Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Najlepiej od góry - 30 - 40cm. Jak dach , to wg mnie lepiej styropianem, albo 1 warstwa styropian, 2 wełna. I oczywiście odpowiednie folie i wentylowanie wg technologii.

Napisano

Czy chodzi o skosy na poddaszu wykonane ze zbrojonego betony? Możliwe jest zarówno ocieplenie wełną mineralną, jak i styropianem. Wymagany jest przynajmniej poziom określony przez przepisy budowlane, co oznacza ok. 20 cm izolacji.

Jeżeli materiał izolacyjny znajdzie się przy tej grubości pomiędzy krokwiami, łatwiej będzie użyć wełny mineralnej, jeżeli nie, można zastosować styropian.

Napisano
31 minut temu, Paweł Kasprowicz napisał:

A ew. czy ociepla się od środka domu czy raczej nie stosuje się takich metod ?

Ocielanie od wewnątrz to raczej ostateczność lub uzupełnienie zewnętrznej izolacji w razie mostkowania. Przy skosach wg mnie tylko z zewnątrz. Jak nie masz jeszcze więźby - to trzeba ą na tyle podnieść, by zmieścić  ocieplenie albo ew. dać płyty dachowe termiczne.

A jak pytasz, czy wystarczy - to masz kilka różnych stopni energooszczedności budynku - sam musisz podjąć decyzję. Na pewno najwięcej ucieka ciepła z pow. poziomej stropu (skosu), mniej z powierzchni pochyłej i tu można dac trochę mniej. 

WG normy wyżej zacytowano 20 cm, wg budynków pasywnych zalecają 30, 40 i więcej - ale też zależy jaka specyfikacja jest na dany materiał.

Dobrze - wg mnie - że masz te żelbety w dachu - im więcej muru i betonu w poddaszu, tym lepiej - bo będą akumulować (zimno i ciepło wtedy, kiedy trzeba) - więc ocieplić jak najlepiej i od góry i szczelnie - i bedzie OK. :14_relaxed:

Napisano

Paweł Kasprowicz.

Raczej opieraj sie na poradzie profesjonalistów - bo mają doświadczenie i wiedzę :icon_cool:

Jak możesz to doprecyzuj jaka wełna z taka lambdą (0,33).

Najprawdopodobniej  ten skos to jednocześnie dach, a przepisy wymagają dla dachów U nie większe niż 0,18 W[M2 x K)], czyli dla wełny jest to około 25cm, a dla styropianu około 20cm.

Napisano

Jeżeli miejsca na ocieplenie będzie dość pomiędzy konstrukcją żelbetową i więźbą, można najpierw ocieplić tę konstrukcję, dopiero potem wykonać zaś Więźbę. Jeżeli zaś miejsca jest niewiele, albo krokwie nawet maja się stykać z tą konstrukcją, żelbetową, łatwiej będzie układać ocieplenie pomiędzy krokwiami, od zewnętrznej strony, przed ułożeniem pokrycia.

Napisano

Witam,

Drodzy forumowicze, stoję właśnie przed podobnym dylematem.  Mam w swoim dwuspadowym dachu zrobione skosy betonowe (10 cm grubości na skosach, 12 cm na połaci poziomej), na to położoną więźbę na murłatach i płatwiach.  Między krokwiami (spód krokwi) a skosem mam ok. 25 cm miejsca więc planuje "przykleić" 2x10cm na mijankę grafitowego styropianu.  Na to planuje zrobić wylewkę (2-3cm) betonu.  Ale mam dylemat czy miedzy styropianem a betonem nie powinno być jakiejś folii czy "dylatacji" w formie np. jakiejś siatki ?   Gdzieś wyczytałem, że styropian nie przepuszcza wilgoci a przecież od spodu (od tego betonu) będzie jednak jakaś wilgoć wędrować (mimo wentylowanych pomieszczeń pod skosami).  W projekcie mam napisane, że powinienem na ten beton wyłożyć folię paroizolacyjną i na to wełnę mineralną (której nie chcę).  Kierbud, budowlańcy i inni których się radze, każdy twierdzi inaczej..  Czy może Ktoś tutaj będzie mi w stanie coś poradzić ?

 

Napisano
Dnia 21.09.2017 o 10:53, Paweł Kasprowicz napisał:

Tak skosy ze zbrojonego betonu ok 10cm i tak planowałem wełnę 0,33  20cm i się zastanawiam czy wystarczy.

A ew. czy ociepla się od środka domu czy raczej nie stosuje się takich metod ?

a co to znaczy ocieplić od wewnątrz ???

podaj Twoją definicję , jak to ocieplenie powinno wyglądać Twoim zdaniem

7 godzin temu, Bolek10 napisał:

  Kierbud, budowlańcy i inni których się radze, każdy twierdzi inaczej..  Czy może Ktoś tutaj będzie mi w stanie coś poradzić ?

 

idź do architekta niech wykona projekt , wyliczy dyfuzję pary wodnej dla Twojego budynku i przygotuje rozwiązania pozwalające na jej wyeliminowanie.

Napisano
Dnia 25.09.2017 o 00:30, Bolek10 napisał:

W projekcie mam napisane, że powinienem na ten beton wyłożyć folię paroizolacyjną i na to wełnę mineralną (której nie chcę).

Dobrze masz napisane - wg mnie - w projekcie. Dlaczego nie chcesz wełny? 

Do tych warstw dodałbym jeszcze folię wiatrochronną na wełnie. Wełna jest, moim zdaniem, dobrym materiałem na dach. 20 cm wełny to mało - dałbym jeszcze między krokwie - jeśli dobrze zrozumiałem, chyba tam będzie miejsce. 

Napisano

Wiem, że dobrze mam napisane. 

Nie chcę wełny ponieważ obawiam się wilgoci, jaka może pojawić się w okresach zimowych nad skosem.   Nie wierzę, że wentylacja grawitacyjna (nie będzie rekuperacji) będzie zawsze w stanie wszystko wyciągnąć z pomieszczeń pod skosami, tym bardziej dla "świeżego budynku"..  Wartości cieplne wełny lecą wtedy na przysłowiowy łeb.  

Styropian, mam nadzieję mimo panujących warunków, nie będzie zmieniał swoich wartości.  Czy dobrze myślę ? 

 

Napisano (edytowany)

Zawilgocenia wełny przy takim układzie warstw (10 cm betonu + folia) bym się nie obawiał. Ostatecznie i tak najważniejsze będzie wentylowanie przestrzeni pomiędzy ociepleniem i więźbą dachową (np. kratki wentylacyjne w ścianach szczytowych).

Jeżeli już coś temu dachowi może zagrażać, to zawilgocenie betonu przy długotrwałej niewydolności wentylacji w pomieszczeniach na poddaszu. Z tego względu skłaniałbym się nawet do rezygnacji z folii pomiędzy betonem i wełną. Trudno jednak wyrokować nie znając całego projektu.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano

Skąd ta awersja do wełny?

21 minut temu, Bolek10 napisał:

Niemniej skłaniam się do zastosowania styropianu (grafitowy), na to planuje wylać cienką warstwę betonu. 

Co na to kierownik budowy?

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Witam, 

chciałbym odświeżyć temat. Mam w planie również lane skosy, tyle że zostawiam sobie pomiędzy betonowym stropem a krokwią kilkanaście cm na izolację - zapewne styro grafitowy. 

Pozostaje pytanie - co pomiędzy krokwie?

Zdaję sobie sprawę jak dużym mostkiem jest drewno, dlatego wychodzę z założenia, że lepiej dać coś ciepłego między strop a krokwie, a pomiędzy krokwie coś o gorszych parametrach, co nie sprawi kłopotu przy montażu. A grubość 15cm i tak zrobi swoje.

Myślałem by pomiędzy krokwie dać pianę PUR, o niskiej lambda, ale z tego co czytam, od zewnątrz daje się tylko zamknięto-komórkową, gdzie lambda to 0.022 - 0.024, co przy mostkach termicznych krokwi i bardzo wysokiej cenie takiej piany dla tego zastosowania mija się z celem. 

Rozumiem że piana otwarto-komórkowa w takim miejscu, narażona jest na wilgoć, którą sukcesywnie sobie będzie gromadzić i dla tego się nie nadaje.

 

Pozostaje więc styro i wełna. 

 

Za styro przemawia cena zakupu i trwałość rozwiązania. W takim przypadku klej i siatka jak rozumiem, trafia tylko na górną warstwę styro (warstwy kleju i siatki pomiędzy stropem i krokwią nie dajemy). Minus to na pewno problem z wykonaniem - uszczelnianiem szczelin i sporo roboty. 

 

W przypadku wełny, plusem jest łatwość położenia. I to chyba tyle z plusów.

Z minusów, obawiam się, że wełna może mi się trochę obsunąć/osiąść, jak pojawi się wspomniana przy pianie wilgoć i tym samym pojawią się ekstra mostki termiczne.

Nie do końca wiem, czy dając wełnę, która od zewnątrz pokryje całą powierzchnię od murłaty do murłaty (izolacja nie idzie do szczytu dachu, tylko biegnie przy stropie), styropian muszę zabezpieczać siatką i klejem? Klejem to chyba jeszcze ma sens, bo uszczelnienia pianką szlag z czasem trafi. Ale siatka?

 

Co myślicie o takim podejściu? Czy ta wilgoć to faktyczny problem? Z góry dziękuję za wszelkie uwagi.

 

 

Napisano

Skosy żelbetowe bym ocieplał wełną mineralną. Z tego, co wiem - to styropian w temp. pow 80 st. C  zaczyna się degradować (a przy upale taka temp między pokryciem a warstwą ociepleni jest często możliwa).  Kilkanaście cm ocieplenia to mało - na skosach daałbym min 30 cm, na stropie (poziomym) 40 - 45cm. +folia wiatrochronna oczywiście i szczelina przewietrzania. 

Krokwie mogą mieć minimalną wysokość na odcinku skosu - a powyżej zależy ona od konstrukcji, ale mniej przeszkadza w ociepleniu.

 

 

Napisano

Wilgoć nie jest problemem, gdy zadba się o prawidłową wentylację po obu stronach przegrody.

 

A styropian siatką i klejem zabezpieczasz głównie przed potencjalną wizytą gryzoni. Ich nigdy nie przewidzisz, a zniszczyć potrafią wiele.

  • 2 lata temu...
Napisano

Wilgoć będzie problemem jeśli nie damy paroizolacji. 

Opór dyfuzyjny betonu jest niewielki. Wentylacja problemu całkiem nie rozwiąże, bo w domu ma być komfortowo, więc wilgotność rzędu 40% zimą jest wskazana.

A wtedy jeśli para przejdzie przez strop i skropli się w wełnie, to wilgoć zostanie w niej wiosny. 

 

Być może styropian pod krokwiami będzie wystarczający, bo pary tak nie przepuści. 

Ale z kolei dawanie styropianu między krokwie jest już trochę lekkomyślne. 

Oczywiście jeśli ktoś kupi więźbę w klasie C24 wysuszoną do naście procent, to ocieplenie styropianem między krokwiami nie będzie problemem, do póki więźba jest sucha. 

Ale mokre drewno z tartaku, czasem ociekające jeszcze impregnatem... otulenie tego styropianem albo pianą to dobry przepis na katastrofę. 

 

Dlatego widzę dwa sensowne warianty:

1. paroizolacja na beton, a pod i pomiędzy krokwie - wełna 

2. styropian na beton, a miedzy krokwie - wełna. 

 

Jeśli między krokwie trafi wełna, warto zadbać o wentylację przestrzeni pomiędzy wełną a folią paroprzepuszczalną - czyli tą co idzie od góry na krokwie i jest mocowana kontrłatami.

Ale to już temat na oddzielna bajkę. 

Poza tym problemy wentylacji dachu najlepiej wytłumaczyli tutaj:

http://www.dachy.info.pl/technika/anatomia-okapu-cz-1-dwa-rozwiazania/

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
    • Herezja. Ch-ki B, C, czy D w zakresie zwarciowym są identyczne. Polecam Ci ten tekst z linku powyżej..  Selektywności nie da się uzyskać stosując klasyczne automaty nadprądowe.  Dla osiągnięcia selektywności trzeba by stosować zabezpieczenia selektywne na zasilaniu, ale energetyka się na to nie godzi. 
    • Masz "szybszy" B16 w tamtej skrzynce.     Zwarcie było na tyle silne, że "wybiło" wcześniej wyłącznik (B16 w skrzynce głównej), zanim ten w domowej skrzynce  zareagował Wyłączniki nadprądowe działają zarówno na przeciążenie, jak i zwarcie. Zadziała ten, który pierwszy wykryje przekroczenie granicy prądu zwarciowego — i ma najszybszy czas reakcji.   Jeśli tamten B16   był bliżej źródła zasilania (np. w skrzynce licznikowej lub głównej), to on mógł szybciej zareagować, przy zwarciu prąd "idzie do źródła", i pierwszy bezpiecznik, który to wykryje, wyłącza zasilanie.     Jeśli dwa bezpieczniki B16 są szeregowo, to nie ma gwarancji, że zadziała ten "bliżej zwarcia". Zadziała ten, który zareaguje szybciej — a czas reakcji bywa różny (nawet w identycznych modelach).       Gdy ten B16   wyłączył się, (najprawdopodobniej zabezpiecza całą instalację domową), zostało  odcięte zasilanie wszystkich obwodów — zarówno światła, jak i gniazd.       Jeśli ten B16 wyłącza się jako pierwszy przy zwarciu również w innych obwodach, prawdopodobnie, zabezpieczenia nie są dobrane selektywnie, główne zabezpieczenie powinno  mieć wyższy prąd lub charakterystykę C/D, a domowe np. B10., albo trzeba zastosować  C16 lub D16.      
    • 🏡 Szukasz sprawdzonego partnera w nieruchomościach w Polsce lub marzysz o własnym apartamencie w Turcji? Poznaj HEIM Estate – agencję, która przeprowadzi Cię przez cały proces zakupu, wynajmu lub inwestowania w nieruchomości w kraju, gwarantując indywidualne podejście i najlepszą, starannie wyselekcjonowaną ofertę rynku pierwotnego. https://heimestate.com/   A dla miłośników słońca i wakacyjnego klimatu polecamy Nieruchomości TURCJA – ekspertów w zakupie domów i apartamentów nad Morzem Śródziemnym. Zapewniają kompleksową obsługę i bezpieczeństwo transakcji, pomagając Ci spełnić marzenie o wyjątkowej nieruchomości w Turcji.   👉 Zaufaj profesjonalistom i zrealizuj swoje plany z najlepszymi! Sprawdź też Biuro Cypr Północny Nieruchomości – ekspertów w nieruchomościach na Cyprze. Dzięki ich wsparciu kupisz apartament lub willę w jednej z najpiękniejszych lokalizacji nad Morzem Śródziemnym, bezpiecznie i bez zbędnych formalności.   Cypr to nie tylko wspaniała pogoda przez cały rok, ale i atrakcyjne ceny, rosnąca wartość inwestycji i łatwość procesu zakupu dla obcokrajowców.   Skontaktuj się z CyprPółnocny.com.pl i spełnij swoje marzenie o kawałku raju pod palmami! 🌴
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...