Skocz do zawartości

Izolacja poddasza


Recommended Posts

Witam,
Mam pytanie natury technicznej. Mieszkam w trzydziestoletnim drewnianym domu - typowy szwedzki styl.
Dom jest pietrowy a ponad znajduje sie poddasze. Dach jest typowym dachem spadzistym (trojkat).
Na poddaszu jest ulozona (nie nowa) izolacja na podlodze (sam dach jest nieocieplony). Mimo to wyczuwalna jest zdecydowana roznica temperatur pomiedzy parterem a pokojami na pietrze (chlodniej w zime, gorecej w lato).

1. Czy ma sens aby dodac warstwe izolacji podlogowej na poddaszu?
2. Czy zmieni to w sposob zauwazalny roznice temperatur pomiedzy pietrem a parterem?
3. Jaki material izolacyjny uzyc aby mialo to sens?
4. Czy zastosowac jakiegos typu ekrany cieplne (aby cieplo z domu zostawalo natomiast np. goraco spod dachu - w upalne dni - bylo blokowane)?.

Zastanawiam sie czy jesli zainwestuje prace i koszty materialu to rzeczywiscie bede w stanie osiagnac jakis zadowalajacy resultat.

Z gory dziekuje za rady
Jarek
Link do komentarza
Witam ponownie,

Wiec odpowiadajac na pytania (staralems ie wyslac odpowiedzi bezposrednio, ale chyba mi sie nie udalo):
- aktualna izolacja to jakies 10 cm welny - oczywiscie zabezpieczonej foliami,
- dach ma oczywiscie skosy, wiec pokoje na pieterku bokami granicza z malymi "schowkami". Boki tcyh schowkow sa zabezpieczone - tutaj chyba zostal zastosowany styropian - takze zabezpieczony jaks folia.

Podsumowujac, wyglada to dosc profesjonalnie - choc jak wspomnialem nie jest nowe - jednak ciagle roznica kilku stopni (zarowno w zime na minus, jak i w lato na plus) pomiedzy parterem a pieterkiem jest zbyt duza.

Pozdrawiam
Jarek
Link do komentarza
Czytajc Wasze podpowiedzi widze ze faktycznie jest tego ocieplenia zbyt malo.
Wiec drugi krok.
Zdecydowalem zeby dolozyc warstwe welny. zaznaczam ze jest juz polozona jedna warstawa zaizolowana foliami z obu stron. Czy ta druga warstwe (dla przypomnienia, jest to ocieplenie podlogi na nieuzywanym poddaszu) rowniez powinienenm oblozyc folia z obu stron? Z uwagi na pierwsza warstwe chyba nie bedzie tam pary/wilgoci przedostajacej sie od spodu? Taka warstwa folii to koszt a nie jestem pewien czy jest to niezbedne.
Z gory dziekuje za odpowiedz - jako "niefachowcowi" bez doswiadczenia Wasze uwagi naprawde pomagaja!

Pozdrawiam
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Witam

"Odgrzeję" wątek, treść tematu może nie za bardzo pasuje do mojego problemu, ale tytuł jak najbardziej.

Otóż chcę kupić wełnę mineralną na ocieplenie poddasza. Wełna będzie: na skosach 2x15cm na suficie (poddasza) 3x15cm. I teraz problem: czy wełna - lambda 0,039, czy dopłacić do wełny 0,033. Różnica w koszcie wełny na całe poddasze to 2500 zł.
Nie potrafię policzyć ile zaoszczędzę energii na lepszej izolacji, ile to jest w przeliczeniu na złotówki/sezon (ogrzewanie groszkiem), czy latem będzie się mniej nagrzewać poddasze w stopniu odczuwalnym. Podsumowując, czy warto dołożyć te 2,5 kzł

Proszę o pomoc

pozdrawiam
TINEK
Link do komentarza
Cytat

Witam

"Odgrzeję" wątek, treść tematu może nie za bardzo pasuje do mojego problemu, ale tytuł jak najbardziej.

Otóż chcę kupić wełnę mineralną na ocieplenie poddasza. Wełna będzie: na skosach 2x15cm na suficie (poddasza) 3x15cm. I teraz problem: czy wełna - lambda 0,039, czy dopłacić do wełny 0,033. Różnica w koszcie wełny na całe poddasze to 2500 zł.
Nie potrafię policzyć ile zaoszczędzę energii na lepszej izolacji, ile to jest w przeliczeniu na złotówki/sezon (ogrzewanie groszkiem), czy latem będzie się mniej nagrzewać poddasze w stopniu odczuwalnym. Podsumowując, czy warto dołożyć te 2,5 kzł

Proszę o pomoc

pozdrawiam
TINEK



ja drogi Tinku! miałem ładnych parę lat temu lambdę tak wyliczoną - że musiałem dać zgodnie z projektem 15cm na skosach i pod dachówką (miały być ocieplane) i 15cm na płytami G-K sufitu.
Na cholerę mnie było te ocieplanie 270m2 dachu i skosów? Przecoeż to poddasze miałem nieużytkowe - to nie potrafiłem zajarzyć i zdecydowałem tak.
Skosy niech se stygną - myszkom tylko zaszkodzą.
A na płyty G-K ułożyłem 7 cm w formie płyt.
Później między wiązarami 18cm z rolki (z dylatacją 0.5 m) - i już.
Mam nad głową 25cm ciepełka..... oże za dużo - nie wiem - ale i tak oszczędziłem na ocieplaniu niepotrzebnego poddasza.
Ja bym jednak poszukał 0.33 współczynnika - tym bardziej że poddasze masz użytkowe zrozumiałem - a nad nim strych jeszcze - tak?
A będziesz tam pranie wieszał że chcesz je ocieplać? te skosy????.
Link do komentarza
Prezes, ja za karton gipsem na poddaszu użytkowym będe mieć 30 cm, a nad głową za karton gipsem 45 cm. a tego nieużytkowego na samej górze (ten trójkątny stryszek) nie ocieplam wcale, tak będzie zrobione, tak postanowiłem, tylko się zastanawiam czy 0,039 czy 0,033 na ile to polepszy, jeśli sporo to OK, a jeśli "o piczy włos" to szkoda kasy.
Link do komentarza
Cytat

Prezes, ja za karton gipsem na poddaszu użytkowym będe mieć 30 cm, a nad głową za karton gipsem 45 cm. a tego nieużytkowego na samej górze (ten trójkątny stryszek) nie ocieplam wcale, tak będzie zrobione, tak postanowiłem, tylko się zastanawiam czy 0,039 czy 0,033 na ile to polepszy, jeśli sporo to OK, a jeśli "o piczy włos" to szkoda kasy.


jak nieużytkowe to to pierdziel...
Szkoda piniendzy.....
Ocieplaj to - co naprawdę jest potrzebne.
Na nieużytkowy stryszek wynieś latem narty - zimą rowery - i niech się tam grzeją i marzną......
Nawet bym dał najtańsze co się da kupić dzisiaj i tyle..... Nawet nie 15cm chyba........
Link do komentarza
Spróbujmy policzyć.
Przy tej samej grubości ocieplenia 30cm współczynnik przenikania ciepła będzie wynosił
- λ0,039W/mK = "U"- 0,13W/mK
- λ0,033W/mK = "U" - 0,11W/mK
Różnica 0,02W/mK przy powierzchni Twojego dachu (dane z projektu, musisz pomniejszyć o nawisy) daje nam oszczędność przy założeniu że średnia temperatura w okresie grzewczym to 0 oC ~1,8kWh/24h
Znowu zakładamy standardowo że sezon grzewczy to 200dni, więc otrzymujemy 360kWh oszczędności na energii.
Do tej wartości podstaw sobie średni koszt wytworzenia kWh przy nośniku ciepła jaki chcesz zastosować i wyjdzie Ci wymierna oszczędność w "zł"
Dla prądu w taryfie G11 (0,55zł/kWh) tradycyjnie wyjdzie najwięcej - około 200zł/sezon

Spójrzmy teraz na komfort latem.
Powierzchnia dachu bez problemu rozgrzewa się do temperatury 60-80oC.
Przy tej grubości izolacji w obydwu przypadkach temperatura poszycia nie będzie miała praktycznie wpływu na temperaturę poddasza.
Ta będzie zależna od całościowego nagrzewania się budynku bo powierzchnia K-G na suficie poddasza będzie praktycznie wyższa o ~2oC od temperatury pomieszczeń.
Link do komentarza
Jani!
Fantastyczny język matematyczno-budowlany.
Ale gdzie jest porada - konkretnie....
Tinek!
Byś w dzienniki wkleił foto "o co coman" - i by nie było niejasności.
Weźże no pokaż - bo tam nic nie znalazłem.....

Jani!
Fantastyczny język matematyczno-budowlany.
Ale gdzie jest porada - konkretnie....
Tinek!
Byś w dzienniki wkleił foto "o co coman" - i by nie było niejasności.
Weźże no pokaż - bo tam nic nie znalazłem.....
Link do komentarza
Moja porada zawarta jest między wierszami.
Tak to wychodzi na papierze, a zainteresowany niech sam decyduje czy dla niego warto czy nie icon_wink.gif
Strop to tylko składowa termoizolacji i musi być kompatybilna z całością.
Nie ma sensu się pchać w mikro oszczędności jeśli nie będą tworzyć całości z resztą elementów (okna, ocieplenie ścian, izolacja od gruntu czy wentylacja)
Link do komentarza
Cytat

Moja porada zawarta jest między wierszami.
Tak to wychodzi na papierze, a zainteresowany niech sam decyduje czy dla niego warto czy nie icon_wink.gif
Strop to tylko składowa termoizolacji i musi być kompatybilna z całością.
Nie ma sensu się pchać w mikro oszczędności jeśli nie będą tworzyć całości z resztą elementów (okna, ocieplenie ścian, izolacja od gruntu czy wentylacja)



mam takie samo zdanie .... icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
Witam,
rzeczywiście Pana izolacja 10 cm jest bardzo mała. Wg producenta ekologicznej wełny mineralnej Knauf Insulation najlepszym rozwiązaniem aby zaoszczędzić nawet do 30% energii w domu jest zastosowanie systemu dwuwarstwowego, czyli 20 cm między krokwiami, 10 cm pod nimi oraz warstwa paroizolacji (pamiętając oczywiście o wentylacji). Takie położenie wełny daje nam U (W/m2K)=0,143
Link do komentarza
Tinku, być może za późno się włączam... Planuję podobne do Twojego rozwiązanie. Z obliczeń wychodzi mi, że strop na poddaszu, owe 45cm ocieplenia jest niewarte skóry za wyprawkę. I chyba sens jest dać tyle samo, co na skosach. Tym bardziej że nieogrzewany stryszek również stanowi barierę cieplną.
Pozdrowienia.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie widać żeby siadał. Przynajmniej patrzę po chudziaku że jest na tym samym poziomie
    • Duży błąd. Moja zona przez lata prowadziła tematy remontów w spółdzielni i mówi, że w takiej sytuacji winniście wszyscy iść na zebranie najpierw osiedlowe, a później Walne i wyrzucić zarząd na zbity pysk. U nas w mieście miałbyś o zrobione za darmo.   Przede wszystkim balkon najczęściej traktowany jest jako element elewacji, a więc część wspólna, dlatego niezależnie od własności mieszkania, zarządza nim ten, kto zajmuje się elementami wspólnymi. A to o czym Ty piszesz, to są bardzo rzadkie przypadki i raczej nie w spółdzielniach a w wyjątkowych wspólnotach. Dlatego pytałem o zarządzającego budynkiem. W spółdzielni to niemożliwe.
    • Przyjrzyj się jak mają zrobione to zabezpieczenie, porozmawiaj z właścicielami balkonu...   Rozmawiaj w spółdzielni... może planują jakieś remonty i może to uwzględnią w swoich planach...   Balkon - o ile nie jest to inaczej w akcie notarialnym sformułowane - jest własnością spółdzielni i ona powinna wadę usunąć...   Nie bardzo wiem dlaczego nie ma na tych balkonach okapników blaszanych zamontowanych pod wylewką na balkonie... A na Twoim balkonie, za balustradą widać obróbkę blaszaną?   Wszystkie  balkony, które remontowałem u nas, mają obróbkę blaszaną i co najwyżej była potrzeba wymiany blachy, co wiązało się z ingerencją w płytę balkonową, dodatkowym doszczelnianiem, nową - albo fragmentem nowej wylewki i ponownym układaniem płytek na podłodze balkonu... Tym powinna zająć się firma, zatrudniona przez spółdzielnię, albo inny wykonawca, który wystawi fakturę, a spółdzielnia rozliczy tę fakturę... W moim przypadku spółdzielnia miała jakieś ryczałty, zwracane mieszkańcom...   O ile Spółdzielnia nie będzie chciała z jakichś tam powodów zadziałać, i jak będziesz już tam na własną rękę coś kombinował - po zakomunikowaniu tego zarządcy budynku - możesz zamontować (lub to zlecić) kapinos - pas blachy wzdłuż krawędzi "sufitu" balkonu, wystający na zewnątrz balkonu, z małym spadkiem i doszczelniony od zewnątrz silikonem dekarskim...  Do tego potrzebna będzie dość długa drabina, z której dostaniesz się na wysokość balkonu na drugim piętrze... albo zwyżka - tak byłoby najbezpieczniej...  
    • Spółdzielnia mieszkaniowa, podejrzewam że będą mieli gdzieś, u mnie w bloku większość balkonów tak wygląda że są łuszczenia na sufitach , to samo na osiedlu, raczej mieszkańcy sami ogarniają we własnym zakresie 
    • A więc najlepiej byłoby leczyć przyczynę, a nie objawy. Tak jak wspomniałem w poście #2. Trzeba uniemożliwić napływ wody na powierzchnię sufitu balkonowego. Kto administruje budynkiem?   Być może jest to temat do rozwiązania przez Administratora.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...