Skocz do zawartości

Projekt wentylacji mechanicznej z rekuperacją


Recommended Posts

Mam nadzieję, że to nie od wysokich temperatur powraca do mnie jak bumerang temat wentylacji mechanicznej. A mówiąc, a właściwie pytając poważnie, to czy skrzynka rozdzielcza SRRS 150-7x100 (usytuowana w garderobie obok sypialni) może powodować dokuczliwy hałas? Czy jest to "urządzenie" pracujące bezgłośnie?
Link do komentarza
Cytat

Mam nadzieję, że to nie od wysokich temperatur powraca do mnie jak bumerang temat wentylacji mechanicznej. A mówiąc, a właściwie pytając poważnie, to czy skrzynka rozdzielcza SRRS 150-7x100 (usytuowana w garderobie obok sypialni) może powodować dokuczliwy hałas? Czy jest to "urządzenie" pracujące bezgłośnie?


Może ale nie musi... bezpieczniejsza byłaby na 7 x 60 ostatecznie 7 x 80. Chodzi o to by powietrze się nie rozprężało w kanałach.
Link do komentarza
Cytat

Może ale nie musi... bezpieczniejsza byłaby na 7 x 60 ostatecznie 7 x 80. Chodzi o to by powietrze się nie rozprężało w kanałach.


Za skrzynką będę miał kanał płaskie 120x60 (przejście z fi100) dlatego jedyna pasująca skrzynka to 7x100 (potrzebuję 6 wyjść, dlatego jeden będzie zaślepiony - brak skrzynek 6x100). Prędkości przeliczone, pozostaje kwestia głośności, ewentualnie wspomnianego rozprężania.
Link do komentarza
Cytat

Za skrzynką będę miał kanał płaskie 120x60 (przejście z fi100) dlatego jedyna pasująca skrzynka to 7x100 (potrzebuję 6 wyjść, dlatego jeden będzie zaślepiony - brak skrzynek 6x100). Prędkości przeliczone, pozostaje kwestia głośności, ewentualnie wspomnianego rozprężania.


"ciche" prędkości to 2-5m/sek., czy wentylacja poza tymi prędkościami będzie słyszalna przez Pana i czy to będzie dokuczliwe... to już loteria, bo to zależy od kilku czynników, a dowie się Pan śpiąc pierwszą noc w domu. Jak ktoś sobie sam robi, to może ryzykować, na ogół też wtedy lekki szumek nie przeszkadza, co innego jest jednak gdy wykonuje firma, wtedy na "zimne się dmuch" i prędkość powietrza w kanałach musi być "podręcznikowa" - ryzyko tu nie wchodzi w grę.
Link do komentarza
Pisałem już, że widziałem wykonane przez specjalizujące się w wentylacji firmy instalacje (na poddaszu), które wyglądały jak fala na Bałtyku. Dokładnie to rura spiro przymocowana do deskowania na krokwiach - pięknie się falowała co 80 cm (rozpiętość krokwi). Jeżeli ktoś potrafi czytać, a informacji na forach jest bardzo wiele, posiada dwie ręce "różnostronne", które będą potrzebne przy wykonaniu, to może podjąć się zaprojektowania i wykonania wentylacji mechanicznej własnego domu. Często "dla siebie" oznacza dokładnie i w sposób przemyślany. A ja główkuje i pytam, aby uniknąć błędów instalatorów dyletantów.
Zatem przy zachowaniu prędkości "podręcznikowej" 2-5 m/sek, czy skrzynka rozdzielcza generuje hałas (dudnienie, huczenie, szum powietrza w skrzynce)? Pomińmy wykonawcę instalacji i rzeczy, które robię w nocy. ;0

Edytowałem "(dudnienie, huczenie, szum powietrza w skrzynce)", aby więcej nie być łapanym za słowa. Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

A przy okazji zapytam kerado28, czy otrzymam wycenę instalacji WM? 30 czerwca wysłałem na adres e-mail Twego biura zamówienie wraz z rzutami.


Witam, ale odpisaliśmy, że nie wykonujemy instalacji w Białymstoku - możemy przekazać numer firmie współpracującej.
W razie pytań zapraszam do złożenia zapytania bezpośrednio w firmie:
biuro@wioldar.com
Pozdrawiam
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

1.jak zatem jest to rozwiazane?
jakas "zatyczka" w okapie gdy pracuje wentylacja mechaniczna?

2.i czy to prawda ze wyrzutnia w kominie moze byc tylko wtedy gdy komin wentylacyjny ma min 14x14cm?



Nie pamiętam teraz, bom nie kominiarz. Ale niedawno weszły nowe przepisy (aktualizacje WT), które zaostrzyły wymagania kominowo - wentylacyjne.
Pod tym adresem http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1663277.html masz WT oraz linki do wszystkich aktualizacji.
Jak chcesz to szukaj sam, albo czekaj, może ktoś bedzie wiedział. Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

czy to prawda ze pomimo wentylacji mechanicznej w domu wymagany jest komin wentylacyjny dla kuchenki gazowej( w kuchni),dla elektrycznej juz nie?
chcialem usunac komin,ale dzisiaj dowiedzialem sie ze musze wybudowac chociaz jeden kanal...




Akurat jest odwrotnie. W pomieszczeniu w którym zastosowano WM, nie może być wentylacji „grawitacyjnej”.
Link do komentarza
Cytat

Miałem tak samo jak ty i wywaliłem ten komin między łązienką i kuchnią. Okap podłączę do WM lub też puszczę rurą do wolnego kanału komina z kotłowni.



Nie podłączaj WM do okapu. Tez miałem takie pomysły. Zrób go jako zwykły pochłaniacz. Tak jest prościej i oszczędniej.

Jak podłączysz do WM to kiepsko ci będzie ciągnęło
Jak podłączysz do rury na zewnątrz to zrobisz podciśnienie w domu.
Link do komentarza
Cytat

Tylko po co?
Sensu w tym nie ma, bo wtedy podczas gotowania trzeba „wrzucić wyższy” bieg w centrali – w miarę potrzeb.
Prościej jest zastosować, okap z własnym silnikiem i go okresowo (w miarę potrzeby) uruchamiać.



ja się zgadzam, mówię tylko ze jest coś takiego.
Natomiast ostatnio stwierdziłem ze nie ma sensu wyrzucać ciepłe powietrze na zewnątrz budynku.
Lepiej zastosować okap jako pochłaniacz. To najprościej.

Można w sumie tez podłączyć rurę do reku, ale jakoś nie przemawia to do mnie.
Link do komentarza
W zasadzie przeciw takiemu rozwiązaniu jest tylko jedno „ale”.
Ale istnieje możliwość, „zapaćkania” wymiennika (jak jest reku), a w związku z tym jego mniejsza sprawność i konieczność (ewentualność) czyszczenia. Można to zniwelować dobrymi filtrami na okapie.

Za takim rozwiązaniem:
- prostota,
- łatwość w sterowaniu (obsłudze),
- możliwość szybkiego „przewietrzenia” kuchni bez ingerencji w pozostałe pomieszczenia (otwierając, uchylając – okno w kuchni i na ful wyciąg),
- możliwość działania jako "przewietrzenie" salonu (jak jest połączony z kuchnią) np. po imprezie – otwierając, uchylając, okno w salonie + okap jak wyżej.
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Witam

Mam pytanko odnośnie poprawnej instalacji kanałów wentylacji mechanicznej.

Większośc firm oferuje montaz na sztywnych kanałach, ocieplonych.(ponoć najlepiej i dość drogo) Jak widze ich realizacje to chociaż wszystko wygląda na fachową robote to są to spore przekroje przewodów i trójniki- czy to tak powinno wyglądać?

Mam u siebie na miejscu firme która od lat instaluje klimatyzacje i teraz rekuperatory.
Zaproponowali przewody cieńkie z jakiegoś tworzywa(giętkie)bez ocieplenia-tworzywo ponoć nie ma punktu rosy, czy jaoś tak:).
Instalacja by wyglądała następująco-rekuperator podłączony do jakiegoś rozdzielacza który ma przekazywac na każdym wyjściu takie same wartości nawiewu.Do tego rozdzielacza te przewody, każdy osobno do każdego pomieszczenia, ale z uwagi iż np. salon mam dość dużych rozmiarów to proponuja do salonu dać dwa nawiewy, oczywiście także osobno prowadzone z tego rozdzielacza.Co więcej zawsze można będzie dołożyć dodatkowy kanał jakbym sobie zażyczył np. w garażu lub wypiąć jeżeli bym nie chciał jakiegoś z pomieszczeń wentylować.

Za wiele z tego nie rozumiem ale starałem napisać sie jak to zrozumiałem.


Czy waszym zdaniem to będzie poprawne wykonanie i czy ktoś może ma w ten sposób zamontowane.

Z góry dziękuję za wskazówki:)

pozdr Przemek
Link do komentarza
  • 5 tygodnie temu...
Odświeżę temat.

Pewien instalator (sanitarnik) przekonywał mnie, że nie należy kanałów wentylacyjnych robić na rurach elastycznych spiro. Twierdził, że rury sztywne zapewnią znacznie dłuższą żywotność działania układu. Spiro się utlenia i po kilku latach może być nieszczelne. Cóż o tym sądzić?

Mam jeszcze taki pomysł, aby wykorzystać kominek do ogrzania biegnących obok wkładu kanałów wentylacji mechanicznej.
Zamierzam poprowadzić kanały wentylacyjne (od centrali do skrzynki rozdzielczej) przy wymienniku ciepła (masa akumulacyjna) kominka. Kanały wentylacyjne na odcinku wymiennika chcę rozdzielić z fi160 na 3xfi110, aby więcej odebrały ciepła od masy, której temperatura będzie wynosić do 90 - 130*C. Nie mam zamiaru robić wyciągu przy kominku. Zakładana prędkość na tym odcinku 0,7 m/seki.
Wiem, że nie zdołam ogrzać tym powietrzem domu, ale liczę na poprawę sprawności rekuperacji. Czy widzicie jakieś zagrożenia? Może powietrze zbyt ciepłe nie będzie "opadać" jednocześnie słabo wentylując pomieszczenia?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Odświeżę temat.

Pewien instalator (sanitarnik) przekonywał mnie, że nie należy kanałów wentylacyjnych robić na rurach elastycznych spiro. Twierdził, że rury sztywne zapewnią znacznie dłuższą żywotność działania układu. Spiro się utlenia i po kilku latach może być nieszczelne. Cóż o tym sądzić?

Mam jeszcze taki pomysł, aby wykorzystać kominek do ogrzania biegnących obok wkładu kanałów wentylacji mechanicznej.
Zamierzam poprowadzić kanały wentylacyjne (od centrali do skrzynki rozdzielczej) przy wymienniku ciepła (masa akumulacyjna) kominka. Kanały wentylacyjne na odcinku wymiennika chcę rozdzielić z fi160 na 3xfi110, aby więcej odebrały ciepła od masy, której temperatura będzie wynosić do 90 - 130*C. Nie mam zamiaru robić wyciągu przy kominku. Zakładana prędkość na tym odcinku 0,7 m/seki.
Wiem, że nie zdołam ogrzać tym powietrzem domu, ale liczę na poprawę sprawności rekuperacji. Czy widzicie jakieś zagrożenia? Może powietrze zbyt ciepłe nie będzie "opadać" jednocześnie słabo wentylując pomieszczenia?



Tak ze zwykłej ludzkiej ciekawości, również chętnie poznał bym opinie ludzi dobrze zorientowanych.
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Witam

Widzę, że modny ostatnio temat. To dobrze, bo z pewnością rekuperacja jest dobrą inwestycją, wydatek rzędu 15 000 zł przy budowie domu to stosunkowo niewielki wydatek a korzyści spore.

Co do projektu poniżej to jest nieszczególnie udany. A mianowicie nie stosuje się w jednym pomieszczeniu nawiewu i wywiewu - w takim wypadku powietrze krąży sobie pod sufitem miedzy anemostatami a my niewiele z tego mamy. Prawidłowo w pomieszczeniach wypoczynkowych (sypialnie, salon itp) mamy nawiewy a pozostałe wywiewy. Wtedy powietrze krąży przez szczeliny w drzwiach (szczelina lub otwory o powierzchni 200 cm2) i mamy prawidłową wymianę powietrza.

Co do liczenia krotności wymian to są 2 metody, albo 0,6 do 1 wymiany powietrza na godzine na pomieszczenie (nie dotyczy łazienek i kuchni) albo 30 m3/h/osobę.
Na projekcie zastosowano zbyt duże anemostaty, przy pomieszczeniu wielkości 15-20 m2 spokojnie wystarczy fi 100 (przy tej średnicy można przepuścić do 100 m3/h) a będzie 30 do 60 m3/h. 125 stosuje się na duże salony lub kuchnie gdzie wymiana musi być większa (np kuchnia przy kuchence gazowej 70 m3/h) + chwilowe zwiększenie w razie potrzeby.
Rury rozprowadzające też prowadzi sie na 2 sposoby: albo skrzynki i rury PCV, albo magistrala główna (ja robię na rurach sztywnych ocynkowanych) do tego trójniki siodłowe, redukcje i cała reszta na uszczelkach gumowych.

Czasami widzę instalacje na rurach giętkich - nie polecam, mimo, że tańsze i łatwiejsza instalacja, ale wystarczy, że ktoś wbije gwoździa albo inaczej uszkodzi fartuch to wdychamy 24h/dobę cząsteczki wełny z izolacji termicznej.


Podsumowując mój przydługi wywód: trzeba wybrać dobrego projektanta i jeszcze lepszego wykonawcę, bo instalacja jest zrobiona na lata użytkowania i pracuje 7 dni 24h/dobę, co stwarza konieczność zastosowania dobrego rekuperatora, ale to już inny temat.

Pozdrawiam i życzę świeżego powietrza icon_smile.gif



Cytat

Witam forumowiczów.

Czytam różne wątki na temat wentylacji mechanicznej oraz rekuperacji i nie wiem co o tym wszystkim myśleć. W różnych wątkach napotykam się na różne często sprzeczne opinie, a to na temat przekrojów kanałów, a to na temat wyliczenia zapotrzebowania wymiany powietrza, a to na temat czy i jak długi montować GWC.

Posiadam projekt wentylacji mechanicznej z rekuperacją oraz GWC dla mojego domu i po całej lekturze tego forum nie wiem czy wszystko w tym projekcie jest ok.
Czy ktoś z forumowiczów może wyrazić opinię co powinienem/mogę zmienić wraz z uzasadnieniem tej opinii?

Poniżej opis mojego domu i projektu wentylacji:

Ilość powietrza nawiewanego
Parter:
Kuchnia + jadalnia - 70m3/h
Pokój dzienny (przyjęto dla 3 osób) - 90m3/h
Gabinet - 30 m3/h
Spiżarnia - 20m3/h
Poddasze:
Garderoba - 15m3/h
4 Pokoje - 30m3/h każdy
Ilość powietrza wywiewanego:
Parter:
Łacienka 50m3/h
Spiżarnia - 20m3/h
Kuchani z jadalnia - 70m3/h
Pokój dzienny - 90m3/h
Poddasze:
Łazienka - 50m3/h
Garderoba 15m3/h
Łazienka - 50m3/h
Razem: 345m3/h nawiewanego i wywiewanego

Projektowana centrala EKONOMIC 300 firmy Dospel umieszczona nad poddaszem (w części nieużytkowej)
Kanały rozmieszczone na parterze pod sufitem na poddaszu nad (w części nieużytkowej).
GWC: rury z 30% roztworem glikolu o średnicy 40mm.
Rozmieszczenie kanałów wraz z podaniem przekrojów oraz GWC w załącznikach. 11 - GWC; 16,17 - rozmieszczenie kanałów wentylacyjnych.

[attachment=8728:16.PDF]
[attachment=8729:17.PDF]
[attachment=8730:11.PDF]
Z góry dziękuję za wszystkie opinie.


Link do komentarza
Cytat

Widzę, że modny ostatnio temat.


Taa.., ostatnio. Przykład na który się powołujesz "wisi" na forum już prawie cztery lata. icon_biggrin.gif

Cytat

A mianowicie nie stosuje się w jednym pomieszczeniu nawiewu i wywiewu - w takim wypadku powietrze krąży sobie pod sufitem miedzy anemostatami a my niewiele z tego mamy.


icon_eek.gif
Na pewno zawsze i wszędzie, i w każdych warunkach się nie stosuje?
Druga sprawa, to żeby zaistniała sytuacja jaką opisujesz, to temperatura nawiewanego powietrza musiałby być równa temperaturze powietrza w pomieszczeniu.

Cytat

Co do liczenia krotności wymian to są 2 metody, albo 0,6 do 1 wymiany powietrza na godzine na pomieszczenie (nie dotyczy łazienek i kuchni) albo 30 m3/h/osobę.


Oba podane przez Ciebie przykłady obliczania wydajności są do... bani.
Wyjątkiem jest liczenie wydajności wentylacji dla pomieszczeń gdzie stale przybywa duża grupa ludzi... i to tylko dla przykładu drugiego.

Cytat

Rury rozprowadzające też prowadzi sie na 2 sposoby: albo skrzynki i rury PCV,


A skąd przekonanie że skrzynki rozprężne są wyłącznie przypisane do rur plastikowych?
Link do komentarza
Cytat

A mianowicie nie stosuje się w jednym pomieszczeniu nawiewu i wywiewu ...



To jest wymysł absolwentów akademii 3 majowej.

Cytat

Co do liczenia krotności wymian to są 2 metody, albo 0,6 do 1 wymiany powietrza na godzine na pomieszczenie (nie dotyczy łazienek i kuchni) albo 30 m3/h/osobę.




Te "wytyczne" to z jakiego egzotycznego kraju ? Bo u nas obowiązuje zupełnie inna norma.

Cytat

Wtedy powietrze krąży przez szczeliny w drzwiach (szczelina lub otwory o powierzchni 200 cm2) i mamy prawidłową wymianę powietrza.



Po pierwsze i w nawiązaniu do niestosowania nawiewu i wywiewu w jednym pomieszczeniu - wywiew przez szczeliny jest tylko dopuszczony, a nie obowiązkowy.

Po drugie - nie jest prawdą, że szczelina musi mieć min. 200cm2, może mieć również minimum 80cm2.
Link do komentarza
  • 3 lata temu...
Dnia 16.11.2014 o 14:53, bajbaga napisał:

 


To jest wymysł absolwentów akademii 3 majowej.




Te "wytyczne" to z jakiego egzotycznego kraju ? Bo u nas obowiązuje zupełnie inna norma.



Po pierwsze i w nawiązaniu do niestosowania nawiewu i wywiewu w jednym pomieszczeniu - wywiew przez szczeliny jest tylko dopuszczony, a nie obowiązkowy.

Po drugie - nie jest prawdą, że szczelina musi mieć min. 200cm2, może mieć również minimum 80cm2.

 

Witam

Jestem pierwszy raz i proszę o pomoc. Chciałem sam wykonać wentylacje z rekuperatorem. Czy jest szansa na schemat takiej instalacji, jak poprowadzić rury, gdzie umieścić rekuperator etc.? Mam mieszkanie dwupoziomowe na etapie stan surowy. Poddasze użytkowe z możliwością poprowadzenia przewodów pod płytami g-k. Myślę,że instalacja prosta  i nie skomplikowana,ale prędkości przepływów, długości rur, gdzie wywiewy/nawiewy już nie. Mogę prosić o taką pomoc?

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...

Witam, 

W celu odpowiedzi na Pana pytania odnośnie systemu wentylacji mechanicznej z rekuperatorem, zachęcam do zapoznania się z naszymi pomocami projektowymi zamieszczonymi na stronie: 
https://www.buderus.com/pl/pl/profesjonalisci/pomoce-projektowe/materialy-projektowe/
Znajdują się tam zarówno podstawowe informacje o tematyce wentylacji mechanicznej, jak również aspekty techniczno-projektowe związane z wykonaniem całej instalacji. 
Warto również skontaktować się z jednym z naszych Autoryzowanych Instalatorów. Pomogą oni w doborze rekuperatora o odpowiedniej mocy oraz wykonają wycenę. Wyszukiwarkę instalatorów w zależności od regionu można znaleźć na stronie www.buderus.pl. Możliwy jest również kontakt telefoniczny z Biurem Obsługi Klienta (BOK) pod numerem telefonu 801 777 801 lub poprzez formularz kontaktowy: http://www.buderus.pl/kontakty/formularz-kontaktowy.html
Więcej informacji o pompach ciepła można znaleźć na stronie internetowej: http://www.buderus.pl/produkty/kategorie-produktow/
Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania. 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Buderus
 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...