Skocz do zawartości

Pompa ciepła powietrze-woda


Recommended Posts

Ponieważ to mój pierwszy post więc chciałem Wszystkich serdecznie powitaćicon_smile.gif
A nawiązując do dyskusji pompa powietrze-woda, przeczytałem nie tylko to forum, zastanawiam się jako kompletny laik w tym temacie czy nie można byłoby wstępnie ogrzać doprowadzanego powietrza poprzez:
A) gruntowy wymiennik powietrza np. geo-vent
B)Puszczenie rury przez dom na podłodze ogrzewanej
C)Pobieranie powietrza z łazienki, kuchni, pom. gospodarczego
Myślę, że przy tych warunkach powietrze, które docierałoby do pompy byłoby cieplejsze od zewnętrznego zakładając temp. na zewnątrz -20 o C.
I tu widzę szansę zaoszczędzenia energii elektrycznej.
Mam nadzieję, że doświadczeni w tym temacie dadzą konkretną odpowiedź.
Link do komentarza
w temacie pomp ciepła Twoje zagadnienia są rozpatrywane na kilkunastu stronach. Niestety powietrzne pompy ciepła potrzebują tak dużych ilości powietrza, że podgrzewanie go nie ma sensu.

W tym wątku:

https://forum.budujemydom.pl/Vitocal-160-a-...zej-t10881.html

opisuje swoje plany na ogrzewanie domu pompą która zasysa małe ilości powietrza. Niestety pompa ta ma małą moc, więc aby to zadziałało to dom musi być nieduży, i bardzo ciepły.

Są jeszcze inne wątki na ten temat który Ciebie interesuje:

https://forum.budujemydom.pl/Pompa-ciepla-w...trze-t9905.html - ten szczególnie polecam.
https://forum.budujemydom.pl/Pompa-ciepla-w...brac-t9493.html
https://forum.budujemydom.pl/Pompa-ciepla-z-GWC-t2984.html
Link do komentarza
Cytat

w temacie pomp ciepła Twoje zagadnienia są rozpatrywane na kilkunastu stronach. Niestety powietrzne pompy ciepła potrzebują tak dużych ilości powietrza, że podgrzewanie go nie ma sensu.

W tym wątku:

https://forum.budujemydom.pl/Vitocal-160-a-...zej-t10881.html

opisuje swoje plany na ogrzewanie domu pompą która zasysa małe ilości powietrza. Niestety pompa ta ma małą moc, więc aby to zadziałało to dom musi być nieduży, i bardzo ciepły.

Są jeszcze inne wątki na ten temat który Ciebie interesuje:

https://forum.budujemydom.pl/Pompa-ciepla-w...trze-t9905.html - ten szczególnie polecam.
https://forum.budujemydom.pl/Pompa-ciepla-w...brac-t9493.html
https://forum.budujemydom.pl/Pompa-ciepla-z-GWC-t2984.html


Przeczytałem wszystkie podane wątki ale tylko jeden fragment jest wart uwagi:
mam pompę ciepła. w której dolnym źródłem jest zużyte powietrze usuwane z domu z łazienki, kuchni, garderoby i z pralni, temperatura mojego dolnego źródła nie spada nigdy poniżej 21 st. C, z tego powietrza odbierane jest ciepło, które wykorzystywane jest do produkcji ciepła do podgrzewu c.w.u. - zasobnik 170 l oraz na potrzeby c.o., u mnie podłogówka w domu pareterowym 100 m2 - zasobnik buforowy 70 l, dodatkowo pompa posiada nagrzewnicę wodną podgrzewającą powietrze nawiewane do domu i to powietrze przechodzi u mnie przez GWC rurowy - rura PCV fi 200 mm o długości ok. 50 m na dłębokości do 2,5 m na końcu, przy czerpni powietrza, gdzie również zamontowana jest studzienka z rury fi 400 mm na skropliny, pompa ciepła NIBE, tania i prymitywna (niewiele ustawień można zmienić), działa wg krzywej grzewczej w zależności od temperatury zewnętrznej, pobiera 600 W energii elektrycznej, jej moc grzewcza to ok. 3 kW, ale tak naprawdę to nie wiadomo, bo producent nie podaje, posiada dodatkowo wbudowane grzałki elektryczne o mocy od 3 do 9 kW - u mnie są odłączone, pomimo, że urządzenie jest prymitywne u mnie sprawdza się i zastępuje rekuperator oraz kocioł dwufunkcyjny c.o.

Dodam jeszcze, że płytowy gruntowy wymiennik ciepła cytat:
Praca GWC w okresie zimowym

W okresie zimy płytowy wymiennik gruntowy "oddaje" zgromadzone ciepło w gruncie przez co zimne powietrze jest ogrzewane. Wartość temperatury powietrza za GWC podobnie jak latem jest bardzo stabilna w ciągu doby, a podczas wielodniowych silnych mrozów powoli spada do wartości niewiele większych od zera stopni Celsjusza.

Cechą charakterystyczną dla wymiennika PROVENT-GEO jest zdolność dowilżania (zimą) powietrza ogrzewanego w wymienniku. Praktyka pokazuje, że powietrze wychodzące dowilżane bywa do wartości ponad 90% aż do końca grudnia. Jest to bardzo pożądana cecha, bowiem znacząco poprawia parametr wilgotności powietrza w budynku podczas chłodów. Sam proces "wysychania" powietrza w domu rozpoczyna się więc dopiero w styczniu w więc w środku sezonu grzewczego i jest znacznie spowalniany dalszym dowilżaniem powietrza przez GWC.

Odpowiednie ukształtowanie strugi powietrza przepływające przez płytowy wymiennik PROVENT-GEO gwarantuje maksymalnie skuteczną wymianę ciepła o niespotykanej gdzie indziej skuteczności. Konstrukcja i konfiguracja poszczególnych elementów wymiennika minimalizuje straty ciśnienia transportowanego powietrza.

tu więcej szczegółów: http://www.wymiennikgruntowy.pl/budowa-wymiennika,pl,0.html

ale sprawa najważniejsza do poprawa warunków pracy pompy w niskich temperaturach zimą i dla tego mój pomysł z podgrzaniem powietrza!
Najbardziej zależałoby mi na wypowiedziach użytkowników takiego systemu np PC p-w + GWC.
Czekam na ri-posty icon_smile.gif
Sam jestem przed wyborem sposobu ogrzewania domu i chciałbym to załatwić na etaoie projektowania icon_smile.gif
Link do komentarza
No to chyba jesteśmy na tym samym etapie:) Ja też kiedyś wpadłem na taki pomysł, ale poczytałem trochę i wyszło na to, że nie byłem pierwszy. Posty które czytałem sprowadziły mnie na ziemię bo po pierwsze "przerób" powietrza przez powietrzną pompę ciepła jest tak duży, że GWC musiałby być naprawdę ogromny, żeby mu sprostać, a taki standardowy poprawi COP takiej pompy na tyle, że tego się nie zauważy. Wydaje mi się, że przy tej pompie lepiej skupić się na np. wentylacji mechanicznej niż próbie nadmuchania przed pompę ciepłego powietrza.
Możesz napisać jaka pompa Cię interesuje i dlaczego? Ja na razie stawiam na Althermę bo widziałem ją na żywo, rozmawiałem z użytkownikami i te rozmowy mnie przekonały (piszę o tym parę postów wyżej).
Pozdrawiam!
Link do komentarza
Znalazłem coś ciekawego http://www.klima-therm.pl/pl/produkty/dom/...a_c/art153.html
do tego koszt sterownika + zasobnik. Mój pomysł na"unpluged time" to kominek z dgp zintegrowany z systemem rekuperacji + wężownica nad czopuchem dla podgrzania wody.
A nawiązując do GWC to geo vent w najmniejszym rozmiarze ma wydajność przepływu powietrza ok 400m3/h, nie wiem jak to się ma do zapotrzebowania pc? Bo niezdążyłem jeszcze doczytać icon_smile.gif
A do tematu wróciłem gdyż 2 lata temu ceny zaczynały się od 70 kpln, a teraz widzę poniżej 20 kpln.
Link do komentarza
Cytat

Mój pomysł na"unpluged time" to kominek z dgp zintegrowany z systemem rekuperacji + wężownica nad czopuchem dla podgrzania wody.
A nawiązując do GWC to geo vent w najmniejszym rozmiarze ma wydajność przepływu powietrza ok 400m3/h, nie wiem jak to się ma do zapotrzebowania pc? Bo niezdążyłem jeszcze doczytać :icon_smile:
A do tematu wróciłem gdyż 2 lata temu ceny zaczynały się od 70 kpln, a teraz widzę poniżej 20 kpln.


Rozważałem podobnie, ale rozprowadzenie powietrza z rekuperacją (jezeli dobrze zroumiałem) też potrzebuje prądu - bo inaczej nie chodzi wentylator. czopuch chyba musisz mieć w miarę blisko kominka - bo pompa do wody też potrzebuje prądu.
Instalator z Althermy powiedział mi, że jezeli rekuperacja jest wydajna, to temperatura na wyjściu nie będzie ogrzewać pompy - bo ciepło pozostaje w domu (plus dysproporcja w wyrzucanych objętościach rekuperacji i pompy ciepła)
Ja na tzw. blackouty mam zaplanowany kominek w salonie i nic ponadto. Można też rozważyć jakiś UPS do pompy lub wentylatora - ale tego nie liczyłem. Ewentualnie akumulator żelowy z dobrą pojemnością i pompki na prąd stały (jeżeli takie są)
Ja stawiam też na Althermę do CO i CWU, a jak będzie naprawdę zimno - to ewentualnie kominek i rodzinna atmosfera w salonie :icon_smile:

Link do komentarza
Cytat

Znalazłem coś ciekawego http://www.klima-therm.pl/pl/produkty/dom/...a_c/art153.html
do tego koszt sterownika + zasobnik. Mój pomysł na"unpluged time" to kominek z dgp zintegrowany z systemem rekuperacji + wężownica nad czopuchem dla podgrzania wody.
A nawiązując do GWC to geo vent w najmniejszym rozmiarze ma wydajność przepływu powietrza ok 400m3/h, nie wiem jak to się ma do zapotrzebowania pc? Bo niezdążyłem jeszcze doczytać icon_smile.gif
A do tematu wróciłem gdyż 2 lata temu ceny zaczynały się od 70 kpln, a teraz widzę poniżej 20 kpln.




pompa ciepła zasysa około 1300-1400 m3/h powietrza. Potrzebowałbyś minimum 3 takie GWC o jakich piszesz, a to i tak było by mało. Dodatkowo musiały by być eksploatowane non stop na maxa, co dość szybko by je najzwyczajniej wyczerpało.
Jest jeszcze jeden haczyk. Pompa ciepła zasysająca powietrze z GWC będzie zużywała sporo więcej prądu bo wentylator będzie musiał pokonać dużo większy opór.
Zaprawdę powiadam Ci, że się nie opłaci i wielu już nad tym myślało.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

No to chyba muszą strasznie hałasować. Ja chciałem umieścić moduł zewn. jakieś 2 metry od tarasu. Jeśli tam będzie głośno to kiepsko z wypoczynkiem na tarasie.


Uważam że 2 metry to stanowczo za mało, proponował bym przynajmniej 7-10 metrów i to najlepiej z innej strony domu niż taras. Hałas generowany przez zewnętrzne jednostki powietrznych pomp ciepła mierzone w odległości 10 metrów od strony wydmuchu to około 30 dB, a przy jednostkach o większych mocach około 40 dB.
Link do komentarza
Cytat

A ja z trochę innej beczki: czy ogrzewać kotłownię? Właśnie się zastanawiam nad tym czy instalować w kotłowni podłogówkę, czy może mały kaloryferek czy nic. Na pewno będzie tam sama pompa ciepła (na razie Altherma) i zbiornik CWU. Chętnie wysłucham Waszych opinii.


Ogrzewaj podłogówką.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Cytat

Z tego co wiadomo od miesiąca 2 lat prąd ma kosztowac ok 1zł /kWh to nie nastawiajcie sie na pompy ,taryfy bo bedziedzie tak zdziwieni jak ci co zamontowali olej w 97roku ...
i może dobrze że wreście indywidulni beda pokrywać koszty prawdziwe rozdziału energi ,bo do tej pory to my przedsiębiorcy dzwigaliśmy cieżar pełnych kosztów dystrybucji ...
Radziłbym zachowac umiar w zuzywaniu prądu bo niestety bedzie bolalo



Witam serdecznie!

Rozpoczynam budowe domu "Tymoteusz", obecnie jestem na etapie adaptacji projektu. Gazownia niestety stwierdziła że budowa gazociągu do naszej ulicy jest nieopłacalna... pozostaje wiec pompa ciepła. Po analizie wielu opisywanych w prasie budowlanej przypadków stwierdziłem że nie zaufam dolnemu źródłu z utrudnionym lub wręcz niemożliwym dostepem do serwisowania - pozostaje więc powietrze.

Wracajac do meritum czyli kosztów energii pragne zwrócić uwage na jeden ważny aspekt. Energia odnawialna z elektrowni wiatrowych. Obecnie istnieje b. duży problem z zagospodarowaniem oraz z przesyłem tejże enrgii. Istnieje wręcz pojęcie wojny energetycznej i ochrony polskiej sieci przesyłowej przed tranzytem energi pozyskanej z niemieckich elektrowni wiatrowych. Jednak ta energia istnieje, generacja jest częściowo niesterowalna a spółki dystrybucyjne mają obowiązek ją kupować (UE). Rozwiązaniem są promowane w krajach starej UE "sieci inteligentne - smart gird". Polega to mniej więcej na płynnym - uzależnionym od poziomu generacji wiatrowej sterowaniu taryfą celem zachęcenia odbiorców do wykozystania tejże energii. To taka ruchoma taryfa pozaszczytowa. Potrzebna jest wymiana licznika na taki który odbierając inforamcje od dystrybutora energii el. w oparciu o zprogramowany próg cenowy steruje np. ogrzewaniem - oczywiście potrzebny jest duży bufor, klimatyzacja itp. U nas jest to oczywiście pieśń niedalekiej przyszłości - 2-3 lata, ale warto wiedzieć że UE bardzo poważnie dofinansowuje te projekty.

Wszystkiego dobrego w Nowym Roku 2011
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Ratujcie! Firma Ekoinstalcje z Zielonej Góry zainstalowała mi pompę ciepła GSH21 powietrze-woda. Koszt miesięczny zużycia energii elektrycznej kształtuje się na poziomie około 2000zł!!! A miało być oszczędnie.... Gdzie tkwi błąd, bo przecież niemożliwe jest ażeby poprawnie zainstalowana pompa tego typu "żarła" tyle prądu!!!
Link do komentarza
Ta pompa jest w dwóch wersjach - jedna AIR, a druga POOL.

Wersja AIR

Możliwe że pompa została żle dobrana. 21kWto moc maksymalna. Producent pisze
Cytat

Outlet water max. temp. (°C) A-7/W50 8,84 kW / COP 2,38




Czyli przy temperaturze wody 50oC, i temperaturze zewnętrznej -7oC moc spadła do niecałych 9 kW.

Moim zdaniem instalator dobrał pompę traktując ją jak zwykły piec o mocy 21 kW (praktycznie non-stop), więc teraz pompa wspomaga się grzałkami elektrycznymi, czyli płacisz jak za grzanie prądem.
Link do komentarza
Cytat

Ratujcie! Firma Ekoinstalcje z Zielonej Góry zainstalowała mi pompę ciepła GSH21 powietrze-woda. Koszt miesięczny zużycia energii elektrycznej kształtuje się na poziomie około 2000zł!!! A miało być oszczędnie.... Gdzie tkwi błąd, bo przecież niemożliwe jest ażeby poprawnie zainstalowana pompa tego typu "żarła" tyle prądu!!!


Błąd tkwi w "myśleniu" że są energooszczędne systemy ogrzewania. Ogrzewanie to uzupełnianie strat przez przegrody i wentylację . Może być lepiej lub gorzej sterowane. Jeżeli dom jest źle izolowany - szukamy taniej kWh, jeżeli dobrze - precyzyjnej automatyki. Kiedyś nie było precyzyjnej automatyki i dobrych izolacji... ale dziś zakładanie pompy ciepła zamiast izolacji to skrajna nieodpowiedzialność.
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
to prawda , o tym ile godzin pracuje pompa ciepła decyduje budynek w którym chcemy zgromadzić dane ciepło czyli KW mocy grzewczej. Jak szybko to ciepło ucieknie powoduje kolejny start urządzenia. NP. mamy osiedle domów jednorodzinnych 200mkw deweloperskie, każdy dom jest identyczny i nawet stoi po w tej samej stronie świata.
Rózniaca polega w tym, że to właściciele tych domów samodzielnie wykonywali izoalacje zewnętrze.
Każdy dom ma tą samą pompę ciepła o mocy 10KW (0c/35C) oraz odwierty 2 x 100m
Czyli 3 domy kosztują rocznie ok. 1300pln CO i CWU , ale 2 pozostałe przekraczają 3000pln i 3800pln !!
Okazało się , że w tych 3 pierwszych izolacje robiła jedna firma , a w tych pozostałych inna.

Bartosz Janiak
http://exotherm.pl/
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Witajcie.

Mam mały dylemat:) nastawiałem sie na kominek z płaszczem jako główne źródło ciepła+podgrzewacz na prąd do podgrzewania wody. Dlatego taka konfiguracja bo gazu niet:) Ponoć maja podłączyć gaz do 2014-2015 ale pewności nigdy nie ma.

Instalator zaproponował pompe ciepła PANASONIC AQUAREA T-CAP 9 kW COP 4,74 + kominek.
Czy to dobry pomysł z ta pompa? I czy kominek w takim razie robić z tym płaszczem?
Dla mnie to nie problem palić w kominku a o kotłowni w salonie czytałem i jakoś to także bym przeżyłicon_smile.gif tylko czy jest wogóle sens płaszcza do pompy ciepła?

Wogóle co powiecie o tej pompie bo zielony jestem. Edytowano przez Przemo1977 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
To PPCi, więc dobór odpowiedniej mocy jest bardzo ważny.
Te pompy zdecydowanie mniej wybaczają takie błędy.
Dlatego proponuję wykonać dokładna analizę (np. OZC) zapotrzebowania domu na ciepło.
Pompa jest wyposażona w inwerter więc moc aktualnie produkowana przez nią będzie zmienna (zyżycie energii też), ale należy pamiętać że ta zmienność zawiera się w przedziale: moc nominalna - znaczny spadek mocy grzewczej.
Mowa tu o mocy samej PCi, bo grzałki elektryczne powinny te niedobory wyrównać.

Wydedukuj sobie dla jakiej temperatury DZ osiąga ona deklarowany COP 4,74
skoro
COP 2,53 (dla A-15/W35) ;
COP 2,81 (dla A-7/W35) ;
COP 3,53 (dla A+2/W35).
Latem na cele CWU - COP 5,87 (dla A+25/W45).

Co do zasadności takiego układu grzewczego, no cóż, przy dobrze dobranej pompie ciepła teoretycznie każde inne źródło ciepła może być zbędne.
Ale jak napisałem to teoretycznie.
Trzeba uwzględnić lokalne warunki, Twoje preferencje co do wystroju wnętrza (np. w/w kominek) no i przede wszystkim zdrowy rozsądek który nakazywałby jednak dywersyfikację źródeł ciepła na wypadek "czynników losowych" mogących wykluczyć z użytku co najmniej jedno z nich, a PPCi wyklucza z założenia niska temperatura zewnętrzna.
Link do komentarza
Moi drodzy, ja uważam - od dość długiego czasu - że PC powietrze-woda w naszym klimacie to pomyłka.
Jaki jest sens instalowania urządzenia (które, oprócz komfortu, ma dać realne oszczędności - bo z tego powodu , przede wszystkim, ludzie je instalują), jeżeli zimą grzejemy, tak w rzeczywistości grzałkami elektrycznymi?
Czyż nie lepiej zamontować PC z kolektorem gruntowym i mieć święty spokój. Nie potrzeba dodatkowo inwestować w kominek, jakiś inny piec i energię dodatkowa do zasilenia grzałek.
I do tego instalacja solarna, która w lato musi pracować non-stop, bo w innym przypadku glikol się zagotuje - i już po instalacji. icon_razz.gif
Poza tym uzysk CWU z PC jest tańszy niż z "solarów" i zawsze można wyłączyć urzadzenia, np. gdy jedziemy na letnie wakacje.
Ciepło można wycięgnąć z każdego rodzaju gruntu. To kwestia głębokosci posadowienia i długości kolektora.
Pewnie, że drożej, ale skuteczniej.
Załączan zdjęcia kolektorów poziomych (w pionowych nie ma co oglądać - wszystko ukryte) w różnych gruntach (wszystko pięknie działa w każdym przypadku)
A sterowanie. W naszych urządzeniach pełne sterowanie mikroprocesorowe - zdjęcia w załączeniu.
7-calowy ekran dotykowy.
Klimatyzacja i pełna współpraca z rekuperatorem (z kominkami, piecami i solarami - też nie problem)

Uwaga dot izolacji termicznych: wełna min. na poddaszu min. 2x15 cm krzyżowo.
Ja dałbym 2x18cm - tamtędy najwięcej ucieka.
No i przez wentylację ok. 30%. Dałbym rekuperator.
Ale to tak na marginesie.

Pozdrawiam:
Brtur
P.S. Proszę pisać na e-mail. Wyjaśnię ew. kwestie techniczne.
bartur.dolphin@wp.pl

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Ogólnie rodzaj gruntu ma duże znaczenie.
Kolektor poziomy można jednak zakopać na głębokości 2,0 nawet na 2,5 m lub doddać pętlę i parametry będą lepsze. Przy przewymiarowaniu kolektora spada prędkość przepływu glikoolu, co powoduje lepszy odbiór ciepła z gruntu.
Ponieważ należy utrzymać min. przepływ przez wymiennik i nie zawsze można to zrobić wydajnością pompy obiegowej DŹ, można dodać pętlę, co zmiejszy prędkość przepływu glikolu w całym kolektorze.
Problemów może dostarczyć skała na głębokości pow. 1,5 m licząc od powierzchni ziemi. kopać się nie da i trzeba byłoby myśleć o odwiertach. Ale to dotyczy terenów górskich, a to mały procent pow. Polski.
Drożej, ale parametry temp. DŹ stale przez cały rok.

HEJ
Link do komentarza
Nie wszyscy mają miejsce i możliwości na kolektor poziomy.
Nie wszędzie można stosować kolektor pionowy.
Koszt kolektora pionowego w zasadzie dorównuje kosztom samej PCi.
Dla kolektora pionowego od 30 do 100m wymagana jest papierkologia, uproszczona za przyczyną ostatniej noweli prawa geologicznego, nie mniej jednak wymagana.
Odwiert powyżej 100m to już bardzo kosztowne przedsięwzięcie, z uwagi na wymogi ustawowe.

PCi, to pewna filozofia doboru, a zgodnie z nią ma być niedowymiarowana, czyli z założenia musi być źródło ciepła, które w sytuacjach skrajnych, będzie wspomagało PCi ( w większości przypadków rolą tą pełnią grzałki elektryczne lub (i) proste kominki).
PCi powietrzna wymaga znacznie staranniejszego procesu doboru – zwłaszcza w strefach klimatycznych III i IV. Strefa V – budzi moje wątpliwości co do skuteczności zastosowania takiej PCi – choć nie wykluczam tego całkowicie.

Tak dla informacji: w Niemczech i Szwajcarii ponad 50% sprzedawanych (nowych) PCi, to są PCi powietrzne.

Link do komentarza
Ja chce napewno mieć kominek, pytanie tylko jaki. Płaszcz , dgp czy zwykły. Nawet jakby był gaz także kominek chciałem mieć.
Więc czy uważacie ża ta pompa Pananasonic słełni swoja role i 11mc w roku za relatywnie niska cene ogrzeje 120m2 i wodę?
A w najwieksze mrozy z przyjemnościa będę palił w kominku i tyle:)Oczywiście tez w pozostałe chłodniejsze dni pewnie przepale w kominku ale jak wcześniej pytałem warto zainwestowac w płaszcz wodny czy DGP wystarczy?

Co powiecie na takie rozwiązanie?

A i przy okazji zapytam, jak macie pompe powietrze-woda to czy urządzenie zewnętrzne montuje się np. od bardziej nasłonecznionej strony czy to bez znaczenia? I jak z hałasem, jest słyszalny i uciążliwy? Edytowano przez Przemo1977 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

również odradzam powietrzną pompę ciepła. Przecież im zimniej, tym słabiej ona grzeje. A żeby wyrównać niedobór, załącza grzałki.
I jeszcze jedno. W jakim rejonie kraju ma to działać? Bo to też nie jest bez znaczenia.


Właśnie biorąc to pod uwagę trzeba zakupić odpowiednią pompę.
Mamy przykłady na tym forum z pompami vitocal jak można się przejechać na źle dobranej pompie powietrznej.
Dla mnie praca na samych grzałkach to nie problem,zwłaszcza,że zamierzałem grzać z COP1 icon_smile.gif
Temperatury poniżej -20st.C nie trwają wiecznie a cena między pompą powietrzną a gruntową jest na dzień dzisiejszy tak duża,że w moim przypadku nie opłaca się instalowac gruntowej mimo wyzszego COP średniorocznego.
Jestem po zakupie pompy 8kW gdzie przy -20st.C dysponuje mocą grzewczą ok.4,5kW a obciążenie cieplne przy -20st.C mam obliczone na 2,2kW.
Koszt to 16,5tys.zł z zasobnikiem 300l i montażem,pompa to Atlantic Alfea S8.
Za podobny zestaw z pompą gruntową musiałbym zapłacić ok.27-30tys.zł. z DZ poziomym.
Przyjmuję COP średnioroczny powietrznej na 2,5 a gruntowej na 3,5,roczna różnica między copami w rachunkach to ok.500zł.
Jak widać,za mojego lub PCi żywota różnica między powietrzną a gruntową nie zwróci się icon_smile.gif

Cytat

Ja chce napewno mieć kominek, pytanie tylko jaki. Płaszcz , dgp czy zwykły. Nawet jakby był gaz także kominek chciałem mieć.
Więc czy uważacie ża ta pompa Pananasonic słełni swoja role i 11mc w roku za relatywnie niska cene ogrzeje 120m2 i wodę?


Na to pytanie musisz sobie sam odpowiedzieć,znając swoje zapotrzebowanie oraz moc grzewczą pompy w niskim temperaturach icon_smile.gif Nikt nie zna Twojego domu a podstawa do zapotrzebowanie domu na ciepło icon_smile.gif
Ja będę miał kominek z DGP jedynie jako rezerwowe źródło ciepła na wypadek braku prądu icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Rozwiązanie z kominkiem może być. Założenie ok.Byłbym za kominkiem z płaszczem wodnym, bo mozna go bez problemu wprzęgnąć do całej instaklacji z PCi (trzeba tylko dodać bufor CO)
Tylko trzeba uważać na parametry kominka, bo sprawności podawane przez producentów - jak przy wszystkich piecach na paliwo stałe (producenci podaja sprawność nominalną kotłów, natomiast sprawność rzeczywista jest średnią arytmetyczną między sprawnością osiąganą przy mocy nominalnej oraz przy 30% mocy nominalnej)
A na sprawność rzeczywista takich urządzeń wpływ mają jeszcze:
Wilgotność paliwa, wartość opałowa paliwa, temp. powietrza dostarczana do spalania itp.

Piszę, że mozna tak zrobić, tylko, czy koniecznie chcesz mieć kotłownię w salonie?
Poza tym, ile będzie taniej, jeżeli PCi będzie grzała grzałkami, a ty będziesz musiał kupić X kubików dobrego gatunkowo drewna do kominka (liściastego: dąb, buk lub grab - bo z brzozy to za dużo energii nie ma)
Link do komentarza
Mieszkam w północnej części wielkopolski.
Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie domu na ciepło to nie wiem:) ale powierzchnia domu to 125m2 pow. uzytkowej-wysokość pomieszczeń 2,8m.
Ocieplam strop wełną 18cm+15cm o współ. 0,039, ściany ytong24cm docieplone 20cm styropianu. Okna trzy szyby+rolety. Rekuperator Brink 300. A i styropian posadzka 15cm. Mysle że wszystko troszkę ponad dzisiejszy standard więc chyba będzie dobrze.
Link do komentarza
PCi glikol-woda 10kW. 8kW dla ogrzewania i 2kW na CWU i przy większych spadkach temp. zewnętrznych.
Kominek jako wspomaganie PCi zimą, przy ekstremalnych mrozach. No i bufor CO.
Dla tej PCi jeden odwiert 100m lub 2x70m - zależy od gruntu i poziomu wód gruntowych.
Jak mokro wystarczy 100mb odwiertu.

Będzie grzała cały rok bez wspomagania grzałkami.
COP będzie stałe przez cały rok. Przy temp. glikolu pow. +5st C (jak najbardziej możliwe przy tak głębokim odwiercie)
COP min. 4,0.

Do tego ta PCi wysteruje w pełni całe CO z buforem (temp. w pomieszcvzeniach, temp. podłogi itp.) i CWU.
No i dodatkowo można ją spiąć z rekuperatorem (jeżeli on ma taką opcję) i załatwić sprawę ochłodzenia powietrza nawiewnego w lecie - taka klima bez konieczności uruchamiania pod ten cel PCi.

Pewnie drożej będzie niż PCi powietrze-woda, ale z czasem się to wyrówna w czasie eksploatacji. Max. 5 lat, myślę.

Pozdrawiam:
Bartur

Link do komentarza
1. Po jaka cholerę bufor do CO ???????
2. Po jaka cholerę kominek z płaszczem wodnym ???????
3. Przy takiej powierzchni i ociepleniu max 6kW PCi gruntowej !!!!!
4. Tam gdzie mieszkasz, to II strefa klimatyczna i powietrzna PCi powinna spokojnie zabezpieczyć ponad 90% , Twojego rocznego zapotrzebowania na ciepło do CO, bez udziału grzałek elektrycznych. W Twoim przypadku jej moc powinna oscylować wokół 10kW . Koszt np. http://www.klimatsklep.pl/files/LG_KatalogThermaV_2009.pdf to około 18.000zł netto, za kompletną (kotłownię) PCi z zasobnikiem CWU.
5. Licząc całoroczne CWU, ta PCi powinna mieć średnioroczne COP około 3 – licząc ewentualną pracę grzałki w ekstremalnych sytuacjach.
6. Wszystko co powyżej napisałem dotyczy sytuacji, kiedy całość ogrzewania to podłogówka.
Link do komentarza
Witajcie

Udało mi się w mojej okolicy namierzyć użytkownika pompy ciepła powietrze-woda firmy DAIKIN 8,4kw.
Domek parterowy 120m2 - ocieplony raczej w standardzie. Okna jakieś raczej zwykłe dwie szyby, strop 25cm wełny,ściany 14cm styro do tego założona rekuperacja.

Udało mi się podjechać, obejrzec i pogadać.
Pompa chodzi juz 4 lata i facet widac że kumaty, znał wiele szczegółów i bardzo zadowolony. Na całości domu podłogówka.
Ma także kominek ale zwykły i pali okazjonalnie.

Teraz o kosztach.

Największy rachunek w ciągu tych 4 lat miał około 1600zł za 2 mc.
Taraz w te mrozy około 1400zł na 2mc.

Trzeba jednak pamiętać że wszystko na prąd i utrzymywał troche wyższą temperaturę od listopada z uwagi na małe dziecko.

W miesiącach troche cieplejszych rachunki juz na poziomie 300-400 zł na 2mc.

Ogólnie nie miał żadnych zastrzeżeń.
Opinia dla mnie ważna bo koleś nie jest sprzedawca tylko uzytkownikiem i nie miał żadnego interesu żeby mnie na cokolwiek namawiać.
Link do komentarza
Gość adiqq
jeśli te rachunki za samą PC, to jakaś masakra....nawet jak za cały dom to strasznie dużo....
ja za cały rok za prąd do PC 7,6kw (CO+CWU) zapłaciłem 1953zł - 1 sezon grzewczy (dom 130m2 pow uż+75m2 dogrzewanej piwnicy)
fakt, że to gruntówka, z przewymiarowanym DZ, ale powietrzna dla mojego domu powinna wziąśc prądu za około 500zł więcej...
u mnie za okres 1.01-1.03 czyli w największe mrozy tej zimy PC zużyła prądu za około 700zł (stany wg podlicznika dla PC)
Link do komentarza
Zadowolony to jest na pewno, ale z faktu, że nie musi ganiac do jakiejś kotłowni.
Przeciez ta rachunki za prąd są kosmicznie wysokie.
Podawałem gdzieś przykład domu 135 m.kw. Wszystko w domu na prąd (wszystkie sprzęty i elektryczna kuchenka z piekarnikiem elektrycznym) i PCi. Nie ma żadnedo dodatkowego pieca, kominka itp.
Całloroczny rachunek za prąd dwutaryfowy za 2011 rok 2600 zł brutto.
Dom ocieplony standardowo, 10 cm. styropianu na ścianach, 25 cm. wełny na poddaszu. Okna 5-komorowe, dwuszybowe K średnie ok. 1,35 W/m2K. Zadna rewelacja w stosunku do twoich planów.
PCi 14 kW glikol-woda na kolktorze poziomym, bo tak wychodziło z doboru.

A zaznaczam, że może być jeszcze taniej.
Ale nie PCi powietrze-woda.

bajbaga, przyjacielu.
Bufor po to, bo jest kominek z płaszczem wodnym w układzie i aby PCi mogła sterować w pełni całym CO i CWU.
A kominek po to, że pytający sobie życzy założyć. Jeżeli nie ma kominka z płaszczem, to bufor jest zbądny.

Pozdrawiam:
Bartur

Kom: 666461196
bartur.dolphin@wp.pl
Link do komentarza
Jeżeli juz z pomp wybierać powietrze-woda to jaka byłaby najsensowniejszym wyborem do domku około 130m2. Chodzi mi o wykresy,tabeli,zuzycie prądu,cop itd:) wogóle na tym sie nie znam a wasze opinie by mi troszke pewnie pomogły. Wiec powiedzmy ze wybieramy z trzech modeli, który:

- PANASONIC AQUAREA T-CAP 9 kW
- Daikin ALTHERMA serii LT 8,4kW
- LG THERMA V H09SNE Q=9,0 kW

Co powiecie na te pompy, oczywiscie cały czas obstaje przy PC powietrze-woda z uwagi na mały domek i niski koszt inwestycji.
Link do komentarza
Gość arturo72

Ja bym dodał to tego zestawienia jeszcze Atlantica Excelię Tri 11kW lub Alfea S8,de facto jest to Fujitsu Waterstage icon_smile.gif
Ja wybrałem S8,najbardziej mi się podobała i cenowo też pozytywnie mnie zaskoczyła ;)
Bez znanego zapotrzebowania domu na ciepło nie dobieraj pompy ciepła a szczególnie p-w,bo może Cię przykro zaskoczyć... Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Przemo1977, kilku rzeczy nie mogę zrozumieć.
1 - Dlaczego, koniecznie, chcesz miec niedowymiarowane urządzenie?
Przecież, jeżeli potrzebujesz np. 14kW, to nie można założyć 9kW. To jest nielogiczne, bo nawet przy w miarę
przyzwoitych warunków pogodowych może braknąć energii (znika tu sens generowania realnych oszczędniści).
2 - Dlaczego kierujesz się, tylko i wyłącznie ceną inwestycji?
Przecież różnica w kosztach inwestycji, jeżeli budujesz nowy dom, to ok. 0,25 do 0,30% całkowitego kosztu
wybudowania domu. Dołożysz sobie tylko codziennych problemów. Gdzie ten komfort, o który też w życiu walczymy?

Poza tym, po co porównywać parametry COP z grzałkami elektrycznymi, żuzycie prądu przy +7 st. C, gdy COP jest naiwyższe? To są przekłamania, nie mające nic wspólnego z rzeczywistoscią.
To tylko marketing i nic poza tym.
Jeżeli przy zastosowaniu PCi P/W wydasz rocznie na prąd powyżej 3500 zł (mówię o całkowitym koszcie prądu także dla pozostałych sprzętów domowych i PCi) i do tego będziesz musiał kominkiem dogrzewać, to sens zakładania PCi w ogóle nie ma sensu. Gdybyś zainstalował piec na gaz ziemny wyszłoby to samo.
Więc po co walczyć o pompę ciepła?
Link do komentarza
Cytat

Przemo1977, kilku rzeczy nie mogę zrozumieć.
1 - Dlaczego, koniecznie, chcesz miec niedowymiarowane urządzenie?
Przecież, jeżeli potrzebujesz np. 14kW, to nie można założyć 9kW. To jest nielogiczne, bo nawet przy w miarę
przyzwoitych warunków pogodowych może braknąć energii (znika tu sens generowania realnych oszczędniści).



Bo taka jest specyfika doboru pomp ciepła, a logika ? Taka sama jak kupowanie i eksploatacja samochodu ciężarowego o ładowności np. 5t, kiedy cały czas wozisz towary o wadze np. 3,5t, a tylko od czasu do czasu (bardzo sporadycznie) przewozisz więcej niż te 3,5t. Koszty zakupu i eksploatacji samochodu o ładowności 5t, będą nieporównywalnie wyższe niż „wynajęcie” w takim przypadku innego samochodu do przewiezienia tego „sporadycznego” ładunku.

Cytat

2 - Dlaczego kierujesz się, tylko i wyłącznie ceną inwestycji?
Przecież różnica w kosztach inwestycji, jeżeli budujesz nowy dom, to ok. 0,25 do 0,30% całkowitego kosztu



icon_eek.gif Toć to jest tylko kwota 1.000 do 2000zł,

Cytat

Poza tym, po co porównywać parametry COP z grzałkami elektrycznymi, żuzycie prądu przy +7 st. C, gdy COP jest naiwyższe? To są przekłamania, nie mające nic wspólnego z rzeczywistoscią.



icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Zapoznaj się z możliwościami PCi w tym powietrznych – to naprawdę nie jest proste zagadnienie.

Ps. Jak się ma w zasięgu działki gaz z rury, to zastosowanie PCi nie wynika raczej z oszczędności, tylko z innych powodów.




Nie adresuję tego personalnie, ale zawsze powtarzam, że PCi nie jest dla idiotów – zwłaszcza dotyczy to dobierających i instalatorów.
Link do komentarza
Sorry, pomyłka rachunkowa.
2,5 do 3 %.
Jest to róznica, jak najbardziej.
Jednak różnica kwotowa, przy nowej inwestycji to ok. 10 000 zł. Nawet mniej.
Tu się raczej nie mylę, nie prawdaż?

My staramy się montować PCi, które w pełni zaspokoją zapotrzebowanie budynku na ciepło i CWU.
Jeżeli to zła droga, prosze mnie poprawić. Edytowano przez dolphin (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Nominalną moc każdego kotła dobiera się dla parametrów -20/+20 (upraszczając, bo zależy to od strefy klimatycznej w której budowany jest dom) – czyli delty t = 40 stopni, dla przegród zewnętrznych i delty t = 10 stopni dla posadzki.

PCi najwięcej energii pobiera przy każdym jej uruchomieniu + każde uruchomienie skraca jej żywotność.
Dlatego prawidłowo dobrana PCi musi być niedowymiarowana, tak aby ilość załączeń była jak najmniejsza, a praca jak najdłuższa. Z tego powodu, przy doborze PCi stosuje się mniejszą deltę t, oscylujacą wokół delty t (średnio) 25 stopni (w zależności od strefy klimatycznej).

Z założenia, przy PCi konieczne jest dodatkowe (awaryjne) źródło dogrzewania (kominek, grzałka elektryczna) – choć, jak doświadczenie wskazuje, nawet zeszłej zimy (i tej także), zdecydowana większość użytkowników tak dobranych PCi nie musiała z tych źródeł (awaryjnych) korzystać.
Link do komentarza
Gość adiqq
Cytat

Z założenia, przy PCi konieczne jest dodatkowe (awaryjne) źródło dogrzewania (kominek, grzałka elektryczna) – choć, jak doświadczenie wskazuje, nawet zeszłej zimy (i tej także), zdecydowana większość użytkowników tak dobranych PCi nie musiała z tych źródeł (awaryjnych) korzystać.



potwierdzam - ja co prawda mam "gruntówke" - ale zasady doboru są tutaj uniwersalne. W największe mrozy w mojej okolicy tej zimy - do -26C w nocy(ale w dzień było dużo cieplej) PC pracowała maksymalnie 22-23 godziny.
źródłem awaryjnym w moim przypadku jest kominek(grzałek w PC nawet nie mam), ale nie został on odpalony (nie lubimy palić)
PC dobrana na styk.
Link do komentarza
Cytat

Dlatego prawidłowo dobrana PCi musi być niedowymiarowana, tak aby ilość załączeń była jak najmniejsza, a praca jak najdłuższa. Z tego powodu, przy doborze PCi stosuje się mniejszą deltę t, oscylujacą wokół delty t (średnio) 25 stopni (w zależności od strefy klimatycznej).


2 x tak, i 1 x nie. icon_smile.gif
To bardzo mądra zasada i sprawdzająca się (jak nic nieschrzanione po drodze) w 100% w przypadku PCi gruntowych.
Z pompami ciepła wykorzystującymi powietrze jako DZ trzeba znacznie bardziej uważać z doborem parametrów, a przede wszystkim uważnie czytać co napisał producent odnośnie parametrów pracy.
Ich moc drastycznie spada po przekroczeniu pewnej temperatury (ta jest wraz z rozwojem technologii coraz bardziej obniżana przez dobrych producentów) i bardzo łatwo zrobić sobie kuku.
I tu nie pozostaje mi nic innego jak zacytować Ciebie - "pompa ciepła nie dla idiotów"
i nieskromnie siebie - "dom to organizm i jako taki powinien być postrzegany, a wszystkie elementy muszą być dobrane względem siebie... czyli z głową "
Link do komentarza
Moja wina, bo nie zacytowałem wypowiedzi, do której nawiązałem – co niniejszym czynię:

Cytat

My staramy się montować PCi, które w pełni zaspokoją zapotrzebowanie budynku na ciepło i CWU.
Jeżeli to zła droga, prosze mnie poprawić.




Jani, masz rację, że PCi powietrzna, jest bardziej delikatną w tej materii.
Link do komentarza
Jako ciekawostka http://www.octopusenergi.pl

Jest to powietrzna pompa ciepła, ale bez wentylatora, można ją nazwać „bezpośredniego parowania”.
Pomijam tu dość specyficzny język, np. danych technicznych, oraz głoszonych „teorii” – ale ta firma tak ma.

W ofercie mieli też taką pompę, z szczątkowym (60mb) kolektorem gruntowym, też bezpośredniego parowania, jako wspomaganie w ekstremalnych temperaturach (poniżej - 30) i dorywczo jako rozmrażanie radiatorów. W ofercie na Polskę już jej nie ma, ale w Szwecji cieszy się dużym powodzeniem.

Pokazuję jako ciekawostkę, ukazującą możliwości powietrznych pomp ciepła i powietrza jako DZ.


poprawiłem: link Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 rok temu...
Hej

Czyzby rok temu skonczyly sie refleksje i dyskusja w temacie.... wyczerpal sie?
To ze duzo ludzi jest zadowolonych z PC P/W jak i P/P to wiem...
Ale ciekaw jestem czy znajda sie tu tacy co korzystaja z PC P/W w kombinacji z grzejnikami, i.e
nie z podlogowka... i jakie Oni maja doswiadczenie z PC icon_smile.gif

A tak na marginesie... niesamowite co sie mozna naczytac o PC P/W i P/P.... jak bardzo sie nie nadaja...
nie na Polski klimat... ze COP prawie 1, ze jak ponizej 0*C to juz grzalki... ze PC nie moze byc jedynym zrodlem ciepla... laugh.gif

Pozdrawiam Edytowano przez Värmepumpsägare (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mamy prysznic typu walk-in tuż obok drzwi i po 1.5 roku od strony prysznica spuchła ościeżnica i podcięcie na drzwiach (jak na zdjęciach). Będę robić remont i zastanawiam się, jak tego uniknąć w przyszłości? Z czego wynika ten problem? Pod ościeżnicą jest silikon, a od podłogi do podcięcia jest na tyle daleko, że z podłogi nie złapie wilgoci. Nigdy nie zalaliśmy podłogi, podczas kąpieli zawsze kładziemy dywanik kąpielowy, żeby zebrał całą wodę, nie myjemy mopem na mokro. Deszczownica i słuchawka są w odległości 1.5 m od ściany i choćbym się starał to zawsze parę kropel pryśnie w tamte okolice, ale nie sądziłem, że od tego może tak spuchnąć. Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary.
    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...