Skocz do zawartości

Jeden kanał wentylacyjny w nowym domu - co dalej?


Recommended Posts

Witajcie.

Jestem w trakcie budowy domu. Wybrany przeze mnie projekt to Borówkowice 2 z KB Projekt:

https://www.kbprojekt.pl/1508/borowkowice-2

Zrezygnowaliśmy z kominka w salonie w tak małym domu, więc ekipa budowlana nie zrobiła drugiego komina i został jeden z kotłowni zintegrowany z jednym kanałem wentylacyjnym (Zrezygnowaliśmy też z toalety na dole, więc kotłownia zwiększyła swoją powierzchnię). Wentylacji mechanicznej też nie będzie, ma być grawitacyjna. Moim zdaniem na tym etapie totalnie dał ciała kierbud, że takie rozwiązanie nie powinno mieć miejsca, a ja nie byłem świadomy, że to błąd. Okna wstawialiśmy z mikrowentylacją dla kuchni, łazienki i kotłowni. Teraz po tynkach przyszedł facet do zrobienia poddasza i złapał się za głowę, gdzie tu wentylacja.

Zastanawiam się co teraz. Czy kupować elementy komina wentylacyjnego i wstawić go w odpowiednim miejscu, wypuścić przez dach do góry od samego dołu. Pomyślałem też o zastąpieniu systemu rurą przeznaczoną na kanały wentylacyjne. Łatwiejszy montaż przez strop i dach, a obudowałoby się ją płytami kg. Co do lokalizacji to myślę o ściągnięciu jakiegoś fachmana od wentylacji, ale chodzą mi po głowie generalnie dwa miejsca - pierwsze to to po wyrzuconym kominie z kominka, a drugie to przy słupie podpierającym podciąg na parterze pomiędzy salonem, a kuchnią, przebiegające na poddaszu na ścianie pomiędzy pokojami 2 i 5 - a może obie lokalizacje na raz? Czuję się, że jestem w czarnej d... Dobrze, że przynajmniej ktoś zwrócił mi na to uwagę przed wprowadzeniem się.

Link do komentarza

1. Okna z wentylacją (nawiewniki) o wydajności 20 -40m3/h w każdym pokoju/sypialni.

2. Komin wentylacyjny w kotłowni, kuchni (zlokalizowany na ścianie z oknem - ale to nie jest wymóg formalny), łazience (zlokalizowany w okolicach wanny, ale może też być na ścianie z drzwiami na balkon).

3. W zależności od rodzaju kotła - nawiew w kotłowni.

Link do komentarza

1. No to mnie załatwili w firmie z oknami, bo jak chciałem nawiewniki to mi zaproponowali te rozszczelnienia w oknach i to jeszcze tylko w pomieszczeniach typu kotłownia, łazienka i kuchnia. Dokupienie nawiewników do każdego pomieszczenia pomoże?

2. Łazienka jest nad kotłownią i wanna będzie obok niego - może być jednym kanałem wentylacyjnym połączone? Zostałaby kuchnia i to właśnie pod kuchnię myślałem o zainstalowaniu kanału wentylacyjnego który zaliczyłby od razu u góry dwa pokoje.

3. Zwykły piec na drewno/węgiel - razem z działką kupiłem kilka ha lasu, więc bez sensu kombinować inne paliwo

W domu nie będzie nic zasilanego gazem, jeśli ma to jakieś znaczenie.

Link do komentarza

Ok, to dołożyłbym nawiewniki w każdym pomieszczeniu z oknem.

Tylko jak teraz dołożyć kanały wentylacyjne. Z kuchni wyprowadziłbym przez strop do góry dwukanałowy komin, dzięki temu w jeden kanał puściłbym wywiew z kuchni, a w drugi kanał z jednego z pokoi na poddaszu dodatkowo. Gorzej z łazienką. Nie mam jak podzielić tego jednego kanału wentylacyjnego z kotłowni na pół, żeby oddzielić łazienkę. Rura z łazienki do góry o odpowiedniej średnicy z wlotem w łazience i jakimś grzybkiem na dachu? Brak mi pomysłów.

Link do komentarza

Możesz pociągnąć ten komin tylko od łazienki. Będzie kulawo ale nie całkiem źle - zwłaszcza jak w pokoju będzie dodatkowy wywiew.

W ostateczności będzie można zastosować wentylator wyciągowy w łazience (50 -80m3/h) + klapy zwrotne ww wszystkich pozostałych kratkach wywiewnych.

Link do komentarza
5 godzin temu, zmstr napisał:

Witajcie.

Jestem w trakcie budowy domu. Wybrany przeze mnie projekt to Borówkowice 2 z KB Projekt:

https://www.kbprojekt.pl/1508/borowkowice-2

Zrezygnowaliśmy z kominka w salonie w tak małym domu, więc ekipa budowlana nie zrobiła drugiego komina i został jeden z kotłowni zintegrowany z jednym kanałem wentylacyjnym

W za linkowanym projekcie nie widać innych kanałów wentylacyjnych, kominek  zabiera jeden kanał wentylacyjny  a kocioł na paliwo stałe drugi.

Projekt jest robiony tylko pod wentylację mechaniczną, inwestor chciał tradycyjną wentylację, powinien  być wybrany inny projekt, lub zrobione poprawki przez projektanta tym w projekcie, przed wydaniem pozwolenia na budowę.

Mogą być problemy z odbiorem budynku.

W tej sytuacji najlepiej trzymać się projektu, zastosować wentylację mechaniczną, nie bać się tego typu wentylacji, ona ma swoje plusy.

 

Link do komentarza
Dnia 24.07.2017 o 20:05, zmstr napisał:

Tylko jak teraz dołożyć kanały wentylacyjne

Przy wentylacji grawitacyjnej jest też ważna wysokość kanału wentylacyjnego, więc być może wymuszona mechanicznie wentylacja będzie niezbędna. Starać sie je wyprowadzać blisko szczytu (jesli sie da) - bo tam jest najwyżej. 

Na poddaszu bez wentylatora wentylacja grawitacyjna będzie raczej minimalna. Ale - zawsze możesz dodać wentylator - przy zastosowaniu nawiewników w oknach.

Dwóch pomieszczeń na dwóch poziomach raczej nie podłączaj do jednej wentylacji - lepiej dwa na jednym pozomie (byle nie wielkie - kwestia proporcji pow. pomieszczeń do  przeekroju wentylacji).

I nie zapomnij o nawiewie do kotłowni. Najlepiej zetowym. Zresztą chyba już było to wspomniane.

Jeszcze jedno - obok tematu: jeśli przekrój narysowany jest proporcjonalnie (powinien) - to masz za małą warstwę ocieplenia na stropie poziomym poddasza. Min. 30, 35 cm wełny min powinno być.

Link do komentarza

Jeszcze jedno do wentylacji: o tym łączeniu wentylacji miałem na myśli coś w rodzaju pokoju, itp - nie łazienki czy kuchni. No i na dobrą sprawę teraz malo sie stosuje wentylowania pokoi. Raczej generuje się ruch powietrza od nawietrzników w pokojach do wentylacji w kuchni i łazience. W blokach mieszkalnych tak to działa. 

Link do komentarza

Bez mechanicznej wentylacji- przynajmniej wywiewnej- raczej się nie obejdzie, a rury można poprowadzić np.pod sufitem i za ekranem z płyt g-k. Nawiewniki w oknach są niezbędne i zapewniają dopływ świeżego powietrza oraz regulację intensywności wietrzenia. Centralny wentylator można umieścić na poddaszu z wyprowadzeniem wywiewu poprzez dach. Warto jednak oddzielnie wentylować kuchnię (niezależne odprowadzenie oparów z okapu ) ze względu na tłuste zanieczyszczenia i dużą zmienność potrzebnej intensywności wymiany powietrza.

Link do komentarza

Przed mechaniczną trochę się bronię. Wolałbym grawitacyjną. Dzisiaj pojadę przedyskutować sprawę z kierbudem, bo wykluwa mi się powoli ostateczna wizja. Nawiewniki wpadną na 100%, a co do kanałów to ostatecznie myślę, że jeden puszczę z łazienki, jeden z kuchni na dole, a trzeci może najefektywniejszy byłby w przedpokoju na górze?

Tylko powiedzcie mi jeszcze czy muszą być te systemowe, czy mogą być zbudowane z rur pcv przeznaczonych do kanałów wentylacyjnych? Wynalazłem takie w sklepach z wentylacją, dałbym fi 150, a na dachu zakończyłbym każdy jeden nasadą obrotową do wspomożenia wentylacji. Dobry pomysł?

Edytowano przez zmstr (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
2 godziny temu, zmstr napisał:

trzeci może najefektywniejszy byłby w przedpokoju na górze?

Kanał wywiewny w przedpokoju na górze osłabi wentylację grawitacyjną w łaziece (na górze). W wypadku wentylacji wywiewnej mechanicznej zapewne nie będzie to miało znaczenia. 

Zwróć uwagę na #14  - warte rozważenia. Dlat:12_slight_smile:ego dałem +

2 godziny temu, zmstr napisał:

Tylko powiedzcie mi jeszcze czy muszą być te systemowe, czy mogą być zbudowane z rur pcv przeznaczonych do kanałów wentylacyjnych? Wynalazłem takie w sklepach z wentylacją, dałbym fi 150, a na dachu zakończyłbym każdy jeden nasadą obrotową do wspomożenia wentylacji. Dobry pomysł?

Te prostokątne płaskie wydaje mi się przy grawitacji będą mniej efektywne, niż okrągłe. Przy mechaanicznym wywiewie chyba nie ma znaczenia pod kątem efektu. Trwałość - zależy z czym porównać.

Wspomaganie wentylacji nasadkami - pomoże, ale na ile- trudno powiedzieć. I zależy od wiatru.

Ważne jest wyprowadzenie wentylacji jak najwyżej -  najlepiej w okolicy szczytu dachu (szczególnie w opcji grawitacyjnej.

Link do komentarza
3 godziny temu, zmstr napisał:

Dobry pomysł?

ha :12_slight_smile: dzięki za punkt - ale i tak zginie w morzu hejtu :12_slight_smile:

I tak to ty musisz wybrać - co jest dobre dla ciebie, co złe. I te wybory dopingują cię do szukania informacji - różnej, z różnych źródeł!.

I to jest dobre - bo mam taki pogląd, taką złotą myśl:

Jak masz własny dom, to albo musisz się trochę poznać na budowlance (w granicach swej nieruchomości przynajmniej) - albo mieć dużo pieniędzy. A nawet jak masz dużo pieniędzy, to przecie lepiej je racjonalnie wydać (i mniej) -dzięki tej - nawet ograniczonej do pewnego poziomu - ale jednak wiedzy!

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Inna lokalizacja czyli jaka? Przecież to podstawowa informacja, inaczej każda odpowiedź będzie wróżeniem z fusów.
    • Jako użytkownik pompy ciepła od 2022r., kiedy wybierałem ją do siebie, wziąłem pod uwagę : - Pompa ciepła powietrzna czy gruntowa, - Ile mam wolnego gruntu wokół domu,    - powietrzna nie wymaga dużo miejsca, jakieś 2 - 3 m. kw.    - gruntowa - sama pompa jak wyżej ale trzeba jeszcze dodać miejsce na rury pod ziemią, skąd będzie pobierane ciepło a to już jakieś kilkadziesiąt m. kw. - Ile chcę wydać pieniędzy,    - powietrzna tańsza (mój wybór, jakieś kilkanaście tyś) ale zimą traci na wydajności, przy niskich temperaturach, chyba około -15 st. C będzie się wspomagać wbudowanymi grzałkami el.    -gruntowa droższa (sąsiad wymieniał w zeszłym roku starą na nową - ponad 50 tyś. zł.), zima czy lato wydajność taka sama bo wymiana ciepła odbywa się w stałych warunkach, - split czy monoblok,    - split to część urządzenia na zewnątrz a część wewnątrz domu, wymaga trochę miejsca, na przykład w piwnicy a w podłogówce płynie woda,    - monoblok (mój wybór) to jedynie sterownik na ścianie w pomieszczeniu techn., jakieś 20 x 15 cm. ale w podłogówce musi płynąć glikol (droższa opcja niż woda) bo wymiana ciepła odbywa się na zewnątrz a glikol zapobiega przed zamarznięciem rur.   Poza tym dobierz dobrze moc pompy do powierzchni ogrzewanej podłogi, nie kupuj zapasu mocy bo sprężarka będzie się niepotrzebni uruchamiać a to wiąże się z zużywaniem części ruchomych.  Pompa najwydajniejsza jest we współpracy z ogrzewaniem podłogowym. Do montażu znajdź "doświadczonego" montera z uprawnieniami do instalacji urządzeń konkretnych producentów (ważne). Zapobiegnie to temu, że po zamontowaniu pompy, pierwsze rachunki za prąd nie wyniosą kilka, kilkanaście tyś. zł. a tak się już zdarzało, na przykład złe ustawienia pompy przy rozruchu (ja płacę 47 zł. co drugi miesiąc). Dobry monter dobierze Ci konkretny model pompy do Twojego domu i zaproponuje inne urządzenia współpracujące jeśli będzie robił całą instalację wodno-kanalizacyjną na budowie.  Nie warto tu rozdrabniać się na kilku fachowców.   Moja pompa to Panasonic. Myślałem o Stiebel Eltron ale w mieście gdzie mieszkam nie było certyfikowanych monterów a innych nie chciałem. Mam serwis roczny na miejscu. Pompa działa już trzeci rok. Krótko mówiąc sprawdza się.
    • Witam. Mam pytanie czy majac hektar ziemi rolnej w dwóch różnych lokalizacjach ( 0,3h jedna dzialka i 0.7h druga) można postawić dom w zabudowie zagrodowej. Dom chcialabym postawić jeszcze w innej lokalizacji niż powyższe działki rolne. Bardzo proszę o podpowiedź.
    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...