Zestawy: Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Wzór: Czysty Fale Notes Ostre Drewno Kamień Skóra Miód Pionowy Trójkąty

Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne

Redakcja Budujemy Dom
  • Posty

    372
  • Dołączył

  • Ostatnio

  • Dni najlepszy

    10

Reputacja

70 Neutralny

O Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne

  • Ranga
    Profesjonalista
  1. Jaki to gwint żarówki?

    Sodówka do oświetlenia obejścia przy stodole, przechowalni itp. jest całkiem niezłą lampą. Musi tylko palić się bez przerwy przez całą noc. Sam pamiętam ich sporo w takich miejscach. Za to teraz nawet w latarniach przy drodze gmina zrobiła LED-y.
  2. Kominek/koza - wymiana płytek szamotowych

    W takiej sytuacji stosowanie zaprawy nie miałoby sensu. Okładzina z szamotu nie musi być przecież szczelna, to nie piec murowany. Tu szczelność zapewnia metalowa obudowa pieca. Płytki zabezpieczają metal przed bezpośrednim kontaktem z płomieniami i podnoszą temperaturę w palenisku, poprawiając spalanie.
  3. Kocioł gazowy z otwartą komorą - czy warto?

    To był wymóg dla tego konkretnego przypadku. Kocioł był akurat jednofunkcyjny. Zasobnik spory, instalacja rozległa i z cyrkulacja. Nie namawiałbym nikogo na kocioł dwufunkcyjny (z przepływowym ogrzewaniem c.w.u.) w takiej sytuacji. A teraz wszystkie kotły gazowe niekondensacyjne na rynku są dwufunkcyjne. I część ludzi wymieniających stare kotły ma problem. Tu ostatecznie wybór padł na kocioł kondensacyjny z zamkniętą komorą. Jednak trzeba było dodać wkład do starego komina. Z racji jego mniejszej średnicy wolna przestrzeń posłużyła do zasysania powietrza.
  4. czujka pogodowa - potrzebna, czy zbędny dodatek

    Czyli właściwie ogrzewanie ścienne. Sens zastosowania automatyki pogodowej będzie zależał od szybkości reakcji tego ogrzewania na zmiany temperatury. Jeżeli rurki przykrywa tylko tynk, reakcja będzie dość szybka. Wtedy zupełnie dobrze sprawdzi się automatyka pokojowa. Polecam wersję bezprzewodową, żeby można było zmieniać miejsce pomiaru temperatury.
  5. Jaka instalacja solarna

    Niekoniecznie tam. I z punktu widzenia użytkownika ważne jest to, że z ewentualną reklamacją zgłaszamy się do firmy w kraju.
  6. Jaka instalacja solarna

    Przede wszystkim budowa nawet małej instalacji fotowoltaicznej nie jest zajęciem dla amatora bez doświadczenia. Bez urazy, ale będzie to wyrzucenie pieniędzy w błoto, a można jeszcze zrobić sobie krzywdę. Za podobną sumę można kupić zbliżonej mocy zestaw w krajowych firmach. Tyle w temacie kupowania zestawu z podanego linku. To przemyślenia, do czego ten zestaw ma służyć? To pakiet minimum do domku letniskowego bez przyłącza do sieci, czy może rezerwowe zasilanie w domu na wypadek awarii? Akumulator i to najlepiej dostosowany do tzw. głębokiego rozładowania (np. trakcyjny) będzie konieczny. Zależnie od Funkcji jaką ma taki zestaw pełnić trzeba będzie dobrać pozostałe elementy i odbiorniki prądu.
  7. Jaki to gwint żarówki?

    Jak napisał mhtyl - zasilacz można zmienić, a ten nowy nie będzie musiał być wysokiej mocy, czyli i koszt niewielki. Ewentualnie zmiana opraw na GU10 i zasilanie bez zasilacza.
  8. Nasiąkający Komin

    Prawidłowe palenie suchym opałem to podstawa na przyszłość. Inaczej nawet nowy komin po kilku latach może tak wyglądać. Po skuciu tynku będzie widać czy całość nadaje się tylko do rozbiórki, czy da się poprawić same fugi. Tak czy inaczej zrezygnowałbym z tych paneli na kominie. Przez nie nie widać stanu komina, a i pod względem pożarowym to niebezpieczne. Może pojawić się pęknięcie/nieszczelność i nikt się nie zorientuje, że dzieje się coś złego. Stara metoda tynkowania kominów na biało miała uzasadnienie. Do przemyślenia jest dodanie wkładu stalowego. Wtedy stary komin będzie dla niego tylko obudową.
  9. Kominek/koza - wymiana płytek szamotowych

    Najlepiej ułożyć płytki bez spajania zaprawa. Wtedy mogą się swobodnie odkształcać przy zmianach temperatury. Lepiej jeżeli płytki są niewielkie, wtedy są bardziej odporne na odkształcenia i pękanie.
  10. Dopływ powietrza do kominka.

    A w której warstwie podłogi jest rura? Poniżej izolacji cieplnej, czy może w jej grubości? Bo jeżeli izolacja nad rurą jest cienka, to lepiej mieć przepustnicę blisko początku rury.
  11. Rury PVC czy zgrzewane?

    Bez przesady. Każdy system da się zmodernizować. Średnice zewnętrzne rur są znormalizowane i da się dobrać złączkę do przejścia na inny system, nawet jeżeli tego pierwotnego już nie ma na rynku. Ostatecznie, zawsze można przejść na zwykły gwint
  12. Powietrzna pompa ciepła - zasada działania

    Można, jeżeli z jakiś względów jest to uzasadnione. Jednak szczelne połączenie kanałów z obudową może być kłopotliwe. Średnice będą musiały być duże zbliżone do średnicy wentylatorów. Zbytnie ich przewężenie zwiększy opory przepływu powietrza, a więc i jego ilość trafiająca do pompy będzie mniejsza. Jeszcze kilka lat temu było na rynku sporo pomp przystosowanych fabrycznie do wyprowadzenia kanałów przez ścianę. Obecnie to rozwiązanie spotykane głównie w pompach do c.w.u.
  13. czujka pogodowa - potrzebna, czy zbędny dodatek

    Jeżeli mamy dwa czujniki to automatyka sterująca się komplikuje i ostatecznie wszystko zależy od tego jak ustawiono ich priorytety. Użycie automatyki pogodowej ma sens przede wszystkim przy systemach, które reagują powoli, czyli mają dużą bezwładność. Najlepszym przykładem jest typowe ogrzewanie podłogowe z ciężką wylewką. W takim układzie zmiana temperatury podłogi i temperatury w pomieszczeniu następuje powoli. I tu przydaje się automatyka pogodowa. Jeżeli temperatura zewnętrzna zaczyna spadać, automatyka pogodowa przekazuje sygnał do kotła, żeby zaczął grzać, chociaż temperatura we wnętrzach jeszcze nie spadła. Analogicznie, może wysłać zawczasu odpowiedni sygnał, jeśli temperatura zewnętrzna wzrasta. W ten sposób automatyka pogodowa nieco niweluje bezwładność ogrzewania podłogowego. W układzie z grzejnikami, które z założenia reagują dość szybko, lepiej sprawdza się zaś automatyka pokojowa.
  14. Chata wujka Tomka ;)

    Co do cyrkulacji to wystarczy zrobić pętle cyrkulacyjne od punktów poboru, do tego pampa cyrkulacyjna i prosty programator czasowy z możliwością przełączenia na pracę ciągłą. Układ znacznie prostszy, a zużycie energii przez dobrą pompę znikome (moc kilku watów). Przy dobrej izolacji rur straty ciepła też nie są duże. Jeżeli już jakiś podgrzewacz w kuchni i brak cyrkulacji, to lepiej zamontować w szafce mały (5 l) podgrzewacz pojemnościowy. Powinien być zasilany wodą z kotła, z ustawieniem na termostacie temperatury nieco niższej niż ta z kotła. Wtedy jak już dopłynie woda z kotła, grzałka samoczynnie się wyłączy. Podgrzewacz przepływowy musiałby być z elektronicznym sterowaniem, żeby woda nie została nadmiernie podgrzana. Podgrzewacz jednofazowy przy tym w zupełności by wystarczył. Przecież chodzi tylko o krótkotrwałe podgrzanie wody w punkcie poboru przy zlewie. Co do samej instalacji grzewczej, nie masensu robić kominka z płaszczem wodnym lub choćby instalację pod niego, jeżeli ma być używany sporadycznie. PS. I jak ten kocioł ma się do zapotrzebowania na ciepło? Przewymiarowanie nie ma sensu.
  15. okapnik z blachy na balkon

    Okapnik jest potrzebny. Może być też z blachy aluminiowej. Stalowej powlekanej nie polecam w takiej sytuacji. Okapnik będzie chronił boczną płaszczyznę płyty balkonowej.