Skocz do zawartości

Dziennik domku pod lasem


Recommended Posts

15 minut temu, Takiowaki napisał:

Ale lekko trzeba by przewymiarować na jakieś nagłe imprezy :D

Bo przy 260m3/h wymaganych u mnie, dobieranie 300-350 jest chyba na styk. Taka na pierwszym biegu może połowy wymaganej nie dociągnąć, a kręcić ciągle trzecim/3 dostępne...

Czytałem w dziennikach, że 0,4 wymiany na godzinę jest tym, co na co dzień ludzie wykorzystują wentylując mechanicznie. Moim zdaniem dom to nie hermetyczna kapsuła kosmiczna. Są drzwi - wchodzisz i wychodzisz nimi kilka razy dziennie, zawsze ktoś się kręci, no i są jeszcze okna.

Przewymiarowana centrala służy wyłącznie sprzedawcom, producentom sprzętu, hutom stali i rafineriom, bo im napędza zbyt, ale nie służy użytkownikom. Chyba że dostaniesz przewymiarowaną za cenę niższą niż optymalna.

Link do komentarza
6 minut temu, PeZet napisał:

Czytałem w dziennikach, że 0,4 wymiany na godzinę jest tym, co na co dzień ludzie wykorzystują wentylując mechanicznie. Moim zdaniem dom to nie hermetyczna kapsuła kosmiczna. Są drzwi - wchodzisz i wychodzisz nimi kilka razy dziennie, zawsze ktoś się kręci, no i są jeszcze okna

0,4 wymiany to około 210m3/h

Gdzieś w Internecie czytałem, że wypadałoby 0,5-0,8 wymiany.

Ale zostawię sobie zapas na dwa pomieszczenia w piwnicy, które może za parę lat podłączę.

No i chcę sprawdzić, jak to jest z tym zużyciem na poszczególnych biegach/wydajnościach/modelach.

Może wyjdzie, że dopłacając tysiąca do wyższej wydajności zaoszczędzę na zużyciu. Ale to tylko domysły.

Link do komentarza

Zapomnijcie o krotnościach wymiany - tylko miesza "w zeznaniach".

 

Zainstalowany system musi zapewnić usuwanie określonej ilości powietrza z określonych pomieszczeń, ale nie mniej niż wymagane dopływy świeżego powietrza.

Musi też mieć możliwość regulacji wydajności "normatywnej" o 40% w godzinach nocnych. 

 

Powinien też pracować z lekkim nadciśnieniem (przed wymiennikiem - około 2%) bo nie ma całkowicie szczelnych wymienników.

Należy unikać central, które mają większe nadciśnienie, bo może się okazać, że wymiennik jest kiepski i w ten sposób producent zabezpiecza się przed przenikaniem zapachu.

 

 

Link do komentarza
30 minut temu, Takiowaki napisał:

jak daleko od siebie można zamontować oba elementy pompy? Zależne to jest od producenta/modelu?

Kilka metrów - maksymalną odległość określa producent.

Nie mniej jednak można taką odległość zwiększyć - z reguły kosztem wydajności (COP).

32 minuty temu, Takiowaki napisał:

W jakim pomieszczeniu (chodzi mi o temperaturę) może stać jednostka?

Raczej w takim w którym temperatura nie spada poniżej zera.

Link do komentarza

Kota wysokościowa na 0.00 to poziom gruntu na zewnątrz.

Po lewej stronie granica działki ze szkołą na ścianie prawie. Jedynie split w prawo (tam jest od ściany 7m do granicy z lasem) Z tyłu też teren szkoły. Z przodu jedyny front do prezentacji i chyba w ostateczności chciałbym tu wentylator montować...

Te większe kwadraty to w zamyśle miejsce dla rozdzielaczy podłogowych CO.

Mniejsze czerwone punkty to pobór ciepłej wody.

W łazience na pietrze umywalka, wanna i prysznic. W pralni obok też punkt. W kuchni przy zlewozmywaku.

Na poddaszu dwie łazienki ( ta po lewej z prysznicem)

Jakiś czas temu planowałem zbiornik CWU podłączony do grzałki montować w pralni (krótkie odcinki do punktów poboru wody)

 

Teraz myślę nad umiejscowieniem pompy i zasobnika CWU.

 

W garażu nieogrzewanym chyba nie...

Może w spiżarce na piętrze? Wtedy wentylator +/- 4m dalej na ścianie od lasu zawieszony?

W pralni wilgotność będzie zapewne zbyt wysoka.

Na poddaszu pokoje więc może być za głośno...

Chyba, że w części usługowej gdzieś w rogu przy klatce schodowej. Ale wtedy ponad 11m ciągnąć split...

 

 

WP_20180124_011.jpg

Link do komentarza
47 minut temu, bajbaga napisał:

Zawsze możesz wykonać gustowne "pomieszczenie" - ocieplone.

Tylko te pomieszczenie musiałoby być przy klatce schodowej, albo pod spiżarką (tuż przy kominie) - tak wychodzi z otworów pod bramy garażowe. Rozważałem ten drugi wariant, ale czy nie będzie wtedy do pokonania za dużo metrów dla zasilania rozdzielaczy podłogówki?

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...