Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Najlepiej od góry - 30 - 40cm. Jak dach , to wg mnie lepiej styropianem, albo 1 warstwa styropian, 2 wełna. I oczywiście odpowiednie folie i wentylowanie wg technologii.

Napisano

Czy chodzi o skosy na poddaszu wykonane ze zbrojonego betony? Możliwe jest zarówno ocieplenie wełną mineralną, jak i styropianem. Wymagany jest przynajmniej poziom określony przez przepisy budowlane, co oznacza ok. 20 cm izolacji.

Jeżeli materiał izolacyjny znajdzie się przy tej grubości pomiędzy krokwiami, łatwiej będzie użyć wełny mineralnej, jeżeli nie, można zastosować styropian.

Napisano
31 minut temu, Paweł Kasprowicz napisał:

A ew. czy ociepla się od środka domu czy raczej nie stosuje się takich metod ?

Ocielanie od wewnątrz to raczej ostateczność lub uzupełnienie zewnętrznej izolacji w razie mostkowania. Przy skosach wg mnie tylko z zewnątrz. Jak nie masz jeszcze więźby - to trzeba ą na tyle podnieść, by zmieścić  ocieplenie albo ew. dać płyty dachowe termiczne.

A jak pytasz, czy wystarczy - to masz kilka różnych stopni energooszczedności budynku - sam musisz podjąć decyzję. Na pewno najwięcej ucieka ciepła z pow. poziomej stropu (skosu), mniej z powierzchni pochyłej i tu można dac trochę mniej. 

WG normy wyżej zacytowano 20 cm, wg budynków pasywnych zalecają 30, 40 i więcej - ale też zależy jaka specyfikacja jest na dany materiał.

Dobrze - wg mnie - że masz te żelbety w dachu - im więcej muru i betonu w poddaszu, tym lepiej - bo będą akumulować (zimno i ciepło wtedy, kiedy trzeba) - więc ocieplić jak najlepiej i od góry i szczelnie - i bedzie OK. :14_relaxed:

Napisano

Paweł Kasprowicz.

Raczej opieraj sie na poradzie profesjonalistów - bo mają doświadczenie i wiedzę :icon_cool:

Jak możesz to doprecyzuj jaka wełna z taka lambdą (0,33).

Najprawdopodobniej  ten skos to jednocześnie dach, a przepisy wymagają dla dachów U nie większe niż 0,18 W[M2 x K)], czyli dla wełny jest to około 25cm, a dla styropianu około 20cm.

Napisano

Jeżeli miejsca na ocieplenie będzie dość pomiędzy konstrukcją żelbetową i więźbą, można najpierw ocieplić tę konstrukcję, dopiero potem wykonać zaś Więźbę. Jeżeli zaś miejsca jest niewiele, albo krokwie nawet maja się stykać z tą konstrukcją, żelbetową, łatwiej będzie układać ocieplenie pomiędzy krokwiami, od zewnętrznej strony, przed ułożeniem pokrycia.

Napisano

Witam,

Drodzy forumowicze, stoję właśnie przed podobnym dylematem.  Mam w swoim dwuspadowym dachu zrobione skosy betonowe (10 cm grubości na skosach, 12 cm na połaci poziomej), na to położoną więźbę na murłatach i płatwiach.  Między krokwiami (spód krokwi) a skosem mam ok. 25 cm miejsca więc planuje "przykleić" 2x10cm na mijankę grafitowego styropianu.  Na to planuje zrobić wylewkę (2-3cm) betonu.  Ale mam dylemat czy miedzy styropianem a betonem nie powinno być jakiejś folii czy "dylatacji" w formie np. jakiejś siatki ?   Gdzieś wyczytałem, że styropian nie przepuszcza wilgoci a przecież od spodu (od tego betonu) będzie jednak jakaś wilgoć wędrować (mimo wentylowanych pomieszczeń pod skosami).  W projekcie mam napisane, że powinienem na ten beton wyłożyć folię paroizolacyjną i na to wełnę mineralną (której nie chcę).  Kierbud, budowlańcy i inni których się radze, każdy twierdzi inaczej..  Czy może Ktoś tutaj będzie mi w stanie coś poradzić ?

 

Napisano
Dnia 21.09.2017 o 10:53, Paweł Kasprowicz napisał:

Tak skosy ze zbrojonego betonu ok 10cm i tak planowałem wełnę 0,33  20cm i się zastanawiam czy wystarczy.

A ew. czy ociepla się od środka domu czy raczej nie stosuje się takich metod ?

a co to znaczy ocieplić od wewnątrz ???

podaj Twoją definicję , jak to ocieplenie powinno wyglądać Twoim zdaniem

7 godzin temu, Bolek10 napisał:

  Kierbud, budowlańcy i inni których się radze, każdy twierdzi inaczej..  Czy może Ktoś tutaj będzie mi w stanie coś poradzić ?

 

idź do architekta niech wykona projekt , wyliczy dyfuzję pary wodnej dla Twojego budynku i przygotuje rozwiązania pozwalające na jej wyeliminowanie.

Napisano
Dnia 25.09.2017 o 00:30, Bolek10 napisał:

W projekcie mam napisane, że powinienem na ten beton wyłożyć folię paroizolacyjną i na to wełnę mineralną (której nie chcę).

Dobrze masz napisane - wg mnie - w projekcie. Dlaczego nie chcesz wełny? 

Do tych warstw dodałbym jeszcze folię wiatrochronną na wełnie. Wełna jest, moim zdaniem, dobrym materiałem na dach. 20 cm wełny to mało - dałbym jeszcze między krokwie - jeśli dobrze zrozumiałem, chyba tam będzie miejsce. 

Napisano

Wiem, że dobrze mam napisane. 

Nie chcę wełny ponieważ obawiam się wilgoci, jaka może pojawić się w okresach zimowych nad skosem.   Nie wierzę, że wentylacja grawitacyjna (nie będzie rekuperacji) będzie zawsze w stanie wszystko wyciągnąć z pomieszczeń pod skosami, tym bardziej dla "świeżego budynku"..  Wartości cieplne wełny lecą wtedy na przysłowiowy łeb.  

Styropian, mam nadzieję mimo panujących warunków, nie będzie zmieniał swoich wartości.  Czy dobrze myślę ? 

 

Napisano (edytowany)

Zawilgocenia wełny przy takim układzie warstw (10 cm betonu + folia) bym się nie obawiał. Ostatecznie i tak najważniejsze będzie wentylowanie przestrzeni pomiędzy ociepleniem i więźbą dachową (np. kratki wentylacyjne w ścianach szczytowych).

Jeżeli już coś temu dachowi może zagrażać, to zawilgocenie betonu przy długotrwałej niewydolności wentylacji w pomieszczeniach na poddaszu. Z tego względu skłaniałbym się nawet do rezygnacji z folii pomiędzy betonem i wełną. Trudno jednak wyrokować nie znając całego projektu.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano

Skąd ta awersja do wełny?

21 minut temu, Bolek10 napisał:

Niemniej skłaniam się do zastosowania styropianu (grafitowy), na to planuje wylać cienką warstwę betonu. 

Co na to kierownik budowy?

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Witam, 

chciałbym odświeżyć temat. Mam w planie również lane skosy, tyle że zostawiam sobie pomiędzy betonowym stropem a krokwią kilkanaście cm na izolację - zapewne styro grafitowy. 

Pozostaje pytanie - co pomiędzy krokwie?

Zdaję sobie sprawę jak dużym mostkiem jest drewno, dlatego wychodzę z założenia, że lepiej dać coś ciepłego między strop a krokwie, a pomiędzy krokwie coś o gorszych parametrach, co nie sprawi kłopotu przy montażu. A grubość 15cm i tak zrobi swoje.

Myślałem by pomiędzy krokwie dać pianę PUR, o niskiej lambda, ale z tego co czytam, od zewnątrz daje się tylko zamknięto-komórkową, gdzie lambda to 0.022 - 0.024, co przy mostkach termicznych krokwi i bardzo wysokiej cenie takiej piany dla tego zastosowania mija się z celem. 

Rozumiem że piana otwarto-komórkowa w takim miejscu, narażona jest na wilgoć, którą sukcesywnie sobie będzie gromadzić i dla tego się nie nadaje.

 

Pozostaje więc styro i wełna. 

 

Za styro przemawia cena zakupu i trwałość rozwiązania. W takim przypadku klej i siatka jak rozumiem, trafia tylko na górną warstwę styro (warstwy kleju i siatki pomiędzy stropem i krokwią nie dajemy). Minus to na pewno problem z wykonaniem - uszczelnianiem szczelin i sporo roboty. 

 

W przypadku wełny, plusem jest łatwość położenia. I to chyba tyle z plusów.

Z minusów, obawiam się, że wełna może mi się trochę obsunąć/osiąść, jak pojawi się wspomniana przy pianie wilgoć i tym samym pojawią się ekstra mostki termiczne.

Nie do końca wiem, czy dając wełnę, która od zewnątrz pokryje całą powierzchnię od murłaty do murłaty (izolacja nie idzie do szczytu dachu, tylko biegnie przy stropie), styropian muszę zabezpieczać siatką i klejem? Klejem to chyba jeszcze ma sens, bo uszczelnienia pianką szlag z czasem trafi. Ale siatka?

 

Co myślicie o takim podejściu? Czy ta wilgoć to faktyczny problem? Z góry dziękuję za wszelkie uwagi.

 

 

Napisano

Skosy żelbetowe bym ocieplał wełną mineralną. Z tego, co wiem - to styropian w temp. pow 80 st. C  zaczyna się degradować (a przy upale taka temp między pokryciem a warstwą ociepleni jest często możliwa).  Kilkanaście cm ocieplenia to mało - na skosach daałbym min 30 cm, na stropie (poziomym) 40 - 45cm. +folia wiatrochronna oczywiście i szczelina przewietrzania. 

Krokwie mogą mieć minimalną wysokość na odcinku skosu - a powyżej zależy ona od konstrukcji, ale mniej przeszkadza w ociepleniu.

 

 

Napisano

Wilgoć nie jest problemem, gdy zadba się o prawidłową wentylację po obu stronach przegrody.

 

A styropian siatką i klejem zabezpieczasz głównie przed potencjalną wizytą gryzoni. Ich nigdy nie przewidzisz, a zniszczyć potrafią wiele.

  • 2 lata temu...
Napisano

Wilgoć będzie problemem jeśli nie damy paroizolacji. 

Opór dyfuzyjny betonu jest niewielki. Wentylacja problemu całkiem nie rozwiąże, bo w domu ma być komfortowo, więc wilgotność rzędu 40% zimą jest wskazana.

A wtedy jeśli para przejdzie przez strop i skropli się w wełnie, to wilgoć zostanie w niej wiosny. 

 

Być może styropian pod krokwiami będzie wystarczający, bo pary tak nie przepuści. 

Ale z kolei dawanie styropianu między krokwie jest już trochę lekkomyślne. 

Oczywiście jeśli ktoś kupi więźbę w klasie C24 wysuszoną do naście procent, to ocieplenie styropianem między krokwiami nie będzie problemem, do póki więźba jest sucha. 

Ale mokre drewno z tartaku, czasem ociekające jeszcze impregnatem... otulenie tego styropianem albo pianą to dobry przepis na katastrofę. 

 

Dlatego widzę dwa sensowne warianty:

1. paroizolacja na beton, a pod i pomiędzy krokwie - wełna 

2. styropian na beton, a miedzy krokwie - wełna. 

 

Jeśli między krokwie trafi wełna, warto zadbać o wentylację przestrzeni pomiędzy wełną a folią paroprzepuszczalną - czyli tą co idzie od góry na krokwie i jest mocowana kontrłatami.

Ale to już temat na oddzielna bajkę. 

Poza tym problemy wentylacji dachu najlepiej wytłumaczyli tutaj:

http://www.dachy.info.pl/technika/anatomia-okapu-cz-1-dwa-rozwiazania/

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...