Skocz do zawartości

Pompa ciepła z GWC


Recommended Posts

Witam,

piszę aktualnie prace mgr. i do tego projekt muszę zrobić i tak zastanawiam się poważnie nad opcją połaczenia pompy ciepła (powietrze/woda) z GWC jako mojego dolnego źródła ciepła. Instalacja będzie robiona pod dom pasywny. I teraz mam pytanie i prośbę icon_smile.gif


czy ktoś z was ma wiedze na ten temat ?? tzn. czy ktos już się spotkał z takim roziązaniem bo oczywiście że są robione takie projekty, ale strasznie trudo dostać jakieś materiały o tym :/

i teraz prośba icon_smile.gif

jeżeli znacie sie na tym i macie jakies materiały dydaktyczne lub poprostu wiecie gdzie takich info szukać to proszę o zamieszczenie takich informacji icon_smile.gif

pozdrawiam

szym
Link do komentarza

Z numerem 1-2/07 Budujemy Dom ogłosiliśmy "Rok pompy ciepła" i co miesiąc do końca roku publikujemy w odcinkach wielki kurs edukujący w pompach ciepła.

Do numeru kwietniowego wszystkie artykuły są dostępne w formacie pdf do pobrania na stronie naszego serwisu:

https://budujemydom.pl/instalacje/pompy-ciepla/a/1344-zrodlo-gorne-cieplutko-od-stop-do-glow

https://budujemydom.pl/instalacje/pompy-ciepla/a/1343-zrodlo-dolne-w-ogrzewaniu-pompa-ciepla

https://budujemydom.pl/instalacje/pompy-ciepla/a/1345-pompa-ciepla-jak-wybierac

Link do komentarza
Nie ma sensu stosować pomp ciepła w domach izolowanych, a w pasywnych to już, coś strasznego.
Policz, jeżeli dom na ogrzewanie zużywa 10- 15kWh/m2 rocznie, to koszt ogrzewania domu rocznie przy elektrycznych grzejnikach wyniesie maksymalnie 1140 zł . Grzejniki elektryczne na 200m2 to koszt 5000 zł.
Pompy ciepła są wyłącznie do obiektów zabytkowych, których wyburzyć ani zaizolować nie można.
Link do komentarza
Niestety , ale nie mogę się z tobą zgodzić. Bardzo dziwne podejście i dziwny pogląd na sprawe masz, niestety po raz kolejny.

Podstawą zainstalowania pompy ciepła jest przy starszych budynkach ich termomodernizacja, zdarza się iz koszt takiej modernizaci termicznej jest bardzo wyskoki co w tym momencie już dyskwalifikuje cię na zainwestowanie w pompę ciepła. Także skoro sama modernizacja cię dyskwalifikuje a jest to rzecz priorytetowa w takich przypadkach,to wstawienie sobie pompy ciepła w taka ruine jest dobre dla insektów czy czegoś podobnego bo tylko one poczują ciepło.

Domy pasywne, energooszczędne to jest właśnie miejsce gdzie należy stosować takie rzeczy a wiadomo im mniej musisz dostarczyć ciepła na pokrycie strat tym lepiej dla ciebie i mniejsze koszty inwestycyjne z tym związane.

pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Witam,

piszę aktualnie prace mgr. i do tego projekt muszę zrobić i tak zastanawiam się poważnie nad opcją połaczenia pompy ciepła (powietrze/woda) z GWC jako mojego dolnego źródła ciepła. Instalacja będzie robiona pod dom pasywny. I teraz mam pytanie i prośbę icon_smile.gif
czy ktoś z was ma wiedze na ten temat ?? tzn. czy ktos już się spotkał z takim roziązaniem bo oczywiście że są robione takie projekty, ale strasznie trudo dostać jakieś materiały o tym :/

i teraz prośba icon_smile.gif

jeżeli znacie sie na tym i macie jakies materiały dydaktyczne lub poprostu wiecie gdzie takich info szukać to proszę o zamieszczenie takich informacji icon_smile.gif

pozdrawiam

szym



JAk wspomniala redakcja, ale dziwi mnie Twoje podejscie. Jestes jeszcze studentem a juz taki leniwy i szuka gotowcow?
Nie wierze ze nie przejzales nawet witryny tego czy innego czasopisma.
Czy wypytywales juz w firmach produkujacych/instalujacych/sprzedajacych pompy ciepla?
Pewnie oprocz artykulow moglo by Ci to troszke pomoc.

Pzdr.
Link do komentarza
Ale jeżeli odsetki od kosztów pompy ciepła są znacznie wyższe niż roczne koszty eksploatacji domu izolowanego? A co z tymi co mają określoną niezbyt wygórowaną kwotę na dom i jak zainwestuja w pompę to nie zrobią izolacji? Dlatego w domach izolowanych nie stosuje się żadnego centralnego ogrzewania, nie tylko pompy. Koszty cyrkulacji, precyzyjne (0.1st) ustawianie temperatury, programowanie strefowe, koszty ekeploatacji i montażu, to sprawy wykluczające tego typu systemy z normatywnego budownictwa jednorodzinnego. (max 70 kWh/m2 rocznie.)
Chcesz napisać pracę o domach izolowanych , zapraszam zajmuję się tym od 1990 roku. www.nie-co.pl
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Cytat

Nie ma sensu stosować pomp ciepła w domach izolowanych, a w pasywnych to już, coś strasznego.



Co to znaczy dom izolowany, a dom pasywny?
Odnoszę wrażanie, że operujecie pojęciami, których nie do końca rozumiecie.
Jeżeli chodzi o domy docieplone, to stosowanie pomp ciepła jest jak najbardziej uzasadnione i robienie ludziom wody z mózgu, że coś się nie opłaci nie ma sensu. Nie rozumiem takiego postępowania. Jeżeli już chcesz być uczciwy, to należy powiedzieć, jakich kosztów można uniknąć, decydując się na inwestycję w pompę ciepła i wówczas policzyc całość inwestycji.
Co do domów pasywnych, przyznaję rację, inwestycja w pompę ciepła z kolektorem gruntowym (nieważne jakiego rodzaju) jest nieuzasadniona ze względu na małe zużycie energii potrzebnej na podtrzymanie właściwej temperatury do nakładów. Ale jak ktoś lubi, czemu nie. Dla domów pasywnych wystarczy dobra wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła z wymiennikiem gruntowym (który też nie jest tani i łatwy w wykonaniu) lub która może współpracować z pompę ciepła typu powietrze/powietrze (takie zastosowanie spotyka się w klimatyzatorach rewersyjnych).

Cytat

Pompy ciepła są wyłącznie do obiektów zabytkowych, których wyburzyć ani zaizolować nie można.


Musisz wyjatkowo mieć awersję do pomp lub nie znać w ogóle na ich funkcjonalności, skoro twierdzisz takie rzeczy. Tymbardziej, że chwalisz się rzekomo zrealizowanymi projektami. Mniejsza o to. Pompa ciepła ma sens w domach docieplonych i najlepiej kiedy współpracuje z wentylacją mechaniczną (co nie jest warunkiem koniecznym ale pożądanym).

Pozdrawiam.
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
mam pompę ciepła. w której dolnym źródłem jest zużyte powietrze usuwane z domu z łazienki, kuchni, garderoby i z pralni, temperatura mojego dolnego źródła nie spada nigdy poniżej 21 st. C, z tego powietrza odbierane jest ciepło, które wykorzystywane jest do produkcji ciepła do podgrzewu c.w.u. - zasobnik 170 l oraz na potrzeby c.o., u mnie podłogówka w domu pareterowym 100 m2 - zasobnik buforowy 70 l, dodatkowo pompa posiada nagrzewnicę wodną podgrzewającą powietrze nawiewane do domu i to powietrze przechodzi u mnie przez GWC rurowy - rura PCV fi 200 mm o długości ok. 50 m na dłębokości do 2,5 m na końcu, przy czerpni powietrza, gdzie również zamontowana jest studzienka z rury fi 400 mm na skropliny, pompa ciepła NIBE, tania i prymitywna (niewiele ustawień można zmienić), działa wg krzywej grzewczej w zależności od temperatury zewnętrznej, pobiera 600 W energii elektrycznej, jej moc grzewcza to ok. 3 kW, ale tak naprawdę to nie wiadomo, bo producent nie podaje, posiada dodatkowo wbudowane grzałki elektryczne o mocy od 3 do 9 kW - u mnie są odłączone, pomimo, że urządzenie jest prymitywne u mnie sprawdza się i zastępuje rekuperator oraz kocioł dwufunkcyjny c.o.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mamy prysznic typu walk-in tuż obok drzwi i po 1.5 roku od strony prysznica spuchła ościeżnica i podcięcie na drzwiach (jak na zdjęciach). Będę robić remont i zastanawiam się, jak tego uniknąć w przyszłości? Z czego wynika ten problem? Pod ościeżnicą jest silikon, a od podłogi do podcięcia jest na tyle daleko, że z podłogi nie złapie wilgoci. Nigdy nie zalaliśmy podłogi, podczas kąpieli zawsze kładziemy dywanik kąpielowy, żeby zebrał całą wodę, nie myjemy mopem na mokro. Deszczownica i słuchawka są w odległości 1.5 m od ściany i choćbym się starał to zawsze parę kropel pryśnie w tamte okolice, ale nie sądziłem, że od tego może tak spuchnąć. Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary.
    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...