Skocz do zawartości

Jestem na wózku i muszę zbudować sobie dom


Gość Leszek4

Recommended Posts

Cytat

Pomyślałem o scenariuszu sytuacji mało prawdopodobnej ale możliwej.
W domu piętrowym, gdzie parter jest przystosowany dla osoby na wózku, na piętrze żyje niezależnie część rodzinki.
I zdarza się pewnego dnia, że ktoś na górze może potrzebować pomocy, a na dole jesteś tylko Ty.
Jakaś masakra.



Tylko na zasadzie przekory.

A jak akurat, co też się może zdarzyć, nie ma go w domu - parterówka pomoże ? icon_lol.gif
Link do komentarza
Nie pomoże. icon_biggrin.gif
Mnie się rozchodzi o sytuację, kiedy jesteś obecny i NIJAK nie możesz pomóc.
Piętrowy dom bez dostępu to szykowanie sobie pułapki.
Woda poleci na górze, bo rura puści, a człowiek siedzi na dole i co?
Okno się otworzy bo zawieje i zamiecie, a Leszku4 w domu sam na dole...
Szlag jasny może trafić!

Defetyzm paranoiczny sieję, owszem, jednak wychodzę z założenia, że jak już budować sobie chatę, to wyłącznie taką, by w niej mieć wszędzie dostęp. Można nie korzystać, bo są różne strefy, ale dostęp musi być zawsze - skoroś na wózku, to namawiam Cię gorąco, odpuść dom z poddaszem.

BTW, gdybym dziś miał decydować się na projekt, brałbym parterówkę. A najchętniej parterówkę z możliwie płaskim dachem, betonowym, o spadku i nośności takiej, by nie musieć odśnieżać.
Link do komentarza
Cytat

BTW, gdybym dziś miał decydować się na projekt, brałbym parterówkę. A najchętniej parterówkę z możliwie płaskim dachem, betonowym, o spadku i nośności takiej, by nie musieć odśnieżać.



W Twojej, Leszku sytuacji - ja też - najchętniej szeregową , z dwoma osobnymi wejściami .
Link do komentarza
Gość Leszek4
Hmmm… jak coś się stanie u góry, to myk na platformę przychodową T100 i jazda do góry.
Odwróćmy sytuację – to ja potrzebuję pomocy (sytuacja bardziej prawdopodobna). Coś mi się stało – wrzeszczę. Może na górze mnie usłyszą.
Usłyszą mnie w bliźniaku obok? Hmmm… ale co innego wspólna porterówka niebliźniacza.

Wiem, że chcecie mi pomóc i za to jestem b. wdzięczny. Sam się motam z myślami i zarówno piętrus, jak parterówka do mnie przemawiają.
Młodzież parterówki-bliźniaka nie chce, bo chcą żebyśmy jednak mieszkali razem, używali wspólnej kuchni, spotykali się nie wychodząc z chałupy. Opcja z aneksem kuchennym na piętrze ma być alternatywą (a to będzie małe dziecko, a to jakaś mała imprezka bez drażnienia ojca na dole).

No ale jest jeszcze kwestia kosztów. Młodzi uważają, że koszty domu parterowego, a zwłaszcza w wersji bliźniaczej, też nie będą małe. A to duży dach, a to powierzchnia fundamentów, rozciągnięcie instalacji itd.
Piętrowy, to schody i klatka schodowa, która też zajmie powierzchnię. Możecie wykazać mi, co przemawia kosztowo za parterowym domem, a co jest na niekorzyść piętrowego?

Szukam teraz też na szybko jakiegoś ładnego, parterowego domu z płaskim dachem, żeby mieć jakiś pogląd, ale słabo mi to idzie. No bo wejście musiałoby być wspólne, a potem rozdział na dwa mieszkania, ze wspólnym salonem. Garaż wtedy w osobnym budynku?

Nocturnus, jakżeś mnie tu chłopie znalazł?!
Skoro ten mój kocioł warzelny jeszcze działa, to rozumiem, że warzysz jeszcze piwo. Ja skończyłem na rzecz powrotu do wędkarstwa. Kupiłem kilka wózków elektrycznych, wybieram terenowy z fotelem Recaro i heja nad wodę, na wielodniowe zasiadki. Jedno jednak mi zostało – kiedy rozstawimy już nad wodą wszystkie graty, to nie ma nic piękniejszego, jak wygodnie rozsiąść się, zapalić dobry tytoń, a potem zrobić pssssyk i głęboki łyk! Poezja!
Link do komentarza
Cytat

Hmmm… jak coś się stanie u góry, to myk na platformę przychodową T100 i jazda do góry.
Odwróćmy sytuację – to ja potrzebuję pomocy (sytuacja bardziej prawdopodobna). Coś mi się stało – wrzeszczę. Może na górze mnie usłyszą.
Usłyszą mnie w bliźniaku obok? Hmmm… ale co innego wspólna porterówka niebliźniacza.

Młodzież parterówki-bliźniaka nie chce, bo chcą żebyśmy jednak mieszkali razem, używali wspólnej kuchni, spotykali się nie wychodząc z chałupy. Opcja z aneksem kuchennym na piętrze ma być alternatywą (a to będzie małe dziecko, a to jakaś mała imprezka bez drażnienia ojca na dole).



Argumenty nie do przebicia - jesli takie są oczekiwania, to szeregowiec faktycznie nie sprawdziłby się.
Jeśli młodzi nie chcą się odcinać od Ciebie całkiem , to faktycznie w tym momencie dom z poddaszem bedzie najlepszy.
Pomyśl jednak nad małym aneksem kuchennym też u siebie na parterze - na pewno się przyda ... może to być choćby mały aneks wydzielony z salonu icon_smile.gif


Cytat

No ale jest jeszcze kwestia kosztów. Młodzi uważają, że koszty domu parterowego, a zwłaszcza w wersji bliźniaczej, też nie będą małe. A to duży dach, a to powierzchnia fundamentów, rozciągnięcie instalacji itd.
Piętrowy, to schody i klatka schodowa, która też zajmie powierzchnię. Możecie wykazać mi, co przemawia kosztowo za parterowym domem, a co jest na niekorzyść piętrowego?



Właściwie koszty są raczej porównywalne.
Jedno odpada w parterówce a w to miejsce wchodzi coś innego w pietrowym - tak jak już zauważyłeś i odwrotnie.
Właściwie koszty będą porównywalne ... nie będzie zbyt wielkiej różnicy w kosztach.

Link do komentarza
Cytat

Leszku4
wrzucę swoje groszy dwoje w kwestię projektu.


To i ja.
I też będę optował za parterowym, tyle że nie w formie bliźniaka(ów).
Co do kosztów to powiedziałbym że niższe będą ze wskazaniem na parterówkę.
Koszt dachu nie tyle nakręca jego powierzchnia co kształt. Samo pokrycie zawsze jest najtańszą składową ceny końcowej.
Zastosowanie stropu drewnianego też może przynieś konkretne oszczędności, a taki w przypadku poddasza nieużytkowego sprawdzi się jak najbardziej. Jeszcze inną opcją jest zastosowanie wiązarów kratownicowych.
Tyle że jak piszesz nacisk na dom z piętrem jest duży.
Co do projektu który zawiesiłeś jako inspirację dla projektu, to zwróć uwagę że tego akurat domu nie da się zorientować optymalnie względem stron świata.
A myślę że energooszczędność będzie dla Ciebie dojść istotnym kryterium.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Gość Leszek4
Nie będę skromny – wykazałem się talentem dyplomatycznym.
Moja młodzież chce jednak parterówkę! I za Chiny nikt nie przekona ich do piętrusa! icon_mrgreen.gif
W związku z tym pani architekt koncepcję piętrusa wyrzuciła do kosza i tworzy koncepcję parterową z poddaszem do nieokreślonej w czasie zabudowy.

Teraz pomóżcie mi wyrobić sobie pogląd na to, czego mam chcieć, jeśli ma to być budynek, który trąci energooszczędnością.

Skłaniam się ku płycie fundamentowej, izolowanej termicznie od gruntu - to pod domem (jaka grubość styropianu?). Garaż, który będzie „doklejką” do bryły budynku, miałby być posadowiony na ławach fundamentowych. Przejście z garażu do domu poprzez drzwi osadzone w ociepleniu/dylatacji.

Teraz ściany zewnętrzne domu.
W zw. z tym, że ogrzewać zamierzam gazem, nie wiem czy mam mi zależeć na akumulacyjności ciepła. Czy pozostać przy Silce? Dźwiękochłonność by się przydała, ale być może zapewni mi to ceramika. Jeśli tak, to ekonomiczniej będzie użyć silikatów czy ceramiki?
Izolacja termiczna – styropian 20 cm.

Strop. Jaki? Monolityczny? Trochę trąci mi to bunkrem (i zwiększonymi kosztami), ale w swoich myślach błądzę nad zamknięciem ciepła w ścianach parteru. Nie wiem czy to ważne, ale zaznaczę, że nie wiem też czy i jakie będą kiedyś obciążenia podłogi poddasza.

Ogrzewanie w całości podłogowe.
Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. Skłaniam się ku rezygnacji z pomysłu GWC, jako elementu nie wartego zachodu.

Jeśli chodzi o pozostałe atrybuty energooszczędności (tu: plan budynku w stosunku do stron świata), to przedstawię je kiedy otrzymam koncepcję do akceptacji.
Link do komentarza
Cytat

Skłaniam się ku płycie fundamentowej, izolowanej termicznie od gruntu - to pod domem (jaka grubość styropianu?). Garaż, który będzie ?doklejką? do bryły budynku, miałby być posadowiony na ławach fundamentowych. Przejście z garażu do domu poprzez drzwi osadzone w ociepleniu/dylatacji.

Teraz ściany zewnętrzne domu.
W zw. z tym, że ogrzewać zamierzam gazem, nie wiem czy mam mi zależeć na akumulacyjności ciepła. Czy pozostać przy Silce? Dźwiękochłonność by się przydała, ale być może zapewni mi to ceramika. Jeśli tak, to ekonomiczniej będzie użyć silikatów czy ceramiki?
Izolacja termiczna ? styropian 20 cm.

Strop. Jaki? Monolityczny? Trochę trąci mi to bunkrem (i zwiększonymi kosztami), ale w swoich myślach błądzę nad zamknięciem ciepła w ścianach parteru. Nie wiem czy to ważne, ale zaznaczę, że nie wiem też czy i jakie będą kiedyś obciążenia podłogi poddasza.

Ogrzewanie w całości podłogowe.
Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. Skłaniam się ku rezygnacji z pomysłu GWC, jako elementu nie wartego zachodu.

Jeśli chodzi o pozostałe atrybuty energooszczędności (tu: plan budynku w stosunku do stron świata), to przedstawię je kiedy otrzymam koncepcję do akceptacji.


Porównaj jeszcze koszty domu w całości posadowionego na ławach fundamentowych ale pod częścią mieszkalną zastosowana przekładka termiczna pod ścianami nośnymi, ściany wykonane z gazobetonu z izolacją termiczno/akustyczną welna 20 cm. Garaż "doklejka" do bryły budynku, posadowiony na ławach fundamentowych bez przekładki ,ściany garażu w całości z silki izolacja termiczna styropian 20 cm .
Strop z dachem

Ogrzewanie w całości podłogowe.
Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.
Pokrycie dachu blachodachowka. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość Leszek4
Cytat

Porównaj jeszcze koszty domu w całości posadowionego na ławach fundamentowych ale pod częścią mieszkalną zastosowana przekładka termiczna pod ścianami nośnymi...


Czy mam rozumieć, że chodzi o postawienie pierwszego bloczka ściany nośnej z jakiegoś mocnego materiału izolacyjnego? Znaczy się izolacja zewnętrzna ścian ma przechodzić przez tę przekładkę termiczną w ścianie i łączyć się z izolacją poziomą pod podłogą? Nawet to do mnie przemawia, bo nie musiałbym też na początku sezonu grzać takiej ilości betonu, jak mając płytę f.
Hmmm... tylko że nie za bardzo wiem, jak zrobić takie porównanie kosztów budowy. Aczkolwiek tak "na oko" opcja z przekładką wydaje się tańsza. Ale o ile? icon_rolleyes.gif

Wczoraj byłem na moich włościach i, pomimo że kopalnia zapewnia o braku wpływu działalności górniczej w tym rejonie, sąsiedzi mówili o trzęsących się co jakiś czas budynkach. Na działce obok stawiają nową chałupę i właśnie na płycie.

Cytat

ściany wykonane z gazobetonu z izolacją termiczno/akustyczną welna 20 cm. Garaż "doklejka" do bryły budynku, posadowiony na ławach fundamentowych bez przekładki ,ściany garażu w całości z silki izolacja termiczna styropian 20 cm .


Dlaczego wybrałbyś akurat gazobeton, a nie inne? No i wełnę, a nie styropian?

Cytat

Strop z dachem

Ogrzewanie w całości podłogowe.
Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.
Pokrycie dachu blachodachowka.


1) Czy izolacja termiczna takiej konstrukcji nie rodzi istotnych trudności z wykluczeniem mostków?

2) W związku z tym, że chałupą co jakiś czas może zatrząść, to czy strop (spinający ściany) ma jakieś większe znaczenie?

3) Dlaczego wybrałbyś blachodachówkę?

Dziękuję Animusie za wkład w podnoszenie mojej świadomości inwestora! icon_wink.gif
Link do komentarza
Cytat

Czy mam rozumieć, że chodzi o postawienie pierwszego bloczka ściany nośnej z jakiegoś mocnego materiału izolacyjnego? Znaczy się izolacja zewnętrzna ścian ma przechodzić przez tę przekładkę termiczną w ścianie i łączyć się z izolacją poziomą pod podłogą? Nawet to do mnie przemawia, bo nie musiałbym też na początku sezonu grzać takiej ilości betonu, jak mając płytę f.
Hmmm... tylko że nie za bardzo wiem, jak zrobić takie porównanie kosztów budowy. Aczkolwiek tak "na oko" opcja z przekładką wydaje się tańsza. Ale o ile? icon_rolleyes.gif


Tak z materiału izolacyjnego :


Te kształtki też trochę kosztują .
Cytat

Wczoraj byłem na moich włościach i, pomimo że kopalnia zapewnia o braku wpływu działalności górniczej w tym rejonie, sąsiedzi mówili o trzęsących się co jakiś czas budynkach. Na działce obok stawiają nową chałupę i właśnie na płycie.


Czyli jednak płyta była by lepsza .Można jeszcze wylać płytę ze styropianem na płycie + przekładka pod ściany nośne ,trzeba przekalkulować .
Cytat

Dlaczego wybrałbyś akurat gazobeton, a nie inne? No i wełnę, a nie styropian?

Suporeks jest "cieplejszym materiałem" więc będzie mniejsza bezwładność ścian niż przy silce ,sama płyta grzejna będzie miała już dużą bezwładność,w dodatku lekki o większej izolacyjności materiał.
Wełna wygłusza, pochłanianie zniekształceń ,drgań.

Cytat

1) Czy izolacja termiczna takiej konstrukcji nie rodzi istotnych trudności z wykluczeniem mostków?


Pełny "termos" da się zrobić .Wełna w ścianach połączona z wełną w stropodachu .Te materiały mają mniejszy opór dyfuzyjny będziesz czuł się bardziej komfortowo .
Cytat

2) W związku z tym, że chałupą co jakiś czas może zatrząść, to czy strop (spinający ściany) ma jakieś większe znaczenie?


Strop lekki płyta g/k trzeba zdylatować od ścian będzie mniej się rysować.
Cytat

3) Dlaczego wybrałbyś blachodachówkę?
Dziękuję Animusie za wkład w podnoszenie mojej świadomości inwestora! icon_wink.gif


Mniejszy ciężar ,materiał "pognieciony" skompensuje ruchy i spina dach w jedną całość .
Wentylacja mechaniczna w stropodachu ,rury karbowane (wstrząsy).
Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość Leszek4
Jani, a na tę izolację betonowa wylewka (żeby można było po tym chodzić)?
No i jak wtedy wygląda likwidacja mostka w miejscu zabudowania schodów strychowych?

Zapytam też jeszcze nieco z innej beczki.
Wytłumacz mi jak w praktyce wygląda osadzanie okien w domu energooszczędnym, kiedy jest on jeszcze w SSZ, a więc gdy nie ma jeszcze drugiej warstwy ściany.
Link do komentarza
Do chodzenie po nieużytkowym poddaszu wystarczy podłoga z płyt OSB/MFP o grubości dobranej do rozstawu belek (22-25mm).
W przypadku poddasza nieużytkowego schody strychowe najlepiej wyprowadzić z garażu... jeśli ten oczywiście się znajduje w bryle budynku.
W innym przypadku trzeba trochę "porzeźbić", ale przy stropie drewnianym nie jest to zbyt trudne.
Mostek cieplny "przez drewno" też jest zdecydowanie mniejszy niż w innym przypadku.

Cytat

Wytłumacz mi jak w praktyce wygląda osadzanie okien w domu energooszczędnym, kiedy jest on jeszcze w SSZ, a więc gdy nie ma jeszcze drugiej warstwy ściany.


To znaczy?
Ściana 2W - okna zamontowane na równo z licem ściny nośnej lub wysunięte przed nią.
Wysunięcie może być nawet większe niż grubość/szerokość ramiaka, ale wiadomo... to wymaga zastosowania odpowiedniego systemu montażu. Systemów sprawdzonych jest kilka (również tych nieautoryzowanych icon_biggrin.gif), przy czym dla ciężkich okien tarasowych osadzenie na konsolach JB-D wydaje się najsolidniejsze.
Ściana 3W - okna zawsze zamontowane "w izolacji".
Link do komentarza
Gość Leszek4
Cytat

Do chodzenia po nieużytkowym poddaszu wystarczy podłoga z płyt OSB/MFP


A co zrobić jeśli ktoś kiedyś wpadnie na pomysł zrobienia z tego poddasza użytkowego?

Cytat

To znaczy?


No właśnie chodziło mi o "ciepły montaż", tylko nie umiałem się wysłowić. icon_mrgreen.gif

Dziękuję! icon_wink.gif


Link do komentarza
icon_cool.gif
Cytat

A co zrobić jeśli ktoś kiedyś wpadnie na pomysł zrobienia z tego poddasza użytkowego?


Nic... a właściwie to właściwie zaprojektować ten strop drewniany pod obciążenia użytkowe w przyszłości i pogodzić się z faktem że "w razie czego" będzie się miało strop między kondygnacyjny drewniany.
Piszę "pogodzić", by my Polacy lubimy mieć beton pod stopami icon_biggrin.gif

Innym rozwiązaniem jest kłaść gary Terivy, lub płyty kanałowe, lub wylewać "monolit".
Ale... w przypadku konstrukcji stropu/dachu kratownicowej, lub dachu o małym koncie nachylenia (około 20 stopni) przerobienie poddasza nieużytkowego na użytkowe może być problematyczne.
Link do komentarza
Cytat

A co zrobić jeśli ktoś kiedyś wpadnie na pomysł zrobienia z tego poddasza użytkowego?

W fazie projektowania należy odpowiednio zaprojektować elementy węzłów kratownic żeby powstała większa przestrzeń mieszkalna , pogrubić elementy kratownicy to pociągnie większe koszty zużycia drewna ,ilość pozyskanej przestrzeni na cele mieszkalne będzie zależna od kąta nachylenia dachu ,trzeba też pamiętać o odpowiednim poprowadzeniu w przestrzeni dachu rur wentylacji mechanicznej i możliwości podłączenia jej i wszystkich mediów na poddaszu , to sporo podroży budowę domu ,jeszcze mały szczegół schody icon_smile.gif ,okna może dachowe? naświetlenie tych pomieszczeń ,czy warto ? hmm... Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość Leszek4
Cytat

...trzeba też pamiętać o odpowiednim poprowadzeniu w przestrzeni dachu rur wentylacji mechanicznej i możliwości podłączenia jej i wszystkich mediów na poddaszu , to sporo podroży budowę domu ,jeszcze mały szczegół schody icon_smile.gif ,okna może dachowe? naświetlenie tych pomieszczeń ,czy warto ? hmm...


Myślałem o zamknięciu instalacji WM w "termosie", a więc pod stropem, w suficie podwieszanym.
Jeśli chodzi o okna dachowe, to chyba jednak wolał będę światło elektryczne od słonecznego.

Coraz bardziej skłaniam się do poddasza nieużytkowego, bez opcji: "A co, jak kiedyś któryś potomek będzie chciał sobie zrobić lokum na piętrze?" Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Myślałem o zamknięciu instalacji WM w "termosie", a więc pod stropem, w suficie podwieszanym.


Tak możesz zrobić jeśli całkowicie zrezygnujesz z opcji:
Cytat

"A co, jak kiedyś któryś potomek będzie chciał sobie zrobić lokum na piętrze?"


W innym przypadku należałoby, przy założeniu że myśli się perspektywicznie, zrobić tak jak animus pisze - ułożyć lub przynajmniej dostosować projekt do łatwego późniejszego ułożenia rur/duktów pod punkty WM na poddaszu.
Link do komentarza
Cytat

Myślałem o zamknięciu instalacji WM w "termosie", a więc pod stropem, w suficie podwieszanym.
Jeśli chodzi o okna dachowe, to chyba jednak wolał będę światło elektryczne od słonecznego.

Coraz bardziej skłaniam się do poddasza nieużytkowego, bez opcji: "A co, jak kiedyś któryś potomek będzie chciał sobie zrobić lokum na piętrze?"


Rurociągi WM zamkniesz łatwo w "termosie" równolegle do kratownic ,odcinki prostopadłe puścisz w najniższych martwych strefach poddasza nieużytkowanego przy ścianach zewnętrznych .Jedno okienko nie zaszkodzi na poddaszu nieużytkowym .

Jeżeli jednak myślisz o poddaszu użytkowym najlepiej zrobić to już teraz ,wykończyć to do stanu deweloperskiego najskromniejszego.

Na parterze bezie tyle powierzchni użytkowej że nie ma sensu to poddasze ,coraz bardziej odchodzi się od domów pokoleniowych ,ludzie emigrują za pracą i tam mieszkają zakładają rodziny.

Jak zrobisz to według Posta #68 to tylko podrożysz koszty budowy prawdopodobnie nikt nigdy nie skorzysta z możliwości rozbudowy tego domu .Ze względu na uciążliwość oraz koszty. Mieszkanie "na kupie" rodzi konflikty .
Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Jak zrobisz to według Posta #68 to tylko podrożysz koszty budowy prawdopodobnie nikt nigdy nie skorzysta z możliwości rozbudowy tego domu .Ze względu na uciążliwość oraz koszty. Mieszkanie "na kupie" rodzi konflikty .



dokładnie tak. Tylko większe i koszta....
Link do komentarza
Hey....
Tak czytam, co Piszesz i co Piszą Inni ...
i tak sobie też popiszę...
1. Przygotowanie CCW i posiłków to ok. 200 gazem co 2 miechy - czyli jakieś 1200 rocznie (raczej jest to max) - sam oceń, czy kalkuluje się PC PWP (uwzględnij konieczny przegląd serwisowy - coroczny).
2. Płyta i ocieplenie pod nią: ile? 5cm XPS? Czy 20cmXPS? - No bo chyba nie kalkulujesz styropianu esp?
Nawet jeśli XPS - to nie pod płytą. Będzie płyta (ze zbrojeniem), NASTĘPNIE - PEWNIE OCIEPLENIE i dopiero wylewka i posadzka. Więc mostek (przy dobrym podejściu wykonawczym - niewielki) zostanie po ścianach.
3. Wełna na ścianie - 20cm? - sprawdź dokładnie ile będzie cię kosztowało wykonanie (nie myśl, że tanio kupisz kołki z metalowym trzpieniem o długości ok. 30-32 cm - a musisz ich mieć 4/m2 - CONAJMNIEJ; samo wiercenie pod nie policzą Ci ekstra). Ponadto najważniejsze - wełna zawilgnięta - traci właściwości (jak tam z wilgocią w powietrzu jesienią - ile w mm jest wody na samochodzie po nocy?). A na ścianie pod tynkiem - nie wyschnie Ci do wczesnego popołudnia - nawet od południowej strony.
4. Instalacja odgromowa - ABSTRAKCJA!!! - Sami specjaliści od tego nie są zgodni - jak ją zrobić, aby było bepiecznie i nie stwarzała zagrożeń (sprawdź na elektroda.pl - zrozumiesz o czym mowa i zapomnij, że osiedlowy - czy nawet miejski - ELEKTRYK zrobi Ci to dobrze). Musisz przyjąć jakąś koncepccje i konsekwentnie ją wyegzekwować od wykonawcy!!! - Dotyczy to całej elektryki (u siebie mam ok. 12 różnicówek - do tego jeden przełącznik faz - czego żaden z miejscowych elektryków nie rozumie - blisko 50 pkt w salonie - co już jest dla nich zupełną abstrakcją).

Budowa zrodzi wiele putań - na które otrzymasz jeszcze więcej odpowiedzi - które w efekcie przyniosą ogrom wątpliwości.
A w środku - TY!
Ale powodzenia - ogarniesz w pewnym momencie wszystko -
i dopiero wtedy będziesz się mógł wziąć za budowę....
kolejnego domu!.
icon_lol.gif

Pozdrawiam
Link do komentarza
Gość Leszek4
Cytat

Hey....


ad. 1) Zostanę przy samym gazie.
ad. 2) Chyba jednak zaizoluję od spodu całą płytę (grubość izolacji termicznej 20 cm). Potem na niej doklejka z podłogówką. Dlaczego XPS nie pod płytą?
ad. 3) Wełnę wybito mi tu już wcześniej z głowy. Będzie styropian (20 cm).
od. 4) Instalacja odgromowa będzie zaprojektowana. Wiem jak wyegzekwować jej wykonawstwo (dawno temu byłem elektrykiem przy utrzymaniu ruchu dźwignic, więc coś tam kapuję). A 12 różnicówek to również wygoda. Notabene, w swoim mieszkanku mam teraz cztery.

Jeszcze trochę i wrzucę do oceny rzuty, które rodzą mi się w bólach.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość Leszek4
Wrzucam rzuty i poglądowe elewacje do zaopiniowania. Jeszcze nie wiem nic na temat ścian nośnych wewnątrz budynku, bo tu ma się wypowiedzieć konstruktor.
Zewnętrzne ściany zostały wstępnie przyjęte tak: 18 cm silka, 20 cm styropian.

Wysokość pomieszczeń mieszkalnych przyjęliśmy wstępnie 2,8m + około 30cm warstwy stropu + około 2,2m na poddaszu.
W garażu i kotłowni wysokość 2,3m. Dokładne wysokości wyjdą przy przekrojach i szczegółowym rysunku więźby dachowej.

Nachylenie dachu 20 st. Nad tarasem dach wysunięty jest poza lico ściany ok. 2m i podobnie nad wejściem głównym - żeby nie robić dodatkowych daszków. Nie wiem czy to dobry pomysł, bo z pewnością taki dach na stałe zacieni pomieszczenie. icon_rolleyes.gif
Zastanawiam się też nad lokalizacją kominka. Tak jak jest, czy bliżej środka budynku (np. na ściance spiżarki)?

No i pytanie o kotłownię-pomieszczenie gospodarcze. Oddzielić je?
No i jeszcze jedna sprawa. Otóż dom będzie na ocieplonej płycie f., a garaż na ławach f. z "zimną" podłogą, tj. nieizolowaną termicznie. Czy kotłownię zrobić tak samo (jako "zimne" pomieszczenie), czy włączyć jej posadzkę do "ciepłej" płyty fundamentowej?

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


Link do komentarza
Bardzo fajny projekt na prawdę przemyślany i myślę że kosztowo inwestycja jest do bardzo szybkiej realizacji

Co do kominka to faktycznie miejsce ok ale potrzebny będzie jeszcze komin. Na ścianie koło spiżarki to marnie bo będzie to zawsze jednak dogrzewane niepotrzebnie. No nie wiem ale chyba najprościej byłoby sobie odpuścić ten kominek ewentualnie zainstalować bio kominek. Teraz tak się dopatrzyłem ja bym po rezygnował z tych uskoków niczemu to nie służy a powoduje dodatkowe koszty i mostki termiczne. Masz dom o kształcie 14 sto scianu nieforemnego z resztą icon_eek.gif ja mam w sumie dom 6 scio ścienny i gdybym dziś budował to na pewno byłyby to 4 ściany. Ewentualne bajery można dorobić tynkiem o różnych kolorach czy stosując bonie. Edytowano przez gawel (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
AD poprzedni komentarz (XPS pod płytą fundamentową) - moim (nie fachowym) zdaniem - bez szans na to, aby się nie ugięła płyta XPS pod wpływem nacisku płyty. Przemyśl to dobrze, aby nie narazić się na niepotrzebne koszty i problemy.
AD instalacja odgromowa - analiza tematu na elektroda.pl ukaże Ci, że nawet uznane Autorytety tematu - nie są zgodni - jak to zrobić prawidłowo (bardzo dużo jest odnośników do norm niemieckich).

A co do bieżącego postu:
Silikat - jeden z lepszych materiałów, które mogłeś założyć - zrób wewnętrzne nośne też na 18. i będzie lepiej niż bardzo dobrze. Staraj się unikać 12 i cieńszych - silikat jest kruchy i ma wewnątrz spore komory (a nie sądzę, że będziesz robił na pełnym) - więc fachury od instalacji i wykończenia (czyt. Inwestora) powybijają Ci bardzo wielkie dziury (standard dziura o przekroju ok 70-100 cm2 na rurkę 1/2" pod wodę. Tak w ogule - jak będziesz planował wkucie skrzynek na rozdzielacze, czy też elektryczne - to od razu muruj to z cieńkiej cegły (np 12 małej na sztorc - wyjdzie ok. 6 cm) - nawet z naddatkiem wymiarowym - lepiej uzupełnić wełną/pianką niż rozkuwać.

Projekt - fajniutki. Kotłownia dość duża - pomyśl nad przedzieleniem i w pozostałym miejscu możesz coś takiego jak warsztat - czy też "zimna" spiżarnia (nie spadnie ci temp. poniżej zera - a zadbaj, aby była jemu bardzo bliska - od góry.
Nie ocieplaj podłogi w kotłowni - do niczego nie będzie Ci to potrzebne.

Pomyśl nad wyższym garażem - zainstalujesz bramę rolowaną w górę i już wjedziesz pod spód jedynie osobówką - proponuję Ci zrobić na furgona (nie wiesz co przyniesie przyszłość).

W żaden sposób nie rezygnuj z kominka - jak już sobie przy nim siądziesz - to będziesz wiedział o czym mówię. Wydaje mi się, że najlepiej kominek na ścianie z TV (brak refleksów).

Rzuć okiem na inne moje posty - może coś interesującego namierzysz.

Pozdrawiam i wytrwałości życzę - oraz szybkiego wbicia łopaty - szczęśliwego pożegnania ostatniego wykonawcy (także prędkiego).

icon_cool.gif

Link do komentarza
Cytat

No i pytanie o kotłownię-pomieszczenie gospodarcze. Oddzielić je?
No i jeszcze jedna sprawa. Otóż dom będzie na ocieplonej płycie f., a garaż na ławach f. z "zimną" podłogą, tj. nieizolowaną termicznie. Czy kotłownię zrobić tak samo (jako "zimne" pomieszczenie), czy włączyć jej posadzkę do "ciepłej" płyty fundamentowej?

pomieszczenie gospodarcze oddzielić, kotłownię włączyć jej posadzkę do "ciepłej" płyty fundamentowej.
Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Przypomnij mi Leszku jaki rodzaj ogrzewania Ty planujesz?
Choć chyba mogę mieć przesłanki do tego żeby zakładać ze nie będzie to ogrzewanie węglowe.
A jeśli tak, to kotłownia będzie zimna, a co za tym idzie wymaga również izolacji termicznej od strony domu.
Drobiazg łatwy do poprawki (na obu wersjach) ale jednak obecnie babol jest.

Kominek - obecne miejsce jest nieporozumieniem. Na żadnym rzucie nie ma naniesionego komina, ale nie w tym problem, a w tym jak będzie wyglądał dom jeśli komin będzie przebijał dach dla obecnej jego lokalizacji.
Inne minusy to:
- najkrótszy ciąg dymowy (4m) może nie zapewniać prawidłowego ciągu, a w tym miejscu już będzie znacznie wystawał ponad połać dachu. Wyższy komin - wizualnie porażka dla bryły budynku.
- kominek na ścianie telewizyjnej będzie męczył/rozpraszał wzrok jeśli będzie się w nim paliło i oglądało jednocześnie TV.
Umieszczenie go na ścianie spiżarki będzie idealnym rozwiązaniem.
Ścianę spiżarki postaw z BK i dodatkowo od strony kominka zabezpiecz ją izolacyjną płytą krzemianowo-wapniową co zapobiegnie przegrzewaniu spiżarki, a komin postaw albo obok kominka od strony przejścia do kuchni... komin ciepłem będzie promieniował na kuchnię i pokój,
albo zdecyduj się na lekki komin stalowy połączony bezpośrednio z paleniskiem (nad nim).
W obu przypadkach komin będzie przebijał dach minimalnie poniżej kalenicy... czyli praktycznie w najwyższym miejscu budynku.
Problemem może być montaż drzwi przesuwnych w planowanej lokalizacji.

Wysunięcie dachu nad tarasem na dwa metry pozwoliłoby słońcu na zaglądanie do pokoju tylko zimą gdyby dom był posadowiony idealnie na osi północ-południe.
Dla Twojej lokalizacji wysokość horyzontalna słońca na kierunku południowym to ~67o dla czerwca i pierwszej połowy lipca
(powyżej 60o między 11 a 14-tą),
i ~ 20o dla grudnia, a nie więcej jak 30o od końca października do końca lutego.
Przy takim podcieniu od końca kwietnia do końca sierpnia słońce nie będzie zaglądało Ci w okna na kierunku południowym.
Ponieważ Twój dom jest zorientowany pod kątem do osi północ-południe sprawa będzie się miała trochę lepiej dla elewacji frontowej i bocznej południowo- wschodniej... ale o ile lepiej to trzeba by dokładnie policzyć.

Ogólnie układ pomieszczeń przejrzysty i przemyślany... podoba mi się.
Mnogość narożników dyskredytuje trochę ten projekt w kategorii super-energooszczędny, ale zdaje się że "super" nie jest Twoim nadrzędnym celem.
Pewne obawy mam co do doświetlenia pokoju 0.11, a właściwie nie tyle samego doświetlenia, co do odczucia ilości światła dziennego (szczególnie zimą) bo to okno jest wciśnięte w narożnik od strony północnej.
Ale może tylko kraczę.

PS
Zaintrygowała mnie wnęka w ścianie zewnętrznej pod TV w pokoju 0.13.
Przy grubości bloczka 18cm niema za bardzo co pocieniać w ścianie nośnej.
Ciekaw jestem jak konstruktor to opisze.





Cytat

AD poprzedni komentarz (XPS pod płytą fundamentową) - moim (nie fachowym) zdaniem - bez szans na to, aby się nie ugięła płyta XPS pod wpływem nacisku płyty.


Dobrze że zaznaczasz że niefachowym zdaniem.
Bo niby dlaczego XPS nie miałby wytrzymać nacisku domu, o tym że to parterówka już nawet nie wspominam.
Link do komentarza
Gość Leszek4
Ogrzewanie planowałem gazem ziemnym. "Planowałem", bo to wcale nie jest takie pewne.
Chodzi o to, że pewne elementy instalacji gazowej zaczynają mi wypadać z pierwotnej koncepcji:
1) skłaniam się do zamiany kuchni gazowej na indukcyjną,
2) zaczynam myśleć czy nie zastąpić kotła gazowego pompą ciepła (podłogówka w całym domu). Może mi ktoś pomoże we wstępnym skalkulowaniu ("pi razy drzwi"): przyłącze (gaz 10 metrów od płotu) + kocioł gazowy kontra PC.

Kominek każę zaprojektować wg Twoich wskazówek, Jani. A drzwi przesuwne przełożę na ścianę za spiżarką - tu jednak kolizja z przesuwnymi z wiatrołapu. Dlatego te drzwi z kolei zastąpię skrzydłowymi (otwieranymi na prawo, na garderobę).

Tak jak proponujecie: oddzielę kotłownię od pom. gospodarczego, które będzie zimną spiżarką. Kotłownia też ma być zimnym pomieszczeniem? Bo tu widzę opinie podzielone.

Pokój dzienny powiększę tak, że zlikwiduję przez to wnękę z TV - cała ta ściana będzie prosta.

Jani, czy będąc na moim miejscu kazałbyś skrócić ten dach wystający na 2 metry poza lico ściany?

Zastanawiam się też czy taniej i prościej by nie wyszło zrobić na całości płytę konstrukcyjną (a więc także pod garażem), a ocieplenie dopiero na nią (z materiału tańszego niż XPS, którego musiałbym dać jakieś ~160 m2 x 0,20 = 32 m3). W ciepłej części budynku, na styku ścian nośnych z płytą, pierwszą warstwę ściany postawić z Isomuru Plus - tu z kolei będzie dość drogo, a do tego EPS pod podłogi...

Garaż podwyższę do 2,5 m.

Gdzie najlepiej zaprojektować centralę wentylacyjną? A gdzie skrzynki elektryczne inst. wewnętrznej, żeby nie zawadzały, a były pod ręką?
Link do komentarza
Ja bym skróciła 2-metrowy dach.
Nie po to projektujesz przy jadalni przeszklone ściany, żeby Ci słońce do środka nie wpadało.
Od zasłaniania są rolety przy oknach.
O ile od strony wejścia jest to jeszcze do przyjęcia, bo nie będzie kapać na głowę ,gdy otwierasz czy zamykasz drzwi, to od strony południowej uważam to za profanację.
O kominku powiedział Jani, więc tylko dodam, że to jest jedyne miejsce w salonie, gdzie kominek można postawić.
Poczytuję i kibicuję
Link do komentarza
Cytat

Ogrzewanie planowałem gazem ziemnym. "Planowałem", bo to wcale nie jest takie pewne.
Chodzi o to, że pewne elementy instalacji gazowej zaczynają mi wypadać z pierwotnej koncepcji:
1) skłaniam się do zamiany kuchni gazowej na indukcyjną,
2) zaczynam myśleć czy nie zastąpić kotła gazowego pompą ciepła (podłogówka w całym domu). Może mi ktoś pomoże we wstępnym skalkulowaniu ("pi razy drzwi"): przyłącze (gaz 10 metrów od płotu) + kocioł gazowy kontra PC.


z tak blisko polozonym gazem musialbys sie mocno nagimnastykowac, by PC wyszla w podobnej kwocie.
Ja wysylalam zapytania odnosnie PC dla mojego domku i ceny oscylowaly w okolicach 60 tys. zl. Oczywiscie material plus robocizna. Mozna kupic taniej material, mozna czesc prac wykonac wlasnorecznie i chyba tylko wtedy mialoby to sens.
Link do komentarza
Cytat

No i pytanie o kotłownię-pomieszczenie gospodarcze. Oddzielić je?
No i jeszcze jedna sprawa. Otóż dom będzie na ocieplonej płycie f., a garaż na ławach f. z "zimną" podłogą, tj. nieizolowaną termicznie. Czy kotłownię zrobić tak samo (jako "zimne" pomieszczenie), czy włączyć jej posadzkę do "ciepłej" płyty fundamentowej?


Pytanie czym będziesz grzał - jak "czystym" paliwem - Pompa Ciepła/Gaz/elektrycznie - to bym nie oddzielał.
Jak ekogroszek i popiół - oddzieliłbym

Kotłownię zrób tak samo jak garaż.


Cytat

Dobrze że zaznaczasz że niefachowym zdaniem.
Bo niby dlaczego XPS nie miałby wytrzymać nacisku domu, o tym że to parterówka już nawet nie wspominam.



Jani ty widziałeś na własne oczy jak wygląda ten styropian po odkopaniu ławy ?
Bo skoro jest taki wytrzymały, że wytrzymuje nacisk domu i nie zostaje z niego miazga, to tylko patrzeć jak mosty pod naszą PKP zaczną budować.
Link do komentarza
Jakiej ławy, jaki styropian?


Cytat

1) skłaniam się do zamiany kuchni gazowej na indukcyjną,
Jak najbardziej popieram.


2) zaczynam myśleć czy nie zastąpić kotła gazowego pompą ciepła (podłogówka w całym domu). Może mi ktoś pomoże we wstępnym skalkulowaniu ("pi razy drzwi"): przyłącze (gaz 10 metrów od płotu) + kocioł gazowy kontra PC.
Pompę ciepła z poziomym kolektorem wykonanym metodą gospodarczą ogarniesz za 30000zł.
Mniej więcej w tej samej cenie wyjdzie powietrzna pompa ciepła.
W obu przypadkach + podłogówka



A drzwi przesuwne przełożę na ścianę za spiżarką - tu jednak kolizja z przesuwnymi z wiatrołapu. Dlatego te drzwi z kolei zastąpię skrzydłowymi (otwieranymi na prawo, na garderobę).
Albo przenieś/przerzuć drzwi przesuwne do wiatrołapu na/do ścianki działowej rozdzielającej szafy i udzielającej wiatrołap od holu.
W głównej mierze chodzi mi o to żebyś sobie nie zawężał ciągów komunikacyjnych.



Tak jak proponujecie: oddzielę kotłownię od pom. gospodarczego, które będzie zimną spiżarką. Kotłownia też ma być zimnym pomieszczeniem? Bo tu widzę opinie podzielone.
Skoro wejście do kotłowni ma być od strony zimnego garażu to kotłownię zrobiłbym zimną izolowaną po ścianach.

Pokój dzienny powiększę tak, że zlikwiduję przez to wnękę z TV - cała ta ściana będzie prosta.
Mnie chodziło o sypialnię 0.13.


Jani, czy będąc na moim miejscu kazałbyś skrócić ten dach wystający na 2 metry poza lico ściany?
Tak


Zastanawiam się też czy taniej i prościej by nie wyszło zrobić na całości płytę konstrukcyjną (a więc także pod garażem), a ocieplenie dopiero na nią (z materiału tańszego niż XPS, którego musiałbym dać jakieś ~160 m2 x 0,20 = 32 m3). W ciepłej części budynku, na styku ścian nośnych z płytą, pierwszą warstwę ściany postawić z Isomuru Plus - tu z kolei będzie dość drogo, a do tego EPS pod podłogi...
Pierwsza warstwa od strony gruntu XPS, druga styropian hydrofobowy np. EPS 300 ale dokładnie jaki to Ci powie projektant/konstruktor po dokonaniu odpowiednich obliczeń.
Takim działaniem przytniesz trochę koszty.



Gdzie najlepiej zaprojektować centralę wentylacyjną? A gdzie skrzynki elektryczne inst. wewnętrznej, żeby nie zawadzały, a były pod ręką?
Z centralą WM celowałbym nad łazienką 0.9 lub pralnią 0.10
To pomieszczenia użytkowane okazjonalnie, więc nawet w przypadku nie daj boże przedostawania się jakiś dźwięków nie będzie to nikomu przeszkadzało. Dodatkowo są praktycznie w połowie części mieszkalnej.
Twoja sypialnia 0.6 wraz garderobą 0.8 i łazienką 0.7 jako jedna strefa nawiew-wywiew.




Cytat

No to, dziewczyny, dach kazałem ciachnąć.
Rozważania o PC też odkładam w kąt.

Hmmm... a macie jakiś pomysł na daszek nad tarasem, kiedy słonko zbyt przypieka? Ino nie markizy.


Pergola?
Link do komentarza
Cytat

Hmmm... a macie jakiś pomysł na daszek nad tarasem, kiedy słonko zbyt przypieka? Ino nie markizy.


Ja bym na razie daszek zostawiła w spokoju.
Przy projektowaniu ogrodu wzięłabym pod uwagę zadaszenie nad tarasem, by ładnie komponowało się z częścią ogrodową. Taki rodzaj łącznika między budynkiem a zielenią.

Widziałam na żywo parę podobnych rozwiązań jak z tej strony. Co o daszku z poliwęglanu myślisz?
http://egzotyczne-tarasy.host56.com/zadasz...a-tarasu19.html

Pytanie, czy to ma być daszek na stałe, czy może ruchomy? I ile ewentualnie promieni może przepuścić?
Kiedyś widziałam w TV jak "daszek"był zrobiony z belek drewnianych, specjalnej szerokości, ale były w takim rozstawie, że najwięcej cienia dawały w godzinach największego nasłonecznienia. Ktoś się nieźle namęczył przy obliczeniach kąta padania promieni słonecznych a powierzchni belek i stopnia zacienienia.

Link do komentarza
Cytat

2) zaczynam myśleć czy nie zastąpić kotła gazowego pompą ciepła (podłogówka w całym domu). Może mi ktoś pomoże we wstępnym skalkulowaniu ("pi razy drzwi"): przyłącze (gaz 10 metrów od płotu) + kocioł gazowy kontra PC.


Adiqa dorwij - rozwieje wątpliwości
Ja po jego postach - dzisiaj - zaryzykowałbym na pewno u siebie....


Link do komentarza
Cytat

No to, dziewczyny, dach kazałem ciachnąć.
Rozważania o PC też odkładam w kąt.

Hmmm... a macie jakiś pomysł na daszek nad tarasem, kiedy słonko zbyt przypieka? Ino nie markizy.


W sprawie PC spytaj się kogośk to to ma to u siebie kupił tanio i jest zadowolony np z Adiqiem icon_wink.gif , a nie z kimś kto niczego w życiu nie zbudował i bredzi i to tym natarczywiej im bardziej nie ma pojęcia o czym bredzi.

Cytat

Adiqa dorwij - rozwieje wątpliwości
Ja po jego postach - dzisiaj - zaryzykowałbym na pewno u siebie....


Ja też Pawle,ja też icon_wink.gif
Link do komentarza
Cytat

Kominek każę zaprojektować
Zastanawiam się też czy taniej i prościej by nie wyszło zrobić na całości płytę konstrukcyjną (a więc także pod garażem), a ocieplenie dopiero na nią (z materiału tańszego niż XPS, którego musiałbym dać jakieś ~160 m2 x 0,20 = 32 m3). W ciepłej części budynku, na styku ścian nośnych z płytą, pierwszą warstwę ściany postawić z Isomuru Plus - tu z kolei będzie dość drogo, a do tego EPS pod podłogi...

Garaż podwyższę do 2,5 m.

Gdzie najlepiej zaprojektować centralę wentylacyjną? A gdzie skrzynki elektryczne inst. wewnętrznej, żeby nie zawadzały, a były pod ręką?


Po co komin zrób kominek niepotrzebujący komina, czyli bio albo elektryczny na pilota .
Już pisałem żeby lać płytę a na niej styropian i dać kilka warstw ściany z Isomuru Plus albo przekładkę termiczną .

Co do PC a gazem kotłem kondensacyjnym ,to załóż gaz z kotłem kondensacyjnym ,a w przyszłości jak będą jeszcze sprawniejsze z dobrymi dotacjami to założysz PC powietrzną do tego kotła gazowego .
Kominów nie buduj w projekcie ich nie ma i tak niech zostanie,kocioł gazowy podłączysz przez ścianę na zewnątrz. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość Leszek4
Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - czy robić projekt osobno, a wykonawstwo osobno, czy lepiej powierzyć całość firmie, która się w tym specjalizuje?
Druga opcja wydaje mi się lepsza i nie chodzi mi o koszt projektu (który i tak jest wtedy pewnie gdzieś ukryty pomiędzy materiałami a wykonawstwem), a o to, że wtedy za poprawność pracy całej wentylacji będzie odpowiadał jeden podmiot.
Podpowiedzcie coś.

Podobny dylemat mam z ogrzewaniem. Jeśli dobrą opcją jest zlecenie jednemu podmiotowi wykonanie obliczeń zapotrzebowania cieplnego, projektu, a następnie jego zrealizowanie, to może mi ktoś poleci jakiś podmiot godny zaufania, dobry w swoim fachu.

Cytat

Kominów nie buduj w projekcie ich nie ma i tak niech zostanie,kocioł gazowy podłączysz przez ścianę na zewnątrz.


No właśnie. Młodzież chce kominek opalany drewnem i już. Drogi to mebel i do tego powodujący moje obawy czy nie będzie powodował on przegrzewania chałupy. No bo akumulacyjność budynku będzie stosunkowo duża i pewnie wyłączenie ogrzewania nawet na kilka godzin przez zamierzonym użyciem kominka niewiele pomoże.
Jakieś rady?

Jest jeszcze jedna sprawa - związana z przydomową oczyszczalnią ścieków. Otóż mam zgodę gminy na włączenie oczyszczonych ścieków do gminnej kanalizacji deszczowej. Uwarunkowania terenu mam takie, że wszystko ładnie będzie spływało grawitacyjnie. Samą oczyszczalnię również wybrałem jak najmniej kosztowną w obsłudze i eksploatacji. W moim wyobrażeniu jest to Biorock. Aby jednak jej napowietrzanie mogło się odbywać bez udziału napędzanych elektrycznie dmuchaw, konieczne jest wysokie wyprowadzenie przewodu wentylacyjnego - najlepiej kominem ponad dach.
No i co z tymi kominami?

Piloty do zdalnego sterowania. Prócz RTV, sterowanie roletami, gniazdkami elektrycznymi itp. Dziesięć pilotów? Czy jakiś jeden "uczący się" do wszystkiego? Macie w tym zakresie jakieś doświadczenia?
Link do komentarza
Cytat

Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - czy robić projekt osobno, a wykonawstwo osobno, czy lepiej powierzyć całość firmie, która się w tym specjalizuje?



Na tym etapie, najważniejszy jest tylko wybór sposobu wentylacji - reszta wyjdzie w praniu.

Cytat

Młodzież chce kominek opalany drewnem i już. Drogi to mebel i do tego powodujący moje obawy czy nie będzie powodował on przegrzewania chałupy.



Jak mus, to mus - a dobry kominek nie jest zły.
Trzeba podejść do tematu właściwie, czyli odrzucić stereotypy.
Jak kominek ma być typowo dekoracyjny, no może z założeniem, "przepalania" w chłodniejsze letnie dni, to należy tego trzymać się kurczowo, dobierając jak najniższą moc kominka.
W sprzedaży są kominki, wkłady kominkowe i kozy o mocy około 4kW - nie jest potrzebny większy, ma żywy ogień, a i potrafi ocieplić atmosferę i temperaturę w domu.

Może da się połaczyć kominek z grillem na tarasie ? Na jednym kominie zewnetrznym ?
Link do komentarza
WM - Projekt i wykonawstwo razem. Tyle że warto pomacać u u co najmniej dwóch wykonawców.

Ogrzewanie - wykonać/zlecić OZC, i dopiero na podstawie niego projekt i wykonawstwo - tu niekoniecznie jeden wykonawca. Podłogówkę może robić kto inny, a kto inny podłączać wytwornicę ciepła. Kominek pewnie też będzie stawiał kto inny.

Kominek - znając OZC będziesz wiedział w jaka moc kominka celować i jak ją zagospodarować.
Przemyślana konstrukcja może oddawać bezpośrednio od 20% do 90% ciepła w zależności od potrzeb (między innymi zamawiającego).

Dla odpowietrzenia oczyszczalni nie musi być dedykowany komin. Można się nad tym pochylić i coś gustownego wykombinować.

Piloty można zastąpić smartfonem... a przynajmniej większość. Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość adiqq
Cytat

Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - czy robić projekt osobno, a wykonawstwo osobno, czy lepiej powierzyć całość firmie, która się w tym specjalizuje?
Druga opcja wydaje mi się lepsza i nie chodzi mi o koszt projektu (który i tak jest wtedy pewnie gdzieś ukryty pomiędzy materiałami a wykonawstwem), a o to, że wtedy za poprawność pracy całej wentylacji będzie odpowiadał jeden podmiot.
Podpowiedzcie coś.



rób całość - projekt i tak masz w koszty wliczone - tylko dam ci dobrą radę - najpierw chciej projekt - wrzuć do konsultacji tutaj...bo różne rzeczy już tutaj przerabialiśmy icon_smile.gif
masz już konkretną firmę na oku? robiłeś już jakieś wyceny?

Cytat

Podobny dylemat mam z ogrzewaniem. Jeśli dobrą opcją jest zlecenie jednemu podmiotowi wykonanie obliczeń zapotrzebowania cieplnego, projektu, a następnie jego zrealizowanie, to może mi ktoś poleci jakiś podmiot godny zaufania, dobry w swoim fachu.



No i tu jest problem. Może nie jestem już na bieżąco, ale jak byłem w temacie - to żadna firma nie wykonywała OZC - czyli tych obliczeń któych piszesz - wszyscy z czapy dobierali....jestem realistą i nie sądzę żeby coś się w tej kwestii zmieniło. OZC robiłem sobie sam i w firmie powiedziałem że chcę PC 7.7kw
proponowano mi kotły 20-25kw i PC 9-15kw.
Świadomośc może ciut większa, ale dalej większość traktuje potencjalnego klienta jak idiotę (a może taki statystyczny klient właśnie nim jest?!?)

Cytat

No właśnie. Młodzież chce kominek opalany drewnem i już. Drogi to mebel i do tego powodujący moje obawy czy nie będzie powodował on przegrzewania chałupy. No bo akumulacyjność budynku będzie stosunkowo duża i pewnie wyłączenie ogrzewania nawet na kilka godzin przez zamierzonym użyciem kominka niewiele pomoże.
Jakieś rady?


u ciebie to jest młodzież, a u mnie żona (która się uparła).....i mam ten drogi mebel powodujący przegrzewanie chałupy icon_biggrin.gif
którego w ogóle nie używam bo:
- zapalam w kominku - za jakiś czas przegrzewam salon i okolice.
- nie wlącza się podłogówka, bo temperatura powietrza wysoka
- wychładza się woda w podłogówce, załącza się w końcu podłogówka ale pracuje dużo dłużej niż zwykle, bo startuje z niższej temperatury początkowej - więc w gruncie rzeczy jak dla mnie palenie w kominku nie przynosi żadnych zysków (wręcz tylko dyskomfort!)

Kominek traktuję tylko i wyłącznie w kategoriach awaryjnego źródła ogrzewania na wypadek dłuższego braku prądu (tak się pocieszam)


Cytat

Jest jeszcze jedna sprawa - związana z przydomową oczyszczalnią ścieków. Otóż mam zgodę gminy na włączenie oczyszczonych ścieków do gminnej kanalizacji deszczowej. Uwarunkowania terenu mam takie, że wszystko ładnie będzie spływało grawitacyjnie. Samą oczyszczalnię również wybrałem jak najmniej kosztowną w obsłudze i eksploatacji. W moim wyobrażeniu jest to Biorock. Aby jednak jej napowietrzanie mogło się odbywać bez udziału napędzanych elektrycznie dmuchaw, konieczne jest wysokie wyprowadzenie przewodu wentylacyjnego - najlepiej kominem ponad dach.
No i co z tymi kominami?


nie wiem czy dobrze rozumiem - ale i tak musisz mieć wyprowadzone odpowietrzenie kanalizacji ponad dach. Tyle że nie trzeba do tego komina, tylko zwykłą rurę ciągnie się do góry i kończy w dachu np. dachówką wentylacyjną (to dla dachu pokrytego dachówką) Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

[attachment=19024:koncpecja_4_2_rzut.jpg]


Dodam czy raczej doradzę aby drzwi zewnętrzne - wyjście z kotłowni za garażem zrobić na przeciw drzwi wejściowych z garażu do kotłowni zyskasz tym samym więcej miejsca bo nie będziesz tracił na komunikacji aby przejść z jednej strony na drugą.
I jeszcze jeżeli chodzi o wymiar drzwi, po co setki? 90/200 do kotłowni w zupełności wystarczą. Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość adiqq
Cytat

Jak mus, to mus - a dobry kominek nie jest zły.
Trzeba podejść do tematu właściwie, czyli odrzucić stereotypy.
Jak kominek ma być typowo dekoracyjny, no może z założeniem, "przepalania" w chłodniejsze letnie dni, to należy tego trzymać się kurczowo, dobierając jak najniższą moc kominka.
W sprzedaży są kominki, wkłady kominkowe i kozy o mocy około 4kW - nie jest potrzebny większy, ma żywy ogień, a i potrafi ocieplić atmosferę i temperaturę w domu.

Może da się połaczyć kominek z grillem na tarasie ? Na jednym kominie zewnetrznym ?



niestety, jak ja robiłem kominek, to wkładow takiej mocy nie było w sprzedaży, najmniejszy jaki pamiętam, to miał moc 12kw!! - a ja nie miałem tej wiedzy co dzisiaj.
Jedyna opcja kominkowa dla mnie - to jak bajbaga pisze - minimalna moc wkładu Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...