Skocz do zawartości

Ocieplenie ściany fundamentowej - czy można ciąć styropian hydrofobowy ?


Recommended Posts

Mam takie pytanie bo nie chcę się bez sensu ładować w koszty i zrobić tego źle.

Mam w wykopie wybrany grunt na wysokości 70-80cm. po czym została wykopana ława / stopa fundamentowa.
Ta stopa jest wylana na wysokość około 40cm. nie do poziomu i teraz dalej w górę robię ścianę fundamentową którą to chciałbym ocieplić od tej właśnie stopy w górę co wiąże się z przycinaniem styropianu do stopy.

Zastanawiam się nad styropianem typu AQUA. Najlepsza oferta u nas jest za Bautherm ( z frezem i kanałami drenacyjnymi czy jak to tam się nazywa ) około 270zł m3 / PanelTech Terra EKO gładki bez frezu około 240zł m3 oraz Swisspor Hydro Plus około 340zł m3.

Problem w tym czy jak ja taki styropian będę przecinał to czy on nie straci swoich właściwości ? Wiadomo tam gdzie trzeba na rogach to ok ale ja to będę praktycznie w najniższym punkcie ściany przecinał.

Kolejna sprawa - dom w najniższym punkcie będzie miał od stopy około 90cm-1m. z czego 25cm będzie ponad gruntem. Zaś w najwyższym punkcie ściana fundamentowa będzie około 1,70cm ponad gruntem zaś część obsypana gruntem będzie miała około 70-80cm. Teraz pytanie jaki jest sens wykorzystywania takiego styropianu typu AQUA na taką wysokość... ?

Co mi doradzicie ? XPS odpada bo po prostu nie stać mnie na niego.

Dodam że budynek jest niepodpiwniczony.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Problem w tym czy jak ja taki styropian będę przecinał to czy on nie straci swoich właściwości ? Wiadomo tam gdzie trzeba na rogach to ok ale ja to będę praktycznie w najniższym punkcie ściany przecinał.

Kolejna sprawa - dom w najniższym punkcie będzie miał od stopy około 90cm-1m. z czego 25cm będzie ponad gruntem. Zaś w najwyższym punkcie ściana fundamentowa będzie około 1,70cm ponad gruntem zaś część obsypana gruntem będzie miała około 70-80cm. Teraz pytanie jaki jest sens wykorzystywania takiego styropianu typu AQUA na taką wysokość... ?

Co mi doradzicie ? XPS odpada bo po prostu nie stać mnie na niego.

Dodam że budynek jest niepodpiwniczony.


Oczywiście, że można go ciąć. A czy w środku ten styro ma inną strukturę niż na zewnątrz aby go nie można było docinać?
Powinno robić się z jednego materiału, bo w przyszłości nigdy nie wiadomo co będzie.
Link do komentarza
Cytat

Oczywiście, że można go ciąć. A czy w środku ten styro ma inną strukturę niż na zewnątrz aby go nie można było docinać?
Powinno robić się z jednego materiału, bo w przyszłości nigdy nie wiadomo co będzie.



Pytam, bo mówiono mi, że taki styropian hydrofobowy po przecięciu już staje się zwykłym styropianem który normalnie pije wodę dlatego mam co do tego wątpliwości... Np. ten styropian Bautherm ma widoczne "kulki" pokryte jakimś zielonym środkiem i po odłamaniu kawałka w środku te kulki tez są zielone...

Była też myśl o zakupie styropianu dach/podłoga i zaciągnięciu go klejem i siatką, bo tak jak pisałem znaczna część ścian jest dużo ponad gruntem. Koszt takiego styropianu to około 160zł m3 więc spora różnica...

Wracając do styropianu hydrofobowego - miałem zamiar położyć go na piance po czym zabezpieczyć tylko folią kubełkową a ponad gruntem zaciągnąć siatką i klejem.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Nie słyszałem o tym aby nie można go było ciąć, ale tak jak to mówią na chłopski rozum to jak długość czy wysokość ścian fundamentowych nie jest wielokrotnością wymiarów płyty styro to a ciąć nie wolno to musiałbyś zamawiać płyty na wymiar icon_smile.gif
A nie lepiej kupić styro zwykły do fundamentów i go potraktować klejem z siatka a potem na to folia kubełkowa?
Jest jakiś konkretny powód aby musiał być użyty ten styro hydrofobowy?
Link do komentarza
Nie ma konkretnego powodu, tylko martwię się o nasiąkliwość zwykłego styropianu np. takiego dach/podłoga... Grunt mam gliniasty, lepki - nie robiłem żadnych badań gruntu, nie wiem jak głęboko jest woda gruntowa ale wiem że jak poleje to woda stoi i nic za bardzo nie spływa ( zalało mi wykop dwa razy ). Planuję oczywiście w koło zrobić drenaż dla świętego spokoju.

Chyba że kolega ma na myśli jakiś inny "zwykły styropian na fundament" bo u mnie w okolicy jest albo XPS albo Ten Hydro/AQUA itp. ewentualnie polecają dach/podłoga i klejem zaciągnąć. Co skład budowlany to inna opinia dlatego chciałbym zaczerpnąć tutaj pomocy by dowiedzieć się co w moim przypadku będzie najlepsze.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Styropian do ocieplenia fundamentu jest multóm na rynku. Wpisz sobie w googlach "styropian fundamentowy" albo "styropian do ocieplenia fundamentów" to się przekonasz ile tego jest. I wcale n ie musisz kupować w okolicznych składach budowlanych, przy większym zamówieniu opłaca się kupić wraz z przesyłką gdy cena jest zadowalająca (czytaj jest tani).
Jeżeli chciałbyś bardzo dobrze odizolować fundament to teraz już jest na to za późno, dawanie styro hydrofobowego za dużo nie pomoże przy wysokim stanie wód gruntowych, przecież ławy fundamentowej nie masz odizolowanej, prawda? więc jak ma wodę podciągnąć to podciągnie.
Drenaż w Twoim przypadku jest bardzo wskazany.
Link do komentarza
Gość Razmes
Cytat

Nie ma konkretnego powodu, tylko martwię się o nasiąkliwość zwykłego styropianu np. takiego dach/podłoga... Grunt mam gliniasty, lepki - nie robiłem żadnych badań gruntu, nie wiem jak głęboko jest woda gruntowa ale wiem że jak poleje to woda stoi i nic za bardzo nie spływa ( zalało mi wykop dwa razy ). Planuję oczywiście w koło zrobić drenaż dla świętego spokoju.

Chyba że kolega ma na myśli jakiś inny "zwykły styropian na fundament" bo u mnie w okolicy jest albo XPS albo Ten Hydro/AQUA itp. ewentualnie polecają dach/podłoga i klejem zaciągnąć. Co skład budowlany to inna opinia dlatego chciałbym zaczerpnąć tutaj pomocy by dowiedzieć się co w moim przypadku będzie najlepsze.


Ja osobiście nie uznaję styropianów typu aqua, bo właściwości maja jak zwykły styropian, czyli z czasem ulegają utlenieniu. Tak czy siak trzeba zaciągnąć klejem... Więc albo styrodur + folia (nawet czarna budowlana) albo styropian, klej, siatka i folia kubełkowa. Ale to wszystko poniżej poziomu gruntu. Powyżej styropian i reszta wyprawki.
Link do komentarza
Wpisując w google "styropian fundamentowy" pokazują się praktycznie same styropiany typu Aqua / hydro itp.

Kolega Razmes napisał, że styropiany typu aqua i tak się utleniają więc ja też właśnie myślałem tym tropem, ze wydam 270zł za m3 a okaże się, że to wcale nie lepsze rozwiązanie niż najtańszy dach/podłoga z siatką i klejem...styropianu na ścianę fundamentową wychodzi mi około 75m2 - sporo nie sporo, ale jak się robi systemem gospodarczym liczy się z każdym wydatkiem i chce się sensownie zainwestować ciężko zapracowane pieniądze.

Te styropiany Aqua które ja widziałem są jednak sporo twardsze ale tylko taki ich plus widzę na wstępie, zaś zaciąganie ich klejem mija się z celem z tego co zauważyłem bo większość ma jakieś kanaliki drenacyjne czy coś w ten deseń.

Jeśli zaś chodzi o moją ławę fundamentową - miałem dawać do wykopu folię i w nią lać beton, ale pogoda przeszkadzała a folia utrudniała by tylko pracę i zrezygnowałem z tego pomysłu. Dałem folię do izolacji poziomej na ławę fundamentową czyli ścianę fundamentową będę miał odizolowaną od ławy. Edytowano przez Damiano88 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
A co to za opowieści o utlenianiu się styropianu? O ile się orientuję to na styropian działa niszcząco nie tlen ale ultrafiolet w świetle słonecznym i oczywiście rozmaite rozpuszczalniki, bitum itp. W ziemi mu to raczej nie grozi. Chyba, że ktoś będzie używał lepiku :(
Co do cięcia, to podejrzewam, że zwiększy ono nieco nasiąkliwość. Styropian na fundamenty jest produkowany w tzw. technologii agregatowej – jedna płyta z jednej formy a nie cięty z dużego bloku. Poza najpewniej jeszcze kilkoma innymi cechami takich płyt, metoda powoduje wytworzenie "naskórka" na powierzchni płyt, co utrudnia przenikanie wody. A badanie sprawdzające nasiąkliwość robi się najpewniej na płytach w całości.
Jeżeli płytę trzeba uciąć, to pewnie lepiej ułożyć ją ciętą krawędzią do góry. Tam nie ma już naporu wody. Jednak jaka jest różnica pomiędzy nasiąkliwością płyty ciętej i w całości, tego nie wiem.
Link do komentarza
Cytat

A co to za opowieści o utlenianiu się styropianu? O ile się orientuję to na styropian działa niszcząco nie tlen ale ultrafiolet w świetle słonecznym i oczywiście rozmaite rozpuszczalniki, bitum itp. W ziemi mu to raczej nie grozi. Chyba, że ktoś będzie używał lepiku :(
Co do cięcia, to podejrzewam, że zwiększy ono nieco nasiąkliwość. Styropian na fundamenty jest produkowany w tzw. technologii agregatowej ? jedna płyta z jednej formy a nie cięty z dużego bloku. Poza najpewniej jeszcze kilkoma innymi cechami takich płyt, metoda powoduje wytworzenie "naskórka" na powierzchni płyt, co utrudnia przenikanie wody. A badanie sprawdzające nasiąkliwość robi się najpewniej na płytach w całości.
Jeżeli płytę trzeba uciąć, to pewnie lepiej ułożyć ją ciętą krawędzią do góry. Tam nie ma już naporu wody. Jednak jaka jest różnica pomiędzy nasiąkliwością płyty ciętej i w całości, tego nie wiem.



Jest jednak kompromis - Hydropian EPS z oferty ARBET
http://www.arbet.pl/styropian-arbet/296/hydropian-eps-p-100

Można zgadywać, że większa gęstość to mniejsza nasiąkliwość czyli płyty do zastoswań parkingowych tez by tu spełniły swoją rolę, ale czy to nie przysłowiowa "skórka za wyprawkę" ze względu na cenę ?

Poza tym badania obejmują nasiąkliwość przy zanurzeniu płyty w wodzie przez 28 dni i wtedy mamy wynik zwiększenia masy 0,5 kg na m2.

Ale zadajmy sobie jedno pytanie - kiedy, oprócz powodzi, jesteśmy na to narażeni??


Link do komentarza
Chyba miał być Hydropian icon_smile.gif Kilka firm ma analogiczne produkty i właśnie o czymś takim pisałem. Moim zdaniem to lepszy wybór niż styropian o bardzo dużej odporności na ściskanie, bo przecież nie o tę cechę nam tu głównie chodzi.
A co do odporności na wodę, to może mało kto ma pełne zanurzenie w niej fundamentu choćby przez 28 dni, ale za to może mieć nielicho wilgotny grunt przez 365 dni w roku icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Chyba miał być Hydropian icon_smile.gif Kilka firm ma analogiczne produkty i właśnie o czymś takim pisałem. Moim zdaniem to lepszy wybór niż styropian o bardzo dużej odporności na ściskanie, bo przecież nie o tę cechę nam tu głównie chodzi.
A co do odporności na wodę, to może mało kto ma pełne zanurzenie w niej fundamentu choćby przez 28 dni, ale za to może mieć nielicho wilgotny grunt przez 365 dni w roku icon_smile.gif




W sytuacji domu bez piwnic dyskusja może przybrac całkiem inny kierunek.

Ps. Tak, to miał być oczywiście Hydropian - przeedytowałem (pierwotnie omylnie wpisałem Tonopian icon_smile.gif
Link do komentarza
Jedno co jest pewne, to że zawilgocony materiał izolacyjny izoluje gorzej. jak nam wiec styropian na fundamentach zawilgotnieje, to będziemy mieć większe ryzyko przemarznięcia ścian fundamentowych, większą stratę ciepła do gruntu przez połączenie ścian nadziemia i fundamentowych i większe straty ciepła do gruntu przez podłogę w pasie przy ścianach zewnętrznych. W domu bez piwnicy pewnie nie będzie to jakaś tragedia ze względu na straty ciepła. Jednak osobiście jestem wyczulony właśnie na to przemarzanie dolnego odcinka ścian nadziemia. Zbyt często widziałem tam zawilgocenie i zagrzybienie, żeby lekceważyć problem. I chodzi mi właśnie o zawilgocenie w wyniku wykroplenia wilgoci na wychłodzonej powierzchni, a nie wadliwej izolacji przeciwwilgociowej. Oczywiście składa sie na to jeszcze pare innych czynników, ale głównym jest właśnie przemarzanie.
Link do komentarza
Osobiście zdecydowanie odradzam za to wersje ze zwykłym styropianem pokrytym klejem na siatce i ewentualnie tynkiem. Taka wyprawa długo nie wytrzyma w warunkach stałego zawilgocenia poniżej poziomu gruntu. Po prostu nie jest przeznaczona do takiego zastosowania. Jaki więc sens ją robić?
Na placu boju – do możliwego zastosowania – pozostaje styropian o obniżonej nasiąkliwości oraz XPS. Ten ostatni i tak nieco mniej nasiąkliwy i o większej wytrzymałości mechanicznej, której w sumie i tak w tej sytuacji nie wykorzystamy. . Wełnę mineralną do ocieplenia ścian fundamentowych pominę milczeniem icon_smile.gif Choć niektórzy jej producenci dopuszczają takie zastosowanie.
Link do komentarza
Cytat

Wełnę mineralną do ocieplenia ścian fundamentowych pominę milczeniem icon_smile.gif Choć niektórzy jej producenci dopuszczają takie zastosowanie.



Na łamach prasy branżowej też porusza się temat izolacji wełną w strefie przyziemia i poniżej.

A tutaj jedno z rozwiązań polecanych bezpośrednio na stronie PAROC


Link do komentarza
Jeżeli chodzi o samą możliwość cięcia płyt styropianowych o obniżonej chłonności wody, spraw wygląda następująco.
Płyty dedykowane do izolacji ścian piwnic i fundamentów, to płyty styropianowe wytwarzane ze specjalnego surowca, pozwalającego zredukować do minimum ich chłonność wody.
Ze względu na trudne warunki pracy tych płyt (grunt, wilgoć) jest to kluczowa cecha, przekładająca się na ich trwałość i izolacyjność termiczną.
Płyty Austrotherm EPS 035 EXPERT mogą być dowolnie docinane do żądanych wymiarów nie powodując tym samym utraty tej ważnej cechy.

Czasem na budowach wykonawcy do izolacji ścian piwnic wykorzystują standardowe płyty. Zwracamy jednak uwagę, że do tego typu zastosowań mogą być stosowane jedynie te płyty EPS, które mają zdolność przenoszenia obciążeń, przy założeniu, że będą chronione przed bezpośrednim oddziaływaniem wody zawartej w gruncie. Można to wykonać poprzez zastosowanie różnego rodzaju foli kubełkowych lub wykonując ściankę dociskową. Nie rzadko spotkać można również takie rozwiązanie, że płyta styropianowa pokrywana jest masą szpachlowo-klejową, w której zatopiono siatkę i taki układ następnie zasypuje się gruntem. Z wielu względów to nie jest dobre rozwiązanie. Efektem tego typu rozwiązania, są problemy na poziomie przyziemia tj. cokołu, gdzie pod przeważnie ciemniejszy tynk mozaikowy, kapilarnie od dołu dostaje się wilgoć, która pod wpływem temperatury zwiększa swoją objętość tworząc pęcherze docelowo osłabiające trwałość tynku na cokole.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Z cięciem jest jeszcze ten problem, że płaszczyzna cięcia jest nierówna i w tym miejscu robi sie szpara. A jak jeszcze budowlańcy zrobią to z typową dla siebie starannością... W sumie to wypadałoby dopełnić takie miejsce pianką.
A co do samej metody cięcia, to płyty rewelacyjnie tnie się wyrzynarką z drobnozębnym brzeszczotem do metalu. Bez wysiłku , równo i ładnie. A nawet da się w razie potrzeby wyciąć jakiś kształt (np. do przepuszczenia rury). U mnie na drugim miejscu jest zwykły, dobrze wyostrzony nóż kuchenny icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Dość przypadkowo trafiłem na taki dość stary tekst ze strony Austrothermu, wtedy temat mi się przypomniał:
http://www.austrotherm.pl/informacje/artyk...yropianowe.html
To rzecz pisana po powodzi, ale wnioskowałbym z niego, że samo przecięcie płyt nie powinno jakoś specjalnie zwiększyć nasiąkliwości styropianu.
Ale jak tu pisano wcześniej, problemem może być sama nierówna szczelina w miejscu cięcia. Przez taką "dziurę" woda będzie przenikać w kierunku fundamentu. Potencjalnie efekt może być taki, że woda (dobry przewodnik ciepła!) wniknie nawet pomiędzy ściany fundamentu i ocieplenie. Podany przez el-instalatora sposób na uszczelnienie pianką nie wiem czy będzie wystarczająco dobry. Na elewacji się sprawdza, ale jednak warunki są tam zupełnie inne. I na elewacji jest jeszcze tynk jako zabezpieczenie od zewnątrz.
Link do komentarza
Ostateczny wniosek mamy chyba tai,że styropian na fundamenty ciąć można, byle tylko równo i porządnie, a ubytki uzupełnić (zapiankować). Od siebie dodałbym jeszcze, że na etapie projektu starałbym się raczej tak dobierać wymiary żeby cięcie ograniczyć. W tym również skracanie w pionie, z racji innej wysokości ścian fundamentowych i płyt styropianowych. Od ludzi robiących zdjęcia termowizyjne usłyszałem, że styk izolacji ścian fundamentowych i ścian nadziemia notorycznie jest nieszczelny, co wychodzi na termowizji. A jak styropian ma frezowane krawędzie, to z wykonaniem izolacji w tej linni jest jeszcze większy kłopot.

Ostateczny wniosek mamy chyba tai,że styropian na fundamenty ciąć można, byle tylko równo i porządnie, a ubytki uzupełnić (zapiankować). Od siebie dodałbym jeszcze, że na etapie projektu starałbym się raczej tak dobierać wymiary żeby cięcie ograniczyć. W tym również skracanie w pionie, z racji innej wysokości ścian fundamentowych i płyt styropianowych. Od ludzi robiących zdjęcia termowizyjne usłyszałem, że styk izolacji ścian fundamentowych i ścian nadziemia notorycznie jest nieszczelny, co wychodzi na termowizji. A jak styropian ma frezowane krawędzie, to z wykonaniem izolacji w tej linni jest jeszcze większy kłopot.
Link do komentarza
  • 11 miesiące temu...
Dnia 31.07.2015 o 18:30, Razmes napisał:

zwykły styropian, czyli z czasem ulegają utlenieniu

styropian nie ulega utlenianiu, chyba że działa na niego światło słoneczne lub rozpuszczalnik (np pary lepiku na zimno, albo jakiś nieodpowiedni klej). Mam parę płyt styropianu sprzed chyba 15 czy 20 lat - bardzo prymitywny - i nic nie ścieniał - było 5 cm i jest. 

A ten do fundamentów można ciąć (chyba że producent zastrzeże inaczej, ale nie słyszałem o tym) i powinien wystawać nad poziom gruntu. mam taki o nazwie Roofmate  - nad gruntem (cokolik) i 30 cm w gruncie pokrywa się go klejem na bazie cementu.  

Dnia 31.07.2015 o 14:53, Damiano88 napisał:

Kolejna sprawa - dom w najniższym punkcie będzie miał od stopy około 90cm-1m. z czego 25cm będzie ponad gruntem. Zaś w najwyższym punkcie ściana fundamentowa będzie około 1,70cm ponad gruntem zaś część obsypana gruntem będzie miała około 70-80cm

jak napisałem wyżej - ja dalem styropian do fundamentow na ok 10 - 15 cm nad poziom ziemi(a dokładnie nad poziom żwiru drenów) (MAM SPADKI TERENU DODATKOWO). potem listwa alu do styropianu z okapem (ale tylko tyle, by wystawić styropian na ścianie przed lico cokołu fundamentu (mam cofnięty kilka cm). Oczywiście zaleca się dawać listwę startową i na niej styropian - ale nie znalazłem 35 cm listwy,a tyle mam styropianu.

I ważne - XPS daje się na ściany fundamentów, bo jest odporny na myszy, wilgoć i napór ziemi, kamieni. Ma też lepsze własności termoizolacyjne. 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Ale Ty dziś masz szczęśliwy dzień na odgrzewanie kotletów... Daty sprawdzasz?

 

1 godzinę temu, zenek napisał:

bo jest odporny na myszy

Nie jest, uwierz. Jak gryzoń się uprze, to spokojnie sobie radzi :)

Link do komentarza
  • 1 rok temu...
2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Jak to wlazły?? Podkopały się??

Wgryzły się  :takaemotka:  - przecież napisałem:

 

Dnia 30.01.2017 o 20:58, zenek napisał:

(przed zimą nie zdążyłem z klejem).

I ne jest to zbieg okoliczności - producent tego niebieskiego twierdził, że myszy go nie ruszą. I rzeczywiście u mnie tak bylo.

Link do komentarza
21 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:
Dnia 31.07.2015 o 14:53, Damiano88 napisał:


Problem w tym czy jak ja taki styropian będę przecinał to czy on nie straci swoich właściwości ? Wiadomo tam gdzie trzeba na rogach to ok ale ja to będę praktycznie w najniższym punkcie ściany przecinał.
 

Przecież to nie bochenek chleba - nie obeschnie.

Sprawa jest prosta - styropian w fabryce też jest cięty. A więc dalsze jego przycięcie na budowie nic nie zmienia w jego strukurze. Ważna jest kwestia miejsca łączenia płyt, żeby nie powstawały szpary - bo będą to mostki ucieczki ciepła. I na to zwrócić trzeba uwagę. 

Link do komentarza
21 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Przecież to nie bochenek chleba - nie obeschnie.

Tak tylko mimochodem.

Obeschnąć nie obeschnie (bo nie chleb) - ale.

Ale, styropian powinien być przycinany/docinany "termicznie", a nie rżnięty piłą - taka mała różnica, ale jakże istotna.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Płyty styropianowe do izolacji fundamentu mogą być również produkowane w technologii wtrysku ciśnieniowego spienionego polistyrenu do formy. W ten sposób struktura granulek jest nienaruszona, co wpływa na zwiększenie właściwości hydrofobowych materiału. W taki sposób jest wytwarzany np. styropian Knauf Therm Expert Hydro EPS do termoizolacji fundamentu, więcej informacji na ten temat można znaleźć tu.

Edytowano przez Eksperci Knauf (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Który fragment cytatu jest Twoim zdaniem za trudny?
    • Moja mama tak załatwiła takich na czarno po spartoleniu łazienek, tylko to było w trakcie wykonywania prac. Pretekstem było niedotrzymanie terminu zakończenia prac. Po czym chłopy się odgrażały, ale matka ich postraszyła urzędem skarbowym i na samej zaliczce się skończyło. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • A ta przebudowa poddasza jest legalna, bo jak to ruszysz, to może okazać się całość do rozbiórki. 
    • Tłumaczenie łopatologiczne jak zawinąć gówno w sreberko.   Płyty STYROLAMIN NRO    OPIS PRODUKTU Termoizolacyjne płyty warstwowe Neolamin NRO Premium to płyty styropianowe laminowane papą podkładową na welonie z włókna szklanego. Wyróżniają się one specyficznymi właściwościami fizyko-mechanicznymi, naturalną hydrofobowością, stabilnością wymiarów po zaaplikowaniu, dobrymi właściwościami termoizolacyjnymi, a także dużą wytrzymałością mechaniczną umożliwiającą poruszanie się po nich w czasie montażu i użytkowania. Termoizolacyjne płyty warstwowe Neolamin NRO Premium / Super / Max produkowane są na bazie płyt styropianowych Neodach Podłoga Premium, Neodach Podłoga Super, Neodach Podłoga EPS 100-038. Przeznaczone są do wykonywania izolacji termicznej dachów (o kącie nachylenia nie większym niż 20°), i/lub kształtowania dachów płaskich i skośnych. Mogą być również stosowane jako termoizolacja podłóg, fundamentów tarasów, a także pod wylewki betonowe oraz jako warstwa izolacyjna pod papę wierzchniego krycia. W przypadku stosowania płyt termoizolacyjnych Neolamin NRO Premium na dachach zaleca się, aby były one stosowane poza wytyczonymi trasami komunikacyjnymi i na dachach bez dostępu (z wyjątkiem zwykłego utrzymania i napraw). Płyty Neolamin NRO posiadają pełną klasyfikację bezpieczeństwa pożarowego w zakresie klasy reakcji na ogień dla wyrobów dachowych, zostały w klasie BROOF(t1) odporności na ogień zewnętrzny oraz jako nie rozprzestrzeniające ognia (NRO) wg Instrukcji ITB. Produkowane są na bazie płyt styropianowych o klasie reakcji na ogień co najmniej E. Wykonanie całego przekrycie dachu z płyt Neolamin NRO pozwala uzyskać klasę odporności ogniowej na poziomie RE15.           To dla ciebie za trudne.
    • Widzę, że twój problem leży w innym aspekcie.     Czyli wymagasz, że ktoś ma ci tu zaprojektować np. okno spełniające „klasę nierozprzestrzeniania ognia”.   To producent okna musi skomponować materiały, dać okno do badania, dostanie certyfikat i ty je wtedy kupisz.           
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...