kalapl35 Napisano 11 października 2012 Udostępnij #1 Napisano 11 października 2012 WitamOd razu napisze że mam już wylane w ten sposób ławy fundamentowe i po wielogodzinnej lekturze forum wiem że nie są zrobione prawidłowo. Zastanawiam się tylko jak bardzo powinnam się martwić. Opis sytuacji- ławy szerokie na 50 cm, gł. 40cm( w projekcie było gł.30 cm i 10 cm chudziaka i to zamieniono na 40 cm betonu), wylane bezpośrednio w grunt. Błąd polega na tym że nie dano rzadnej folii a ziemia to nie glina lecz dobrej jakości pospółka. Więc nie mam folii, nie mam chudziaka tylko pogłębiony o dodatkowe 10 cm wykop i to wszystko zalane betonem klasy B 20 z gruszki ( raczej bez wibrowania). Nośność gruntu bardzo dobra, ława zbrojona. Jakie są konsekfencje takiego błędu. Po wyschnięci ław kilka rys skurczowych, ale nie dużo. Mój kierownik twierdzi że wszystko jest o.k. więc przestałam mu już ufać. Link do komentarza
Draagon Napisano 11 października 2012 Udostępnij #2 Napisano 11 października 2012 (edytowany) Konsekwencje takiego "błędu" to takie, że zamiast armaty 80mm i pocisku odłamkowo-burzącego do rozbicia trzeba będzie dać teraz 122mm i to kumulacyjny, że tak ujmę waląc z grubej ruryKto leje B-20 w ziemię - za to bym faktycznie uszy kierbudowi oderwał. A jaka jest "łączna" głębokość wykopu ?I radzę przeprosić kierbuda a nie walić fochy. Edytowano 11 października 2012 przez Draagon (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 11 października 2012 Udostępnij #3 Napisano 11 października 2012 O tuż to ,wszystko w porządku tak jak to ujął Dragon.Co do betonu B20 to nie uważam ,że przesadzono ,nie wiemy czy tak było w projekcie czy tak zażyczył sobie kierownik a może to był wymysł inwestora. Za dużo jak się naczytasz i nie doczytasz to końca to potem tak jest. Link do komentarza
r-32 Napisano 11 października 2012 Udostępnij #4 Napisano 11 października 2012 Cytat O tuż to ,wszystko w porządku tak jak to ujął Dragon.Co do betonu B20 to nie uważam ,że przesadzono ,nie wiemy czy tak było w projekcie czy tak zażyczył sobie kierownik a może to był wymysł inwestora. Za dużo jak się naczytasz i nie doczytasz to końca to potem tak jest. Ja powiem tak : moje ławy 30/60 B15 wykonałem zgodnie z projektem i zaleceniem kierbuda.Jak kupowałem beton - producent pytał mnie " a nie b20 ? wszyscy biorą b20 .Jest nie wiele droższy , a sporo mocniejszy." Wierzę , że większość inwestorów w tym momencie mówi : " taaak ? To daj pan ten b20 " Po co Link do komentarza
kalapl35 Napisano 11 października 2012 Autor Udostępnij #5 Napisano 11 października 2012 Może żle sie wyraziłam, chodzi mi nie o to czy dobrze że b 20 tylko o to że lali to bazpośrednio w wykop w gruncie , bez chudziaka i folii. naczytałam się o jakimś zaczynie,że niby w grunt ucieka jak nie ma folii. Zastanwiam się czy sprawa jest poważna i czy mam się czym martwić? Link do komentarza
Draagon Napisano 11 października 2012 Udostępnij #6 Napisano 11 października 2012 Jak to się mówi - pierwsze koty za płoty - odnośnie niepotrzebnie wydanych pieniędzy - myślę, że w betoniarniach też o tym wiedzą i liczą na nieświadomość inwestorów w tym zakresie.A inwestorce życzę dużo spokoju - i konsultacje oraz pytania zadawać przed nie po - i wiercić dziurę kierbudowi niech wyjaśnia co i jak - a i nie liczyć na słowa ekipy budowlanej w stylu, sie wyrówna, sie zrobi - będzie dobrze będzie pani zadowolona... Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 11 października 2012 Udostępnij #7 Napisano 11 października 2012 Cytat Ja powiem tak : moje ławy 30/60 B15 wykonałem zgodnie z projektem i zaleceniem kierbuda.Jak kupowałem beton - producent pytał mnie " a nie b20 ? wszyscy biorą b20 .Jest nie wiele droższy , a sporo mocniejszy." Wierzę , że większość inwestorów w tym momencie mówi : " taaak ? To daj pan ten b20 " Po co No ja tez lałem B15 ale w betoniarni nikt mi nie zaproponował B20 za to na wieniec nie żałowałem i dałem B20. Link do komentarza
Draagon Napisano 11 października 2012 Udostępnij #8 Napisano 11 października 2012 Nie no wieniec to bez dyskusji B-20O ile błędem nie jest B-20 utopiony w ziemi - o tyle B-15 na stropie to .... ( no cały asortyment "słownika" budowlańców ) Aczkolwiek kiedyś lali z betoniarek robiony na placu budowy i nie sądzę by ten miał w przybliżeniu parametry takie jak obecny B-15 z betoniarni a budynki mimo tego nie walą się jak domki z kart. Link do komentarza
vip42 Napisano 11 października 2012 Udostępnij #9 Napisano 11 października 2012 ale kiedyś nie obliczano na styk tylko ze sporym zapasem na gorsze parametry Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 12 października 2012 Udostępnij #10 Napisano 12 października 2012 Cytat Może żle sie wyraziłam, chodzi mi nie o to czy dobrze że b 20 tylko o to że lali to bazpośrednio w wykop w gruncie , bez chudziaka i folii. naczytałam się o jakimś zaczynie,że niby w grunt ucieka jak nie ma folii. Zastanwiam się czy sprawa jest poważna i czy mam się czym martwić? Jeśli opis zgadza się z rzeczywistością to ławy są wykonane jak najbardziej prawidłowo. Żadna folia nie jest tam potrzebna -skąd takie informacje i jaką ma ona pełnić funkcje? Link do komentarza
Draagon Napisano 12 października 2012 Udostępnij #11 Napisano 12 października 2012 Cytat Jeśli opis zgadza się z rzeczywistością to ławy są wykonane jak najbardziej prawidłowo. Żadna folia nie jest tam potrzebna -skąd takie informacje i jaką ma ona pełnić funkcje? Jak to jaką ??Wiadomo nie od dziś... , że folię daje się by zabezpieczyć przed zanieczyszczeniem betonu obrywającymi się grudkami ziemi, przed odpływaniem wody z betonu i wsiąkaniem jej w ziemię czyli zabezpieczeniem jednolitej masy betonu, itp "ciekawostki".Mnie zastanawia jedno - jakoś chyba żaden producent folii nie wpadł na pomysł by kłaść folię jeszcze przy deskowaniu stropu - przecież tam jest tyle szczelin, że woda z betonu no nie ma bata - musi wypłynąć !!Tak z ciekawostek jeszcze - naprawdę bardzo mnie ciekawi jak wygląda styropian XPS na którym w końcu oprze się caly ciężar budynku i jak to się ma do stabilnego podłoża.W myśl tego rysunku Link do komentarza
vip42 Napisano 12 października 2012 Udostępnij #12 Napisano 12 października 2012 Cytat Jeśli opis zgadza się z rzeczywistością to ławy są wykonane jak najbardziej prawidłowo. Żadna folia nie jest tam potrzebna -skąd takie informacje i jaką ma ona pełnić funkcje? też gdzieś czytałem aby pod ławę dać folię, która ma za zadanie ograniczyć odprowadzenie wody z betonu do gruntu Link do komentarza
kalapl35 Napisano 12 października 2012 Autor Udostępnij #13 Napisano 12 października 2012 Po literaturze wielu wątków na różnych forach wiem ze folia powinna być jak sie leje bezpośrednio do gruntu. Ja sie bardziej zastanawiam jak poważne mogą być konsekfencje jej braku. Link do komentarza
vip42 Napisano 12 października 2012 Udostępnij #14 Napisano 12 października 2012 Cytat Jak to jaką ??Wiadomo nie od dziś... , że folię daje się by zabezpieczyć przed zanieczyszczeniem betonu obrywającymi się grudkami ziemi, przed odpływaniem wody z betonu i wsiąkaniem jej w ziemię czyli zabezpieczeniem jednolitej masy betonu, itp "ciekawostki".Mnie zastanawia jedno - jakoś chyba żaden producent folii nie wpadł na pomysł by kłaść folię jeszcze przy deskowaniu stropu - przecież tam jest tyle szczelin, że woda z betonu no nie ma bata - musi wypłynąć !!Tak z ciekawostek jeszcze - naprawdę bardzo mnie ciekawi jak wygląda styropian XPS na którym w końcu oprze się caly ciężar budynku i jak to się ma do stabilnego podłoża.W myśl tego rysunku zamiast ocieplania fundamentów podobno można dać bloczki ISOMUR lub szkło pienioneale czy warto? A może jest jakaś inna tańsza alternatywa np. bloczki z keramzytu? Link do komentarza
Barbossa Napisano 12 października 2012 Udostępnij #15 Napisano 12 października 2012 Cytat ale kiedyś nie obliczano na styk tylko ze sporym zapasem na gorsze parametry to z doświadczenia, czy fusów?a co do betonów, bo B 15 wcześniej wystarczał do wszystkiego, każdego elementu konstrukcyjnego, teraz już nieczy w ławy B15 czy B20 się daje to już decyzja projektanta,fakt, że ktoś lał B15 nie uprawnia do stwierdzenia, ze taki wystarczajak kiedyś napisał niejaki Geno (Aedefico czy jakoś tak) B 20 jest już "konstrukcyjnie" wodoodporny na tyle, że podłe warunki gruntowe mu nie straszne, co przeklada się na trwałość, bo co do wytrzymałości to i pewnie B10 dałby radętakże nie ma sie tu co licytować, co da radę, co nie, bo to niczemu nie służyco do folii (lub jej braku), to jeżeli ucieka woda, to nic się nie stanie, gorzej z mieszanką (mleczkiem cementowym), bo może okazać się, że dołem zostało same kruszywo, także to nie tak hop siup Panie Cezary Link do komentarza
Draagon Napisano 12 października 2012 Udostępnij #16 Napisano 12 października 2012 Cytat Po literaturze wielu wątków na różnych forach wiem ze folia powinna być jak sie leje bezpośrednio do gruntu. Ja sie bardziej zastanawiam jak poważne mogą być konsekfencje jej braku. Nie będzie ŻADNYCH konsekwencji - beton wręcz lubi jak ma dostęp do wilgoci Cytat zamiast ocieplania fundamentów podobno można dać bloczki ISOMUR lub szkło pienioneale czy warto? A może jest jakaś inna tańsza alternatywa np. bloczki z keramzytu? Mnie zaciekawiło - co zostanie z tego styropianu pod ławą jak go dociśnie porządnie budynek. 0,0002mm grubości ??A już w ogóle mam wielką frajdę jak widzę, że ciepło ucieka w dół.. Barbossa masz rację - to rola projektanta - jaką klasę betonu dać - ale też nie oszukujmy się - większość robi to bez oględzin terenu i wali wytyczne z szablonu. Link do komentarza
Barbossa Napisano 12 października 2012 Udostępnij #17 Napisano 12 października 2012 cóż po oględzinach to można jedynie stwierdzić, czy ma się ochotę na figo fago,a nie jaki beton zastosowaćno i czy żadnych konsekwencji nie będzie? - na dwoje babka wróżyła 2 Link do komentarza
kalapl35 Napisano 14 października 2012 Autor Udostępnij #18 Napisano 14 października 2012 Bardzo prosze o pomoc w podjęciu decyzji co dalej. Czy powinnam wstrzymać budowe z powodu takiego błędu, w sensie czy jest to bład w wykonaniu czy po prostu inny dopuszczalny sposób wykonania?Po tym jak sie zorientowałam że te ławy są nie tak wykonane zaczynam moich budowlańców łapać na wielu błędach typu "betonu nie trzeba wibrować, otulina wokól pręta wystarczy 2 cm itp". Wkurza mnie że wszystko musze sprawdzać. Najgorsze że oni budowali już kilka domów w mojej okolicy i wszyscy byli zadowoleni. Będą mi wmawiać że jestem przewrażliwiona itp. Czy ktoś z was miał tak wylewane fundamenty ( bezpośrednio w wykop, bez chudziaka, szalunku i folii)? Jak udowodnić im ewentualny błąd (bo oni twierdzą że w internecie to bzdury piszą)? A może faktycznie panikuje, co o tym myślicie? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 14 października 2012 Udostępnij #19 Napisano 14 października 2012 A gdzie Twój Kierbud? Link do komentarza
przemty Napisano 14 października 2012 Udostępnij #20 Napisano 14 października 2012 Cytat A gdzie Twój Kierbud? Cytat Mój kierownik twierdzi że wszystko jest o.k. więc przestałam mu już ufać. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 14 października 2012 Udostępnij #21 Napisano 14 października 2012 No właśnie. Cytat Czy ktoś z was miał tak wylewane fundamenty ( bezpośrednio w wykop, bez chudziaka, szalunku i folii)? Jak udowodnić im ewentualny błąd (bo oni twierdzą że w internecie to bzdury piszą)? A może faktycznie panikuje, co o tym myślicie? "Twój" sposób wykonania ław wcale nie aż tak nietypowy, choć jak zaznaczył Barbossa problemem może być ucieczka mleczka cementowego do gruntu.Tu sytuację może poprawić ewentualnie jego słaba przepuszczalność.Ale to dalej gdybanie.Z tego co piszesz wychodzi że trafiłaś na ekipę która kombinuje jak tylko może żeby się nie narobić.A że siła złego na jednego, to też próbują Cie zakrzyczeć.Ale to Ty jesteś płatnikiem i to Twój koronny argument. Skoro już na niejednej budowie w Twojej okolicy pracowali, to rozpytaj czy te prace tam też tak wykonywali na "odpierz się", czy tylko Ciebie próbują rolować.Są betony które nie wymagają wibrowania, ale to producent określił tą ich zaletę, a nie "pan Kazio" na Twojej budowie Cytat Mnie zaciekawiło - co zostanie z tego styropianu pod ławą jak go dociśnie porządnie budynek. 0,0002mm grubości ?? Można policzyć.Wytrzymałość na ściskanie XPS x powierzchnia nośna fundamentu > od masy domu. Cytat A już w ogóle mam wielką frajdę jak widzę, że ciepło ucieka w dół.. Ciepło zawsze migruje z ośrodka o większej temperaturze do ośrodka o mniejszej temperaturze.Kierunek (góra - dół - poziomo) może mieć tylko wpływ na szybkość tej migracji. Link do komentarza
demo Napisano 14 października 2012 Udostępnij #22 Napisano 14 października 2012 Masz fundament lepszy niż w projekcie . Po co Ci ten jakiś cholera wie jaki chudziak ?.Ja w projekcie miałem 5 cm podsypki piaskowej , a ziemia po wykopaniu na żądaną głębokość była piaskiem ,.... miałem sypać piasek 5 cm ???? .Wszystko jest OK i nie rób z tego żadnego problemu bo go nima i tyle a koledzy lubią sobie poteoretyzować , czy jakoś tak .Beton lany z gruchy odporny nawet na tektoniczne ruchy . Link do komentarza
kalapl35 Napisano 14 października 2012 Autor Udostępnij #23 Napisano 14 października 2012 [quote name='Jani_63' date='14.10.2012, 15:32 ' post='312837']No właśnie."Twój" sposób wykonania ław wcale nie aż tak nietypowy, choć jak zaznaczył Barbossa problemem może być ucieczka mleczka cementowego do gruntu.Tu sytuację może poprawić ewentualnie jego słaba przepuszczalność.Ale to dalej gdybanie.Niestety albo stety grunt jest bardzo dobry i przepuszczalny więc sytuacja jest jeszcze gorsza :-( Link do komentarza
Draagon Napisano 14 października 2012 Udostępnij #24 Napisano 14 października 2012 Trochę za bardzo panikujesz - wytłuszczę - nie ma problemuJesteś pewna że otulinę masz 2 cm zbrojenia ?A co do ekipy - opierdol na dzień dobry .No i witaj w klubie - internet zawsze pisze głupoty Tyle to ja wiem i ze swojej budowy mimo, że buduję sam Jani_63 - Cytat Ciepło zawsze migruje z ośrodka o większej temperaturze do ośrodka o mniejszej temperaturze.Kierunek (góra - dół - poziomo) może mieć tylko wpływ na szybkość tej migracji. Tyle mówi teoria - a proszę o przekonanie Mnie, o tym że jakie będą straty ciepła, że w tym przypadku pójdzie w dół do temperatury gruntu powiedzmy 8'c a nie pójdzie przez okna gdzie na dworze będzie powiedzmy -11'C nie wspominając o mostkach termicznych, otworach wentylacyjnych itp sytuacjach. Link do komentarza
vega1 Napisano 14 października 2012 Udostępnij #25 Napisano 14 października 2012 (edytowany) grubość otuliny betonu w fundamentach to nie 2cm tylko minimum 4cm a jeszcze lepiej 5cm. Edytowano 14 października 2012 przez vega1 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Jani_63 Napisano 15 października 2012 Udostępnij #26 Napisano 15 października 2012 Cytat Tyle mówi teoria - a proszę o przekonanie Mnie, o tym że jakie będą straty ciepła, że w tym przypadku pójdzie w dół do temperatury gruntu powiedzmy 8'c a nie pójdzie przez okna gdzie na dworze będzie powiedzmy -11'C nie wspominając o mostkach termicznych, otworach wentylacyjnych itp sytuacjach. Ciepło głupie jest i nie będzie się zastanawiać którą drogę ucieczki wybrać.Wybierze wszystkie z taką intensywnością na jaką opór cieplny przegrody mu pozwoli.Równocześnie będzie uciekało przez dobrze ocieplone ściany bo motorem napędowym jest delta "t" wyrażana w Kelvinach (U=W/m2K; R= m2K/W).Oczywiście przypływ ciepła będzie tym wolniejszy im większy opór cieplny będzie stawiała dana przegroda.Świetnym przykładem jest tu ogrzewanie podłogowe na stropie między kondygnacyjnym.Pozbawione izolacji od spodu zwiększającej opór cieplny stropu względem podłogi piętra, grzałoby zarówno piętro jak i parter.No zrobił się OT w temacie o ławach lanych bezpośrednio w gruncie 1 Link do komentarza
Draagon Napisano 15 października 2012 Udostępnij #27 Napisano 15 października 2012 Cytat grubość otuliny betonu w fundamentach to nie 2cm tylko minimum 4cm a jeszcze lepiej 5cm. Otóż to - dobrze by było gdyby autorka tematu jakieś zdjęcia zamieściła z etapu wykonywania robót.Dzięki Jani za wyjaśnienia - ale ogrzane powietrze zawsze pójdzie ci do góry. Oczywiście teoretycznie jak klocek całkowicie otulisz izolacją cieplną i zostawisz u spodu niezaizolowane to będzie tak jak mówisz, ale to by były warunki laboratoryjne a nie działające, że tak powiem w terenie, Gdzie masz otwierane drzwi i okna, kominy itp itd.Moim zdaniem straty ciepła przez ławę fundamentową będą wręcz niezauważalne a wykonanie izolacji tych ław to po prostu wywalanie pieniędzy. Więcej nie pisze już w tym wątku o tym by nie szerzyć OT. Link do komentarza
demo Napisano 15 października 2012 Udostępnij #28 Napisano 15 października 2012 Cytat Jeśli opis zgadza się z rzeczywistością to ławy są wykonane jak najbardziej prawidłowo. Żadna folia nie jest tam potrzebna -skąd takie informacje i jaką ma ona pełnić funkcje? To jest odpowiedź specjalisty i tego się trzymaj , bo masz ławy lepsze niż ustawa przewiduje . Chudziak to dobry dlo bidnych .A nerwy i pretensje zachowaj na lepszą okazję , bo w trakcie budowy jeszcze z niejednym idiotą będziesz mieć do czynienia . Link do komentarza
dedert Napisano 6 lutego 2020 Udostępnij #29 Napisano 6 lutego 2020 (edytowany) Będę wylewał ławy garażu w gruncie, jest to głównie glina z przerostami piaskowymi, więc z tego co piszecie folia tutaj nie potrzebna ale chciałbym zabezpieczyć chociaż boki żeby podczas pompowania nie wyrywało mi gliny, która zmiesza się z betonem. Folia to dziadostwo jak się przekonałem, łatwo ja uszkodzić, myślę czy nie lepiej wyłożyć tylko boki rolką grubszej plast papy (gruba plastikowa folia zbrojona do izolacja poziomej) o wysokości 50cm. Od razu miałbym izolację przeciwwilgociową ław (chociaż przy glinie to raczej nie potrzebne). Edytowano 6 lutego 2020 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zenek Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #30 Napisano 7 lutego 2020 4 godziny temu, dedert napisał: Od razu miałbym izolację przeciwwilgociową ław (chociaż przy glinie to raczej nie potrzebne). Jak wyłożysz bok ławy bez spodu, to i tak nie będziesz miał izolacji ławy. Ale lawy zwykle się nie izoluje, tylko mur fundamentowy . Izolacja przy glinie jest tak samo potrzebna, jak przy każdym gruncie. I jest to zależne i od wody gruntowej i powierzchniowej. Powierzchniowej szczególnie przy glinie. Ja od spodu bym dał tą folie, żeby beton był czysty. Link do komentarza
dedert Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #31 Napisano 7 lutego 2020 Tak wiem że będzie to niepełna izolacja, ale spod mam równy, twardy, ubity a boki mam miejscami sypkie i chodzi mi też głównie o czystość betonu po bokach. Z tym dawaniem folii na całość to słyszałem że folia i tak nie będzie szczelna, zawsze się gdzieś przedziurawi a wtedy ewentualna woda jaka się dostanie pomiędzy folie a beton będzie miała utrudnioną drogę wyjścia. A na gruncie zawsze może iść spowrotem w ziemie Link do komentarza
zenek Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #32 Napisano 7 lutego 2020 (edytowany) 5 godzin temu, dedert napisał: . Z tym dawaniem folii na całość to Jak folia będzie tylko dołem, to wyjdze wilgoć bokiem ławy. Z boku daj deski (chyba jakiś szalunek będzie), potem wyjmiesz. Edytowano 7 lutego 2020 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
dedert Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #33 Napisano 7 lutego 2020 W ziemi nie będzie szalunku, toż to glina jest a ławy są na metr głębokie. Nie wyobrażam sobie wykopywać gliny i wyciągać deski Link do komentarza
retrofood Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #34 Napisano 7 lutego 2020 21 godzin temu, dedert napisał: Będę wylewał ławy garażu w gruncie, Zrób uziom fundamentowy!!! Nowoczesne instalacje uziemiające w budynkach 1 Link do komentarza
dedert Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #35 Napisano 7 lutego 2020 (edytowany) Kierownik i elektryk mowi że nie potrzeba bo mam uziom w skrzynce już. Jak będzie faktycznie to się okaże A jeszcze takie by tanie, bo robie to sam. Ławy będę miał wysokie na 40 cm. Sprawdzałem poziomica laserowa i w jednym odcinku ławy mam wykopane na 50cm a w pozostałych na 40cm. Te płytsze pogłębiłem do 45-47, na głębiej zabrakłoby mi siły. Oczywiście zbrojenie będzie poziomowane. Czy taka różna grubość ławy nie zaszkodzi? Wyjdzie mi w najpłytszym miejscu jakieś 44cm a najgłębsza 50-52 cm. Kolejne pytanie. W nocy ma być - 4 a chciałem zamawiać gruszkę na jutro bo ma być na plusie 9, w poniedziałek deszcz. Ponoć nie można zalewać zamarzniętego gruntu? Edytowano 7 lutego 2020 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
retrofood Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #36 Napisano 7 lutego 2020 33 minuty temu, dedert napisał: Kierownik i elektryk mowi że nie potrzeba bo mam uziom w skrzynce już. Ty se poczytaj tego linka co podałem i nie daj se wciskać ciemnoty. Kierownik nie ma o tym pojęcia, bo jest budowlańcem a nie elektrykiem, a elektryka masz takiego bardziej pseudo. 1 Link do komentarza
zenek Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #37 Napisano 7 lutego 2020 2 godziny temu, dedert napisał: W ziemi nie będzie szalunku, toż to glina jest a ławy są na metr głębokie. Nie wyobrażam sobie wykopywać gliny i wyciągać deski Jak masz glinę zwartą - to nic ci się sypać nie będzie. 58 minut temu, dedert napisał: Czy taka różna grubość ławy nie zaszkodzi? Wyjdzie mi w najpłytszym miejscu jakieś 44cm a najgłębsza 50-52 cm. Grubość ławy ma być taka jak w projekcie konstrukcyjny, bo to żelbet - i równie ważna jest grubość betonu , jak i odpowiednie umiejscowienie prętów. Link do komentarza
dedert Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #38 Napisano 7 lutego 2020 (edytowany) Grubość jest większa niż w projekcie ale chodzi mi o to że mam różną grubość bo koparka nierówno wykopała. O te 5-7 cm różnicy na niektórych odcinkach. No i co z tym mrozem? Zalewać jak dziś będzie -4? Przy okazji czyszczenia wykopu znalazłem dwa sączki wody, wcześniej ich nie było. Od kiedy padało to w tych miejscach woda stała i myślałem że może glina nie przepuszcza a to chyba te sączki oddawały wodę. Nie jest tego wiele. Przy kopaniu piwnicy były gorsze sączki. Ale to musi iść gdzieś z głębi bo ławy dookoła okopane więc droga odcięta jest a to jest na ściance wewnętrznej. A może to po prostu ziemia wodę po opadach oddaje? Edytowano 7 lutego 2020 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bobiczek Napisano 7 lutego 2020 Udostępnij #39 Napisano 7 lutego 2020 4 godziny temu, dedert napisał: Kierownik i elektryk mowi że nie potrzeba bo mam uziom w skrzynce już. Jak będzie faktycznie to się okaże Zrób. Wydatek żaden, a będziesz miał porządnie i pewnie. Tym bardziej że masz zbrojenie teraz na wierzchu. Zalejesz betonem i nigdy już nie zrobisz. 1 Link do komentarza
dedert Napisano 8 lutego 2020 Udostępnij #40 Napisano 8 lutego 2020 A czy do tego uziomu nie powinna być schowana ciągłość czyli zbrojenie pospawane w jednym miejscu czy też na łączeniach L.? Inaczej jak mam pewność że gdzieś się nie ruszyło i beton zrobił izolację na styku zbrojeń? Link do komentarza
retrofood Napisano 8 lutego 2020 Udostępnij #41 Napisano 8 lutego 2020 27 minut temu, dedert napisał: A czy do tego uziomu nie powinna być schowana ciągłość czyli zbrojenie pospawane w jednym miejscu czy też na łączeniach L.? Inaczej jak mam pewność że gdzieś się nie ruszyło i beton zrobił izolację na styku zbrojeń? Oczywiście, że ma być ciągłość i druty trzeba pospawać. Wszystko jest w linku który podałem. Link do komentarza
dedert Napisano 8 lutego 2020 Udostępnij #42 Napisano 8 lutego 2020 No to ja niestety nie mam takiej możliwości, nie mam spawarki, nie umiem spawać. Majstry które murują mi dom również. A czy przypadkiem zbrojenie w betonie nie może być spawane? Link do komentarza
retrofood Napisano 8 lutego 2020 Udostępnij #43 Napisano 8 lutego 2020 46 minut temu, dedert napisał: No to ja niestety nie mam takiej możliwości, nie mam spawarki, nie umiem spawać. Majstry które murują mi dom również. A czy przypadkiem zbrojenie w betonie nie może być spawane? Przecież o zbrojenie w fundamencie chodzi. A tłumaczenie się brakiem spawarki w dzisiejszych czasach jest... poziomu przedszkola. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 9 lutego 2020 Udostępnij #44 Napisano 9 lutego 2020 18 godzin temu, dedert napisał: No to ja niestety nie mam takiej możliwości, nie mam spawarki, nie umiem spawać. Majstry które murują mi dom również. A czy przypadkiem zbrojenie w betonie nie może być spawane? Stal zbrojeniową można ale nie powinno się spawać, do ciągłości łączenia służą wszelakie śrubunki i skrętki. Link do komentarza
demo Napisano 9 lutego 2020 Udostępnij #45 Napisano 9 lutego 2020 Ale czym innym jest spawanie dla zachowania ciągłości obwodu, a czym innym takie łączenia jak pokazujesz, dla przenoszenia obciążeń mechanicznych. Więc dla celów tu omawianych jak najbardziej można. Link do komentarza
retrofood Napisano 9 lutego 2020 Udostępnij #46 Napisano 9 lutego 2020 Dla celów ochrony odgromowej pręty zbrojeniowe można nawet skręcać drutem wiązałkowym, wystarczy. Ale nie jest to wystarczające dla celów ochrony przeciwporażeniowej! Tam połączenie metaliczne musi być pewne przez cały okres użytkowania obiektu, więc wszelkich ersatzów należy unikać. I niekoniecznie korzystać z prętów zbrojenia, chociaż nie jest to niedozwolone. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 9 lutego 2020 Udostępnij #47 Napisano 9 lutego 2020 2 godziny temu, demo napisał: Ale czym innym jest spawanie dla zachowania ciągłości obwodu, a czym innym takie łączenia jak pokazujesz, dla przenoszenia obciążeń mechanicznych. Więc dla celów tu omawianych jak najbardziej można. Do celów tu omawianych wymyślono też różnego rodzaju łączenia bednarki ze zbrojeniem a można przecież bednarkę też przyspawać do zbrojenia. A robienie uziomu w zbrojeniu ław fundamentowych do celów przeciwporażeniowych nie oznacza że to spełni odpowiednie parametry. Dlatego co mądrzejsi i zapobiegliwi robią uziom w ławach fundamentowych układając po obwodzie bednarkę. Link do komentarza
dedert Napisano 10 lutego 2020 Udostępnij #48 Napisano 10 lutego 2020 (edytowany) A czy w moim przypadku ma znaczenie dla bednarki ze ławy garażu nie są w obwodzie zamkniętym tylko w kształcie litery C i są 70cm wyżej od ław piwnicy? Dolegają do styropianu budynku, jest to garaż narożny Edytowano 10 lutego 2020 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
dedert Napisano 10 lutego 2020 Udostępnij #49 Napisano 10 lutego 2020 Oglądałem filmik na YouTube na temat wykonania uziomu fundamentowego i było tam powiedziane że beton nie powinien być wodoszczelny (a ja właśnie takiego chciałem użyć z uwagi że jest to teren gliniasty z kilkoma małymi sączkami wody), dodatkowo okladam boki grubą folią, więc nie wiem czy to już nie jest poważna przeszkodą. Oraz że w przypadku jakichś przerw na połączeniach bednarki i uderzenia piorunem może dojść do rozsadzenia ław Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 10 lutego 2020 Udostępnij #50 Napisano 10 lutego 2020 Odsyłam do strony 4. dokumentu pdf. 1 Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się