PeZet Napisano 20 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1451 Napisano 20 grudnia 2013 Cała niemal konfekcja kotłowniana dziś przyjechała. Dwie wielkie paki, ponad sto sztuk śrubunków, zaworków, rur, nypli i dypli. Zdecydowałem się ostatecznie na: 1.sterowanie podłogówką za pomocą zaworu trzydrogowego Womix Mix M3.A w przyszłości może Siłownik mu dołożę 2. Podejścia do rozdzielaczy zrobię rurą pex 25, a zakręty robione będą za pomocą złączek skręcanych. Pompa CO w obiegu kozy/kominka czyli kotła to Omnigena. Z obecnych szacunków wychodzi mi, że i w obiegu podłogówki byłaby najekonomiczniejsza, lecz tu jeszcze wachom-sie. Na dobry początek Omnigena ruszy w obwodzie podłogówki. 3. Grzałka: 3x2000W Zabezpieczenie i osprzęt grzałki: Kabel 5x2,5mm2 3 x wyłącznik nadprądowy S301B16A edit: lyterufki Link do komentarza
PeZet Napisano 20 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1452 Napisano 20 grudnia 2013 A człowiekowi, co wynalazł zawór trzydrogowy w moim najgłębszym przekonaniu należy się conajmniej Nobel.Już sobie obejrzałem to ustrojstwo. Urządzenie tak proste i genialne! Przełożyłem tabliczkę.Dumny jestem i blady. Link do komentarza
PeZet Napisano 29 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1453 Napisano 29 grudnia 2013 KOTŁOWNIA 2013 Uprawiam kotłowniane druciarstwo...Skleciłem mega-druciak, a raczej rurzak, żeby sprawdzić, czy ta sterta złączek i innych gadżetów, uporządkowana w przestrzeni - zadziała.I - działa!Spostrzeżenia:ODPOWIETRZANIEOdpowietrzanie układu zajmuje sporo czasu. Warto starannie odpowietrzać każdą pętlę po kolei, a potem cały układ.WILGOĆSucha posadzka w kotłowni to mit. Może za pół roku, owszem. Montowanie kotłowni to woda na podłodze, choćbym nie wiem, ile ścier rzucał.TEMPERATURYNa razie, w wariancie ćwiczebnym, grzeję obwody łazienkowy i jednego pokoju.Źródłem ciepła jest tymczasowo 50-litrwa terma z grzałką o mocy 500W.Mimo, że podłączona do układu zwykłymi wężykami, które powodują spore opory, bo mają przekrój bodaj 1/8 cala - działa!Powoli temp. zasilania i powrotu rośnie.Wskazania na rozdzielaczu:Wczoraj wieczorem (28GRUg23:30) tz wynosiło około 24stC, a tp: 20stCObecnie (29GRU2013g10:56) tz: 28stC, tp: 24stCCo ciekawe, temperatura wody dochodzącej do pompy jest o jakieś 8stC wyższa niż na rozdzielaczu.Myślę, że bierze się to ze strat do zimnego pomieszczenia, oporów i zapętlonego odgałęzienia które docelowo będzie zasilaniem poddasza. Pętelka poddaszowa odcięta jest zworami, ale i tak obserwuję, jak powolutku ciepło migruje do rurki.Pompka pracuje na 1 albo 2 biegu. Wyższe prędkości na razie nie mają sensu.Jestem zadowolony. Bardzo zadowolony, ponieważ w pokoju - na squocie! - temperatura powolutku idzie w górę, mimo braku dodatkowego grzejnika.A najbardziej niesamowite jest odczucie temperatury.Podłogówka to genialny wynalazek. Mam obecnie 18stC i czuję jakby było cieplej niż kiedy w pokoju było 20st!!Mało tego!Mimo że zimne pomieszczenia oddzielone są tylko kotarą, przestało wiać po plerach!OZC i 500W grzałkaZ obliczeń w OZC wyszło mi, że grzejąc łazienkę i pokój termą 500W mogę tutaj walczyć do temperatury na dworze około -5st, więc mam jeszcze chwilę by wpiąć baniak i oblutować kominek.PLANYUruchomić baniak.Uruchomić kominek.WAŻNEJani63, sugerował mi, bym połączył górę baniaka z naczyniem wzbiorczym kominka.Uważam to rozwiązanie za, jeśli nie obowiązkowe, to z pewnością wielce wskazane.Dlaczego?ODPOWIETRZENIE UKŁADUBom się nawyginał i naskakał po drabinie oglądając małe naczynko w odpowietrzniku automatycznym. Woda ciepła..., woda zimna...Przybywa, ubywa.Na własne oczy widziałem prawa fizyki, co to tylko z tabelek dotychczas miałem o nich pojęcie, mierne.Musi być zapas wody, bo widać jak na dłoni, jak woda pęcznieje.I sprawa montażu odpowietrzników.Dałem jeden nad pompą.Źle.W rurach potrafi być niezłe tsunami i widziałem jak zmiana biegu pompy zasysa lub odpuszcza wodzie.Bardzo ciekawa sprawa, panie.Ogólnie, działa.Tyle z eksperymentalnego frontu.Kotłownię też sam zrobię/robię.GRZAŁKA3x2000W to nie przelewki.Układ czteroprzewodowy w gwiazdę.Strach się bać.Czytam o przesunięciach fazowych.I wciąż nie mogę zrozumieć, czy prąd w przewodzie neutralnym jest:a. sumą geometryczną prądów fazowych b. sumą arytmetyczną prądów fazowychc. czy możec1. w układzie symetrycznym (3 grzałki jednocześnie) prąd ma wartość 0c2. w ukł sym. prąd ma wartość prądu fazowego * Pierwiastek z 3d. Przewód N może mieć przekrój przewodów fazowych tylko w układzie symetrycznym.Co do pkt d.: rzecz w tym, że zakładam załączanie grzałek z osobna - 3 niezależne włączniki, zabezpieczenia. W efekcie czasem będą chodziły 2 grzałki. Powstanie układ niesymetryczny. Wtedy prąd w przewodzie neutralnym będzie większy o wartość bodajże 1,7 (albo pierwiastek z 3)Doczytam.A kiedy... a kiedy już wszystko zadziała, pozamieniam pexy na miedziane rurki i zrobię rurzany porządek.Byle do wiosny, bo wiosną kuchnia ma się robić i przystosowanie ma nastąpić do normalnego funkcjonowania. Link do komentarza
PeZet Napisano 29 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1454 Napisano 29 grudnia 2013 I niezmiennie wraca temat, co z tym fantem zrobić, żeby uniknąć spawania...Problem jest tylko wtedy, kiedy pali się w kominku, a podłogówka jest zimna i pobiera ciepłą wodę z zasobnika.Przypuszczam, że w przedstawionej sytuacji kominek będzie po prostu "podkradał" wodę z obiegu podłogówkowego. Link do komentarza
BIGL Napisano 29 grudnia 2013 Udostępnij #1455 Napisano 29 grudnia 2013 (edytowany) Spawaj i rób tak jak należy - w tym przypadku będą spore zawirowania, zakłócenia obiegów i prędkości przepływów, złe rozwarstwianie temp w zasobniku. Może też dochodzić do tego że podczas korzystania z zgromadzonej energii pompa podłogówki będzie pchała wodę poprzez ruszt wodny w kominku. Edytowano 29 grudnia 2013 przez BIGL (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 29 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1456 Napisano 29 grudnia 2013 (edytowany) BIGL,piszesz o następującej sytuacji:a raczej, ponieważ pompa nie pracuje:Powstaje pytanie - czy zawór temperaturowy otworzy się wbrew naszej woli pod wpływem temperatury podawanej na króciec powrotny, szary. A tego, iżby się otwierał, byśmy nie chcieli.Poza tym, z opinii użytkowników na forum buforowym wynika, że korzystanie z energii w buforze dzieje się na tyle wolno, że zład się nie miesza. Wynika z tego, że "duży" obwód podłogówki wyglądający jak na powyższym rysunku otwiera się sporadycznie albo na ciut-ciut. Jeśli otworzy się na całego, to i tak oznacza, że czas napalić w piecu. Kolejna sprawa to w ogóle konieczność stosowania zaworu temperaturowego.Jest na ten temat masa sprzecznych opinii.edit: dostawiłem drugi obrazek i dopisałem, czego byśmy nie chcieli.Co więcej, woda leniwą jest.Do rusztu jest lekko licząc 4m, do baniaka 0,5m.W kwestii lenistwa wody jestem obecnie mocno doświadczony, bo wycieki uszczelniam i notorycznie kręcę rotametrami, żeby zrównoważyć łazienkę z pokojem. I z całą pewnością woda jest - leniwa. Edytowano 29 grudnia 2013 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
BIGL Napisano 29 grudnia 2013 Udostępnij #1457 Napisano 29 grudnia 2013 Zapomniałem o zaworku - normalnie go przeoczyłem . Link do komentarza
PeZet Napisano 30 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1458 Napisano 30 grudnia 2013 (edytowany) SEKCJA KOMINEK - SPIS CZĘŚCI- naczynie wzbiorcze 30dm3 (lub przyszłościowe 50dm3) (GW)- pompa obiegowa Omi 25-40/180 Omnigena (2x1/2cala GW)- zawór różnicowy (2x1cal GZ)- zawór temperaturowy - ochrona powrotu kotła:Afriso: ATV 336 - 1cal, GW kvs 9, 60stC albo 50stC Afriso ATV 336 60stClubWomix: TERMOVAR 25 - 55stC - 1cal Kvs 9, 55°C termovar 25 - 55stClubEsbe: VTC 312 GZ 1cal, temp 60stC albo 50stC +/- 2stC kvs 3,2 ESBE VTC seria 300 Edytowano 30 grudnia 2013 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 grudnia 2013 Udostępnij #1459 Napisano 30 grudnia 2013 Jako dodatkowa inspiracja : http://www.jula.pl/media/pdf/product/Produ...PL_20130904.pdf .Gotowiec posiada jedną wadę - cena prawie 7.000zł, a z zalet to przepływowe grzanie CWU, wielofunkcyjność, małe straty własne (2 stopnie/dobę). Link do komentarza
PeZet Napisano 30 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1460 Napisano 30 grudnia 2013 Jako że literalnie ani jedna osoba przez całe miesiące dyskusji nie poparła w sposób oczywisty i jednoznaczny prowadzenia powrotów przez ten sam króciec, stało się:Jest dodatkowy króciec powrotny podłogówkowy. Wypas, ma średnicę 5/4 cala bo akurat taki był w drugim sklepie.Bajbago, dziękuję za wspaniałą inspirację, buduje mnie ona, bom lekko większą bańkę, choć z lichszą wężownicą nabył za 14-krotnie mniejsze pieniądze. Link do komentarza
PeZet Napisano 30 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1461 Napisano 30 grudnia 2013 Niespiesznie, a z gracją, krok po kroku baniak wchodzi do kotłowni.Może w tym jeszcze roku wejdzie.Ale nie dzisiaj. Link do komentarza
PeZet Napisano 31 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1462 Napisano 31 grudnia 2013 Baniak będzie jednak musiał jeszcze poczekać, a nawet cofnąć się z lekka. Postanowiłem, że podłączę grzałkę kablem 5x4mm2.I dołożę dwa bloczki fundamentowe na cokole.Zastanawiam się czy by tych bloczków zaprawą cementową nie poprzekładać, zrobić trochę zaprawy... ustabilizować podstawę... aleee... nie wiem czy warto. Ludzie 1000-litrowe baniaki wszak na gazobetonie ustawiają i jest git. Link do komentarza
PeZet Napisano 31 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1463 Napisano 31 grudnia 2013 Uporałem się z kablem.Pozostała kwestia bloczków na cokół. Link do komentarza
PeZet Napisano 31 grudnia 2013 Autor Udostępnij #1464 Napisano 31 grudnia 2013 Balangę czas zacząć. Jeszcze biżuterię założyć i będziem lać litra za litrem! Póki się nie przeleje.Wszystkim forumowiczom - czytaczom i zaglądaczom znajomym i tym mniej zapoznanym,Samego Dobrego w Nowym Roku. Link do komentarza
PeZet Napisano 2 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1465 Napisano 2 stycznia 2014 (edytowany) Od wczoraj nagrzewam podłogę.Baniak chodzi jak ta lala.Trochę zachodu miałem z odpowietrznikiem zamontowanym nad pompą. Psykał, psykał, aż okazało się, że też zasysał.Wykręciłem dziada i na piechotę odpowietrzyłem. Odpowietrzam.W docelowej instalacji muszę znaleźć mu nowe miejsce.Druga skucha to brak zaworu bezpośrednio przed filtrem. Kłopot. Muszę kilka kurków zakręcić i spuścić część wody z sąsiedztwa, żeby do filtra zajrzeć. Do poprawki.Wypaśny prototyp naczynia wzbiorczego z bańki, w której przyjechał glikol:Patrzę sobie jak przybywa objętości wody.Czekam co będzie przy temperaturze 80stC.PODŁOGÓWKA - spostrzeżeniaPompka chodzi na I biegu.Początkowo jechałem nią na dwójce, ale za szybko, za szybko! Za mało ciepła szło w podłogę.Zawór 3D też już chodzi w położeniu mieszania powrotu z zasilaniem.Bajecznie.Ciepło się robi na całym parterze.Czas brać się za kominek.Obecnie temp podłogi: 24stCtemp. z baniaka: 57stCtemp. zasil.: 34stCtemp. powr.: 32stCzawór 3D na 6 kresce... i wolę nie myśleć o rachunku za prąd.Grzałka 3x2000W pracuje bez przerwy.Kabel 5x4mm2Zabezpieczenie w rozdzielnicy: wyłącznik FR3043 x S301B20Elektronikę zacznę dokładać... wiosną? FISKUSAcha!!Dnia 31.12.2013 zostałem zawezwany przez przemiłą panią do US.Zwrot. Będzie zwrot kasy! Po Trzech Królach.CIEPŁA WODA UŻYTKOWAPlan mam taki, żeby zimną wodę puszczać przez obie wężownice w baniaku, a stamtąd do termy.Podłączę termę, ino bez prądu podłączę, i sprawdzę, co dadzą te wężownice.Się zobaczy się jaka będzie temp wody w kranie.Wyłączyłem grzałki, żeby "naczynie wzbiorcze " nie rozpuściło się.edit: szczegół - 3 a nie cztery S301 Edytowano 2 stycznia 2014 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
coolibeer Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1466 Napisano 2 stycznia 2014 Pezet magia tych rurek Jestem pod wrażeniem Link do komentarza
animus Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1467 Napisano 2 stycznia 2014 (edytowany) Cytat Od wczoraj nagrzewam podłogę.PODŁOGÓWKA - spostrzeżeniaPompka chodzi na I biegu.Początkowo jechałem nią na dwójce, ale za szybko, za szybko! Za mało ciepła szło w podłogę. Bardzo ciekawe spostrzeżenie Edytowano 2 stycznia 2014 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Jani_63 Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1468 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat Wyłączyłem grzałki, żeby "naczynie wzbiorcze " nie rozpuściło się. Naczynie wzbiorcze masz podłączone do baniaka od góry? Link do komentarza
PeZet Napisano 2 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1469 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat Naczynie wzbiorcze masz podłączone do baniaka od góry? To naczynie wzbiorcze - tak. A chyba trzeba było dołem, co? Link do komentarza
bajcik Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1470 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat Czytam o przesunięciach fazowych.I wciąż nie mogę zrozumieć, czy prąd w przewodzie neutralnym jest:a. sumą geometryczną prądów fazowych b. sumą arytmetyczną prądów fazowychc. czy możec1. w układzie symetrycznym (3 grzałki jednocześnie) prąd ma wartość 0c2. w ukł sym. prąd ma wartość prądu fazowego * Pierwiastek z 3d. Przewód N może mieć przekrój przewodów fazowych tylko w układzie symetrycznym.Co do pkt d.: rzecz w tym, że zakładam załączanie grzałek z osobna - 3 niezależne włączniki, zabezpieczenia. W efekcie czasem będą chodziły 2 grzałki. Powstanie układ niesymetryczny. Wtedy prąd w przewodzie neutralnym będzie większy o wartość bodajże 1,7 (albo pierwiastek z 3) Suma arytmetyczna. Wynika to wprost z prawa kirchoffa. Prąd przewodu N nie przekroczy prądu fazowego, a przy symetrii zanika.Można się pobawić:http://www.wolframalpha.com/input/?i=sin%2...9%2C+sin%28x%29 Cytat A kiedy... a kiedy już wszystko zadziała, pozamieniam pexy na miedziane rurki i zrobię rurzany porządek. Akurat, zawsze będzie coś pilniejszego, a prowizorki są najtrwalsze :P Cytat ... i wolę nie myśleć o rachunku za prąd.Grzałka 3x2000W pracuje bez przerwy.Kabel 5x4mm2Zabezpieczenie w rozdzielnicy:wyłącznik FR3044 x S301B20 Nawet B10 by wystarczyło i przewód 4x2.5mm, o ile tylko ta grzałka ma na tym chodzić. Masz zacisk ochronny w grzałkach? Ja niemiałem, uziemiłem cały bufor.PS. jeśli czyta to elektryk niech sprawdzi to co napisałem. Link do komentarza
PeZet Napisano 2 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1471 Napisano 2 stycznia 2014 (edytowany) Pies i bycza kość: Cytat Suma arytmetyczna. Wynika to wprost z prawa kirchoffa. Prąd przewodu N nie przekroczy prądu fazowego, a przy symetrii zanika.Nawet B10 by wystarczyło i przewód 4x2.5mm, o ile tylko ta grzałka ma na tym chodzić. Masz zacisk ochronny w grzałkach? Ja niemiałem, uziemiłem cały bufor.PS. jeśli czyta to elektryk niech sprawdzi to co napisałem. Bajcik, z prawem Kirchoffa się zgadza, i zgodzę się - w układzie symetrycznym. Ale ja mam zamiar załączać niesymetrycznie, czyli np tylko dwie grzałki, a wówczas 16A to mało i kabel N 2,5mm2 byłby na granicy lub nawet poza nią, bo musi obrobić 4000W. Wolałem dać rząd większy bezpiecznik.Tak, mam podłączony zacisk ochronny - połączyłem galwanicznie. Sprawdziłem czy cały baniak jest pod ochroną PE. Jest. Cytat Można się pobawić:http://www.wolframalpha.com/input/?i=sin%2...9%2C+sin%28x%29 Jakie to piękne.Co z tym się robi? Edytowano 2 stycznia 2014 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Jani_63 Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1472 Napisano 2 stycznia 2014 Rzeczywiście kostką tej to już nazwać nie można Cytat To naczynie wzbiorcze - tak. A chyba trzeba było dołem, co? Dołem zdecydowanie lepiej.Do naczynia wzbiorczego nie ma dostępu ciepło z góry baniaka... znacznie mniejsze straty postojowe i nie tylko Link do komentarza
retrofood Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1473 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat GRZAŁKA3x2000W to nie przelewki.Układ czteroprzewodowy w gwiazdę.Strach się bać.Czytam o przesunięciach fazowych.I wciąż nie mogę zrozumieć, czy prąd w przewodzie neutralnym jest:a. sumą geometryczną prądów fazowych b. sumą arytmetyczną prądów fazowychc. czy możec1. w układzie symetrycznym (3 grzałki jednocześnie) prąd ma wartość 0c2. w ukł sym. prąd ma wartość prądu fazowego * Pierwiastek z 3d. Przewód N może mieć przekrój przewodów fazowych tylko w układzie symetrycznym.Co do pkt d.: rzecz w tym, że zakładam załączanie grzałek z osobna - 3 niezależne włączniki, zabezpieczenia. W efekcie czasem będą chodziły 2 grzałki. Powstanie układ niesymetryczny. Wtedy prąd w przewodzie neutralnym będzie większy o wartość bodajże 1,7 (albo pierwiastek z 3) 1. sumą geometryczną.2. W ukladzie symetrycznym (3 grzałki jednocześnie, prąd ma wartość 0d) O przekrojach, to jest dłuższa sprawa, ale nie w Twoim przypadku. Ty masz obciążenie czysto rezystancyjne i nie ma co dywagować. W takiej sytuacji, przekrój przewodu N dajemy równy przekrojowi przewodów fazowych, nie zawracając sobie głowy obciążeniem. Dlaczego? W grę wchodzi przede wszystkim kwestia ochrony przeciwporażeniowej i uzyskanie odpowiednio małej impedancji pętli zwarcia.Co do pkt d.: Nieprawda, daj se spokój.Wspomniałeś wcześniej o jakichś zabezpieczeniach S301. Mam nadzieję, że jest ich 3 szt. A tak w ogóle, to przewód 5 x 2,5 może kiepsko tolerować pracę wszystkich grzałek jednocześnie. To jednak są kiepskie warunki chłodzenia żyły, dogrzewanej z dwóch stron. Bardzo uważnie go przeglądaj i nie dopuść do utleniania się jego połączeń. Cytat Suma arytmetyczna. Wynika to wprost z prawa kirchoffa. Prąd przewodu N nie przekroczy prądu fazowego, a przy symetrii zanika. Nawet B10 by wystarczyło i przewód 4x2.5mm, o ile tylko ta grzałka ma na tym chodzić. Masz zacisk ochronny w grzałkach? Ja niemiałem, uziemiłem cały bufor.PS. jeśli czyta to elektryk niech sprawdzi to co napisałem. 1. Jaka arytmetyczna? Bzdura na kółkach. Przecież dodajemy wektory, obrócone względem siebie o 120 stopni. Kirchhoff, tylko na liczbach zespolonych.2. Za propozycję przewodu 4x2,5 rozstrzelałbym bez procesu. Cytat Ale ja mam zamiar załączać niesymetrycznie, czyli np tylko dwie grzałki, a wówczas 16A to mało i kabel N 2,5mm2 byłby na granicy lub nawet poza nią, bo musi obrobić 4000W. Wolałem dać rząd większy bezpiecznik. Bez potrzeby.A grubszy kabel nie zaszkodzi. Link do komentarza
PeZet Napisano 2 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1474 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat d) O przekrojach, to jest dłuższa sprawa, ale nie w Twoim przypadku. Ty masz obciążenie czysto rezystancyjne i nie ma co dywagować. W takiej sytuacji, przekrój przewodu N dajemy równy przekrojowi przewodów fazowych, nie zawracając sobie głowy obciążeniem. Dlaczego? W grę wchodzi przede wszystkim kwestia ochrony przeciwporażeniowej i uzyskanie odpowiednio małej impedancji pętli zwarcia.Wspomniałeś wcześniej o jakichś zabezpieczeniach S301. Mam nadzieję, że jest ich 3 szt. A tak w ogóle, to przewód 5 x 2,5 może kiepsko tolerować pracę wszystkich grzałek jednocześnie. To jednak są kiepskie warunki chłodzenia żyły, dogrzewanej z dwóch stron. Bardzo uważnie go przeglądaj i nie dopuść do utleniania się jego połączeń. Retro, bardzo Ci dziękuję za uwagi.Zastosowałem kabel 5x4mm2. Sprawdzałem w tabelach dopuszczalną obciążalność kabli kładzionych po wierzchu. Wyszło, że włączając tylko dwie grzałki, czyli niesymetrycznie, przekroczyłbym dopuszczalne obciążenie.Dlatego wsadziłem kabel 5x4mm2.Zabezpieczenia S301 B20 są sztuk 3 - słownie trzy. Wyłącznik FR304 z rozłączanym torem N, trzyfazowyZ tego samego powodu zastosowałem zabezpieczenie B20, a nie B16. Link do komentarza
retrofood Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1475 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat Retro, bardzo Ci dziękuję za uwagi.Zastosowałem kabel 5x4mm2. Sprawdzałem w tabelach dopuszczalną obciążalność kabli kładzionych po wierzchu. Wyszło, że włączając tylko dwie grzałki, czyli niesymetrycznie, przekroczyłbym dopuszczalne obciążenie.Dlatego wsadziłem kabel 5x4mm2.Zabezpieczenia S301 B20 są sztuk 3 - słownie trzy. Wyłącznik FR304 z rozłączanym torem N, trzyfazowyZ tego samego powodu zastosowałem zabezpieczenie B20, a nie B16. Niedobrze. Rozłączanie toru N niepotrzebne, a może być niebezpieczne. Radzę to zmienić. No i wrócić do B16. Link do komentarza
PeZet Napisano 2 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1476 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat Niedobrze. Rozłączanie toru N niepotrzebne, a może być niebezpieczne. Czytałem kiedyś na elektrodzie dyskusje o FR-ach z rozłączanym torem N, powinien się rozłączać ostatni i załączać jako pierwszy względem faz. Człowiek dzwonił i pisał do źródeł i nikt nie potrafił powiedzieć czy tak jest czy nie.Jeśli N rozłączy się za późno, to... to... to - nieśmiało wnioskuję - że w żadnej sytuacji na grzałki nie pójdzie napięcie 400V, bo są w układzie gwiazdy. Link do komentarza
retrofood Napisano 2 stycznia 2014 Udostępnij #1477 Napisano 2 stycznia 2014 Więc po pierwsze, czy masz taki? Bo nie wszystkie fr-y z czterema torami są przystosowane do rozłączania N. One są droższe.I po drugie, najważniejsze. Po cholerę chcesz rozłączać N?A z tym Cytat że w żadnej sytuacji na grzałki nie pójdzie napięcie 400V, bo są w układzie gwiazdy. A skąd wiesz, że Ty, albo i kto inny, za rok czy dwa, nie zmieni coś w mocy grzałek? Tu dołoży, tam ujmie... I wtedy napięcia nie rozłożą się równo. Polecam Ci prawa Murphy'ego. Cytat Jeżeli coś może się nie udać - nie uda się na pewno. Cytat Jeżeli myślisz, że idzie dobrze - na pewno nie wiesz wszystkiego Link do komentarza
PeZet Napisano 2 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1478 Napisano 2 stycznia 2014 Cytat Więc po pierwsze, czy masz taki? Bo nie wszystkie fr-y z czterema torami są przystosowane do rozłączania N. One są droższe. Tak, mam taki z rozłączanym torem N. Legrand FR 304, nawet schemacik na obudowie pokazuje, że wszystkie 4 toryrozłączają się. Cytat I po drugie, najważniejsze. Po cholerę chcesz rozłączać N? A po to, że jakbym miał dłubać znowu przy grzałce, to nie chcę dotykać niczego co wiąże się z prądem. Pozostaje samo PE na sztywno podłączone do obudowy grzałek i całego baniaka. Cytat A skąd wiesz, że Ty, albo i kto inny, za rok czy dwa, nie zmieni coś w mocy grzałek? Tu dołoży, tam ujmie... I wtedy napięcia nie rozłożą się równo. Tego nie rozumiem.Jak strzeli któraś grzałka, to najwyżej przerwie się obwód.Jeśli będę miał wymieniać grzałki, to na takie same.Ewentualnie zmieni się również zabezpieczenie.Zakładam, że będę ich używał sporadycznie. Cytat Polecam Ci prawa Murphy'ego. O, to to! Też tak uważam. Link do komentarza
Łosiu Napisano 3 stycznia 2014 Udostępnij #1479 Napisano 3 stycznia 2014 Robi się coraz ciekawiej Dla mnie teraz najwazniejsze to podglądanie podłogówkowiczów.... Trafiłem na silny aktywny opór w postaci Inwestorki i Jej uprzedzeń co do podłogówek, podsycanych rodziną, co to na pewno chce dobrze, ale na oczy prawidłowo zrobionej podłogówki nie widziała...Zdjęcie pieska z kością na ogrodzeniu powieś, bedzie lepsze niż tabliczka "UWAGA zły pies". Link do komentarza
PeZet Napisano 3 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1480 Napisano 3 stycznia 2014 PODŁOGÓWKA Łosiu, miałem co do podłogówki ogromne obawy. Warianty rozstawu rurek były ze cztery. Podłogówka jest rewelacyjnym wynalazkiem. Brak kaloryferów na parterze i na poddaszu to fenomenalne wrażenia.Sterowanie przepływomierzami, biegami pompki i zaworem 3D daje ogromne możliwości.To była bardzo dobra decyzja, żeby nie robić kaloryferów.Taka podłoga to dwa wielkie kaloryfery - parter i góra.Fruwający kurz to mit.Puchnące nogi - kolejny mit. Temp podłogi to 25stC.A najbardziej mnie zadziwia, że temperatura w domu nijak ma się do odczuć: ciepło od podłogi daje poczucie komfortu przy niższej temp pomieszczenia.Podłogę robiłem i opisywałem w czerwcu i lipcu 2013 i niech moc będzie z Tobą, bo raz zrobiona podłoga to dwa etapy budowy z głowy - podłoga i grzejniki. Link do komentarza
Gość gawel Napisano 3 stycznia 2014 Udostępnij #1481 Napisano 3 stycznia 2014 Piter kiedy wielkie odpalenie? Może na przecięcie wstęgi się załapię Link do komentarza
odi69 Napisano 3 stycznia 2014 Udostępnij #1482 Napisano 3 stycznia 2014 (edytowany) Pezet cieszy mnie Twoja opinia na temat podłogówki, bo u mnie było podobnie jak u Łosia z rodziną. Też pomału kompletuje elementy do kotłowni Edytowano 3 stycznia 2014 przez odi69 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 3 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1483 Napisano 3 stycznia 2014 Cytat Też pomału kompletuje elementy do kotłowni Warto zrobić bardzo szczegółowy projekt, co do śrubki, bo i tak czegoś zabraknie.W ten sposób oszczędziłem już coś koło 500zł, bo np zawór kulowy 1cal ze śrubunkiem w sklepach jest po około 40zł, a na allegro po ok. 25zł. Zaoszczędzona kasa staje się budżetem na cele eksperymentów i błędów. O ile, rzecz jasna, samorobnie chcesz dłubać. Link do komentarza
odi69 Napisano 3 stycznia 2014 Udostępnij #1484 Napisano 3 stycznia 2014 No biestety nie mam takiego planu. Ale staram kupować jakimiś większymi partiami głównie w internecie. I w miarę możliwości i wiedzy będę składał sam.A dzięki forum wiedzę łatwo poszerzać. Link do komentarza
PeZet Napisano 4 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1485 Napisano 4 stycznia 2014 PODŁOGÓWKA - spostrzeżenia Jest naprawdę dobrze.Cały parter powolutku łapie ciepło.Z początku ładowałem baniak do 80stC. Jednak stwierdziłem, że prądem to nie ma sensu, bo są straty postojowe.Obecnie mam załączoną jedną grzałkę 2000W i ona powolutku grzeje banieczkę.Grzanie prądem to komfort.Po co o tym piszę?A właśnie...POMPA CIEPŁAGdybym miał pompę ciepła powietrze-woda, koszt grzania prądem byłby 3-krotnie niższy.Jestem zdecydowany na pompę p-w. Niech tylko konkretna moc nabywcza się pojawi, a zapewne włączę w układ jaką taką pci pw 7kW.To ma sens.GRZAŁKA 3x2000W Sprawdza się taki sposób montażu grzałki, że mogę załączać niezależnie każdy z trzech obwodów z osobna. Link do komentarza
PeZet Napisano 4 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1486 Napisano 4 stycznia 2014 WKŁAD KOMINKOWY Z PŁASZCZEM WODNYMTrwa nierówna walka.Obecnie jestem w odwrocie.Utknąłem na kilku tematach.1. Zawór temperaturowy czyli ochrona powrotu.Nie wiem czy montować zawór, czy może wystarczy sterownik pompy z czujnikiem temperatury.- Zawór termostatycznySporo osób narzeka na zawory, że instalacja wariuje, bo zawory mają dużą bezwładność.Otwierają się na tyle powoli, że kocioł/kominek potrafi się zagotować mimo temperatury otwarcia zaworu 60stC.- Zawór 3DPojawia się opcja zaworu 3D jako regulatora temperatury powrotu. Ale tu znowu konieczny jest siłownik, co sprawia, że koszty idą w górę z prędkością windy w CN Tower w Toronto.- Elektroniczny sterownik pompy.Sterownik pompy z czujnikiem temperatury daje możliwość regulacji temp startu pompy i zatrzymania.Sterowników duży wybór jest.Trzeba jednak rozwiązać kwestię małego obiegu, czyli ochrony powrotu.Chodzi mi po głowie wstawienie rury z zaworem jakimś regulacyjnym. Przepływ ustawiany ręcznie.2. Pompa i zawór zwrotny.Zawór zwrotny (kulka) ma działać w razie braku prądu i zapewnić grawitacyjny przepływ wody z kominka do baniaka.Montaż na zasilaniu czy na powrocie?Tu znowu daje o sobie znać brak wiedzy hydraulicznej.Ciepłe rozszerza się, woda rusza, piłeczka na zasilaniu od razu podnosi się i obieg idzie w ruch.Montaż zaworu temperaturowego wprowadza oporu w tym obiegu i chyba - podkreślam, chyba - komplikuje sprawę.NACZYNIE Bardzo trzeba uważać z kupnem.Większość zbiorników reklamowanych na aukcjach i tych dostępnych w marketach ma przyłącze rury bezpieczeństwa 3/4 cala. Źle! Ma być 1cal.Na złomowisku widziałem takie cudo:Trzy wielkie agregaty chłodnicze.Może dałoby się taki agregacik "odwrócić"? Grzałby zamiast chłodzić. Cytat Piter kiedy wielkie odpalenie? Może na przecięcie wstęgi się załapię Oby jak najszybciej. Na pewno dam znać. Link do komentarza
odi69 Napisano 4 stycznia 2014 Udostępnij #1487 Napisano 4 stycznia 2014 Kurcze mi też takie naczynie(przyłacza 3/4) zainstalował hydraulik jak robił instalacje c.w.u. jeszcze przed tynkami, teraz staram robić się sam bo wcale nie jest to taka czarna magia, podłogówkę położyłem sam tylko żona ma strach czy to będzie chodzić Link do komentarza
PeZet Napisano 4 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1488 Napisano 4 stycznia 2014 (edytowany) Chodzić będzie.A te naczynia to mnie zapieniły!Normy są.Woda się może zagotować.A tu takie hece. 3/4 cala to 19mm, a minimum to 25!Przecież to o 25% mniej.Z czystej ciekawości wziąłem w łapę baniak i zacząłem przymierzać zaworki...Flachowcy biorą, montują, bo mają to w życi, nic nie wiedzący inwestorzy śpią spokojnie, bo też nic nie wiedzą.I pomyśl, Odi69, z każdą pierdułką coś ci uszczkną, poprawią po swojemu paproki, bo łatwiej, bo przecież po co tak, jak można prościejZapoznany pan, co jest mechanikiem samochodowyym i hydraulikiem tu w okolicy u mnie,co mówi o naczyniu wzbiorczym?- A po co dwie rury, k...a?! Jedna idzie z ciepłego, zasypać trocinami i ch...Co mówi o ogrzewaniu podłogowym?- Sam zobaczysz, że nic w domu nie będziesz widział, tak ci j...y kurz się będzie podnosił. Nic nie zobaczysz, k...aA pompę i zawór różnicowy dam jednak na zasilaniu z kominka, wg schematu Animusowego.Ino ten zawór temperaturowy...edit: Usunąłem fotkęJakoś tak...coś kombinuję... nie wiem co... Edytowano 4 stycznia 2014 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 4 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1489 Napisano 4 stycznia 2014 (edytowany) Zawory różnicowe mają w deklaracji temp max 110stC.Pompa jak to pompa.Sterowniki pompy:SP 100 (biały) - 69złSP 100W (biały, z wyświetlaczem, ho ho) - 105złST-21 (na wszystkich kotłach świata) - 89złEUROSTER E11K - 245złEUROSTER E11M (steruje pomp a i zaworem 3D) - 190złSP-03 (Biały) - 58złHydros 200 (dizajnerski) - 125złRT 12 (f-my TQD; sterowanie zaworem 3D, termostat przylgowy, termostat alarmowy, termostat pokojowy)MSK Glass Kratki - 488złTatarek RT-03 Wojtuś - 275złTatarek RT-08P - 600złTimpex BrunnerLedaPlum ecoKOM 700-800złS-ThermaticNadadzą się czy nie nadadzą, nie wiem,ale do mojego dizajnu kominkowego - a'la piec martenowski - żaden z powyższych nie pasuje. Edytowano 5 stycznia 2014 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 5 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1490 Napisano 5 stycznia 2014 (edytowany) http://www.plum.pl/pl/?id=257http://www.darco.com.pl/oferta/p,69,...ektryczny.htmlhttp://www.spartherm.com/produkte/br...2o_wasser.htmlhttp://www.timpex.cz/http://www.wgs.at/produkte/steuer-regeltechnik/http://www.brunner.de/de/Produkte/Steuerungenhttp://leda.dehttp://www.kaschuetz.krs.at Edytowano 5 stycznia 2014 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 5 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1491 Napisano 5 stycznia 2014 Komary mi po domu fruwają. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 5 stycznia 2014 Udostępnij #1492 Napisano 5 stycznia 2014 Mieszając powietrze skrzydełkami rozprowadzają ciepełko po chałupie za darmo,... same plusy... darzy Ci się w tym nowym roku, oj darzy. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 5 stycznia 2014 Udostępnij #1493 Napisano 5 stycznia 2014 Cytat Komary mi po domu fruwają. Muchozolem je ! Muchozolem Link do komentarza
bajbaga Napisano 5 stycznia 2014 Udostępnij #1494 Napisano 5 stycznia 2014 Luknij tu : http://www.jula.pl/artykuy-budowlane-i-farby/pompy-ciepa/ w sumie wyjdzie taniej niż kombinacje ze złomem + gwarancja 2 letnia, a na sprężarkę (Panasonic) 5 lat.Te najmniejsze fajnie wpisały by się w Twój sposób na grzanie. Link do komentarza
PeZet Napisano 5 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1495 Napisano 5 stycznia 2014 A może... ochrona powrotu - pompą i sterownikiem? Cytat Luknij tu : http://www.jula.pl/artykuy-budowlane-i-farby/pompy-ciepa/ w sumie wyjdzie taniej niż kombinacje ze złomem + gwarancja 2 letnia, a na sprężarkę (Panasonic) 5 lat.Te najmniejsze fajnie wpisały by się w Twój sposób na grzanie. Tak, Bajbago, z tym złomem to bardziej żartem niż żebym sam się podejmował.Pompa ciepła - piszesz o tej: moc cieplna 3,35kW, cena 3499zł?A jak ją oceniasz realnie? Do jakich temperatur będzie miała sensowny COP?Bo już wiem jak rozwiążę grzanie chaty: kominek z płaszczem wodnym + zasobnik baniakowy 500lpompa ciepła powietrze-wodaawaryjnie grzałka 3x2000Woraz system bioaktywnej dystrybucji ciepła (komary)Zastanawiam się czy z uwagi na ceny pompy ciepła lepiej kupować zimą czy latem? Link do komentarza
PeZet Napisano 5 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1496 Napisano 5 stycznia 2014 Z trzecią pompą...Pod jeden sterownik można by podłączyć dwie pompy. P3 startowałaby przy rozpalaniu, a P1 startowałaby gdy kominek nagrzeje się... takie cuś. Link do komentarza
PeZet Napisano 5 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1497 Napisano 5 stycznia 2014 Wypaśny sterownik z kontrolą temperatury spalin:Sterownik do kominka ST-392 zPID (by Unico) - jedyne 852zł Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 5 stycznia 2014 Udostępnij #1498 Napisano 5 stycznia 2014 Cytat Wypaśny sterownik z kontrolą temperatury spalin:Sterownik do kominka ST-392 zPID (by Unico) - jedyne 852zł Ten sterownik ze złota Ja dla mnie nie ma sensu takiego wypasionego kupować. Jak kupić to zwykły, bo dokładność sterowności przy paleniu drewnem jest znikoma. Link do komentarza
PeZet Napisano 5 stycznia 2014 Autor Udostępnij #1499 Napisano 5 stycznia 2014 Mhtyl, co byś polecił?Kilka postów wyżej kompletuję listę tego co jest na rynku, co ludzie montują i czym chwalą się instalatorzy i dystrybutorzy.Rozpiętość cen od 58zł do "jak stąd w..." Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 5 stycznia 2014 Udostępnij #1500 Napisano 5 stycznia 2014 Cytat Mhtyl, co byś polecił?Kilka postów wyżej kompletuję listę tego co jest na rynku, co ludzie montują i czym chwalą się instalatorzy i dystrybutorzy.Rozpiętość cen od 58zł do "jak stąd w..." Ja ma też z Tech-a, razem z kotłem kupiłem, ale to jest piec c.o. a nie kominek.Wydaje mi się że każdy sterownik który obsługuje pompę/pompy nada się do kominka.Firma Tech ma dość bogatą ofertę i z jakością ich produktów jest ok jak również z gwarancją.Mój sterownik jest z PID. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się