemostaty nad miski WC. Musowo będzie w narożniku nad wanną (czyli po przekątnej od drzwi).

Dziękuję za cenne uwagi.

Napisano

Brawo Solka – dałaś radę i to koncertowo.:ih:

 

Do tego co napisał Piotr, takie drobne uwagi

- nie bardzo rozumiem skąd różnica w średnicach na króćcach centrali: dolocie (200mm) i wylocie (160mm) – sama centrala ma równe średnice (z tego co widzę na DT tych central),

- nie widzę żadnej wentylacji w pomieszczeniu gospodarczym. Z tego co pamiętam, masz kocioł z zamkniętą komorą – czyli brak ograniczeń co do rodzaju wentylacji. Jeśli ma być tam pralnia (i zapewne suszarnia) to wentylacja powinna być (wywiewna lub nawiewno-wywiewna) co najmniej wymiana 2 kubatur pomieszczenia w ciągu godziny, uruchamiana okresowo (w czasie prania/suszenia). Nie pamiętam – jest tam wentylacja grawitacyjna ? Jeśli tak, to wszystko gra.

- jak ma być wentylowany garaż ? Będzie ogrzewany ?

- przesunąłbym skrzynkę rozdzielczą nawiewną i wywiewną bliżej środka domu – z różnych powodów, w tym także z konieczności ocieplenia wszystkich przewodów,

- nie bardzo rozumiem idei wyrzutni. Prawdopodobnie też będzie na ścianie (garażu). Nie da rady wyciągnąć jej na dach ?

 

A teraz czepiam się – bo to bardzo profesjonalny projekt wentylacji, to też potraktuję Cię „profesjonalnie”. :icon_cool:

 

- z wyliczeń wynika, że ta wentylacja jest nadciśnieniowa nawiew ma 250m3/h a wywiew 240m3/h ,

- nawiew ma 12 przewodów, czyli w każdym około 21m3/h, to skąd wyskoczyło 50m3/h ?

- wywiew ma 10 przewodów, czyli w każdym około 24m3/h, to skąd wartości 20m3/h.

:th_girl_hideface:

Napisano

Zacznę od tyłu. Niestety przeceniłeś moje zdolności Rysiu. Jak to mawia mój tata; głupim można być, ale w życiu trzeba sobie radę dać ;) Z racji, że cierpię ostatnio na notoryczny czasobrak, związany z praca zawodową, znalazłam sklep, który przy zakupie materiałów oferuje projekt w cenie. Dostałam wstępny rysunek i teraz będę smarować maila z poprawkami.

Odpowiadając na pytania:

kotłownia i garaż mają kominy do wentylacji grawitacyjnej. Garaż nieogrzewany.

Wyrzutnię przesuwamy i planujemy zrobić ją w podbitce, albo na ścianie.

Wcześniej wpisałam nazwę centrali, ale spojrzałam, że w tej nazwie są 2 opcje. W projekcie mam BRINK RENOVENT EXCELLENT 300 4/0 (nie wiem czy to coś zmienia, ale doprecyzowałam)

Skrzynki rozdzielcze... sufitów jeszcze nie mamy, ocieplenia też. Piętra nie planujemy, więc problemu z ociepleniem przewodów raczej nie powinno być. Chyba, że jeszcze inne względy przemawiają za zmianą lokalizacji?

Napisano
6 minut temu, solange63 napisał:

Wcześniej wpisałam nazwę centrali, ale spojrzałam, że w tej nazwie są 2 opcje. W projekcie mam BRINK RENOVENT EXCELLENT 300 4/0 (nie wiem czy to coś zmienia, ale doprecyzowałam)

Ma takie same króćce: 160mm

 

6 minut temu, solange63 napisał:

Chyba, że jeszcze inne względy przemawiają za zmianą lokalizacji?

Łatwiej ocieplić, "wyrównuje" się długość przewodów.

Napisano

Dopowiem - może się przyda ....

Czerpnia - nie mniej jak 2m od poziomu terenu.

Wyrzutnia w ścianie jeśli spełnia wymagania:
- przeciwległa ściana sąsiedniego budynku z oknami znajduje się w odległości co najmniej 10 m lub bez okien w odległości co najmniej 8 m;
- czerpnia powietrza, usytuowana w tej samej ścianie budynku, znajduje się poniżej lub na tym samym poziomie co wyrzutnia, w odległości co najmniej 1,5 m;
okna znajdujące się w tej samej ścianie są oddalone w poziomie od wyrzutni co najmniej 3 m, a poniżej lub powyżej wyrzutni – co najmniej 2 m

Ten ostatni wymóg, teoretycznie, nie dotyczy okien w garażu - teoretycznie, bo wprost nie napisano że dotyczy okien "mieszkalnych".

30 minut temu, solange63 napisał:

Niestety przeceniłeś moje zdolności Rysiu. Jak to mawia mój tata; głupim można być, ale w życiu trzeba sobie radę dać ;)

Dałaś radę, tak czy siak - czyli nie przeceniłem. :icon_lol:

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...