Skocz do zawartości

Krety


Recommended Posts

Napisano
Krety można odstaszać urządzeniami elektrycznymi (na baterie) http://www.odstraszacze.com/index.php?category_id=201

Warto pamiętać, o głębokości fundamentów pod ogrodzeniem, jeżeli będą zbyt wyskie to nigdzie się nie przekopią a będziesz je tylko męczyć dźwiękami wydawanymi przez te urządzenia.

Jeżeli będą miały jak uciec można uznać, że odstaszacze są skuteczne. A i warto pomysleć o wielkości działki, bo mają różny zasięgdziałania.
Napisano
Cytat

Krety można odstaszać urządzeniami elektrycznymi (na baterie) http://www.odstraszacze.com/index.php?category_id=201

Warto pamiętać, o głębokości fundamentów pod ogrodzeniem, jeżeli będą zbyt wyskie to nigdzie się nie przekopią a będziesz je tylko męczyć dźwiękami wydawanymi przez te urządzenia.

Jeżeli będą miały jak uciec można uznać, że odstaszacze są skuteczne. A i warto pomysleć o wielkości działki, bo mają różny zasięgdziałania.




Widziałem takie urządzenia w Castoramie.Widziałem tez świece dymne do do odstraszania kretów-ale chyba najlepszą metodą będzie sprytny, energiczny kot icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Widziałem kiedyś wbity patyk w kretowisko i na tym puszkę od piwa( pustą), nie wiem jak ze skutecznością ale sporo osób to stosuje icon_smile.gif




Niektórzy zakopują też butelki w ziemię, tak by szyjki wystawały nad ziemię - wiatr w nie gwiżdże i to też podobno odstrasza krety icon_wink.gif
Napisano
Witam
Zastanawiałem się nad propozycjami najbardziej odpowiadają mi świeczki dymne i urządzenia zasilane co do fundamentów jeśli mam kreta na posesji to jakim cudem przejdzie przez fundament .
Napisano
Cytat

Witam
Zastanawiałem się nad propozycjami najbardziej odpowiadają mi świeczki dymne i urządzenia zasilane co do fundamentów jeśli mam kreta na posesji to jakim cudem przejdzie przez fundament .




Słyszałem jeszcze o jednym sposobie: Krety mają bardzo dobry węch, wystarczy wrzucić resztki ryb w kretowiska i ponoć sie wynoszą icon_smile.gif
Niestety jet to tylko historia zasłyszana, nie sprawdzałem. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Witam
Wiadomo że krety są pod ochroną ale co z nimi zrobić jeśli niszczą mi trawnik, czy są jakieś środki do odstraszania ich?



Witam!
Moje zdanie jest niestety drastyczne - ale to zrozumiałem dopiero po wielu próbach odstraszania kretów, które bardzo dawały mi się we znaki.
Najskuteczniejszy sposób to: kupić (np. w sklepie ogrodniczym) tzw. łapki na krety. Są to rurki plastikowe z zapadkami z obydwu stron. Jeśli są świeże oznaki, że kret krąży - dokopać się do nor - najlepie poziomych i założyć w/w łapkę.
Trzeba to zrobić w miarę dokładnie, tzn. aby wlot łapki-rurki pokrywał się z otworami nory. I czekać i sprawdzać, czy jest już złapany. Jeśli chce się złapać je żywe, to niestety trzeba często sprawdzać. Wynieść daleko od działki i wypuścić...
Ja próbowałem: i świec, i butelek, i trutek...Niestety nie skutkowało. Natomiast po założeniu w 2006r = 19 kretów, 2 nornice.
W 2007=25 kretów. Nie do uwierzenia być może, ale taka jest prawda. Może to przez to, że moja 16 arowa działka jest z praktycznie z 3 stron naturalnie nie zagospodarowana. Najważniejsze: wreszcie mam skuteczny sposób!
Pozdrawiam!
Napisano
Witam i dziękuję
Ale tak chciałem zapytać krety są tam gdzie są dżdżownice i jakieś larwy ,stwierdzono że jeśli ziemia była pryskana środkami chwastobójczymi czyli larw i dżdżownic już nie powinno być bo one zapewniają pożywienie dla kretów czy to jest dobry sposób?
Napisano
Cytat

Witam!
Moje zdanie jest niestety drastyczne - ale to zrozumiałem dopiero po wielu próbach odstraszania kretów, które bardzo dawały mi się we znaki.
Najskuteczniejszy sposób to: kupić (np. w sklepie ogrodniczym) tzw. łapki na krety. Są to rurki plastikowe z zapadkami z obydwu stron. Jeśli są świeże oznaki, że kret krąży - dokopać się do nor - najlepie poziomych i założyć w/w łapkę.
Trzeba to zrobić w miarę dokładnie, tzn. aby wlot łapki-rurki pokrywał się z otworami nory. I czekać i sprawdzać, czy jest już złapany. Jeśli chce się złapać je żywe, to niestety trzeba często sprawdzać. Wynieść daleko od działki i wypuścić...
Ja próbowałem: i świec, i butelek, i trutek...Niestety nie skutkowało. Natomiast po założeniu w 2006r = 19 kretów, 2 nornice.
W 2007=25 kretów. Nie do uwierzenia być może, ale taka jest prawda. Może to przez to, że moja 16 arowa działka jest z praktycznie z 3 stron naturalnie nie zagospodarowana. Najważniejsze: wreszcie mam skuteczny sposób!
Pozdrawiam!



Jeśli krety są pod ochroną to skąd te trutki?
Napisano
Cytat

Witam i dziękuję
Ale tak chciałem zapytać krety są tam gdzie są dżdżownice i jakieś larwy ,stwierdzono że jeśli ziemia była pryskana środkami chwastobójczymi czyli larw i dżdżownic już nie powinno być bo one zapewniają pożywienie dla kretów czy to jest dobry sposób?


ale krety lubią też zjadać korzenie roślin nie tylko owady
Napisano
z wypowiedzi biologa a jaką miałem się okazję zapoznać z radia:
Kret jest pod ochroną jednak gdy dostanie się do ogrodu może być potraktowany jako szkodnik.
za najlepsze - uznawane są metody |biologiczne" (to znaczy łowny kot sroka czy wrona w pobliżu)
Napisano
a to dobrze wiedzieć, bo przynajmniej wiemy że nie łamiemy prawa rozprawiając się z kretem który buszuje po naszym podwórku i niszczy rośliny...
Napisano
Cytat

a to dobrze wiedzieć, bo przynajmniej wiemy że nie łamiemy prawa rozprawiając się z kretem który buszuje po naszym podwórku i niszczy rośliny...



Biedne krety. Same sobie winne ale po czeskiej dobranocce z krecikem mamy do nich w domu duży sentyment. Ahoy.......
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Cze.Kreta przepłoszyłam za pomocą plastikowych butelek nałożonych na wbite w ziemię pręty stalowe.Inne metody bez efektu.Pozdro icon_biggrin.gif



To naprawdę działa?
Napisano
Cytat

Cze.Kreta przepłoszyłam za pomocą plastikowych butelek nałożonych na wbite w ziemię pręty stalowe.Inne metody bez efektu.Pozdro icon_biggrin.gif



Sprawdzają się też podobno dziecięce wiatraczki - krety nie cierpią ich świstu i drgań, które przenoszą się do ziemi po patyku.
Napisano
Cytat

Sprawdzają się też podobno dziecięce wiatraczki - krety nie cierpią ich świstu i drgań, które przenoszą się do ziemi po patyku.



Drgania od wiartaczków? Takie wiatraczki to słabizna.
Napisano
Cytat

Drgania od wiartaczków? Takie wiatraczki to słabizna.



Sam tego osobiście nie sprawdzałem, ale osoba, która mi o tym mówiła, twierdzi,że to działa.
Napisano
Cytat

ja walczylam dlugo z kreami,
zminiły miejsce zamieszkania odkąd po mojej dzialce biega pies... po prostu je przepłoszył.




I może to właśnie jest złoty środek na krety? icon_wink.gif
Napisano
Cytat

I może to właśnie jest złoty środek na krety? icon_wink.gif



Ja widziałem działające urządzenie w ogródku i podobno od kąd je założono krety się nie pojawiają.
Bierzesz butelkę plastikową po wodzie mineralnej o pojemności 5l.
Nacinasz ją zdłuż czyli w pionie w kilku miejscach i związujesz z jednej strony nacięć aby stworzyć wiatrak obracający się wokół osi podczas wiatru.
Nakładasz na metalowy pret wbity w ziemię tak aby swobodnie mogło si to obracać.
Krety nie wytrzymują tego hałasu i się po prostu przenoszą w spokojniejsze rejony.
Powinienem gdzieś mieć zdjęcie tego cuda jak chcesz je zobaczyć to mailuj : oxy74((małpka))o2.pl
Napisano
Cytat

Ja widziałem działające urządzenie w ogródku i podobno od kąd je założono krety się nie pojawiają.
Bierzesz butelkę plastikową po wodzie mineralnej o pojemności 5l.
Nacinasz ją zdłuż czyli w pionie w kilku miejscach i związujesz z jednej strony nacięć aby stworzyć wiatrak obracający się wokół osi podczas wiatru.
Nakładasz na metalowy pret wbity w ziemię tak aby swobodnie mogło si to obracać.
Krety nie wytrzymują tego hałasu i się po prostu przenoszą w spokojniejsze rejony.
Powinienem gdzieś mieć zdjęcie tego cuda jak chcesz je zobaczyć to mailuj : oxy74((małpka))o2.pl



pytanie tylko czy jak masz ogród i o niego dbasz, sadzisz piekne rośliny to zechcesz rozstawić po nim takie plastikowe konstrukcje?
Napisano
Cytat

pytanie tylko czy jak masz ogród i o niego dbasz, sadzisz piekne rośliny to zechcesz rozstawić po nim takie plastikowe konstrukcje?



Jeżeli to by pomogło, to ja bym się chyba skusił...
Napisano
Cytat

ja walczylam dlugo z kreami,
zminiły miejsce zamieszkania odkąd po mojej dzialce biega pies... po prostu je przepłoszył.


Mam świetnego psa który złapał ze dwa krety,ale po tym polowaniu zostawiał po kilka dołów.Nie wiem co gorsze ,kret czy pies? icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

ja walczylam dlugo z kreami,
zminiły miejsce zamieszkania odkąd po mojej dzialce biega pies... po prostu je przepłoszył.



Psy mają taki talent. Każde obce zwierzę musi uciekać z działki.
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A ja nie lubię kretów. Właśnie się u mnie zadomowiły icon_sad.gif


Siemka.Jak mozna nie lubić krecika?To ulubiona bajka dzieci.Całuski icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Ja widziałem działające urządzenie w ogródku i podobno od kąd je założono krety się nie pojawiają.
Bierzesz butelkę plastikową po wodzie mineralnej o pojemności 5l.
Nacinasz ją zdłuż czyli w pionie w kilku miejscach i związujesz z jednej strony nacięć aby stworzyć wiatrak obracający się wokół osi podczas wiatru.
Nakładasz na metalowy pret wbity w ziemię tak aby swobodnie mogło si to obracać.
Krety nie wytrzymują tego hałasu i się po prostu przenoszą w spokojniejsze rejony.
Powinienem gdzieś mieć zdjęcie tego cuda jak chcesz je zobaczyć to mailuj : oxy74((małpka))o2.pl


Moze byc i to co opisujesz. Ale sa takze od dosyc dawna specjalne urzadzenia-w formie malych kolkow ktore wtykasz w ziemie, dzialajace na zasadzie ultra-sonic-dzwiekow, pulsujacych przez ziemie. Dzwieki te sa nie do zniesienia dla kretow i innych podziemych niszczycieli. Kolki zasilane sa bateriami-paluszkami. POdam strone www gdzie mozesz takie urzadzenie zobaczyc i kupic. www.carolwrightgifts.com numer tego urzadzenia w katalogu; 19863. Pozdrawiam, Ela.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Psy są wspaniałe. Nie tylko krety ale i sąsiadów trzymają krótko. icon_lol.gif



Sąsiad kretem? Złośliwy musiałby być i pracowity by nie swoją działkę przekopywać. icon_lol.gif
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Witam. Trochę późno zauważyłam wasze forum,ale może jeszcze się przydam. Na mojej działce miałam podobny problem - krety!! icon_sad.gif icon_sad.gif A teraz go nie mam. Jest jeden, wspaniały sposób - skuteczny( sprawdzony) i estetyczny. To KWIAT!!!! Nazywa się SZACHOWNICA CESARSKA . Jest bardzo ładny, ma około 100 cm wysokości, kwitnie wczesną wiosną, nie trzeba wykopywac go na zimę. Jego cebula wydziela jakis zapach, którego nie lubia krety i uciekają z działki. Roślina ma zasięg do 100metrów, czyli, w zależności gdzie go posadzicie, sąsiad też może skorzystać. Warto ją mieć!!! Jest wieloletnia, więc na wiele lat. icon_biggrin.gif
Napisano
Pies to faktycznie świetne rozwiąznaie - jamniki mają wręcz wrodzone zdolności do wkopywania się w różne nory i przepędzania intruzów, ale w sumie pojawienie się dowolnego psa powoduje, że krety uznają terytorium za wraże i uciekają gdzie pieprz rośnie. icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

ja walczylam dlugo z kreami,
zminiły miejsce zamieszkania odkąd po mojej dzialce biega pies... po prostu je przepłoszył.



U mnie krety wciąż niszczyły trawnik
Ktoś mi doradził, by w trawnik wsiać gorczycę (korzenie gorczycy są podobno gorzkie dla kreta-nie wiem jak to ktoś sprawdził) ale od tej pory mam problem z głowy,

Jeśli robimy na trawniku opryski na chwasty dwuliścienne, to niestety gorczycę też przy okazji wytrujemy, trzeba ją wtedy wsiewać na nowo, ale koszt jest znikomy bo 1 kg nasion gorczycy kosztuje ok. 3 zł a wystarcza na ok. 200 m kw trawnika
Napisano
Moim środkiem do odstraszania tych szkodników to wrzucanie popiołu z popielniczki, niedopałki również. Nie znoszą tego zapachu, a węch mają dobry. Skuteczny sposób na ich wyproszenie icon_smile.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Kret nie jest szkodnikiem on tylko przy "okazji" psuje nam trawniki tak naprawdę to zjada pędraki i inne paskudztwa co nam na pewno pomaga tyle, że gdy chce wyjść na powierzchnię i przewietrzyć norę to niestety powoduje szkody. Prawdziwym szkodnikiem jest nornica to ona objada korzenie roślin i jak ona pojawi się w ogrodzie to dopiero jest problem. Co do popiołu i petów z popielniczki to co mają zrobić nie palący, nie tylko krety nie lubią tego smrodu innych też on nie zachwyca. Co do odstraszaczy ultradźwiękowych to akurat jest lepszy pomysł. Można też kupić repelenty do opryskiwania trawnika. U mnie na ogródkach działkowych panowie robili z pustych butelek po napojach (1,5 litrowych) takie wiatraczki, które mocowali na drutach zbrojeniowych czy innego rodzaju tyczkach, poprzez obracanie na wietrze tych wiatraczków drgania przenosiły się do gleby (ten pręt trzeba wpić co najmniej na 0,5 m w ziemię) i odstraszały krety. Tam gdzie były wiatraczki tam nie było kretów, na nornice niestety to nie działało.
Napisano
Cytat

Kret nie jest szkodnikiem on tylko przy "okazji" psuje nam trawniki tak naprawdę to zjada pędraki i inne paskudztwa co nam na pewno pomaga tyle, że gdy chce wyjść na powierzchnię i przewietrzyć norę to niestety powoduje szkody. Prawdziwym szkodnikiem jest nornica to ona objada korzenie roślin i jak ona pojawi się w ogrodzie to dopiero jest problem. Co do popiołu i petów z popielniczki to co mają zrobić nie palący, nie tylko krety nie lubią tego smrodu innych też on nie zachwyca. Co do odstraszaczy ultradźwiękowych to akurat jest lepszy pomysł. Można też kupić repelenty do opryskiwania trawnika. U mnie na ogródkach działkowych panowie robili z pustych butelek po napojach (1,5 litrowych) takie wiatraczki, które mocowali na drutach zbrojeniowych czy innego rodzaju tyczkach, poprzez obracanie na wietrze tych wiatraczków drgania przenosiły się do gleby (ten pręt trzeba wpić co najmniej na 0,5 m w ziemię) i odstraszały krety. Tam gdzie były wiatraczki tam nie było kretów, na nornice niestety to nie działało.



Tylko że takie wiatraczki nie kręcą się jak nie ma wiatru, i jest od nich głośno, lepsze są takie elektroniczne urządzenia tak przynajmniej myślę że jest najwygodniej.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Słuchajcie, w długi weekend majowy pojechałem na działkę, i co zobaczyłem??? - Otóż cały trawnik w kretowiskach, niemalże jedno przy drugim!!! Trudno było po trawniku chodzić...

Zacząłem rozgarniać kupki grabiami, ale zabrakło mi sił i czasu. Potem mój pies (jamnik) zaczął mi pomagać icon_smile.gif , bo węsząc w jamkach kreta, rozgarniał kopce łapami...

Na działce bywam niestety rzadko, co 2-3 tygodnie (ze względu na odległość); boję się, że gdy zjawię się tam następnym razem, będzie jeszcze gorzej... Co robić?
Napisano
No to ładnie! icon_smile.gif Jamniki to pożyteczne zwierzaki icon_wink.gif

Ja słyszałem, że jednak najlepiej na krety działają brzęczące butelki po piwie, które zakłada się na drut wbity przy kretowisku.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...