Skocz do zawartości

Jak rodzaj pokrycia dachowego?


Recommended Posts

Napisano


Dokładnie to jaki rodzaj pokrycia z blachy wybrać?

 

Czy na dach jednospadowy na budynku gospodarczym o spadku 12 stopni ( nie procent) można zastosować jakiś rodzaj blachodachówki?

 

Na dachu jest pełne deskowanie i papa podkładowa. Połać dachowa jest skierowana dokładnie na zachód - nacinające deszcze od zachodu. 

 

Wprawdzie Pruszyński podaje że jego blachodachówki można stosować od 9 stopni ale sprzedawca twierdzi spadek jest zbyt mały i mogą być przecieki i nieszczelności pokrycia.

 

Sprzedawca proponuje blachę trapezową albo blachę na rąbek

 

Blacha trapezowa nie za bardzo mi się podoba natomiast trudno znaleźć wykonawcę na blachę na rąbek. 

 

Poza tym boję się błędów wykonawczych przy montażu blachy na rąbek i widocznego falowania blachy. 

 

Czy brać blachodachówkę czy szukać dobrego wykonawcy blachy na rąbek. 

 

 

Napisano

zamów trapez, ale o wyższym przetłoczeniu np t35.

5 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, intensywne opady gradu itp.

Zadowalający jest również stosunek ceny do jakości.

Trzeba jednak zaakceptować industrialny, nieco przemysłowy charakter takiego pokrycia dachowego. 

 

Pani chyba blachę dachową tylko w katalogu widziała...

Napisano (edytowany)
11 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Dach będzie miał podwójne krycie (blacha, papa, deskowanie) zatem spadek w zupełności wystarczy, na dowolne pokrycie pod warunkiem układu -  kontrłaty i łaty.  Na rąbek łączone są też gotowe panele - a montaż zatrzaskowy.

Tak to się zgadzam że papa i deskowanie daje dodatkowe zabezpieczenie ale przy blachodachówce podobno trudno jest zrobić obróbkę komina przy takim małym spadku żeby nie było przecieków.

 

Np. na tym filmie instruktażowym Ruukki podaję że blacha na rąbek jest od 8 stopni ale jak jest komin albo okno to już musi być 15 stopni. 

Jak dla mnie ciekawe to dość ciekawe zastrzeżenie.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jckr1wb_XMQ

 

 

7 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, intensywne opady gradu itp.

Zadowalający jest również stosunek ceny do jakości.

Trzeba jednak zaakceptować industrialny, nieco przemysłowy charakter takiego pokrycia dachowego.

 

No właśnie blacha trapezowa kojarzy mi się z hala przemysłową. 

 

 

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
8 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne...

Ciekawe spostrzeżenie. Szanowna Pani Małgorzato może Pani podać przykładową grubość blachy trapezowej?

Wracając do meritum przy kryciu wstępnym wykonanym papą każde pokrycie będzie dobre i przy tym kącie nachylenia połaci żadnego nie będzie widać. Wybierz takie, które ci się podoba. Najtaniej wyjdzie blachodachówka. Blachodachówka jess pokryciem dość szczelnym ale dla pewności można na deskach najpierw nabić kontrłaty i dopiero wówczas pokryć papą podkładową termozgrzewalną. Wszystkie połączenia powinny być zgrzane i żadne papiaki nie mogą być widoczne. Natomiast "klik" nie ma widocznych żadnych wkrętów, jest pokryciem płaskim co umożliwia swobodny bez żadnych zakłóceń spływ wody. Profesjonalny wykonawca nie będzie miał żadnych problemów ze szczelnym obrobieniem komina. Pozdrawiam.

Edytowano przez Witand - pokrycia dachowe (zobacz historię edycji)
Napisano

A myślicie że blacha na rąbek w kolorze czekoladowobrązowy RAL 8017 to bobry pomysł.

 

Wszystkie dachy z blachy na rąbek jakie widziałem były w kolorze grafitowym

29 minut temu, Takiowaki napisał:

Pokaż rzut połaci tego budynku

Tak na szybko nic nie ma ale dach jest jednospadowy z ogniomurkiem z jednego boku i z tyłu.

 

Na dachu jest duży komin ustawiony dłuższym wymiarem wzdłuż spadku dachu. 

Napisano

To jeszcze jedno pytanie techniczne jak przy blasze na rąbek zrobić prawidłowo wlot dla szczeliny wentylacyjnej pokrycia. 

Napisano

komin ustawiony centralnie, przy którejś ze ścian, czy może przy ogniomurze?

szczelina tak jak zawsze, aczkolwiek bardziej się zastanów nad przeciwległym końcem połaci. Jest wlot, wylot też musi być.

Napisano

A jak jest podwójny pas nadrynowy?

 

Jeden na papie wstępnego krycia a drugi pod pokryciem z blachy.

 

A co z wylotem szczeliny wentylacyjnej. Po przeciwległej stronie do okapu mam ogniomurek

4 minuty temu, Takiowaki napisał:

komin ustawiony centralnie, przy którejś ze ścian, czy może przy ogniomurze?

szczelina tak jak zawsze, aczkolwiek bardziej się zastanów nad przeciwległym końcem połaci. Jest wlot, wylot też musi być.

Komin jest prawie centralnie

Witand czy stosujesz wkręty do poziomowania łat?

 

https://www.google.pl/search?q=wkręty+do+poziomowania+łat&oq=wkręty+do&aqs=chrome.0.69i59j0j69i57j69i61j69i60l2.8245j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Co o nich sądzisz?

7 minut temu, Witand - pokrycia dachowe napisał:

Normalnie z pod pasa nadrynowego. Pozdrawiam.

A jak jest rynna zamocowana wysoko na desce okapowej to nie upośldza to ruchu powietrza przy wlocie pod pasem nadrynnyowym?

 

Czy może wtedy trzeba montować rynnę nisko na desce okapowej żeby powietrze mogło się przedostać pod pasem nadrynnowym.  

Napisano
2 godziny temu, Takiowaki napisał:

przy takim kącie nachylenia połaci i ogniomurze na końcu ruch powietrza sam w sobie będzie "upośledzony". Sam chcesz to pokryć?

Czyli jak to rozwiązać.

 

Dużo rzeczy na budowie sam robiłem ale dachu się nie podejmuje :) 

Dopytuje bo chce wiedzieć jak to zrobić prawidłowo i nie wysłuchiwać panie zawsze tak robiłem i było dobrzxe. 

Napisano

Ja osobiście wolałbym blachę trapezową o wyższym profilu. Przy tak małym kącie nachylenia i tak pokrycia prawie nie widać z dołu. A przy trapezowej wentylacja pod pokryciem jest łatwiejsza do zrobienia. Kolor powłoki może zaś być dowolny.

Myślę, że tu nie obejdzie się bez kominków wentylacyjnych, skoro spadek jest mały a przeciwna strona niż wlot jest zamknięta ogniomurem. Jaka jest wielkość tego dachu? szczególnie wymiar od okapu do ogniomuru.

Napisano (edytowany)
8 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ja osobiście wolałbym blachę trapezową o wyższym profilu. Przy tak małym kącie nachylenia i tak pokrycia prawie nie widać z dołu. A przy trapezowej wentylacja pod pokryciem jest łatwiejsza do zrobienia. Kolor powłoki może zaś być dowolny.

Myślę, że tu nie obejdzie się bez kominków wentylacyjnych, skoro spadek jest mały a przeciwna strona niż wlot jest zamknięta ogniomurem. Jaka jest wielkość tego dachu? szczególnie wymiar od okapu do ogniomuru.

Odległość od okapu do ogniomurka to 8,14m

 

Cały dach ma wymiary 11,13 x 8,14 co daje ok. 91m2 powierzchni połaci plus do tego ogniomurek na dwie strony

 

Niestety mimo niewielkiego nachylenia cały dach jest widoczny z ulicy bo jest od niej oddalony ok. 25m. 

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano

Nie stosuję wkrętów do poziomowania łat. To nie moja bajka. Wyprowadzam połać po swojemu. Przy takim nachyleniu połaci albo rynnę montujemy wyżej i wówczas na hakach nakrokwiowych albo niżej i wówczas można można na hakach doczołowych. Posadowienie deski okapowej musi umożliwić swobodny wypływ skroplin. Przy tak płaskim dachu wysokość posadowienia rynny nie ma żadnego znaczenia. W tym wypadku to tylko walor estetyczny. Pozdrawiam.

Napisano (edytowany)

Budmat ma ciekawy pas podrynowy razem z listwą startową do blachy płaskiej na rąbek (clik)

 

http://www.budmat.com/pl/produkt/listwa-startowa-do-prime-click-ls-14-142

 

Domyślam się że nawiercone otwory są po to żeby umożliwić wlot powietrza pod połać dachową.

 

Tylko że produkt jest na indywidualne zamówienie czyli w praktyce może być nie osiągalny. 

Tutaj też jakieś rozwiązanie wentylacji połaci dachowej

 

9.jpg

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano

To jest siatka do zabezpieczania szczeliny wentylacyjnej. Kupuje ja się w rolkach o pewnej szerokości i iluś tam metrach bieżących w zależności od producenta i materiału ( może być metalowa lub z pvc)

Pas startowy wygina również dekarz (taniej wyjdzie ;) ). Możesz dodatkowo zamówić u producenta podgięcie krawędzi początkowej w panelu na rąbek (w zasadzie przyspieszy montaż)

Napisano
Dnia 29.05.2018 o 23:00, Witand - pokrycia dachowe napisał:

Wracając do meritum przy kryciu wstępnym wykonanym papą każde pokrycie będzie dobre i przy tym kącie nachylenia połaci żadnego nie będzie widać. Wybierz takie, które ci się podoba. Najtaniej wyjdzie blachodachówka.

Dodam tylko do wypowiedzi Przedmówcy Witanda, że na blaszanym dachu słychać deszcz. Wiem bo mieszkam na poddaszu i słyszę jak dzwoni. O ile Polska nie leży w strefie burz tropikalnych, nie przeszkadza mi to zbytnio. Bardziej natomiast dziwi mnie korozja pokrycia w kilku miejscach. Mieszkam pod dachem krytym blachodachówką - producenta nie znam, wykonawcy też nie - pokrycie ma kilkanaście lat.

Mam możliwość obserwować mój dach często ponieważ mogę wychylać się przez okna dachowe. Przyczyną korozji jest prawdopodobnie przycinanie diaksą. Tak zgaduję.

Dach wygląda OK. Mogę porobić z czasem fotki i możemy poddać analizie wady i zalety. Ameryki pewno drugi raz nie odkryję ale czasem warto zerknąć na dach z lotu ptaka albo chociaż z bliska. Mało kto ma ku temu okazję - poza kominiarzem i dekarzem.

Napisano

W tym konkretnym przypadku chodzi o garaż czyli temat głośności pokrycia dachowego nie ma żadnego znaczenia.

Natomiast jeśli chodzi o korozję to jest ono normalnym zjawiskiem w pokryciach o rdzeniu stalowym.  Korozja spowodowana cięciem występuję najczęściej w koszach. Korozja na połaci najczęściej na przegięciach (przetłoczeniach) wynika z mikro pęknięć powłoki lakierniczej i warstwy ochronnej cynku. Żywotność tych pokryć to około 20~25 lat. Pozdrawiam.

  • 3 miesiące temu...
Napisano

To może warto zamiast po blachę sięgnąć po płytę falista z włóknocementu? Łatwo ją zamontować, jest wykonana z naturalnych surowców i jest niepalna. Widziałam ją w ofercie Creatona, sama się zastanawiam czy nie połozyć jej na dach garażu. Dodatkowym jej plusem jest to, że zapewnia dobrą izolacje akustyczną wiec będzie to dla nas mniej uciążliwe gdyby przyszło nam pracować w garażu podczas ulewy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...