ewamariusz Napisano 2 lutego 2011 Udostępnij #101 Napisano 2 lutego 2011 Witam. Pytanie z trochę innej beczki, ale myślę że miejsce dobre, jakiej średnicy powinny byc stemple? Będę robił je sam w lesie, ale leśniczy chce abym podał mu przybliżoną średnice. Pozdrawiam Link do komentarza
labas Napisano 3 lutego 2011 Udostępnij #102 Napisano 3 lutego 2011 Przy odziomku 10-15cm, możesz wziąć grubsze i zrobić połówki. Link do komentarza
ewamariusz Napisano 3 lutego 2011 Udostępnij #103 Napisano 3 lutego 2011 Witam. Labas dzięki. Pozdrawiam Link do komentarza
rychu Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #104 Napisano 13 lutego 2011 Witam.Przeczytałem cały wątek i ... wiem że nic nie wiem ...Albo nie uważnie czytałem, albo wychodzi mi na to, że część Profesjonalistów twierdzi, że na więźbę drewno musi być wysuszone, a część że nie.Dach będę robił na wiosnę, nie mam czasu by szukać drzew po lesie, załatwiać tartak suszyć i impregnować na budowie. Potrzebuje kupić gotową więźbę i tyle. Czym powinienem się kierować? Czy może po prostu zostawić tę kwestie cieśli i tyle (choć wolał bym być choć nieco ukierunkowany).Pozdrawiam. Link do komentarza
retrofood Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #105 Napisano 13 lutego 2011 Drewno na więźbę NIE MOŻE być źle wysuszone. Link do komentarza
vega1 Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #106 Napisano 13 lutego 2011 Cytat Drewno na więźbę NIE MOŻE być źle wysuszone. Rozwiń a musi być wysuszone? Np. pod ciężką dachówkę. Ja mam również poważny kłopot. Mógłbym już sobie kupić drewno na więźbę, i suszyć go wg. zaleceń bożych, ale nie mam gdzie go złożyć. Jak złożę w miejscu budowy to rozkradną. Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #107 Napisano 13 lutego 2011 Puki co drewno na więźbę nie musi być suszone choć powinno. Dobrze by było gdyby było choć owiane (postało wysztaplowane przez miesiąc. Może w tartaku znajdzie się miejsce. Przed zakupem drewna zawsze warto jego asortyment omówić z cieślą. Pozdrawiam. Link do komentarza
rychu Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #108 Napisano 13 lutego 2011 OK, już mam jakieś konkrety .A czy ktoś się orientuje jak to wygląda w praktyce. W wątku pisano, że górale praktycznie ścinają drzewa w momencie jak zamawiam więźbę - czy tak jest reguła? Może są jednak miejsca, gdzie kupując drewno dostanę takie które jednak trochę już poleżało po ścięciu? Link do komentarza
vega1 Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #109 Napisano 13 lutego 2011 wydaje mi się że jedyna możliwość dla takich osób jak ja (brak miejsca na skład drewna) to dogadać się ze składem aby przechowali u siebie. Oznakować jakoś to drewno, zapłacić i niech sobie leży i schnie. No albo kupić nie suszone, zaimpregnować i montować. Ciężka sprawa z tym drewnem. Poza tym, jak nie będzie podsuszone to chyba zaimpregnować trudniej bo nie przyjmuje tak łatwo preparatów impregnujących. Link do komentarza
rychu Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #110 Napisano 13 lutego 2011 Kurcze ... ale skoro kupując "normalnie" więźbę dostaję ją dopiero co ścięto, to znaczy, że pewnie ponad 90% domów ma dach z takiego materiału. Link do komentarza
vega1 Napisano 13 lutego 2011 Udostępnij #111 Napisano 13 lutego 2011 nie znaczy to jednak że my musimy mieć tak samo... Jak jest możliwość, to należy poprawiać co tylko się da! Link do komentarza
ewamariusz Napisano 15 lutego 2011 Udostępnij #112 Napisano 15 lutego 2011 Witam. Także chcieliśmy drewno suszyć, jednak po wizycie w tartakach okazało si, że nie składują czyjegoś drewna, suszenie samemu wymaga dużo staranności i czasu. Drewno trzeba często przekładać i układać równo. Należy uważać na miesiące letnie, gdzie odradzają suszyć ze względu na wysoką temperaturę która powykręca drewno. A mi więźba potrzebna na jesień, tak że odpada suszenie przez lato. Jeśli macie gdzie składować i przed latem położycie to warto chyba podsuszyć, ale należy pamiętać o częstym przkładaniu. Ja podobnie jak Vega 1 nie mam gdzie składować i jak pisałem potrzebuję drewno na jesień. Może komuś się to przyda.Pozdrawiam Link do komentarza
benias2 Napisano 19 lipca 2011 Udostępnij #113 Napisano 19 lipca 2011 WitamMy mamy o tyle dobrze, że mamy gdzie położyć drzewo.Mój tata zamówił w grudniu 2010 drzewo w Nadleśnictwie, w styczniu 2011 przywieźli na podwórko, a w marcu przyjechał trak na podwórko i pociął na belki, jętki, łaty itd. Po tygodniu pojechał materiał do impregnacji w komorze pod ciśnieniem. Potem poukładaliśmy wszystko na sztapel i sobie teraz schnie. Chcieliśmy przykryć je z góry folią, żeby nie dostało zbyt dużo deszczu i nie schło zbyt szybko, ale cieśla (który ciął nam to i który będzie nam potem dom budował) powiedział, żeby nie przykrywać, co ma pęknąć to niech pęknie teraz, a nie na dachu. Ale na zimę z góry lekko okryjemy, żeby śnieg nie zalegał. Dodam, że budowę zaczynamy na wiosnę 2013r. W tym roku chcemy dokupić jeszcze kilka kubików, ponieważ trochę brakuje.Dla zainteresowanych podam koszty:- impregnacja w komorze pod ciśnieniem: 100zł/kubik- transport dużym samochodem: 400zł [transport z lasu na podwórko pragą (5km) i tyle samo za transport na impregnację (10km)]- koszt drzewa zależy od rodzaju (jodła, świerk, sosna - my kupiliśmy to ostanie), regionu, w którym zostało ścięte i aktualnych podwyżek.Co do składowania, to proponuję znajomych się popytać, może ktoś ma gospodarstwo i za niewielką opłatą przechowa to drzewo tych kilka miesięcy. Problemem jest tylko podwójny koszt transportu.Dodaje zdjęcia drzewa, etapu cięcia trakiem, i poukładanego sztaplu.Jak znajdę to dodam zdjęcia "zielonych" belek po impregnacji. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 20 lipca 2011 Udostępnij #114 Napisano 20 lipca 2011 Cytat Chcieliśmy przykryć je z góry folią, żeby nie dostało zbyt dużo deszczu i nie schło zbyt szybko, ale cieśla (który ciął nam to i który będzie nam potem dom budował) powiedział, żeby nie przykrywać, co ma pęknąć to niech pęknie teraz, a nie na dachu. Ale na zimę z góry lekko okryjemy, żeby śnieg nie zalegał. Dodam, że budowę zaczynamy na wiosnę 2013r. Rozwiń Proponuje to drewno przykryć blachą na przekładkach i lekko dociążyć - żeby nie zwiało czasem lub parę desek i papa. Drewno będzie sobie sezonować z półroku, a co ma popękać, to popęka Po zimie raczej nie popęka bo będzie mokre. Gorzej jakby takie mokre na dach poszło i na słońcu potem "dogorywało".Powinno być w stanie tzw. - powietrzno-suchym - Załóżmy, ze przy warunkach słoneczno-wietrznych (tak nazwałem potocznie) doschnie na 15-20%. 1 Link do komentarza
benias2 Napisano 20 lipca 2011 Udostępnij #115 Napisano 20 lipca 2011 Cytat Proponuje to drewno przykryć blachą na przekładkach i lekko dociążyć - żeby nie zwiało czasem lub parę desek i papa. Drewno będzie sobie sezonować z półroku, a co ma popękać, to popęka Po zimie raczej nie popęka bo będzie mokre. Gorzej jakby takie mokre na dach poszło i na słońcu potem "dogorywało".Powinno być w stanie tzw. - powietrzno-suchym - Załóżmy, ze przy warunkach słoneczno-wietrznych (tak nazwałem potocznie) doschnie na 15-20%. Rozwiń Też dobry pomysł, ale my akurat tanio folię kupiliśmy (wujkowi z budowy jedna rolka została). Położymy jeden/dwa płaty i dociążymy. No najwyżej, żebym od kogoś blachę dostała to położymy blachę Choć teraz nachodzą Polskę takie nawałnice, że trzeba by było tą blachę/folię przybić - i tak chyba zrobimy, będzie pewność, że nie będziemy po kilku tygodniach znowu przykrywać!Dziękuję za radę Link do komentarza
palopalo Napisano 1 lutego 2012 Udostępnij #116 Napisano 1 lutego 2012 Czy bale odrazu ciąć na "klocki" czy pozostawić na razie nieobrobione ? nie okorowane ?Kiedy ciąć z długości (od razu, czy może już wogóle na budowie ?Czy impregnowanie teraz czy bliżej budowy ?a ja dodamczy drzewo sciete w listopadzie ktore lezy juz przynajmniej 3 miesjace nie okorowane dajac do przetarcia bedzie dobre na wiezbe dachowa? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 1 lutego 2012 Udostępnij #117 Napisano 1 lutego 2012 Jeśli mówisz o listopadzie 2009, a jeszcze lepiej 2008 roku to tak.Inaczej nie ma szans żeby drewno miało wilgotność 8-12% Link do komentarza
palopalo Napisano 3 lutego 2012 Udostępnij #118 Napisano 3 lutego 2012 Masz racje, ale tak czy owak to w durzej mierze drewno jest nie wystarczajaco suche a i tak montuja na dachau.Mi chodzi czy przez te 3 miesiace lezenia w jakis sposob nie powiekszy swoich wad? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 3 lutego 2012 Udostępnij #119 Napisano 3 lutego 2012 Cytat Masz racje, ale tak czy owak to w durzej mierze drewno jest nie wystarczajaco suche Rozwiń To naprawdę duża miara Link do komentarza
bart81 Napisano 14 maja 2012 Udostępnij #120 Napisano 14 maja 2012 Witam:Dzwonię do Tartaków, dekarzy etc.Może na forum ktoś pomoże:W listopadzie 2010 wybraliśmy drzewa do ścinki w lesie, jakoś w lutym 2011 zostały ścięte i zwiezione na skraj lasu. W lipcu 2011 okorowaliśmy bale i zaimpregnowaliśmy tym zielonym środkiem-po rozrobieniu z wodą ok 35 litrów na 16 m drewna-impregnacja za pomocą pompki opryskowej jak do ziemniaków. W październiku drewno przewieźliśmy do tartaku-poukładaliśmy elegancko na legarach również przekładając każdą warstwę legarami i przykryliśmy plandeką. Na wiosnę tego roku miła ruszyć budowa domu ale niestety nie zaczniemy, myślę, że dopiero za 2 lata ruszymy. Pytanie??? Czy w takiej postaci i przy takim składowaniu drewno w balach może sobie leżeć? czy też je przetrzeć - a jeśli przetrzeć to już pod projekt, który posiadamy czy można jakoś inaczej w razie jakby się żonie projekt odwidział do tego czasu. Myślałem również o sprzedaży tego drewna. Sam nie wiem co mam robić. Czy jest ktoś biegły w temacie. Proszę piszcie.Pozdrawiam:Bartek Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 14 maja 2012 Udostępnij #121 Napisano 14 maja 2012 Nic nie przecierać! Zamalować farbą czoła bali i niech sobie leżakują. Zapewnić przewiew a od góry przykryć. Pozdrawiam. 1 Link do komentarza
animus Napisano 14 maja 2012 Udostępnij #122 Napisano 14 maja 2012 Cytat Witam:Dzwonię do Tartaków, dekarzy etc.Może na forum ktoś pomoże:W listopadzie 2010 wybraliśmy drzewa do ścinki w lesie, jakoś w lutym 2011 zostały ścięte i zwiezione na skraj lasu. W lipcu 2011 okorowaliśmy bale i zaimpregnowaliśmy tym zielonym środkiem-po rozrobieniu z wodą ok 35 litrów na 16 m drewna-impregnacja za pomocą pompki opryskowej jak do ziemniaków. W październiku drewno przewieźliśmy do tartaku-poukładaliśmy elegancko na legarach również przekładając każdą warstwę legarami i przykryliśmy plandeką. Na wiosnę tego roku miła ruszyć budowa domu ale niestety nie zaczniemy, myślę, że dopiero za 2 lata ruszymy. Pytanie??? Czy w takiej postaci i przy takim składowaniu drewno w balach może sobie leżeć? czy też je przetrzeć - a jeśli przetrzeć to już pod projekt, który posiadamy czy można jakoś inaczej w razie jakby się żonie projekt odwidział do tego czasu. Myślałem również o sprzedaży tego drewna. Sam nie wiem co mam robić. Czy jest ktoś biegły w temacie. Proszę piszcie.Pozdrawiam:Bartek[attachment=13782:IMG00014...714_1604.jpg] Rozwiń Ja bym proponował sprzedać.Przechowywanie drewna okrągłego po jego pozyskaniu powinno być skrajnie krótkie. W przypadku konieczności dłuższego przechowywania w celu zabezpieczenia drewna przed deprecjacją niezbędne jest przygotowanie specjalnych warunków. W zależności od przewidywanego czasu przechowywania drewno można składować krótkoterminowo i długoterminowo, na sucho i na mokro.Zimą drewno może leżeć w kłodzie przez okres kilku miesięcy - niskie temperatury uniemożliwiają rozwój patogenów. Również ułożone w dobrze wietrzonym terenie na legarach okorowane, lub zabezpieczone chemicznie drewno może być przechowywane przez okres około 1 roku. Przechowywane w kłodzie przez długi okres drewno może być wyłącznie na mokro, które polega na zraszaniu drewna zgromadzonego na mygłach lub jego zatapianiu. Część (około 10%) drewna zatopionego tonie trzeba pamiętać gdzie zostało zatopione.Drewno zabezpieczone chemicznie nie nadaje się już do zatopienia w jeziorach itd.. Link do komentarza
bart81 Napisano 14 maja 2012 Udostępnij #123 Napisano 14 maja 2012 Cytat Ja bym proponował sprzedać.Przechowywanie drewna okrągłego po jego pozyskaniu powinno być skrajnie krótkie. W przypadku konieczności dłuższego przechowywania w celu zabezpieczenia drewna przed deprecjacją niezbędne jest przygotowanie specjalnych warunków. W zależności od przewidywanego czasu przechowywania drewno można składować krótkoterminowo i długoterminowo, na sucho i na mokro.Zimą drewno może leżeć w kłodzie przez okres kilku miesięcy - niskie temperatury uniemożliwiają rozwój patogenów. Również ułożone w dobrze wietrzonym terenie na legarach okorowane, lub zabezpieczone chemicznie drewno może być przechowywane przez okres około 1 roku. Przechowywane w kłodzie przez długi okres drewno może być wyłącznie na mokro, które polega na zraszaniu drewna zgromadzonego na mygłach lub jego zatapianiu. Część (około 10%) drewna zatopionego tonie trzeba pamiętać gdzie zostało zatopione.Drewno zabezpieczone chemicznie nie nadaje się już do zatopienia w jeziorach itd..dziękuję za odpowiedź.W moim przypadku to chyba po zawodach bo bale są już zaimpregnowane.PozdrawiamBartek Rozwiń Cytat Nic nie przecierać! Zamalować farbą czoła bali i niech sobie leżakują. Zapewnić przewiew a od góry przykryć. Pozdrawiam. Rozwiń Dziękuję za odpowiedź. Jaką farbą mam zamalować ( nie chodzi mi o kolor farby ). Jak długo może leżakować drewno w okorowanych balach przy spełnieniu podanych przez Pana wytycznych?Pozdrawiam:Bartek Link do komentarza
Barbossa Napisano 17 maja 2012 Udostępnij #124 Napisano 17 maja 2012 ja bym przetarłduży przekrój ma tendencję do pękania, jak widać na opublikowanym zdjęciuprzetrzeć, zaimpregnować (ja to robiłem powierzchniowo, urządzeniem do oprysków, bodajże impregnatem firmy 3V3 - moim zdaniem jedna z lepszych firm jeżeli chodzi o materiały do drewna), posztaplować na przekładkach i z odstępami pomiędzy, zrobić z części materiału wiatę (zadaszyć) i niech czeka Link do komentarza
animus Napisano 17 maja 2012 Udostępnij #125 Napisano 17 maja 2012 Cytat ja bym przetarłduży przekrój ma tendencję do pękania, jak widać na opublikowanym zdjęciuprzetrzeć, zaimpregnować (ja to robiłem powierzchniowo, urządzeniem do oprysków, bodajże impregnatem firmy 3V3 - moim zdaniem jedna z lepszych firm jeżeli chodzi o materiały do drewna), posztaplować na przekładkach i z odstępami pomiędzy, zrobić z części materiału wiatę (zadaszyć) i niech czeka Rozwiń W kłodzie bez moczenia przechowywane na sucho za 2 lata to będzie z tego opał . Link do komentarza
bajbaga Napisano 17 maja 2012 Udostępnij #126 Napisano 17 maja 2012 Cytat W kłodzie bez moczenia przechowywane na sucho za 2 lata to będzie z tego opał . Rozwiń A jaka jest różnica między kłodą, a przetartym ? Przetarte po 2 latach (też na sucho) nie na opał, tylko dobre ? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 17 maja 2012 Udostępnij #127 Napisano 17 maja 2012 Cytat ja bym przetarł Rozwiń Już nie aktualne,żeście chłopa nastraszyli i to efekt https://forum.budujemydom.pl/?showtopic=18557&hl= Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 17 maja 2012 Udostępnij #128 Napisano 17 maja 2012 Płazy na góralskie chałupy sezonuje się 3 lat zanim zostaną wbudowane a później takie chałupy stoją ze sto lat. Pozdrawiam. Link do komentarza
Barbossa Napisano 17 maja 2012 Udostępnij #129 Napisano 17 maja 2012 płazy tak, co nie oznacza, że nie są popękane, one mogą takie być, ale dech z nich nie narobisz Link do komentarza
animus Napisano 17 maja 2012 Udostępnij #130 Napisano 17 maja 2012 (edytowany) Cytat A jaka jest różnica między kłodą, a przetartym ? Przetarte po 2 latach (też na sucho) nie na opał, tylko dobre ? Rozwiń Rożnica jest niestety znacząca inaczej wyschnie (spęka ) gotowy element - czy to będzie płaza ,sumik czy sosręb wycięty z kłody a inaczej będzie wyglądać element wycięty z przesuszonego za 3-4 lata całego bala ,taki element jeżeli uda się go utrzymać bez grzyba i robaka traci na wytrzymałości w porównaniu z elementami z bala pociętego na mokro ,a część elementów niestety się rozleci.Około 30 % drewna konstrukcyjnego na pewno pójdzie na zmarnowanie -opał.Tarcie również takich kłód nastręcza trudności trzeba tak ustawiać kłodę żeby można było jak najwięcej wyrżnąć elementów mijając spękania ,które będą b głębokie bo jednostronne .Na zapałki pewnie by się nadały.Widzę ze nie mieliście do czynienia z przecieraniem, suszeniem drewna - tartakiem . Edytowano 17 maja 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 maja 2012 Udostępnij #131 Napisano 18 maja 2012 Cytat Około 30 % drewna konstrukcyjnego na pewno pójdzie na zmarnowanie -opał.Tarcie również takich kłód nastręcza trudności trzeba tak ustawiać kłodę żeby można było jak najwięcej wyrżnąć elementów mijając spękania ,które będą b głębokie bo jednostronne .Widzę ze nie mieliście do czynienia z przecieraniem, suszeniem drewna - tartakiem . Rozwiń Nie znam tych (takich) wyliczeń, ale skoro piszesz że traci się dodatkowo 30% to zapewne takie dane posiadasz.Z moich doświadczeń wynika, że najlepszym materiałem na drewno konstrukcyjne (bardzo precyzyjne, bo prowadnice i wsporniki do klatek) jest drewno przetarte z sezonowanego co najmniej 2 letniego (technologia i przepisy), w kłodzie. Regułą był 5 letni cykl sezonowania takiego drewna. Nie przypominam sobie, aby straty przy przetarciu, były większe niż „norma tartaczna”. Link do komentarza
bart81 Napisano 18 maja 2012 Udostępnij #132 Napisano 18 maja 2012 Cytat W kłodzie bez moczenia przechowywane na sucho za 2 lata to będzie z tego opał . Rozwiń Witam:Mam już namieszane w głowie i jak jeden z kolegów zauważył - wystawiłem bale na sprzedaż, ale nikt ich nie chce. W Tartaku do, którego zadzwonił mój kolega budowlaniec powiedzieli, że jeśli drewno leży długo w balach to później o ile niedostaną się tam jakieś robaki to problemem jest tylko przecieranie " drewno będzie twardsze i trudniejsze w obróbce".Dziadek mojej żony, gość rolnik z krwi i kości, który posiada również lasy-mówi żeby przecierać i złożyć na strychu ( z tym strychem trochę mi się nie podoba ( musi być przewiew)). Dziadek mówi, że pociąć-spiąć pasami żeby się nie powyginało i niech leży sobie, jego krokwie leżą tak już 7 lat. Strych na wsi, kawał gospodary , mam gdzie składować zarówno drewno w balach jak i przetarte.Pytanie: Czy przecierać pod projekt( może się zmienić wizja domu i projekt za parę lat) czy też można to jakoś inaczej pociąć? Projekt to LAWENDA IIB z biura HORYZONT.Czas podjąć decyzję, może doradzicie ostatecznie. Dziękuję:Bartek Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 18 maja 2012 Udostępnij #133 Napisano 18 maja 2012 Jeżeli chcesz już przecierać to nie musisz tego robić pod konkretny projekt tylko pod rodzaj pokrycia tzn przekroje są różne pod blachodachówkę a inne pod dachówkę . Ja bym Ci proponował zrobić więźbę pod dachówkę mimo że np chcesz pokryć czymś lekkim ale w przyszłości gdybyś zmieniał pokrycie to bez problemu możesz położyć dachówkę bez przeróbki więźby.A tak na marginesie to mój szwagier kupił kilka lat temu suszki sosnowe,przetarł je (faktycznie szło to cięższej aniżeli przecierał by mokre) ,zaimpregnował i zrobił więźbę pod blachę trapezową i jak na razie dach stoi Link do komentarza
bajbaga Napisano 19 maja 2012 Udostępnij #134 Napisano 19 maja 2012 W każdym przypadku składowanie (sezonowanie) drewna, czy to w okorowanej kłodzie, czy przetartego, wiąże się z określonymi „obowiązkami” Sztaple trzeba „doglądać”, a drewno „przekładać” co jakiś czas. Przetarte drewno potrzebuje więcej uwagi i staranności, drewno w kłodzie wybacza wiecej "błędów".Prawdą też jest, że drewno sezonowane w kłodzie jest trudniejsze do obróbki, ale raczej dotyczy to gatunków twardych np. dębiny.Tu raczej już to nie ma znaczenia, bo drewno nie zostało przetarte po ścięciu. Link do komentarza
krystian1512 Napisano 19 czerwca 2023 Udostępnij #135 Napisano 19 czerwca 2023 (edytowany) Czy Wy zdecydowaliście się na gotowy plan domu czy plan indywidualny? Mam w planach budowe w przyszłym roku i zastanawiam się, na co warto zwrócić uwagę i czy jest sens sie zdecydować na plan indywidualny. : Reklama Edytowano 19 czerwca 2023 przez krystian1512 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się