Skocz do zawartości

Czy okap w kuchni jest potrzebny?


Rygield

Recommended Posts

Napisano
Jakie jest wasze zdanie w tej materii? Mieliśmy kiedyś okap - w starym mieszkaniu - nie używaliśmy za często, ale głównie dlatego, że głośno pracował. Jak jest u was? Posiadacie? Używacie? Podzielcie się swoim doświadczeniem.
Napisano
Obecnie coraz mniej się gotuje/smaży w domu. Tak więc nie zawsze uzyska się taki plus.
Sama instalacja okapu to często paskudna rura wyciągowa prowadzona do kratki bez obudowy - paskudny efekt.

Zdjęcia modelowe kuchni najczęściej przedstawiają nie podłaczone okapy.
Napisano (edytowany)
Cytat

Raczej przedstawiają pochłaniacze a nie okapy wyciągowe.



Dlaczego tak sądzisz ?
Pokaż mi choć jedno zdjęcie katalogowe pokazujące okap wraz z przewodem elastycznym podłaczonym do sufitu ? Ja się z takim nie spotkałem.
W domysle jest otwór jest idealnie w linii okapu (czyli rury nie widać). A tak to ma zdecydowana mniejszość.

No chyba że sugerujesz iż kupowane (i montowane) są okazy które pracują potem tylko jako pochłaniacze. Tak też jest.
Edytowano przez NOTO (zobacz historię edycji)
Napisano
Nie musi być elastycznym, może bć sztywnym itp. Często wypada tak, że możliwe ujście jest daleko od zaprojektowanego okapu i stosowana jest właśnie rura spiro.

Schodzimy za bardzo z tematu wchodząc w jałową dyskusję w której kązdy będzie próbował pokazać swoje. Po co. Zobacz na googlach jak wyglądają okapy podłaczane w naszych polskich realiach. Podłącza się je pod otwory wentylacji, które sa w ścianach lub sufitach. Najczęsciej rurami spiro ze wzgledu na koszty.
Napisano
Cytat

Dlaczego tak sądzisz ?
Pokaż mi choć jedno zdjęcie katalogowe pokazujące okap wraz z przewodem elastycznym podłaczonym do sufitu ? Ja się z takim nie spotkałem.


to chyba slabo szukales :scratching:
mam okolo 500 zdjec inspiracji kuchennych i na przewazajacej wiekszosci, przewod jest zabudowany plytami karton- gips.
Napisano (edytowany)
Gdy jest zabudowany to dobrze. Ale mi chodzi o inną sytuację że widać zdjęcie z katalogu, nie widać na nim zabudowy przewodu. W domyśle jest (autora zdjęcia) że wyprowadzenie z okapu jest idealnie za okapem poprzez ścianę. W realnych warunkach to nieczęsto się zdarza (często problemem jest zbyt bliska odległość do okna, estetyka elewacji)

Chodziło mi o fakt że z pozoru ładny okap często jest szpecony przez elastyczną nieobudowaną rurę. I ten fakt , ewentualnie dodatkowego kosztu osłony należy dodać do kosztu okapu poejmując decyzję o jego zakupie.

P.S. nie było moim zamiarem rozwijanie tego wątku w tym kierunku. To była tylko drobna uwaga z mojej strony. Ze swej strony zamykam ten "podwątek" Edytowano przez NOTO (zobacz historię edycji)
Napisano
Praktycznie każdy okap może pracować w dwóch funkcjach - pochłaniacza i wywiewu.
Ważne żeby zdawać sobie sprawę z faktu że w funkcji pochłaniacza jego sprawność znacznie spada, a o tym już nie każda ulotka reklamowa informuje.
Po za tym okap często jest kupowany/dobierany oczami (pani domu) do wystroju kuchni na etapie wykończeniówki, a nie na etapie projektu jak można kanał wywiewny dobrze/przemyślanie umieścić icon_lol.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

To ja pierwszy:
Więc tak - warto. Inwestując w okap zniknie Ci znaczny % tłustego kurzu z mebli kuchennych. I tyle w temacie.


Dokładnie, często spotykam się z opinia że potrzebny nie jest, a później cała kuchnia paruje od tłuszczu i pary wodnej. A każda szafka sie lepi.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Ja się też zastanawiam nad okapem. Chodzi o to, że z jednej strony chodzi o czystość, pochłanianie brzydkich zapachów, ale z drugiej strony moja żona nie chce bo okap kominowy ( a taki bierzemy pod uwagę) ma tą "nieelegancką" rurę do sufitu. I jak tu znalezc kompromis?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Jak na razie udało mi się obyć bez okapu, lecz w niedalekiej przyszłości zainwestowałbym w jego montaż, ponieważ często zdarza mi się przyrządzanie obiadów, które pozostawiają bardzo silne zapachy.
Napisano
Do nowych kuchni okap jest na pewno wskazany i to najlepiej zaprojektować sobie na poziomie projektowania wnętrza bo później trudno coś sensownego dobrać. :cook2:
Napisano
W starych to nie każdy okap pasuje. Trzeba więcej szukać. Gdyby robić remont kuchni i np wymianę mebli to też warto poszukać miejsca na okap.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

W starych to nie każdy okap pasuje. Trzeba więcej szukać. Gdyby robić remont kuchni i np wymianę mebli to też warto poszukać miejsca na okap.




Co prawda, to prawda icon_smile.gif Jak masz już meble etc. to później ciężko dopasować okap, bo trzeba się liczyć z konkretnymi wymiarami. Co innego jak projektujesz/ remontujesz kuchnię od zera. A czy okap jest potrzebny? Zależy ile gotujemy icon_smile.gif Jeśli ktoś często gęsto smaży różniaste rzeczy, to okap się przyda. Jak sporadycznie gotujecie, to nie ma co wydawać kasy na kupno okapu.
Napisano
Ja nie mam w domu okapu. Nie zauważyłam też, żeby szczególnie tłuściły mi się ściany, czy szafki. Zanim kupimy okap warto dowiedzieć się, czy w ogóle można zamontować okap kominowy. Mam znajomych, którym administracja kazała wymienić kominowy na podszafkowy na wkłady, bo nie wolno było odprowadzać dymu do szybu wentylacyjnego.
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Ja nie mam w domu okapu. Nie zauważyłam też, żeby szczególnie tłuściły mi się ściany, czy szafki. Zanim kupimy okap warto dowiedzieć się, czy w ogóle można zamontować okap kominowy. Mam znajomych, którym administracja kazała wymienić kominowy na podszafkowy na wkłady, bo nie wolno było odprowadzać dymu do szybu wentylacyjnego.


Tobie coś się pokiełbasiło, od kiedy okap kuchenny służy do odprowadzania dymu, no chyba że zawsze przypalasz na węgiel jedzenie icon_biggrin.gif to wtedy dym jest na pewno.
Napisano
Od razu zawsze... stek ma być Well Done (dobrze wysmażony) z lekkim wskazaniem na żużel icon_lol.gif


PS.
@maila, większość okapów ma funkcję pochłaniacza lub wyrzutu zapachów (w/g Ciebie dymu).
Napisano
no wiecie może ktoś lubi takie klimaty i jedzenie na węgiel przyrządzić icon_biggrin.gif jakby tak pomyśleć to może ktoś chce zimą zaoszczędzić na opale skoro zwęgli żarcie.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Czy jest potrzebny ? Moim zdaniem lepiej sforumowane pytanie to czy jest niezbedny ? nie, nie jest, mozna sie obejsc, ale zawsze jednak lepiej go miec, chociaz roznie to z nim bywa, u mnie ostatno byla sytuacja ze sasiadka go spalila!
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Okap z pewnością warto zamontować. NIe wyobrażam sobie kuchni bez okapu. Dziwię się wogóle ze padło takie pytanie .



Pożyjesz, to jeszcze nie raz rozdziawisz swoje usteczka ze zdziwienia icon_mrgreen.gif
Napisano
Padł mi okap tydzień temu i widzę, że go nie doceniałam ;) Serce się kraja jak widzę parę 'osiadającą' na ścianach i suficie. Nowy kupię dopiero w przyszłym miesiącu. Tak więc - Tak, okap jest niezbędny.
Napisano
Cytat

Padł mi okap tydzień temu i widzę, że go nie doceniałam ;) Serce się kraja jak widzę parę 'osiadającą' na ścianach i suficie. Nowy kupię dopiero w przyszłym miesiącu. Tak więc - Tak, okap jest niezbędny.




Popieram, jak masz kuchnię połączoną z salonem, czy po prostu salon z aneksem, to okap jest tym bardziej potrzebny, żeby zapachy, para czy dym po np. spalonej potrawie nie dostawały się do salonu. No i oczywiście dla ochrony ścian i sufitu
Napisano
Co Wy wszyscy o tej spaleniźnie?
Albo się gotuje/ smaży albo się produkuje żużel. Ale w takim razie poco inwestować w wypasiona kuchnię jak się gotować nie umie.

A okap jest jak najbardziej potrzebny... w każdej kuchni.
Napisano
Cytat

Ja nie mam w domu okapu. Nie zauważyłam też, żeby szczególnie tłuściły mi się ściany, czy szafki. Zanim kupimy okap warto dowiedzieć się, czy w ogóle można zamontować okap kominowy. Mam znajomych, którym administracja kazała wymienić kominowy na podszafkowy na wkłady, bo nie wolno było odprowadzać dymu do szybu wentylacyjnego.



Witam,
Po pierwsze. Gdybyś miała okap to byś się zdziwiła ile tego brudu jest. Doskonale to widać na pierwszych metalowych filtrach (przeważnie są aluminiowe i można je zmywać w zmywarce, ale to inny temat) ile się tego osadza, aż czasem „kapie” z nich tłuszcz, dlatego trzeba je regularnie myć. No chyba że bardzo mało gotujesz i masz super sprawną mechaniczna wentylację.
Po drugie. Przeważnie nie wolno montować okapów w funkcji wyciągu do wspólnej wentylacji a zwłaszcza gdy w kuchni jest tylko jeden kanał wentylacyjny (a tak jest przeważnie). Jest to spowodowane różnymi względami, głównie bezpieczeństwa. Podczas gotowania na otwartym ogniu, w kuchni w ciągu godziny powietrze musi być wymienione 6-10 razy. Załóżmy że kuchnia ma wymiary 4,5x2,0x2,7m czyli kubatura to 27m3 razy min. 60-cio krotna wymiana=162m3 powietrza na godzinę. I to powietrze skądś się musi znależć w kuchni. Pół biedy kiedy jest ciepło i okna w mieszkaniu są otwarte ale problem narasta w okresie jesienno-zimowym, kiedy większość okien jest pozamykana. Wtedy przy intensywnym użytkowaniu okapu może dojść do powstania w kuchni podciśnienia co powoduje napływ powietrza do pomieszczenia przez inne kratki wentylacyjne znajdujące się w mieszkaniu np. w łazience czy ubikacji. Czyli po prostu cofanie się ciągu, a jest to niezdrowe i niebezpieczne. Niezdrowe bo są zasysane różne "syfy" (kurz, roztocza) z kanału wentylacyjnego, który przecież służy do usuwania "zepsutego" powietrza a nie pobierania. Niebezpieczne bo może zassać spaliny z sąsiedniego komina. I to jest główny powód dla którego nie wolno podłączać wyciągu do wentylacji. Poza tym to mało przyjemne czuć co sąsiad piętro niżej gotuje na obiad. Można ten problem rozwiązać dwojako: wybić w ścianie zewnętrznej otwór i przez niego wyprowadzać zużyte powietrze (ale to tylko usuwanie powietrza, dalej pozostaje problem podciśnienia) lub na etapie projektowania zapewnić dodatkowy kanał wentylacyjny (oczywiście blisko miejsca przeznaczonego na płytę). Tak czy siak zawsze warto spytać się kominiarza.
Po trzecie. Wprowadzasz w błąd. Praktycznie KAŻDY okap kominowy może pracować w dwóch trybach: wyciągu i pochłaniacza, a zależy to tylko od potrzeb gospodara i możliwości podłączenia. Praca w trybie pochłaniacza wymaga zastosowania filtrów węglowych (pochłanianie zapachów) a są takie filtry węglowe które są wielokrotnego użytku i można je myć w zmywarce (oczywiście określoną ilość razy). Czasem filtry węglowe są na wyposażeniu (np. okapy Falmec) ale przeważnie trza se dokupić. Dalej. Są okapy kominowe które mogą pracować TYLKO jako pochłaniacz np. Hotpoint IKT 4 LS X/HA . I jeszcze Cię zaskoczę. Są okapy podszafkowe które mogą pracować również w trybie wyciągu np. Kernau KBH 0755 X (i to wcale nie jest jakiś ewenement). Dobra, ale możesz mi zarzucić że to przecież okap do zabudowy. Bardzo proszę, klasyczny okap „wolnowiszący” podszafkowy Kernau KBH 0950 X. Jak nie wiesz to nie pisz i nie wprowadzaj innych w błąd.

Pozdrawiam
Duńczyk z Polski

Napisano
Cytat

Jak nie wiesz to nie pisz i nie wprowadzaj innych w błąd.

Pozdrawiam
Duńczyk z Polski


O to to.

Cytat

Można ten problem rozwiązać dwojako: wybić w ścianie zewnętrznej otwór i przez niego wyprowadzać zużyte powietrze (ale to tylko usuwanie powietrza, dalej pozostaje problem podciśnienia) lub na etapie projektowania zapewnić dodatkowy kanał wentylacyjny (oczywiście blisko miejsca przeznaczonego na płytę).


Nie przesadzasz trochę z tym podprowadzenie nawiewu/powietrza do spalania w okolice kuchenki gazowej? icon_lol.gif
Płyta gazowa to nie palenisko tego typu co kominek/koza czy też jakiekolwiek inne palenisko przewidziane do pracy ciągłej pozbawione zamkniętej komory spalania (typ "B").
Tu w zupełności wystarczy zapewnienie odpowiedniej wentylacji w postaci nawiewników np. okiennych (dla wentylacji grawitacyjnej), lub wentylacji mechanicznej nadciśnieniowej (wymóg w przypadku kuchenek gazowych jeśli WM nie jest nawiewno-wywiewna, czyt. zrównoważona)
To w kontekście tego (doprecyzowując) co piszesz tutaj:
Cytat

No chyba że bardzo mało gotujesz i masz super sprawną mechaniczna wentylację.


Na marginesie, płyta gazowa jest urządzeniem typu "A" emitującym spaliny do pomieszczenia, i tu wyznacznikiem możliwości jej używania jest kubatura pomieszczenia w którym jest zainstalowana, a nie wydajność okapu.
Wskaźnik ten nie może przekroczyć 930 W/m3 w przypadku kuchni i 175 W/m3 w przypadku wnęk kuchennych stanowiących fragment innego pomieszczenia.
Co do wydajności wentylacji, przepisy wyraźnie mówią że nie może ona być mniejsza niż 70m3/h usuwanego powietrza.




PS.
To oczywiście traktuję jako literówka
Cytat

Podczas gotowania na otwartym ogniu, w kuchni w ciągu godziny powietrze musi być wymienione 6-10 razy. Załóżmy że kuchnia ma wymiary 4,5x2,0x2,7m czyli kubatura to 27m3 razy min. 60-cio krotna wymiana=162m3 powietrza na godzinę.

Napisano
Dodam.

Obecnie nie używa się wskaźnika "krotności" (od co najmniej 20 lat).

Obowiązująca norma PN-83 B-03430 Az3/;2000), zaleca, aby okresowo zwiększyć ilość usuwanego powietrza do co najmniej 120m3/h ( 2.1.3. wskazanej PN)
Napisano
Cytat

.... a są takie filtry węglowe które są wielokrotnego użytku i można je myć w zmywarce (oczywiście określoną ilość razy). Czasem filtry węglowe są na wyposażeniu (np. okapy Falmec) ale przeważnie trza se dokupić.



Możesz zapodać link lub kod produkty tzn. tego filtra węglowego co to można go myć w zmywarce ? icon_eek.gif
Napisano
Cytat

Możesz zapodać link lub kod produkty tzn. tego filtra węglowego co to można go myć w zmywarce ? icon_eek.gif


Witam
Wszystko zależy od producenta. Pamiętam że kiedyś Ariston fabrycznie takie filtry dodawał do niektórych wybranych swoich okapów. Generalnie trzeba sprawdzać u producentów. Ale generalnie tanio nie jest. Tutaj masz Whirlpoola http://www.whirlpool.pl/-%5BCFW020B%5D-601636/480181700586/ ale zapytaj wujka Gugla, on Ci prawdę powie. Poza tym Twoja prośba jest tak niewinna i słodka, że myślę iż to przyczajka i od razu zwracam uwagę iż zmywarki mają kilka programów, od takich delikatnych i krótkich po 2,5 godzinne do przypalonych garów.

Pozdrawiam
Duńczyk z Polski


Cytat

Dodam.

Obecnie nie używa się wskaźnika "krotności" (od co najmniej 20 lat).

Obowiązująca norma PN-83 B-03430 Az3/;2000), zaleca, aby okresowo zwiększyć ilość usuwanego powietrza do co najmniej 120m3/h ( 2.1.3. wskazanej PN)



Witam,
A ja właśnie mniej więcej od 20 lat operuję takim pojęciem (i nie tylko ja), i uwierz mi w branży AGD, takiej codziennej sprzedaży, używa się obrazowo pojęcia krotności wymiany a nie normy branżowej. Już widzę minę klienta któremu zasunę takim tekstem. Może i merytorycznie dla purystów to błąd ale do "normalnych" ludzi to trafia.

Pozdrawiam
Duńczyk z Polski
Napisano (edytowany)
Nie przesadzasz trochę z tym podprowadzenie nawiewu/powietrza do spalania w okolice kuchenki gazowej? icon_lol.gif
Płyta gazowa to nie palenisko tego typu co kominek/koza czy też jakiekolwiek inne palenisko przewidziane do pracy ciągłej pozbawione zamkniętej komory spalania (typ "B").
Tu w zupełności wystarczy zapewnienie odpowiedniej wentylacji w postaci nawiewników np. okiennych (dla wentylacji grawitacyjnej), lub wentylacji mechanicznej nadciśnieniowej (wymóg w przypadku kuchenek gazowych jeśli WM nie jest nawiewno-wywiewna, czyt. zrównoważona)

Witam,
Nie zrozumiałeś mnie. Nie chodzi o podprowadzenie dodatkowego powietrza tylko odbiór. W swojej kuchni mam tak zaprojektowaną wentylację iż mam dwa kanały wentylacyjne. Jeden "normalny" do wentylacji a drugi typowo pod okap w funkcji wyciągu. I zero problemów. Nawiewniki okienne, oczywizda że masz rację ale zwracam uwagę iż nie we wszystkich produkowanych oknach są takowe w standardzie ( a dla wielu osób liczy się cyna, panie, cyna) albo nie wiedzą że są potrzebne. My budowaliśmy dom 12 lat temu, mamy drewniane, najlepsze dostępne wtedy okna ale nie mają tych kratek. Na górze połaciówki z tego samego okresu już mają. Tak więc przy intensywnym gotowaniu pozostaje uchylanie okna w innym pomieszczeniu (dół u nas to na szczęście duży open space więc nie ma problemu) ale nie w kuchni, gdyż taki bliski cug powietrza może zaburzyć wyciąganie oparów i smród zostanie w chałupie.

Niech Moc będzie z Tobą!
Pozdrawiam
Duńczyk z Polski

PS.
Popierdzieliły mnie się posty. To do Jani_63. Edytowano przez Duńczyk (zobacz historię edycji)
Napisano
Bo z nawiewnikami tak jest, że nie zawsze są w oknach potrzebne i mile widziane (WM zrównoważona) więc trzeba za nie dodatkowo zapłacić, za to w połaciówkach trzeba dopłacić żeby ich nie było icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Bo z nawiewnikami tak jest, że nie zawsze są w oknach potrzebne i mile widziane (WM zrównoważona) więc trzeba za nie dodatkowo zapłacić, za to w połaciówkach trzeba dopłacić żeby ich nie było icon_biggrin.gif


Witam,
A tak w ogóle to my oprócz kotła CO gazu w domu nie mamy a w kuchni od zawsze indukcję więc problem wentylacji kuchni mniej nas dotyczy :-). Tak więc ustalamy że okap jest niezbędny i kończymy temat?

Pozdrawiam
Duńczyk z Polski
Napisano
Cytat

A ja właśnie mniej więcej od 20 lat operuję takim pojęciem (i nie tylko ja), i uwierz mi w branży AGD, takiej codziennej sprzedaży, używa się obrazowo pojęcia krotności wymiany a nie normy branżowej. Już widzę minę klienta któremu zasunę takim tekstem. Może i merytorycznie dla purystów to błąd ale do "normalnych" ludzi to trafia.



To nie jest norma branżowa, tylko ogólnie obowiązująca - przepisy budowlane.

Normalny człowiek, też nie pojmie, dlaczego w niedużej kuchni tak około 15m2 poleca mu się wydajność blisko 300m3/h i to minimalną - czyli dużo więcej niż potrzebuje cały dom.

Tak to jest jak się stosuje normy (branżowe) z gastronomi w mieszkaniach.

Przy kuchniach indukcyjnych (elektrycznych) zalecana wydajność to od 70 do 90 m3/h (w zależności od kuchni i ilości stale przebywających w domu (mieszkaniu) osób.

Może warto się przestawić na prawidłowe i logiczne wydajności proponowanych urządzeń - nie zapominając, ze w przypadku okapu, te usuwane powietrze jest ogrzane.

Cytat

tak w ogóle to my oprócz kotła CO gazu w domu nie mamy a w kuchni od zawsze indukcję więc problem wentylacji kuchni mniej nas dotyczy :-). Tak więc ustalamy że okap jest niezbędny i kończymy temat?



Po tym (takim stwierdzeniu) - kończymy icon_evil.gif
Napisano
Cytat

Witam
Wszystko zależy od producenta. Pamiętam że kiedyś Ariston fabrycznie takie filtry dodawał do niektórych wybranych swoich okapów. Generalnie trzeba sprawdzać u producentów. Ale generalnie tanio nie jest. Tutaj masz Whirlpoola http://www.whirlpool.pl/-%5BCFW020B%5D-601636/480181700586/ ale zapytaj wujka Gugla, on Ci prawdę powie. Poza tym Twoja prośba jest tak niewinna i słodka, że myślę iż to przyczajka i od razu zwracam uwagę iż zmywarki mają kilka programów, od takich delikatnych i krótkich po 2,5 godzinne do przypalonych garów.



Do tej pory słyszałem tylko o takich (węglowych i coś tam jeszcze było) wkładanych do piekarnika - celem regeneracji. Do zmywarki to tylko bez węgla. Jak dla mnie węgiel aktywny podczas zmywania filtra pochłonąłby brud/zapachy zmyte z zewnętrznej cześci filtra. Stąd moje zdumienie.
Ale dalej nie rozumiem czy to można zmywać (ale węgiel dostaje w dupę) czy też to zmywanie "regeneruje/czyści" węgiel ?
Napisano
Cytat

A tak w ogóle to my oprócz kotła CO gazu w domu nie mamy a w kuchni od zawsze indukcję więc problem wentylacji kuchni mniej nas dotyczy :-).


Wydolność/sprawność wentylacji to nadrzędna sprawa i rodzaj płyty ma tu drugorzędne znaczenie.
Nawet jak zamawiasz jedzenie z restauracji z dostawą do domu, a jedyną czynnością wykonywaną na płycie jest jej wycieranie z kurzu to wentylacja powinna, a właściwie musi działać.

Tematu to bym raczej nie kończył, bo problem wentylacji powraca jak mantra, ale dyskusje na tym etapie (przy takim Twoim podejściu) może zakończyć... no problem.


PS.
To że oboje rodzice i dziadkowie mają samochody nie zmienia faktu, że jednak powinni nauczyć swoje dziecko (wnuczka) chodzić icon_lol.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
mój huczy i nie jest najnowszy, ale nie wyobrazam sobie robienia w kuchni czegokolwiek bez niego. wszystko pewnie by sie lepilo... jak ktoś chce zadbać o meble to chyba musi kupic. no chyba ze sa mu one obojętne ;)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Jeśli ma się w planach duuuużo gotowac, a przy tym chce się mieć czysta i ładnie pachnąca kuchnię,to lepiej zainwestowac w okap, zwłaszcza, jak tak kuchnia nie jest dużych rozmiarów, to już w ogóle okap jest koniecznością. O wiele bardziej się to opłaca niż remontować kuchnię, co jakiś czas, bo okap pochłania zapachy, ale tez chroni ściany przed zabrudzeniami.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...