Skocz do zawartości

Bramy garażowe. Które rozwiązanie wybrać?


Recommended Posts

O miejscu do parkowania samochodu trzeba pomyśleć już na etapie projektowania domu. Wtedy najłatwiej będzie zaplanować je tak, by udało się dobrać bramę  garażową o standardowych wymiarach. Dzięki temu zaoszczędzimy sporą sumę, bo wykonywane na zamówienie nietypowe skrzydła garażowe są często o kilkadziesiąt procent droższe. A oto jakie bramy garażowe mamy do wyboru.

Pełna treść pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/7290-bramy-garazowe-ktore-rozwiazanie-wybrac
Link do komentarza
Cytat

No może nie jedyne, bo rolowane mają podobne plusy, a dodatkowo pozostawiają wolną przestrzeń pod sufitem.
Kwestia gustu



rolowane są zimne, wiec to raczej kwestia przestrzeni do wykorzystania. Jak ktoś ma dużo przestrzeni to wybór jest oczywisty.
Ja konkretnie mam bramę wiśniewskiego, ale teraz kupię normlstahl wzorując sie poniekąd na jednym koledze z forum który właśnie taką nabył icon_smile.gif I jedyny słuszny rozmiar tj 5000x2250 icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

rolowane są zimne, wiec to raczej kwestia przestrzeni do wykorzystania. Jak ktoś ma dużo przestrzeni to wybór jest oczywisty.
Ja konkretnie mam bramę wiśniewskiego, ale teraz kupię normlstahl wzorując sie poniekąd na jednym koledze z forum który właśnie taką nabył icon_smile.gif I jedyny słuszny rozmiar tj 5000x2250 icon_smile.gif


Czym uzasadniasz ten jedyny rozmiar?
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
  • 1 rok temu...
Rzeczywiście jak ktoś nie ma zbyt wiele miejsca w garażu to lepsza będzie brama rolowana lub segmentowa. Z tym, że rolowane nie trzymają zbyt dobrze ciepła, dlatego ja wybrałem akurat segmentową i dokupiłem do niej siłownik i śmiga bez zarzutu ;)
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
  • 4 miesiące temu...
  • 2 lata temu...
  • 3 miesiące temu...

Uchylna zajmuje sporą przestrzeń podczas pracy, można to zobaczyć na YT. A segmentowa działa na zupełnie innej zasadzie. Tak więc segmentowa jest bezpieczniejsza, ponieważ raczej nikogo nie uderzy jak uchylna i przydaje się jak jest niewiele miejsca. Ale oba typu są obsługiwane przez np. napęd Tiziano, tak więc można wnosić, że jeden typ z drugim walczy o miano najpopularniejszego rozmiaru bramy. Niemniej też polecam segmentową.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

Mam pytanie do Pana z Hormanna. Ze względu na wygodę chciałem zamontować bramę seggmentową boczną. Normsthal zupełnie mnie olał i mimo dwukrotnego zapytania nie dostałem żadnej odpowiedzi. Hormann zato odpowiedział ale ceną zaporową. Ni jak nie mieści mi się w głowie co może być tak skomplikowane, że brama boczna jest ponad dwukrotnie droższa od pionowej. Już nawet się zastanawiałem czy nie kupić pionowej i ją przerobić na boczną... Garaż mam oddzielony od domu i nieogrzewany więc superszczelna brama pionowa nie jest mi koniecznie niezbędna wygoda przy bocznej jest znaczna o ile nie używa się jej tylko dla samochodu.

Link do komentarza
Dnia 23.02.2018 o 21:37, Valco napisał:

że brama boczna jest ponad dwukrotnie droższa od pionowej. Już nawet się zastanawiałem czy nie kupić pionowej i ją przerobić na boczną...

Kup najtańszą marketową w cenie 3 razy niższej. Po przerobieniu na boczną finalnie będziesz miał za 6 razy mniej :) No czysty biznes, nie?

Tylko jak z prowadzeniem i jakie rolki...

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Bramy boczne HST spełniają dwie funkcje – bramy garażowej oraz drzwi wejściowych do garażu, dzięki czemu są bardziej funkcjonalne i z powodzeniem zastępują bramy segmentowe z dodatkowymi drzwiami przejściowymi. Poziomy układ bramy – ruch segmentów w kierunku poziomym – jest związany z zupełnie inną konstrukcja prowadnic, w których porusza się brama, w porównaniu do klasycznej bramy segmentowej, zachowując jednocześnie wysokie walory energooszczędności i bezpieczeństwa. Wielkość sprzedaży bram bocznych jest znacznie niższa niż tradycyjnych bram segmentowych. Te wszystkie argumenty wpływają na wysokość ceny bram bocznych HST firmy Hörmann.

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Segmentowa moim zdaniem to najlepsze rozwiązanie. Oczywiście z automatyką. Podoba mi się rozwiązanie Hormanna dotyczące możliwości uchylenia górnego segmentu w przypadku wykrycia dużej wilgotności. Taka forma wietrzenia pomieszczenia, która bywa przydatna w bardziej wilgotne dni.

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Wszystko zależy od usytuowania i budowy garażu oraz potrzeb inwestora. W garażu wolnostojącym najtańszym rozwiązaniem jest brama uchylna. Ale jeśli garaż ma niewielki podjazd lub wychodzi bezpośrednio na ulicę - lepsza będzie nieocieplona brama segmentowa, która nie zabiera miejsca przed garażem podczas otwierania i zamykania. Brama segmentowa jest też bardziej stabilna i sztywna oraz bardziej praktyczna i bezpieczna w użytkowaniu.

 

Gdy garaż znajduje się w bryle budynku – brama powinna być jak najcieplejsza. To tak samo ważne jak dobra izolacja przylegających do części mieszkalnej ścian i sufitu oraz ciepłe drzwi łączące garaż z domem. Gdy zależy nam na utrzymaniu stałej wysokiej temperatury w garażu, powinniśmy zamontować dobrze izolowaną bramę zbudowaną z segmentów o grubości 67 mm z przegrodą termiczną oraz wyposażoną w podwójne uszczelki wargowe na łączeniach segmentów i w podwójną uszczelkę progową.

 

Izolacyjność cieplna takiej bramy wynosi około 1,0 W/(m2K). A może być jeszcze wyższa, jeśli podczas montażu, za pomocą dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz specjalnego kątownika z tworzywa sztucznego, do minimum ograniczymy powstawanie mostków termicznych między ościeżnicą a ścianą garażu.

 

Kiedy jednak garaż ma wyjątkowo niskie nadproże lub inne względy konstrukcyjne, jak nachylenie dachu czy prowadzone instalacje, uniemożliwiają chowanie lub mocowanie bramy pod stropem, warto poszukać dobrze ocieplonej bocznej bramy segmentowej lub bramy rolowanej.

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...