bajbaga Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #651 Napisano 29 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat . Pani projektant rzekła, że kotłownia powinna mieć wszystkie ściany grube (ponad 12cm), Rozwiń A ona wie o jakiej mocy ma być ten kociołek ?Zapomnij o masywnej ścianie, drzwiach i podobnych "opowieściach z zielonego lasu".Czy kocioł o mocy do 25kW, będzie stał w „starej” kotłowni, czy też wybudujesz nową podzieloną płytami OSB, a zamiast drzwi powiesisz stary koc, to będzie to w zgodzie z przepisami.Ale MUSISZ wybudować kanał wentylacyjny dla takiego pomieszczenia, min.14 x14 cm, wyprowadzony ponad dach, a to może być sporym wezwaniem.Nawiew min. 200cm2 jest mniejszym problemem.Dopisalem:Ps. I jak już zdecydujesz co i jak, udaj się do Pani projektant, niech Ci naniesie zmiany na projekcie, co do lokalizacji kotłowni i sposobu ogrzewania. Kierbud tego nie może zrobić! Edytowano 29 sierpnia 2012 przez bajbaga (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #652 Napisano 29 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat pokażcie gdzie tak pierdolło, że odleciało cokolwiek Rozwiń Cytat http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...2049#post442049Oglądałam dwie kotłownie chwilę po wybuchu pieców; w pierwszym przypadku piec przeleciał przez dwa pomieszczenia, zabierając po drodze dwie pary drzwi (lekkich) i jedną ściankę działową; ludzie nie byli na trasie, tylko trochę draśnięci i głusi przez tydzień; w II-im przypadku palacz - właściciel wyleciał na zewnątrz z dębowymi drzwiami otwieranymi do środka i piecem - w śpiączce był przez trzy dni; miał szczęście, bo pomieszczenie miało duży otwór w stropie między kotłownią, a nieużytkowym poddaszem. Rozwiń Cytat Ale MUSISZ wybudować kanał wentylacyjny dla takiego pomieszczenia, min.14 x14 cm, wyprowadzony ponad dach, a to może być sporym wezwaniem.Nawiew min. 200cm2 jest mniejszym problemem. Rozwiń Komin ten od kominka na pewno ma kanał wentylacyjny. Edytowano 29 sierpnia 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Barbossa Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #653 Napisano 29 sierpnia 2012 aaaa, skoro laska widziała a czy Ty wiesz co ja widziałem? Link do komentarza
animus Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #654 Napisano 29 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat To jest/ma być/jest! mały dom, ale otwarty, jasny. Dużo słońca, dużo okien, dużo otwartej przestrzeni, wysokie wnętrze - obecnie 3,14m, docelowo 2,84m. W moim odczuciu to jest wysoko, jak w starym budownictwie. I nie mogę,nie chcę teraz tego pociąć na małe zapchajdziury. Rozwiń Ty sam narobiłeś klitek przy wejściu .Chcesz otwartej przestrzeni takiej jak po wybuchu kotła ?To tak się rozbuduj : Cytat aaaa, skoro laska widziała Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="bezradny.gif"> a czy Ty wiesz co ja widziałem? Rozwiń Dawaj ,śmiało .http://expressilustrowany.pl/wybuch-pieca-...6f1dab249010000http://www.e-grajewo.pl/wiadomosc,Wybuch_k...c._o.,1160.html Edytowano 29 sierpnia 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #655 Napisano 29 sierpnia 2012 Cytat To tak się rozbuduj : Rozwiń No, ale przedtem, projekt zamienny i zmiana pozwolenia na budowę.No i oczywiście sponsor dla takiego „szaleństwa”.Animus, a samochodami, koleją, itp. to Ty jeździsz ? Ps. Tak się zastanawiam, jaka ma być w tym domu wentylacja, bo chyba nie doczytałem. Z braku komina wentylacyjnego dla łazienek, stawiam na mechaniczną. Link do komentarza
animus Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #656 Napisano 29 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat Animus, a samochodami, koleją, itp. to Ty jeździsz ? Rozwiń Tak b. często jeżdżę samochodem, koleją prawie wcale i sam jestem posiadaczem kotła a paliwo stałe ,kocioł posiada oczywiście odpowiednie zabezpieczenia. Cytat No, ale przedtem, projekt zamienny i zmiana pozwolenia na budowę.No i oczywiście sponsor dla takiego ?szaleństwa?.Ps. Tak się zastanawiam, jaka ma być w tym domu wentylacja, bo chyba nie doczytałem. Z braku komina wentylacyjnego dla łazienek, stawiam na mechaniczną. Rozwiń Jakie szaleństwo jakieś 20 tyś i zrobione na cacy .Ostatnio u siebie robiłem wejście do piwnicy od zewnątrz ,wykop,ławy,murek porowy z kamienia ciosanego ,dwoje drzwi ciepłe alu ,schody ,pozwolenie, projekt i inne pierdoły przekroczyły 20 tysięcy. Edytowano 29 sierpnia 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #657 Napisano 29 sierpnia 2012 Jeszcze raz przeanalizowałem, projekt i wprowadzone zmiany, oraz te proponowane.Nowa kotłownia jest tylko o 0,5m2 większa od starej – czyli raczej z tego powodu nic się nie osiąga.Po wybudowaniu nowej kotłowni, kuchnia będzie jak w bloku, straci się aneks jadalny.Wprowadzone zmiany, najprawdopodobniej, będą wymagały nowego sposobu wentylowania kuchni.Jedynym uzasadnieniem dla takiego rozwiązania, wydaje się być sprawa ogromnego bufora.Czy naprawdę musi być tak wielki ?Jeśli z jakiś powodów, musi – to może znaleźć inne miejsce dla jego „instalacji”. Może w wiatrołapie, poziomo nad (w) zabudowaną szafą? A może wygrodzić, dla niego, malutkie pomieszczenie w kuchni ?Sam poszedłbym w takim kierunku. Link do komentarza
Barbossa Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #658 Napisano 29 sierpnia 2012 cóż, styro się oderwał (bo i tak klejony był jak lekko widać), okno wywaliło, ale nic nigdzie nie poleciało, wywali wtedy, gdy wszystkie ściany będą "masywne" i będzie szczelnie zamknięte, bez okienco gościu z tym piecem zrobił to nie wiem, ale zapewne wszystko odwrotnie jak nakazuje rozsądek i podstawowa wiedza w tym temacie Link do komentarza
animus Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #659 Napisano 29 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat Jeszcze raz przeanalizowałem, projekt i wprowadzone zmiany, oraz te proponowane.Nowa kotłownia jest tylko o 0,5m2 większa od starej ? czyli raczej z tego powodu nic się nie osiąga.Po wybudowaniu nowej kotłowni, kuchnia będzie jak w bloku, straci się aneks jadalny.Wprowadzone zmiany, najprawdopodobniej, będą wymagały nowego sposobu wentylowania kuchni.Jedynym uzasadnieniem dla takiego rozwiązania, wydaje się być sprawa ogromnego bufora.Czy naprawdę musi być tak wielki ?Jeśli z jakiś powodów, musi ? to może znaleźć inne miejsce dla jego ?instalacji?. Może w wiatrołapie, poziomo nad (w) zabudowaną szafą? A może wygrodzić, dla niego, malutkie pomieszczenie w kuchni ?Sam poszedłbym w takim kierunku. Rozwiń Nie wiem jak kolega to obrachował ale po wstępnym pomiarze wychodzi ponad 1m2A przy powierzchni 2,38 m2 dochodzi prawie 30% powierzchni to dużo zmienia . Do tego pomieszczenie nowe pralnia -była kotłownia z drzwiami do środka Przy dobudowie ganku zwiększa się funkcjonalność w budynku. Cytat cóż, styro się oderwał (bo i tak klejony był jak lekko widać), okno wywaliło, ale nic nigdzie nie poleciało, wywali wtedy, gdy wszystkie ściany będą "masywne" i będzie szczelnie zamknięte, bez okienco gościu z tym piecem zrobił to nie wiem, ale zapewne wszystko odwrotnie jak nakazuje rozsądek i podstawowa wiedza w tym temacie Rozwiń Dlatego przydatna jest ścianka która się rozleci -rozpręży gazy tylko gdzie ukierunkować w domu jej odrzucenie jak wszędzie przebywają ludzie . Edytowano 29 sierpnia 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #660 Napisano 29 sierpnia 2012 Tak się zastanawiam. Ale im dłużej, tym bardziej dochodzę do przekonania, że to co mnie i w większości otacza, to realny świat a nie matrix.A w realnym świecie, raczej trudno oczekiwać, aby, ktoś, kto włożył kupę ciężko zdobytej kasy, własnoręcznie wybudował, ocieplił i otynkował – nagle rujnował swój wysiłek, aby dobudować werandę, tylko dlatego, żeby mieć miejsce na bufor do C.O. No chyba, że znajdzie się sponsor co mu to sfinansuje z naddatkiem.Ale to tylko moje zdanie. Link do komentarza
animus Napisano 29 sierpnia 2012 Udostępnij #661 Napisano 29 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat Tak się zastanawiam. Ale im dłużej, tym bardziej dochodzę do przekonania, że to co mnie i w większości otacza, to realny świat a nie matrix.A w realnym świecie, raczej trudno oczekiwać, aby, ktoś, kto włożył kupę ciężko zdobytej kasy, własnoręcznie wybudował, ocieplił i otynkował ? nagle rujnował swój wysiłek, aby dobudować werandę, tylko dlatego, żeby mieć miejsce na bufor do C.O. No chyba, że znajdzie się sponsor co mu to sfinansuje z naddatkiem.Ale to tylko moje zdanie. Rozwiń Jak to potocznie się mówi "buduje pierwszy dom dla teściowej drugi .....trzeci dla siebie " http://www.domwpoziomkach3g.mojabudowa.pl/...ge=5&sort=uDużo potrafi sam zrobić to może obniżyć koszty tylko czy jeszcze się chce budować ?A to wejście do budynku jest troszkę skromne i dziwne. Edytowano 29 sierpnia 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #662 Napisano 30 sierpnia 2012 Dzięki, panowie, za odzew. Rzecznik prasowy powiedziałby, że odbyły się konsultacje społeczne...Zaczepiony pan z Wiejskiej by zaczął: 'Na dzień dzisiejszy nic nie mogie jeszcze powiedzieć'.A więc... A uczycielka by rzekła: 'Siadaj, dwója. Nie zaczyna się zdania o a więc.'Postawiłem sobie gipskarton, coby się przymierzyć do grodzenia.Kicha. Do kitu. Ganianie do kuchni przez salon to doskonały wątek do filmu 'Alternatywy 4'Podsumowując:Piecokuchnia. Nieeee.Dobudowa. Bajbaga doskonale to ujął. Szkoda pruć ściany. I formalnie za dużo zachodu.Zmniejszyć bufor i wkitrać go gdzieś. Jestem za.Pojawia się pytanie do ilu go zmniejszyć.300 litrów razem z podłogą zakumuluje 60kW (temp spadnie do 19stC)Czy to realnie wystarczy? W największe mrozy można włączyć nieśmiertelną farelkę 500W za 160zeta.Ze wszystkich opcji najbardziej przemawia do mnie:1. zmniejszenie bufora i zabudowane go, w kuchni, jako przedłużenie komina; straciłem archicada, nie wrysuję, ale mogłoby to być miejsce, w którym architekt postawił lodówkę. Kolega j-j albo NJerzy, nie pamiętam, postawił podobnie bufor i zabudował.2. kominek z płaszczem + prąd (grzałki, farelka)Animus Tak, masz rację. O tej opcji będę pamiętał, i pozostanie zapis dzięki tej dyskusji. To tez jest opcja, przy okazji budowy garażu, który kiedyś stanie po lewej. Do tego czasu będę wiedział o niebo więcej czego mi potrzeba i jak u mnie z kondycją. Wiadomo, wszyscy jesteśmy niezniszczalni, tylko w pewnym momencie siekiera się robi zbyt ciężka. Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #663 Napisano 30 sierpnia 2012 Ja z uporem maniaka. Po co ten (duży) bufor ? Przy ogrzewaniu elektryką, był w miarę uzasadniony – gromadził „tanią” energię. Ale przy kotle na paliwo stałe ? W dzień będziesz dokładał, na noc zasypiesz na ful i albo wytrzyma, albo wygaśnie – no ale zimno nie będzie, bo dom dobrze ocieplony, bezwładność i pojemność podłogówki, załatwia resztę.Z tego co piszesz masz straty (obliczeniowe) około 4kWh w ciągu godziny. Kociołek będzie miał moc około 10kW, czyli masz ponad 100% zapasu mocy (energii). To jaka farelka ? Zwłaszcza, że zapewne kominek dla celów rekreacyjnych będziesz stawiał.Wstaw w bufor grzałkę elektryczną i będziesz miał źródło ogrzewania awaryjne, uzupełniające, leniwe (czy jak tam to nazwać). Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #664 Napisano 30 sierpnia 2012 Ps. Zawsze jako uzupełnienie (leniwe lub awaryjne) można zastosować przepływowy wynalazek: http://www.yox-pol.wroclaw.pl/oferta.html . Pomijając inne aspekty, działa i to skutecznie. Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #665 Napisano 30 sierpnia 2012 Bajbaga, straty mam 4kW/h - to średnia z tego roku liczona na podstawie zużycia węgla w okresie od 15 lutego do końca kwietnia.Wyszedłem z założenia, że skoro na dobę potrzebuję 96kW, to żeby utrzymać ciepło przez 12 godzin muszę zmagazynować 48kW,czyli potrzebuję baniaka 500l. Woda 90stC-20stC (bez podłogi).Tak to szacuję, szacowałem.Powiedz, czy gdzieś robię błąd w takim szacowaniu. Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #666 Napisano 30 sierpnia 2012 Moim zdaniem, błąd tkwi w założeniach, a nie oszacowaniu.Po co magazynować energię (ciepło), ze stratami, skoro można, wytwarzać na „bieżące potrzeby”, tyle ile potrzeba, bez dodatkowych strat ? Kociołek około 10kW, z powodzeniem i na bieżąco podgrzeje chałupkę i CWU, w zasadzie, w każdej sytuacji. Inaczej mówiąc masz na kotle (10kW) nadwyżkę 140kWh/dobę Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #667 Napisano 30 sierpnia 2012 Powiedzmy, że rozumiem... 10kW to na dwie i pół godziny grzania.Palę 24 godzin, generuję 240kW.Chałupa oddaje w tym czasie 96 kW.Zostaje 140kW.Zrozumiałem!!!!!!! Ale z tego też wynika, że w 10kW piecu non stop trzeba palić przez 16h żeby mieć spokój przez następne godzin 8Zrobiłem sobie w exelu kalkulator doboru mocy pieca, wielkości zasobnika,wymaganego czasu paleniaBajbaga, po raz kolejny otwierasz mi oczy na zależności między pewnymi zjawiskami. Wielkie dzięki. Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #668 Napisano 30 sierpnia 2012 Cytat Ale z tego też wynika, że w 10kW piecu non stop trzeba palić przez 16h żeby mieć spokój przez następne godzin 8 Rozwiń Ale nie pełną mocą.Tak około 6kW wystarczy Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #669 Napisano 30 sierpnia 2012 Faktycznie. Sam nie wiem co liczę..... słów brak.Piecem 10kW trzeba palić 9,5h na dobę, ale trza mieć bufor 700 litrów, by zgromadził te pozostałe 57kW zapasu.Piec 16kWczas grzania: 6hpotrzebny bufor 900 litrów Link do komentarza
Jani_63 Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #670 Napisano 30 sierpnia 2012 No i dochodzimy do sedna.Aby kociołek 10kW mógł pracować w każdym warunkach bez możliwości akumulowania nadwyżek ciepła musi mieć możliwość modulowania mocy w dojść szerokim zakresie.Śmieciuch na pewno tego nie będzie potrafił.Za to śmieciuch i bufor już tak.Śmieciuch zeżre co mu dadzą i wtedy kiedy nam jest wygodnie, a bufor zakumuluje i odda wtedy kiedy będzie potrzebne.Dodatkowo bufor + grzałki będzie robił za kocioł elektryczny.Jak często i w jakich warunkach to my będziemy decydować, ewentualnie sterowanie przeciwzamrożeniowe. Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #671 Napisano 30 sierpnia 2012 Kolejne interesujące spostrzeżenie, nadal przy mocy kotła 10kW i zapotrzebowaniu dobowym 96kW:Mając zasobnik 300 litrów zagotujemy go po 4 godzinach i 40 minutach grzania,a po kolejnych 7 godzinach znów musimy grzać.Bez gotowania bufora (tw=90stC), załadujemy go w ciągu 4 i pół godziny i mamy zapas na 6h i trzy kwadranse.A wszystko to przy 100% sprawności kotła... czego dotąd nie brałem pod uwagę.... bo przy sprawności 75% załadujemy te 300 litrów po siedmiu godzinach z hakiem i mamy zapas na 6h z hakiem. Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #672 Napisano 30 sierpnia 2012 Cytat Piecem 10kW trzeba palić 9,5h na dobę, ale trza mieć bufor 700 litrów, by zgromadził te pozostałe 57kW zapasu. Rozwiń Nie zawsze szkło i mędrca oko ….. 10kW to moc nominalna, czyli możliwa do wyciśnięcia z kotła, w praktyce oznaczająca buzowanie na 100%.Ale, jak mówią zjawiska „przyrodnicze”, w praktyce jest zupełnie inaczej, ten kocioł może generować i 2kW mocy, to zależy od palacza.Gdyby ten kociołek zasilał tylko podłogówkę, to potrzebny byłby tylko „szczątkowy” bufor, po to aby mieć stabilną temperaturę medium zasilającego podłogówkę.Zważywszy, że najprawdopodobniej, ten kociołek zasilać będzie również CWU, rolą bufora, będzie gromadzenie, nie tyle energii, co wyższej, niż potrzebna do podłogówki, temperatury CWU, oraz wyrównywanie skoków temperatury, jak nam się kociołek zbytnio rozhula. Przez jakiś czas, miałem kociołek i ogrzewałem nim mieszkanie, a i teraz na wsi jest własnoróbka, na wszystko (ale spalam tylko drewno i okazjonalnie wungiel). W zasadzie jedynym buforem jest zasobnik CWU (200l), system otwarty, kaloryfery. W starym mieszkaniu nie miałem zasobnika ani bufora, bo był przepływowy (gazowy) ogrzewacz wody.W zależności od potrzeb do kotła dokłada się częściej lub np. co dwie godziny – czyli modulacją mocy jest palacz. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #673 Napisano 30 sierpnia 2012 Przypomina mi to sformułowanie, że skoro samochód osiąga prędkość maksymalną 200km/h to nie trzeba jechać całą godzinę żeby gdzieś dojechać.Moc kotła to jedno a ilość paliwa jaką przetrawi w jednostce czasu to drugie.Dla dokładnego rozważania trzeba wziąć pod uwagę - moc nominalną (dobrzy producenci podają) a nie maksymalną- sprawność kotła ( ta będzie oscylować w okolicach 80%)- wartość kaloryczną paliwa ( duże rozbieżności między wartością z tabel a rzeczywistością)- bieżący odbiór ciepła przez dom (ogrzewanie + CWU jeśli występuje w tym momencie).Jak widzisz interwały czasowe między kolejnymi załadunkami mogą znacznie się różnić. Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #674 Napisano 30 sierpnia 2012 Cytat Jak widzisz interwały czasowe między kolejnymi załadunkami mogą znacznie się różnić. Rozwiń Toć tak napisałem: Cytat W zależności od potrzeb do kotła dokłada się częściej lub np. co dwie godziny – czyli modulacją mocy jest palacz. Rozwiń Przynajmniej, tak sądzę, że napisałem – jak niejednoznacznie, to przepraszam za brak polotu w tym (moim) sformułowaniu. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #675 Napisano 30 sierpnia 2012 Pisaliśmy w tym samym czasie... chyba że jak tak wolno piszę Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #676 Napisano 30 sierpnia 2012 Cytat Przypomina mi to sformułowanie, że skoro samochód osiąga prędkość maksymalną 200km/h to nie trzeba jechać całą godzinę żeby gdzieś dojechać.(...)- wartość kaloryczną paliwa ( duże rozbieżności między wartością z tabel a rzeczywistością) Rozwiń Jani_63, święte słowa.Ale jakaś koncepcja musi być. Muszę wiedzieć, czego szukać. Czy piec 16kW, czy 10, czy baniak 300 czy 500 czy 800 litrów.Jakieś widełki określam, bo wiadomo, że żeby zamarznąć to trzeba się naprawdę postarać, albo diabelnego pecha.Oszacować min i maks i potem przyjdzie czas na sympatie i antypatie, to mnie się podoba, a tamto nie.No i już wiem, że 10kW to lekko mało z uwagi na wygodę.Rozmiar zbiornika jest wypadkową mocy kotła, miejsca w domu i komfortu.Tym sposobem po raz kolejny została wywalona futryna, choć drzwi były otwarte.Przy okazji przebudowany został dom: powstała dobudówka, drugi komin, zmniejszona kuchnia...I wychodzi mi, że chyba dla mnie ideałem byłby... Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #677 Napisano 30 sierpnia 2012 Myślę, że dla Ciebie wyznacznikiem jest tylko wielkość kotła, tak aby zmieścił się w kotłowni. Przy tak małej powierzchni do ogrzania i dobrym ociepleniu, każdy kocioł z nadmiarem wydoli – mając na uwadze, że w zasadzie nie ma mniejszych niż około 10kW.Po drugie, znajdź miejsce na bufor i pod to dopasuj jego pojemność, bo też w zasadzie dla Twoich potrzeb każda wielkość (pojemność) będzie dobra.Po trzecie i najważniejsze – co z CWU ? Jak ma być grzana tym kotłem, to też potrzeba miejsca dla umieszczenia zasobnika CWU (około 200l).I tak na zakończenie. 1kg węgla to (upraszczając) około 5kWh. Kocioł osiągnie tylko taką moc, na jaką starczy (dostarczymy) mu paliwa. Link do komentarza
bobiczek Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #678 Napisano 30 sierpnia 2012 zasobnik zmieści nad kotłem zawszedość jest miejsca Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #679 Napisano 30 sierpnia 2012 To byłoby najlepsze rozwiązanie, bo cyrkulacja CWU (w zasadzie) byłaby zbędna. Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #680 Napisano 30 sierpnia 2012 Cyrkulacji nie będę robł, za małe odległości. Łazienka jest za ścianą, a w kuchni zamontuję elektr. przepływowy ogrzewacz. Łazienka na poddaszu jest bezpośrednio 'nad'.CWU - w tym wszystkim to pikuś. Od dwóch lat wisi terma 50l. Wystarczy dla dwóch osób.Jesli będzie bufor, to wężownicą będzie grzał cwu. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #681 Napisano 30 sierpnia 2012 Cytat Myślę, że dla Ciebie wyznacznikiem jest tylko wielkość kotła, tak aby zmieścił się w kotłowni. Przy tak małej powierzchni do ogrzania i dobrym ociepleniu, każdy kocioł z nadmiarem wydoli – mając na uwadze, że w zasadzie nie ma mniejszych niż około 10kW.Po drugie, znajdź miejsce na bufor i pod to dopasuj jego pojemność, bo też w zasadzie dla Twoich potrzeb każda wielkość (pojemność) będzie dobra.Po trzecie i najważniejsze – co z CWU ? Jak ma być grzana tym kotłem, to też potrzeba miejsca dla umieszczenia zasobnika CWU (około 200l).I tak na zakończenie. 1kg węgla to (upraszczając) około 5kWh. Kocioł osiągnie tylko taką moc, na jaką starczy (dostarczymy) mu paliwa. Rozwiń Jak piszesz, wyznacznikiem jest miejsce na kocioł i bufor.Co do bufora to postawiłbym jak największy w miejscu gdzie się da i zasobnik CWU całkowicie sobie darował.CWU byłaby grzana przepływowo poprzez wężownicę wewnątrz bufora.Sam bufor byłby tylko z wodą techniczną wykorzystywaną w obiegu CO.Do tego już na etapie składania bufora pomyślałbym czy w przyszłości będą do niego podłączane inne źródła ciepła... jeśli tak to wykonałbym odpowiednie przyłącza i zaślepił.Gdyby miał być jeszcze jakiś solarek to warto od razu zamontować dla niego wężownicę i w takim układzie kolumnę solarną wewnątrz (zwaną potocznie lejkiem) dla poprawienia transportu ciepła i zapobieżeniu zbędnemu mieszaniu warstw o różnych temperaturach w zładzie.Przy zasilaniu bufora podstawowym źródłem ciepła jakim ma kocioł, ładowanie następowałoby zawsze od góry, a więc jakby z automatu CWU będzie miała priorytet.A co najważniejsze. Cały układ kocioł - bufor - CO powinien pracować w układzie otwartym na naczyniu wzbiorczym. Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #682 Napisano 30 sierpnia 2012 Jani, dokładnie o tym myślę. Instalacji solarnej nie planuję. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #683 Napisano 30 sierpnia 2012 Instalacja solarna to pojęcie dojść szerokie.Są różne sposoby odsysania ciepła ze słoneczka... choćby proste w budowie kolektory powietrzne + wymiennik ciepła powietrze/woda wystawiane do pracy tylko sezonowo latem.W połączeniu z buforem pozwala palaczowi na urlop Ale nie namawiam. Link do komentarza
bobiczek Napisano 30 sierpnia 2012 Udostępnij #684 Napisano 30 sierpnia 2012 albo szybki czarny tani baniak - i bardzo tanio woda popłynie - ciepła Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #685 Napisano 30 sierpnia 2012 Zajrzałem do moich obliczeń w OZC. Docelowo straty ciepła na parterze to 3kW na godzinę.Na poddaszu: 2,1kW/h.Więc z faktycznych 4kW, jakie dom tracił tej zimy to nieocieplona podłoga i dziurawa izolacja termiczna stropu.Chyba, że się okaże, że stawiam dom co ma straty ciepła na poziomie 6,8kW.Oby nie. Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #686 Napisano 30 sierpnia 2012 I jedna jeszcze ciekawostka dotycząca OZC.Jesienią zeszłego roku liczyłem OZC dla warunków parteru, jakie będą zimą.Wyszło mi, że 2kW.Porównałem co lepiej zrobić: czy kłaść część styropianu na stropie, część w pasie pod ścianą i wszędzie tam, gdzie pomieszczenia nie będą używane i takie tam różne. Wyszło, że najlepiej zasłonić okna styropianem i położyć styro na stropie.Okien nie zatkałem. Rzuciłem wsio na strop.I wyszło mi 2kW.Minęła zima i okazało się, że były 4kW.I dlaczego licząc OZC dla wykończonego domu parter ma 3kW? Zacząłem dłubać w tym wariancie zimowym. Zrobiłem symulację. I okazuje się, że nawet gdy nie ma styropianu na stropie nic a nic, to nawet do 3kW nie dociąga.Coś mi się tu nie widzi.I najpewniej mójpodpis w stopce ma głębokie uzasadnienie, bo z szacowaniem zapotrzebowania jest tak jak złopatami piachu w zaprawie cementowej: ma być dwanaście, a jak się wrzuci osiemnaście, to też będzie dobrze. Paranoja. Paradoks. Papranina.Dalej.Piszą: moc kotła 16kW. Sprawność 75%. No to nie mogą napisać, że 12?Papua. Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 sierpnia 2012 Udostępnij #687 Napisano 31 sierpnia 2012 Cytat Zacząłem dłubać w tym wariancie zimowym. Zrobiłem symulację. I okazuje się, że nawet gdy nie ma styropianu na stropie nic a nic, to nawet do 3kW nie dociąga.Coś mi się tu nie widzi. Rozwiń Gdyby to był stropodach, to różnice byłyby istotne.W tym przypadku, poddasze, potraktowane zostało jako izolacja, czyli niewentylowana warstwa powietrza – dlatego taki wynik. Tak poza tematem. Gdybym dla Twojego budynku dobierał PCi, to szacowałbym jej moc;- optymalnie 5kW- maksymalnie 7kWOczywiście nie dla powietrznej PCi, bo taka to około 10kW i to po uwzględnieniu innych dodatkowych uwarunkowań. Cytat Dalej.Piszą: moc kotła 16kW. Sprawność 75%. No to nie mogą napisać, że 12? Rozwiń Trochę inaczej. Ta moc jest właśnie przy uwzględnieniu (założeniu) takiej sprawności.Albo na odwyrtkę - przy osiągniętej mocy xxxx, kocioł pracuje ze sprawnością yyyy.Jak kocioł osiąga moc mniejszą, lub większą od nominalnej (znamionowej) - spada jego sprawność.Oczywiście dla określonej wartosci kalorycznej paliwa. Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 sierpnia 2012 Udostępnij #688 Napisano 31 sierpnia 2012 Cytat I wyszło mi 2kW.Minęła zima i okazało się, że były 4kW. Rozwiń Ano właśnie – w nawiązaniu do tego co napisałem wyżej (sprawność, moc, kaloryczność).Wyliczyłeś ze zużytego paliwa, ale nie wiedząc jaka jest sprawność kozy, oraz jaka jest rzeczywista kaloryczność paliwa – stąd taki (zawyżony) wynik.Ja dla swoich potrzeb, przy szacowaniu, w przypadku paliwa stałego, przyjmuję sprawność kotłów na nie więcej jak 50% - co jest zbliżone do wskaźników stosowanych w metodologii przy obliczaniu ŚE. Link do komentarza
PeZet Napisano 31 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #689 Napisano 31 sierpnia 2012 Cytat 1kg węgla to (upraszczając) około 5kWh. Kocioł osiągnie tylko taką moc, na jaką starczy (dostarczymy) mu paliwa. Rozwiń 6,7kW/kg - to średnia kaloryczność węgla z czterech portali, przedział od 16,7MJ do 30MJ/kgDo obliczeń przyjmowałem 7kW/kgDrewno (20% wilg.) 4kW/kgDrewno (30% albo więcej) 3kW/kg Cytat Ja dla swoich potrzeb, przy szacowaniu, w przypadku paliwa stałego, przyjmuję sprawność kotłów na nie więcej jak 50% - co jest zbliżone do wskaźników stosowanych w metodologii przy obliczaniu ŚE. Rozwiń Bajbago, czy to znaczy że biorąc do obliczeń kocioł 14kW (sprawność 80%), mam szacować, że ma moc 7kW czy 8,75kW?I kolejne pytanie, czy moc kotła oznacza, że tyle ciepła odda wodzie w ciągu godziny?W przypadku kominków z płaszczem podawana jest moc płaszcza, ale piece mają moc po prostu. Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 sierpnia 2012 Udostępnij #690 Napisano 31 sierpnia 2012 Cytat Bajbago, czy to znaczy że biorąc do obliczeń kocioł 14kW (sprawność 80%), mam szacować, że ma moc 7kW czy 8,75kW? Rozwiń Upraszczając – to zależy do czego (do jakich obliczeń) ta moc i sprawność jest potrzebna.W zasadzie, to moc kotła „występuje” tylko podczas obliczeń dla celów ustalenia maksymalnej mocy jaka powinien mieć kocioł dla danych warunków (skrajnych, najczęściej dla delty „t” około 40). I dla takich potrzeb operuje się mocą nominalną (znamionową), określoną przez producenta. Nie jest (dla tych obliczeń) istotna jego sprawność.W pozostałych obliczeniach, raczej moc nominalna nie jest potrzebna, tylko wyprodukowana przez ten kocioł energia, w tym przypadku, cieplna, a tu zależności nie są związane tylko z mocą. Dochodzi czas, ilość i jakość paliwa, oraz sprawność.A najprościej, to jest tak, że sprawność oznacza tylko „ilość” paliwa potrzebnego do osiągnięcia przez kocioł mocy nominalnej. Cytat I kolejne pytanie, czy moc kotła oznacza, że tyle ciepła odda wodzie w ciągu godziny?W przypadku kominków z płaszczem podawana jest moc płaszcza, ale piece mają moc po prostu. Rozwiń To tylko oznacza, że mogą taką moc osiągnąć, przy określonej sprawności i w (dla) określonych warunkach, ale takie założenie można przyjąć.Bardzo upraszczając: Nominalna moc kotła np. 10kW przy sprawności 75% oznacza, że spalając np. 2kg węgla o średniej kaloryczności, uzyskasz 10kWh energii (cieplnej).Ale jeśli spalisz w tym kotle, w czasie 1h, np. 1kg węgla, to uzyskasz około 4kWh, przy niższej temperaturze i mniejszej sprawności.Jak spalisz więcej niż nominalna ilość paliwa, to kocioł wyprodukuje więcej energii (w pewnych granicach oczywiście) np. 3kg/h węgla może dać nawet 13kWh (sprawność też, raczej, spadnie). Link do komentarza
animus Napisano 31 sierpnia 2012 Udostępnij #691 Napisano 31 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat I kolejne pytanie, Rozwiń Zanim zrobisz jakiś ruch finansowy przemyśl to jeszcze dokładnie,wiem ze Cię męczę ale.... Miejsce na przechowywanie węgla ,drewna w wykończonym mieszkaniu.Kotłownia z płaszczem wodnym w salonie.Ja na twoim miejscu przegrodził bym jednak kuchnię i zrobił wyjście z kotłowni (według http://img191.imageshack.us/img191/2932/ga...09552536840.jpg )bezpośrednio z budynku na zewnątrz na przyszłą sień .Na razie przemęczysz się i będziesz wychodził z domu do kotłowni . Edytowano 31 sierpnia 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 sierpnia 2012 Udostępnij #692 Napisano 31 sierpnia 2012 Cytat Miejsce na przechowywanie węgla ,drewna w wykończonym mieszkaniu. Rozwiń Węglarka, a zapas pod jakimś zadaszeniem na dworze. Zawsze jest coś za coś Cytat Ja na twoim miejscu przegrodził bym jednak kuchnię i zrobił wyjście z kotłowni Rozwiń A za jakiś czas dobudował kuchnię ? Np. wykusz po prawej ? Cytat Zanim zrobisz jakiś ruch finansowy przemyśl to jeszcze dokładnie,..... Rozwiń Już zrobił wybudował w stanie takim, a nie innym Link do komentarza
animus Napisano 31 sierpnia 2012 Udostępnij #693 Napisano 31 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat Węglarka, a zapas pod jakimś zadaszeniem na dworze. Zawsze jest coś za coś Rozwiń I w kapciach po śniegu ? ,do tego opał zmrożony poci się zanim można cokolwiek z niego wycisnąć. Cytat A za jakiś czas dobudował kuchnię ? Np. wykusz po prawej ? Rozwiń Ja mam kuchnię 3,20 X 2,40 i z powodzeniem wystarcza ,4 osobowa rodzina . Cytat Zanim zrobisz jakiś ruch finansowy przemyśl to jeszcze dokładnie,wiem ze Cię męczę ale.... Cytat Już zrobił wybudował w stanie takim, a nie innym Rozwiń Rozwiń To prawda ,dlatego następny ruch, proponuję żeby był bardziej przemyślany . Edytowano 31 sierpnia 2012 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2012 Autor Udostępnij #694 Napisano 1 września 2012 (edytowany) Najbliższy jestem decyzji wstawienia kominka z pw o mocy 14 albo 16kW i zasobnika buforowego, 700 litrów, a najchętniej 900 litrów.Oglądałem dziś piec co 14kW taki kotłowniany.Czy informacja: stałopalność około 8h oznacza, że jak go zpakować węglem, to 8 godzin pali równo z mocą znamionową? Edytowano 1 września 2012 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2012 Autor Udostępnij #695 Napisano 1 września 2012 A może taki piec - na węgiel i drewno:Therme Camino H - 6kW, moc płaszcza 3kWAlbo taki piecyk:Therme Kamino 8 - moc 8kW, moc płaszcza wodnego: 5kW Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2012 Autor Udostępnij #696 Napisano 1 września 2012 Piec na drewno:Aqua moc: 9kW, płaszcz: 6,5kW Link do komentarza
Kaganosti Napisano 1 września 2012 Udostępnij #697 Napisano 1 września 2012 PeZet - masz wentylacje mechaniczna czy grawitacyjna w budynku? Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2012 Autor Udostępnij #698 Napisano 1 września 2012 Mam wentylację grawitacyjną. Od początku byłem pewien co do montażu rekuperatora, ale ostatnio... zaczynam wątpić w sens.Coś takiego tylko Czesi mogli wymyślić (z całą sympatią) - piec na węgieli drewno piec łazienkowy 7,5kW Link do komentarza
Kaganosti Napisano 1 września 2012 Udostępnij #699 Napisano 1 września 2012 (edytowany) Czemu watpic? ja wciaz jestem przekonany do mechanicznej. Wlasciwie to juz nie mam odwrotu.Pytam z innego powodu.Ja zrezygnowalem z kominka z plaszczem i mam w planie budowe kominka cieplego,akumulacyjnego. Tyle,ze u mnie rozprowadzeniem ciepla zajmie sie wentylacja wlasnie. A akumulacja ma oddawac cieplo od 6 do 8h po zakonczeniu palenia. Ale to ostatnie to tylko zalozenie,zobaczymy co z tego wyjdzie ;)BTW - co do stalopalnosci to jest tka teoria jak mowisz. Po zaladunku pali sie rownomiernie przez te 8h. Tylko musisz miec odpowiednio kaloryczny wegiel/ odpowiednio suche drewno itp zeby uzyskac moc znamionowa urzadzenia przez ten czas Edytowano 2 września 2012 przez Kaganosti (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2012 Autor Udostępnij #700 Napisano 1 września 2012 Elegancka piecokuchnia na drewno, węgiel, brykiet:Moravia moc 10kW, płaszcz: 6kW Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się