Skocz do zawartości

Ile naprawdę kosztuje ogrzewanie i chłodzenie pompą ciepła?


Recommended Posts

Gość Mateusz
Po 3 latach doświadczenia w domu 100m2, ocieplonego; 20cm ściany, 15 podłoga, 25 strop, dom parterowy wszędzie podłogówka, brak grzejników, zużyty prąd to 8500KWH, pompa ciepła Danfoss gruntowa DHP-H Opti Pro 8 KW, czyli pobór to 2833KWH rocznie a to daje 1980zł rocznie. Nie wydaje mi się by pompa powietrzna mogła to zrobić za mniej niż 3-4k rocznie
Link do komentarza
Gość Robert
Na takie ogrzewania domu jak pompa ciepła stać 2% społeczeństwa . Na ogrzewanie gazem 20-30%. Reszta będzie palić węglem , eko-groszkiem , może pelletem i jeszcze przez kilkadziesiąt lat mało się zmieni.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość obywatel
Pompa ciepła ok tylko nie doś ze społeczeństwo biedne to jeszcze rozumu nie używa... ale cóż władza też nie myśli w swoich poczynaniach wiec jak to mówią przykład idzie z góry najpierw było ze 65lat to bzdura obniżyli do 60lat a teraz namawiają zeby pracować do 65 bo nikomu nie pasuje zeby umierac z głodu na emeryturze za 1400zł
Link do komentarza

Moim zdaniem już w ciągu najbliższych 3 - 4 lat wiele się zmieni, bo powchodzą w życie zapisy uchwał antysmogowych i ludzie będą po prostu musieli powymieniać źródła ciepła. Wiadomo, że termomodernizacja stanowi dla ludzi duży koszt, ale przypuszczam, że wielu z nich nawet nie wie, że może na ten cel otrzymać dotacje. Ci naprawdę najbiedniejsi również takie wsparcie mogą otrzymać, bo w ramach programu Stop Smog mieszkańcy gmin mogą dostać w formie bezzwrotnej dotacji nawet do 100 proc. kosztów przedsięwzięcia. Pytanie czy o tym wiedzą... 

To też nie jest tak, że pompę ciepła można wstawić wszędzie, bo nikt przy zdrowych zmysłach w nieocieplonym i "dziurawym" domu tego nie zrobi. Obniżanie zapotrzebowania na energię w budynkach jest tak naprawdę kluczowe i po tym dobór ekologicznego źródła ciepła. 

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Gość Slaw
Mam domek . I waham się czy pompa ciepła jest dobrym rozwiązaniem . Używam pieca gazowego . Niew wiem czy dobrze rozumuję kalkulując opłacalność ale jeżeli z 1m3 gazu otrzymuję około 10,8kW energii (przyjmijmy dla póżniejszych wyliczeń 9kW) i koszt za 1m3 to 1,3zł. By pompa wyprodukowała tyle samo energii gdy COP pompy jest =3 to należy 9kW podzielić przez 3 co daje nam pobór prądu 3kW i przy koszcie za 1kW 60gr otrzymujemy 1,8zł idąc tym tropem dalej by osiągnąć koszt podobny do gazu musielibyśmy mieć COP wyższy . Dla mojego budynku zapotrzebowanie na ciepło jest stałe bez względu na źródło zasilania. Czy dobrze wyliczam ?
Link do komentarza
23 godziny temu, Gość Slaw napisał:

Mam domek . I waham się czy pompa ciepła jest dobrym rozwiązaniem . Używam pieca gazowego . Niew wiem czy dobrze rozumuję kalkulując opłacalność ale jeżeli z 1m3 gazu otrzymuję około 10,8kW energii (przyjmijmy dla póżniejszych wyliczeń 9kW) i koszt za 1m3 to 1,3zł. By pompa wyprodukowała tyle samo energii gdy COP pompy jest =3 to należy 9kW podzielić przez 3 co daje nam pobór prądu 3kW i przy koszcie za 1kW 60gr otrzymujemy 1,8zł idąc tym tropem dalej by osiągnąć koszt podobny do gazu musielibyśmy mieć COP wyższy . Dla mojego budynku zapotrzebowanie na ciepło jest stałe bez względu na źródło zasilania. Czy dobrze wyliczam ?

Nie do końca bo mając PC nie płacisz abonamentu gazowego i przeglądu kominiarskiego. Kotły gazowe są urzadzeniami emisyjnymi bo gaz jest paliwem kopalnym i będę eliminowane w ciągu kilku lat poprzez dokałdanie opłat i innych upierdliwosci. Jeżlei na razie wszystko działa a koszty są akceptowalne to nic nie rób a jak nie to weź pompe ciepła. 

Link do komentarza
23 godziny temu, Gość Slaw napisał:

Mam domek . I waham się czy pompa ciepła jest dobrym rozwiązaniem . Używam pieca gazowego . Niew wiem czy dobrze rozumuję kalkulując opłacalność ale jeżeli z 1m3 gazu otrzymuję około 10,8kW energii (przyjmijmy dla póżniejszych wyliczeń 9kW) i koszt za 1m3 to 1,3zł. By pompa wyprodukowała tyle samo energii gdy COP pompy jest =3 to należy 9kW podzielić przez 3 co daje nam pobór prądu 3kW i przy koszcie za 1kW 60gr otrzymujemy 1,8zł idąc tym tropem dalej by osiągnąć koszt podobny do gazu musielibyśmy mieć COP wyższy . Dla mojego budynku zapotrzebowanie na ciepło jest stałe bez względu na źródło zasilania. Czy dobrze wyliczam ?

Podsyłam ciekawy artykuł niezależnego eksperta o EP i czy wszystko w domu może być na prąd. Polecam szczególnie pierwszy "rozdział", który może być odpowiedzią na Twoje pytanie. https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/51137-czy-wszystko-w-domu-moze-dzialac-na-prad

Fragment "Od 2021 roku wymagania będą bardziej rygorystyczne - wskaźnik EP nie może przekraczać 70 kWh/m² na rok. Spełnienie tych wymagań przy użyciu aktualnie dostępnych materiałów i technologii nie sprawia projektantom i wykonawcom budynków większych problemów, ale zależy też w znacznym stopniu od planowanego sposobu ogrzewania, co w przypadku wykorzystania jako podstawowego źródła energii elektrycznej, wymaga zastosowanie dodatkowych rozwiązań ograniczających zużycie nieodnawialnej energii pierwotnej."...dalej doczytaj.

Link do komentarza
59 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Podsyłam ciekawy artykuł niezależnego eksperta o EP i czy wszystko w domu może być na prąd. Polecam szczególnie pierwszy "rozdział", który może być odpowiedzią na Twoje pytanie. https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/51137-czy-wszystko-w-domu-moze-dzialac-na-prad

Fragment "Od 2021 roku wymagania będą bardziej rygorystyczne - wskaźnik EP nie może przekraczać 70 kWh/m² na rok. Spełnienie tych wymagań przy użyciu aktualnie dostępnych materiałów i technologii nie sprawia projektantom i wykonawcom budynków większych problemów, ale zależy też w znacznym stopniu od planowanego sposobu ogrzewania, co w przypadku wykorzystania jako podstawowego źródła energii elektrycznej, wymaga zastosowanie dodatkowych rozwiązań ograniczających zużycie nieodnawialnej energii pierwotnej."...dalej doczytaj.

W domach już użytkowanych to dotrzymanie warunków w zakresie  EP na prawdę są najważniejsze. 

Edytowano przez gawel (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Witam mam pompę ciepła nie split 12kw, dom 180m myślę że dobrze ocieplony , w sezonie zimowym zużyła około 6000kw. Jak widzę opisy że zużywa jakieś 2000-3000kw. Za sezon to jakieś bajki. Nastawa 22⁰C dzień i 21⁰C noc. Może instalator coś zrobił nie tak. Poprostu się wykopałem ,tyle kasy wsadzone jak krew w piach. Nie wiem co z tym zrobić?
Link do komentarza
10 godzin temu, Gość Bob napisał:

Witam mam pompę ciepła nie split 12kw, dom 180m myślę że dobrze ocieplony , w sezonie zimowym zużyła około 6000kw. Jak widzę opisy że zużywa jakieś 2000-3000kw. Za sezon to jakieś bajki. Nastawa 22⁰C dzień i 21⁰C noc. Może instalator coś zrobił nie tak. Poprostu się wykopałem ,tyle kasy wsadzone jak krew w piach. Nie wiem co z tym zrobić?

Jakoś z tym żyć, jak sobie pościeliłeś tak i masz. Teraz chyba najpierw zasięgniesz porady warto, i nic to nie kosztuje. 12 kw to zapotrzebowanie na ciepło dla trzykrotnie większego domu, po prostu pc nie schodzi poniżej pewnej mocy np 1,2 kW i takie zużycie. 

 

A jakiego się spodziewałeś zużycia, jaki był koszt pc i wodnej podłogówkę i z jakim innym rodzajem ogrzewania to porównywałeś czy tylko z sąsiadem? 

 

BTW na otarcie łez powiem ze przynajmniej twoja pc się nie psuje , przynajmniej na razie. 

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość Karpiuk Stanisław
Proszę wyprowadzić mnie z błędu ….. Drewno , węgiel , gaz itd, …to jest energia uzyskujemy ją przez spalanie i ogrzewamy budynek Pompa ciepła energii nie wytwarza ….to jest urządzenie …..podwyższające temperaturę nośnika /powietrza/ zużywając prąd Pozdrawiam
Link do komentarza
A dlaczego nikt nie pisze o gigantycznych kosztachvcorocznego serwisu i jeszcze wiekszych po 5 latach???!!! Moze dlatego, ze producenci pomp ciepla maja zasade jak u termomiksa. Cena poczatkowa wysoka i 30% marży dla instalatorow i pośredników. I biznes kreci sie....
Link do komentarza
31 minut temu, Gość MW napisał:

A dlaczego nikt nie pisze o gigantycznych kosztachvcorocznego serwisu i jeszcze wiekszych po 5 latach???!!! Moze dlatego, ze producenci pomp ciepla maja zasade jak u termomiksa. Cena poczatkowa wysoka i 30% marży dla instalatorow i pośredników. I biznes kreci sie....

Rozumiem, że przepłaciłeś i ten post jest ku przestrodze. To oczywiście sarkazm z mojej strony. A dlaczego nikt nie pisze o kosztach ubezpieczenia samochodu i kosztach serwisu? Bo to oczywiste. Skoro coś się zepsuje to trzeba naprawić. Przecież nawet pompa ciepła może się zepsuć - co to znaczy GIGANTYCZNE KOSZTY SERWISU? O konkrety pytam.

Link do komentarza

Czy pisząc serwis masz na myśli coroczny przegląd? Też bardzo mnie interesuje co to znaczy gigantyczne koszty... Bo jeśli masz na myśli właśnie coroczne przeglądy, to po pierwsze warto je wykonać nie tyko w przypadku pomp ciepła, tylko w ogóle urządzeń grzewczych przed sezonem. Po drugie nie masz obowiązku ich wykonywać  - po prostu najwyżej stracisz gwarancję producencką.

(uwaga:  zgodnie z ustawą o f-gazach, wymagana jest kontrola szczelności jeśli ilość czynnika w układzie przekracza równowartość ekwiwalentu CO2 powyżej 5 ton w urządzeniach typu split, a 10 ton w urządzeniach typu monoblok)

A serwis.. no właśnie - zależy co się zepsuje.

 

 

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość Ryszard
Posiadam powietrzną pompę ciepła od roku. Pobór prądu przy 0 temperaturze 80 kwh na dobę. Przy temperaturze - 15 C pobór 130 kwh na dobę. Dom o powierzchni 150 m2, okna 3 szybowe. Wcześniej ogrzewałem ekogroszkiem cały sezon 4 tony i zastanawiam się czy nie wrócić do ogrzewania ekogroszkiem.
Link do komentarza

Ogrzewanie i chłodzenie pompą ciepła może kosztować symboliczną złotówkę. To nie marketing. Wystarczy odpowiednio zbilansować zapotrzebowanie domu na energię z wielkością instalacji PV.  W domu, o którym jest ten materiał filmowy zamontowano dodatkowo centrale rekuperacyjną. Wszystko jest idealnie dopasowane, co przełoży się na bardzo niskie koszty użytkowania. Nie musicie sugerować się marką. Wystarczy, że część z nas zmieni nastawienie.

 

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
3 godziny temu, retrofood napisał:

 

Masakra. To ponad 70 PLN dziennie. 2100,00 PLN na miesiąc.

 

Dnia 29.07.2021 o 22:03, Gość Ryszard napisał:

Przy temperaturze - 15 C pobór 130 kwh na dobę.

Masakra???

Pokaż mi ostatnio miesiąc, w którym od pierwszego do ostatniego dnia masz -15 stopni...

 

3 godziny temu, retrofood napisał:

2100,00 PLN na miesiąc

Tak rodzi się plotka...

Link do komentarza
48 minut temu, retrofood napisał:

Weź też pod uwagę wariant, że miesięcznie.

Biorę... w maju tyle nie wyjdzie... w lipcu też...

W bloku płacę jekieś tam kwoty/zaliczki okrągły rok, rozliczają dwa razy w roku... zimą więcej, latem mniej... czy jakoś tak... i nie wychodzi - dajmy na to 600 PLN x 12  miesięcy - tylko znacznie mniej...

Per saldo nie jest makabrycznie... chyba...

Link do komentarza
  • 5 tygodnie temu...
Dnia 18.09.2021 o 14:07, Gość Ziom napisał:

130kwh na dobę. Oznacza pobór instalacji ciągle na poziomie 5.5kW przez godzinę ? Pobor jakby UE było pompy ciepla tylko kocioł elektryczny.

Takie zużycie energii to chyba przy otwartych oknach i drzwiach lub przy bardzo niskim U przegród.przy trzaskających mrozach i przy nastawie temperatury w pomieszczeniach na 25 stopni. Mam punkt odniesienia i nie moge sobie takiego zużycia wyobrazić. Nawet jeśli ustawimy 11 kW przez 12 godzin grzania to i tak za dużo wychodzi przy "w miarę" ocieplonym budynku o powierzchni do ogrzania nawet 200 m2.

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
faktyczny koszt roczny za energię elektryczną wliczając koszt eksploatacji gruntowej pompy ciepła 12,5kW do ogrzewania budynku o powierzchni 180 m2 i przygotowywania CWU - to kwota około 5000 złotych
Link do komentarza
Gość MonaWisnia
jest tyle opinii, że już jestem głupia - buduję bliźniaka pod wynajem i wstępnie planowałam właśnie pompę ciepła tylko czy warto przy tych cenach ? Może ktoś mądrzejszy doradzi i powie na co zwrócić uwagę przy ewentualnym doborze????
Link do komentarza

Pompa ciepła faktycznie wiąże się z dużymi kosztami inwestycyjnymi, ale pytanie czy faktycznie dużo większymi od innych źródeł ciepła, gdyby wziąć pod uwagę wszystko co trzeba wziąć. Np. przy porównaniu z kotłem gazowym, biorąc pod uwagę pieniądze jakie należy przeznaczyć na projekt instalacji gazowej, wykonanie przyłącza, budowę komina oraz kotłowni (których pompa ciepła nie potrzebuje) oraz na zakup kotła kondensacyjnego, pompa ciepła wcale nie wychodzi dużo drożej. No ale... trzeba to też policzyć dla konkretnego przypadku zeby zobaczyć różnicę

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość Tradycjonalista
Z komentarzy ewidentnie rzuca się w oczy, że wielu nie umie czytać ze zrozumieniem a naczytało się art. z branży, gdzie wszystko w różowych kolorach się jawi. Mój sąsiad, jak i wielu znajomych założyli fotowoltaikę, jedni bo za drogo na tych pompach wychodzili, drudzy się do kosztów nie przyznawali, ale po jakimś czasie wypływało wszystko na wierzch. Ja mam 163m2 pow. uż. parter i poddasze, po podłodze ok. 200m2. Garażu i kotłowni nie ogrzewam, tj. ok. 30m2. Koszt zakupu węgla orzech na tę zimę to 2.6t * 850zł/t = 2210zł. Cena z sierpnia. Co roku to mi wystarcza + -. Nie korzystam z bojlera el. ani gazu. Okna pasywne, ocieplenie 12cm grafitu, cegła hadykówka, 25cm wełny na poddaszu, dom zamieszkały od 6 lat. Nie dam się póki co tej nowoczesności ogłupić. Pozdrawiam.
Link do komentarza
2 godziny temu, retrofood napisał:

 

Słusznie. Jeszcze się na furmankę przesiądź, auto to też zbyt wielka nowoczesność. I benzyna kosztuje. A przy furmance, kasztanka wypuści bąka ze trzy razy i pójdzieee! O tankowaniu zapomnisz. 

I masz rurę wydechową naprzeciwko twarzy kierowcy. 😜

Link do komentarza
36 minut temu, Gość Tradycjonalista napisał:

Odezwali się ci co tym handlują...

Luzik...

Ci dwaj na 100% nie tym nie handlują, tylko "merytorycznie' odpowiadają na Twój "merytoryczny", ale NIEEKOLOGICZNY post...

 

Nie daj się tej nowoczesności ogłupić i nadal pal węglem orzechem za 2210 zł za sezon...

 

 

Efekt? Proszę bardzo:

Screenshot_20211213-200839.thumb.png.c46d96e73a3240e5d35f3a1d48cd924b.png

 

To z wczoraj...

Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...

Jeżeli roczne zapotrzebowanie domu na ciepło wynosi 20000kwh to proszę o wyliczenie realnych kosztów ogrzewania dla gazu, pellet i powietrznej pompy ciepła. Nie wygląda to wesoło... Pompa ciepła nie wychodzi zbyt korzystnie.

 

Przy pompie ciepła że sprawnością średnioroczną cop 3.0 (bardzo optymistyczny średnio cop wychodzi na poziomie 2,5-2,8), łatwo wyliczyć, że potrzebujemy 6666,66 kwh, co daje kwotę ok 4666,67 zł przy koszcie 0,70 zł za kWh. Dobrze liczę?

 

Dzisiejsza cena gazu to 0,20 zł za kWh na moim rachunku dla celów domowych. Wartość ogrzewania przy kotle kondensacyjnym wyniesie więc 4000 zł. Przy założeniu, że kocioł ten ma sprawność choćby 90% to koszty wyniosą ok 4400 zł. Specem może nie jestem ale parametr kWh chyba do czegoś służy i zobowiązuje... Wyliczenia pellet i ekogroszku można wykonać podobnie biorąc od uwagę parametr kaloryczności i sprawności kotłów. Wg moich obliczeń, dziś to już horror.

Link do komentarza

Takie rozważania mogą być w miarę poprawne, ale pod warunkiem, że cena gazu nie zwiększy się. Największą korzyścią będzie zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie - termomodernizacja, optymalizacja odbioru ciepła przez system zarządzania ogrzewaniem. Słusznie napisałeś - dzisiejsza cena gazu......tona węgla skoczyła z 800-900 na 20000. Tak głośno myślę.

Link do komentarza

Przy prawidłowo dobranej pompie i niskotemperaturowej instalacji grzewczej w budynku średnia sprawność pompy w ciągu sezonu (SCOP) wyniesie 4 lub więcej. To daje jakieś 0,18 zł/kWh, przy cenie prądu 0,70 zł/kWh. To w sytuacji, gdy mamy podłogówkę lub inne ogrzewanie o temperaturze zasilania 35-40°C. W układzie z typowymi grzejnikami SCOP spadnie do ok. 3. Wtedy przy tej samej cenie prądu cena ciepła wyniesie ok. 0,23 zł/kWh.

Ale powiedzmy sobie szczerze - cena prądu rośnie i będzie rosnąć dalej. Dla gospodarstw domowych ten wzrost jest na razie sztucznie hamowany, dla przedsiębiorstw już nie. Ostatecznie i tak wszyscy ponosimy te koszty w postaci wyższych cen na towary i usługi. 

Natomiast bardzo bym się cieszył, gdyby energia z gazu kosztowała 0,20 zł/kWh. Obecnie w taryfie dla gospodarstw domowych używających gazu do ogrzewania budynku (W-3.6) po uwzględnieniu opłat cena wynosi jakieś 0,28-0,30 zł/kWh.

Te ceny też są sztucznie zaniżane dla gospodarstw domowych. A "politykę energetyczną" mamy taką, że zamiast gazu z Rosji kupujemy rosyjski gaz od Niemców. Tak więc na spadek cen bym nie liczył.

Link do komentarza
Nie bardzo rozumiem jakie znaczenie ma ocieplenie domu i sposób podawania ciepła w nim. Tak jak pisałem wcześniej nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, co nie znaczy, że nie rozumiem działania tych urządzeń. COP przy każdej pompie ulega zmniejszeniu przy zwiększeniu temperatury w instalacji co oraz zmniejszeniu temp źródła powietrza. Tudzież nawet dystrybutorzy pomp Panasonic i dokumentacja ich zawiera jasne dane na ten temat. Czyli najwyższy COP osiągniemy przy temp co w granicach 40 stopni i plusowej temp na zewnątrz, np 15 stopni - dotyczy to pompy powietrznej. U sąsiada pompa pokazuje pobór prostu na poziomie 4000kwh, a atestowany licznik podpory do pompy 4700kwh. Czyli COP realnie wyszedł 2,6, a nie jak pokazuje pompa 3,1. Dom nowy, ocieplony, temp ok 41 stopni, system ogrzewania podłogowo-grzejnikowy.
Link do komentarza

Żeby wiedzieć jaki był średni współczynnik sprawności w ciągu sezonu (SCOP) trzeba wiedzieć nie tylko ile energii elektrycznej pompa pobrała w ciągu sezonu, ale też ile ciepła przekazała. A do tego trzeba by mierzyć przepływ i temperaturę wody na zasilaniu i powrocie. To nie jest takie proste do opomiarowania.

Co do rozbieżności wskazań poboru prądu przez pompę i licznik to trzeba jeszcze sprawdzić czy układ pomiarowy w pompie uwzględnia pracę grzałki (jeśli taka jest). 

Link do komentarza
Dnia 4.05.2022 o 15:25, Gość Ntr napisał:

Jeżeli roczne zapotrzebowanie domu na ciepło wynosi 20000kwh to proszę o wyliczenie realnych kosztów ogrzewania dla gazu, pellet i powietrznej pompy ciepła. Nie wygląda to wesoło... Pompa ciepła nie wychodzi zbyt korzystnie.

 

Przy pompie ciepła że sprawnością średnioroczną cop 3.0 (bardzo optymistyczny średnio cop wychodzi na poziomie 2,5-2,8), łatwo wyliczyć, że potrzebujemy 6666,66 kwh, co daje kwotę ok 4666,67 zł przy koszcie 0,70 zł za kWh. Dobrze liczę?

 

Dzisiejsza cena gazu to 0,20 zł za kWh na moim rachunku dla celów domowych. Wartość ogrzewania przy kotle kondensacyjnym wyniesie więc 4000 zł. Przy założeniu, że kocioł ten ma sprawność choćby 90% to koszty wyniosą ok 4400 zł. Specem może nie jestem ale parametr kWh chyba do czegoś służy i zobowiązuje... Wyliczenia pellet i ekogroszku można wykonać podobnie biorąc od uwagę parametr kaloryczności i sprawności kotłów. Wg moich obliczeń, dziś to już horror.

Chcesz prosto porównać koszty ogrzewania? Zachęcam do skorzystania z naszego kalkulatora, który można pobrać w sekcji "Materiały dla profesjonalisty" na naszej stronie internetowej: https://www.viessmann.pl/pl/informacje-dla/projektanci-i-architekci.html

Można wpisać dane dot. swojego domu i porównać koszty ogrzewania dla różnych źródeł 

280376690_151483207416306_2299349211599645580_n.png

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...