Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Gość Leszek4

Jestem na wózku i muszę zbudować sobie dom

Recommended Posts

Człowiek wycieńczony po sanatorium, a tu tyle roboty... ech...

Krycie dachówką jest w fazie końcowej. Na to jeszcze instalacja odgromowa. Po niedzieli okna, brama garażowa i elektrycy.
Przyjedzie też styropian na ocieplenie domu. Wybrałem grafitowy Arsanit Thermo Lambda 031 20cm, siatkę 165 g/m2 i kleje Kabe Kombi. Ocieplimy i zostawimy bez tynku do wiosny.

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Fajnie że już nie buduję.
Wygospodarowałem sobie jutro od rana - i jadę po następne!!!!
A Ty się z dekarzami od rana wcurwiaj! icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Fajnie że już nie buduję.
Wygospodarowałem sobie jutro od rana - i jadę po następne!!!!
A Ty się z dekarzami od rana wcurwiaj! icon_smile.gif


Dobrze Ci tak, że uja złowiłeś, draniu!!! icon_mrgreen.gif


Montujemy okna, warstwowo i z parapetami ze styroduru.

DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



Teraz parę fotek komina i osprzętu.

DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



Edit: Oto dzisiejsze dzieło w garażu!

DSC01446.jpg

Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ocieplamy.

DSC01446.jpg



A w środku instalacje wszelakie. Te co to się robi przed tynkami. Noc nam nie straszna. Znaczy się, ja w ciepłym mieszkanku, a młody na budowie. icon_mrgreen.gif

DSC01446.jpg




Zrobię kiedyś fotki, jak się zasuwa w budynku i do niego wjeżdża na bolidzie, przelatując nad ściankami fundamentowymi w locie. A mam dziurę w podłodze na ponad 40 cm! (to na fotce poniżej - od chudziaka do górnej części bloczka heluz w pierwszej warstwie ścian nośnych).

Może kiedyś ktoś na wózku będzie budował, albo będzie chciał babci pochwalić się. No to wkula ją na wózku wszędzie.
Tylko raz przebiłem oponę, więc uznaję, że jestem dobry w te klocki... icon_lol.gif

A, i zasznurkowaliśmy belki stropowe.

DSC01446.jpg



PS. Mam mieć wentylację mechaniczną, kotłownię gazową z zamkniętą komorą spalania. No i Piczman powiedział mi, że tam muszę mieć w. grawitacyjną. Trochę zbaraniałem. O co kaman? icon_rolleyes.gif Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

PS. Mam mieć wentylację mechaniczną, kotłownię gazową z zamkniętą komorą spalania. No i Piczman powiedział mi, że tam muszę mieć w. grawitacyjną. Trochę zbaraniałem. O co kaman? icon_rolleyes.gif


Przy gazie nie może być wentylacja inna jak tylko grawitacyjna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przy kotle typu C ma być wentylacja.
Nie jest ważne jaka, ale w pomieszczeniu z zainsalowanym kotłem typu C musi być wentylacja, każda jest dopuszczalna. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Szwagier zakładał kocioł z zamknięta komorą i nie zezwolili mu na wentylacje mechaniczną, podobnie jak z okapem kuchennym nie mógł posiadać mechanicznego a jedynie pochłaniacz.

Pisząc, że nie zezwolili miałem na myśli kominiarza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przepisy - Rozporządzenie w sprawie WT......:

Cytat

§ 148.

2. W pomieszczeniu, w którym jest zastosowana wentylacja mechaniczna lub klimatyzacja, nie można stosować wentylacji grawitacyjnej ani wentylacji hybrydowej. Wymaganie to nie dotyczy pomieszczeń z urządzeniami klimatyzacyjnymi niepobierającymi powietrza zewnętrznego.

§ 150.

9. W pomieszczeniu z paleniskami na paliwo stałe, płynne lub z urządzeniami gazowymi pobierającymi powietrze do spalania z pomieszczenia i z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin przewodem od urządzenia stosowanie mechanicznej wentylacji wyciągowej jest zabronione.

10. Przepisu ust. 9 nie stosuje się do pomieszczeń, w których zastosowano wentylację nawiewno-wywiewną zrównoważoną lub nadciśnieniową.


§ 170.

3. Urządzenia gazowe z zamkniętą komorą spalania, przez co rozumie się urządzenia typu C, mogą być instalowane w pomieszczeniach mieszkalnych, niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod warunkiem zastosowania koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych, z zachowaniem wymagań § 175.



Czyli upraszczając (i po naszemu):

1. Jak w kuchni z kuchenką gazową jest wentylacja grawitacyjna - zabronione jest stosowanie mechanicznego okapu wyciągowego (można stosować okapy "filtracyjne")

2. Kocioł (i urządzenia gazowe) typu C - można instalować w każdym pomieszczeniach w których jest wentylacja - nieważne jaka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dzięki Ricardo. icon_wink.gif

Ocieplamy dalej.

DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



Okno zamontowane na styrodurowej kształtce/parapecie. Na to przyjdzie jeszcze cienki, 2-centymetrowy parapet wierzchni z granitu.

DSC01446.jpg



Połączenie styropianu z roletą i dachem.

DSC01446.jpg



A po tym zasuwa się bolidami Formuły 1 i penetruje surową chałupe. icon_mrgreen.gif

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ocieplamy dalej.
Połączenie styropianu z roletą i dachem.


A okna i drzwi montowałeś jeszcze tradycyjnie na skraju ścian, czy wystawione w izolacji cieplnej ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Trzymajcie kciuki i wypijcie kielonka za mnie w ten łikendzior.

Cytat

A okna i drzwi montowałeś jeszcze tradycyjnie na skraju ścian, czy wystawione w izolacji cieplnej ?


Zlicowane z murem. Taśmy rozprężne, paroszczelne i paroprzepuszczalne. A zakończenia przemazane jeszcze jakimś srebrzystym mazidłem uszczelniającym. Fotka:

DSC01446.jpg


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
[attachment=22925:ocieplam...z_dachem.jpg]

Sorry Leszku, że nie mam czasu systematyczniej rzucić okiem!
To połączenie styropianu z dachem ma zapewnić właściwą wentylację ocieplenia (czytaj: brak wlotu dla szczeliny wentylacyjnej ponad izolacją termiczną), czy czegoś nie doczytałem? Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Strawmanie, właśnie po to tę fotkę wrzuciłem, aby upewnić się, czy aby nie powinno być szczeliny pomiędzy styropianem a deskowaniem.
Z tym, że sam dach nie będzie ocieplany, bo poddasze jest nieużytkowe (zakończę na ociepleniu stropu) i myślałem, że ta okoliczność pozwala na szczelne dobicie izolacją termiczną do desek.

Skoro jest to jednak błąd, to na reszcie domu zostawimy ze 3 centymetrowe szczeliny, a tam, gdzie już styropian teraz jest, szczeliny wytniemy.
No i nasuwa się kolejne pytanko: czy potem w podbitce mam robić jakieś szczeliny, tudzież kratki wentylacyjne, czy jej nieszczelności wystarczą do wentylowania dachu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Musisz.
Szczeliny musisz zasłonić, bo ci myszy wlezą (mnie weszły), osy oraz cała reszta towarzystwa, które uważa, że dom jest dla nich. Szerszenie na ten przykład.

W dzienniku Tinka masz ładny przykład jak to zrobić. Ja siatkę przykleiłem na klej z pistoletu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Strawmanie, właśnie po to tę fotkę wrzuciłem, aby upewnić się, czy aby nie powinno być szczeliny pomiędzy styropianem a deskowaniem.
Z tym, że sam dach nie będzie ocieplany, bo poddasze jest nieużytkowe (zakończę na ociepleniu stropu) i myślałem, że ta okoliczność pozwala na szczelne dobicie izolacją termiczną do desek.



Skoro nie ma izolacji między krokwiami, to nie koniecznie musi być szczelina - wentylacja przestrzeni ponad ocieplonym stropem może być rozwiązana na różne sposoby. Jak jest w projekcie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie mam dzisiaj kontaktu z kierownikiem b.
Na przekroju AA widać styropian dojechany do samego dachu. W opisie technicznym też nie widzę żadnej wzmianki.

DSC01446.jpg




Edit: jestem po rozmowie z kierownikiem. Mam zrobić tylko kratki wentylacyjne w ścianach szczytowych, nieco powyżej ocieplenia stropu. Po jednej na każdym szczycie. Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Skoro nie ma izolacji między krokwiami, to nie koniecznie musi być szczelina.


Mhm. Czegoś się dziś nauczyłem.
Strawmanie, ale jakaś być musi, co nie?
Pozdrowienia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Mhm. Czegoś się dziś nauczyłem.
Strawmanie, ale jakaś być musi, co nie?
Pozdrowienia



Możliwe są różne opcje. Można spokojnie zrezygnować z jakiejś szczególnej wentylacji przestrzeni nad ocieplonym stropem jeśli byłaby pomiędzy krokwiami tylko folia wstępnego krycia i na to dachówka... ale ja i tak dałbym między krokwie kilka centymetrów wełny, szczelinę itd. - coś tam miało być chyba w tej przestrzeni: przewody wentylacyjne, centrala itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Możliwe są różne opcje. Można spokojnie zrezygnować z jakiejś szczególnej wentylacji przestrzeni nad ocieplonym stropem jeśli byłaby pomiędzy krokwiami tylko folia wstępnego krycia i na to dachówka... ale ja i tak dałbym między krokwie kilka centymetrów wełny, szczelinę itd. - coś tam miało być chyba w tej przestrzeni: przewody wentylacyjne, centrala itp.


Nad ocieplonym stropem nie będzie żadnych instalacji. Kanały WM będą w strefie ciepłej, pod stropem, a centrala w kotłowni. Dlatego nie będzie u mnie ocieplenia międzykrokwiowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Izolacja pozioma. Doradźcie.
Za niedługo stanę przed zadaniem odizolowania chudego betonu od warstwy ocieplenia. Na ściankach fundamentowych mam papę termozgrzewalną z wypuszczonym do wewnątrz budynku zakładem. Planuję położyć na chudym betonie papę termo (jest aktualnie w dobrej cenie w Bricomarche - gr. 5,2 mm, modyfikowany SBS, rozciągliwość 40%), łącząc ją z tą na ściankach fundamentowych.

Nie chcę folii, bo gdzieś kiedyś czytałem Adama_MK, że to błąd, a na dowód polecił położenie sobie kawałka foli, połażenie po niej, a potem spojrzenie na jej wygląd pod światło.

Chcę się jednak zapytać Was: folia czy papa?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Papa .Folia popęka Ci przy pierwszym porządnym mrozie.


Folia jest dziurawa już po wyjściu z taśmy produkcyjnej ,a po rozłożeniu na posadzce i przejściu się przynajmniej raz po niej to sito.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Folia jest dziurawa już po wyjściu z taśmy produkcyjnej


Nie przesadzajmy, patrząc i myśląc tym tokiem można rzecz o każdym produkcie który schodzi z taśmy produkcyjnej/ fabryki że jest wadliwy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie przesadzajmy, patrząc i myśląc tym tokiem można rzecz o każdym produkcie który schodzi z taśmy produkcyjnej/ fabryki że jest wadliwy.


Nie przesadzam ,są nawet otwory że palec wchodzi. icon_smile.gif Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie jedną folię sam kupowałem i nie jedna rozwijałem, nie twierdzę być może były jakieś tam dziurki, ale nie takie że palec wchodzi, to są już dziury a nie dziurki icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie jedną folię sam kupowałem i nie jedna rozwijałem, nie twierdzę być może były jakieś tam dziurki, ale nie takie że palec wchodzi, to są już dziury a nie dziurki icon_biggrin.gif


Bywały i takie. icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dzisiaj gramy rocka.

Biorocka! [attachment=23136:n_peace.gif]

[attachment=23138:Biorock.jpg]

Koniec też kablowania.
Jutro wchodzą kolesie od tynków.

[attachment=23139:instalac...ktryczna.jpg]



a co tak skromnie tych "kabelków" ????
kiepsko kablowali Ci elektrycy znaczy kiepskie źródła informacji musieli mieć :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Koniec też kablowania.
Jutro wchodzą kolesie od tynków.

[attachment=23139:instalac...ktryczna.jpg]


Czy aby nie za nisko te kable puszczone? Tak na oko to one wyjdą lekko nad poziom podłogi, o przykręcaniu listew na kołki to raczej można w takiej sytuacji zapomnieć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

a co tak skromnie tych "kabelków" ????



Jakieś półtora kilometra przewodów (łącznie 1,5 i 2,5 mm2), do tego 0,5 km skrętki komputerowej i 300 koncentryka, to nieco skromnie.
A w tej szafce to będę wieszał kaboty, bo ma jedyne 110x80 cm. icon_razz.gif

DSC01446.jpg



Cytat

Czy aby nie za nisko te kable puszczone? Tak na oko to one wyjdą lekko nad poziom podłogi, o przykręcaniu listew na kołki to raczej można w takiej sytuacji zapomnieć.



To co jest poniżej warstwy silikatów, a więc także warstwa ceramiki Heluz, będzie w ociepleniu podłogi. Poziom podłogi będzie centymetr powyżej Heluzów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A w tej szafce to będę wieszał kaboty, bo ma jedyne 110x80 cm. icon_razz.gif

[attachment=23143:tablica_...dzielcza.jpg]



no raczej nie do samych przewodów Ci ona taka mała
bo jak się mi się wydaje na esy masz przeznaczony prawy górny róg
reszta to inne ustrojstwa

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Toż to tylko 500 m...


Na te moje skromne potrzeby, od biedy, wystarczy.

Cytat

no raczej nie do samych przewodów Ci ona taka mała
bo jak się mi się wydaje na esy masz przeznaczony prawy górny róg
reszta to inne ustrojstwa



Ta tablica rozdzielcza ma 3 segmenty (pionowe). Pierwszy z lewej, to część multimedialna, dwa pozostałe - elektryczna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Za niedługo bierzemy się za ocieplanie podłogi. Zaczniemy od papy na chudym betonie. Mam papę termo, rozciągliwą (modyfikowany SBS) i tak sobie myślę, że - zamiast na samych składkach - podgrzejemy ją palnikiem na całości, żeby się na całej powierzchni przykleiła do podłoża.

Tylko że to może się nie udać, bo papa pewnikiem przyklei się do pyłku na chudziaku, którego ciężko się będzie pozbyć zwykłym zamiataniem. Zastanawiam się więc nad uprzednim zagruntowaniem tego.
Tak czy nie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zmęczony jestem - to tylko w kwestii odnotowania, bo nie narzekam.

Tynki wewnętrzne zrobione w całym domu. Dodatkowo wylewka podłogi w garażu, bo tutaj nie ma izolacji termicznej i ogrzewania podłogowego. Tynki cementowo-wapienne, choć wykonawca bardzo promował gipsowe - Knauf Diamant.
PS. Przy rozliczaniu tynków zapłaciłem gościowi za wykonanie obmiaru niezależnego od wykonawcy. Zapłaciłem mu 100 zł. Wykonawcy urwałem na fakturze 750 zł.
Tu fotka garażu.

DSC01446.jpg



Ocieplamy mury zewnętrzne domu. Styropian jest już na całości. Teraz klej, siatka i klej.

Wracam do podłogi. Tutaj mści się na mnie (finansowo) błąd przy zasypywaniu komór. Przypomnę - zasypali za mało i teraz zamiast 30 cm styropianu w podłogę pójdzie 36 cm. Niby na wózku nie szło tego dopilnować, ale dzisiaj dopilnowałbym! Błąd, bo raz - szkoda kasy na styropian, a dwa - martwię się czy przy takiej grubości ugięcie styropianu nie spowoduje zbytniego osiadania końcowej wylewki z orurowaniem ogrzewania podłogowego.
Teraz już na to nie mam wpływu (co mnie nieco wkurza). Styropian podłogowy (eps100) mam już na placu.

Dzięki PeZecie za radę z gruntowaniem przed grzaniem papy. Przejechalim chudziaka Izohanem WL, a na to papa termo.
Kupiłem też urządzenie do cięcia styropianu na gorąco. 7 stów kosztowało, ale nie chcę mieć w chacie wiórów z cięcia styropianu piłką i liczę, że pójdzie mi mniej pianki o wypełniania na łączeniu płyt. Potem ustrojstwo sprzedam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
I jeszcze coś dla inwalidów i innych wygodnickich. Na fotce garażu widać na środku wystający kabelek. W tym miejscu jest elektryczna puszka podłogowa, w którem zamontuję gniazdo 230V + RJ45. Po co? Do tego gniazda podłączę ładowarkę wózka, który zostanie w garażu, kiedy ja wsiądę do auta.
Po prostu - są sytuacje, kiedy jedzie człek autem i nie potrzebuje z niego potem wysiadać - w tym czasie doładowuje się wózek, a po garażu nie plątają się zbędne przedłużacze. Koszt takiego gniazda to 100 zł.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Afrodyto, łeb pęka od codziennego (i conocnego) przewidywania co należałoby zrobić, żeby dom był mi przyjazny. icon_biggrin.gif
I tak od ponad 8 miesięcy. Zmęczony, ale dam rady. icon_wink.gif

Doradźcie mi, jaki tynk zewnętrzny wybrać: silikonowy czy silikatowy?
Mam do wyboru KABE Novalit (silikatowy) i KABE Armasil (silikonowy).
Naczytałem się o nich, ale chciałbym jednak poznać zdanie praktyków.
Przypomnę, że ściany mam z silikatów, ocieplone 20-centymetrowym styropianem grafitowym. Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Afrodyto, łeb pęka od codziennego (i conocnego) przewidywania co należałoby zrobić, żeby dom był mi przyjazny. icon_biggrin.gif



Leszek ja Cię proszę o szczegółowe notatki z tego przewidywania i z przyjętych rozwiązań.
taki mini poradnik dla inwestorów którzy mają podobne potrzeby
i mini poradnik dla wykonawców którym z racji sprawności brak perspektywy , a którym się trafiło u inwestorów z podobnymi potrzebami usługi wykonywać, .
Wyobrażać sobie to jedno , wiedzieć to drugie , wiedzieć i podpowiedzieć - o to chodzi icon_smile.gif
może w osobnym temacie zebrać wszystkie pomysły a tu już przenosić rozwiązania

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek, na obecny czas po prostu nie dam rady. Niemal cała budowa jest na mojej głowie. Do tego praca i różne inne prace cykliczne.
Kiedy się wprowadzimy, a myślę o wiośnie przyszłego roku, to może do tematu wrócimy.
Cytat

Doradźcie mi, jaki tynk zewnętrzny wybrać: silikonowy czy silikatowy?
Mam do wyboru KABE Novalit (silikatowy) i KABE Armasil (silikonowy).


Wybrałem silikonowy. O trafności wyboru utwierdził mnie z rana mój kierownik budowy - on na swoim domu ma taki właśnie i polecił zrobić tak samo.
Materiał na powierzchnię 250 m2:
KABE Armasil T, 1,5mm 25 kg - 23 szt. 3766,25 zł brutto,
KABE Grunt Armasil GT 10l - 5 szt. 544,28 zł brutto,
KABE SPRINT 0,25 l - 23 sztuki. 260,36 zł brutto.
Razem: 4570,89 zł. Termin płatności 21 dni od dnia dostawy.

Tynkujemy w przyszłym tygodniu.

PS.
Młody się ucieszy, jak powiem, że styropian w podłogach będzie kładł na rzadkiej zaprawie cementowej - tak polecił mi kierbud. Chodzi o to, żeby przy takiej grubości styropianu i nierównościach na chudziaku ten styropian nie pływał, a żeby przyssał się do papy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dobry wybór, moim zdaniem. Teraz dopiero czytam, więc teraz robię wpis. Mam tynk mineralny Kreisel, który wszak nie jest Kabe, i z pozoru to zdanie nie ma sensu, ale tynk pokryty jest farbą silikonową Kabe. I to chciałem napisać.
Nie mam najmniejszych zastrzeżeń do Kabe.

Kiedy robiłem elewację, gdybym dysponował wówczas odpowiednim budżetem, zastosowałbym tynk silikonowy Kabe, barwiony w masie, czy jak zwał, albo Caparol czy Kaparol, nie pamiętam C czy K, ten ze słoniem, który jest chyba najlepszy dla tych, którzy nie mieszkają w Dubaju w domach ze złota i ropy.

Kabe jest, z tego co pamiętam moje szacunki, jedną z lepszych marek wśród tych średnio budżetowych. Moje boje znajdziesz, jeśliś zainteresowany w dzienniku w okolicach sierpnia 2011.
PoWIOdzenia, Lechu! Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Pomysł z tym gniazdem bardzo mi się podoba, ale nie do końca rozumiem do czego ma służyć to gniazdo RJ45...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...