Skocz do zawartości

Jaki tynk wybrać


Recommended Posts

Napisano
Witam jaki waszym zdaniem będzie lepszy tynk gipsowy czy cementowo-wapiennym i dlaczego. Ściany są wymurowane z pustaków czy po tynku cementowo-wapiennym będę musiał użyć gładzi czy nie???
Napisano
Gładzi możesz użyć, jeśli chcesz mieć gładziej. Ale nie musisz.
Moim zdaniem lepszy tynk cw, gdyż moim zdaniem:
1. Twardszy.
2. Ładniejszy.
3. Fajniejszy w dotyku - jest chropowaty. Od gipsowego mam niefajne ciarki.
4. Tańszy.
5. Cieplejszy.
6. Zdrowszy (wapno)
Napisano
Cytat

Witam jaki waszym zdaniem będzie lepszy tynk gipsowy czy cementowo-wapiennym i dlaczego. Ściany są wymurowane z pustaków czy po tynku cementowo-wapiennym będę musiał użyć gładzi czy nie???





Tynk gipsowy bardziej  chłonie wilgoć -magazynuje wodę masz mikroklimat a przy złej wentylacji grzyb .

Tynk cementowo-wapienny zrobiony z prawdziwym wapnem a nie uplastyczniaczem jest mniej skłonny do pochłaniania wilgoci ,ściana bardziej "oddycha "  będziesz musiał niestety użyć gładzi a przy złej wentylacji też grzyb może wystąpić .

Tynk wapienno-cementowy  

Odporność tynków wapiennych na zasiedlenie przez mikroorganizmy związana jest z tym, że wapno hydratyzowane posiada odczyn zasadowy, który nie jest tolerowany przez większość grzybów domowych. Stąd od wieków stosowano i nadal stosuje się bielenie ścian mleczkiem wapiennym (wapno rozrobione z wodą). Podobną funkcję pełnią współczesne gładzie i farby wapienne, w postaci proszku do rozrobienia z wodą lub też w postaci gotowej do użycia wodnej emulsji. Udało się w nich połączyć element dekoracyjny (bogata kolorystyka i faktura) z korzystnym wpływem na higienę pomieszczenia, w którym mieszkamy.

Tynki dobrane do warunków eksploatacji

garaż - Sciany cementowe sufit gar. -cementowo wapienny


klatka sch. -cementowo wapienne sufit kl. -wapienno-cementowy


Sypialnia, pokój  wapienno-cementowy sufit wapienno-cementowy


poddasze - ściany -wapienno-cementowy ,sufit tynk gipsowy (płyty g/k)


Napisano
Cytat

Gładzi możesz użyć, jeśli chcesz mieć gładziej. Ale nie musisz.
Moim zdaniem lepszy tynk cw, gdyż moim zdaniem:
1. Twardszy.
2. Ładniejszy.
3. Fajniejszy w dotyku - jest chropowaty. Od gipsowego mam niefajne ciarki.
4. Tańszy.
5. Cieplejszy.
6. Zdrowszy (wapno)




Tynki trójwarstwowe - naturalna pompa ssąca

W tynkach wielowarstwowych wykorzystuje się zjawisko podciągania kapilarnego cieczy. To, co w tynkach jednowarstwowych jest cechą niepożądaną, w tynkach wielowarstwowych jest niezbędne do prawidłowego ich funkcjonowania. Dzięki podciąganiu kapilarnemu tynki wielowarstwowe są naturalną pompą ssącą odciągającą z murów wilgoć. Ale nie tylko. Dodatkowo, pierwsza warstwa (a częściowo również druga) stanowi magazyn soli, jakie transportowane są z wodą. Pierwsza warstwa, bardziej porowata niż pozostałe, jest doskonałym miejscem do magazynowania soli bez uszkodzenia tynku. Kolejne warstwy są bardziej elastyczne (rośnie ilość wapna), a przez to są one zdolne do kompensowania naprężeń pojawiających się przy rozroście kryształów soli. Gdy po latach funkcjonowania opisanego mechanizmu wyczerpią się zdolności do dalszego magazynowania zanieczyszczeń, należy tynk skuć do podłoża, i położyć go od nowa. Trwałość tynków cementowo-wapiennych i wapiennych szacuje się na minimum 50-80 lat.


Nie należy zewnętrznej warstwy tynku zacierać na gładko (tzw. szkiełko). Powoduje to zamknięcie porów, a tym samym prowadzi do pojawienia się strefy kondensacji, z wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami.

Napisano
Cytat

Nie należy zewnętrznej warstwy tynku zacierać na gładko (tzw. szkiełko). Powoduje to zamknięcie porów, a tym samym prowadzi do pojawienia się strefy kondensacji, z wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami.





Ale niestety większość inwestorów życzy sobie takowych tynków....
lepiej sie to-to maluje itd.

Mi osobiście bardziej podoba sie chropowatość na ścianach
Napisano
Cytat

Tynki trójwarstwowe - naturalna pompa ssąca
Nie należy zewnętrznej warstwy tynku zacierać na gładko (tzw. szkiełko). Powoduje to zamknięcie porów, a tym samym prowadzi do pojawienia się strefy kondensacji, z wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami.



Od walki z kondensacją pary jest wentylacja, a nie sposób zacierania tynku.
Od zapobiegania kapilarnemu podciąganiu wody jest izolacja pozioma, a nie ilość warstw tynku.
A od oddychania są płuca. Ściana nie oddycha.
Napisano
Tynki cw są tansze i łatwiejsze w wykonaniu niż tynki gipsowe które też potrzebują odpowiedniej jakości podłoża.
Nie jest jednak do końca prawdą, że są one (cw) mocniejsze, trwalsze do tynkow gipsowych.
Są w budynkach miejsca gdzie lepiej sprawdzą sie tynki c lub c/w.
Żywe (te z wzornika) barwy farb uzyskamy na tynkach cw tylko przez ich dodatkowe wygładzenie.
Wygładzenie prócz poprawy jakości podłoża dodatkowo wnosi poprawę mikroklimatu pomieszczenia.
Jeżeli posiadamy zdrowy dom - to wybór powinien paść na tynki gipsowe.
Napisano
Jestem wykonawca tynków i dementuje ze tynki gipsowe- maszynowe są bardziej chłonne wilgoci niż inne tynki.Wszystko zależy od warunków w domu w pomieszczeniach każdy tynk obojętnie jaki reaguje tak samo na wilgoć,choć bysmy nie wiadomo co robili.
Napisano
Cytat

Ale gips ma już taką naturę, że chłonie wilgoć...



A on jest wykonawcą ,więc dementuje twoją teorię ,przecież ktoś musi mu dać zlecenie na te cholerne tynki .Daj mu spokój on musi jeść tak jak my .


Napisano
Zdecydowałam się na tynki cementowo- wapienne wykonywane od podstaw na budowie . Celowo nie położyłam na nich gładzi , ponieważ nie lubię sztucznie gładkich ścian .... podoba mi się ściana z fakturą piasku. Oczywiście, że nie są gładziuchne - gdzieniegdzie są na nich widoczne np. ryski powstałe przy zacieraniu . Więc jeśli ktoś się decyduje wyłącznie na tynki c-w bez gładzi czy zacierania jakimiś cudami powodującymi wygładzenie takiej ściany na tzw "pupę niemowlaka" , niech się liczy że tynki c-w standardowe nie będą nigdy gładkie jak gipsowe. Tynki wykonywane na budowie (betoniara, piach , cement, wapno, woda) będą chropowate , będą miały fakturę piasku i gdzieniegdzie ryski jeśli ziarnistość piasku będzie źle dobrana ..... przy gotowcach z worków ryski nie powinny wystąpić.

Dlaczego tynki c-w?
Przed podjęciem decyzji obejrzałam na żywo i rozmawiałam z osobami , które miały i tynki gipsowe i c-w. Byłam np. u sąsiada , który ma tynki gipsowe i trójkę dzieci icon_lol.gif . Zobaczyłam ściany w tym domu - którym notabene jeszcze nie mieszkał , pogadałam i posłuchałam . Opowiedział mi , że niedawno niechcący uderzył krzesłem w ścianę (nie jakoś z rozpędu - ot, niechcący - chciał przestawić) i zrobił tym dziurę wielkości paznokcia w tynku gipsowym .... miałam okazje naocznie się przekonać.....

Mając na uwadze to , iż posiadam niezwykle towarzyską 9-letnią teraz córę do której stadami przychodzą koleżanki i koledzy .... wybór mógł być tylko jeden - coś twardego i trwałego .... no i dlatego tynki c-w.

Niejednokrotnie zdarzyło mi się uderzyć czymś w ścianę ..... w najgorszym wypadku odprysła farba , ale tynk pozostał nietknięty .


Napisano
Cytat

Zdecydowałam się na tynki cementowo- wapienne wykonywane od podstaw na budowie . Celowo nie położyłam na nich gładzi , ponieważ nie lubię sztucznie gładkich ścian .... podoba mi się ściana z fakturą piasku. Oczywiście, że nie są gładziuchne - gdzieniegdzie są na nich widoczne np. ryski powstałe przy zacieraniu . Więc jeśli ktoś się decyduje wyłącznie na tynki c-w bez gładzi czy zacierania jakimiś cudami powodującymi wygładzenie takiej ściany na tzw "pupę niemowlaka" , niech się liczy że tynki c-w standardowe nie będą nigdy gładkie jak gipsowe. Tynki wykonywane na budowie (betoniara, piach , cement, wapno, woda) będą chropowate , będą miały fakturę piasku i gdzieniegdzie ryski jeśli ziarnistość piasku będzie źle dobrana ..... przy gotowcach z worków ryski nie powinny wystąpić.

Dlaczego tynki c-w?
Przed podjęciem decyzji obejrzałam na żywo i rozmawiałam z osobami , które miały i tynki gipsowe i c-w. Byłam np. u sąsiada , który ma tynki gipsowe i trójkę dzieci icon_lol.gif . Zobaczyłam ściany w tym domu - którym notabene jeszcze nie mieszkał , pogadałam i posłuchałam . Opowiedział mi , że niedawno niechcący uderzył krzesłem w ścianę (nie jakoś z rozpędu - ot, niechcący - chciał przestawić) i zrobił tym dziurę wielkości paznokcia w tynku gipsowym .... miałam okazje naocznie się przekonać.....

Mając na uwadze to , iż posiadam niezwykle towarzyską 9-letnią teraz córę do której stadami przychodzą koleżanki i koledzy .... wybór mógł być tylko jeden - coś twardego i trwałego .... no i dlatego tynki c-w.

Niejednokrotnie zdarzyło mi się uderzyć czymś w ścianę ..... w najgorszym wypadku odprysła farba , ale tynk pozostał nietknięty .



Dagga -  praktykoholiczka  icon_wink.gif
Napisano
Z tego co wiem, to po każdym tynku cementowym, bez względu jaka jest jego odmiana, należy położyć gładź. Fakt jest taki, ze jak się chce mieć równe i gładkie ściany, to na pewno lepiej jest zastosować gips. Co do tego wchłaniania wilgoci, to nie do końca wiem, jak to jest - logicznie rzecz biorąc cement faktycznie mniej wchłania wilgoć niż gips.
Napisano (edytowany)
Cytat

Czy wtedy grzyb ma trudniej?




Grzyb nie ma nigdy trudniej bo to kwestia wentylacji, są niby przesłanki, że np ściana silikatowa nie jest pożywką dla drobnoustrojów ale wapno to nie lekarstwo na brak grzyba. Gips np. jest materiałem, który znakomicie reguluje wilgotność w pomieszczeniu i tynki gipsowe to wcale nie wstęp do powstania grzyba. Dobra/prawidłowa wentylacja to początek a tynk to już sprawa indywidualna. No może z wyjątkiem łazienki. Edytowano przez kula (zobacz historię edycji)
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Jestem wykonawca tynków i dementuje ze tynki gipsowe- maszynowe są bardziej chłonne wilgoci niż inne tynki.Wszystko zależy od warunków w domu w pomieszczeniach każdy tynk obojętnie jaki reaguje tak samo na wilgoć,choć bysmy nie wiadomo co robili.



Myślę, że jakby wylać po wiadrze wody na gołą ścianę otynkowaną c.w. a drugie wiadro wody na gołą płytę k-g to dnia następnego by było widać co wchłonęło więcej wody! Podejrzewam, że więcej wchłonie i na dodatek spuchnie karton-gips, po tynku c.w poprostu woda powinna spłynąć.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Myślę, że jakby wylać po wiadrze wody na gołą ścianę otynkowaną c.w. a drugie wiadro wody na gołą płytę k-g to dnia następnego by było widać co wchłonęło więcej wody! Podejrzewam, że więcej wchłonie i na dodatek spuchnie karton-gips, po tynku c.w poprostu woda powinna spłynąć.


Tak samo uważam! Gips chłonie dużo wody, to oczywiste!
Napisano
ja tam wybrałem gipsowe.
Maszyna zrobione, dobrze pozaciągane, nie musiałem gładzić wcale......
Mieszka się z nimi fantastycznie, maluje się extra, chłoną i oddają wilgoć równomiernie............
No co mam pisać............
Polecam tynki gipsowe z agregatu - i już -icon_smile.gif
PS:
tańsze cementowe i tak po zrobieniu gładzi (jeśli kto chce) wyjdą drożej -icon_smile.gif suma sumarum..............
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Święte słowa. I tak większość ludzi teraz gipsuje bo technologia maszynowa zrobiła swoje. Przy większych powierzchniach ma to jednak duże znaczenie.
Napisano
My też zdecydowaliśmy się na cw... Czemu? Bo generalnie nie ufam nowościom... Skoro coś jest od lat i się sprawdza - po co zmieniać. Tym bardziej, że zdania na temat tynków gips są podzielone. Jeśli mam się zdecydować na nowość - to tylko taką, która jest niewątpliwie lepsza od dotychczasowego rozwiązania.
Napisano
Cytat

My też zdecydowaliśmy się na cw... Czemu? Bo generalnie
1.nie ufam nowościom...
2.Skoro coś jest od lat i się sprawdza - po co zmieniać.
Tym bardziej, że zdania na temat tynków gips są podzielone. Jeśli mam się zdecydować na nowość - to tylko taką, która jest
3.niewątpliwie lepsza od dotychczasowego rozwiązania.




1.wiesz - jak nie zaufasz nowościom - nie będzie w domu zmywarki, a na dachu eternit sprawdzony kiedyś
2. od lat sprawdzona władza ustawodawcza połączona z wykonawczą - okazała się do doopy.
3. niewątpliwie mieszkam od 5 lat - na "gotowo" w tynkach gipsowych robionych agregatem - jedna z lepszych podjętych
decyzji związanych z budową nowego domu.

Zrobisz cw - to zrobisz....
Po co? sprawdzisz sama -icon_smile.gif

Napisano
Cytat

Ja polecam Cementowo -Wapienne. Takie u mnie są i jestem zadowolony z efektu



U nas gipsowe.

Czy będą lepsze to się okaże. Na razie rzeczywiście nie są odporne na uszkodzenia mechaniczne ale nie wyschły jeszcze więc to o niczym nie przesądza.

Dziurka wielkości paznokcia po odsunięciu krzesła ?? No i co - bez przesady naprawi się przy kolejnym malowaniu. Odpryśnięta farba wygląda dokładnie tak samo źle

Gipsowe natomiast zdecydowanie łatwiej naprawić. Można wykuć kabel, zagipsować, pomalować i śladu nie będzie. Po zagipsowaniu na cementowym ściana będzie w tym miejscu gładsza i widocznie różniąca się (chyba że naprawiać czymś chropowatym ... nie wiem)

Anegdota (zasłyszana z dwóch źródeł w tym od tej firmy):
Pewna firma wykonała tynki w szkole która w tym roku została zalana podczas powodzi. Szkoła była gipsowo, a sama gimnastyczna cementowo-wap. Wszystko z maszyn robione przez tą samą ekipę. Po zejściu wody cementowo-wapienne odlazły i do niczego się nie nadawały, a gipsowe ponoć w bardzo przystępnym stanie (jak na przejście fali powodziowej).

Czy to prawda czy chwyt firmy to nie oceniam (robią i takie i takie więc nie widzę sensu bajdurzenia, ale kto wie...)

Ktoś natomiast wypowiadał się że nie lubi nowości. Przecież to już nie jest żadna nowość - bez przesady. Nawet w Polsce technika tynków gipsowych jest stosowana od lat.

Pozdrawiam
Napisano
Ja mam gipsowy w pokojach a chciałbym mieć cementowo- wapienny. Nie zależy mi na gładkości, sa teraz farby strukturalne i tynki dekoracyjne, więc gładzenie jest czasem bez sensu. Tylko trzeba zaplanowac, to co sie chce mieć na scianie.
Są też tynki wapienne, ale to podobno to renowacyjny specjał http://www.dom-z-natury.pl/tynk_wapienny.html
Właśnie usuwam gładz gipsowa i zastanawiam sie nad wapienną.
Przeczytałem tez o malowaniu wapnem. Kto wie jak to zrobić?
Dodam link do tematu, żeby nie zaśmiecać.
https://forum.budujemydom.pl/Malowanie-wapn...nne-t13704.html
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...