Skocz do zawartości

powietrze spalania do kominka


Recommended Posts

powietrze_kominka1_600.jpg

W nowych domach - najlepiej wykonać odpowiedni kanał nawiewny. Można go poprowadzić pod podłogą parteru lub pod stropem piwnicy. Ważne, żeby jego przekrój wynosił 200 cm2. W praktyce oznacza to zastosowanie rury o średnicy wewnętrznej 16 cm lub kanału kwadratowego o boku 14 cm. Przewód ten może być wykonany z blachy, aluminium lub PVC - to nie jest istotne, bo i tak najczęściej nie doprowadza się go bezpośrednio do komory spalania, a jedynie w pobliże kominka (wkładu).

Polecamy artykuł na Portalu BudujemyDom.pl https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/a/489-ile-powietrza-do-kominka
Link do komentarza
ja mam pod stropem w piwnicy...chociaz kominkarz upierał się bardzo zeby w scianie salonu zrobic, bo tak mu było łatwiej $#^&! kuc mu sie nie chcialo....uparłem się, ale to tylko dlatego że wiedziałem jak to trzeba zrobic...
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok temu...
Witam. Odświeżę trochę temat. Mam pytanie dotyczące poruszanego w tym wątku wychładzania pomieszczenia poprzez nawiew powietrza do domu gdy się w kominku niepali, piszecie żeby zastosować dodatkową przepustnicę.
- gdzie ją się zakłada i jak wygląda, mam kanał na powietrze o przekroju prostokątnym o wymiarach 5 x 15 cm. Jak to najlepiej zrobić. A, kanał będę montował w posadzce w styropianie, w piwnicy się nie dało zamontować.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Witam. Odświeżę trochę temat. Mam pytanie dotyczące poruszanego w tym wątku wychładzania pomieszczenia poprzez nawiew powietrza do domu gdy się w kominku niepali, piszecie żeby zastosować dodatkową przepustnicę.
- gdzie ją się zakłada i jak wygląda, mam kanał na powietrze o przekroju prostokątnym o wymiarach 5 x 15 cm. Jak to najlepiej zrobić. A, kanał będę montował w posadzce w styropianie, w piwnicy się nie dało zamontować.
Pozdrawiam


Jeśli powietrze doprowadzane jest bezpośrednio do wkładu kominkowego to nie spowoduje to dopływu zimnego powietrza do pomieszczeń, oczywiście przy zamkniętych drzwiczkach.
Link do komentarza
Witam. Jednak jeszcze nie wiem jaki będzie kominek i czy powietrze będzie bezpośrednio doprowadzone do niego, /chyba że w każdym montuje się bezpośrednio do wkładu/ a pytam o montaż dodatkowej przeopustnicy gdyż będę wylewał posadzki i jeśli potrzeba zamontować taką przepustnicę chciałbym to zrobić teraz aby nie rozbijać wylanej posadzki żeby ją później zamontować.
Montować, jeśli tak to gdzie na przy kominku czy w ścianie przy samym wlocie powietrza i jaką tą przepustnice zamontoawć.
Pozdrawiam
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Witam,
Chciałbym dowiedzieć się czy można powietrze do kominka wprowadzić z nieużytkowego poddasz a więc z góry na dół pionową rurą umieszczona w nieczynnym kanale wentylacyjnym , prostokątnym.
Myślę aby wsadzić rurę PCV i wyprowadzić ja w salonie przy kominku, na poddaszu natomiast wyprowadzić ją i zakończyc siatką przeciw owadom. Poddasze jest wentylowane.

Pytanie czy czy takie rozwiązanie sie sprawdzi, czy to powietrze zejdzie "na dół" ?

Dziękuje za pomoc.
Link do komentarza
Cytat

Witam,
Chciałbym dowiedzieć się czy można powietrze do kominka wprowadzić z nieużytkowego poddasz a więc z góry na dół pionową rurą umieszczona w nieczynnym kanale wentylacyjnym , prostokątnym.
Myślę aby wsadzić rurę PCV i wyprowadzić ja w salonie przy kominku, na poddaszu natomiast wyprowadzić ją i zakończyc siatką przeciw owadom. Poddasze jest wentylowane.

Pytanie czy czy takie rozwiązanie sie sprawdzi, czy to powietrze zejdzie "na dół" ?

Dziękuje za pomoc.



Hmm praktycznie ci powiem że w piwnicy mam odcinek 1,5 m w dół do kotłowni i powietrze śmiga aż musiałem założyć redukcje na końcu z fi 100 na fi60 bo dmuchało w zimie jak cholera, a mam wlot pod taką wiatą z kratownicą od zachodu, u mnie wieje często od zachodu może też mi to pomaga, czy u ciebie będzie działać musisz pewnie potestować
Link do komentarza
Cytat

Hmm praktycznie ci powiem że w piwnicy mam odcinek 1,5 m w dół do kotłowni i powietrze śmiga aż musiałem założyć redukcje na końcu z fi 100 na fi60 bo dmuchało w zimie jak cholera, a mam wlot pod taką wiatą z kratownicą od zachodu, u mnie wieje często od zachodu może też mi to pomaga, czy u ciebie będzie działać musisz pewnie potestować



Ktoś jeszcze ma doświadczenie w tej materii ? - chętnie poznam Wasze opinie....
Dziękuje ) icon_smile.gif
Link do komentarza
nie wiem - ale generalnie chyba ciągnąć powietrze z góry wbrew fizyce
Może sie nie udać - albo przynajmniej okaże się mało skuteczne.
Ale zaznaczam - to moje dywagacje tylko....

Cytat

Hmm praktycznie ci powiem że w piwnicy mam odcinek 1,5 m w dół do kotłowni i powietrze śmiga aż musiałem założyć redukcje na końcu z fi 100 na fi60 bo dmuchało w zimie jak cholera, a mam wlot pod taką wiatą z kratownicą od zachodu, u mnie wieje często od zachodu może też mi to pomaga, czy u ciebie będzie działać musisz pewnie potestować



nisko i tylko 1,5 metra może się sprawdzać.
Ale z poddasza na dół - może się tak dobrze nie udać
Link do komentarza
Cytat

no tak - można wentylatorek osadzić i wymusić na siłę żeby tłoczył...
A widzisz.
O tym nie pomyślałem.....................




Tłumacze sobie to tak, że podciśnienie jakie wytworzy komora spalania będzie zasysać powietrze bez względu na to czy będzie ono z góry czy z dołu, w pionie czy w poziomie. Być może się mylę. Spotkałem się z różnymi opiniami, bardzo skrajnymi na ten temat. Będe musiał wypróbować....
Link do komentarza
Teoretycznie, jak będzie w sposób szczelny doprowadzone, pod kominek przystosowany do czerpania powietrza od dołu (też uszczelnione), to zaciągnie od góry, ale:
- podczas rozpalania mogą być (będą) kłopoty,
- w zimie oba mogą ciągnąc do góry, aż do czasu nagrzania się komina,
- otwarcie paleniska kominka, przy otwartym oknie, zwłaszcza gdy komin jeszcze zimny, może spowodować, że zacznie też ciągnąć do góry.
Link do komentarza
Cytat

Rozwiązaniem może być turbokominek przystosowany do mechanicznego wtłaczania powietrza do komory spalania.



Pozostaje kwestia czerpni tego powietrza, która musi być tak usytuowana i wykonana, aby nie zaciągała powietrza z wylotu komina spalinowego – wszak chce wykorzystać nieczynny kanał wentylacyjny.
Link do komentarza
Cytat

Pozostaje kwestia czerpni tego powietrza, która musi być tak usytuowana i wykonana, aby nie zaciągała powietrza z wylotu komina spalinowego – wszak chce wykorzystać nieczynny kanał wentylacyjny.



Niezbyt jasno napisałem - przepraszam.
Pod warunkiem, bardzo szczelnego odcięcia pozostałej części kanału wentylacyjnego.
Link do komentarza
Panowie, dziękuję za Wasze komentarze.

Tak sobie myślę aby zastosować szczelną regulowaną przepustnicę na wylocie tego kanału z doprowadzeniem powietrza.
Na czas rozpalania pieca powietrze dochodzi z salonu, po rozgrzaniu komina otwieram przepustnicę i palenisko zasilane jest powietrzem z góry. Początek takiego kanału byłby na wentylowanym poddaszu nieużytkowym gdzie hula wiatr, oczywiście szczelnie zabezpieczyłbym ten kanał wentylacyjny aby nie było w nim ruchu powietrza.
Link do komentarza
jezeli stosujecie kominki z zamknieta komora spalania to zupelnie niepotrzebna jest przepustnica poniewaz rure doprowadzenia powietrza podlacza sie bezposrednio do wkladu. W kazdym innym przypadku jest konieczna ze wzgledu na okresy gdy nie palimy.
Ja mam podprowadzona rure 120 do wkladu (jeszcze nie zalozony) i komin 200. Wklad bedzie z zmknieta komora spalania bo tylko taki wchodzi w gre przy domach z wentylacja mechaniczna.
Jezeli jest problem z ciagiem we wkladzie widzialem dosc proste rozwiazanie kiedys na jakims forum - facet zalozyl na kominie wentylator wyciagowy i zalozyl wylacznik kolo kominka. W momencie rozpalania wlaczal wentylator i do momentu rozgrzania komina wymuszal ruch powietrza. Potem mial juz spokoj. Tylko nie wiem jaki wentylator bo spaliny w kominie moga miec na wylocie 200-250 stopni wiec takie najprostsze nie wchodza w gre. Moze z systemu DGP?
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Cytat

ja osobiście mam pod chudym betonem w warstwie piachu




Na starcie sorki że wracam do nie najświeższego tematu, jednak jeśli tematyka ta sama to lepiej się podpiąć niż zaczynać od nowa.

W kwietniu ruszam z budową domu i mam dylemat czy rurę z doprowadzeniem powietrza umieścić "w piasku" pod chudym betonem, styropianem, wylewka, parkietem.
czy umieścić nad chudym betonem w warstwie styropianu, pod wylewka.

Osobiście w mojej głowie pojawiło się za i przeciw jednemu i drugiemu rozwiązaniu coś takiego:
1) na plus: prowadząc pod chudym betonem mamy pewność że podłoga w tym nie będzie zimniejsza niż w innych miejscach, ponieważ wszędzie będzie zapewniona taka sama izolacja termiczna.
na minus: czy mając tak nisko wychodzącą rurę na zewnątrz budynku nie jest ona u was praktycznie na samej ziemi, a w zimie niejednokrotnie pod śniegiem?

2) na plus: prowadząc w warstwie styropianu, kanał na zewnątrz domu jest jakieś 30-40 cm nad gruntem
na minus: w zimie, zimne powietrze może wychładzać podłogę w tym miejscu w pod którym przebiega powietrze o temperaturze zewnętrznej
Link do komentarza
Kupowałem dom w stanie surowym: wylane fundamenty, pociągnięte mury i całość przykryta dachem. Żeby doprowadzić powietrze do kominka musiałem wtedy pociągnąć kanał doprowadzający powietrze w poprzek pokoju w warstwie styropianu. Pomimo tego, że jako kanału użyłem prostokątnych kształtek z wentylacji, co pozwoliło mi mimo wszystko dodać jeszcze parę cm styropianu nad kanałem, to w zimie trudno mi jest zrównoważyć ubytek ciepła w tej pętli podłogówki. Przy równomiernym ustawieniu wszystkich pętli najchłodniejsza jest ta część podłogi z kanałem powietrznym.
Dlatego na przyszłość pomyślałbym jednak o prowadzeniu kanału pod chudym betonem i ewentualnym przełamaniu go po wewnętrznej stronie fundamentu, po to żeby przez fundament wyprowadzić kanał nad poziomem gruntu.
Link do komentarza
Cytat

Witam. Prowadząc pod chudym betonem na zewnątrz dajesz kolanko i wypuszczasz ponad teren/śnieg. Sam sobie regulujesz wysokość na jakiej chcesz mieć wlot powietrza. Rura nie musi wychodzić prosto.
Pozdrawiam



Zrobiłem sobie taki szkic, jednak mam dylemacik jeśli to powietrze do rury nie będzie wpadało poziomo, tylko przez takie kolanko i pionowo od góry, to wleci tam wystarczająco dużo powietrza i będzie ono biegło sobie do wkładu kominkowego z odpowiednią prędkością?

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

to wleci tam wystarczająco dużo powietrza i będzie ono biegło sobie do wkładu kominkowego z odpowiednią prędkością?


Wleci odpowiednio , komin sobie poradzi z dostarczeniem powietrza icon_smile.gif
Link do komentarza

Temat rzeka. Podobno 1 kg drewna potrzebuje 8 m3 powietrza by go spalić. Powietrze trzeba dostarczyć do paleniska. Sposób? Każdy jest dobry, byleby palacz wiedział o co biega. Kiedyś wiedzieliśmy dużo mniej (albo mało).

Podany przez Redakcję sposób, był po części dobry. Średnica rury (160) do przyjęcia, ale to max. Jakiś tuman przeczytał i zinterpretował to tak, że na Muratorze, do dziś niektórzy zakładają rury o średnicy 200 mm! :icon_lol: Doprowadzanie powietrza pod wkład nie mający króćca raczej odradzam. Może piździć! Tym bardziej, że taki wkład, może współpracować z wentylacją grawitacyjną, wspomagając wymianę powietrza w pomieszczeniu. Tak jak napisałem na początku - temat rzeczny.

Ciekawostka nadal propagowana przez Muratora: "powietrze musi być podawane od zachodu". Mit doskonały!


Powietrze ze strychu, jest mniej okiełznane i mniej znane. Można. Tylko mądrze, no i tylko w szczelnych wkładach z króćcem. Króciec musi byc szczelnie zespolony z kanałem nawiewnym. To że ciąg kominowy nie da rady pociągnąć, szczególnie na początku, raczej do kolejnych mitów bym zakwalifikował. Szczególnie, że większość producentów zaleca zostawić drzwi wkładu uchylone na początku palenia. Kanał w takim momencie jest wyłączony, nie działa. Zaciąganie dymu z kanału dymnego do kanału wentylacyjnego użytego jako nawiew, to mit kolejny. Ile tego zaciągnie?
10%? 20% A nawet jak będzie przez dwie minuty 50% to co z tego? "Przejedzie" się jeszcze raz na dól i z powrotem do góry.

Ważną rzeczą jest, by to był kanał oddzielony od temperatury dymu pędzącego do góry. Tzn, temperatury tego dymu.
Cegła grodziowa wystarczy. Izolacja systemowa między kanałem w którym są rury a kanałem wentylacyjnym w pustaku komina systemowego tez wystarczy. Problemem będą dwie rury stalowe w jednym szachcie kominowym. Dymowa większa i nawiewna np 100 - 120 mm. Po ogrzaniu szachtu rura dymową, powietrze przestanie płynąć w dół. Mniej więcej po pół godzinie palenia.

To tyle. Można się pastwić! :icon_rolleyes:

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niestety nie jestem w stanie wskazać tych rzeczy prócz farby a była użyta Dekoral Clean&Color Ażurowa Czerń i FARBA DEKORAL CLEAN&COLOR TWEEDOWA ZIELEŃ Niestety nie byłem przy remoncie jak i nie byłem zleceniodawcą, po jakimś czasie wróciłem do mieszkania
    • Nie wiadomo. Bo to co piszesz niczego nie daje. Jakie tynki, jakie gładzie, jaki grunt, jaka farba... Teraz można tylko zgadywać.
    • Mam pewien problem, po pomalowaniu ściany farbą powychodził biały dziwny nalot, wcześniej na ścianie była szara farbą na której mógł występować lecz nie było tego widać. Wspomnę że pokój był w pełni remontowany, tynki, gładzie. Podejrzewam że jest to swojego rodzaju jakiś minerał z tynku lub gładzi bo niestety fachowej okazał się partaczem. Z początku myślałem że to pleśń, lecz po zachlapaniu ściany wodą w miejscu gdzie była wodą nie pojawiła się pleśń a powstał taki ładny zaciek. Jeśli ktoś ma pojęcie na ten temat, czy dobrze myślę że to wytrącenie jakiegoś minerału?
    • Cześć,   Jestem razem z żoną zainteresowany kupnem działki i budowa domu lub opcja kupna połowy bliźniaka. Jeszcze nie wiem na którą opcję ostatecznie zdecydujemy się, dlatego obserwuję i oglądam działki w okolicy Grodziska Mazowieckiego. Wpadła mi w oko działka, która co prawda jest trochę droga, bo za 15 arów trzeba zabulic około 400k, ale chyba w tej okolicy to już zrobił się standard.   Działka wydaje się spoko, całkiem ustawna, w pełni uzbrojona, więc poprosiłem o kopie badań gruntu jakie zostały wykonane na tej działce (deweloper robil wiele odwiertów, bo w sumie na kilku działkach i drodze wewnętrznej, więc na każdej działce wypadły po 2 odwierty). Jako że w temacie jestem kompletnie zielony dlatego przychodzę z pytaniem czy takie parametry gruntu są dobre pod budowę domu czy wymagają jakiś szczególnych rozwiązań? Byłbym wdzięczny za poradę/opinię 
    • Nie będę nazywał serii Ospela, bo już jej nie widuję, ale była taka z długimi śrubkami do szyldów gniazdek (bardzo ładnych zresztą), że śrubki kaleczyły przewody w puszce i mogły zrobić zwarcie do PE. Usterka trudna w diagnozie, bo po zdjęciu szyldu (i odkręceniu śrubki) wszystko niby wracało do normy. Ale jak przy białym montażu jak się założyło czterdzieści gniazdek w kilku obwodach i RCD nie daje się załączyć, to proszę szukać usterki.   Teraz niech się ktoś kieruje kolorem. Jak ten głupi Michał od sera.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...