Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Witam!

Muszę wymienić drzwi z ościeżnicą.

Do usunięcia są stare drzwi drewniane. Nie były szczególnie dobre jakościowo, za to przez wiele lat były narażone na deszcz, śnieg i słońce. W dodatku przeszły wiele niefachowych "modernizacji" i dziś nadszedł czas, by wysłać je na zasłużoną emeryturę. Do starej ościeżnicy nic nie pasuje, więc nowe drzwi zakupiłem z ościeżnicą, drewnianą, "standardową".

Stara ościeżnica umieszczona została podczas wznoszenia budynku w ścianie zewnętrznej w taki sposób, że do niej domurowano ścianę, bijąc w ościeżnicę gwoździe tak, że trafiały w kolejne lub niektóre spoiny ściany.

Dziś drzwi prowadzą do ogrzewanej sieni (to będzie chyba najwłaściwsze określenie).

Problem polega na tym, że ościeżnicę umieszczono w ścianie w takim miejscu, że trafia na wolną przestrzeń pomiędzy ścianą wewnętrzną z gazobetonu (bloczki prawdopodobnie 24x24x59) i zewnętrzną z cegły, prawdopodobnie silikatowej, naprzemiennie pełna "jedynka" (prawdopodobnie 12x6,5x25) i "trójka" (prawdopodobnie 12x22x25) z czterema otworami o średnicy grubego kciuka.

Jeśli zapoznać się z dowolną instrukcją montażu, w tym dołączoną do ościeżnicy, to wszyscy proponują mocowanie ościeżnicy do ścian na specjalne kołki ościeżnicowe, ewentualnie specjalne wkręty wkręcane bezpośrednio w ścianę (potem piana). Jeśli miałbym tak zrobić, to z uwagi na pustkę pod ościeżnicą wkręty lub kołki musiałbym wkręcać blisko krawędzi ościeżnicy, bloczków i cegieł, pod kątem w gazobeton lub cegły, modląc się, by te materiały budowlane i drewno ościeżnicy wytrzymało ten eksperyment. O walorach estetycznych rozwiązania nawet nie wspominam.

Jako alternatywę wymyśliłem sobie blachy-płytki z otworami, dostępne w marketach budowlanych, np 60x140x2,5mm, przykręcane z jednej strony do ościeżnicy (od tyłu!) na wkręty a z drugiej - na kołek fi10 (jeden wystarczy?) do cegły i gazobetonu na przemian (podobnie jak to się robi czasem z oknami). Zastanawiam się tylko, czy takie mocowanie wytrzyma na dłuższą metę ciężar drzwi 90 (przede wszystkim w pozycjach drzwi innych niż całkowicie otwarte). Może warto jakoś wzmocnić jeszcze okolice zawiasów? Ktoś mi sugerował większy wkręt umieszczony na "tylnej" stronie ościeżnicy, trafiający na duży otwór wywiercony w cegle, wypełniony po umocowaniu ościeżnicy zaprawą do kotwienia (np cx5).

Ościeżnica fabrycznie nie ma progu i wolałbym tego nie zmieniać.

Z uwagi na inne uwarunkowania przesunięcia ościeżnicy w taki sposób, by ominąć szczelinę pomiędzy ścianami, wolę nie brać pod uwagę.

Z góry dziękuję za wszelkie konstruktywne uwagi.
Napisano
Pokaż jak ta ościeżnica (wklej fotkę tej ościeżnicy jak posiadasz) wygląda bo jeżeli są to typowe drzwi zewnętrzne to musi być miejsce na zamontowanie kołków/kotwów tak aby nie szpeciły. Ościeżnicę i tak montujesz na piankę, sama pianka ma już sporą wytrzymałość, ale kotwy i tak powinny być. Blaszki mogą nie zdać egzaminu ze względu, że drewno lubi pracować a kotwy trzymają ościeżnice aby się one nie zeszła/wypaczyła do środka bo wtedy skrzydło będzie ocierać się o ościeżnicę.
Jeżeli nie ma miejsca na kotwy to można wywiercić otwór takiej średnicy jaką ma kotwa, potem wiertłem piórkowym (trzeba to robić ostrożnie aby nie przeszło przez całą grubość ościeżnicy) np średnicy 25 mm pogłębić otwór na głębokość np 10 mm i po zamontowaniu kotwy zaślepić/zamaskować ją korkiem drewnianym np takim
Napisano
  Cytat

jeżeli są to typowe drzwi zewnętrzne to musi być miejsce na zamontowanie kołków/kotwów tak aby nie szpeciły

Rozwiń  

Widzę, że nie opisałem tego wystarczająco dokładnie: Nowe drzwi NIE SĄ drzwiami zewnętrznymi, gdyż prowadzą do ogrzewanej sieni, której kiedyś nie było, a wtedy stare drzwi dostawały wycisk od pogody. Nowe drzwi to drewniane drzwi pokojowe z szybami. A ościeżnica jest gładka.

  Cytat

Jeżeli nie ma miejsca na kotwy to można wywiercić otwór takiej średnicy jaką ma kotwa, potem wiertłem piórkowym (trzeba to robić ostrożnie aby nie przeszło przez całą grubość ościeżnicy) np średnicy 25 mm pogłębić otwór na głębokość np 10 mm i po zamontowaniu kotwy zaślepić/zamaskować ją korkiem drewnianym

Rozwiń  

Świetnie. Tylko problem polega na tym, że wiercąc Z SENSEM w przybliżeniu przez środek szerokości ościeżnicy trafię na pustą przestrzeń. Jedyna opcja, żeby trafić na skraj bloczka gazobetonu lub cegły to wiercić na skraju ościeżnicy, najlepiej pod skosem, co może oznaczać szukanie kłopotów (może wykruszyć się bloczek lub cegła, pęknąć ościeżnica) a i trudniej takie coś zamaskować. Z różnych powodów nie mogę przesunąć ościeżnicy w lepsze dla mocowania miejsce, już raczej zamuruję tą pustą przestrzeń pomiędzy bloczkami i cegłami, żeby mieć do czego zamocować ościeżnicę, jednak byłby to duży kłopot, więc szukam rozwiązania na skróty.
Napisano
Jeżeli są to drzwi wewnętrzne to sama pianka załatwi sprawę. Szwagier ma tak zamontowane trzy drzwi i już trzy lata minęło od montażu i nic się z nimi nie dzieje.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
  Cytat

Drugi raz czytam ten wątek i nie bardzo rozumiem:
te drzwi prowadzą do ogrzewanej sieni, ale skąd? ...

Rozwiń  


"Zefszond" ;)

EDIT: Na początku u zarania dziejów drzwi były drzwiami zewnętrznymi, ale po modernizacjach się pogubiłem. Chyba nadal są jako zewnętrzne i prowadzą do ogrzewanej sieni czy też ganku czy jak to zwał w różnych regionach Polski. Edytowano przez theme (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

Na początku u zarania dziejów drzwi były drzwiami zewnętrznymi, ale po modernizacjach się pogubiłem. Chyba nadal są jako zewnętrzne i prowadzą do ogrzewanej sieni czy też ganku czy jak to zwał w różnych regionach Polski.

Rozwiń  

Widzę, że temat zewnętrzności ściany i drzwi rozpala wyobraźnię ;) .

Określona konstrukcja ściany wynika z tego, że wzniesiono ją jako zewnętrzną. Kropka. W ścianie tkwią nadal drzwi (dokładniej ościeżnica) przeznaczone do usunięcia. Obecnie fragment tej ściany wraz z drzwiami nie jest zewnętrzny, bo przed laty dobudowano w tym miejscu pomieszczenie, stanowiące rodzaj sieni. Tak więc drzwi łączą wnętrze domu z ogrzewaną sienią.

Mam nadzieję, że wyjaśnienie tej kwestii ułatwi udzielenie mi pomocy, bo wariantu z samą pianką nie kupuję. Z trzech zasadniczych powodów: 1) ościeżnica jest dość wąska; 2) ościeżnica jest dość gładka (nie ma korytka od strony ściany); 3) ościeżnica składa się z trzech belek i nie przewiduję stabilizowania jej na dole za pomocą progu.
Napisano
  Cytat

Mam nadzieję, że wyjaśnienie tej kwestii ułatwi udzielenie mi pomocy, bo wariantu z samą pianką nie kupuję. Z trzech zasadniczych powodów: 1) ościeżnica jest dość wąska; 2) ościeżnica jest dość gładka (nie ma korytka od strony ściany); 3) ościeżnica składa się z trzech belek i nie przewiduję stabilizowania jej na dole za pomocą progu.

Rozwiń  

W zasadzie odpowiedź masz w poście #2. Montujesz ją na kotwy.
Napisano
  Cytat

W zasadzie odpowiedź masz w poście #2. Montujesz ją na kotwy.

Rozwiń  

Taką odpowiedź, to ja mam już w pytaniu (post #1), w którym wyjaśniam, dlaczego uważam, że nie mogę zastosować jednego rodzaju kotew (kołki ościeżnicowe albo wkręty wkręcane bezpośrednio w mur) i zastanawiam się nad innym rodzajem (blachy, dodatkowe wkręty na zaprawę kotwiącą).

Byłoby mi miło, gdyby ktoś o stosownej wiedzy i doświadczeniu odniósł się do tego zagadnienia.
Napisano
Nie aspiruję do miana znawcy ale zrobiłbym podobnie jak Ty proponujesz z małą modyfikacją.
Napisałeś:
"Jako alternatywę wymyśliłem sobie blachy-płytki z otworami, dostępne w marketach budowlanych, np 60x140x2,5mm, przykręcane z jednej strony do ościeżnicy (od tyłu!) na wkręty a z drugiej - na kołek fi10 (jeden wystarczy?) do cegły i gazobetonu na przemian (podobnie jak to się robi czasem z oknami)."

Zastosowałbym blachy o których piszesz ale jeszcze większe np. 100x140x2. Wówczas wkręty od tyły ościeżnicy można dać w większym rozstawie a w bloczkach/cegle np po dwa kołki w możliwie największym oddaleniu od siebie.Myślę że to gwarantowałoby że drzwi z czasem nie "zwisną" I oczywiście opianować.
Napisano
  Cytat

Byłoby mi miło, gdyby ktoś o stosownej wiedzy i doświadczeniu odniósł się do tego zagadnienia.

Rozwiń  

Czyli ktoś o statusie Experta by Ci odpowiedział to było by ci miło, ale jak zwykły użytkownik z doświadczeniem i jakąś tam wiedzą budowlaną odpisuje to nie.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Rozwiązanie z użyciem stalowych płytek perforowanych jest generalnie dobre. Wybór wymiarów takich płytek montażowych jest bardzo duży więc zawsze uda się dobrać coś odpowiedniego. Do przejrzenia:
https://dmxsystem.com/produkty/laczniki-pla...egory/sidemenu/
Szerokość po stronie ościeżnicy może być spora, to nawet lepiej bo wtedy można umocować płytkę do drewna przynajmniej 4 wkrętami np. 3,5×35 mm. Ile płytki trzeba wystawić na stronę muru, to już zależy od tego gdzie w tym murze da się stabilnie osadzić kołki rozporowe. Najpewniejsze będą te miejsca z pełną cegłą silikatową. Otwór w płytce pod kołek można odpowiednio rozwiercić do pożądanej średnicy. Płytkę perforowaną można oczywiście lekko wygiąć, żeby przylegała do muru.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
  Cytat

Rozwiązanie z użyciem stalowych płytek perforowanych jest generalnie dobre. Wybór wymiarów takich płytek montażowych jest bardzo duży więc zawsze uda się dobrać coś odpowiedniego. Do przejrzenia:
https://dmxsystem.com/produkty/laczniki-pla...egory/sidemenu/
Szerokość po stronie ościeżnicy może być spora, to nawet lepiej bo wtedy można umocować płytkę do drewna przynajmniej 4 wkrętami np. 3,5×35 mm. Ile płytki trzeba wystawić na stronę muru, to już zależy od tego gdzie w tym murze da się stabilnie osadzić kołki rozporowe. Najpewniejsze będą te miejsca z pełną cegłą silikatową. Otwór w płytce pod kołek można odpowiednio rozwiercić do pożądanej średnicy. Płytkę perforowaną można oczywiście lekko wygiąć, żeby przylegała do muru.

Rozwiń  


Oczywiście poza użyciem ww. materiałów liczy się również ich dobry i przemyślany montaż, ale widzę, że kolega zna się na rzeczy, więc raczej z dobrym zamontowaniem problemu nie będzie. icon_smile.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Pomysł z płytkami jest niezły, bo można je jeszcze wyprofilować doginając odpowiednio do muru i ościeżnicy. Dałbym po 3 płytki na każdym z boków, bo właściwie to one będą utrzymywać całą ościeżnicę z drzwiami we właściwym miejscu. Jak dasz szerokie płytki to można się pokuśić o mocowanie po dwa kołki rozporowe w ścianę, na każdą płytkę. No i dodatkowo jeszcze pianka, która to dodatkowo ustabilizuje.
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Po roku ościeżnica została zamontowana. Do tego celu wykorzystałem łączniki stalowe 2x35x200mm (7szt. - po dwie sztuki przy każdym zawiasie, a po stronie zamka - przy zamku i na końcach belki pionowej ościeżnicy). Do ściany każdy łącznik mocowany jest na kołek ramowy 10x100mm, a do ościeżnicy na dwa wkręty 5x45. Łączniki nie są gięte, odpowiednią pozycję zapewniłem używając podkładek z odciętych fragmentów podobnych łączników (o identycznym układzie otworów) i ewentualnie szlifując ościeże (jedna wystająca cegła).

Z przemyśleń moich wynika, że łączniki zapewniają 100% stabilizację ościeżnicy w kierunku prostopadłym do powierzchni ściany (przejmują pełny ciężar otwartych drzwi).

Ościeżnica przy zamkniętych drzwiach, przez belkę poziomą i kliny, przenosi ciężar drzwi z górnego zawiasu na ościeże po stronie zamka. Z dolnego zawiasu obciążenie ciężarem drzwi przenoszone jest za pośrednictwem klinów na ościeże przy zawiasie.

Całość sprawiała wrażenia superstabilności jeszcze przed piankowaniem. Mam nadzieję, że przetrwa lata. Zostało mi jeszcze lakierowanie drzwi i ościeżnicy oraz łatanie dziur w tynku.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Ostatnio brałem udział w montażu 2 ościeżnic drewnianych (drewno lite) robionych przez stolarza i po osadzeniu drzwi na zawiasach dokonywaliśmy jeszcze korekty. Drzwi drewniane wejściowe - robota stolarza. Wg mnie najważniejsze jest wypoziomowanie i "wypionowanie" a potem jeszcze korekta po osadzeniu drzwi.

Znam też przypadek, który jest anyprzykładem poprawnego montażu, że montaż ościeżnicy odbył się tylko z użyciem pianki.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...