Ttadzik Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #1 Napisano 31 stycznia 2018 Dzień dobry, Szukam porady w następującym temacie. Chcę wykonać podłogę z płyt OSB położoną na legarach drewnianych. Może od początku. Poniżej jest piwnica nad którą jest lekki strop kleina, czyli w rozstawie około 1 metra leżą stalowe dwuteowniki, pomiędzy nimi na płasko ułożona jest jedna warstwa cegieł, na nich na wierzchu wylana jest jakaś posadzka, nie jest ona zbyt gruba ( w najwyższym punkcie łuku z cegieł ma ona około 3 cm, oczywiście im bliżej stalowych belek tym warstwa ta powinna być grubsza ale wydaje mi się że w tych miejscach warstwa jest niewiel grubsza a pomiędzy nią a cegłami jest jakaś warstwa z drobno kruszonego cementu. Na wierzchu chcę ułożyć drewniane legary o wymiarze ~7 cm x 15 cm, w odstępach około 50 - 60 cm. Na to płyta osb 25mm. Mam wątpliwości w jakim kierunku ułożyć właśnie drewniane legary, czy prostopadle do stalowych belek czy równolegle do nich (układając je w miejscu gdzie łuk z cegieł jest najwyższy). Proszę o informację jak najkorzystniej powinny być ułożone Pozdrawiam Link do komentarza
retrofood Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #2 Napisano 31 stycznia 2018 Oczywiście że prostopadle do belek stalowych, nie wiem tylko skąd wziąłeś wymiar legarów 7 x 15. To 15 wg mnie jest zbyt wielkie, zejdź do 10 - 12 najwyżej. Miedzy legarami jakieś docieplenie? No i te OSB... mam nadzieję, że to podkład, na podkład płyta jest dobra, ale to nie powinna być warstwa ostateczna. Zaplanuj coś na wierzch. Legary zakonserwowane? Link do komentarza
Ttadzik Napisano 31 stycznia 2018 Autor Udostępnij #3 Napisano 31 stycznia 2018 Czy możesz mi wyjaśnić dla czego prostopadle ? Wydawało mi się, że równolegle będzie lepsze podparcie na posadzce w najwyższym punkcie łuku z cegieł. Wysokość legarów jest taka ponieważ muszę nawiązać do poziomu znajdującego się obok pomieszczenia. Pomiędzy legarami oczywiście wełna, ale najpierw pod nią na posadzce folia paroizolacyjna. Legary były zaimpregnowane w tartaku. Dokładna konstrukcje jest taka, legary, prostopadle na nie deski o grubości 25mm w odstępach około 30 cm, na to płyta osb 25mm i na to dopiero podłoga właściwa ( panele lub płytki ). Link do komentarza
retrofood Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #4 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 08:49, Ttadzik napisał: Czy możesz mi wyjaśnić dla czego prostopadle ? Wydawało mi się, że równolegle będzie lepsze podparcie na posadzce w najwyższym punkcie łuku z cegieł. Rozwiń Chyba nie masz wykształcenia technicznego, że nie rozumiesz. Rozkład obciążeń, mówi Ci coś takie pojęcie? Przecież łatwiej jest stać na czterech nogach niż na jednej i w dodatku patykowatej. Podparciem dla stropu są belki stalowe, a nie żaden, chociażby najwyższy punkt łuku cegieł. Zresztą, ten łuk nie zawsze istnieje. Dlatego też poprzeczne ułożenie pozwala na rozłożenie przewidywanych obciążeń na większą ilość belek, a więc otrzymasz mniejsze ugięcia, nie mowiąc już o tym, że skupiony nacisk na punkt stropu pomiedzy belkami może spowodować jego uszkodzenie. Cytat Wysokość legarów jest taka ponieważ muszę nawiązać do poziomu znajdującego się obok pomieszczenia. Pomiędzy legarami oczywiście wełna, ale najpierw pod nią na posadzce folia paroizolacyjna. Legary były zaimpregnowane w tartaku. Dokładna konstrukcje jest taka, legary, prostopadle na nie deski o grubości 25mm w odstępach około 30 cm, na to płyta osb 25mm i na to dopiero podłoga właściwa ( panele lub płytki ). Rozwiń Logiczne, w porządku. Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #5 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 08:49, Ttadzik napisał: Czy możesz mi wyjaśnić dla czego prostopadle ? Wydawało mi się, że równolegle będzie lepsze podparcie na posadzce w najwyższym punkcie łuku z cegieł. Rozwiń Kratownica równomiernie przeniesie obciążenie na ściany nośne. Kładąc równolegle belki w połowie między dwuteownikami w pierwszej kolejności uginasz wypełnienie stropu, dopiero później dwuteowniki, które jednocześnie są lekko wykręcane. Edit. Retro mnie ubiegł Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #6 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 07:31, Ttadzik napisał: nie jest ona zbyt gruba ( w najwyższym punkcie łuku z cegieł ma ona około 3 cm, oczywiście im bliżej stalowych belek tym warstwa ta powinna być grubsza ale wydaje mi się że w tych miejscach warstwa jest niewiel grubsza a pomiędzy nią a cegłami jest jakaś warstwa z drobno kruszonego cementu. Rozwiń Dnia 31.01.2018 o 08:49, Ttadzik napisał: Wydawało mi się, że równolegle będzie lepsze podparcie na posadzce w najwyższym punkcie łuku z cegieł. Rozwiń Skąd ten łuk ? Link do komentarza
retrofood Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #7 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 09:39, bajbaga napisał: Skąd ten łuk ? Rozwiń Bywa. Kiedyś modyfikowano tak, aby zmniejszyć zużycie stali, która była nie do zdobycia. Przełom lat 60/70 ubiegłego wieku. Łuk zapewniał przestrzeniom z cegieł stabilność bez stosowania dodatkowego drutu. Link do komentarza
Ttadzik Napisano 31 stycznia 2018 Autor Udostępnij #8 Napisano 31 stycznia 2018 Tak owszem nie mam wykształcenia technicznego. Ale staram się myśleć logicznie. Z tego co rozumiem wg Twoich sugestii, układam drewniane legary prostopadle do stalowych belek i opierając ich ciężar tylko o nie, pomijając najlepiej obciążanie betonowej posadzki czy też miejsc gdzie są łukowate wypełnienia. Zgadza się ? Całe życie sądziłem, że strop kleina działa na zasadzie łukowatych nadproży u góry okien w starym budownictwie. Łuk naciskany od góry sprawia, że siły naprężenia rozchodzą się poziomo na boki. Nie wiem jaka siła musiałaby naciskać z góry aby łuk się zapadł. Tak wydaje mi się, że strop kleina przenosi ciężar. Ściskając od góry obciążenie przenosi się na boki ściskając metalowe belki. W domu mam podobny strop, pamiętam że przy remoncie ekipa wyczyściła od góry całą posadzkę dostając się od góry do cegieł które były ułożone w łuk i na koniec wszystko zostało zalane posadzką ponad dwuteowniki. Pamiętam, że mówili że taki strop jest bardzo solidny. Mylili się ? Link do komentarza
animus Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #9 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 07:31, Ttadzik napisał: Dzień dobry, Szukam porady w następującym temacie. Chcę wykonać podłogę z płyt OSB położoną na legarach drewnianych. Może od początku. Poniżej jest piwnica nad którą jest lekki strop kleina, czyli w rozstawie około 1 metra leżą stalowe dwuteowniki, pomiędzy nimi na płasko ułożona jest jedna warstwa cegieł, na nich na wierzchu wylana jest jakaś posadzka, nie jest ona zbyt gruba ( w najwyższym punkcie łuku z cegieł ma ona około 3 cm, oczywiście im bliżej stalowych belek tym warstwa ta powinna być grubsza ale wydaje mi się że w tych miejscach warstwa jest niewiel grubsza a pomiędzy nią a cegłami jest jakaś warstwa z drobno kruszonego cementu. Rozwiń Można jakieś zdjęcia? Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #10 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 09:52, Ttadzik napisał: Całe życie sądziłem, że strop kleina działa na zasadzie łukowatych nadproży u góry okien w starym budownictwie. Rozwiń najpospolitszych klein i najczęściej spotykany jest lekkim stropem z cegłą położoną na płask, od dołu zazbrojony. Górę wypelniali równymi wariantami Masz jego modyfikację, aczkolwiek żeby łuk odpowiednio przenosił obciążenia musi mieć odpowiednią strzałkę ugięcia. Więc nie ufaj tak podłodze A najlepiej , gdybyś całą powierzchnię wyrównał przed położeniem folii i legarków. 1 Link do komentarza
zenek Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #11 Napisano 31 stycznia 2018 (edytowany) Dnia 31.01.2018 o 09:39, bajbaga napisał: Skąd ten łuk ? Rozwiń Albo łuk ceglany między belkami, albo cegła na sztorc ze stalowymi płaskownikami. http://www.forumbudowlane.pl/stropy/strop-kleina-t35461 Dnia 31.01.2018 o 09:44, retrofood napisał: Bywa. Kiedyś modyfikowano tak, aby zmniejszyć zużycie stali, która była nie do zdobycia. Przełom lat 60/70 ubiegłego wieku. Łuk zapewniał przestrzeniom z cegieł stabilność bez stosowania dodatkowego drutu. Rozwiń Lata 60/70 - to chyba jednak zmierzch Kleina. Klein to wcześniejszy okres, a łuki ceglane między belkami to chyba najwcześniejszy okres Kleina. Tak mi się wydaje liogicznie, ale się nie upieram. Łuk jest ustrojem konstrukcyjnym i chodzi ie tyle o "stabilność", a o "wytrzymałość na obciążenia" i prawidłowy rozkład obciążeń belek. Dnia 31.01.2018 o 09:52, Ttadzik napisał: sądziłem, że strop kleina działa na zasadzie łukowatych nadproży u góry okien w starym budownictwie. Łuk naciskany od góry sprawia, że siły naprężenia rozchodzą się poziomo na boki. Nie wiem jaka siła musiałaby naciskać z góry aby łuk się zapadł. Tak wydaje mi się, że strop kleina przenosi ciężar. Ściskając od góry obciążenie przenosi się na boki ściskając metalowe belki. W domu mam podobny strop, pamiętam że przy remoncie ekipa wyczyściła od góry całą posadzkę dostając się od góry do cegieł które były ułożone w łuk i na koniec wszystko zostało zalane posadzką ponad dwuteowniki. Pamiętam, że mówili że taki strop jest bardzo solidny. Mylili się ? Rozwiń Klein działa na zasadzie łuku, ale paradoksalnie ten łuk wcale nie jest najsilniejszy w szczycie (czasem tam jest taki "klucz), bo jak go tam obciążysz zbytnio, to ci się rozepchnie , spuchnie na częściach poniżej szczytu a powyżej podstawy (możesz sobe łatwo taki eksperymen zrobic na modelu). Nadproża okien zwykle są zabudowane od góry na łuku i to powoduje równomierne obciążenie łuku na całej krzywiźnie. Wtedy łuk działa prawidłowo. Zalanie stropu Kleina mogło być prawidłowe, jeśli krzywizna łukow nie była zbyt wielka (lub jej nie było), a iloś betou nie obciążyła zbyt stropu - ktory pewnie był liczony na podłogę drewnianą na legarac z trocinami z wapnem jako wypełnieniem . Edytowano 31 stycznia 2018 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
retrofood Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #12 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 09:52, Ttadzik napisał: Tak owszem nie mam wykształcenia technicznego. Ale staram się myśleć logicznie. Z tego co rozumiem wg Twoich sugestii, układam drewniane legary prostopadle do stalowych belek i opierając ich ciężar tylko o nie, pomijając najlepiej obciążanie betonowej posadzki czy też miejsc gdzie są łukowate wypełnienia. Zgadza się ? Rozwiń Zgadza. Oczywiście, jeżeli łuk jest przeszkodą w oparciu legara bezpośrednio na dwuteowniku, to dajesz w tym miejscu jakąś podkładkę, jakiś dystans, może być drewniany klocek. Drzewo jest dość odporne na ściskanie. Cytat Całe życie sądziłem, że strop kleina działa na zasadzie łukowatych nadproży u góry okien w starym budownictwie. Łuk naciskany od góry sprawia, że siły naprężenia rozchodzą się poziomo na boki. Nie wiem jaka siła musiałaby naciskać z góry aby łuk się zapadł. Tak wydaje mi się, że strop kleina przenosi ciężar. Ściskając od góry obciążenie przenosi się na boki ściskając metalowe belki. W domu mam podobny strop, pamiętam że przy remoncie ekipa wyczyściła od góry całą posadzkę dostając się od góry do cegieł które były ułożone w łuk i na koniec wszystko zostało zalane posadzką ponad dwuteowniki. Pamiętam, że mówili że taki strop jest bardzo solidny. Mylili się ? Rozwiń weź sobie wygooglaj strop Kleina, bo to nie problem. Jak pisałem wyżej, łuk jest tylko elementem zastępczym, zwykle strop Kleina jest płaski. Natomiast na ekipy budowlane należy spogladać odpowiednio. Kiedyś elektryk mowił, ze 5 kW mocy to ho, ho, ho! I miał rację. Ale to było kiedyś. Dzisiaj i 15 kW nikogo nie oszałamia. Tak nalezy spoglądać i na stropy. Nie zwróciłeś uwagi na jeden parametr. Ugięcie. Dla obciążeń słomą - nieistotne, ale kto wie, co zechcesz polozyć tam za lat dwadzieścia? Dlatego oni się nie mylili ze swojego punktu widzenia. To czasy się zmieniły. Dnia 31.01.2018 o 10:14, zenek napisał: Lata 60/70 - to chyba jednak zmierzch Kleina. Klein to wcześniejszy okres, a łuki ceglane między belkami to chyba najwcześniejszy okres Kleina. Tak mi się wydaje liogicznie, ale się nie upieram. Łuk jest ustrojem konstrukcyjnym i chodzi ie tyle o "stabilność", a o "wytrzymałość na obciążenia" i prawidłowy rozkład obciążeń belek. Rozwiń Tia... jak zwykle. Zmierzch, kuwwa, bo ja mam do dzisiaj zdeformowany środkowy palec prawej dłoni gdyż wsunął mi się w zblocze pod linę. A byłem wtedy pomocnikiem majstra, murującego akuratnie Kleina, ja wyciągałem zaprawę na strych. 13 lat wtedy miałem. Dlatego kuwwa Kleina już nie ma, a ja miałem omamy wzrokowe, jedynie ten palec wciąż jest krzywy i ma rozdwajający się paznokieć. Ciekawe tylko co to ja mam nad garażem. Będę musiał zrobić fotki i zamiescić, wtedy Zenek - specjalista orzeknie. Link do komentarza
Ttadzik Napisano 31 stycznia 2018 Autor Udostępnij #13 Napisano 31 stycznia 2018 Zerknijcie proszę na zdjęcia. Na pewno będzie łatwiej zrozumieć z czym się borykam Jedno zdjęcie jest od góry stropu a drugie od strony piwnicy. Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #14 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 10:28, Ttadzik napisał: Zerknijcie proszę na zdjęcia. Na pewno będzie łatwiej zrozumieć z czym się borykam Jedno zdjęcie jest od góry stropu a drugie od strony piwnicy. Rozwiń Te od góry zrób z innej perspektywy. Tak, by można było zauważyć ewentualne nierówności. Link do komentarza
zenek Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #15 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 10:16, retrofood napisał: Ciekawe tylko co to ja mam nad garażem. Będę musiał zrobić fotki i zamiescić, wtedy Zenek - specjalista orzeknie. Rozwiń Przykro mi z powodu twego palca, ale zmierzch, to zmierzch. Lata 70 te to stropy żelbetowe - moj ojciec wtedy projektował, i nie pamietam, by jednego Kleina zaprojektował. Królowała płyta żelbetowa, stropy belkowe (ale raczej, gęstożebrowe, ackerman), nawet prefabrykowane, ale te więcej 80 lat , drewniane mniej - i b. rzadko tenże Klein. Ale sie nie upieram, bo to nieistotne w sumie - bo i obecnie, czasem się je wykonuje! Dnia 31.01.2018 o 10:34, Takiowaki napisał: Te od góry zrób z innej perspektywy. Rozwiń Legary poprzecznie do belek (jak wspomniano wcześniej) na podkladkach (podkładki co 50,60 cm.), żeby były oparte tylko na belkach - to wg mnie prawidłowe rozwiązanie. Rozstaw - co 60 - 70 cm. 8 x 8 cm powinny starczyć. Podłoga wentylowana. Link do komentarza
retrofood Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #16 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 10:35, zenek napisał: Lata 70 te to stropy żelbetowe - Rozwiń Człowieku, nie pisz głupstw! Stropy żelbetowe były na budowach, na które można było otrzymać przydział materiałów, czyli państwowe budowle socjalistyczne. Cała reszta budownictwa, czyli budownictwo prywatne, w tym wiejskie, oraz instytucji o małej sile przebicia widziała najwyżej akermana (budownictwo mieszkaniowe) a inwentarskie, składowe i gospodarcze to w zasadzie jedynie Klein. Więc nie picuj, temat znasz z opowieści, ja znam z autopsji. Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #17 Napisano 31 stycznia 2018 Klasyczny strop klejna: wersja z łukiem: ten ze zdjęć z posadzką (tyle, że z mniejszym łukiem): Proponowane rozwiązanie umieszczenia legarów: Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #18 Napisano 31 stycznia 2018 Mi to nawet na kleina nie wygląda szczerze powiedziawszy. Ni to łukowy, ni klein. Na łukowym powinna być większa strzałka i oparcie na stopkach belek. Przy kleinie mniejsza strzałka, ale zazbrojenie dołem lub górą. Chyba, że strop gruby i leżą dwa dwuteowniki jeden na drugim... Chyba, że majstra lekka fantazja poniosła Link do komentarza
Ttadzik Napisano 31 stycznia 2018 Autor Udostępnij #19 Napisano 31 stycznia 2018 Czyli wniosek taki. Drewniane legary montuję prostopadle do stalowych belek. W odstępach co jakieś 60 cm na drewnianych podkładkach. Tak aby całe obciążenie nowego stropu były przenoszone tylko przez dwuteowniki absolutnie nie obciążając betonowej posadzki. Nie wiem czy zdjęcie od góry z innej perspektywy coś wniesie, góra jest praktycznie płaska ( tzn poziomica pokaże zapewne nierówności ale to już skoryguję legarami ). Czy mimo to potrzebne to foto ? Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #20 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 10:52, Ttadzik napisał: W odstępach co jakieś 60 cm na drewnianych podkładkach. Rozwiń Tak, ale wtedy, gdy: Dnia 31.01.2018 o 10:16, retrofood napisał: Zgadza. Oczywiście, jeżeli łuk jest przeszkodą w oparciu legara bezpośrednio na dwuteowniku, to dajesz w tym miejscu jakąś podkładkę, jakiś dystans, może być drewniany klocek. Drzewo jest dość odporne na ściskanie. Rozwiń Natomiast napisałeś: Dnia 31.01.2018 o 10:52, Ttadzik napisał: Nie wiem czy zdjęcie od góry z innej perspektywy coś wniesie, góra jest praktycznie płaska Rozwiń Więc po prostu klinuj pod legarki w celu ustalenia odpowiedniego poziomu. Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #21 Napisano 31 stycznia 2018 Pytanie - dlaczego ta podłoga musi być na legarach? Przeca można potraktować to jak zwykłą posadzkę - styropian a na to płyty. Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #22 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 11:23, bajbaga napisał: Pytanie - dlaczego ta podłoga musi być na legarach? Rozwiń Niestety najpierw pojawił się pomysł, zostały zakupione materiały i teraz zbiorowo myślimy nad wykonaniem Link do komentarza
Ttadzik Napisano 31 stycznia 2018 Autor Udostępnij #23 Napisano 31 stycznia 2018 Nie nie Najpierw była koncepcja, później materiały a teraz wątpliwości co do kierunku ułożenie legarów A Dzięki legarom ułożę 15 cm wełny i otrzymam odpowiednią wysokość. Wątpliwości powstały z tego powodu, że jeden z "fachowców" który mnie odwiedził powiedział, że legary mam ułożyć równolegle do belek stalowych a tu na forum jest jednak odmienna koncepcja. Link do komentarza
retrofood Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #24 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 11:23, bajbaga napisał: Pytanie - dlaczego ta podłoga musi być na legarach Rozwiń Różnica poziomów. Link do komentarza
bajbaga Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #25 Napisano 31 stycznia 2018 Tiiiiiiiaaaaaaaaaa. A ile można "zgubić" 15 cm styropianem ? Link do komentarza
animus Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #26 Napisano 31 stycznia 2018 (edytowany) Dnia 31.01.2018 o 10:28, Ttadzik napisał: Zerknijcie proszę na zdjęcia. Na pewno będzie łatwiej zrozumieć z czym się borykam Jedno zdjęcie jest od góry stropu a drugie od strony piwnicy. Rozwiń Teraz podaj wymiary pomieszczenia, i zdjęcia stan belek z dwuteownika, z bliska czy skorodowane mocno, od dołu bardziej czy od góry. Edytowano 31 stycznia 2018 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Ttadzik Napisano 31 stycznia 2018 Autor Udostępnij #27 Napisano 31 stycznia 2018 Pomieszczenie ma około 3,7m x 7m. Od dołu dwuteownik bardziej skorodowany. Druciakiem trochę oczyściłem i zeskrobałem takie jakby to nazwać płaty rdzy i wygląda nieźle. Link do komentarza
zenek Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #28 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 10:43, retrofood napisał: Stropy żelbetowe były na budowach, na które można było otrzymać przydział materiałów, czyli państwowe budowle socjalistyczne. Cała reszta budownictwa, czyli budownictwo prywatne, w tym wiejskie, oraz instytucji o małej sile przebicia widziała najwyżej akermana (budownictwo mieszkaniowe) a inwentarskie, składowe i gospodarcze to w zasadzie jedynie Klein Rozwiń 1. Wiem, co piszę - z żelazem, materiałami, nie było lekko, to prawda, bo budowało się b. dużo, w tym na wsi też. Stropy żelbetowe były popularne, płyty - Ackerman był, odwrotnie od tego co mówisz, bardziej ekskluzywny, droższy niż płyta. Nie robiło się fundamentów żelbetowych, tylko lane z kamieniem - i tu była oszczędność z przymusu (zresztą nie najmądrzejsza) stali. 2. Inwentarskie, składowe i gospodarcze często, jak i dziś - były bez stropów (ewentualnie drewniane) - i wieńców (!) i to była też durna oszczędność. Ale - jak piszesz - o stal nie było łatwo -też było różnie w różnych latach - sam pamiętam, że przygotowaliśmy sobie (mając przydział) z ojcem żelazo na składzie, zanim załatwiliśmy transport (jak to wtedy, okazja) - to nam zgarnęła jakaś silna ekipa i znowy trza było czekać. Ale bez przesady - Huta wtedy Lenina produkowała 5, 6 mln ton rocznie - dziś 1.5 mln - co prawda chamskiej, ale jednak stali. Jeśli idzie o male instytucje, pamiętam że ojciec projektował szkoły, remizy, jakiś dom kultury, radę powiatową - i tę stal mieli bez większego kłopotu - choć nie od ręki, jak dziś. Dnia 31.01.2018 o 10:47, Takiowaki napisał: Mi to nawet na kleina nie wygląda szczerze powiedziawszy. Ni to łukowy, ni klein. Na łukowym powinna być większa strzałka i oparcie na stopkach belek Rozwiń To jest czysty Klein i popatrz sobie na rysunki w #17. Dnia 31.01.2018 o 14:16, Ttadzik napisał: Od dołu dwuteownik bardziej skorodowany. Druciakiem trochę oczyściłem i zeskrobałem takie jakby to nazwać płaty rdzy i wygląda nieźle. Rozwiń Żelazo trzeba zabezpieczyć antykorozyjnie - myślę że to wystarczy, jeśli nie ma większych nadżerek. Powinineś zadbać o właściwą wentylację pomieszczenia pod stropem. Link do komentarza
animus Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #29 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 14:16, Ttadzik napisał: Pomieszczenie ma około 3,7m x 7m. Od dołu dwuteownik bardziej skorodowany. Druciakiem trochę oczyściłem i zeskrobałem takie jakby to nazwać płaty rdzy i wygląda nieźle. Rozwiń Na odkryty strop natryskowo lub przez malowanie położyć izolację przeciwwilgociową. Pod belki drewniane o wymiarach 7 cm x 15 cm wykuć gniazda, końcami oprzeć na ścianach nośnych w rozpiętości 3,70 m. Belki dać nad dwuteownikami i w środku. Link do komentarza
zenek Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #30 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 16:37, animus napisał: Pod belki drewniane wykuć gniazda, końcami oprzeć na ścianach nośnych w rozpiętości 3,70. Belki dać nad dwuteownikami i w środku Rozwiń A dlaczego te belki zamiast legarów? Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #31 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 20:12, zenek napisał: A dlaczego te belki zamiast legarów? Rozwiń Pomyśl przez chwilę, a najlepiej to już Link do komentarza
zenek Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #32 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 20:56, Takiowaki napisał: Pomyśl przez chwilę, Rozwiń A ty niby wiesz po co te belki? I co one spowodują? Link do komentarza
Takiowaki Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #33 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 21:31, zenek napisał: A ty niby wiesz po co te belki? I co one spowodują? Rozwiń Tak. Przeniesienie części obciążenia z nowej warstwy podłogi bezpośrednio na ściany nośne z częściowym pominięciem istniejącego stropu. Coś jeszcze? Belki = legary Kwestia oparcia, umiejscowienia i przyjętego nazewnictwa... Czy coś jeszcze wytłumaczyć? Też remontujesz podłogę? Link do komentarza
zenek Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #34 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 21:41, Takiowaki napisał: Przeniesienie części obciążenia z nowej warstwy podłogi bezpośrednio na ściany nośne z częściowym pominięciem istniejącego stropu. Coś jeszcze? Belki = legary Kwestia oparcia, umiejscowienia i przyjętego nazewnictwa... Czy coś jeszcze wytłumaczyć? Też remontujesz podłogę? Rozwiń Belki drewniane stropowe rozpiętość 4m (czyli wysokoś belek ze 25 -35 cm poważnie zmniejszy wysokość pomieszczenia, nie mówiąc o dowiązaniu się do istniejącego byc może poziomu podłogi innych pomieszczeń) - nie wiem po co, bo albo ten istniejący strop jest nośny dobry - albo należy go wymienić. Przecież inwestor wymienia, dokłada tylko warstwy podłogowe - tam była jakaś powierzchnia, pomieszczenie było użytkowe. Piszesz - częściowe przeniesienie obciążenia z istniejącego stropu. Jeśli częściowe, to jakie i na podstawie czego obliczone. Bez sensu i na oko. Albo odwrotnie. Jeśli są wątpliwości co do stanu stropu istniejącego - trzeba wziąść konstruktora i on się wypowie na miejscu - a nie dublować strop "na wszelki wypadek". Link do komentarza
animus Napisano 31 stycznia 2018 Udostępnij #35 Napisano 31 stycznia 2018 Dnia 31.01.2018 o 20:12, zenek napisał: A dlaczego te belki zamiast legarów? Rozwiń Legary leżą. Link do komentarza
Ttadzik Napisano 20 marca 2018 Autor Udostępnij #36 Napisano 20 marca 2018 Witam, Czy mogę Was prosić o poradę w temacie folii paroizolacyjnej ? Legary już leżą, wełna ułożona, deska nabita i czas już na ostatni etap czyli płytę OSB. Mam tylko wątpliwości co do paroizolacji. Pode mną jest piwnica, może nie ogrzewana jak mieszkanie ale jest tam piec CO i jest tam kilka lub kilkanaście stopni powyżej zera. Skrajne legary są ułożone około 10 cm od krawędzi ściany zewnętrznej, paroizolacja jest wywinięta na całym obwodzie po około 10 cm powyżej finalnej podłogi a pomiędzy legarami jest ułożona wełna. I tu jest pytanie, czy między skrajnymi legarami a ścianą zewnętrzną powinienem dawać wełnę ? Warstwy są w takiej kolejności, legar drewniany - wełna - paroizolacja - ściana zewnętrzna - ocieplenie ściany zewnętrznej. Nie będzie się na tej folii od strony wełny skraplać woda ? Czy ta wełna tam ma być w takiej kolejności ? Link do komentarza
MrTomo Napisano 20 marca 2018 Udostępnij #37 Napisano 20 marca 2018 A gdzie Ty dałeś paroizolację w tą podłogę bo nie rozumiem? Link do komentarza
Ttadzik Napisano 20 marca 2018 Autor Udostępnij #38 Napisano 20 marca 2018 Na betonową posadzkę położyłem paroizolację, wywijając ją na ściany z każdej strony. Na nią położyłem drewniane legary. Dwa skrajne legary leżą jakieś 10 cm od ścian zewnętrznych. W te 10 cm szczeliny włożyłem paski wełny. Link do komentarza
MrTomo Napisano 20 marca 2018 Udostępnij #39 Napisano 20 marca 2018 Dnia 20.03.2018 o 16:33, Ttadzik napisał: Na betonową posadzkę położyłem paroizolację, wywijając ją na ściany z każdej strony Rozwiń W jakim celu? Link do komentarza
Ttadzik Napisano 20 marca 2018 Autor Udostępnij #40 Napisano 20 marca 2018 Nie wiem. Miałem włożyć. Link do komentarza
Parkiet Komplex Napisano 20 marca 2018 Udostępnij #41 Napisano 20 marca 2018 Podstawowa zasada - para wodna, w znacznej większości przypadków, idzie wraz z ciepłem - więc jeśli izolacja to po cieplejszej stronie. Zrobiłeś odwrotnie ale miejmy nadzieje, że temperatura stropu będzie powyżej temperatury roszenia. Wełna między legarem a ścianą może być. Link do komentarza
MrTomo Napisano 20 marca 2018 Udostępnij #42 Napisano 20 marca 2018 Dnia 20.03.2018 o 16:48, Ttadzik napisał: Nie wiem. Miałem włożyć. Rozwiń Ok. Możesz dać tam styropian, ale wg. mnie może być wełna. To nie jest na gruncie. Link do komentarza
Ttadzik Napisano 20 marca 2018 Autor Udostępnij #43 Napisano 20 marca 2018 Zerknijcie proszę na foto. Nie wiem czy dobrze opisałem więc naszkicowałem dla pewności sytuację. Jeżeli są wątpliwości co do poprawności to wełnę mogę wyjąć, folię przeciągnąć do legarów i wełnę włożyć pomiędzy folię a ścianę zew. Wybaczcie ale chcę się upewnić zanim zakryję wszystko osb na długi czas. Link do komentarza
Parkiet Komplex Napisano 20 marca 2018 Udostępnij #44 Napisano 20 marca 2018 Ściana ma ocieplenie zewnętrzne - więc spoko - może tak być. Link do komentarza
Ttadzik Napisano 20 marca 2018 Autor Udostępnij #45 Napisano 20 marca 2018 Tak, jest tam 15 cm styropianu. Ale czy ewentualna różnica temp pomiędzy jedną a drugą stroną foli nie będzie skraplała pary ? Temat paroizolacji jest dla mnie bardzo ciężki :-/ Link do komentarza
Parkiet Komplex Napisano 20 marca 2018 Udostępnij #46 Napisano 20 marca 2018 Różnicy temperatur na stronach folii praktycznie nie będzie, natomiast różnica wilgotności przy takim ociepleniu - mało istotna. Oczywiście piszemy o mieszkaniu, nie łaźni. Link do komentarza
Ttadzik Napisano 20 marca 2018 Autor Udostępnij #47 Napisano 20 marca 2018 Fajnie dziękuję Ci za twoje opinie. A przy okazji, zabudowując od wewnątrz stelażami kuchnię i łazienkę chciałem od wewnątrz gdzie będę mógł ułożyć wełnę około 5 cm. Czy ją powinienem od wewnątrz osłaniać folią czy tu nie ma potrzeby. Chodzi o ściany zewnętrzne no i ścianka działowa, która będzie tworzyła łazienkę będzie wypełniona wełną. Od strony wewnętrznej tzn od łazienki, osłonić ją paroizolacją ? Link do komentarza
Parkiet Komplex Napisano 20 marca 2018 Udostępnij #48 Napisano 20 marca 2018 Bez przesady, łazienka to nie łaźnia. W łazience powinna być skuteczna wentylacja i to załatwia temat. Ponadto podwyższona wilgotność jest tam krótkotrwała. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się