Skocz do zawartości

Jestem na wózku i muszę zbudować sobie dom


Gość Leszek4

Recommended Posts

Cytat

Wspominałeś Leszku o dachówka szklanych, pomysł może i dobry ale bardzo, bardzo kosztowny icon_confused.gif Jak mi nie wierzysz to sprawdź sobie ile kosztuje taka szklana dachówka w necie.


Dyć pisałem
Cytat

Jest taki produkt na rynku jak szklana dachówka, ale m2 jest w cenie małego używanego samochodu. icon_lol.gif



icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Taaak.
No to teraz może jakiś patencik na rozwiązanie problemu? icon_mrgreen.gif


Patencików jest kilka. Możesz na przykład zatrudnić panią "dachową pomywaczkę", która co tydzień będzie przyjeżdżać i polerować Twoje szklane dachówki. Jak odpowiednio wybierzesz, będziesz miał jeszcze na czym oko zawiesić.

A tak całkiem poważnie, nie rozumiem tego stwierdzenia projektanta:

Cytat

rada typu częściowego pokrycia zadaszenia i zostawienia gołych krokwi, jest zupełnie bez sensu. Rynny nie damy i będzie lało z okapów jak popadnie, to te gołe krokwie nie wytrzymają 10 lat.



myślę, że jemu się myśleć nie chce i tyle. Takie/ podobne rozwiązania funkcjonują od lat, nawet w naszym klimacie. Na tym etapie prac, mógłbyś się o nie jeszcze pokusić.

Link do komentarza
Wczoraj minęło 25 dni od wytyczenia budynku.
2 marca było tak:

DSC01446.jpg



A wczoraj było tak, jak na poniższych fotkach.
Kopanie po drenaż drogi, który potem połączy się z drenażem opaskowym budynku, ułożenie go, podłączenie do studni deszczowej itd.
Potem podbudowa drogi, wykop pod kanał i przygotowanie zbrojenia go.
Dzisiaj wlano doń 2 m3 betonu B25 z dodatkiem wodoszczelnym.

DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg

Link do komentarza
No, dzisiaj jestem już trochę przytłoczony tym wszystkim.
A jak chodzi o roboty, to zasypujemy komory, zagęszczamy, zasypujemy... na liczniku już jakieś 240 ton pospółki, a jeszcze stówa dojdzie z pewnością (jak nie więcej). 2 dychy za tonę z dowozem. Załatwiane na szybko od rana, bo inni dostawcy nawalili, a jednego - z żurem na pace - pogoniłem z budowy.

Poza tym mam wrażenie, że ktoś chce na odpier*ol zrobić przejście kanalizacji przez ścianę fundamentową. Rura PVC opiankowana i tyle? Dyć to powinno być chyba nie tylko zamortyzowane, ale i jakoś uszczelnione.
Oglądam w necie. Jakieś przejścia systemowe, jakieś porady, ale zmęczony patrzę na to, jak wół na malowane wrota. icon_evil.gif

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Poza tym mam wrażenie, że ktoś chce na odpier*ol zrobić przejście kanalizacji przez ścianę fundamentową. Rura PVC opiankowana i tyle? Dyć to powinno być chyba nie tylko zamortyzowane, ale i jakoś uszczelnione.


W najgorsiejszym wypadku powinna być rura w rurę, czyli w mur wstawiona stalowa rura, a w nią na luzaku rura kanalizacyjna. Uszczelnienie kanalizacyjnej - jak bóg da byle szczelnie i elastycznie, a zgodnie ze sztuką to za pomocą sznurka. Ale pianka ujdzie. Byle rura w rurę! Bo jak pęknie, to gówno poleci.
Link do komentarza
No, Pezetuniu, na Ciebie to zawsze można liczyć! icon_biggrin.gif
Przejście kanalizacyjne zrobimy więc takie, jak poniżej. W to wejdzie rura właściwa.



Tuleja kanalizacyjna, ochronna.


Animusie, nie wpuścił mnie wykonawca, oj nie.
Wybrana została tylko warstwa ziemi urodzajnej, a potem glina jedynie pod ławy.
Te ilości do zasypki wynikają z tego, że podnosimy poziom zero, a do tego podnosimy się z 30-centymetrową warstwą ocieplenia w podłogach. Pamiętasz? Ociepleniem zakrywamy cały bloczek startowy. No to i piachu o te 25 cm na całej powierzchni trza dać więcej.

Ech, myślę, że 400 ton zabraknie, bo jeszcze jest komora budynku gospodarczego...

Ale mam rozwiązanie tych wszystkich problemów. Na jutro urlop, a dzisiaj zerknąć do knajpy czy nie ma tam kogoś znajomego. Rozerwać się, naładować akumulatory, a od jutra znowu heja! icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Cytat

...a dzisiaj zerknąć do knajpy czy nie ma tam kogoś znajomego. Rozerwać się, naładować akumulatory, a od jutra znowu heja! icon_mrgreen.gif


Tylko, motyla jego noga mać nie zgub znowu wózka!!!

Cytat

No, Pezetuniu, [itede]...


Byś ty wiedział, Lechu, jak mnie nerwy żarło to przejście... Na początku też tak wkleiłem w ścianę.
Kułem potem i rurę wpakowałem. Kułem, rozkuwałem, żeby przepchnąć stalową. I uważam że warto było za cenę spokoju.

Bo rzecz w tym, że może nie puści ścianka, ale.... Ale motyla noga mać jak budynek osiada to nie wiesz co się dzieje. Wtedy może nastąpić to czego nie chcemy, czyli budynek siądzie akurat na gównianej rurze, która nie ma tak się złożyło zabezpieczenia!!!! A jak już sobie budynek osiądzie, ułoży się, to nic ale to nic nas nie obchodzi już przejście. Bo przeżyło.
Howgh.
Link do komentarza
Cytat

Tylko, motyla jego noga mać nie zgub znowu wózka!!!


Dobra, wróciłem. Bolid mam przyklejony do dupska, więc... było do kitu. Nie mieli piołunówki (wtedy bym posiedział!). Zafundowali mi jakieś bombardinio. Niedopiłem. Słodkie, lepkie... chciałem piołunówki - nie było. No to "poszedłem"...
A tak w ogóle, to ciężko jest przypilnować robót na tym cholernym wózku, ale (motyla mać noga)... dam rady. icon_mrgreen.gif

Link do komentarza
Tak sobie teraz myślę, że skoro mam zamiar podnieść podłogę o wysokość bloczka startowego-Heluza, to chyba powinienem zagadnąć o to mojego kierbuda-konstruktora. No bo automatycznie trzeba będzie dołożyć jedną warstwę silikatów, żeby sufit nie wyszedł mi na wysokości 2,4 m.

Jani też fajnie mi doradził odnośnie docieplenia na styku kasety rolety zewnętrznej okien z nadprożem. Poślę konstruktorowi rysunek Janiego żeby wypowiedział się na ten temat.

Nawet przez święta nie potrafię nie myśleć o budowie. icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Trwają przygotowania do wylewki. Nie, nie będzie chudziaka. Będzie 10 centymetrów B-15 zbrojonego siatkami stalowymi z prętów żebrowanych fi 6mm, o oczkach 15x15 cm.

Widok od frontu domu.

DSC01446.jpg



Płyta będzie zdylatowana od ścian zewnętrznych paskami styropianu o gr. 2 cm.

DSC01446.jpg



Obym z tego zdjęcia nigdy nie był zmuszony skorzystać.

DSC01446.jpg



A tutaj wejście rur arota do chałupy. Idą dwie rury i bednarka. Jedną pójdzie kabel od złącza do głównej tablicy, a w drugiej zasilanie do bramy wjazdowej i ze dwie skrętki F/UTP 5e na furtkę, jakieś wideo i jakiś zapas.

DSC01446.jpg



A w budynku gospodarczym, to już nawet wyjechalim z rurkami wodnymi. icon_wink.gif

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Leszek na wszelki wypadek
we wte rury niech upchną od razu przewody
namordowałem się kiedyś z jednym chmmm małym"kabelkiem" w stosunku do fi rury (przewód 40 rura 120)
i nie obyło sie bez kopania
90 stopni i najechane koparką wystarczyło
by szczór i inne takie poszły w zapomnienie
od tamtej pory na zimne dmucham icon_smile.gif Edytowano przez MTW Orle (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dzięki. Pomyślałem o tym.
To są rury fi 75. "Najgroźniejszy" jest kabel zasilający dom, bo najgrubszy i najsztywniejszy (YKY 4x16 mm2), ale i tak ma on średnicę jedynie 21,3 mm. Aroty są gładkie w środku, śliskie.
Ale, oczywiście, niepokój też mi się wkradł.

Kabli wprowadzić na teraz nie mogę, bo musiałbym je zostawić w zwojach przy murze na jakiś czas. Równie dobrze mógłbym tam położyć kilka stów i łudzić się, że po 2 tygodniach jeszcze je tam zastanę.

Aroty mają w środku piloty (nylonowe sznurki) do wciągania kabli, ale ja je zastąpiłem druciskiem, że hej!
Teraz tylko muszę jeszcze pomyśleć nad dobrym przymocowaniem kabla do tego pilota, coby mi się w trakcie przeciągania nie zerwał. Dam rady! icon_mrgreen.gif

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Wrzucam projekt instalacji elektrycznej w chałupie. Tablicę TM i multimedialną będę miał w mojej... garderobie. icon_mrgreen.gif
Nie znalazłem dla nich lepszego miejsca.
Jestem tuż przed wznoszeniem ścian domu (teraz murują gospodarczy).
Zastanawiam się więc, czy w miejscu tablic nie kazać przemurować silką 12-tką, zamiast 24. Po to, żeby potem nie kuć, bo tablica TM nie będzie mała.
Do tego jeszcze obok ma być tablica multimedialna.

DSC01446.jpg



Edit: "Projekt", to za dużo napisane. Raczej jedną stronę z projektu. Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Wrzucam projekt instalacji elektrycznej w chałupie. Tablicę TM i multimedialną będę miał w mojej... garderobie. icon_mrgreen.gif
Nie znalazłem dla nich lepszego miejsca.
Jestem tuż przed wznoszeniem ścian domu (teraz murują gospodarczy).
Zastanawiam się więc, czy w miejscu tablic nie kazać przemurować silką 12-tką, zamiast 24. Po to, żeby potem nie kuć, bo tablica TM nie będzie mała.
Do tego jeszcze obok ma być tablica multimedialna.

[attachment=21829:Domek_je...rys_nr_1.jpg]

Edit: "Projekt", to za dużo napisane. Raczej jedną stronę z projektu.




jeżeli jesteś na 100% pewien że to jest to miejsce to mozna z 12
co do rozmieszczenia gniazd to warto zacząć od Doopy strony czyli od orientacyjnej aranżacji pomieszczeń , wtedy nie zrobisz gniazda za szafą i biurka bez gniazda icon_smile.gif
Link do komentarza
Ino że tak teraz patrzę, że ta rozdzielnica com se wymyślił, to jest w I klasie ochronności, więc odpada.
Wymyśliłem więc inną, też z Hagera, ale muszę jeszcze dopytać, jaka powinna być minimalna grubość ścianki, aby ją całkowicie schować pod tynk.
Notabene, cena powala. A jak sobie jeszcze pomyślę, że trzeba w niej potem wypełnić bebechy, to minę mam dość głupawą... icon_evil.gif
Link do komentarza
Cytat

Bo elektryka to taki sam etap jak ściany czy strop, boleśnie to sam odczułem.
Pamiętaj o gniazdkach nad stołem a nie pod.


No właśnie!
Na elektrykę jestem wyczulony fest. Nawet w mieszkanku, w którym teraz mieszkam, nie znajdziesz kabelka leżącego na podłodze. Nawet głośnikowe mam pod tynkiem. Mało tego, także pomiędzy pecetem a rtv, czy kamerą na klatce w bloku kabelka nie znajdziesz.
Przy łóżku w moim pokoju gaszę i zapalam światło (krzyżowo) i wyłączam obwody gniazdkowe (czuwanie tv i kablówki).
Ufff... No tom się pochwalił. icon_wink.gif
W każdym razie chodzi mi o to, że instalacji elektrycznych i innych przewodowych nie powinno traktować się per noga. icon_wink.gif
Link do komentarza
Cytat

Ino że tak teraz patrzę, że ta rozdzielnica com se wymyślił, to jest w I klasie ochronności, więc odpada.
Wymyśliłem więc inną, też z Hagera, ale muszę jeszcze dopytać, jaka powinna być minimalna grubość ścianki, aby ją całkowicie schować pod tynk.
Notabene, cena powala. A jak sobie jeszcze pomyślę, że trzeba w niej potem wypełnić bebechy, to minę mam dość głupawą... icon_evil.gif


Cena powiedziałbym z kosmosu za skrzynkę icon_smile.gif
Dlaczego musisz mieć tak dużą rozdzielnię? W ścianie 24 spokojnie ja schowasz, przypilnuj tylko murarzy aby zostawili odpowiednią wnękę w miejscu w którym będzie ta rozdzielnia, może być nawet ciut większa, zawsze można ją potem obmurować.
Link do komentarza
Cytat

Wrzucam projekt instalacji elektrycznej w chałupie. Tablicę TM i multimedialną będę miał w mojej... garderobie. icon_mrgreen.gif
Nie znalazłem dla nich lepszego miejsca.
Jestem tuż przed wznoszeniem ścian domu (teraz murują gospodarczy).
Zastanawiam się więc, czy w miejscu tablic nie kazać przemurować silką 12-tką, zamiast 24. Po to, żeby potem nie kuć, bo tablica TM nie będzie mała.
Do tego jeszcze obok ma być tablica multimedialna.


Edit: "Projekt", to za dużo napisane. Raczej jedną stronę z projektu.



Ta ostatnia uwaga jest bardzo celna. Ta strona z projektu jest nieczytelna. A poza tym o gniazdkach i lampach lepiej się dyskutuje w kontekście jednego pomieszczenia, niechby każdego po kolei. Bo inaczej to wyjdzie zmielony bigos.

Tablica w garderobie to średnio udany pomysł. To ma być dostępne szybko i bez trudu, dlatego niezmiennie optuję za wiatrołapem lub korytarzem i miejscem za drzwiami wejściowymi. Innych dobrych miejsc nie widzę.
PS. Żadne kanały i wnęki nie zniżą ceny wykonawcy robót, więc silka 12 to zbędny trud.


Cytat

Ino że tak teraz patrzę, że ta rozdzielnica com se wymyślił, to jest w I klasie ochronności, więc odpada.
Wymyśliłem więc inną, też z Hagera, ale muszę jeszcze dopytać, jaka powinna być minimalna grubość ścianki, aby ją całkowicie schować pod tynk.
Notabene, cena powala. A jak sobie jeszcze pomyślę, że trzeba w niej potem wypełnić bebechy, to minę mam dość głupawą... icon_evil.gif



Hager którego znam potrzebuje 70 mm, czyli chowa się w standardową ściankę g/k. Szerokość profilu i grubość dwóch płyt.
A I klasa ochronności w czym Ci przeszkadza? Ważna jest estetyka.


Ten Hager którego wybrałeś, to przerost formy nad treścią. Ja rozumiem, że na dom można dać tablicę trzyrzędową, ale jeśli więcej, to trzeba pisać instrukcję obsługi w wersji książkowej, co dla mnie jest pozbawione wszelkiego sensu.

Wrzuć schemat ideowy tej swojej instalacji z projektu, bo jutro jadę na wieś i znowu szybko nie odpowiem.

Cytat

Cena powiedziałbym z kosmosu za skrzynkę icon_smile.gif



Niewiele jej sprzedają, to i muszą cenić! icon_lol.gif
Link do komentarza
Cytat

Cena powiedziałbym z kosmosu za skrzynkę icon_smile.gif
Dlaczego musisz mieć tak dużą rozdzielnię? W ścianie 24 spokojnie ja schowasz, przypilnuj tylko murarzy aby zostawili odpowiednią wnękę w miejscu w którym będzie ta rozdzielnia, może być nawet ciut większa, zawsze można ją potem obmurować.


Tak prawda troszkę za drogo .
http://www.elektryknet.pl/ROZDZIELNICA-MOD...5,24340%29.aspx
http://epstryk.pl/p/659/37141/rozdzielnica...zpieczenia.html Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Leszek a co do rozdzielni
to czemu 1 tablica
ty na dole
młodzi u góry
nzaczy każde wywalenie korków sa u Ciebie i zaś po schodach na ciemno to idzie nogi połamać
nie lepiej rozbić to na 2 tablice
Ty swoją Oni swoją
zasilanie nadal możecie mieć wspólne
zazwyczaj optuję za montowaniem zabezpieczeń pod ręką
nie za schodami Edytowano przez MTW Orle (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Leszek a co do rozdzielni
to czemu 1 tablica
ty na dole
młodzi u góry
nzaczy każde wywalenie korków sa u Ciebie i zaś po schodach na ciemno to idzie nogi połamać
nie lepiej rozbić to na 2 tablice
Ty swoją Oni swoją
zasilanie nadal możecie mieć wspólne
zazwyczaj optuję za montowaniem zabezpieczeń pod ręką
nie za schodami



Oczywiście. Na każdej kondygnacji swoja tablica.
Link do komentarza
Przerost formy nad treścią i niepotrzebne narazanie inwestora na koszty. Ten projektant powinien sobie zrobić taką instalację, a nie dedykować ją komuś.

Mam nadzieję, że na elektryków jeszcze czas przyjdzie, dokładnie opiszę Ci swoje zastrzeżenia póxniej, bo zaczynam ziewać. Ale na szybko, to moje uwagi pozwolą Ci zaoszczędzić na starcie ok. 2000 PLN bez zmiany funkcjonalności instalacji, a właściwie, to ją poprawiając.
Link do komentarza
Cytat

Przerost formy nad treścią i niepotrzebne narazanie inwestora na koszty. Ten projektant powinien sobie zrobić taką instalację, a nie dedykować ją komuś.

Mam nadzieję, że na elektryków jeszcze czas przyjdzie, dokładnie opiszę Ci swoje zastrzeżenia póxniej, bo zaczynam ziewać. Ale na szybko, to moje uwagi pozwolą Ci zaoszczędzić na starcie ok. 2000 PLN bez zmiany funkcjonalności instalacji, a właściwie, to ją poprawiając.


OK, Retro.
Rozbudowane na maksa, bo tak chciałem. Z myślą, że będzie z czego ciąć.
Jak się wyśpisz: tnij Waść, wstydu oszczędź! icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość mhtyl
Cytat

Siwych włosów dostaniesz kilka do farbowania jak My wszyscy!!!
icon_biggrin.gif


A co niektórzy to i wyłysieli icon_lol.gif Na takich u mnie mówią, że jedynie co im w życiu wyszło to włosy z głowy icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
No, trochę się poprawiło, bo była nerwówka, że hej.
A jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo, że chodzi o... icon_wink.gif

Jedna chata już stoi. Dach z pełnym deskowaniem pokryty papą podkładową PYE PV250 S40 w cenie 8,60 netto za mkw.
Na domku gospodarczym zrezygnowałem z podbitki na rzecz nadbitki, a więc końcówka dachu (okap) została odeskowana boazerią, a końcówki krokwi oheblowane. Wszystko pomalowane impregnatem do drewna w kolorze przyszłej stolarki okiennej.
Będę miał teraz chwilę czasu, żeby przemyśleć czy na budynku mieszkalnym zrobić tak samo, czy jednak z podbitką.

Dachówka ceramiczna, Creaton Titania (czarna matowa). Ta chatka ma 61 mkw. dachu.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
W tym roku nie będzie żadnej przeprowadzki. Jestem opóźniony o jakieś dwa miechy. Wykonawcę pogoniłem, jest następny i tego praca mi się podoba.

Wrzucam parę telefonofotek z dzisiaj. Chłopaki kończą deskowanie dachu, od poniedziałku będzie na tym kładziona papa.

Młodzież wzięła się na ocieplanie budynku gospodarczego (widać na fotce w tle). Traktują to, jak poligon. Jak będzie dobrze, to potem wezmą się za dom.

DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg




A tu salon. Nieposprzątane...

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Podoba mi się twój domek, Lechu. Bardzo ładna chatka. Rozłożysta, przysadzista.
Młodym powiedz, żeby zapamiętali, czy łatwiej im idzie ocieplanie układając styropian w narożnikach od razu na równo z krawędzią, czy docinając to co wystaje. Zresztą - dadzą radę. Jeśli im się nie znudzi, to oblecicie sami całą chałupę. Masz płaski dach, nie ma rusztowań. Miodzio. A to co oszczędzisz, włóż do skarpetki.
Link do komentarza
Ostatnie upały zmusiły mnie do gruntow(n)ego przemyślenia sprawy GWC. Padło na to, że TAK i że to będzie glikolowe ustrojstwo. To był ostatni dzwonek, bo za rok chyba już bym tego nie rozkopywał.

No to dzisiaj było kopanko, ułożenie i zasypanie kolektora. 150 m.b. rurki w dwóch pętlach po 75 metrów.

DSC01446.jpg



NIE, nie mam szklarni! To nie moje!

DSC01446.jpg




Link do komentarza
Cytat

Jestem zmęczony. Na wózku goowno umiem zrobić. Wczoraj, przy blasku żarówki, rozkręcałem deski szalunkowe. Zmęczyłem się przy tym, jak Syberian Husky w zaprzęgu na pustyni Gobi. To bez sensu.
I jak tu żyć? I jeszcze kurna budować?!


Bier wędki i na ryby, tam się zrelaksujesz i nabierzesz sił witalnych icon_biggrin.gif
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Dokładnie!
Ja w sobotę z moim bacikiem polowałem na płocie gruntowe.
Fantastyczne brały (jak na płocie oczywiście) icon_smile.gif
Sumy to nie są, ale "lepszy rydz, niż nic"
Tak że zabieraj się i zrób se jeden dzień wolnego, póki pogoda fajna!


Piękna płoć!!!! Bobi wymiata! Gratulacje, Pablo!

Ja na ryby nie dam rady w tym roku. Mam ustawiony - że tak powiem - inny priorytet. icon_biggrin.gif
W przyszłym też nie wiem.

Cytat

Jemu teraz nie w głowie ryby, tylko ry.anie...


Przyganiał kocioł garnkowi... icon_wink.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...