Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Witam. Pytanie z trochę innej beczki, ale myślę że miejsce dobre,
jakiej średnicy powinny byc stemple? Będę robił je sam w lesie, ale leśniczy chce abym podał mu przybliżoną średnice.
Pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Witam.

Przeczytałem cały wątek i ... wiem że nic nie wiem ...

Albo nie uważnie czytałem, albo wychodzi mi na to, że część Profesjonalistów twierdzi, że na więźbę drewno musi być wysuszone, a część że nie.

Dach będę robił na wiosnę, nie mam czasu by szukać drzew po lesie, załatwiać tartak suszyć i impregnować na budowie. Potrzebuje kupić gotową więźbę i tyle. Czym powinienem się kierować? Czy może po prostu zostawić tę kwestie cieśli i tyle (choć wolał bym być choć nieco ukierunkowany).

Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Drewno na więźbę NIE MOŻE być źle wysuszone.


a musi być wysuszone? Np. pod ciężką dachówkę. Ja mam również poważny kłopot. Mógłbym już sobie kupić drewno na więźbę, i suszyć go wg. zaleceń bożych, ale nie mam gdzie go złożyć. Jak złożę w miejscu budowy to rozkradną.
Napisano
OK, już mam jakieś konkrety icon_smile.gif.
A czy ktoś się orientuje jak to wygląda w praktyce. W wątku pisano, że górale praktycznie ścinają drzewa w momencie jak zamawiam więźbę - czy tak jest reguła? Może są jednak miejsca, gdzie kupując drewno dostanę takie które jednak trochę już poleżało po ścięciu?
Napisano
wydaje mi się że jedyna możliwość dla takich osób jak ja (brak miejsca na skład drewna) to dogadać się ze składem aby przechowali u siebie. Oznakować jakoś to drewno, zapłacić i niech sobie leży i schnie. No albo kupić nie suszone, zaimpregnować i montować. Ciężka sprawa z tym drewnem. Poza tym, jak nie będzie podsuszone to chyba zaimpregnować trudniej bo nie przyjmuje tak łatwo preparatów impregnujących.
Napisano
Kurcze ... ale skoro kupując "normalnie" więźbę dostaję ją dopiero co ścięto, to znaczy, że pewnie ponad 90% domów ma dach z takiego materiału.
Napisano
Witam. Także chcieliśmy drewno suszyć, jednak po wizycie w tartakach okazało si, że nie składują czyjegoś drewna, suszenie samemu wymaga dużo staranności i czasu. Drewno trzeba często przekładać i układać równo. Należy uważać na miesiące letnie, gdzie odradzają suszyć ze względu na wysoką temperaturę która powykręca drewno. A mi więźba potrzebna na jesień, tak że odpada suszenie przez lato. Jeśli macie gdzie składować i przed latem położycie to warto chyba podsuszyć, ale należy pamiętać o częstym przkładaniu. Ja podobnie jak Vega 1 nie mam gdzie składować i jak pisałem potrzebuję drewno na jesień. Może komuś się to przyda.
Pozdrawiam
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Witam
My mamy o tyle dobrze, że mamy gdzie położyć drzewo.
Mój tata zamówił w grudniu 2010 drzewo w Nadleśnictwie, w styczniu 2011 przywieźli na podwórko, a w marcu przyjechał trak na podwórko i pociął na belki, jętki, łaty itd. Po tygodniu pojechał materiał do impregnacji w komorze pod ciśnieniem. Potem poukładaliśmy wszystko na sztapel i sobie teraz schnie. Chcieliśmy przykryć je z góry folią, żeby nie dostało zbyt dużo deszczu i nie schło zbyt szybko, ale cieśla (który ciął nam to i który będzie nam potem dom budował) powiedział, żeby nie przykrywać, co ma pęknąć to niech pęknie teraz, a nie na dachu. Ale na zimę z góry lekko okryjemy, żeby śnieg nie zalegał. Dodam, że budowę zaczynamy na wiosnę 2013r. W tym roku chcemy dokupić jeszcze kilka kubików, ponieważ trochę brakuje.
Dla zainteresowanych podam koszty:
- impregnacja w komorze pod ciśnieniem: 100zł/kubik
- transport dużym samochodem: 400zł [transport z lasu na podwórko pragą (5km) i tyle samo za transport na impregnację (10km)]
- koszt drzewa zależy od rodzaju (jodła, świerk, sosna - my kupiliśmy to ostanie), regionu, w którym zostało ścięte i aktualnych podwyżek.

Co do składowania, to proponuję znajomych się popytać, może ktoś ma gospodarstwo i za niewielką opłatą przechowa to drzewo tych kilka miesięcy. Problemem jest tylko podwójny koszt transportu.

Dodaje zdjęcia drzewa, etapu cięcia trakiem, i poukładanego sztaplu.
Jak znajdę to dodam zdjęcia "zielonych" belek po impregnacji.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Chcieliśmy przykryć je z góry folią, żeby nie dostało zbyt dużo deszczu i nie schło zbyt szybko, ale cieśla (który ciął nam to i który będzie nam potem dom budował) powiedział, żeby nie przykrywać, co ma pęknąć to niech pęknie teraz, a nie na dachu. Ale na zimę z góry lekko okryjemy, żeby śnieg nie zalegał. Dodam, że budowę zaczynamy na wiosnę 2013r.



Proponuje to drewno przykryć blachą na przekładkach i lekko dociążyć - żeby nie zwiało czasem lub parę desek i papa. Drewno będzie sobie sezonować z półroku, a co ma popękać, to popęka icon_smile.gif Po zimie raczej nie popęka bo będzie mokre. Gorzej jakby takie mokre na dach poszło i na słońcu potem "dogorywało".

Powinno być w stanie tzw. - powietrzno-suchym - Załóżmy, ze przy warunkach słoneczno-wietrznych (tak nazwałem potocznie) doschnie na 15-20%.
Napisano
Cytat

Proponuje to drewno przykryć blachą na przekładkach i lekko dociążyć - żeby nie zwiało czasem lub parę desek i papa. Drewno będzie sobie sezonować z półroku, a co ma popękać, to popęka icon_smile.gif Po zimie raczej nie popęka bo będzie mokre. Gorzej jakby takie mokre na dach poszło i na słońcu potem "dogorywało".

Powinno być w stanie tzw. - powietrzno-suchym - Załóżmy, ze przy warunkach słoneczno-wietrznych (tak nazwałem potocznie) doschnie na 15-20%.



Też dobry pomysł, ale my akurat tanio folię kupiliśmy (wujkowi z budowy jedna rolka została). Położymy jeden/dwa płaty i dociążymy. No najwyżej, żebym od kogoś blachę dostała to położymy blachę icon_smile.gif
Choć teraz nachodzą Polskę takie nawałnice, że trzeba by było tą blachę/folię przybić - i tak chyba zrobimy, będzie pewność, że nie będziemy po kilku tygodniach znowu przykrywać!
Dziękuję za radę
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Czy bale odrazu ciąć na "klocki" czy pozostawić na razie nieobrobione ? nie okorowane ?
Kiedy ciąć z długości (od razu, czy może już wogóle na budowie ?
Czy impregnowanie teraz czy bliżej budowy ?

a ja dodam
czy drzewo sciete w listopadzie ktore lezy juz przynajmniej 3 miesjace nie okorowane dajac do przetarcia bedzie dobre na wiezbe dachowa?
Napisano
Masz racje, ale tak czy owak to w durzej mierze drewno jest nie wystarczajaco suche a i tak montuja na dachau.
Mi chodzi czy przez te 3 miesiace lezenia w jakis sposob nie powiekszy swoich wad?
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Witam:
Dzwonię do Tartaków, dekarzy etc.
Może na forum ktoś pomoże:
W listopadzie 2010 wybraliśmy drzewa do ścinki w lesie, jakoś w lutym 2011 zostały ścięte i zwiezione na skraj lasu. W lipcu 2011 okorowaliśmy bale i zaimpregnowaliśmy tym zielonym środkiem-po rozrobieniu z wodą ok 35 litrów na 16 m drewna-impregnacja za pomocą pompki opryskowej jak do ziemniaków. W październiku drewno przewieźliśmy do tartaku-poukładaliśmy elegancko na legarach również przekładając każdą warstwę legarami i przykryliśmy plandeką. Na wiosnę tego roku miła ruszyć budowa domu ale niestety nie zaczniemy, myślę, że dopiero za 2 lata ruszymy. Pytanie??? Czy w takiej postaci i przy takim składowaniu drewno w balach może sobie leżeć? czy też je przetrzeć - a jeśli przetrzeć to już pod projekt, który posiadamy czy można jakoś inaczej w razie jakby się żonie projekt odwidział do tego czasu. Myślałem również o sprzedaży tego drewna. Sam nie wiem co mam robić. Czy jest ktoś biegły w temacie. Proszę piszcie.
Pozdrawiam:
Bartek

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Witam:
Dzwonię do Tartaków, dekarzy etc.
Może na forum ktoś pomoże:
W listopadzie 2010 wybraliśmy drzewa do ścinki w lesie, jakoś w lutym 2011 zostały ścięte i zwiezione na skraj lasu. W lipcu 2011 okorowaliśmy bale i zaimpregnowaliśmy tym zielonym środkiem-po rozrobieniu z wodą ok 35 litrów na 16 m drewna-impregnacja za pomocą pompki opryskowej jak do ziemniaków. W październiku drewno przewieźliśmy do tartaku-poukładaliśmy elegancko na legarach również przekładając każdą warstwę legarami i przykryliśmy plandeką. Na wiosnę tego roku miła ruszyć budowa domu ale niestety nie zaczniemy, myślę, że dopiero za 2 lata ruszymy. Pytanie??? Czy w takiej postaci i przy takim składowaniu drewno w balach może sobie leżeć? czy też je przetrzeć - a jeśli przetrzeć to już pod projekt, który posiadamy czy można jakoś inaczej w razie jakby się żonie projekt odwidział do tego czasu. Myślałem również o sprzedaży tego drewna. Sam nie wiem co mam robić. Czy jest ktoś biegły w temacie. Proszę piszcie.
Pozdrawiam:
Bartek[attachment=13782:IMG00014...714_1604.jpg]



Ja bym proponował sprzedać.

Przechowywanie drewna okrągłego po jego pozyskaniu powinno być skrajnie krótkie. W przypadku konieczności dłuższego przechowywania w celu zabezpieczenia drewna przed deprecjacją niezbędne jest przygotowanie specjalnych warunków. W zależności od przewidywanego czasu przechowywania drewno można składować krótkoterminowo i długoterminowo, na sucho i na mokro.

Zimą drewno może leżeć w kłodzie przez okres kilku miesięcy - niskie temperatury uniemożliwiają rozwój patogenów. Również ułożone w dobrze wietrzonym terenie na legarach okorowane, lub zabezpieczone chemicznie drewno może być przechowywane przez okres około 1 roku.


Przechowywane w kłodzie przez długi okres drewno może być wyłącznie na mokro, które polega na zraszaniu drewna zgromadzonego na mygłach lub jego zatapianiu. Część (około 10%) drewna zatopionego tonie trzeba pamiętać gdzie zostało zatopione.

Drewno zabezpieczone chemicznie nie nadaje się już do zatopienia w jeziorach itd..

Napisano
Cytat

Ja bym proponował sprzedać.

Przechowywanie drewna okrągłego po jego pozyskaniu powinno być skrajnie krótkie. W przypadku konieczności dłuższego przechowywania w celu zabezpieczenia drewna przed deprecjacją niezbędne jest przygotowanie specjalnych warunków. W zależności od przewidywanego czasu przechowywania drewno można składować krótkoterminowo i długoterminowo, na sucho i na mokro.

Zimą drewno może leżeć w kłodzie przez okres kilku miesięcy - niskie temperatury uniemożliwiają rozwój patogenów. Również ułożone w dobrze wietrzonym terenie na legarach okorowane, lub zabezpieczone chemicznie drewno może być przechowywane przez okres około 1 roku.


Przechowywane w kłodzie przez długi okres drewno może być wyłącznie na mokro, które polega na zraszaniu drewna zgromadzonego na mygłach lub jego zatapianiu. Część (około 10%) drewna zatopionego tonie trzeba pamiętać gdzie zostało zatopione.

Drewno zabezpieczone chemicznie nie nadaje się już do zatopienia w jeziorach itd..
dziękuję za odpowiedź.
W moim przypadku to chyba po zawodach bo bale są już zaimpregnowane.
Pozdrawiam
Bartek




Cytat

Nic nie przecierać! Zamalować farbą czoła bali i niech sobie leżakują. Zapewnić przewiew a od góry przykryć. Pozdrawiam.


Dziękuję za odpowiedź. Jaką farbą mam zamalować ( nie chodzi mi o kolor farby icon_smile.gif ). Jak długo może leżakować drewno w okorowanych balach przy spełnieniu podanych przez Pana wytycznych?
Pozdrawiam:
Bartek
Napisano
ja bym przetarł
duży przekrój ma tendencję do pękania, jak widać na opublikowanym zdjęciu
przetrzeć, zaimpregnować (ja to robiłem powierzchniowo, urządzeniem do oprysków, bodajże impregnatem firmy 3V3 - moim zdaniem jedna z lepszych firm jeżeli chodzi o materiały do drewna), posztaplować na przekładkach i z odstępami pomiędzy, zrobić z części materiału wiatę (zadaszyć) i niech czeka
Napisano
Cytat

ja bym przetarł
duży przekrój ma tendencję do pękania, jak widać na opublikowanym zdjęciu
przetrzeć, zaimpregnować (ja to robiłem powierzchniowo, urządzeniem do oprysków, bodajże impregnatem firmy 3V3 - moim zdaniem jedna z lepszych firm jeżeli chodzi o materiały do drewna), posztaplować na przekładkach i z odstępami pomiędzy, zrobić z części materiału wiatę (zadaszyć) i niech czeka



W kłodzie bez moczenia przechowywane na sucho za 2 lata to będzie z tego opał .
Napisano
Cytat

W kłodzie bez moczenia przechowywane na sucho za 2 lata to będzie z tego opał .



icon_eek.gif

A jaka jest różnica między kłodą, a przetartym ? Przetarte po 2 latach (też na sucho) nie na opał, tylko dobre ?
Napisano (edytowany)
Cytat

A jaka jest różnica między kłodą, a przetartym ? Przetarte po 2 latach (też na sucho) nie na opał, tylko dobre ?



Rożnica jest niestety znacząca inaczej wyschnie (spęka ) gotowy element - czy to będzie płaza ,sumik czy sosręb wycięty z kłody a inaczej będzie wyglądać element wycięty z przesuszonego za 3-4 lata całego bala ,taki element jeżeli uda się go utrzymać bez grzyba i robaka traci na wytrzymałości w porównaniu z elementami z bala pociętego na mokro ,a część elementów niestety się rozleci.


Około 30 % drewna konstrukcyjnego na pewno pójdzie na zmarnowanie -opał.Tarcie również takich kłód nastręcza trudności trzeba tak ustawiać kłodę żeby można było jak najwięcej wyrżnąć elementów mijając spękania ,które będą b głębokie bo jednostronne .

Na zapałki pewnie by się nadały.

Widzę ze nie mieliście do czynienia z przecieraniem, suszeniem drewna - tartakiem . Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Około 30 % drewna konstrukcyjnego na pewno pójdzie na zmarnowanie -opał.Tarcie również takich kłód nastręcza trudności trzeba tak ustawiać kłodę żeby można było jak najwięcej wyrżnąć elementów mijając spękania ,które będą b głębokie bo jednostronne .

Widzę ze nie mieliście do czynienia z przecieraniem, suszeniem drewna - tartakiem .



Nie znam tych (takich) wyliczeń, ale skoro piszesz że traci się dodatkowo 30% to zapewne takie dane posiadasz.

Z moich doświadczeń wynika, że najlepszym materiałem na drewno konstrukcyjne (bardzo precyzyjne, bo prowadnice i wsporniki do klatek) jest drewno przetarte z sezonowanego co najmniej 2 letniego (technologia i przepisy), w kłodzie. Regułą był 5 letni cykl sezonowania takiego drewna. Nie przypominam sobie, aby straty przy przetarciu, były większe niż „norma tartaczna”.
Napisano
Cytat

W kłodzie bez moczenia przechowywane na sucho za 2 lata to będzie z tego opał .



Witam:
Mam już namieszane w głowie i jak jeden z kolegów zauważył - wystawiłem bale na sprzedaż, ale nikt ich nie chce. W Tartaku do, którego zadzwonił mój kolega budowlaniec powiedzieli, że jeśli drewno leży długo w balach to później o ile niedostaną się tam jakieś robaki to problemem jest tylko przecieranie " drewno będzie twardsze i trudniejsze w obróbce".
Dziadek mojej żony, gość rolnik z krwi i kości, który posiada również lasy-mówi żeby przecierać i złożyć na strychu ( z tym strychem trochę mi się nie podoba ( musi być przewiew)). Dziadek mówi, że pociąć-spiąć pasami żeby się nie powyginało i niech leży sobie, jego krokwie leżą tak już 7 lat. Strych na wsi, kawał gospodary , mam gdzie składować zarówno drewno w balach jak i przetarte.
Pytanie: Czy przecierać pod projekt( może się zmienić wizja domu i projekt za parę lat) czy też można to jakoś inaczej pociąć?
Projekt to LAWENDA IIB z biura HORYZONT.

Czas podjąć decyzję, może doradzicie ostatecznie. icon_confused.gif
Dziękuję:
Bartek


Gość mhtyl
Napisano
Jeżeli chcesz już przecierać to nie musisz tego robić pod konkretny projekt tylko pod rodzaj pokrycia tzn przekroje są różne pod blachodachówkę a inne pod dachówkę . Ja bym Ci proponował zrobić więźbę pod dachówkę mimo że np chcesz pokryć czymś lekkim ale w przyszłości gdybyś zmieniał pokrycie to bez problemu możesz położyć dachówkę bez przeróbki więźby.

A tak na marginesie to mój szwagier kupił kilka lat temu suszki sosnowe,przetarł je (faktycznie szło to cięższej aniżeli przecierał by mokre) ,zaimpregnował i zrobił więźbę pod blachę trapezową i jak na razie dach stoi icon_biggrin.gif
Napisano
W każdym przypadku składowanie (sezonowanie) drewna, czy to w okorowanej kłodzie, czy przetartego, wiąże się z określonymi „obowiązkami” Sztaple trzeba „doglądać”, a drewno „przekładać” co jakiś czas. Przetarte drewno potrzebuje więcej uwagi i staranności, drewno w kłodzie wybacza wiecej "błędów".

Prawdą też jest, że drewno sezonowane w kłodzie jest trudniejsze do obróbki, ale raczej dotyczy to gatunków twardych np. dębiny.
Tu raczej już to nie ma znaczenia, bo drewno nie zostało przetarte po ścięciu.
  • 11 lata temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • a woda w nim jest? Może skażona i nie warto?
    • kupiłam działke po ogrodkach pracownicych włascicielem wodociagu pod który sie chcilam podpiac jest firma która juz dawno nie istnieje gmina nie dala mi pozwolenia na podpiecie bo uwazaja ze to nie istnieje  mam rozumiec ze ja jestem teraz włascicielem  tego wodociagu ? i zadne pozwolenie nie jest mi potrzebne  
    • Dzień dobry. Chciałbym się dowiedzieć ile wynosi remont łazienki w bloku - stare budownictwo, z płyty (oczywiście na ten moment chodzi o szacunkowe koszty). Głównie chodzi mi o wymianę wanny na prysznic - wanna zajmuje całą długość łazienki co jest uciążliwe i niepotrzebnie kradnie sporą część miejsca. Do tego nowe płytki. Nad wymianą zlewu, czy toalety jeszcze się zastanawiam - będzie to pewnie zależne od kosztów.   Ile może wynieść całkowity koszt z robocizną dla standardowego metrażu +/- 5 metrów?
    • Komentarz dodany przez Tomek: Mam to od 45 lat i dziala jak marzenie
    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...