Skocz do zawartości

Instalacja elektryczna - dobre rady


katee

Recommended Posts

Cytat

Matko i córko... Mówisz o samych gniazdach?!



Nie - no bez przesady.
Co prawda - salon ma odrobinę ponad 44m2 - ale to dotyczy wszystkich punktów (zgodnie z terminologią majstrów) - gniazd, gniazd zas.TV/Audio/antena (3 miejsca), komputerowych-logiki, wyłącznik schodowy oświetlenia głównego z 4 miejsc, po 2 wyłączniki oświetlenia okien i wykuszu i takich różnych bajerów.
Oczywiście, jeśli mam ścianę długości 6m i zamontowałem na niej 3 gniazda plus do tego przy sąsiednich ścianach - w rogach - jeszcze po 1 (skąd w końcu mam wiedzieć dziś, czy gniazdo będzie mi pasowało za firanką/zasłoną, czy przed, czy wykorzystam gniazdo między oknami czy nie) - razem daje to samych gniazd 5 sztuk przy jednej ścianie - to nie oznacza to, że wszystkie będą "oprawione" - wspomniane dekle i ze ściany wystają "trzy króciutkie wąsy" a jak będzie trza - to się zrobi co trzeba.
Jakby ta 50 oznaczała jedynie gniazda zasilające 230 - to byłaby lekka przesada i uznałbym zastrzeżenia mojej teściowej za zasadne.
Link do komentarza
[quote name='oscylot' date='17.02.2011, 10:03 ' post='182218']
Mozna na kazdym pietrze dac rozdzielnie ale to nie wychodzi wcale ekonomiczniej bo od glownej rozdzielni do tej np w pinwicy music ciagnac kabel o przekroju np 5x8 mm2, do tego musisz kupic dodatkowa rodzielnie i w sumie wychodzi drozej taka zabawa. A jesli chodzi o piwnice to przeciez tam nie potrzebujesz duzo obwodow jednym zalatwisz swiatlo no i z dwa lub 3 obwody na gniazdka w zaleznosci co tam bedziesz mial. Ja u siebie zrobilme dwa obowdy na gniazdka osobno do pieca i pomp i osobno do zestawu solarnego i zasobnika na wode i zrobilem tez sile.


Nie do końca powyższe opisuje wszystkie aspekty. Jest taki jeden drobniutki - ale jakże miły dla oka (zabaczyć - bezcenne). Chodzi mi o wprowadzenie tychże kabli do rozdzielnicy.
Anu - wyobraźmy sobie, że ciągniemy instalację na oddzielnych kablach do różnych pomieszczeń (oświetlenie - 3x1,5, gniazda 3x2,5 i instalacja wrażliwa (lodówka, czy też TV) - 3x2,5. Daje to wszystko średnio 3 kable na pomieszczenie. Pomieszczeń mamy 10 - czyli mamy 3x10 = 30 kabli. Srednia grubość kabla YDYp - to 1,2 cm. Instalacja podtynkowa - jak rozumiem - czyli ten tynk jeszcze winien trzymać się czegoś (bo chyba nie za bardzo będzie się trzymał kabla na ścianie) - czyli przerwa 100% między kablami - daje to 60 kabli (30x2) jak pomnożymy przez 1,2 cm wychodzi ok.80 cm.
Z racji tego, że rozdzielnica nie jest na eksponowanym miejscu (czytaj - największa ściana w salonie - za ekranem TV) - to z reguły daje to marne możliwości podłączenia tak, aby problemów z otynkowaniem nie było.
Rozdzielnica druga plus kabel (sporo droższy) i sprawa rozwiązana.
Co do powyższych wyliczeń - znalazłem miejsce, gdzie do głównej rozdzielnicy podłączyłem przewodu z 3 stron (góra, bok i "z drugiej strony - przez ścianę) - ale nie powiem, że jestem spokojny o tynkarzy.
Ponadto - sprawdźcie sobie dokładnie - 10 pomieszczeń (w znaczeniu - rożnych miejsc poboru) - to naprawdę mały domek.
Można oczywiście - mostkować obwody, ale czy aby na pewno jest to dobre i perspektywiczne rozwiązanie. Ja osobiście uważam, że nie (stawiam kufel - pełny - że za jakiś czas będzie przeróbka takowej instalacji; czytaj - ponowne wykonanie pokrycia ścian wewnętrznych) - wyobraźmy sobie technologię tworzenia prądu z niczego (czyt. światła, wiatru, wodoru czy czego tam nie wymyślą) - przystępną cenowo ale niespecjalnie parametryzowaną - czyli napięcie ok. 230 (+/- 25% w krótkim okresie czasu - zmiany napięcia ciągłe) - czyli nadaje się do zasilania oświetlenia (nie każdego) i może np grzałek czy czegoś tam.
Jak mamy podzieloną instalację - to się wpinamy gdzie trza i ...
PODZIWIAMY drastycznie spadające rachunki za prądy oraz drastycznie rosnący poziom naszego zadowolenia z dokonania właściwych wyborów we właściwym czasie.
Jak mamy zmostkowaną - to (najlepiej) kupujemy działkę, plan, materiały i zaczynamy zabawę od nowa - tak właściwie to nawet nie jest to zły pomysł (mnie budowa rajcuje jak nie wiem co - najchętniej zmieniłbym branżę - ale życie NIESTETY nie je bajka).
Link do komentarza
Cytat

Nie - no bez przesady.
Co prawda - salon ma odrobinę ponad 44m2 - ale to dotyczy wszystkich punktów (zgodnie z terminologią majstrów) - gniazd, gniazd zas.TV/Audio/antena (3 miejsca), komputerowych-logiki, wyłącznik schodowy oświetlenia głównego z 4 miejsc, po 2 wyłączniki oświetlenia okien i wykuszu i takich różnych bajerów.
Oczywiście, jeśli mam ścianę długości 6m i zamontowałem na niej 3 gniazda plus do tego przy sąsiednich ścianach - w rogach - jeszcze po 1 (skąd w końcu mam wiedzieć dziś, czy gniazdo będzie mi pasowało za firanką/zasłoną, czy przed, czy wykorzystam gniazdo między oknami czy nie) - razem daje to samych gniazd 5 sztuk przy jednej ścianie - to nie oznacza to, że wszystkie będą "oprawione" - wspomniane dekle i ze ściany wystają "trzy króciutkie wąsy" a jak będzie trza - to się zrobi co trzeba.
Jakby ta 50 oznaczała jedynie gniazda zasilające 230 - to byłaby lekka przesada i uznałbym zastrzeżenia mojej teściowej za zasadne.




A ile kolega ma obwodów w salonie na same gniazdka? U mnie planowany salon podobny.
Samych gniazdek 220v można zrobić ile się chce ale nad obwodami wypadałoby się dobrze namyśleć.
Bo oprócz dodatkowej kasy jest jeszcze fizycznie znaleźć miejsce na ścianie do poukładania.

Inna sprawa jak zostały odseparowane od siebie kable tj "wrażliwe" od zwykłych 220V?

Ja będę kładł kable dopiero za jakis rok, ale chciałbym się do tego dobrze przygotował żeby o jak najmniejszej ilości rzeczy zapomnieć icon_smile.gif

Autorus

Link do komentarza
Nie czytałem wszystkich postów i mogę siępowtórzyć ale ja bym proponował tak:
Po pierwsze kupić/ściągnąć z internetu bardzo dobrą książkę profesora Henryka Markiewicza "Instalacje Elektryczne" (aktualnie chyba jest teraz wydanie ósme) - jest tam bardzo fajnie i przejrzyście opisane wszystko o instalacjach dla każdego

Co do tematu to nie zauważyłem żeby ktoś opisał jak powinno rozplanować się obwody, i wg mnie powinno to wyglądać mniej więcej tak:
- Max 8 - 10 gniazdek na obwód (podwójne gniazdka liczą się też jako 1)
- Każdy obwód zabezpieczony różnicówką (tzn. na jedną różnicówke ma przypadać 4-6 obwodów)
- Urządzenia powyżej 2kW powinny być na osobnych obwodach
- Obwody tworzyć w ten sposób żeby np kuchnia i pokoje były na osobnych obwodach, nie będziemy się martwić że jak wywali nam S-kę w kuchni bo piekarnik i mikrofala włączona to w pokoju zgaśnie nam telewizor

Co do rozdzielnicy to przede wszystkim należy zadbać o selektywność (dużo materiałów w googlach na ten temat więc nie będę się rozpisywać)

to w największym skrócie, resztę najlepiej doczytaćw książce co podałem na początku bo zasad instalacji jest sporo

A i jeszcze jedno normy polskie nie są dla domów jednorodzinnych tylko publicznych i nie trzeba wszystkiego zgodnie z nimi robić ( choć czasem warto się z nimi zapoznać ) Edytowano przez morny (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

A ile kolega ma obwodów w salonie na same gniazdka? U mnie planowany salon podobny.
Samych gniazdek 220v można zrobić ile się chce ale nad obwodami wypadałoby się dobrze namyśleć.
Bo oprócz dodatkowej kasy jest jeszcze fizycznie znaleźć miejsce na ścianie do poukładania.

Inna sprawa jak zostały odseparowane od siebie kable tj "wrażliwe" od zwykłych 220V?

Ja będę kładł kable dopiero za jakis rok, ale chciałbym się do tego dobrze przygotował żeby o jak najmniejszej ilości rzeczy zapomnieć icon_smile.gif

Autorus



Witam.
Co do ilości obwodów w salonie - to mam -bodajże - 2 + TV (ogólnie rzecz ujmując). Co do ilości - to na mój rozum - weź pod uwagę jedynie ograniczenia dot. "napięcia m.fazowego (bez szans jest, abyś włączył jednocześnie żelazko, odkurzacz, podgrzewacz powietrza, mikrofalę przenośną itp. - jeśli jednocześnie wykorzystasz 3-5 gniazd - to max).
Separacja - do puszek podłączyłem podwójne zasilanie - i gniazda będę łączył do właściwego (docelowego) zasilania (nie ma co przekombinowywać).
Przemyśl dobrze sprawę i będzie OK (jak łączyłem żyrandol w salonie - to chyba ze 3 godziny gapiłem się w sufit i ściany - zanim wybrałem optymalne - w moim subiektywnym odczuciu - rozwiązanie.
Link do komentarza
Cytat

A czy można zrobić więcej niż jedną rozdzielnicę? Bo tak sobie myślę, że jak trzeba będize z jednej skrzynki ciagnąć kable po całym domu, to chyba ekonomiczniej wyjdzie np. jedna w piwnicy, druga na piętrze... Czy nie? icon_rolleyes.gif



Jest nawet zalecane.

Cytat

Mozna na kazdym pietrze dac rozdzielnie ale to nie wychodzi wcale ekonomiczniej bo od glownej rozdzielni do tej np w pinwicy music ciagnac kabel o przekroju np 5x8 mm2, do tego musisz kupic dodatkowa rodzielnie i w sumie wychodzi drozej taka zabawa. A jesli chodzi o piwnice to przeciez tam nie potrzebujesz duzo obwodow jednym zalatwisz swiatlo no i z dwa lub 3 obwody na gniazdka w zaleznosci co tam bedziesz mial. Ja u siebie zrobilme dwa obowdy na gniazdka osobno do pieca i pomp i osobno do zestawu solarnego i zasobnika na wode i zrobilem tez sile.



O matko i córko! Czyli dla (wątpliwej!!!) oszczędności 10 lub 20 zł jesteś gotów spieprzyć se instalację. Cóż, Twój wybór, ale lepiej rad nie udzielaj. Wykonywania instalacji jednak należy uczyć się w szkole, a nie od Ciebie.
Tak samo, jak szukania przewodów 5x8 mm2.

Cytat

Generalnie to chodzi o to zeby zrobic taka zabudowana jakby rewizje w ktorej kable wychodza z domu i leca sobie dalej, bo jak z jednej rury arot wychodzi zasilanie glowne i skreca w jedna strone i wychodza tez z tej samsej rury zasilanie bramy i domofon i leci to w inna strone to musze jkos to sensownie rozdzielic a dziuraiwc rure arota w ziemi to chyba nie najrozsadniejsze wyjscie dlatego chcialem dac skrzynke do ktorej dojdzie arot z wnterza domu z tej skrzynki wypuszecze zasilanie bezposrednio do ziemi i w strone licznika a pod skrzynke doprowadze nowa rure arot i do niej wpakuje zasilanie bramy i domofon, tylko nie moge znalezc odpowiedniej skrzynki na tynkowej zewnetrznej estetycznie wygladajacej. bede chcial ja ukryc troche w styropianie to napewno ale calej pewnie nie schowam. Mam nadzieje ze troche rozjasnilem sytuacje. icon_biggrin.gif



Rewelacji ciąg dalszy.
Stosowanie rury Arota w ziemi jest całkowicie zbedne i tylko utrudnia własciwe warunki pracy (chłodzenia) kabla. Tyle, że nalezy kupić odpowiedni kabel np. typu YAKY lub do bramy YKY. A tacy "fachofcy" notorycznie ładują w ziemię YDY i twierdzą, że dziadek tak robił to i im wystarczy.


Cytat

Witanko - pozdrawianko.
Wtrącę się w tym temacie: niespecjalnie ma znaczenie wysokość wyłącznika (oczywiście - lepiej dobrać ją pod użytkowników, ale kogo? Ciebie, żonę, dzieci czy sąsiada - ALBO SĄSIADKI icon_wink.gif ) - grunt to zamontowanie wszystkich na jednakowym poziomie.
Sprawdź sobie, na jakim poziomie jest najwygodniejszy i zamontuj wszystkie na tym samym poziomie - będzie OK.



Cały czas piszę, że to kwestia gustu. Co jeszcze można dodac?


Cytat

Gniazda zasilane z różnych faz - powiem tyle: napięcie fazowe to 230V, m.fazowe to 380V - i wszystko jasne (jakby nie, to wyobraź sobie - np w kuchni - połączenie fazy przez Ciebie, a jeszcze lepiej juniora/juniorkę i różnicówka się zawiesi w tym momencie; albo będzie nie do końca sprawna izolacja - np standardowe wykonanie urządzeń na terenach przyległych do Morza Chińskiego) i można tak kombinować.... U siebie taki mały problemik z tym związany wykryłem (całkiem przez przypadek) - winkielek i po jego różnych stronach - blisko siebie (0,5 m) 2 różne fazy. Oczywiście - wyeliminowałem to z powodu takiego, że może bym kiedy w przyszłości do jednego gniazda wtyknął zasilanie od kompa, a do drugiego od monitora i .....



Takie zasady w instalacjach obowiązywały kiedyś. Obecnie, przy prawidłowo wykonanej instalacji i obowiązku stosowania gniazd ze stykiem ochronnym, nie ma takiego niebezpieczeństwa. A zestawów gniazd nie zasila się z różnych faz, to oczywiste.

Cytat

I pomyśleć, że w opcji minimum wszystko można podłączyć pod 4 moduły ...



Nie mozna. Obowiązują Warunki Techniczne dla budynków i ich usytuowania, które można znaleźć chociazby tu:
Warunki Techniczne


Cytat

to nie oznacza to, że wszystkie będą "oprawione" - wspomniane dekle i ze ściany wystają "trzy króciutkie wąsy" a jak będzie trza - to się zrobi co trzeba.



Nie rozumiem: to takie cięcie i potem ponowne łączenie przewodów? Zbędne i wprowadzające dodatkowe miejsca "wrażliwe", w których może kiedyś dochodzić do awarii.

Cytat

Inna sprawa jak zostały odseparowane od siebie kable tj "wrażliwe" od zwykłych 220V?



Obwody "wrażliwe" czyli "życiowo niezbedne" dla domu, wydziela się po prostu już na poczatku zasilania, po to własnie, aby ich nie dotyczyło "zwykłe" wyłączanie w razie jakiegoś zakłócenia lub awarii reszty instalacji. Chodzi o "separację" na etapie rozdzielnicy, a nie prowadzenia przewodów. Bo prowadzić przewody różnych obwodów można wszystkie razem. To już nie ma znaczenia.


Cytat

Nie czytałem wszystkich postów i mogę siępowtórzyć ale ja bym proponował tak:
Po pierwsze kupić/ściągnąć z internetu bardzo dobrą książkę profesora Henryka Markiewicza "Instalacje Elektryczne" (aktualnie chyba jest teraz wydanie ósme) - jest tam bardzo fajnie i przejrzyście opisane wszystko o instalacjach dla każdego


Tia... i po jaki ch.. ja chodziłem 5 lat do szkoły i 5 lat na studia? Przecież wystarczyłaby 1 książka... (z błędami zresztą)

Cytat

Co do tematu to nie zauważyłem żeby ktoś opisał jak powinno rozplanować się obwody, i wg mnie powinno to wyglądać mniej więcej tak:
- Max 8 - 10 gniazdek na obwód (podwójne gniazdka liczą się też jako 1)
- Każdy obwód zabezpieczony różnicówką (tzn. na jedną różnicówke ma przypadać 4-6 obwodów)
- Urządzenia powyżej 2kW powinny być na osobnych obwodach
- Obwody tworzyć w ten sposób żeby np kuchnia i pokoje były na osobnych obwodach, nie będziemy się martwić że jak wywali nam S-kę w kuchni bo piekarnik i mikrofala włączona to w pokoju zgaśnie nam telewizor



1. Wypadałoby najpierw zrobić projekt.
2. Generalne i obowiązujące zasady można znaleźć w WT.

Cytat

Co do rozdzielnicy to przede wszystkim należy zadbać o selektywność (dużo materiałów w googlach na ten temat więc nie będę się rozpisywać)



A co to znaczy?

Cytat

to w największym skrócie, resztę najlepiej doczytaćw książce co podałem na początku bo zasad instalacji jest sporo



Nawet wiecej niż w książce.

Cytat

A i jeszcze jedno normy polskie nie są dla domów jednorodzinnych tylko publicznych i nie trzeba wszystkiego zgodnie z nimi robić



TOTALNA BZDURA!!!
I tradycyjny sposób myślenia niedouczonych profanów, dla których liczą się kafelki na wierzchu, a pod tynk wolą położyć słomę, a nie przewody.
Bo słomy widać nie będzie, tynk ją przykryje.
Link do komentarza
Cytat

odnośnie prowadzenia różnych obwodów to jak to jest przy obwodach 220V i niskonapięciowych 24V?



Jesli zasilające - nie ma to praktycznie znaczenia dla ich funkcjonowania. W Twoim przypadku, przy planowanej sporej ilości, lepiej jednak zachować jakieś zasady ich prowadzenia i oznaczania. Dla ich identyfikacji, a nie działania.
Jeśli natomiast sygnałowe słaboprądowe - to lepiej (na wszelki wypadek) zachować odstęp od 230V ok. 20 cm.
Link do komentarza
Cytat

Jesli zasilające - nie ma to praktycznie znaczenia dla ich funkcjonowania. W Twoim przypadku, przy planowanej sporej ilości, lepiej jednak zachować jakieś zasady ich prowadzenia i oznaczania. Dla ich identyfikacji, a nie działania.
Jeśli natomiast sygnałowe słaboprądowe - to lepiej (na wszelki wypadek) zachować odstęp od 230V ok. 20 cm.




Dzięki, chodziło w właśnie o sygnałowe.

Mam jeszcze jedno pytano, ocieplam dom od wewnątrz wełną. Przewody chciałbym przymocować na ściany a następnie przymocować wełnę. Jak to należy zrobić porządnie?

Link do komentarza
Cytat

Dzięki, chodziło w właśnie o sygnałowe.

Mam jeszcze jedno pytano, ocieplam dom od wewnątrz wełną. Przewody chciałbym przymocować na ściany a następnie przymocować wełnę. Jak to należy zrobić porządnie?



Matko i córko, uwierzyłeś w TB??? icon_eek.gif Weź to jeszcze skonsultuj z Twoim kierbudem.

Trzeba zrobić fotki (rysunki) w jakich obszarach prowadzisz przewody i tam nie wiercić.
Ale nalezy przeanalizować długotrwałą obciązalność prądową poszczególnych obwodów i uwzględnić gorsze odprowadzanie ciepła ze ściany do otoczenia.
Link do komentarza
Cytat

Mam jeszcze pytanko o podłączanie napędów bram, furtek ewentualnie lamp ogrodowych czy do tego wystarczy YKY 3x1,5?



Nie ma dobrej odpowiedzi na tak postawione pytanie. To zależy. W tym przypadku ważne są odległości i spadki napięcia. A także warunek SWZ, czyli samoczynnego wyłączenia zasilania. A ten z kolei zależy od prądu zabezpieczeń i impedancji pętli zwarcia.
Link do komentarza
Cytat

Nie ma dobrej odpowiedzi na tak postawione pytanie. To zależy. W tym przypadku ważne są odległości i spadki napięcia. A także warunek SWZ, czyli samoczynnego wyłączenia zasilania. A ten z kolei zależy od prądu zabezpieczeń i impedancji pętli zwarcia.



Faktycznie za ogólnie rzuciłem , już się poprawiam:

- siłowniki bramy dwuskrzydłowej, - odległość 50m jeden obwód.
- oświetlenie ogrodu, 6 lamp energooszczędnych po 15W, długość przewodu 150m. jeden obwód

Autorus

Link do komentarza
Cytat

Faktycznie za ogólnie rzuciłem , już się poprawiam:

- siłowniki bramy dwuskrzydłowej, - odległość 50m jeden obwód.
- oświetlenie ogrodu, 6 lamp energooszczędnych po 15W, długość przewodu 150m. jeden obwód

Autorus



Długość przewodu to jest długość obwodu x 2 (bo droga prądu jest L1 + N, czyli dwa przewody). Rezystancja 100m przewodu 1,5 Cu to ok. 1,2 Oma.

Obwód oświetlenia ogrodu to 3,6 Oma. Oczywiście, + to wszystko pozostałe do trafo. I mnozymy przez współczynnik bezpieczeństwa 1,2.

Razem:
1 obwód - około 1,6 - 2,0 Oma 230V : 2,0 = 115A dla zabezpieczenia B10 A warunek SWZ spełniony.
2 obwód - około 4,3 - 4,6 Oma. 230V : 4,6 = 50A dla zabezpieczenia B10A warunek niespełniony!!! Bo to granica zadziałania.
Czyli dla oswietlenia jest to mało. Chyba, że zjedziesz zabezpieczeniem do minimum. Ale ja nie lubię tego, bo przyjdzie jekiś domorosły elektryk, wymieni eS-a na wiekszy i po zabawie. Obwód może być niebezpieczny w razie awarii i nikt sobie z tego nie bedzie zdawał sprawy.
A tak w ogóle, to czy nie lepiej kupić YAKY o przekroju żył 16 mm2? Podobna cena do kabla miedzianego 1,5 czy 2,5 mm2, a komfort użytkowania zabezpieczony na lata. YKY miedziany jest drogi. Radzę sprawdzić i porównać ceny.

Link do komentarza
Cytat

retro, qwa, czemu ty tak daleko mieszkasz? w weekend mieliśmy spotkanie z elektrykiem - skrzynki będą dwie - jedna na dół, jedna na górę.... Obwodów w kuchni od ciula, punktów też... i uziom icon_smile.gif fundamentowy .... 3000 zł za robotę.



No widzi... a ze mną by miała za to jeszcze trochę śpiewów wieczornych... o Dorotce bym pobajał... i jej kąpielach w jeziorku... nie sama oczywizda. Ech... rozmarzyłem się...

PS. Ja się w Tanwi uczyłem pływać jak miałem lat 6. I to mi juz zostało...
Link do komentarza
Cytat

No widzi... a ze mną by miała za to jeszcze trochę śpiewów wieczornych... o Dorotce bym pobajał... i jej kąpielach w jeziorku... nie sama oczywizda. Ech... rozmarzyłem się...


no toć właśnie mówię... qwa! a jeziorko mam 500 m od domu... jak już się wybuduję i będę miała miejsce dla gości - zapraszam... i do Ełku będzie można skoczyć...
Link do komentarza
Cytat

Kurna, jakie sa markety pod Ełkiem? Tesco jest? Wlasnie muszę zakupy zrobić...


PS. A w ogóle to mam namiot i materac...


w lutym? namiot? czy ci oby przypadkiem mózgu nie wycięli?
a pod Ełkiem to pani Jadzie ma oborę i mleko kupisz i ser i masło między udami ubijane... na cholerę ci tesco?
Link do komentarza
Cytat

A jak wygląda sprawa z wyłącznikami nadpradowymi i ich cenami. Chodzi np o s-301 B 6A

Moeller prawie 12zł
BEMKO POLSKA 5.90zł
LC - 5zł
Hager 12,5zł

Może by ktoś doradził icon_smile.gif

Autorus



Poczytaj gdzieś (np elektroda.pl) o jakości różnych modeli i wybierz to, co Ci pasuje.
Ja preferuję Hagera (ale nie jestem "zawodowcem" - własnej opinii popartej doświadczeniem nie posiadam).
Jeśli chodzi o ceny - to akuratnie wybrałeś bardzo chodliwy model (B6A) - jak rozumiem masz bardzo podzieloną instalację (dużo obwodów o małym obciążeniu na każdy) - więc rozmawiaj o "pakietach". Natomiast jeśli potrzebujesz małą ilość takich wyłączników (kilka sztuk) - to jakie znaczenie ma cena?.
Link do komentarza
Cytat

A jak wygląda sprawa z wyłącznikami nadpradowymi i ich cenami. Chodzi np o s-301 B 6A

Moeller prawie 12zł
BEMKO POLSKA 5.90zł
LC - 5zł
Hager 12,5zł

Może by ktoś doradził icon_smile.gif

Autorus



generalnie chodzi tutaj o wytrzymałość a raczej długość działania, chyba w katalogu legrand'a wyczytalem ze tego typu wyłączniki po zadziałaniu nalezy wymienić na nowebo nie ma pewności ze taki który raz zadziałał bęzie trzymał swoje paramtery, moeller powinien być dobrym wyborem tak samo jak legrand i hager Bemko i LC nie znam nie wiem co to jest.
Link do komentarza
Warto pomyśleć również o oszczędności zużycia energii el., zastosować wyłączniki priorytetowe, np.
- na czas włączenia czajnika elektrycznego przestaje grzać terma,
- kiedy chodzi pralka, to nie chodzi zmywarka

I obwody "wrażliwe" zasilać przez przełącznik faz. Jak braknie jednej fazy, to przełącznik faz zasila wybrane obwody z innej fazy.
Link do komentarza
Cytat

Warto pomyśleć również o oszczędności zużycia energii el., zastosować wyłączniki priorytetowe, np.




Nie żebym się czepiał, ale jakoś nie widzę w takim przypadku żadnych oszczędności.
Ilość energii potrzebnej do wykonania danego zadania (np. ugotowania wody) będzie taka sama, bez względu na to czy równocześnie z praniem, czy np. 5min później (bez prania).

Moim zdaniem - oczywiście.
Link do komentarza
Cytat

Nie żebym się czepiał, ale jakoś nie widzę w takim przypadku żadnych oszczędności.
Ilość energii potrzebnej do wykonania danego zadania (np. ugotowania wody) będzie taka sama, bez względu na to czy równocześnie z praniem, czy np. 5min później (bez prania).

Moim zdaniem - oczywiście.



Bo tu żadnych oszczędności nie będzie oprócz mocy jaka zamówimy w energetyce. A za każdy kW dodatkowy liczą ok 150zł
Link do komentarza
Cytat

A za każdy kW dodatkowy liczą ok 150zł



Mowa tu oczywiście o opłacie jednorazowej (przyłączeniowej ?).
Bo miesięczny „abonament” to cos około 3zł za każdy 1kW.
I chyba jest tak, ze ta maksymalna to liczona jest w ciągu (nieprzerwalnym) 15 minut – czyli skoki do 15min nie powodują przekroczenia mocy zamówionej, a ich „wysokość” uzależniona jest tylko od zabezpieczenia.
Tak mi coś kołacze. icon_eek.gif icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

U mnie tych priorytetów będzie naprawdę sporo icon_smile.gif Bo nie można jednocześnie załączyć indukcyjnej i brać prysznica na max icon_smile.gif bo 9kw i 21kw a docelowo 26kw icon_smile.gif

tylko się zastanawiam przecież kuchenka tak od razu nie będzie pobierała tych 9kw, jak dokładnie działają te priorytety?


Niekoniecznie " nie można jednocześnie" ! w czasach gdy były montowane priorytety ( lata 80-90 ) dawało się je nie na całe urządzenie a na część. Może jaśniej - otóż terma przepływowa ma trzy grzałki na różnych fazach (np. 3 x 6 kW) i priorytet może być założony na drugą, lub nawet trzecią grzałkę - w kuchni podobnie, drugie, trzecie, lub czwarte stanowisko. Zależy to od tego jaką mocą dysponujemy. Czyli jak prysznic leci normalnie 3 litry / min - gotuje się zupa itp to wszystko może chodzić razem.
Cytat

Ilość energii potrzebnej do wykonania danego zadania (np. ugotowania wody) będzie taka sama

Niekoniecznie!
Co do oszczędności... priorytety to rozwiązanie pozwalające podłączyć dużo większą moc niż przewiduje to przyłącze, a większa moc jednostkowa w gotowaniu czy ogrzewaniu - to jest oszczędność. Identyczny czajnik z grzałką 2kW zużyje mniej prądu na zagotowanie litra wody niż taki sam z grzałką 1 kW. Podobnie jest w ogrzewaniu - to co w centralnym jest wadą ( przewymiarowanie kotłowni) w niecentralnym większa moc jednostkowa na m2 obniża koszty eksploatacyjne i podnosi komfort. Przykład konkretnej łazienki z temperaturą 20 st. C i podniesieniem do 30-tu rano.
mata 5m2/100W - 500W - czas 2h - zużycie 1kWh
mata 5m2/160W - 800W - czas 55 min zużycie 0.74kWh
grzejnik z nadmuchem w dół ( corelia) 3 kW --1min - zużycie 0.05kWh
Link do komentarza
Cytat

Co do oszczędności... priorytety to rozwiązanie pozwalające podłączyć dużo większą moc niż przewiduje to przyłącze, a większa moc jednostkowa w gotowaniu czy ogrzewaniu - to jest oszczędność. Identyczny czajnik z grzałką 2kW zużyje mniej prądu na zagotowanie litra wody niż taki sam z grzałką 1 kW. Podobnie jest w ogrzewaniu - to co w centralnym jest wadą ( przewymiarowanie kotłowni) w niecentralnym większa moc jednostkowa na m2 obniża koszty eksploatacyjne i podnosi komfort. Przykład konkretnej łazienki z temperaturą 20 st. C i podniesieniem do 30-tu rano.
mata 5m2/100W - 500W - czas 2h - zużycie 1kWh
mata 5m2/160W - 800W - czas 55 min zużycie 0.74kWh
grzejnik z nadmuchem w dół ( corelia) 3 kW --1min - zużycie 0.05kWh



Fajna fizyka i fajne wyliczanki:
- czajnik zużyje mniej o 0,0000000000000001kWh (albo jeszcze mniej), bo w grę wchodzą tylko „starty” do pomieszczenia . Lepszy wynik uzyskamy izolując ten czajnik.
- do uzyskania żądanej temperatury, na tej samej zasadzie co czajnik, ale już na utrzymanie zadanej temperatury w takim samym okresie czasu, wyrówna się – przy czym pamiętać jeszcze należy o „skokach” temperatury przy urządzeniach „mocniejszych”.

Jak dla mnie to typowy marketing mający na celu uzasadnienie zakupu odpowiednich sterowników.
Link do komentarza
Cytat

Niekoniecznie " nie można jednocześnie" ! w czasach gdy były montowane priorytety ( lata 80-90 ) dawało się je nie na całe urządzenie a na część. Może jaśniej - otóż terma przepływowa ma trzy grzałki na różnych fazach (np. 3 x 6 kW) i priorytet może być założony na drugą, lub nawet trzecią grzałkę - w kuchni podobnie, drugie, trzecie, lub czwarte stanowisko. Zależy to od tego jaką mocą dysponujemy. Czyli jak prysznic leci normalnie 3 litry / min - gotuje się zupa itp to wszystko może chodzić razem.
Niekoniecznie!
Co do oszczędności... priorytety to rozwiązanie pozwalające podłączyć dużo większą moc niż przewiduje to przyłącze, a większa moc jednostkowa w gotowaniu czy ogrzewaniu - to jest oszczędność. Identyczny czajnik z grzałką 2kW zużyje mniej prądu na zagotowanie litra wody niż taki sam z grzałką 1 kW. Podobnie jest w ogrzewaniu - to co w centralnym jest wadą ( przewymiarowanie kotłowni) w niecentralnym większa moc jednostkowa na m2 obniża koszty eksploatacyjne i podnosi komfort. Przykład konkretnej łazienki z temperaturą 20 st. C i podniesieniem do 30-tu rano.
mata 5m2/100W - 500W - czas 2h - zużycie 1kWh
mata 5m2/160W - 800W - czas 55 min zużycie 0.74kWh
grzejnik z nadmuchem w dół ( corelia) 3 kW --1min - zużycie 0.05kWh




No tak ale kto rano zwiększa temperaturę w łazience o 10st, rozumiem ze te porównania miały inny cel.
Co nie zmienia faktu ze w łazienkach lepiej zamontować maty 160w/m2.

Natomiast takie grzejniki mogą być dobrym rozwiązaniem do np nieogrzewanego garażu.



Link do komentarza
Cytat

A jak wygląda sprawa z wyłącznikami nadpradowymi i ich cenami. Chodzi np o s-301 B 6A

Moeller prawie 12zł
BEMKO POLSKA 5.90zł
LC - 5zł
Hager 12,5zł

Może by ktoś doradził icon_smile.gif

Autorus


Generalnie nie kupuj osprzętu ,kabli bez znaku CE , z katalogów Moeller itp. firmowych wynika że trwałość takich bezpieczników to ok 10 tyś wyłączeń, raczej odradzałbym ci te najtańsze bo są b.duże szanse na dziadowską chińszczyznę (jednorazówki),zainstaluj sobie też zabezpieczenia przepięciowe np.warystorowe bo jakiekolwiek przepięcie w sieci i może uszkodzić ci elektronikę .W zabezpieczeniu przedlicznikowym,ew też jako główne w rozdzielce powinny być bezpieczniki topikowe np. BM (nożowe) bo w przypadku mocnych zwarć mogą się czasami skleić styki bezpieczników typu''S"
Link do komentarza
śmiesz podważać 20 lat doświadczeń?
nasz Niedyplomowany zaprzągł tu fizykę kwantową i pochodną zjawiska tunelowego + odpowiednie mierniki,
więc chciałoby tu się zapytać, parafrazując Bogusia: co Ty q. wiesz o gotowaniu wody w czajnikach elektrycznych?

ta tendencja w tych watach daje do myślenia, idąc za ciosem, tak parę megawatów, ułamek sekundy i ciach, szybciej niż samo pstryknięcie światła, a zużycia null, pewnie uład pomiarowy nawet nie zareaguje huh.gif
a może te grzejniki osiagają graniczne (czyt. fizyczne) możliwości i lepiej już się nie da?

ale ja się na tym nie znam

coś poprawiłem icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Nie żebym się czepiał, ale jakoś nie widzę w takim przypadku żadnych oszczędności.
Ilość energii potrzebnej do wykonania danego zadania (np. ugotowania wody) będzie taka sama, bez względu na to czy równocześnie z praniem, czy np. 5min później (bez prania).

Moim zdaniem - oczywiście.


Owszem, Bajbaga, ale doba ma 24h. icon_smile.gif Narzucone ograniczenia sprawiają, że uczymy się gospodarować energią, w efekcie bardziej zapakujemy zmywarkę, bo akurat się robi pranie zapakowane na maks brudnymi galotami. I vice versa: chodzi zmywarka, więc więcej brudów etc...

Ilość energii do wykonania zadania będzie taka sama, ale będzie mniej wykonywanych zadań, za to efektywniej.

A czajnik vs terma?
Terma stygnie, jak się grzeje w czajniku. Ciepło idzie w chałupę. Jak gotujesz wodę i grzejesz w termie, to więcej ciepła idzie w chałupę i ucieka przez wentylację.

Uwierz mi, dom to bardzo złożony organizm. icon_biggrin.gif (to rzecz jasna żart icon_wink.gif)
Link do komentarza
Cytat

Jak gotujesz wodę i grzejesz w termie, to więcej ciepła idzie w chałupę

w okresie "niegrzewczym" też mam ciepłą wodę i gotuję. Zaś jeśli chodzi o zimę, to do dziś mimo zachęcania do oszczędzania, popularne są duże zasobniki w pomieszczeniu gospodarczym, gdzie z ciepła niekoniecznie korzystamy. Są też do dziś montowane systemy pośrednie - z cyrkulacją ciepła - to są dopiero straty!
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Gniazda zasilane z różnych faz - powiem tyle: napięcie fazowe to 230V, m.fazowe to 380V - i wszystko jasne (jakby nie, to wyobraź sobie - np w kuchni - połączenie fazy przez Ciebie, a jeszcze lepiej juniora/juniorkę i różnicówka się zawiesi w tym momencie; albo będzie nie do końca sprawna izolacja - np standardowe wykonanie urządzeń na terenach przyległych do Morza Chińskiego) i można tak kombinować.... U siebie taki mały problemik z tym związany wykryłem (całkiem przez przypadek) - winkielek i po jego różnych stronach - blisko siebie (0,5 m) 2 różne fazy. Oczywiście - wyeliminowałem to z powodu takiego, że może bym kiedy w przyszłości do jednego gniazda wtyknął zasilanie od kompa, a do drugiego od monitora i .....



Nie bardzo rozumiem o co chodzi icon_smile.gif Faza przejdzie przez ścianę czy co??? Jeżeli zetkną się 2 fazy to mamy zwarcie, nie czaję o co chodzi icon_surprised.gif

I nie zapominać o ochronnikach przepięciowych - w celu ochrony swojego drogiego sprzętu AGD-RTV...
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...