Skocz do zawartości

Czy jest możliwa rozbiórka domu do fundamentów i postawienie w tym miejscu nowego domu?


Recommended Posts

Witam

 

Dostałem w spadku poniemiecki dom na terenie Wrocławia.

 

Niestety cały jest do generalnego remontu.

 

Wygląda to jak na poniższych obrazkach:

- działka zaznaczona na zielono – 289m2

- dom zaznaczony na czerwono (dwie ściany są na granicy działki w tym jedna z sąsiadem)

- powierzchnia parteru domu to około 110m2 i chcę zrobić użytkowe poddasze (na dole garaż i duży salon z aneksem i u góry sypialnie)

 

Pytanie:

- czy jest możliwa rozbiórka domu do fundamentów i postawienie w tym miejscu nowego domu? Z tego co wiem to w myśl prawa budowlanego mury muszą być postawione kilak metrów od granicy ale w takim razie to ja mogę co najwyżej altankę sobie postawić :)

 

 

Dzięki za odpowiedzi.

 

Pozdrawiam

Łukasz

1.jpg

2.jpg

Link do komentarza

Zostając przy tym samym obrysie budynku można przeprowadzić bardzo daleko idący remont – łącznie z odtworzeniem izolacji, dociepleniem ścian, wymianie okien itd. Być może to wystarczy do osiągnięcia satysfakcjonującego stanu. Jednak przebudowa polegająca na wyburzeniu istniejących ścian i postawieniu ich na nowo prawdopodobnie nie będzie możliwa, jak napisano w poprzednim poście.

Link do komentarza
Dnia 12.07.2018 o 23:00, PoLik88 napisał:

Pytanie:

- czy jest możliwa rozbiórka domu do fundamentów i postawienie w tym miejscu nowego domu? Z tego co wiem to w myśl prawa budowlanego mury muszą być postawione kilak metrów od granicy ale w takim razie to ja mogę co najwyżej altankę sobie postawić

W myśl ostatniej noweli PB jest możliwość gruntownego remontu i przebudowy wszystkich przegród zewnętrznych w ramach istniejącego obrysu i kubatury  obiektu.

Urząd będzie wymagał aby ściany które są w odległości mniejszej jak 4 m od granicy były pozbawione otworów okiennych i drzwiowych, oraz wymagał aby ściany w granicy lub (i) w odległości mniejszej jak 3 m od granicy, były wykonane jako ściany oddzielenia p.poz. 

 

Potrzebny będzie projektant który to wszystko ogarnie i wykona projekt budowlany przebudowy.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam,   Zwracam się z prośbą o pomoc w nakierowaniu mnie na ścieżke postępowania w kwestii budowy na działce, która na MPZP gminy ma wydzielony obszar zabudowy z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną i rolnictwo.  Wrzucam screen z opisem MPZP dla działki:   Działka obecnie należy do moich rodziców, którzy prowadzą gospodarstwo rolne. Działka ma zaokrąglając 1,5 ha. Co należy zrobić aby móc uzyskać pozwolenie na budowie na takiej działce? Czy najpierw fragment działki należy wydzielić i odrolnić? Czy próbować to wybudować jako siedlisko (tutaj rozumiem, ze musiałbym miec przepisane conajmniej 1 ha gruntów gminie oraz zdobyć wykształcenie rolnicze w międzyczasie? Jesli to istotne dodam tylko, ze wymeldowałem się z rodzinnego domu ponad rok temu, pisze to w kontekscie tego ze wczesniej pomagalem przy gospodarstwie więc rozumiem, ze pkt a propo stażu w rolnictwie dałoby się tym ogarnąć. A moze jesli działka ma taki MPZP, wystarczy być właścicielem i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę?  Działka przylega do drogi asfaltowej, kwestie podłączenia mediów (czyli pewnie wniosek do przedsiebiorstwa wodociagowego, elektrowni) sklada się przed czy po wniosku o pozwolenie na budowe?  Dodam tylko, ze nie w bezpośrednim sąsiedztwie, ale kilka działek obok jest zabudowa.   Będę wdzięczny za wszelkie porady, lub odesłanie do jakiegoś artykułu bo pewnie podobne pytania padają często, Michał      
    • A po co, skoro materiały ścian nie mają nawet zbliżonych współczynników? Nie masz gdzie wyrzucać kasy? W ogóle, to o ile administracja nie dofinansowuje wymiany, to radziłbym nakręcenie się wokół okien używanych, dwuszybowych. One i tak będą lepsze od reszty dróg ucieczki ciepła. Firma Kacprzak na alledrogo ma do wyboru i koloru.
    • Muszę wymienić okna w mieszkaniu mamy - 3 szt. w tym jedno balkonowe (podwójne). Jakie sensowne okna wybrać? Nie za miliony monet, bo emerytura wiadomo jaka...  Wiem, że teraz są okna trzyszybowe - czy jest sens w to wchodzić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? O ilościach komór jeszcze pamiętam z czasów mojej budowy, i o współczynniku przenikania ciepła też. Czy coś istotnego się jeszcze urodziło przez te 20 lat? ;-) Blok z lat 60-tych, z cegły, mieszkanie na 2 piętrze, więc żadne tam antywłamaniowe nie są mi potrzebne.
    • To komin systemowy (prefabrykowany)? Bo na taki wygląda. Co to za płyta/okładzina na nim? Zakładam, że w tym kominie jest jakiś przewód dymowy albo spalinowy?  Tu trzeba uwzględnić dwa wymogi. Pierwszy pochodzi z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych (WT): "§ 256. 4. Piec z kamienia, cegły, kafli i podobnych materiałów niepalnych oraz przewody spalinowe i dymowe powinny być oddalone od łatwo zapalnych, nieosłoniętych części konstrukcyjnych budynku co najmniej 0,3 m, a od osłoniętych okładziną z tynku o grubości 25 mm na siatce albo równorzędną okładziną - co najmniej 0,15 m."   Co ważne, tę odległość liczymy od ściany wewnętrznej kanału. Tak więc grubość ścian komina wlicz się w tę odległość. To jest wymóg nadrzędny, wynikający z polskiego prawa. Na pierwszy rzut oka nie będzie go łatwo spełnić w tym przypadku.  Ponadto mamy jeszcze instrukcje producentów kominów. Jednak nawet na etykiecie takiego komina umieszczona jest informacja o minimalnej wymaganej odległości od elementów palnych. O tym jak odczytać takie oznaczenie kodowe pisałem choćby tutaj: https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/a/11088-oznaczanie-kominow   Ale przypominam, że tu pierwszeństwo mają wymogi z WT.
    • Podsumujmy co wiemy: - ściana ma 15 cm wraz z tynkiem, czyli to najprawdopodobniej cegła 12 cm; - na przynajmniej 3 z 4 kondygnacji coś jest mniej więcej w tym samym miejscu;  - na najniższej z nich, w garażu, jest belka wzmacniająca (podciąg?); - wyżej, na kolejnym poziomie, także jest ściana.  Moim zdaniem wyburzanie tej ściany jest ryzykowne. Grubość wprawdzie wskazywałaby na ścianę działową, jednak to nie wszystko. Poza wszystkim innym te ściany mogą usztywniać poprzecznie konstrukcję budynku. Ale co najważniejsze w praktyce budowano i tak, że strop kolejnej kondygnacji i ściana działowa na nim, obciążał taką niby działową ścianę poniżej. Na taki układ wskazuje też obecność wzmocnienia stropu w garażu. No bo po co byłoby je robić, gdyby jednak nie zakładano, że na tej linii strop będzie jednak szczególnie obciążony i zagrożony nadmiernym ugięciem? Teoretycznie mogło być i tak, że ktoś to zrobił na zapas, w ramach nadmiernej gorliwości i asekuranctwa, jednak nie wydaje mi się to zbyt prawdopodobne. Zaś jak jest nie dowiemy się bez bardzo szczegółowych badań.  Bardzo prawdopodobne, że ta ściana biegnie równolegle do elementów nośnych stropu (belek). W związku z tym wzmocnienie w garażu wykonano żeby zrekompensować to dodatkowe obciążenie ścianami na wyższych kondygnacjach. Przy czym każda ściana przekazuje obciążenia na tę położoną na niższej kondygnacji. Usunięcie jednej z nich może zadziałać jak wycięcie środka słupa.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...