Stforek (Łukasz) Napisano 3 grudnia 2009 Udostępnij #1 Napisano 3 grudnia 2009 Witam,Ponieważ mam dostęp do dość dużej ilości drewna (las) chciałem je wykorzystać na dach przy budowie. Byłem przekonany że muszę ściąć jak najszybciej pociąć na krokwie i zostawić tak aby schło. Chciałem się dowiedzieć czy nie jest za poźno na cięcie drewna bo dach będę kładł koło sierpnia 2010. Jakież było moje zdziwienie gdy zapytany o to szef ekipy powiedział żeby ciął tuż przed budową bo mokre jest lepsze ??: Zdezorientowany zapytałem drugą ekipę (nic nie sugerując) i tu coraz większe zdziwienie - powiedzieli to samo, że lepiej wcześniej nie ciąć ??: tylko przed kładzeniemSkoro dwie niezależne ekipy to potwierdziły to już zgłupiałem.Ponieważ sam nie wiem co o tym sądzić proszę o pomoc w tym temacie ? Czy wciskają mi kit bo im będzie łatwiej ? Czy drewno może być mokre ?Muszę podjąć decyzję czy ciąć czy nie i nie wiem co robic :/Pozdrawiam Link do komentarza
animus Napisano 3 grudnia 2009 Udostępnij #2 Napisano 3 grudnia 2009 Cytat Witam,Skoro dwie niezależne ekipy to potwierdziły to już zgłupiałem.Ponieważ sam nie wiem co o tym sądzić proszę o pomoc w tym temacie ? Muszę podjąć decyzję czy ciąć czy nie i nie wiem co robic :/Pozdrawiam Rozwiń Praktycznie sam Pan odpowiedział sobie na pytanie Cytat Czy wciskają mi kit bo im będzie łatwiej ? Rozwiń Zbudowanie więźby z świeżo ściętego drewna spowoduje powstanie szczelin na połączeniach ciesielskich -skurcz drewna.Drewno na konstrukcję dachu musi mieć wilgotność: nie większą niż 20%-23% Drewno ze świeżo ściętego drzewa ma około 60-70% mniejszą wytrzymałość niż drewno wysuszone do wilgotności 20%.Drewno na konstrukcję powinno być zaimpregnowane. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 4 grudnia 2009 Udostępnij #3 Napisano 4 grudnia 2009 Czasem wykonawcy sugerują użycie drewna mokrego licząc na to że po postawieniu więźby zmontowana konstrukcja nie ulegnie odkształceniu dzięki wzajemnemu przewiązaniu. Może to być jednak ryzykowne jeśli układ słojów i skurcz drewna "pokona" przewiązania i konstrukcja mocno się odkształci. Ponadto drewno mokre trudniej się obrabia, jest znacznie cięższe i nie można go zaimpregnować, gdyż nasycone pory nie są w stanie wchłonąć impregnatu. Link do komentarza
Jan_13 Napisano 7 grudnia 2009 Udostępnij #4 Napisano 7 grudnia 2009 Ja nie ryzykowałbym z mokrym drewnem! Bardzo przestrzegam. Link do komentarza
KAROI Napisano 9 grudnia 2009 Udostępnij #5 Napisano 9 grudnia 2009 Cytat Może to być jednak ryzykowne jeśli układ słojów i skurcz drewna "pokona" przewiązania i konstrukcja mocno się odkształci. Rozwiń Moim zdaniem odkształci sie na bank! Link do komentarza
Stforek (Łukasz) Napisano 11 grudnia 2009 Autor Udostępnij #6 Napisano 11 grudnia 2009 Cytat Moim zdaniem odkształci sie na bank! Rozwiń Dziekuje wszystkim za ostrzeżenie. Być może właśnie uratowaliście mój dach Pozdrawiam Link do komentarza
animus Napisano 20 grudnia 2009 Udostępnij #7 Napisano 20 grudnia 2009 Cytat Dziekuje wszystkim za ostrzeżenie. Być może właśnie uratowaliście mój dach ;)Pozdrawiam Rozwiń To pojęcie względne bo materiał Bedze okey ale co zrobią ci "doradcy-fachowcy" z niego to wielka niewiadoma Link do komentarza
KAROI Napisano 15 stycznia 2010 Udostępnij #8 Napisano 15 stycznia 2010 Cytat materiał Bedze okey ale co zrobią ci "doradcy-fachowcy" z niego to wielka niewiadoma Rozwiń Ale to już zupełnie inna bajka Link do komentarza
Jan_13 Napisano 17 stycznia 2010 Udostępnij #9 Napisano 17 stycznia 2010 Cytat Ale to już zupełnie inna bajka Rozwiń A czasami nawet horrorek Link do komentarza
KAROI Napisano 18 stycznia 2010 Udostępnij #10 Napisano 18 stycznia 2010 Cytat A czasami nawet horrorek Rozwiń Nie przesadzajmy... tylko czasami Link do komentarza
Stforek (Łukasz) Napisano 19 stycznia 2010 Autor Udostępnij #11 Napisano 19 stycznia 2010 Witam ponownie,Chciałbym kontynuować wątek drewna na nasz dach.Obecnie plan jest taki aby ściąć drzewa teraz (jak puszczą mrozy i zejdzie śnieg). I teraz moje pytanie jak dalej postąpić z materiałem ?Czy bale odrazu ciąć na "klocki" czy pozostawić na razie nieobrobione ? nie okorowane ?Kiedy ciąć z długości (od razu, czy może już wogóle na budowie ?Czy impregnowanie teraz czy bliżej budowy ?Jak wygląda proces impregnowania i czy wykonuje go tartak czy robi się to samemu (ja to szczerze mówiąc wyobrażam sobie puszki, pędzel i ręczną zabawę - a jak to sie odbywa)Jeśli moje pytania są głupie to przepraszam ale jestem zupełnie ciemny z tematu obróbki drewna na konstrukcję.Z góry dziękuję za wszelkie rady i sugestie. Pozdrawiam Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 21 stycznia 2010 Udostępnij #12 Napisano 21 stycznia 2010 Cytat Witam ponownie,Chciałbym kontynuować wątek drewna na nasz dach.Obecnie plan jest taki aby ściąć drzewa teraz (jak puszczą mrozy i zejdzie śnieg). I teraz moje pytanie jak dalej postąpić z materiałem ?Czy bale odrazu ciąć na "klocki" czy pozostawić na razie nieobrobione ? nie okorowane ?Kiedy ciąć z długości (od razu, czy może już wogóle na budowie ?Czy impregnowanie teraz czy bliżej budowy ?Jak wygląda proces impregnowania i czy wykonuje go tartak czy robi się to samemu (ja to szczerze mówiąc wyobrażam sobie puszki, pędzel i ręczną zabawę - a jak to sie odbywa)Jeśli moje pytania są głupie to przepraszam ale jestem zupełnie ciemny z tematu obróbki drewna na konstrukcję.Z góry dziękuję za wszelkie rady i sugestie. Pozdrawiam Rozwiń Drzewo po ścięciu należy możliwie szybko pociąć w tartaku i poddać suszeniu. Elementy na długości przycina się już w czasie montażu więźby. Wysuszone drewno impregnuje się metodą zanurzeniową w odpowiednio długich wannach a jeszcze lepiej metodą ciśnieniową w autoklawach. Link do komentarza
Bopet Napisano 26 stycznia 2010 Udostępnij #13 Napisano 26 stycznia 2010 Cytat Drzewo po ścięciu należy możliwie szybko pociąć w tartaku i poddać suszeniu. Elementy na długości przycina się już w czasie montażu więźby. Wysuszone drewno impregnuje się metodą zanurzeniową w odpowiednio długich wannach a jeszcze lepiej metodą ciśnieniową w autoklawach. Rozwiń Niby prosta rada, ale nie wiedziałbym jak się za to zabrać w sposób praktyczny Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 2 kwietnia 2010 Udostępnij #14 Napisano 2 kwietnia 2010 A kto wykonuje więźbę z suszonego drewna?! Chcąc tak robić drewno musiałoby się sezonować po ścięciu kilka lat tak jak płazy na chałupy góralskie. Dopiero z takiego drewna można by wycinać elementy konstrukcji więźby. Mokre drewno a dokładniej powietrzno suche nadaje się na więźbę. Elementy więźby można przygotować wcześniej (wystarczy miesiąc) i wysztaplować w celu przewiania. Pozdrawiam. Link do komentarza
bobu62 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #15 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat A kto wykonuje więźbę z suszonego drewna?! Chcąc tak robić drewno musiałoby się sezonować po ścięciu kilka lat tak jak płazy na chałupy góralskie. Dopiero z takiego drewna można by wycinać elementy konstrukcji więźby. Mokre drewno a dokładniej powietrzno suche nadaje się na więźbę. Elementy więźby można przygotować wcześniej (wystarczy miesiąc) i wysztaplować w celu przewiania. Pozdrawiam. Rozwiń Wykonawca którego ja znalazłem proponuje drewno nie dość że suszone to strugane Link do komentarza
majster2008 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #16 Napisano 3 kwietnia 2010 witam przeważnie więźbę robi się z drewna mokrego które tydzień temu rosło w lesie suszenie drewna na więźbę będzie drogie w przypadku Stforek(Łukasz) proponuje ci ściąć drzewa jak najszybciej teraz drzewo przerób na potrzebne ci belki deski itd ułóż w zadaszonym miejscu ale przewiewnym a impregnacje zrób przed montażem pytanie dlaczego tak bo drewno pocięte leżące będzie powoli ci schło niema teraz jeszcze temperatur wysokich pogoda powoli podnosi temperaturę więc drewno schnie powoli i może mniej się wykręcać Link do komentarza
bobu62 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #17 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat witam przeważnie więźbę robi się z drewna mokrego które tydzień temu rosło w lesie suszenie drewna na więźbę będzie drogie w przypadku Stforek(Łukasz) proponuje ci ściąć drzewa jak najszybciej teraz drzewo przerób na potrzebne ci belki deski itd ułóż w zadaszonym miejscu ale przewiewnym a impregnacje zrób przed montażem pytanie dlaczego tak bo drewno pocięte leżące będzie powoli ci schło niema teraz jeszcze temperatur wysokich pogoda powoli podnosi temperaturę więc drewno schnie powoli i może mniej się wykręcać Rozwiń W moim obecnym domu miałem wykonaną więźbę z drewna zbyt słabo wysuszonego i mój wniosek jest traki że w nowym domu na pewno nie popełnię tego błędu. Czy jest aż tak droższe? Przy 10m3 na dach wyjdzie 2000 do 2500 róznicy i tu takiej oszczędności nie będę robił. Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #18 Napisano 3 kwietnia 2010 Jak się ma kasę to można suche, strugane a nawet klejonkę tylko po co?! Pozdrawiam. Link do komentarza
animus Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #19 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat A kto wykonuje więźbę z suszonego drewna?! Chcąc tak robić drewno musiałoby się sezonować po ścięciu kilka lat tak jak płazy na chałupy góralskie. Dopiero z takiego drewna można by wycinać elementy konstrukcji więźby. Mokre drewno a dokładniej powietrzno suche nadaje się na więźbę. Elementy więźby można przygotować wcześniej (wystarczy miesiąc) i wysztaplować w celu przewiania. Pozdrawiam. Rozwiń Najlepiej kupić drewno jak zaczyna się budowę domu ,lub nawet wcześniej .Miesiąc to trochę za mało na suszenie drewna na powietrzu ,ale jak się rozpoczyna budowę domu to do więźby jest tyle czasu żeby mogła wyschnąć .Zależy jeszcze w jakich miesiącach się ją suszy . Link do komentarza
animus Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #20 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat Niby prosta rada, ale nie wiedziałbym jak się za to zabrać w sposób praktyczny Rozwiń Rynna impregnacyjna na budowie !Kopiesz płytki rowek w ziemi odpowiedniej długości i głębokości ,usuwasz kamienie obsypujesz piaskiem .Wykładasz grubszą folią budowlaną w jednym kawałku ,końce wywijasz na wierzch obsypujesz lub obciążasz kamieniami .Wlewasz impregnat i można już zanurzać drewno . Link do komentarza
stokrotka.35 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #21 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat Rynna impregnacyjna na budowie !Kopiesz płytki rowek w ziemi odpowiedniej długości i głębokości ,usuwasz kamienie obsypujesz piaskiem .Wykładasz grubszą folią budowlaną w jednym kawałku ,końce wywijasz na wierzch obsypujesz lub obciążasz kamieniami .Wlewasz impregnat i można już zanurzać drewno . Rozwiń tej metody nie znałam odpada pędzlowanie Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #22 Napisano 3 kwietnia 2010 Tylko ile tego impregnatu potrzeba aby zapełnić np. ośmiometrowy rowek? Pozdrawiam. Link do komentarza
vega1 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #23 Napisano 3 kwietnia 2010 ile drewno musi się moczyć w tej kąpieli? Link do komentarza
bobu62 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #24 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat Jak się ma kasę to można suche, strugane a nawet klejonkę tylko po co?! Pozdrawiam. Rozwiń To nie jest kwestia kasy tylko rozsądku. Widze jak wygląda moja więżba która była niedosuszona. Więc dla mnie to głupia oszczedność i ti się zemści Link do komentarza
majster2008 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #25 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat To nie jest kwestia kasy tylko rozsądku. Widze jak wygląda moja więżba która była niedosuszona. Więc dla mnie to głupia oszczedność i ti się zemści Rozwiń witam tu 2500 tam 1000 to ile budowa kosztuje ? tartaki nie składują drewna tylko przecierają i sprzedają a bubu62 co takiego złego masz na obecnej więźbie Link do komentarza
bobu62 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #26 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat witam tu 2500 tam 1000 to ile budowa kosztuje ? tartaki nie składują drewna tylko przecierają i sprzedają a bubu62 co takiego złego masz na obecnej więźbie Rozwiń Biężba tak się wypaczyła że wykonczenie poddasza po paru latach nie bylo zbyt proste Link do komentarza
majster2008 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #27 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat Biężba tak się wypaczyła że wykonczenie poddasza po paru latach nie bylo zbyt proste Rozwiń witam to co piszesz jest przyczyną naj prawdopodobnie drewnem źle wyciętym z pnia drewno suszone też sie skręci jak źle jest wycięte Link do komentarza
labas Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #28 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat witam to co piszesz jest przyczyną naj prawdopodobnie drewnem źle wyciętym z pnia drewno suszone też sie skręci jak źle jest wycięte Rozwiń I tu macie rację gazdo. Link do komentarza
majster2008 Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #29 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat I tu macie rację gazdo. Rozwiń ja panocku tak co myślał ino oni ni mają racji Link do komentarza
animus Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #30 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat Tylko ile tego impregnatu potrzeba aby zapełnić np. ośmiometrowy rowek? Pozdrawiam. Rozwiń Praktycznie wkłada się ile się zmieści i dolewa się preparat jeżeli drewno wypije ,na początku trzeba wlać preparat po włożeniu drewna przecież nikt nie będzie liczył ile trzeba nalać szerokość +wysokość + długość = ? m3 = 1000litrów (- m3 elementu zanurzonego )Czyli przykładowo rowek 0,20 m x 0,20 m x 8m =0.320 m3 zanurzamy 3 krokwie 0,20m x 0,06m x 8mb =0,096 m3 x 3szt 0,288m30,320m3 - 0,288 m3 = 0.032 m3 = 32 litry w momencie wyjęcia drewna z preparatu wkłada się patyki pod spód i czeka aż ścieknie nadmiar do rynny Żeby wykorzystać preparat do końca ostatnie elementy zanurza się tylko częściowo i obraca się je w rynnie aż do zużycia .Jeżeli nadal mamy resztki preparatu na dnie można przecedzić wlać do bańki wymalować go w trakcie przycinania i robienia czopów na odsłonięte z pozbawione impregnatu końce zamki itd. Link do komentarza
animus Napisano 3 kwietnia 2010 Udostępnij #31 Napisano 3 kwietnia 2010 Cytat ile drewno musi się moczyć w tej kąpieli? Rozwiń To jest teoria !Skuteczność impregnacji zależy w głównej mierze od :głębokości przesycenia drewna impregnatem a ona z kolei zależy od:-właściwości środka impregnacyjnego-metody impregnacji, temperatury i czasu nasycenia-wilgotności drewna, nie powinna być wyższa niż 18–20%-rodzaju drewnaImpregnacja poprzez moczenie:„Kąpiel zimna” – Czas zabiegu (w roztworze o temp. +20°Ci przy stężeniu roztworu 30%) uzależniony jest od przekroju drewnai obliczany wg wzoru: T=a²/25, gdzie:a – najmniejszy wymiar przekroju w cmT – czas trwania zabiegu w godzinach.W warunkach placu budowy, gdzie trudno jest ściśle spełnićwymagania impregnacji przez zanurzenie (np. ze względuna temperaturę otoczenia), polecamy wydłużyć uzyskany czastrzykrotnie:Najmniejszy wymiar 2 cm- Minimalny czas kąpieli 30 minut6 cm -Minimalny czas kąpieli 4,5 godziny14 cm-Minimalny czas kąpieli 24 godzinyMożna też „Kąpiel gorąco-zimna” – Drewno zanurzać w 30% roztworzeimpregnatu o temp. ok. 60°C przez ok. 2 godziny, następnie przenieśćdo roztworu o identycznym stężeniu, ale temp. ok. 15-20°Ci utrzymywać w kąpieli przez minimum 5 godzin.A teraz praktyka !Tartak w ogóle nie moczy drewna w rynnie tylko wkłada żeby drewno zabrudziło się kolorem i było widać że jest po impregnacji .Stosuje bejcę sól kuchenną i wodę w stężeniu na przysłowiowe "oko " .Nieraz leje tylko bejcę i wodę chodzi o zmianę koloru i tyle Drewno w tartaku jest mokre i nie wchłonie praktycznie niczego Cena w tartaku za drewno po impregnacji jest większa i o to chodzi Sami musicie zdecydować co wybrać i ile moczyć Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 4 kwietnia 2010 Udostępnij #32 Napisano 4 kwietnia 2010 Cytat Biężba tak się wypaczyła że wykonczenie poddasza po paru latach nie bylo zbyt proste Rozwiń O czym Ty piszesz?! Skąd takie wnioski? A na jakiej podstawie twierdzisz, że to wina więźby? Pozdrawiam. Link do komentarza
bobu62 Napisano 4 kwietnia 2010 Udostępnij #33 Napisano 4 kwietnia 2010 Cytat O czym Ty piszesz?! Skąd takie wnioski? A na jakiej podstawie twierdzisz, że to wina więźby? Pozdrawiam. Rozwiń Ze świeżego drewna można robić palety, a nie więżbę. Dawanie takich porad forumowiczom nie jest przyzwoite. Oczywiście nawet drewno z sinizna na wskroś i bez impregnacji się nadaje ale ja pod takim dachem nie chciałbym spać! Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 4 kwietnia 2010 Udostępnij #34 Napisano 4 kwietnia 2010 Cytat ...Dawanie takich porad forumowiczom nie jest przyzwoite. Rozwiń Różnica pomiędzy nami jest taka, że ja jestem praktykiem i czytelnie podpisuje swoje wypowiedzi a ty nie mając wiedzy wyciągasz fałszywe wnioski no i nie masz odwagi czytelnie się pod nimi podpisać. Nie pisz więc co jest przyzwoite. Pozdrawiam. Link do komentarza
bobu62 Napisano 4 kwietnia 2010 Udostępnij #35 Napisano 4 kwietnia 2010 Cytat Różnica pomiędzy nami jest taka, że ja jestem praktykiem i czytelnie podpisuje swoje wypowiedzi a ty nie mając wiedzy wyciągasz fałszywe wnioski no i nie masz odwagi czytelnie się pod nimi podpisać. Nie pisz więc co jest przyzwoite. Pozdrawiam. Rozwiń Nie chciałbym aby tak dogmatycznie wypowiadający się praktyk robił mi dach, ponieważ o wiedzy teoretycznej praktyka mógłbym się dowiedzieć zbyt późno. Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 4 kwietnia 2010 Udostępnij #36 Napisano 4 kwietnia 2010 Nie mam najmniejszego zamiaru wykonywać Ci cokolwiek, odnoszę się jedynie do Twoich niekompetentnych wypowiedzi i w dodatku nie popartych żadnymi merytorycznymi argumentami. Pozdrawiam. Link do komentarza
retrofood Napisano 6 kwietnia 2010 Udostępnij #37 Napisano 6 kwietnia 2010 Cytat Rynna impregnacyjna na budowie !Kopiesz płytki rowek w ziemi odpowiedniej długości i głębokości ,usuwasz kamienie obsypujesz piaskiem .Wykładasz grubszą folią budowlaną w jednym kawałku ,końce wywijasz na wierzch obsypujesz lub obciążasz kamieniami .Wlewasz impregnat i można już zanurzać drewno . Rozwiń A jeszcze lepiej zbić taką wannę z desek, mogą być nieheblowane i tak samo wyłożyć ją folią. Mamy trochę mniejsze wymiary i możemy ustawić w dowolnym miejscu. Link do komentarza
retrofood Napisano 6 kwietnia 2010 Udostępnij #38 Napisano 6 kwietnia 2010 Cytat To nie jest kwestia kasy tylko rozsądku. Widze jak wygląda moja więżba która była niedosuszona. Więc dla mnie to głupia oszczedność i ti się zemści Rozwiń Normalny ciesla po dwóch dniach zorientuje się, czy drewno będzie kręcić i czy nadaje się na więźbę.Ktoś tu pisał, że mokre drewno gorzej się obrabia. Jest na odwrót, łatwiej.No i patrzę na daty, posty pisane w zimie, a tu rady, że trzeba zaraz po scięciu obrabiać... Mozna, ale przez zimę z drewnem się nic nie dzieje, można obcinać od razu, można na wiosnę, np. teraz obrobić scięte w listopadzie, czy grudniu. Link do komentarza
norbiwolow Napisano 6 kwietnia 2010 Udostępnij #39 Napisano 6 kwietnia 2010 lub opryskiwacz ciśnieniowy ( 5 litrowy ) taki jak do chwastów na ogródek i lecisz z impergnatem - jednak wanna ziemna bedzie lepsza - tak aby drewno poleżało po 1 dniu w takim impregnacie i potem ładnie je posztamplować aby nie wyginało a owiewało powietrze sam myslałem o opcji zakupu drewna prosto z lasu ale jak policzyłem wszelkie koszty to wyszło niewiele taniej niz w tartaku a ile bym musiał logistycznie sie przy opcji lesnej narobic potrzebuje jakies 11m3 z łatami i kontrłatamijakies 700zł za 1 m3 czyli 7700 za całośćw lesie zakup drzewa to jakies 200zł za 1m3 - potrzeba kupic jakies 20-22m3 - czyli idzie jakies 4000transport - od razu do mnie - z 500 złtrak mobliny - 70 zł za 1m3 gotowej wieżby - 800 zł ( podobno nie robią takim trakiem łat i kontrłat ) dodatkowy koszt ??? impregnacja ???? kosztowo nie wiem jak trzeba liczyć jak 1000 zł róznicy by wyszło to max ile dałoby się oszczedzić a roboty, logistyki, kordynacji telefonów Link do komentarza
animus Napisano 7 kwietnia 2010 Udostępnij #40 Napisano 7 kwietnia 2010 Cytat lub opryskiwacz ciśnieniowy ( 5 litrowy ) taki jak do chwastów na ogródek i lecisz z impergnatem - jednak wanna ziemna bedzie lepsza - tak aby drewno poleżało po 1 dniu w takim impregnacie i potem ładnie je posztamplować aby nie wyginało a owiewało powietrze sam myslałem o opcji zakupu drewna prosto z lasu ale jak policzyłem wszelkie koszty to wyszło niewiele taniej niz w tartaku a ile bym musiał logistycznie sie przy opcji lesnej narobic potrzebuje jakies 11m3 z łatami i kontrłatamijakies 700zł za 1 m3 czyli 7700 za całośćw lesie zakup drzewa to jakies 200zł za 1m3 - potrzeba kupic jakies 20-22m3 - czyli idzie jakies 4000transport - od razu do mnie - z 500 złtrak mobliny - 70 zł za 1m3 gotowej wieżby - 800 zł ( podobno nie robią takim trakiem łat i kontrłat ) dodatkowy koszt ??? impregnacja ???? kosztowo nie wiem jak trzeba liczyć jak 1000 zł róznicy by wyszło to max ile dałoby się oszczedzić a roboty, logistyki, kordynacji telefonów Rozwiń Trzeba uważać na drewna z traku taśmowego (trak mobilny Wood-Mizer) .Drewno wycięte na taśmowce może być strasznie nierówne trzeba się upewnić czy robią to dobrze ( suwmiarką ).Jeżeli jednak znajdziemy fachowców ,którzy przetrą dobrze drewno na takim traku to da to spore oszczędności .Im więcej cięć jednej kłody tym więcej trocin. Trak taśmowy ma o wieje cieńszy rzaz i dlatego mniej drewna idzie w trociny. Tarcie na zwykłym traku to uzysk z 1 m3 -ok. 40-50% drewna Tarcie na taśmówce to uzysk z 1 m3 ok. 60-68% drewnaPrzy tradycyjnym traku .-trzeba kupić 22 m3 x 47% daje około 11 m3 potrzebnego do budowy więźby.Przy Wood-Mizerze -trzeba kupić 17m3 x 65% daje około 11 m3 potrzebnego do budowy więźby Laty i kontrłaty są najbardziej narażone na wilgoć oraz gnicie najlepiej kupić je oddzielnie i impregnowane w autoklawie . Link do komentarza
Ryba5670 Napisano 18 kwietnia 2010 Udostępnij #41 Napisano 18 kwietnia 2010 Witam. Końcem zimy, początkiem jest najlepiej ścinać drzewa bo jeszcze soków nie puszczają. Jeśli się posiada własny las to koszt jest niewielki, gorzej było z wyciągnięciem drzewa z lasu ( znajdowały się w skarpach i był potrzebny specjalny sprzęt - koszt około 500 zł za 4 godziny pracy, 11 sztuk). Najlepiej jest przetransportować drzewa z lasu do tartaku jeśli jeszcze jest śnieg żeby kora nie wypaćkała sie w błocie i nie zniszczyć drogi (koszt 100-200 zł zależy od odległości). Później zostaje pocięcie drzewa na krokwie, w moim przypadku powierzchnia dachu 220 m2, dach dwuspadowy pod dachów, krokwie od 4 do 9 metrów. Na cały dach wystarczyło 16 m3 drzewa ( 11 jodeł każda około 25 metrów) i poza tym jeszcze zostało dużo desek które na pewno wykorzystam podczas budowy (koszt ok 1400 z l). Właśnie jestem na etapie układania krokwi tak żeby sobie po leżakowały do jesieni i wtedy zacznę myśleć o impregnowaniu albo może na wiosnę. Uważam że bardzo dużo można zaoszczędzić na drewnie na dach jeśli się ma ochotę tym zająć. Ceny z 2010 roku Podkarpacie.Pozdrawiam Link do komentarza
brzoza Napisano 19 kwietnia 2010 Udostępnij #42 Napisano 19 kwietnia 2010 Cytat ... Właśnie jestem na etapie układania krokwi tak żeby sobie po leżakowały do jesieni i wtedy zacznę myśleć o impregnowaniu albo może na wiosnę ... Rozwiń impregnuj dopuki mokre /łatwiej sól wniknie głębiej w drewno/ p.s.tez ciąłem z własnego lasu, tez jodła i tez podkarpacie Link do komentarza
waycha Napisano 19 kwietnia 2010 Udostępnij #43 Napisano 19 kwietnia 2010 Witam wszystkich serdecznie.Czytając wasze wypowiedzi można wiele się dowiedzieć ale każdy przypadek należy do indywidualnego rozpatrzenia. Myślę, że i w moim przypadku nie dostanę konkretnej odpowiedzi ale chętnie posłucham waszych opinii.Więc u mnie sprawa wygląda tak: właśnie miałem dziś jechać do lasu ścinać drzewo na dach (posiadam własny las tzw. ”chłopski”) więc niektórzy chyba wiedza o co mi chodzi po prostu drzewo z takiego lasu nie jest tak dobre jak z „państwowego”. Mój wujek odradził mi cięcie teraz ponieważ drzewo po pocięciu i ułożeniu go do schnięcia pokręci się chyba że jak stwierdził „najadę na niego czołgiem”. Z drugiej strony uważam, że jeśli przetrę drzewo na miesiąc przed robieniem dachu to po pierwsze słabo się zaimpregnuje bo będzie mokre, a po drugie po zrobieniu dachu i tak się pokręci i jak ktoś wcześniej zauważył będzie problem z poddaszem. I to jest problem który mnie nurtuje. Jak to być może jest u was?Kolejna rzecz jaka mi się nasuwa to problem impregnacji.Ktoś wcześniej napisał że najlepiej impregnować przy wilgotności drzewa 18-20%A później z kolei że: Cytat impregnuj dopuki mokre /łatwiej sól wniknie głębiej w drewno/ Rozwiń Więc jak to jest może ktoś to wytłumaczyć?Moje ostatnie pytanie do szanownych forumowiczów cieśla wyliczył że na dach potrzebuje 7,5 m3 drzewa. Ile muszę ściąć drzew w m3 żeby wystarczyło na wycięcie tych 7,5 m3. Gdzieś usłyszałem że drugie tyle surowego drzewna co w projekcie czyli 15m3. Czy zgadzacie się z tym? Pozdrawiam Mateusz Link do komentarza
Ryba5670 Napisano 19 kwietnia 2010 Udostępnij #44 Napisano 19 kwietnia 2010 Witam.16 m3 drzewa wystarczyło na cały dach, nawet ostatnie dwa klocki zostały pocięte na deski. Z sumowałem całe zestawienie drewna jakie otrzymałem z tartaku (krokwie i nie tylko) i wyszło prawie 6 m3. Reszta to deski, resztki które sie przydadzą podczas budowy i obrzynki do palenia. Sądzę iż cieśla ma racje i potrzebujesz około 15 m3 drzewa. Ja wycinkę przeprowadzałem z mojego dziadka lasu i jest bardzo dobre na połać. Właśnie dziś się zajmowałem układaniem go. Trzeba tylko pamiętać żeby krokwie leżały na równej płaszczyźnie ( nie musi być wypoziomowana żeby było równa) i szefu z tartaku doradził mi żebym pozbijał gwoździkami jak będę układał w tym samym odstępie to będę miał pewność że wszystkie będą prosto leżały. Jeśli chodzi o impregnacje to dopiero po wyschnięciu drzewa czyli na wiosnę 2011. Polecam wycinkę z lasu. Fajne doświadczenie i czujesz że sam budujesz własny dom.Pozdrowienia Link do komentarza
animus Napisano 19 kwietnia 2010 Udostępnij #45 Napisano 19 kwietnia 2010 Cytat Kolejna rzecz jaka mi się nasuwa to problem impregnacji.Ktoś wcześniej napisał że najlepiej impregnować przy wilgotności drzewa 18-20%A później z kolei że:impregnuj dopuki mokre /łatwiej sól wniknie głębiej w drewno/Więc jak to jest może ktoś to wytłumaczyć? Rozwiń Zastanów się czy materiał nasączony wodą czyli (świeże drewno ) wchłonie jeszcze impregnat . Link do komentarza
waycha Napisano 19 kwietnia 2010 Udostępnij #46 Napisano 19 kwietnia 2010 Ok. Problem ilości rozwiązany i impregnacji raczej też. Sumując: jeśli zetnę drzewo teraz i będę go suszył i istnieje szansa że się pokręci. Bo jak pisałem wcześniej za radą wujka zrezygnowałem z cięcia (twierdzi że pracował przy budowie niejednego dachu w naszym rejonie i drzewo z "chłopskiego" jest kiepskie do suszenia). Pozostaje budowa dachu z mokrego drzewa co jest jednoznaczne że drzewo nie będzie dobrze zaimpregnowane Wuj może dobrze radzi ale przecież drzewo będzie na dachu mokre też musi wyschnąć i pewnie się odkształci, i jak potem poddasze wykończyć na krzywych krokwiach?Może ktoś z was robił dach z mokrego drewna i może się wypowiedzieć? Będę wdzięczny PS. jeśli ktoś chce w załączniku fajny przelicznik w .xlsx drzewa ściętego na m3. Trzeba tylko znać obwód kłody w środkowej części i jej długość. [attachment=5266:Przelicznik.zip] Przelicznik.zip Przelicznik.zip Link do komentarza
animus Napisano 19 kwietnia 2010 Udostępnij #47 Napisano 19 kwietnia 2010 Cytat Ok. Problem ilości rozwiązany i impregnacji raczej też. Sumując: jeśli zetnę drzewo teraz i będę go suszył i istnieje szansa że się pokręci. Bo jak pisałem wcześniej za radą wujka zrezygnowałem z cięcia (twierdzi że pracował przy budowie niejednego dachu w naszym rejonie i drzewo z "chłopskiego" jest kiepskie do suszenia). Pozostaje budowa dachu z mokrego drzewa co jest jednoznaczne że drzewo nie będzie dobrze zaimpregnowane Wuj może dobrze radzi ale przecież drzewo będzie na dachu mokre też musi wyschnąć i pewnie się odkształci, i jak potem poddasze wykończyć na krzywych krokwiach?Może ktoś z was robił dach z mokrego drewna i może się wypowiedzieć? Będę wdzięczny PS. jeśli ktoś chce w załączniku fajny przelicznik w .xlsx drzewa ściętego na m3. Trzeba tylko znać obwód kłody w środkowej części i jej długość. [attachment=5266:Przelicznik.zip] Rozwiń A dlaczego upierasz się że z mokrego musisz budować nie dość że się i tak pokręci to i powygina się pod ciężarem dachu .a co z impregnacją ?Drewno przecieraj jak najdłuższe się da .Drewno np. krokwie układasz w sztaple na przekładkach pożycz gdzieś bandownicę i taśmę i co metr spinasz na długości oraz na końcach cały sztapel następnie na wierzchu robisz daszek z obladrów i tyle .Po sezonowaniu przebierzesz tniesz na potrzebne wymiary z nadmiarem , jeżeli z kilku elementów zrobi się śmigło lub narty Małysza tniesz na mniejsze elementy takie też są potrzebne do budowy dachu w ten sposób zginie krzywizna . Link do komentarza
Witand - pokrycia dachowe Napisano 19 kwietnia 2010 Udostępnij #48 Napisano 19 kwietnia 2010 Wilgotne drewno lepiej wchłonie solny impregnat (wyrównywanie stężeń). Pozdrawiam. Link do komentarza
PeZet Napisano 20 kwietnia 2010 Udostępnij #49 Napisano 20 kwietnia 2010 Cytat Wilgotne drewno lepiej wchłonie solny impregnat (wyrównywanie stężeń). Pozdrawiam. Rozwiń To jest bardzo przydatna informacja. Serdecznie dziękuję, choć nie ja byłem adresatem. Link do komentarza
waycha Napisano 20 kwietnia 2010 Udostępnij #50 Napisano 20 kwietnia 2010 Dziękuje animus chyba znowu uratowałeś komuś dach.Zapomniałem o bandownicy i taśmie. wydaje mi się że to powinno pomóc.Jeszcze jedno pytanie kiedy poza wczesna wiosna i zima można jeszcze ciąć drzewo?czy teraz nie jest już za późno? Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się