Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa a duża przemarzalność gleby.


kn89

Recommended Posts

Napisano
Witam!
Przygotowuje sie do budowy domy (po zimie zaczynam) i pewien fachowiec zaproponowal mi lawe fundamentowa. Poczytalem troche i uznalem ze to nawet fajny pomysl. Tylko pojawia sie pewien problem na który zwrócił mi uwage teść a mianowicei przemarzalnośc gleby jest okolo 60 cm i w dodatku woda gruntowa w bardziej mokre lata jest równo z gruntem, a wiec tesciu twierdzi ze trzeba zrobic zwykle fundamenty i to przynajmniej takie z 1 metr w ziemie. I mam dlatego pytanie jak wyglada budowa plyty fundamentowej na takmi terenie czy sie oplaca i czy sie w ogole da.
Pozdrawiam
Krzysztof
Napisano
Jak masz takie cyrki z wodą to tylko trza zlecić badania geodecie i on Ci wskaże co i jak możesz a resztę to architekt czy projektant.
Napisano
No dobrze ale co takie badania mi dadza?? Wiem okolo jaka jest przemarzalnosc a stan wod gruntowych moge dokladnie sam okreslic bo mam przylegajacy przy dzialce row meriolacyjny i stan jaki jest w rowie tyle jest wody w gruncie. czasem w lato jest rowno z gruntem
Napisano
Cytat

No dobrze ale co takie badania mi dadza?? Wiem okolo jaka jest przemarzalnosc a stan wod gruntowych moge dokladnie sam okreslic bo mam przylegajacy przy dzialce row meriolacyjny i stan jaki jest w rowie tyle jest wody w gruncie. czasem w lato jest rowno z gruntem


Przemarzalność w Polsce jest 0,8 m i 1,2m tak podają źródła budowlane. A co badania dają?Ano to ,że nie przeinwestujesz budowy to raz a dwa dom będzie stał i się nie rozjedzie czy nie popęka a Ty będziesz spał spokojnie icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

stadion narodowy? icon_eek.gif icon_rolleyes.gif icon_lol.gif




wypisz wymaluj

Cytat

No dobrze ale co takie badania mi dadza?? Wiem okolo jaka jest przemarzalnosc a stan wod gruntowych moge dokladnie sam okreslic bo mam przylegajacy przy dzialce row meriolacyjny i stan jaki jest w rowie tyle jest wody w gruncie. czasem w lato jest rowno z gruntem




powie Ci na jakiej głębokości masz grunt nośny a do jakiej to domki z piasku
temat izolacji poruszymy jak będziesz już wiedział co i jak.
piwnica w takim terenie aczkolwiek możliwa zdaje się być przedsięwzięciem z góry przeinwestowanym
Napisano (edytowany)
Piwnicy nie chce bo wiem ze bez sensu.

Woda gruntowa jest na rowni z ziemia w mokre lata jak dlugo pada, bo row melioracyjny nie odprowadza wody. No i niestety wtedy robi sie bagno jak popada to tam nie moze zadne ciezsze auto wjechac przez 2-3 dni bo sie zapada.

Jesli chodzi o fundamenty i badania. Na mojej dzialce stal domek letniskowy ze sporym fundamentem i nie mial nawet popekanych scian stal tam z 20 lat i sam go rozwalalem ( fundament zostal) no i oczywiscie w okolo jest sporo domow mieszkalnych. Chyba ze sie sasiadow dopytywac jak tam wszystko wyglada... Edytowano przez kn89 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

...

Jesli chodzi o fundamenty i badania. Na mojej dzialce stal domek letniskowy ze sporym fundamentem i nie mial nawet popekanych scian stal tam z 20 lat i sam go rozwalalem ( fundament zostal) no i oczywiscie w okolo jest sporo domow mieszkalnych. Chyba ze sie sasiadow dopytywac jak tam wszystko wyglada...




żebym nie był posądzony o złośliwość , jednak odnoszę wrażenie że:
jesteś gotów zaryzykować parę set tys. zł imię ratowania kilkuset zł / o ile nic się działo nie będzie - czego Ci życzę to wyobraź sobie własny wq-w jak jednak coś by się dziać zaczęło.
Napisano
generlanie sasiedzi maja podniesiony delikatnie teren i ja tez w miejscu domu chce to zrobic. Ale pytanie najwazniejsze czy na takim terenie da sie budowac plyte fundamentowa czy musi byc normalny fundament a na to ewentualnie cos w rodzaju plyty
Napisano
Na gębę to się da.
Płyta wyniesiona ponad teren gruntu na odpowiedniej podbudowie przeciwwysadzeniowej,
ale równie dobrze może się okazać że jest potrzebny fundament osadzony na palach.
Tak nawodniony grunt będzie najprawdopodobniej bardzo niestabilny.
Dopiero badanie przeprowadzone przez Geotechnika określi przydatność podłoża dla celów projektowanej budowy.
Dopiero dane o rodzaju i "kondycji" gruntów pozwolą prawidłowo zaprojektować fundamenty.
Oszczędzanie na fundamentach ma przeważnie krótkie nogi, a w Twoim przypadku przy tak ciężkim gruncie nawet bardzo krótkie.
Napisano
Ale w jakich warunkach?
Przecież Ty na obecną chwilę nic nie wiesz na temat gruntu poza faktem że poziom wód gruntowych jest bardzo wysoki. Chyba że jednak coś wiesz a nie chcesz się podzielić tą wiedzą.
Fundament powinien się wspierać na warstwach o odpowiedniej nośności a nie w warstwie upłynnionej.
  • 3 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
Na słabszych gruntach zawsze lepsza jest płyta fundamentowa od ław. Pod płytę zawsze trzeba wybrać humus, aby został tylko grunt nośny. Następnie wysypujemy piasek i zagęszczamy warstwami po 20cm. Następnie min. 20cm grubego kruszywa (żwir, kliniec lub pospółka gorzej) jako warstwy odsączającej. Następnie styropian (30cm EPS200), później folia izolacyjna (najlepiej taka pod ogrzewanie podłogowe) refleksyjna. Na tym układa się zbrojenie z rurkami ogrzewania podłogowego i zalewa betonem. Ilość i rozstaw zbrojenia oraz markę betonu oblicza projektant konstruktor.

Oczywiście w warstwie piasku rozprowadzamy kanalizację i doprowadzamy przyłącza. Edytowano przez arnix (zobacz historię edycji)
  • 1 rok temu...
Napisano
Skoro teren jest zalewany i ogólnie z tego co piszesz podmokły to zalecam badania geotechniczne, gdyż głębiej mogą być grunty organiczne (torfy, namuły), które nie nadają się do posadowienia budynku.

Zrobisz jak uważasz, ale koszt badań geotechnicznych to 800-1000 zł, a koszt budowy całego domu od 200 tys w górę, wiec różnica jest widoczna......

W razie pytań pisz na prywatną wiadomość. Na terenie Górnego Śląska mam firmę, która przeprowadzi takie badania.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jak masz takie cyrki z wodą to tylko trza zlecić badania geodecie i on Ci wskaże co i jak możesz a resztę to architekt czy projektant.



Od tego zacznij.

Ciekawe, czy jeszcze się zastanawia.
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez SoSo: Może warto przytoczyć badania turbiny... A nie, zaraz, nie ma żadnych, bo to bubel który się kręci i nie produkuje użytecznej energii.
    • W dobie rosnących cen energii i potrzeby zwiększenia niezależności energetycznej, właściciele domów jednorodzinnych coraz chętniej sięgają po rozwiązania odnawialne. Czy oprócz paneli fotowoltaicznych warto zainteresować się również energią wiatrową? Turbina Dragon od Dospel udowadnia, że tak. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimatyzacja/a/115529-turbina-wiatrowa-dragon-od-dospel-domowa-energia-z-natury
    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...