Skocz do zawartości

JAKIE OGRZEWANIE WYBRAć


Recommended Posts

Napisano
czytam i dziwi mnie to wszysko
bo moim zdaniem jedyne logiczne rozwiacanie jest takie ze I DOM JEST DOBRZE ZAIZOLOWANY,I TANIE SA KOSZTY OGRZEWANIA(CZYLI DOM JEST ENERGOOSZCZEDNY)nie da sie tych 2 tematow rozdzielic bo to sie laczy jak wash&go.jezeli dom bedzie z blachy a ogrzewanie bedzie energooszczedne to co?kupe kasy wydamy i tak na ogrzewanie.pomimo wymiennikow ciepla i innych pierdol.
Napisano
Cytat

czytam i dziwi mnie to wszysko
bo moim zdaniem jedyne logiczne rozwiacanie jest takie ze I DOM JEST DOBRZE ZAIZOLOWANY,I TANIE SA KOSZTY OGRZEWANIA(CZYLI DOM JEST ENERGOOSZCZEDNY)nie da sie tych 2 tematow rozdzielic bo to sie laczy jak wash&go.jezeli dom bedzie z blachy a ogrzewanie bedzie energooszczedne to co?kupe kasy wydamy i tak na ogrzewanie.pomimo wymiennikow ciepla i innych pierdol.


Do tego musi jeszcze spełniać normy bezpieczeństwa.
Obawiam się że ze względów p-poż bezpieczniejszy jest dom drewniany niż metalowy icon_mad.gif
Ze względów praktycznych - również.
Po ostatnim pożarze jaki miałem okazję zobaczyć jestem zdecydowanym przeciwnikiem jakiegokolwiek nieosłoniętego (w przypadku ewentualnego pożaru) metalu stanowiącego konstrukcję domu lub miejsc ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa domowników.
Sam zrezygnuję np. z użycia metalu jako elementu konstrukcyjnego schodów na poddasze użytkowe (myślałem o schodach drewno- metal, zostawię chyba jednak schody wyłącznie drewniane)
Napisano
Ja też mam drewniane (wyłącznie), ale ciekawi mnie dlaczego postanowiłeś zrezygnować z tego metalu przy schodach? Moi sąsiedzi mają schody metal-drewno ... dlaczego myślisz, że w razie pożaru takie schody są barzdiej niebezpieczne?
Napisano
Cytat

Ja też mam drewniane (wyłącznie), ale ciekawi mnie dlaczego postanowiłeś zrezygnować z tego metalu przy schodach? Moi sąsiedzi mają schody metal-drewno ... dlaczego myślisz, że w razie pożaru takie schody są barzdiej niebezpieczne?



Myślę że tu chodzi o metal który nagrzewając się stwarza naprawdę wielkie niebezpieczeństwo. Taka dodatkowa pułapka dla mieszkańców. Najlepsze byłyby schody z kamienia.
Napisano
Metal w pewnej temperaturze po prostu traci swoje właściwości. ( o ile dobrze pamiętam to ok. 600 * C)
Wyobraźcie sobie - wchodzicie w zadymieniu i kładziecie stopę na schody których nagle ... nie ma bo metal stanowiący ich konstrukcję się rozsypał.
Drewno się pali - jednak nadal stanowi konstrukcję.
Rozgrzany metal już nie.
Napisano
Do Kolektorów Słonecznych,
czy mały dom ok 100m2 z poddaszem użytkowym dobrze zaizolowany można wyposażyć w ogrzewanie solarne + kominek z płaszczem wodnym i rekuperator??
Napisano
Cytat

Do Kolektorów Słonecznych,
czy mały dom ok 100m2 z poddaszem użytkowym dobrze zaizolowany można wyposażyć w ogrzewanie solarne + kominek z płaszczem wodnym i rekuperator??




Odpowiedz jest krótka: mozna zrobic wszystko, jesli tylko się chce.

Obecnie buduje instalacje, ktora zasilana bedzie kominkiem z plaszczem wodnym, kolektorami slonecznymi oraz kotlem (gazowym lub na eko-groszek) - klient sie jeszcze nie zdecydowal.
Dodatkowo na poddaszu bedzie mial umieszczony rekuperator.

Dom jest dosc duzy, ponad 300m2. Jest dobrze zaizolowany.
W takim przypadku mozna mowic o integrowaniu ogrzewania.
Napisano
Cytat

Odpowiedz jest krótka: mozna zrobic wszystko, jesli tylko się chce.

Obecnie buduje instalacje, ktora zasilana bedzie kominkiem z plaszczem wodnym, kolektorami slonecznymi oraz kotlem (gazowym lub na eko-groszek) - klient sie jeszcze nie zdecydowal.
Dodatkowo na poddaszu bedzie mial umieszczony rekuperator.

Dom jest dosc duzy, ponad 300m2. Jest dobrze zaizolowany.
W takim przypadku mozna mowic o integrowaniu ogrzewania.



Kominek, kolektory i kocioł. To aż trzy grzybki w barszczu.
Napisano
Cytat

Poza tym drewniane schody są okropnie hałaśliwe.A już najgorsze są te o konstrukcji skrzyniowej.Toż to istne pudło rezonansowe!



Hałaśliwe; też coś. Drewno to najlepszy budulec na schody
Napisano
jeżeli ktoś robi schody "skrzyniowe" to nie ma się raczej co dziwić że hałasują.
Ja nie wyobrażam sobie inaczej schodów jak lekką konstrukcję (same stopnie) wykonane ze struganego drewna.
Najlepiej - tylko impregnacja i barwnik do tego (mozliwie nawet bez lakierownia)
Napisano
Cytat

czytam i dziwi mnie to wszysko
bo moim zdaniem jedyne logiczne rozwiacanie jest takie ze I DOM JEST DOBRZE ZAIZOLOWANY,I TANIE SA KOSZTY OGRZEWANIA(CZYLI DOM JEST ENERGOOSZCZEDNY)nie da sie tych 2 tematow rozdzielic bo to sie laczy jak wash&go.jezeli dom bedzie z blachy a ogrzewanie bedzie energooszczedne to co?kupe kasy wydamy i tak na ogrzewanie.pomimo wymiennikow ciepla i innych pierdol.



A kto by budował dom z blachy? Z blachy budują w slamsach na obrzeżach miasta Brasil i takich "domów" nikt nie izoluje.
Napisano
Cytat

jeżeli ktoś robi schody "skrzyniowe" to nie ma się raczej co dziwić że hałasują.
Ja nie wyobrażam sobie inaczej schodów jak lekką konstrukcję (same stopnie) wykonane ze struganego drewna.
Najlepiej - tylko impregnacja i barwnik do tego (mozliwie nawet bez lakierownia)


Mikha Co masz na mysli piszac schody "skrzyniowe"?
Napisano
Cytat

ja nie wyobrażam sobie inaczej schodów jak lekką konstrukcję (same stopnie) wykonane ze struganego drewna.



Same stopnie to bardzo ubogo. Schody muszą mieć zamkniętą konstukcję żeby ktoś sobie nogi między stopnie nie włożył nieopatrznie. Można się łatwo wyłożyć na takich schodach.
Napisano
No właśnie taka zamknięta konstrukcja schodów drewnianych,to po prostu pudło rezonansowe.Mam takie w domu i musiałem wyłożyć je wykładziną,bo strasznie były akustyczne.
Napisano
teraz już raczej nie robi się schodów skrzyniowych ; zazwyczaj schody znajdują się częściowo w salonie dlatego muszą wyglądać ładnie i lekko.
Napisano
Cytat

teraz już raczej nie robi się schodów skrzyniowych ; zazwyczaj schody znajdują się częściowo w salonie dlatego muszą wyglądać ładnie i lekko.



To może je zrobić z ażurowej siatki? icon_eek.gif (Bardzo pomocne jeśli teściowa ma lęk przestrzeni.)
Napisano
Cytat

Same stopnie to bardzo ubogo. Schody muszą mieć zamkniętą konstukcję żeby ktoś sobie nogi między stopnie nie włożył nieopatrznie. Można się łatwo wyłożyć na takich schodach.


dzieci boją się chodzić po takich schodach - wyglądają na niebezpieczne.
Napisano
Cytat

Co masz na mysli piszac schody "skrzyniowe"?


Bluna !
Zamknięte schody ze wszystkich stron.
Są bardzo akustyczne gdy ktoś idzie po nich.
Bryskin !
Schody tak czy inaczej muszą spełniać normy bezpieczeństwa - takie sprawy szerokość schodów długość stopnia i wysokość od poprzedniego oraz poręcze zabezpieczające ujęta jest odpowiednimi normami.
Projektowanie, planowanie schodów to tak naprawdę jest robotą dla architekta.
A czy ktoś woli lekkie , drewniane - otwarte lub zamknięte czy też np. betonowe to już raczej sprawa gustu icon_smile.gif
Napisano
Witam wszytskich,czy sie opłaca? montowac pompe ciepła, rekuperator mechaniniczny z wywiewnikiem ciepłąi do tego piec na eko groszke na wszelki wypadek?gdyby pompa zle choidżła
Napisano
Cytat

Witam wszytskich,czy sie opłaca? montowac pompe ciepła, rekuperator mechaniniczny z wywiewnikiem ciepłąi do tego piec na eko groszke na wszelki wypadek?gdyby pompa zle choidżła



To już lepiej od razu zainwestować w kolektory.
Napisano
Adamis:Zdecydowanie się nie opłaca.Nakłady przewyższają ogromnie możliwe oszczędności.
Mozliwe oszczednosic co przez to rozumiesz? np na czym
kolektory tez chce kupci ale one słuza do ogrzanai ciepłej wody raczej to co mi radzci by było ciepło i zdrowo i by sie nei nameczyc?pozdarwiam
Napisano
Cytat

Adamis:Zdecydowanie się nie opłaca.Nakłady przewyższają ogromnie możliwe oszczędności.
Mozliwe oszczednosic co przez to rozumiesz? np na czym
kolektory tez chce kupci ale one słuza do ogrzanai ciepłej wody raczej to co mi radzci by było ciepło i zdrowo i by sie nei nameczyc?pozdarwiam



Tylko do wody? Jak czytałam gdzieś tutaj wyglądało na to że ogrzewają również dom.
Napisano
Niby oszczędności są później w tym,że nie płacimy dużo za ogrzanie wody lub CO,bo robi to kolektor lub pompa ciepła.
A dlatego ''niby oszczędności''?Bo oczywiście trzeba najpierw baaardzo dużo włożyć,żeby baaardzo powolutku wyjąć,ale już mniej.
Do ogrzewania domu przez kolektory w zimie nie wystarcza tylko ich duża ilość.Nawet jak ich będzie 100 na dachu i placu,to nic nie dadzą,kiedy będzie przez 3 tyg. pochmurne niebo.W takim przypadku potrzebny jest kosztowny akumulator ciepła,czyli ogromny,dobrze izolowany zbiornik na wodę,który nagrzewa się na max.,kiedy ciepło i oddaje to ciepło w zimne dni.A do niego oczywiście cała instalacja.
Żaden interes.
Napisano
tak tez myslałem koilektory sa dobre do ogzranai wody i tyle narazie ,ale to pompe to chyba zainstaluje ciekawe jakei jest eoczny jej koszt uzytkowania wraz z przegladmai?wie ktos moze
  • 5 miesiące temu...
Napisano
witam wszystkich speców od ogrzewania! kupiłem mieszkanie 80 m. \3-pokoje wszystko do remontu okna drzwi na parterze 3 m. wysokosci i malo czasu na wydziwianie i wawalanie kasy na super rozwiazania chce kominek i bedzie stal w centralnym miejscu i grzał chate powietrzem a do tego ogrzewanie piecami akumulacyjnymi z dynamicznym rozładowaniem w razie W. instalacja elek. i tak musi byc nowa wiec bedzie troche drozsza pod inst. piecy oczywiscie 3-fazowa 2- taryfowa a woda bojler elektr.60l.i mam czysto przyjemnie i bez kłopotów z paliwem kotłowniami rurami i tym całym systemem a za luksus trzeba płacic i juz mysle jeszcze o dobrej wentylacji i tu prosze o jakies rady do mojego systemu .
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

witam wszystkich speców od ogrzewania! kupiłem mieszkanie 80 m. \3-pokoje wszystko do remontu okna drzwi na parterze 3 m. wysokosci i malo czasu na wydziwianie i wawalanie kasy na super rozwiazania chce kominek i bedzie stal w centralnym miejscu i grzał chate powietrzem a do tego ogrzewanie piecami akumulacyjnymi z dynamicznym rozładowaniem w razie W. instalacja elek. i tak musi byc nowa wiec bedzie troche drozsza pod inst. piecy oczywiscie 3-fazowa 2- taryfowa a woda bojler elektr.60l.i mam czysto przyjemnie i bez kłopotów z paliwem kotłowniami rurami i tym całym systemem a za luksus trzeba płacic i juz mysle jeszcze o dobrej wentylacji i tu prosze o jakies rady do mojego systemu .



uwazam, ze to dobry układ, ale zamiast pieców warto rozwazyć grzejniki kamienne - to tez ogrzewanie elektryczne , jednak dużo trwalsze i pracuje z o połowę mniejszą mocą niż piec akumulacyjny(grzejniki kamienne pracują na prądzie jednofazowym) więc może Pan ograniczyć tez koszty renowacji instalacji elektrycznej. warto sprawdzic - tym bardziej ze polski producent TERMAR i serwis w razie czego na miejscu (a gwarancje mi dali na 10 lat, jak dotąd - od 5 nic złego się nie dzieje; też mam dodatkowo kominek). to ich strona http://www.termar.pl.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Szanowny Panie Brzęczkowski, pisze Pan o domach, które zużywają rocznie 40 kWh/m2. Są to teoretycznie domy dobrze zaizolowane, wyposażone w mechaniczną wentylację z odzyskiem ciepła. Tylko, czy ktoś już taki dom posiada? Jeśli tak, to byłbym wdzięczny o namiary na szczęśliwych użytkowników. Wiem, że takie domy istnieją, tylko nie wiem gdzie i zanim zdecyduję się na własną inwestycję chciałbym maksymalnie zgłębić temat i zasięgnąć wiedzy u źródła.

Pozdrawiam, Marcin.


są to tak zwane domy pasywne, będąc w niemczech pracowałem przy budowie takich wlaśnie domów. dziwne tylko, że wielu nabywców szybko je sprzedaje. Ocieplenie 20 cm styroduru (okolo 80 - 100 zl/m2), okna o wspolczynniku okolo 0,4 itd, naturalna klima w lecie, pompa ciepła. Kosztowna inwestycja i podobno okropny mikroklimat wewnątrz.
pozdrawiam
  • 1 rok temu...
Napisano
A czy zastanawialiscie sie moze nad ogrzewaniem za pomoca pompy ciepła ?
To tez jest jest dobra inwestycja i z tego co wiem zwraca sie po 5 latach.
Napisano
Cytat

A czy zastanawialiscie sie moze nad ogrzewaniem za pomoca pompy ciepła ?
To tez jest jest dobra inwestycja i z tego co wiem zwraca sie po 5 latach.



W domu izolowanym???
Jeżeli dom 150m2 jest izolowany to zużywa 15 kWh/m2 rocznie czyli 2250 kWh - system grzewczy w domach izolowanych kosztuje 4000-6000 zł. kWh - 0,55zł Jak Pan te pięć lat wyliczył?
Gość arturo72
Napisano
Cytat

A czy zastanawialiscie sie moze nad ogrzewaniem za pomoca pompy ciepła ?
To tez jest jest dobra inwestycja i z tego co wiem zwraca sie po 5 latach.


Jakbyś dodał przed 5-1 toby było bliższe prawdy,a jeszcze jak byś dodał przed 5-2 to byłaby prawda icon_smile.gif
Nie wiem skąd wziąłeś tak optymistyczne 5 lat.
Czyżby od przedstawiciela sprzedającego pompy ? Jeśli tak to weź kalkulator do ręki i policz sam icon_smile.gif
Gość Sofath
Napisano
Ja szczerze mówiąc też nie wiem icon_smile.gif
Ale i tak uważam, że pompa ciepła to dobre rozwiązanie icon_smile.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ja szczerze mówiąc też nie wiem icon_smile.gif
Ale i tak uważam, że pompa ciepła to dobre rozwiązanie icon_smile.gif



A co myślisz o kotłach elektrycznych. ostatnio przeczytałem ciekawy artykuł na ten temat.

"Wybór sposobu ogrzewania domu, czy pomieszczeń użytkowych to dziś niełatwa decyzja. Przy dostępnych na rynku modelach kotłów gazowych, olejowych i na paliwo stałe mamy jeszcze całą gamę alternatywnych metod pozyskania ciepła. Coraz większą popularnością cieszą się pompy ciepła i kominki z płaszczem wodnym. Jaką pozycję wśród tych źródeł ciepła zajmują kotły elektryczne? Choć energia elektryczna uchodzi za drogą, to ma tę przewagę nad innymi, że jej wykorzystanie jest bardzo wygodne..."
Więcej na:Kocioł elektryczny
Gość Sofath
Napisano
Cytat

A co myślisz o kotłach elektrycznych. ostatnio przeczytałem ciekawy artykuł na ten temat.

"Wybór sposobu ogrzewania domu, czy pomieszczeń użytkowych to dziś niełatwa decyzja. Przy dostępnych na rynku modelach kotłów gazowych, olejowych i na paliwo stałe mamy jeszcze całą gamę alternatywnych metod pozyskania ciepła. Coraz większą popularnością cieszą się pompy ciepła i kominki z płaszczem wodnym. Jaką pozycję wśród tych źródeł ciepła zajmują kotły elektryczne? Choć energia elektryczna uchodzi za drogą, to ma tę przewagę nad innymi, że jej wykorzystanie jest bardzo wygodne..."
Więcej na:Kocioł elektryczny




Z tego artykułu wynika, że kocioł elektryczny nie sprawdza się jako samodzielne źródło ciepła, a jedynie jako dodatek obniżający koszty ekspoloatacyjne.
"Kotły elektryczne są idealnym rozwiązaniem do wspomagania ogrzewania lokali, w których głównym źródłem ciepła są np. kotły węglowe lub kominki"...czyli jednak nie jest to, aż tak wygodne i komfortowe rozwiązanie bo i tak trzeba do pieca dorzucać icon_smile.gif A skoro trzeba też palić węglem to jednak przydałby się jakiś komin, kotłownia i skład opału.
To też nie do końca można zgodzić się z autorem artykułu, kótry twierdzi, że...
"Taka instalacja nie wymaga nakładów inwestycyjnych związanych z budową komina, ani specjalnego pomieszczenia przeznaczonego na kotłownię i skład opału."
Mnie osobiście nie do końca przekonuje takie rozwiązanie.
  • 4 miesiące temu...
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Witam jestem na etapie ogrzewania w domu (Aster2) budowanego z porothermu o grubości 30cm plus docieplenie zewnętrzne chciałbym wybrać coś nowszego i ekologicznego ale za rozsądne pieniądze wiadomo bo gdzie tam koniec budowy cały czas chodzi mi po głowie pompa ciepła ,gaz i olej słyszałem drogi czy ktoś może mi doradzić .
Napisano
Cytat

Witam jestem na etapie ogrzewania w domu (Aster2) budowanego z porothermu o grubości 30cm plus docieplenie zewnętrzne chciałbym wybrać coś nowszego i ekologicznego ale za rozsądne pieniądze wiadomo bo gdzie tam koniec budowy cały czas chodzi mi po głowie pompa ciepła ,gaz i olej słyszałem drogi czy ktoś może mi doradzić .


Zdecydowanie TAK - przy tak fatalnej izolacji domu - pompa ciepła będzie drogim ale mającym się szanse zwrócić ogrzewaniem. Choć drogie będzie każde ogrzewanie.
  • 4 miesiące temu...
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Witam mam pytanko. Słyszałem, że opony wykorzystuje się do spalania np. w cementowniach.
Czy słyszał ktoś może czy można dostać taki piecyk z filtrami, jaki to koszt itp., czy ktoś może o tym coś wie.
Z góry dziękuje za odpowiedź
Napisano
Cytat

Witam mam pytanko. Słyszałem, że opony wykorzystuje się do spalania np. w cementowniach.
Czy słyszał ktoś może czy można dostać taki piecyk z filtrami, jaki to koszt itp., czy ktoś może o tym coś wie.
Z góry dziękuje za odpowiedź



Można. Tylko trza dokupić urządzonko do ich granulowania uprzedniego. Całość kosztuje około 14 000 000 PLN
  • 1 rok temu...
Napisano
Witam wszystkich użytkowników, pozwolę się podpiąć pod ten temat, jest to mój pierwszy post na tym forum więc proszę o wyrozumiałość. Mam mieszkanie 25-30 m2 i muszę je ogrzać, ale do wyboru mam tylko opcję ogrzewania elektrycznego. Zastanawiałam się nad piecami akumulacyjnymi, czy jest to dobre i tanie ogrzewanie ?? Proszę o pomoc ponieważ nie znam się na tym. Pozdrawiam
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

A ja radze kominek z plaszczem wodnym
A jako rownorzedne zrodlo ciepla kolektory sloneczne.

Gwizdasz wtedy na ceny gazu (plynny drozszy od ziemnego), oleju, wegla czy innych paliw.

Drewno naturalne i slonce takze.

Jestem na etapie budowy-instalacji takich systemow ogrzewania w 4 domach.
Jeden juz prawie na wykonczeniu - efekty sa nawet dla mnie zadziwiajace - nie podejzewalem ze slonce moze az tak bardzo grzac.


Jeden dom juz stoi od 4 lat pod bydgoscza. Inwestor ma tylko kominek i kolektory sloneczne.
"Ma gdzies" ceny gazu i innych paliw.
Bo ogrzewanie kosztuje go okolo 1000zl rocznie.


Pozdrawiam


Witam
Mam pytanie odnośnie tych kolektorów sł.
ile trzeba ich zamontowac lub o jakiej powierzchni mówimy zeby uzyskac taki efekt jak pan opisuje?
Napisano
Kolego to jest z 2007 roku,teraz mamy 2013 i dużo ale to dużo w tej materii się zmieniło.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Idziemy w kierunku ekologii to polecam ogrzewanie ekologiczne biomasą . Np. pelletem dobrej jakości o wysokiej kaloryczności i przede wszystkim ekologicznym opałem . Opalam dom takim produktem już od 3 lat i nie narzekam . Mam ciepło ,czysto w kotłowni , czyste płuca bo nie pyli sie . Nie ma również problemu z popiolem , ponieważ zawsze kupuję pellet z Selmetu o wysokiej wydajności i popiołu z 2 ton jest ok 2,5 kg wie prawie go nie ma a to co jest wyrzucam pod drzewa bo jest bez związków szkodliwych (np siarki) No i co ważne ceny nie rosną .


Jak już jesteś tak bardzo ekologiczny to co na to spalanie peletu atmosfera?
Ekologiczne ogrzewanie to PCi.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...