Skocz do zawartości

właściwe podparcie szalunku stropowego


leeyo

Recommended Posts

Napisano
Witam!
Ponieważ w internecie można przeczytać przerażające historie na temat lania stropu, jeszcze raz zapytam, bo nigdzie konkretnie nie znalazłem.

Rozstawiając szalunek stropowy na stropie monolitycznym trzeba ten strop wzmacniać od spodu stemplami czy wytrzyma.

Dolna płyta ma 18cm, górna będzie miała 20cm. I właściwie wszystko jest już rozstawione, w poniedziałek (jutro) zalewamy. Stemple nie stoją na deskach, żeby rozłożyć ciężar. Jedynie co wyczytałem w dokumentacji szalunku, to nacisk na m2 jest w okolicy 6.3kN (630kg) a z tego co wiem strop ma mniejszą nośność...


Strop na którym układamy szalunek został wylany w połowie sierpnia.

Dzięki za wszelkie informacje i sugestie...

Pozdrawiam
Maciek
Napisano
Maciek, jesteś mistrzem zamieszania albo ja jeszcze nie wytrzeźwiał.
Konkretnie o co pytasz? Bo wszystkie Twoje zdania są twierdzące. A strop o którym piszesz to który, bo piszesz o zalewaniu stropu niby w poniedziałek czyli jutro, a potem piszesz, że był już w sierpniu zalany icon_eek.gif

I jeszcze dałeś zagadkę, pisząc że stemple nie stoją na deskach aby rozłożyć ciężar, to na czym one stoją?
Cytat

Witam!
Ponieważ w internecie można przeczytać przerażające historie na temat lania stropu, jeszcze raz zapytam, bo nigdzie konkretnie nie znalazłem.

Rozstawiając szalunek stropowy na stropie monolitycznym trzeba ten strop wzmacniać od spodu stemplami czy wytrzyma.

Dolna płyta ma 18cm, górna będzie miała 20cm. I właściwie wszystko jest już rozstawione, w poniedziałek (jutro) zalewamy. Stemple nie stoją na deskach, żeby rozłożyć ciężar. Jedynie co wyczytałem w dokumentacji szalunku, to nacisk na m2 jest w okolicy 6.3kN (630kg) a z tego co wiem strop ma mniejszą nośność...


Strop na którym układamy szalunek został wylany w połowie sierpnia.

Dzięki za wszelkie informacje i sugestie...

Pozdrawiam
Maciek

Napisano
Cytat

Maciek, jesteś mistrzem zamieszania albo ja jeszcze nie wytrzeźwiał.
Konkretnie o co pytasz? Bo wszystkie Twoje zdania są twierdzące. A strop o którym piszesz to który, bo piszesz o zalewaniu stropu niby w poniedziałek czyli jutro, a potem piszesz, że był już w sierpniu zalany icon_eek.gif

I jeszcze dałeś zagadkę, pisząc że stemple nie stoją na deskach aby rozłożyć ciężar, to na czym one stoją?




Dobra, jeszcze raz. Miało być tak: Rozstawiając szalunek stropowy na stropie monolitycznym trzeba ten strop wzmacniać od spodu stemplami czy wytrzyma?

Więc rozstawiam szalunek stropowy na wcześniej wylanym stropie 18cm (zalany był w połowie sierpnia). Mam obawy czy ten strop wytrzyma nacisk górnego stropu (20cm). Stemple, które podpierają szalunek stoją bezpośrednio na stropie (tym 18cm zalanym w sierpniu :P). Nie dałem pod stemple desek, które w jakiś sposób rozłożyły cięzar na większą powierzchnię.
Dodatkowo wyczytałem, że co niektórzy wręcz zalecają podparcie dodatkowo stropu niższego, żeby go wzmocnić.

Pozdrawiam
Napisano
Czyli robisz robisz drugi strop w tym samym budynku, tak?
Tylko nie rozumiem, dlaczego ten pierwszy strop jest cieńszy od tego drugiego, znaczy się może być cieńszy ale jaka ma wytrzymałość?
Co do podpierania obu stropów a w szczelności tego pierwszego, to uważam, że strzeżonego Pan Bóg strzeże, nie zaszkodzi podeprzeć ten pierwszy, i zmienił bym to podparcie punktowe na dodanie deski, czy nawet kawałków np kwadratowych z płyty osb.
Na budowach, ostatnio blok budowali to stropy były podparte na każdej kondygnacji, więc wskazane by było podeprzeć.
Napisano
Monolit 18 cm ? ...20cm ??? Nie Pomyliłeś czegoś ?
Może to teriva plus gary ?

...ale do rzeczy.

Nic tam nie podkładałem .Pierwszy monolit ~14cm , drugi 12~13cm.
Stemple podpierające szalunek dawałem co 60 - 80 cm w zależności od wymiarów pokoi.
Pod każdy stempel kawałek deski , tak dla świętego spokoju żeby nacisk nie był punktowy.
Napisano
Dla potomnych:

Przeczytałem wszystkie Wasze posty i musiałem podjąć decyzję. Pod stemple, które były na środku stropu (umówmy się - min. metr od krawędzi) podłożyłem deskami, resztkami płyt OSB... Poza tym sprawę olałem - choć naciskałem kierownika, żeby sprawdził czy wszystko jest OK - żeby odpowiedzialność na kimś spoczywała :P

Strop wylany wydaje się, że nic nie runie icon_smile.gif, byłem w piwnicy - nic się nie ugięło...

Wnioski: a/głupi ma szczęście b/nie trzeba się stresować icon_smile.gif

Stres niestety mam przy wszystkich nowych rzeczach bo nie potrafie znieść jak się coś sypie. Trochę nawaliłem z szalunkiem belki nad oknem, ale jakoś to naprawiłem... ale najważniejsze, że wnioski mam na całe życie, bo niestety zwykle trzeba coś zepsuć, żeby tego już nie psuć w przyszłości...

Pozdrawiam
Maciek

PS. Faktycznie płyta 20cm jest to gruba płyta, ale nie zastanawiałem się nad tym przed laniem - mój pierwszy dom...
  • 11 miesiące temu...
Napisano
A z mojej strony: po co utrudniać sobie życie? Jeżeli mamy kilka kondygnacji, np. piwnica, piętro, poddasze, to przecież można wybrać strop, który nie wymaga gęsto rozstawionych podpór i szalunku. Ciężar spoczywa wówczas od razu na ścianach nośnych.
Może to być strop z płyt prefabrykowanych albo z belkami strunobetonowymi jako elementami nośnymi. Wyjdzie prościej, pewniej i pewnie w ostatecznym rachunku taniej.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Witam,

Ciekawą alternatywą dla stropów monolitycznych może okazać się strop gęstożebrowy sprężony. Wymaga on o wiele mniej podpór montażowych w stosunku do tradycyjnych stropów gęstożebrowych. Jest również możliwy montaż bezpodporowy nawet do rozpiętości 5,8 m.
Poniżej przykłady podpierania stropu gęstożebrowego sprężonego w trakcie montażu:

1. Rozpiętość do 5m

DSC01446.jpg



2. Rozpiętość ponad 5m:

DSC01446.jpg



Rozstaw podpór:

DSC01446.jpg



3. Montaż bezpodporowy do rozpiętości 5,8m przy zastosowaniu wzmocnionych belek sprężonych:

DSC01446.jpg



Dodatkowo załączam filmy z montażu:
RECTOR MONTAŻ Z PODPORAMI

RECTOR_MONTAŻ BEZPODPOROWY

http://www.rector.pl Edytowano przez Eksperci Rector (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Dla potomnych:

Przeczytałem wszystkie Wasze posty i musiałem podjąć decyzję. Pod stemple, które były na środku stropu (umówmy się - min. metr od krawędzi) podłożyłem deskami, resztkami płyt OSB... Poza tym sprawę olałem - choć naciskałem kierownika, żeby sprawdził czy wszystko jest OK - żeby odpowiedzialność na kimś spoczywała :P

Strop wylany wydaje się, że nic nie runie icon_smile.gif, byłem w piwnicy - nic się nie ugięło...



Oj ludzie ludzie, przy źle podstemplowanym stropie zalewanie kończy się bardzo szybko i to, że Kierownik ponosi odpowiedzialność, nie zwalnia nikogo z myślenia.

Jeśli ktoś jest pewny Swoich decyzji, niech stanie pod stropem podczas betonowania.
Napisano
Cytat

Rozumiem, że to metafora. icon_cool.gif




Tak tak, przecież nie jeden z punktów procesu technologicznego.

Zdałem sobie sprawę, że inwestorzy zamawiając stemple jak zapałki często nie więdzą o zagrożeniu.
Liczymy przecież obciążenia, robimy wieńce etc. a mało komu przychodzi do głowy że m2 zalewanego stropu waży "swoje" i to obciążenie trzeba przenieść na konkretną ilośc stempli na m2.

Jeden z Kierowników Budowy starej daty zawsze mówił - ma być tak gęsto, żeby trudno było przejść.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...