Skocz do zawartości

Kominek akumulacyjny z DGP-jak obudować???


Recommended Posts

Mam problem z wykonaniem prawidłowej obudowy kominka. Generalnie kominek ma spełniać rolę "dogrzewacza" w sezonie wiosenno -jesiennym. Chciałabym aby ogrzewał salon i pokoje na poddaszu. Najbardziej podoba mi się obudowa z cegły (na wysokość od podłogi do około 20cm ponad obudowę).Resztę dałabym z płyt, na prosto-bez udziwnień, półeczek, gzymsów itp.Ale jestem kompletnie ciemna w tym temacie.Pytaliśmy się w dwóch punktach sprzedaży o poradę, ale tu szokująca porażka-zero pomocy, nawet w doborze wkładów :icon_confused: (niech Pani sobie wybierze coś ze strony "kratki.pl" to my zamówimy....)O metodach zabudowy, jakiejś podpowiedzi -zapomnij!A chcemy wykonac to sami....Tak więc zaczełam przeglądać, czytać ,ale nie do końca jestem tego pewna...I tak:
Skoro cegła-to uznałam że moznaby wykonać ten dół kominka z szamotu, nie izolować do wysokości cegieł-tak aby ciepło oddawał poprzez obudowę.Tak możnaby dogrzać salon.Ewent. dać te kratki z wylotem powietrza.
Jesli znalazł by sie ktos kto zechciałby zerknąc na ten marny schemat i skomentować błędy -bardzo bym prosiła.Dodam ze izolacje z wełny dałabym na wysokości od ostatnich cegieł wzwyż(od sciany i na bokach).Nie wiem czy to byłby błąd?Nie mam kompletnie pojęcia gdzie izolowac a gdzie nie....Na zielono zaznaczyłam obszar izolacji.Kominek stałby na tzw. stelażu(granatowy kolor).Wlot powietrza rurą od dołu(z zewnątrz).Komin znajduje sie po prawej stronie kominka z boku.Wybaczcie laikowi ten "niefachowy schemat i bełkot".Ale nie mogę znaleźć rozwiązania w necie dla mojego pomysłu....

DSC01446.jpg

Link do komentarza
GDP ma być grawitacyjne czy mechaniczne?
Według tego rysunku, nie umieściłaś na nim wlotów powietrza do komory kominkowej, kominek będzie oddawał dobrze >50% ciepła do salonu.
Sprawa niedoprecyzowana to dystrybutor ciepła (jest na rysunku), który nie występuje we wszystkich wkładach.
Podłącza się go pod ciepłowody kierujące powietrze do innych pomieszczeń niż pomieszczenie kominka. Sama szyba będzie oddawała około 30% ciepła "produkowanego" przez wkład.
Kratki wylotowe z komory kominkowej (żadne ewentualnie) mają odprowadzać nadmiar ciepła z tej komory, a nie być podłączone do dystrybutora ciepła.
Kolejna sprawa to sama obudowa. Chcecie wykonać tak zwaną obudowę zimną,, przynajmniej w górnej jej części. Izolowanie takiej obudowy wełną mineralną jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym, ale obecnie są dostępne materiały zdecydowanie lepiej nadające się do tego celu. Mowa tu o płytach krzemianowo-wapniowych którymi można izolować całą komorę cieplną kominka.
Im komora będzie lepiej izolowana tym więcej ciepła zostanie skierowane do dystrybucji.
Brakuje na schemacie też komory dekompresyjnej zabezpieczającej strop przed zbyt wysoką temperaturą z rury spalinowej.
Sama komora dekompresyjna powinna być tez wentylowana otworami umieszczonymi niewspółosiowo na przeciwległych ściankach.

No i sprawa wlotów powietrza do komory kominkowej.
Dla DGP grawitacyjnego powinny mieć przekrój 800-1000cm2, wtedy dystrybucja odbywa się bez zbędnych oporów, a zapewnienie odpowiednich przekrojów ciepłowodów pozwoli na dogrzewanie pomieszczeń oddalonych nawet o kilka metrów od kominka.
Umieszczenie ich na wysokości około 30cm nad podłogą znacznie ograniczy smużenie przy wylotach ciepłego powietrza (brak/znaczne ograniczenie zasysania kurzu z podłogi).
Pomogłem coś?
Link do komentarza
Tak Jani -pomogłeś, a bynajmniej mnie ukierunkowałeś icon_wink.gif
Doprecyzuję mój pomysł.
Rozprowadzenie ma być grawitacyjne.
Co do dystrybutora-wybrałam kominek z "kratek"-Antek 10KW z dolotem i dedykowanym do niego dystrybutorem.Mogę wybierac między przewodami 100 i 125.
Teraz na ich stronie właśnie dojrzałam tę komore dekompresyjną-juz wiem o co chodzi.
Rozumiem że musi byc jeszcze wlot do samej komory (gdzieś na dole?) bo ten wlot z zewnątrz prowadzi tylko do komory paleniskowej?
Czy mam zaizolować całość aby uzyskac mniej więcej równomierny rozkład ciepła góra/dół ?
Czy zachować ten mój schemat częściowej izolacji?
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Cytat

Fajnie by było,ale niestety-jeszcze nie zrobiony.Przełożyliśmy jego budowę na "potem" w związku z pilniejszymi pracami...



No to zapewne teraz nastąpi weryfikacja projektu i materiałów do budowy kominka.
Kominek zostanie postawiony w nowej technologii jako kominek ciepły, czyli z ciepłymi ścianami, oddający w dużej części najzdrowsze ciepło, przez promieniowanie. Podstawowy materiał to TERMO płyty szamotowe TPS.
Szkoda ładować się w stare niesprawdzone w dłuższej eksploatacji technologie Edytowano przez bohusz (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

No to zapewne teraz nastąpi weryfikacja projektu i materiałów do budowy kominka.
Kominek zostanie postawiony w nowej technologii jako kominek ciepły, czyli z ciepłymi ścianami, oddający w dużej części najzdrowsze ciepło, przez promieniowanie. Podstawowy materiał to TERMO płyty szamotowe TPS.
Szkoda ładować się w stare niesprawdzone w dłuższej eksploatacji technologie



icon_eek.gif

Masz dar przewidywania???

icon_lol.gif
Link do komentarza
Cytat

Skoro wełna się nie sprawdza, to czym zaizolować obudowę postawioną z cegły pełnej?



Według mnie nie ma potrzeby izolowania. Bo po co izolować?


Utarło się, że obudowy kominków należy izolować wewnątrz... W pierwszych latach gdy kominki w Polsce stały się popularne "wymyślono" na szybko taką technologię budowy kominków. No niestety, ale to się nie sprawdziło.
Wełna służąca do izolacji, odporna jest na niewielkie temperatury, szczególnie kleje (lepiszcza) służące do przyklejenia sreberka i zespolenia włókien.... bezpieczna temperatura to około 100 stopni C.

No a po za tym kominek stoi wewnątrz budynku, jako źródło ciepła, więc po co go izolować? Edytowano przez bohusz (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Cytat

Witam. To teraz ja odświeżę. Czapi jak tam kominek, powstaje. Ja będę robił podobnie jak Twój, też cegła, do obudowy zastosuję płyty o których wspomniano wcześniej. Jak rozwiązałaś DGP.
Pozdrawiam



U mnie na razie pustka w miejscu kominka icon_confused.gif
Popełniliśmy błąd podczas robienia podłogówki i wychodzi na to że nie damy rady puścić ciepłego powietrza do wszystkich pomieszczeń na górze-byłam na to bardzo zła aż ten kominek stracił dla mnie sens.Jako że mamy komin kupiony specjalnie do kominka trochę szkoda go nie robić,ale na razie nie czujemy potrzeby budowy-może jak ogarniemy resztę w domu to weźmiemy sie za kominek.W tym momencie przy takich temperaturach kocioł nam spala bardzo mało gazu,że nie wiem czy opłaca sie budowac ten kominek i brudzić paląc w nim.Ale może dla samego klimatu w koncu go zbudujemy icon_wink.gif
Link do komentarza
ewamariusz-tak z pewnością zrobimy icon_wink.gif Tym bardziej że bardzo lubię klimat naturalnej surowej cegły.Ale jak sobie pomyślę że na czas nie rzuciliśmy na podłogę kanałów to mnie szlag trafia icon_confused.gif Tym sposobem możemy rozprowadzić ciepło do naszego pokoju i na korytarz a pokoje dla dzieci juz odpadają-a to przecież najważniejsze żeby dzieciakom było cieplej!Ale cóż, lepiej tak niż w ogóle a dzieci jeszcze długo będą pewnie spać z nami icon_wink.gif


"Przykre - ale nie Ty pierwszy (i pewnie nie ostatni) dałeś się wyrąbać fachurom."
A tu akurat nasz błąd...

Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Dobrym materiałem do wykonania ciepłej obudowy kominka są z pewnością płyty szamotowe. Zapobiegają bowiem przegrzewania pomieszczenia, a następnie jego szybkiego wychładzania. Dobrą alternatywą są płyty z włókien mineralnych. Wysokotemperaturowe Płyty Vitcas HT są odporne na działanie temperatury nawet do 1500 st. C i mogą być montowane m.in. w otoczeniu wkładu kominkowego. Jeśli chodzi o inne zastosowania, to budynkach krytych strzechą płyty mogą zostać zastosowane jako ochrona dachu przed wysoką temperaturą. Można z nich również zbudować ścianki działowe. Spełniają też swoją rolę jako podłoże, na którym mogą być przyklejane płytki.
Link do komentarza
Jeśli mogę to jedna mała uwaga ; wkład Basia jest przeznaczony do zabudów KONWEKCYJNYCH w których ciepło przekazywane jest cyrkulacją powietrza , co oczywiście nie wyklucza wykonania zabudowy z materiałów przewodzących ciepło , eksperymenty zabudowaniu takich wkładów bez owej konwekcji kończą się źle dla żywotności paleniska.

Wkłady do zabudów bez konwekcji to przykładowo Romotop seria Dynamic
Opisy na stronie www.kafle-kominki.pl

Kominek a właściwie piecko-kominek , zdjęcie wykonane w trakcie budowy - pierwsza próba palenia , w technologi HYPOKAUSTUM z zastosowaniem wkładu piecowego Romotop KV 025FR .
Powierzchnie tynkowane kryją pod spodem szamot oraz szamotowe kanały akumulacyjne

DSC01446.jpg


Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Jeśli mogę to jedna mała uwaga ; wkład Basia jest przeznaczony do zabudów KONWEKCYJNYCH w których ciepło przekazywane jest cyrkulacją powietrza , co oczywiście nie wyklucza wykonania zabudowy z materiałów przewodzących ciepło , eksperymenty zabudowaniu takich wkładów bez owej konwekcji kończą się źle dla żywotności paleniska.


Kominek w salonie ma spełniać rolę dekoracyjną i relaksacyjna a nie być głównym źródłem ciepła.
Narazie od 3 lat Baska w takiej obudowie sprawuje się bez zarzutu a co najważniejsze potrafi dac przyjemność patrzenia na ogień i wrazenia trzasku palonych polan bez przegrzewania salonu.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Temat podstawowy to z jakiego gatunku stali jest dany wkład... Do zastosowań bez konwekcji stale kotłowe są nieodpowiednie, przegrzeją się i przepalą .


Widocznie Baska jest z super gatunku stali bo nic się z nią nie dzieje ;)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Ale co ma się dziać u ciebie z Baśką mistrzuniu jak ty jej wcale nie używasz :hahaha2:


No i o to chodzi icon_smile.gif
Ciepło do domu ma dostarczać komfortowy i tani system grzewczy a kominek to jedynie ma być dla zaspokojenia zmysłów wzroku,słuchu i czucia icon_smile.gif

I Baska dlatego,że była ładnym i tanim i stalowym wkładem bo żeliwne to brzydkie,nie nowoczesne i badziewne icon_smile.gif
A obudowa taka,żeby te zaspokojenie zmysłów nie było okupione brakiem komfortu i katorga gorącego salonu.
Ciepło przejmują płyty i po lekku oddają na salon i dlatego nie mam kratek w obudowie. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

No i o to chodzi icon_smile.gif
C a kominek to jedynie ma być dla zaspokojenia zmysłów wzroku,słuchu i czucia icon_smile.gif

I Baska dlatego,że była ładnym i tanim i stalowym wkładem bo żeliwne to brzydkie,nie nowoczesne i badziewne icon_smile.gif



Skoro to były kryteria wyboru....
Sporo się ostatnio naprodukowało takich kominkarzy którzy zaczynają dobierać do zamkniętych akumulacyjnych zabudów wkłady według podobnych kryteriów , wystarczy że stalowy i z czymś w środku, po pewnym czasie ich klienci zostaną z ręką w nocniku.
Do pooglądania , pracujący od 9 lat wkład w zabudowie bez wentylacji , ot taki sobie "piecyk"....

DSC01446.jpg



Link do komentarza
Cytat

kominek to jedynie ma być dla zaspokojenia zmysłów wzroku,słuchu i czucia icon_smile.gif


Tobie to już całkiem w dekiel wali.
A żonę od czego masz? Podniecasz się kominkiem a żona zaniedbywana.

Cytat

I Baska dlatego,że była ładnym i tanim i stalowym wkładem bo żeliwne to brzydkie,nie nowoczesne i badziewne icon_smile.gif
A obudowa taka,żeby te zaspokojenie zmysłów nie było okupione brakiem komfortu i katorga gorącego salonu.
Ciepło przejmują płyty i po lekku oddają na salon i dlatego nie mam kratek w obudowie.


Ot powiedział co wiedział. Jakie doświadczenie takie i porady.
Wrąbałeś 16 kW kominek do saloniku o powierzchni niecałe 30 m2i chrzanisz, że nie masz przegrzanego saloniku.
Link do komentarza
Do zabudów bez konwekcji tzw hypokaustum używa się wkładów piecowych , wykonanych z innych materiałów , gwarantujących odpowiednią trwałość .
Taki wkład pracuje w zupełnie innych warunkach , można powiedzieć że jest permanentnie "przegrzany" , zdarzają się wykonawcy którzy zamykają w zabudowy piecowe zwykłe wkłady kominkowe ale to ich niewiedza i ryzyko [ ryzyko także po stronie użytkownika ]
Wkład o którym piszesz to zwykła kaseta do grzania powietrzem .
Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...

A czemu miałby nie odpowiedzieć? Tu już jest już sporo informacji.

Osobiście uważam, że na obudowę akumulacyjną wcale nie trzeba jakiś szczególnych ( i drogich) materiałów. Bardzo dobrze sprawdza się choćby zwykła cegła. Z racji większej masy jest nawet lepsza niż np. kafle. Tak na marginesie, to w przypadku zabudowy wkładu, zastosowanie kafli nie ma innego uzasadnienia poza estetyką. Zabudowa wkładu to nie ściany pieca. Zresztą piece ceglane też miały znacznie lepsza zdolność do akumulacji niż kaflowe.

Odnośnie samych cegieł, trzeba przestrzec, że klinkierowe też technicznie nie są lepsze od zwykłych. Prędzej pękną pod wpływem temperatury, To kwestia większych naprężeń wewnętrznych. Niestety zwykłe trzeba otynkować i pokryć np. płytkami ceramicznymi (mogą wyglądać nie gorzej od kafli).

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Dnia 8.03.2017 o 11:43, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Osobiście uważam, że na obudowę akumulacyjną wcale nie trzeba jakiś szczególnych ( i drogich) materiałów. Bardzo dobrze sprawdza się choćby zwykła cegła. Z racji większej masy jest nawet lepsza niż np. kafle.

Ale czy to nie jest tak, że najpierw od środka (chyba jak w piecu) jest cegła szamota a potem z wierzchu kafle? Przynajmiej ja tak mam w piecu. 

I co jest lepsze w akumulacji - cegła pełna czy szamotowa?

Link do komentarza

Cegła szamotowa i pełna ceramiczna (czerwona) maja bardzo zbliżone ciepło właściwe i gęstość. Nie będzie wiec istotnych różnic w zdolności do akumulacji ciepła. Szamotowa ma większą odporność na wysoka temperaturę, ale skoro to ma być obudowa wkładu kominka, a nie ściany paleniska, to nie ma to znaczenia. Dobra będzie również cegła silikatowa, z racji nieco większej gęstości.

Zenek, w typowym piecu kaflowym masz szamot tylko w palenisku, nie w całym piecu pod kaflami. Dawniej budowano zarówno piece z kafli, jak i ceglane otynkowane. Były jeszcze tzw. piece opancerzone - ceglane w płaszczu z blachy stalowej. Dla zainteresowanych piecami polecam "Nowoczesne piece mieszkaniowe" Karola Szrajbera. Moim zdaniem to najlepszy podręcznik wyjaśniający zasady funkcjonowania pieców różnej konstrukcji. Pierwsze wydanie jeszcze przedwojenne.

Link do komentarza
Dnia 5.06.2017 o 13:46, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Cegła szamotowa i pełna ceramiczna (czerwona) maja bardzo zbliżone ciepło właściwe i gęstość. Nie będzie wiec istotnych różnic w zdolności do akumulacji ciepła. Szamotowa ma większą odporność na wysoka temperaturę, ale skoro to ma być obudowa wkładu kominka, a nie ściany paleniska, to nie ma to znaczenia. Dobra będzie również cegła silikatowa, z racji nieco większej gęstości.

Zenek, w typowym piecu kaflowym masz szamot tylko w palenisku, nie w całym piecu pod kaflami. Dawniej budowano zarówno piece z kafli, jak i ceglane otynkowane. Były jeszcze tzw. piece opancerzone - ceglane w płaszczu z blachy stalowej. Dla zainteresowanych piecami polecam "Nowoczesne piece mieszkaniowe" Karola Szrajbera. Moim zdaniem to najlepszy podręcznik wyjaśniający zasady funkcjonowania pieców różnej konstrukcji. Pierwsze wydanie jeszcze przedwojenne.

Czasy kiedy mieliśmy w Polsce dostęp do jednego gatunku cegły czerwonej, jednego rodzaju cegły szamotowej minęły bezpowrotnie....na szczęście. Proponuję nie wprowadzać w błąd czytelników prawdami które trącą myszką. Odnosząc się wyłącznie do cegieł szamotowych, zapraszam do mojego magazynu w celu poszerzenia swojej wiedzy na ten temat. Zapewniam, że różnice w zdolnościach akumulacyjnych, odporności na wysoką temperaturę, cieple właściwym, gęstości będą sporym zaskoczeniem.

Link do komentarza

Przypominam tylko, że tu mamy obudowę zamkniętego wkładu. Odporność na temperaturę wszystkich rodzajów cegły będzie wiec wystarczająca. Różnice w gęstości łatwo sprawdzić bez specjalnych narzędzi. Pisałem, że im wyższa tym lepiej w tej sytuacji. Istotnych różnic ciepła właściwego jednak bym się nie spodziewał.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
    • I takowe falujące powietrze właśnie u mnie występuje👍. Tylko przy rozpalaniu pojawia się troszkę dymu a później już tylko czyste fale😁
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...