Skocz do zawartości

Dom pasywny, kopuła Autorus


Recommended Posts

Napisano
yyyy....nie wiem co powiedzieć, tzn napisać...dom wygląda imponująco icon_lol.gif icon_lol.gif
Podczytuję po cichu i trzymam kciuki za zamknięcie w tym roku obu kopuł.
Ostatnio zaglądałam ( z braku czasu na forum ) jak jeszcze bawiłeś się z projektem, a tu proszę proszę ile już zrobione icon_lol.gif
Napisano
Dzięki za miłe słowa , dwóch kopuł nie da rady zamknąć. Jest to nierealne, oczywiście może się zdarzyć cud.

Raczej marze o zamknięciu jednej a to nie jest takie oczywiste bo z tego co wiem jest to najprawdopodobniej jedyna kopuła w Polsce z oknami na piętrze a to oznacza jedyne w swoim rodzaju problemy i możliwość zawalenia ścian.
A to kiepska perspektywa.
Napisano (edytowany)
Cytat

Raczej marze o zamknięciu jednej a to nie jest takie oczywiste bo z tego co wiem jest to najprawdopodobniej jedyna kopuła w Polsce z oknami na piętrze a to oznacza jedyne w swoim rodzaju problemy i możliwość zawalenia ścian.
A to kiepska perspektywa.


Nie stresuj się bo się nie wprowadzisz do niej jak ją zamkniesz powyżej okien piętra to się już usztywni i będzie stała .

bogacica-kosciol-wnetrze-kopula-2.jpg

http://www.naszlaku.com/bogacica/ Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
no jak widać, to chyba nie jest jedyna z oknami na piętrze icon_biggrin.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

Tyle, że te okna nie są ,,w kopule" tylko w ,,walcu". A sama konstrukcja kopuły najprawdopodobniej drewniana. icon_cool.gif



Laikom może się wydawać że to można zrobić tylko z drewna inaczej się zawali .

Okna jak najbardziej w kopule dużo bardziej skomplikowanej konstrukcji murowanej wspartej na korpusie nawowym.
60082743.jpg

Okna "na piętrze" czyli u góry w sklepieniach ,kopułach stosowano b.często żeby doświetlać kościoły
5453245_l.jpeg
http://www.trivago.pl/bydgoszcz-86475/obie...1/foto-i5453245
Więc nie przejmuj się Twoja kopuła też postoi tylko musisz ją zamknąć. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Laikom może się wydawać że to można zrobić tylko z drewna inaczej się zawali .



Drzewiej u nas murowali stropy łukowe, wsparte na stalowych trawersach (dwuteowniki).
Najbardziej mi się podobało, jak murarz po zamknieciu przęsła i zdjęciu rusztowania (taka drewniana wybrzuszona konstrukcja) od razu po tym chodził! I się nie zawaliło!
A przecież zaprawa była świeżutka...
Napisano
Cytat

Drzewiej u nas murowali stropy łukowe, wsparte na stalowych trawersach (dwuteowniki).
Najbardziej mi się podobało, jak murarz po zamknieciu przęsła i zdjęciu rusztowania (taka drewniana wybrzuszona konstrukcja) od razu po tym chodził! I się nie zawaliło!
A przecież zaprawa była świeżutka...



Zaprawa była świeża owszem , ale cegła wodę wypiła z niej.
Napisano
Dawno mnie u Ciebie nie było, a tu takie postępy!
Kopuła wygląda rewelacyjnie, a te otwory okienne drugiej kondygnacji... niesamowite!
Trzymam kciuki za dalsze postępy icon_smile.gif
Napisano

A jednak się udało i okna zostały zwieńczone icon_smile.gif

154.jpg

155.jpg

156.jpg

157.jpg

158.jpg

Wychodzi na to, że prawdopodobnie nie będę miał żadnych strat w zaprawie murarskiej. Zostało raptem 1,5 palety. Akurat dokończymy i będzie zima.

Napisano
Ładnie to wygląda.
Widok od wewnątrz skojarzył mi się z rusztowaniami w kościołach przy malowaniu (renowacji) fresków. icon_biggrin.gif

Kopułę zmykasz na styk ,czy zostaje otwór na świetlik?
Napisano (edytowany)
Cytat

taki właśnie będzie, zalewany No ale na ten szczęśliwy moment to jeszcze muszę ciutke poczekać



to szampan chyba strzeli ? i uważaj żeby beton nie przemarzł ,tam w górze w tych warunkach b. trudno będzie uzyskać wytrzymały beton ,zwłaszcza że w tych temp. będzie wiązać ze 3 m-ce.

-temperatura otoczenia,
-wiatr,
-opady atmosferycznne,
-usytuowanie wykonanej konstrukcji (ekspozycji na czynniki zewnętrzne),

Chyba że będziesz stosował domieszki "przeciwmrozowe" i do tego podgrzewanie ciepłym powietrzem, parą niskoprężną, przy pomocy instalacji elektrycznej kable grzejne itd... do uzyskania wytrzymałość na ściskanie co najmniej 5 MPa Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Dziś byłem na budowie, pomimo choroby bo się umówiłem z gościem odnośnie wiązarów na dach na podpisanie umowy. Jeszcze raz sobie wszystko pomierzył i wiązary maja być na 10 grudnia. Jesteśmy już 6 rzędów cegieł nad górnym oknem. Codziennie dochodzą 2 rzędy. A teraz mleko z miodem i do wyrka icon_smile.gif

Włazu dachowego nie będzie nie ma takiej potrzeby. Jakby co to z dachu łącznika będę mógł bez problemu na kopuły wejść icon_smile.gif
Napisano
Od jakiegoś czasu obserwuję z zaciekawieniem Twoją niesamowitą budowlę(w końcu cos widać i sciany sie nie zawaliły icon_biggrin.gif ) i jedno mnie zastanawia:jak będzie wykończona elewacja?W budynku tradycyjnym ściany nie są tak narażone na zamakanie i osiadanie zanieczyszczeń jak w tym przypadku..Zastosujesz tynki żywiczne czy silikonowe??
Napisano
To jest bardzo dobre pytanie. Koncepcja jest taka, że daje piankę pur, a potem zobaczymy, możliwe ze jakiś tynk.
Chwilowo odpoczywam od tematu ale wiem ze znajomy dzielnie walczy i liczę ze skorzystam z jego doświadczeń icon_smile.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

To jest bardzo dobre pytanie. Koncepcja jest taka, że daje piankę pur, a potem zobaczymy, możliwe ze jakiś tynk.
Chwilowo odpoczywam od tematu ale wiem ze znajomy dzielnie walczy i liczę ze skorzystam z jego doświadczeń icon_smile.gif



Tak więc nadal "podglądam " i czekam na efekty icon_wink.gif

Edytowano przez Czapi (zobacz historię edycji)
Napisano

Niestety nie :(

Ponieważ sprawy garażowe tj wiązary na dach zostały zamówione czas pomyśleć nad reszta łącznika. Dach będzie robiony z takich belek dwuteowych. Koszt ok 30zł/mb czyli do zjedzenia.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Napisano
Wczoraj byłem na budowie, jest 10 warstw cegieł nad górnymi oknami. Niestety nie zmierzyłem otworu ale liczę ze ma ok 5m. A mamy zejść do 2m. Dziennie kładzione sa dwie warstwy cegieł po 6,5cm + zaprawa czyli ok 15cm. Czyli w tygodniu możliwe jest do ułożenia 15x6=90cm a ponieważ układamy z dwóch stron bo to koło wychodzi ok 180cm. Z tego wynika, że przy dobrych wiatrach w następnym tygodniu (jak pogoda pozwoli) będzie zwieńczenie pierwszej kopuły.

Obecnie po obwodzie jest 58 cegieł. Każda ma po 25cm + 1 zaprawa =26cmx58 czyli ok 15mw odwodzie. Zaraz wyliczymy r icon_smile.gif
r=221cm czyli otwór obecnie ma dokładnie średnicę 4,42m icon_smile.gif matematyka jest królowa nauk, czy to sie komuś podoba czy nie icon_smile.gif

Napisano
Ale te 2646szt to już po paletach liczyłeś a nie z wzoru na objętość ?
A tak sie zapytam - jak cegły trzymają wymiary ? U Mnie rozpiętości sięgają 23,5-25,2 cm :/
Napisano
hm, na każdej palecie jest specyfikacji z odchyłkami , to teoria. Nie mierzyłem cegieł ale jak będę miał chwilkę to zmierzę.
Ilość cegieł wyliczyłem ze wzoru na obwód koła icon_smile.gif Dla mnie dokładność całkowicie wystarczająca.
No i codziennie zerkam na pogodę. Jak się nie uda zamknąć to trudno, najważniejsze, że się nie zawali icon_smile.gif
Napisano
Dziś dzwoniłem do Budokruszu o cement a dokładniej czy przywiozą 1m3 na budowę, aby wylać na ten wieniec. I... bez problemu ze wszystkimi dodatkami mrozo i wodo odpornymi icon_smile.gif
A robotnicy już chcieli sami się bawić w robienie betonu. Ale im to stanowczo wyperswadowałem.

Praca ma być do świat, zobaczymy.
Napisano
Cytat

Dziś dzwoniłem do Budokruszu o cement a dokładniej czy przywiozą 1m3 na budowę, aby wylać na ten wieniec. I... bez problemu ze wszystkimi dodatkami mrozo i wodo odpornymi Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_smile.gif">
A robotnicy już chcieli sami się bawić w robienie betonu. Ale im to stanowczo wyperswadowałem.

Praca ma być do świat, zobaczymy.



Pomyśl jeszcze jak to dogrzać przez kilka dni , może jakaś płachta na otwór na kopule i koksownik w środek ,ciepłe powietrze będzie gromadzić się na samej górze .
Napisano

Jestem na etapie szukania elektryka, takiego co by mi pod IB przygotował instalacje. I jakoś tak trafiłem na zabezpieczenia przepięciowe. Co myślicie o tym?

i-dehn-przepieciowka-ogranicznik-przepiec-b-c-dehn-941400.jpg

Cena trochę duża ale mówi się trudno.

Napisano
Cytat

Na budowie trwają przygotowania do zimy.


Obawiam się, że tego ocieplenia w workach będzie za mało. Musze domówić.



Ale że co powódź będzie na wiosnę?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...