Skocz do zawartości

Dom pasywny, kopuła Autorus


Recommended Posts

Na rozpoczęcie budowy masz 3 lata – po tym terminie traci ważność PnB.

Na 7 dni przed planowanym rozpoczęciem robót budowlanych, należy zgłosić ten fakt w urzędzie (+ zawiadomienie projektanta), dołączając na piśmie, oświadczenie kierownika budowy (robót), stwierdzające przyjęcie obowiązku kierowania budową (robotami budowlanymi), a także załączając zaświadczenie o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, potwierdzonym przez tę izbę, z określonym w nim terminem ważności. (PB art. 41)


dopisałem:

Dziennik budowy zasady : http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-02-108-953

Cytat

§ 4. 1.Inwestor, składając zawiadomienie o zamiarze rozpoczęcia robót budowlanych lub wznowienia robót budowlanych, występuje do właściwego organu o wydanie dziennika budowy.
2.Organ, o którym mowa w ust. 1, wydaje dziennik budowy w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna, za zwrotem kosztów związanych z jego przygotowaniem.



Jako wykonawcę wpisujesz siebie. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dziś otrzymałem z firmy "Centrum projektowo-obliczeniowe CENTINO" www.centino.pl/ zamówiony projekt ogrzewania podłogowego razem z rozprowadzeniem rurek w wylewce, doborem akcesoriów itp. Dodatkowo Otrzymałem OZC (Obliczenia Zapotrzebowania na ciepło)

Całość to dobre 100stron obliczeń. Wychodzi na to, że potrzebuję źródła ogrzewania o mocy 10kW. A przyznam się ze na oko sobie kiedyś liczyłem 16kW. Pamiętam , jak byłem u kolegi Adama MK i on już w tamtym roku bez obliczeń szacował źródło na 8-10kW

Nie należy się tez dziwić gdy w ulotkach reklamowych CENTINO będzie zdjęcie mojego domku To była część umowy

Do umowy jednak nie należało to co teraz napiszę. Firma podeszła do sprawy bardzo profesjonalnie, trwało to dość długo ale każde pomieszczenie jest dokładnie wyliczone. I o to przecież chodzi Liczę także że firma wykona mi po wykonaniu inwestycji certyfikat energetyczny, który jest konieczny
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Do pasywnego zabrakło bardzo niewiele.
Wyszło 57,5 MJ/m2/rok (strona 59 wydruku) co daje 15,97 kWh/m2/rok.
Dom pasywny uznaje się poniżej 15 kWh/m2/rok.


Coraz częściej czytam że obecnie dla naszej strefy klimatycznej zużycie 10-12kWh/m2 daje dopiero standard pasywny.
Co nie zmienia faktu że gratuluję wyniku icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Do pasywnego zabrakło bardzo niewiele.
Wyszło 57,5 MJ/m2/rok (strona 59 wydruku) co daje 15,97 kWh/m2/rok.
Dom pasywny uznaje się poniżej 15 kWh/m2/rok.


Taki wynik z pewnością nie jest powodem do zmartwień icon_smile.gif . Czy poza własną satysfakcją z powodu zakwalifikowania domu do grupy pasywnych są jakieś dodatkowe profity?
I tak trafisz do ulotek reklamowych icon_razz.gif .
Link do komentarza
Zaczynasz stąpać po coraz cieńszym lodzie...
icon_lol.gif

Jak zbudujesz chałupkę co "pobiera" nie więcej jak 10 kWh/m2/rok to zaczniesz studiować problem chwilowej "nadprodukcji" ciepła, jak Cię kto odwiedzi!
Wpadnie pogadać, Ty mu kawkę zapodasz (i sobie) - i zaraz we wnętrzach się 36stC zrobi!
icon_lol.gif

(oczywiście - to żart, ale...)
Tak zbudowany dom narzuca na mieszkańców pewne ograniczenia...
Nie bardzo wyobrażam sobie zamieszkiwanie wewnątrz naczynia Dewara...

Ja idę inną drogą.
Staram się o dom zero-energetyczny.
Słoneczko podaje nam gratis niemałe ilości energii.
Wystarczy ją "pobrać" "zmagazynować na potem" i użyć gdy potrzebna.
Znacznie łatwiej wtedy jest poregulować sobie parametry wnętrz tak, jak nam wygodnie.
Straty ciepła też mają zalety i też są POTRZEBNE!
icon_lol.gif

Adam M.
Link do komentarza
Ja dodam, ale proszę tego nie odczytywać jako złośliwość, że do „pasywności” wlicza się też energię potrzebną do schłodzenia – a „nasi” jakoś ten element pomijają.
We wszystkich możliwych wyliczeniach, uwzględnia się temperaturę (obliczeniową) wewnętrzną tylko dla okresów grzewczych.

Idąc tym tropem, to pasywność można uzyskać również „obniżając” temperaturę wewnątrz pomieszczeń w okresie grzewczym. icon_eek.gif icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Się właśnie nie zakwalifikowałem do pasywniaków icon_smile.gif A jedyne profity to niskie opłaty, mam nadzieję. A wszystko i tak wyjdzie w praniu ;)


W mojej poprzedniej wypowiedzi "uciekło" słowo nie.
Skoro wszyscy pocieszają icon_lol.gif to również coś dorzucę od siebie. Pomyśl o tych, co potrzebują 8 ton węgla, aby przetrwać zimę! A latem i tak mają wędzarnie w domu.
Link do komentarza
Cytat

Idąc tym tropem, to pasywność można uzyskać również „obniżając” temperaturę wewnątrz pomieszczeń w okresie grzewczym. icon_eek.gif icon_biggrin.gif


Dokładnie,
Możemy naciągnąć wyniki i gdyby tylko Autor chciał nie jest to żaden problem. Zapotrzebowanie liczone jest przecież i z współczynników przenikania jak i z różnicy temperatur. Stąd zależnie od strefy klimatycznej oraz temperatury wewnętrznej możemy wyniki zmieniać i to dość znaczenie. Weźmy np. wiatrołap dla którego możemy przyjąć 20° lub 16° właściwie w zależności od "widzimisię" i jakości drzwi jednych i drugich. Wiatrołap w strefie V (-24°) o temperaturze wewnętrznej 20° daje nam delta T 44°. Ten sam wiatrołap w strefie I (16°) i temperaturze obliczeniowej 16° daje delta T 32° a to różnica prawie 30% !!!

Może zastanówmy się z Autorem gdzie ciepełko ucieka i tu pomyślimy nad poprawą. Jedna rzecz, która wydała mi się nieekonomiczna to wielkość powierzchni szklonej na środku kopuły. O ile dobrze pamiętam mieliśmy około 6 m2 szklenia przez szpiczastą konstrukcję. Gdyby to szklenie wykonać bardziej płasko zdecydowanie zmniejszyłaby się powierzchnia ucieczki ciepła. Nie potrafię znaleźć uzasadnienia dlaczego projektant wykonał tak silnie szpiczaste szklenie. Słońca więcej nie wpadnie przez to a ciepełko ucieka.

Pozdrawiam Krzysztof
Link do komentarza
Dziękuję za sugestie z tym szpiczastym przeszkleniem.

Przyznam się, że nie zwróciłem na to uwagi. Po prostu u architektów było wiec przejąłem to z dobrodziejstwem inwentarza , a raczej zostało mi to dane.

Ten element to jeszcze śpiew przyszłości ale pokombinuje co tu z nim zrobić, ewentualnie czym zamienić.

W tym miejscu chciałbym przedstawić Pana Krzysztofa z Centino który robił dla mnie projekt podłogówki oraz OZC.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
mały zonk. Dziś przyjechała ekipa zakładać licznik i w końcu nie założyła bo elektrycy od skrzynki położyli za cienki przewód i nie włożyli jakiegoś wyłącznika :( I się przepychanka zacznie żebym to ja sfinansował te zmiany.
Niedoczekanie!

Jutro liczę , że będę miał geodezyjnie zrobiony obrys budynku icon_smile.gif I w końcu zobaczę gdzie to dokładnie ma być icon_smile.gif
Link do komentarza
Gość gawel
Ja mam takie upierdliwie pytanie i mało związane z pasywnością budowlaną , czy ta budowa to wystartuje ??? icon_rolleyes.gif czy to będzie nadaj kryptoreklama i bicie piany trzepaczka przemysłową bo temat jest jakoś oblinkowany że kopuła i w ogóle wielkie halo a po prostu załóżmy że przyłącza już są i pokaż konkrety , takie potyczki to są dobre na zwykłych budowach icon_wink.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krótko mówiąc, instalacja nowoczesnej instalacji z grzejnikami i kotłem gazowym będzie kosztować średnio 20-30 tysięcy złotych. Więc cena jest odpowiednia.
    • Hierarchia nie jest dziwna, jest zwyczajna. Taka sama jak wszędzie na świecie. Podstawowym dokumentem prawnie obowiązującym są ustawy parlamentarne. I wydane na ich podstawie rozporządzenia. Bo żaden minister nie może edytować rozporządzeń, jeśli ustawa mu tego nie zleca i do tego nie upoważnia. I to są akty prawne, obowiązujące powszechnie! Wszystkich i zawsze.   Natomiast norma państwowa obowiązuje prawnie wtedy i tylko w takim zakresie, w jakim rozporządzenie do niej odsyła. Czy też na nią się powołuje. Są też normy branżowe (w instalatorstwie normy SEP-owskie), które kiedyś obowiązywały, ale to są już dawne dzieje. Teraz są to tylko zalecenia, które można stosować, ale obowiązku nie ma. Chociaż wypadałoby wtedy wiedzieć, dlaczego się od ich postanowień odstępuje.   Z tego powodu wyrobnicy ściśle stosują się do postanowień norm, bo tak jest po prostu bezpieczniej. Nie trzeba rozumieć dlaczego ma być tak, a nie inaczej, wystarcza stwierdzić, że tak stanowi norma.  Ale ci, którzy sami rozumieją co i po co robią, oraz w jakich warunkach, bywa  ze od norm odstępują, bo mają lepsze rozwiązania. I potrafią je uzasadnić.   Cały rozdział do końca. I to dokładnie!
    • Nie trzymam się ale staram się trzymać...już mam przykłady za sobą w swoim mieszkaniu gdzie nie jest to możliwe. Do którego paragrafu, rozdziału doczytać? Możesz zasugerować, czy po prostu do końca?   @retrofooddzięki, teraz b. rzeczowo.  to jak to się ma do tego:? https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf trochę dziwne hierarchia hmmm.   Rozumiem, że dok z linku najważniejszy: "I to jest dokument podstawowy..."
    • No właśnie. Przepisami obowiązującymi w każdej sytuacji, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, wraz z późniejszymi zmianami.   https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf Instalacji elektrycznej dotyczy rozdział 8, od paragrafu 180. A jednym z najważniejszych paragrafów jest ten z nr 183, ale radzę dokładnie przestudiować wszystkie.   I to jest dokument podstawowy. Bo nawet Polskie Normy nie są dokumentem obowiązującym, a jedynie zalecanym. Od postanowień normy można odstąpić w sytuacjach uzasadnionych. Przykład podałem wyżej. Nie da się prowadzić instalacji w strefach do siebie prostopadłych, jeżeli pomieszczenie ma ściany ukośne. Albo okrągłe. A takie są i wcale nierzadko. Innym przykładem był kiedyś nakaz obejmowania połączeniami wyrównawczymi wszelkich elementów metalowych w łazienkach. A więc literalnie go stosując, należało uziemiać zawiasy szafek, albo klucze w zamkach. Co jest absurdem totalnym.      Całej instalacji nie ma technicznego sensu prowadzić np. w podłodze, bo np. lampy wiszą najczęściej na suficie, albo na ścianach. Ale np. większość instalacji gniazdek wtyczkowych - już tak. Łatwiej i taniej prowadzić ją w podłodze. Nie wszystkie oczywiście, bo musimy mieć na uwadze postanowienia paragrafu 188, pkt 2: § 188.  1... 2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu należy stosować wyodrębnione obwody: oświetlenia, gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowych w łazience, gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.   Bo zasadą jest prowadzenie przewodów w liniach prostych, równolegle do krawędzi ścian i stropów. A odległości,  czyli wymiary w strefach, to już jest wymysł speców z SEP. Natomiast Ty się tego trzymasz, jak rąbka mamusi spódnicy. Niepotrzebnie.        
    • @retrofood Dla mnie pod takim czymś kryją się przepisy:   Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem to "...przepisach pomocniczych" to te strefy możemy traktować jako zalecenia...prowadź tak, jeżeli się da... Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem również, że zastrzeżeniem jest, że w prawej stronie przewody/rurki mam co powiedzmy 5cm. Przy prowadzeniu tylko przewodów one byłby obok siebie.     Możesz wskazać jak albo krótko opisać co masz na myśli, może coś pominąłem w tych artykułach. Przy tak ogólnym sformułowaniu mogę rozumieć, że miałem prowadzić całą instalację np.: w podłodze lub w suficie w tedy tak, na pewno bardziej da się uniknąć prowadzenia w większości przewodów w ścianach.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...