Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa a duża przemarzalność gleby.


kn89

Recommended Posts

Witam!
Przygotowuje sie do budowy domy (po zimie zaczynam) i pewien fachowiec zaproponowal mi lawe fundamentowa. Poczytalem troche i uznalem ze to nawet fajny pomysl. Tylko pojawia sie pewien problem na który zwrócił mi uwage teść a mianowicei przemarzalnośc gleby jest okolo 60 cm i w dodatku woda gruntowa w bardziej mokre lata jest równo z gruntem, a wiec tesciu twierdzi ze trzeba zrobic zwykle fundamenty i to przynajmniej takie z 1 metr w ziemie. I mam dlatego pytanie jak wyglada budowa plyty fundamentowej na takmi terenie czy sie oplaca i czy sie w ogole da.
Pozdrawiam
Krzysztof
Link do komentarza
Cytat

No dobrze ale co takie badania mi dadza?? Wiem okolo jaka jest przemarzalnosc a stan wod gruntowych moge dokladnie sam okreslic bo mam przylegajacy przy dzialce row meriolacyjny i stan jaki jest w rowie tyle jest wody w gruncie. czasem w lato jest rowno z gruntem


Przemarzalność w Polsce jest 0,8 m i 1,2m tak podają źródła budowlane. A co badania dają?Ano to ,że nie przeinwestujesz budowy to raz a dwa dom będzie stał i się nie rozjedzie czy nie popęka a Ty będziesz spał spokojnie icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

stadion narodowy? icon_eek.gif icon_rolleyes.gif icon_lol.gif




wypisz wymaluj

Cytat

No dobrze ale co takie badania mi dadza?? Wiem okolo jaka jest przemarzalnosc a stan wod gruntowych moge dokladnie sam okreslic bo mam przylegajacy przy dzialce row meriolacyjny i stan jaki jest w rowie tyle jest wody w gruncie. czasem w lato jest rowno z gruntem




powie Ci na jakiej głębokości masz grunt nośny a do jakiej to domki z piasku
temat izolacji poruszymy jak będziesz już wiedział co i jak.
piwnica w takim terenie aczkolwiek możliwa zdaje się być przedsięwzięciem z góry przeinwestowanym
Link do komentarza
Piwnicy nie chce bo wiem ze bez sensu.

Woda gruntowa jest na rowni z ziemia w mokre lata jak dlugo pada, bo row melioracyjny nie odprowadza wody. No i niestety wtedy robi sie bagno jak popada to tam nie moze zadne ciezsze auto wjechac przez 2-3 dni bo sie zapada.

Jesli chodzi o fundamenty i badania. Na mojej dzialce stal domek letniskowy ze sporym fundamentem i nie mial nawet popekanych scian stal tam z 20 lat i sam go rozwalalem ( fundament zostal) no i oczywiscie w okolo jest sporo domow mieszkalnych. Chyba ze sie sasiadow dopytywac jak tam wszystko wyglada... Edytowano przez kn89 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

...

Jesli chodzi o fundamenty i badania. Na mojej dzialce stal domek letniskowy ze sporym fundamentem i nie mial nawet popekanych scian stal tam z 20 lat i sam go rozwalalem ( fundament zostal) no i oczywiscie w okolo jest sporo domow mieszkalnych. Chyba ze sie sasiadow dopytywac jak tam wszystko wyglada...




żebym nie był posądzony o złośliwość , jednak odnoszę wrażenie że:
jesteś gotów zaryzykować parę set tys. zł imię ratowania kilkuset zł / o ile nic się działo nie będzie - czego Ci życzę to wyobraź sobie własny wq-w jak jednak coś by się dziać zaczęło.
Link do komentarza
Na gębę to się da.
Płyta wyniesiona ponad teren gruntu na odpowiedniej podbudowie przeciwwysadzeniowej,
ale równie dobrze może się okazać że jest potrzebny fundament osadzony na palach.
Tak nawodniony grunt będzie najprawdopodobniej bardzo niestabilny.
Dopiero badanie przeprowadzone przez Geotechnika określi przydatność podłoża dla celów projektowanej budowy.
Dopiero dane o rodzaju i "kondycji" gruntów pozwolą prawidłowo zaprojektować fundamenty.
Oszczędzanie na fundamentach ma przeważnie krótkie nogi, a w Twoim przypadku przy tak ciężkim gruncie nawet bardzo krótkie.
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Na słabszych gruntach zawsze lepsza jest płyta fundamentowa od ław. Pod płytę zawsze trzeba wybrać humus, aby został tylko grunt nośny. Następnie wysypujemy piasek i zagęszczamy warstwami po 20cm. Następnie min. 20cm grubego kruszywa (żwir, kliniec lub pospółka gorzej) jako warstwy odsączającej. Następnie styropian (30cm EPS200), później folia izolacyjna (najlepiej taka pod ogrzewanie podłogowe) refleksyjna. Na tym układa się zbrojenie z rurkami ogrzewania podłogowego i zalewa betonem. Ilość i rozstaw zbrojenia oraz markę betonu oblicza projektant konstruktor.

Oczywiście w warstwie piasku rozprowadzamy kanalizację i doprowadzamy przyłącza. Edytowano przez arnix (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Skoro teren jest zalewany i ogólnie z tego co piszesz podmokły to zalecam badania geotechniczne, gdyż głębiej mogą być grunty organiczne (torfy, namuły), które nie nadają się do posadowienia budynku.

Zrobisz jak uważasz, ale koszt badań geotechnicznych to 800-1000 zł, a koszt budowy całego domu od 200 tys w górę, wiec różnica jest widoczna......

W razie pytań pisz na prywatną wiadomość. Na terenie Górnego Śląska mam firmę, która przeprowadzi takie badania.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...