Skocz do zawartości

domek


pr1414

Recommended Posts

Witam, chciałbym wyprowadzić się od rodziców, mam zapisaną działkę rolniczą która została kiedyś przekształcona na budowlaną jednak pewnie nic tam nie jest podciągnięte jeśli chodzi o wodę itp. Jestem kawalerem i zamierzam nim zostać także ten domek tylko dla mnie, a że wiele do szczęścia mi nie potrzeba to myślę że 20m2 by mi starczyło. Mały pokoik, mała łazieneczka, malutki aneksik kuchenny - zawsze jakiś gości mogę zaprosić do rodziców jak coś. :]]  Ile tak pi razy drzwi kosztowałoby wybudowanie takiego domku?? Jestem kompletnie zielony w tym temacie także prosiłbym o oszacowanie tak mniej więcej. Taki mały domek ma dodatkową zaletę że mało pójdzie na opał, a po co mi coś dużego skoro tak jak mówiłem przed ołtarz się nie wybieram i nie zamierzam zakładać rodziny ;-)) Pozdrawiam i proszę o odpowiedź  PS. kawalerki nie chcę, bo moje życie jest na wsi a ta działka jest w idealnym miejscu ;-)

Link do komentarza

Jak daleko jest planowane miejsce postawienia tej chatki od domu rodziców, od drogi i jak długie byłyby przyłącza wody i kanalizacji, energii elektrycznej, ewentualnie gazu? Droga dojazdowa będzie samodzielna, czy przez działkę rodziców? To wszystko wpłynie na koszt domku...

Pomysł jest fajny, oglądam w TV programy o budowie minidomków, ich urządzaniu - wychodzą fajne rzeczy, ale ceny w dolarach ok 60 - 80 tysięcy...

U Ciebie domek dobrze ocieplony na płycie fundamentowej nie będzie wymagał jakichś instalacji grzewczych - grzanie prądem wystarczy i nie doprowadzi do bankructwa.

 

 

Link do komentarza

Tu masz Projekt budynku - ja jednak do tych 20m2 dołożyłbym dodatkowy pokój - gości jakichś byś miał - po co Ci w sypialni mają przesiadywać.

Tak pobieżnie licząc jakieś 50-60 tys zł (2,5tys/m2) + wyposażenie ok 8 tys. Wszystko zależne od twojego sposobu życia - co lubisz robić w wolnych chwilach - może lubisz siedzieć w cieniu na tarasie ?:)

Co do instalacji to ja bym na takiej powierzchni też w nim zrobił tak jak stach radzi - ogrzewanie elektryczne na płycie fundamentowej,  do tego przepływowe podgrzewanie wody i  kuchnia indukcyjna. Na instalacje nawet Pompy Ciepła nie masz miejsca przy takiej powierzchni użytkowej i tym samym odpada też własna  studnia/POŚ  - koszta wykonania/opłat przy jednej osobie się nie zamortyzują.

Tak więc najistotniejsze koszta to koszta przyłączy - wodociągi/prąd/przyłącze do kanalizacji

 

 

Link do komentarza

20m2 jak na domek to mimo wszystko za mało (musisz mieć kotłownie - nie koniecznie węglową ale jakieś miejsce na bojler, hydrofor pompę ciepła, ewentualnie piec czy co tam sobie umyślisz), do tego dodaj pomieszczenie na majsterkowanie (no chyba, że masz na tyle kasy, że nie lubisz tego typu zajęć i nie będziesz nic takiego robił).

Draagon - napisał że wyposażenie to 8kilozłoty - powiedzmy, że zgodzę się:

TV - 1000zł, pralka - 1200zł, zmywarka - 1200zł, kuchenka (zarówno indukcja + piekarnik, jak i zwykła wolnostojąca) od 1500 do 3000 (zestaw), zmywarka - 1500zł, lodówkozamrażarka - 1500zł, okap - 600zł, mikrofala - 300zł, czajnik elektryczny - 100zł, odkurzacz - 150zł. Ja bym raczej szacował na min. 10kilo PLNów.

Co do kosztów to czy byś budował tradycyjnie, czy szkieletora to płyta fundamentowa to około 10000 do 15000 (począwszy od geodety na wianku skończywszy) oczywiście może być znacznie więcej :)

Dla przykładu mój dom (pow. użytkowa 105m2 - jak na aviatarze) stan surowy otwarty za robociznę + materiały (ytong) kosztował mnie 84000zł w 2013r. Z tym, że mój dom mam podstawę 9metrów * 11 metrów (czyli 5*więcej niż chcesz) do tego ma poddasze czyli 10*więcej niż chcesz.

A tak pół żartem pół serio to skoro chcesz tak jak Drzymała to zupełnie serio pomyśl o domku holenderskim. Kiedyś taki widziałem na żywo i byłem pod ogromnym wrażeniem. Niestety jest jeden minus - ogrzać go to sporo kasy. Ale co tam na kosztach "budowy" zjeżdżasz do minimum.

 

Link do komentarza

Tylko puki co jedynie czego jesteśmy pewni na 100%, to to że autor chce mieć mały domek, ale nie wiemy jakiego typu miałby on być i co najważniejsze ile ma przeznaczonych na to pieniążków. 

Link do komentarza

Dziękuję za tak liczne odpowiedzi - działka jest 1 km od rodziców. Hmm typ domku taki aby był najtańszy i w budowie i w kosztach utrzymania, mam odłożone 50 tyś, mogę wziąć jakiś kredyt ale żeby nie był nie zbyt duży, bo mieszkam w zadu... - jeden zakład pracy z czego nie raz mamy przestoje 2-3 miesiące więc jakieś 20-30 tys kredytu to by było max. Jestem zupełnie zielony w tym temacie, tak jak mówiłem chciałbym aby domek był tani w budowie i potem w kosztach ogrzania itd. Pozdrawiam

Link do komentarza
14 minut temu, pr1414 napisał:

Dziękuję za tak liczne odpowiedzi - działka jest 1 km od rodziców. Hmm typ domku taki aby był najtańszy i w budowie i w kosztach utrzymania, mam odłożone 50 tyś, mogę wziąć jakiś kredyt ale żeby nie był nie zbyt duży, bo mieszkam w zadu... - jeden zakład pracy z czego nie raz mamy przestoje 2-3 miesiące więc jakieś 20-30 tys kredytu to by było max. Jestem zupełnie zielony w tym temacie, tak jak mówiłem chciałbym aby domek był tani w budowie i potem w kosztach ogrzania itd. Pozdrawiam

Możesz kupić gotowy, zmontowany. kiedyś widziałem ofert e jakieś firmy za domek wołali coś około 50 tys. Zamawiasz, oni przywożą, podłączają i możesz mieszkać. A co z podłączeniem mediów do tej działki, prąd, woda, kanalizacja?

Link do komentarza
2 minuty temu, pr1414 napisał:

Z tego co wiem to nic tam nie jest podłączone..

Tak tez myślałem, że nic nie ma. Mi chodziło o to czy możesz coś postawić na tej działce. Jakieś WZ czy MPZP do tej działki jest?

Link do komentarza

Najpierw to się dowiedz co i jak z tą działką. Jak będziesz wiedział na czym stoisz to będzie można dalej coś pisać.

Na kilka pytań Cię nurtujących znajdziesz odpowiedzi tu na forum ale w innych tematach.

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...

Szczerze mówiąc nie wiem czy jest sens budowania tak małego domku, bo co by nie było kiedyś założysz rodzinę i będziecie się kisić na 20m2? Tyle to ma jeden pokój u mnie ;) 
Ja bym się na Twoim miejscu umówiła z jakimś architektem i dowiedziała sie jak to orientacyjnie wygląda, tylko tak jak mówię - moim zdaniem nie ma sensu budować tak małego domu.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
6 godzin temu, Qworum napisał:

Myślę, że 20 m to za mało. Ja bym proponował coś około 30 minimum. I to z poddaszem użytkowym. Dlaczego? Bo taki łatwiej ogrzać niż parterówkę. Będziesz się chciał zająć majsterkowaniem to Ci się przyda dodatkowy pokój. 

:D Chyba napisałeś a nie przemyślałeś co napisałeś. 

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dnia 22.08.2017 o 11:17, Qworum napisał:

Powietrze ciepłe idzie do góry

 

Tym stwierdzeniem to ameryki nie odkryłeś. Mi bardziej chodzi to co napisałeś 

 

Dnia 10.08.2017 o 10:52, Qworum napisał:

Myślę, że 20 m to za mało. Ja bym proponował coś około 30 minimum. I to z poddaszem użytkowym. Dlaczego? Bo taki łatwiej ogrzać niż parterówkę. Będziesz się chciał zająć majsterkowaniem to Ci się przyda dodatkowy pokój. 

dla przypomnienia tu jest temat o domku, a jakoś ciężko mi wyobrazić  domek o pow 20 m czy nawet 30 m.

Link do komentarza
1 godzinę temu, duda_info napisał:

A domek kanadyjski, może znalazło by się coś w tej cenie.

O jakiej cenie piszesz? Zresztą u nas w kraju ceny kanadyjczyków czy murowanych są podobne, nie ma dużej różnicy w cenie.

Link do komentarza
Dnia 30.08.2017 o 13:23, mhtyl napisał:

O jakiej cenie piszesz? Zresztą u nas w kraju ceny kanadyjczyków czy murowanych są podobne, nie ma dużej różnicy w cenie.

Oto oferta jednej firmy budującej kanadyjczyki na polskim rynku

Cytat

WERSJA START POD KLUCZ

 

 START POD KLUCZ : około 2200-2300 zł/m2 brutto   powierzchni podłogi w domu do 100 km od siedziby firmy, powyżej 100 km ceny będą wyższe o ok. 100 zł/m2. 
Budujemy z projektów ogólnie dostępnych na rynku.

 WERSJA START POD KLUCZ   skierowana jest do klientów którzy zapewniają wymagane dokumenty oraz środki finansowe na inwestycję i po 8-10 tygodniach budowy chcą zamieszkać we własnym domu bez niepotrzebnego stresu związanego z budową własnego domu oraz wykończeniem. Całą inwestycją zajmujemy się my jako firma. Do obowiązków inwestora należy jedynie zakup we własnym zakresie tzw. Białego montażu (wanny, umywalek, prysznica, itp.), montażem zajmuje się nasza firma.

A to kolejna oferta innej firmy budującej domy w technologii szkieletowej

Cytat

Stosujemy w naszych kalkulacjach trzy przedziały cenowe w zależności od wielkosci domu - im dom jest wiekszy, tym jest tanszy z metra. Dla domu poniżej 100 m2 stosujemy indywidualną kalkulację.

Cena standardowego domu w naszej firmie:

powierzchnia całkowita od 100-150m2 1950zł/m2

od  150-200m2 1890zł/m2

powyżej 200 m2 1850zł/m2

Czy faktycznie ceny kanadyjczyków czy szkieletowych są aż tak bardzo tańsze aniżeli murowane?

 

 

 

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Ja bym jednak nie budował domu 20m2, a raczej coś około 50. Nigdy nie wiadomo, jak wyjdzie w życiu, może akurat sprowadzisz do siebie jakąś miłą mieszkankę :). A nawet jeśli nie, to na 20m2 nie urządzisz sobie w miarę przestronnej kuchni, do tego salonu na wypadek "najazdu" gości i sypialni. Dodaj pomieszczenie gospodarcze, kotłownię i tym podobne. Jak już się stawiać, to raczej tak, żeby mieć jakiś komfort mieszkania, a nie nie po prostu norkę. Choć - co oczywiste - kto co lubi :)

Link do komentarza
4 godziny temu, konrad.michas napisał:

Ja bym jednak nie budował domu 20m2, a raczej coś około 50. Nigdy nie wiadomo, jak wyjdzie w życiu, może akurat sprowadzisz do siebie jakąś miłą mieszkankę :). A nawet jeśli nie, to na 20m2 nie urządzisz sobie w miarę przestronnej kuchni, do tego salonu na wypadek "najazdu" gości i sypialni. Dodaj pomieszczenie gospodarcze, kotłownię i tym podobne. Jak już się stawiać, to raczej tak, żeby mieć jakiś komfort mieszkania, a nie nie po prostu norkę. Choć - co oczywiste - kto co lubi :)

Czy Wy, mam na myśli nie tylko Ciebie, nie macie rozeznania w mieszkaniówce? przecież nawet mieszkań o powierzchni 20 m2 nie ma a piszecie takie bzdury o domkach o powierzchni 20 m2.

Link do komentarza
14 godzin temu, mhtyl napisał:

Czy Wy, mam na myśli nie tylko Ciebie, nie macie rozeznania w mieszkaniówce? przecież nawet mieszkań o powierzchni 20 m2 nie ma a piszecie takie bzdury o domkach o powierzchni 20 m2.

Ale Ty chyba nie przeczytałeś ze zrozumieniem tego, co napisałem... Przecież krytykuję pomysł budowy domku tej wielkości i w sumie nic nie piszę o "mieszkaniówce"...

Link do komentarza
6 godzin temu, konrad.michas napisał:

Ale Ty chyba nie przeczytałeś ze zrozumieniem tego, co napisałem... Przecież krytykuję pomysł budowy domku tej wielkości i w sumie nic nie piszę o "mieszkaniówce"...

 

Dnia 12.09.2017 o 16:15, konrad.michas napisał:

Ja bym jednak nie budował domu 20m2, a raczej coś około 50.

Przeczytałem, ale na litość boską, kto buduje domy o pow 20 m2? Oczywiście, napisałeś że nie budowałbyś domu o pow 20 m2, ale tym samym jesteś (tak bynajmniej mi sie zdaje) przekonany że takie domy są budowane.

Link do komentarza
15 godzin temu, mhtyl napisał:

 

Przeczytałem, ale na litość boską, kto buduje domy o pow 20 m2? Oczywiście, napisałeś że nie budowałbyś domu o pow 20 m2, ale tym samym jesteś (tak bynajmniej mi sie zdaje) przekonany że takie domy są budowane.

Generalnie takie cuda jak 20m2 domy są budowane, ale raczej jako ciekawostka architektoniczna albo projekt artystyczny. Poza tym zbyt wiele dopowiadasz sobie do mojej wypowiedzi. Napisałem tak, bo OP chce zbudować dom o takim metrażu. Co więcej to, że się takich domów raczej nie buduje, nie oznacza, że się nie da - jak OP się uprze, to taki będzie miał.

Link do komentarza

"Co komu do jemu, a jemu do komu" - czyli klasyka się kłania.

Są gotowce modułowe (szkielet metalowy, dobrze ocieplony) za około 30.000zł, na gotowo (wszystkie instalacje) -  ma 18m2 (+ taras w cenie):

20541910490874.jpg

20541910490948.jpg

Warto jednak dodać, że "infrastruktura" działki będzie kosztowała tyle samo (czyli dużo) bez względu na to jaka będzie powierzchnia domu.
Może się okazać, że koszt będzie porównywalny z budową tak małego domu. 

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

No i zawsze mnie zastanawia gdzie w tych domach trzyma się ubrania? dokumenty? deskę do prasowania? odkurzacz, wiadro i mopa?  pościel i ręczniki? Książki chyba tylko elektroniczne?

Jak przygotować obiad gdy w "kuchni" jedyny blat roboczy ma 60 cm szerokości. Gdzie ustawić toster? ekspres do kawy? gdzie trzymać naczynia? Gdzie jest lodówka?

Gdzie jest miejsce na pralkę? Na piec do ogrzewania cwu (powiedzmy, że nie ma co i grzeją grzejniki elektryczne)? 

Warto zwrócić uwagę na odległość między sedesem a umywalką? 40 cm? W takim domu trzeba być naprawdę szczupłym.

Brak wiatrołapu powoduje, że jedno otwarcie drzwi wychładza w kilka sekund całe wnętrze domu. 

***

Letniak na weekend - ok, bo "kuchnia" służy jedynie do zaparzenia herbaty a ciuchy trzyma się w walizce. 

Dwa tygodnie w tej klitce byłyby już męczarnią, chyba, że jest zewnętrzna obsługa, która wymienia ręczniki, sprząta i można jej zostawić ubrania do wyprania.

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
8 godzin temu, konrad.michas napisał:

Generalnie takie cuda jak 20m2 domy są budowane, ale raczej jako ciekawostka architektoniczna albo projekt artystyczny. Poza tym zbyt wiele dopowiadasz sobie do mojej wypowiedzi. Napisałem tak, bo OP chce zbudować dom o takim metrażu. Co więcej to, że się takich domów raczej nie buduje, nie oznacza, że się nie da - jak OP się uprze, to taki będzie miał.

jak dla mnie to mogą i być budowane o pow 10 m2. Tu mowa o domkach gdzie maja ludzie mieszkać, a nie jakieś cuda architektoniczne czy artystyczne.

Link do komentarza
8 godzin temu, mhtyl napisał:

jak dla mnie to mogą i być budowane o pow 10 m2. Tu mowa o domkach gdzie maja ludzie mieszkać, a nie jakieś cuda architektoniczne czy artystyczne.

Co tu ma artyzm do rzeczy i cuda architektoniczne. Można sobie wyobrazić domek 20 m 2, bo przecież ludzie mieszkają w przyczepach kempingowych, lub w domkach działkowych. A nawet w hotelowych kapsułach. W ziemiankach.

Kwestia gustu i potrzeb. A jeśli to będzie domek pustelnika? Albo samotnika (czki)? Albo na pewien czas? 

A cudo architektoniczne i artystyczne może to być albo nie być niezależnie od wielkości. Albo ma pewne walory, albo nie. 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...