Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa - kilka podstawowych pytań


Recommended Posts

Napisano
Pytanie moje jest następujące, jestem na etapie projektowania i interesuje mnie płyta fundamentowa zamiast ław. Ale rodzi się we mnie pytanie, jak to jest z odkurzaczem centralnym w takim wypadku, jak jest z ogrzewaniem (bo chcę mieć wszędzie rurki do pompy ciepła), chodzi mi o to , że na etapie wylewania betonu z gruszki już wszystkie instalacje muszą być pociągnięte?(kanalizacja, szambo, elektryczne,odprowadzenia na ogród, ... , zasilanie bramy, odkurzacz centralny -jest zwykle układany w styropianie, a jak w tym wypadku?) Jak tak, to ogrzewać będę całą płytę? Czy stosuje się jeszcze jakieś wylewki ponad płytą? Czy jak betoniarka wyleje beton to na to idzie już glazura bez dodatkowej wylewki? Zna może ktoś odpowiedzi na moje pytania? Na te pytania nie znam odpowiedzi, więc pytam, proszę o odpowiedz, bez sarkazmu czy złośliwości. Pozdrawiam.
Napisano
Płytowy fundament izolowany może pełnić wyłącznie rolę konstrukcyjną lub też grzewczą.

W pierwszym przypadku wszelkie instalacje umieszczane są nad płytą konstrukcyjna w tradycyjny sposób - np. styropian i wylewka podłogowa.

W fundamencie grzewczym rury c.o. prowadzi się w warstwie konstrukcyjnej, jak również i inne instalacje których nie można będzie ukryć w cienkiej warstwie jastrychu układanego na płycie konstrukcyjnej.

Oczywiście w takim przypadku konieczne jest precyzyjne rozmieszczenie wszelkich podłączeń instalacji prowadzonej w płycie fundamentowej.
Napisano
To w taki wypadku jest możliwe niewykonanie płyty konstrukcyjnej (pod nią 10cm styropianu), postawienie ścian a potem na owej płycie niekładzenia styropianu i układanie rurek wszystkich i instalacji?
Napisano (edytowany)
Cytat

To w taki wypadku jest możliwe niewykonanie płyty konstrukcyjnej (pod nią 10cm styropianu), postawienie ścian a potem na owej płycie niekładzenia styropianu i układanie rurek wszystkich i instalacji?



Izolacja cielna może być wyłącznie pod płytą fundamentową ,nad płytą fundamentową ,może też występować na raz w obu miejscach,ściany budynku opierają się bezpośrednio na płycie fundamentowej lub za pośrednictwem przekładki termicznej.
isomur-plus.jpg Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Witam.

Zanim zacząłem budować domy w Polsce parę lat budowałem w Skandynawii i w Londynie. Płyta fundamentowa to jedyny rodzaj fundamentu z jakim sie tam spotkałem. Pod płytę układa się 20 cm warstwę kruszywa np. kliniec i zagęszcza. Póżniej idzie warstwa styropianu bądź styroduru. Dobór odpowiedniej grubości i jakości jest jedną z najistotniejszych rzeczy na tym etapie zwłaszcza jeśli planuje Pan wykorzystać pompę ciepła. W Norwegii wszystkie instalacje elektryczne, kanalizacja, woda i ogrzewanie podłogowe wykonuje się przed zalaniem betonu. Beton jest układany i wygładzany jako ostateczna posadzka. Wszystkie izolacje mamy już wykonane pod płytą i dodatkowy styropian plus dotatkowy beton to tak jakby wurzucić do śmietnika 10 000PLN.

Pozdrawiam i życzę powodzenia. Paweł Durski z
  • 1 rok temu...
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Oczywiście grunt na którym budowany
jest taki fundament wymaga przygotowania poprzez rozłożenie warstwy żwiru o grubości dostosowanej do warunków gruntowych.



Jakie są najczęściej grubości ? Ile trzeba zdjąc powierzchniowej warstwy ziemi ?
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Płyta konstrukcyjna zastępuje ławy fundamentowe i jest układana na warstwie izolacji cieplnej (fundament "na powierzchni"), co chroni przed skutkami zjawiska wysadzin mrozowych. Oczywiście grunt na którym budowany
jest taki fundament wymaga przygotowania poprzez rozłożenie warstwy żwiru o grubości dostosowanej do warunków gruntowych.




A więc nie ma możliwości zrobienia płyty fundamentowej bez ocieplenia jej od spodu?
Szkoda myślałem że po sciągnięciu humusu i utwardzeniu podłoża tłuczniem do wysokości 60 cm bedzie można wylac płytę grubości 25 cm i na niej stawiać sciany a podłogi na tej płycie ocieplic 10 cm styro i wylewka.
Napisano
Pewnie że można... od zawsze tak było można i było to stosowane przy gruntach o słabej nośności.
Tyle że co chcesz przez to osiągnąć, bo o ciągłości izolacji możesz zapomnieć.
Napisano
Cytat

A więc nie ma możliwości zrobienia płyty fundamentowej bez ocieplenia jej od spodu?


Jeśli cierpisz na nadmiar środków płatniczych możesz więcej
Możliwość jest , bogaty może więcej... płacić za grzanie gruntu pod płytą fundamentową, atmosfery przez mostki cieplne, nieprawdaż ....
Napisano
Co chce uzyskac przez takie rozwiązanie? Myślałem że oszczędze. Zamiast drogiego styropianu pod płytę, można by zastosowac tanszy pod wylewke na tej płycie.Z zewnatrz pionowo był by styro na płycie który w połowie zachodził by na sciane,gdyż płyta miałaby grubość 25 cm a arkusz styro 50 cm.,i zostało by to zasypane ziemią.
Napisano
Jak żeś tak ładnie wykombinował, to teraz policz sobie powierzchnię mostka liniowego przy wszystkich ścianach nośnych.
Jak już będziesz znał wynik w metrach kwadratowych, policz straty ciepła do gruntu w sezonie grzewczym.
Zapewniam, że wynik będzie podobny do tego jaki uzyskałbyś nie zamykając jednego okna przez całą zimę icon_biggrin.gif

Oszczędności uzyskane na różnicy w cenie m3 styropianu wydasz z nawiązką na ogrzewanie. I to szybko wydasz.
Nie wiem w jakim wieku jesteś, ale zakładam że planujesz mieszkać w tym domu kilkanaście lat... drogo mieszkać.
W tym przypadku dwie rzeczy są pewne jak podatki i śmierć - fundamentu nie poprawisz,
i energia potrzebna do ogrzania obojętnie z jakiego źródło by nie pochodziła tanieć nie będzie.
Napisano
Cytat

płyta miałaby grubość 25 cm



Skąd ta grubość?

Wydaje mi się, że grubość wyliczy architekt-konstruktor, w zależności od wielkości budynku i jego konstrukcji, tak aby płyta uniosła cały budynek...
Napisano (edytowany)
No to ok,przekonałeś mnie.Nie ma co kombinować.
Czy mogę zastosować taki styropian pod płyte oczywiscie o grubosci 2x5 cm?
http://allegro.pl/styropian-xps-styrodur-s...4710924108.html



Grubość płyty określi konstruktor i projektant,tak ogólnie napisałem 25cm.Odnosnie tego styropianu pod płytą to projektant też by mi odpowiedział,ale chciałem już coś wiedzieć dokładniej na ten temat choćby i po to aby nie być zdziwionym przy rozmowie z projektantem i tak wogóle. Edytowano przez Renix (zobacz historię edycji)
Napisano
Wstępnie można powiedzieć że się nada. Czy się nada - to końcowo powie konstruktor po obliczeniu naprężeń ściskających.
Mam pytanie: czemu tylko 10cm izolacja pod fundamentem?
To też wartość rzucona przez Ciebie dla przykładu, czy grubość rzeczywista jaka zakładasz dać pod płytę?
Napisano
Rozumiem - tak krawiec kraje jak mu materii staje.
Wykonaj badania geotechniczne i gruntu i niech konstruktor określi na ich podstawie i obliczeń czy warunki warunki gruntowe pozwolą i konstrukcja budynku pozwoli zastąpić XPS np. EPS 200 hydrofobowym.
Ewentualne oszczędności przeznacz na pogrubienie izolacji z nieuwzględnianiem końcowego współczynnika przewodzenia ciepła płyty.
10cm grubości izolacji to absolutne minimum, a w przypadku gdyby Ci się zamarzyła podłogówka to zdecydowanie za mało.
Inaczej będziesz grzał za własne pieniądze grunt. Fakt że swój, ale całkowicie niepotrzebnie.
Napisano
Cytat

10cm grubości izolacji to absolutne minimum, a w przypadku gdyby Ci się zamarzyła podłogówka to zdecydowanie za mało.



W zasadzie, tylko na styk (a może i nie) spełnia wymagania (ustawowe) dla posadzki na gruncie.
Napisano
A jeszcze pytanie o utwardzenie wykopu pod płytę-są jakieś wskazania do tego czym ma byc utwardzone np.tłuczeń bądz piach lub jakies inne materiały?
Napisano
Cytat

Inaczej to wróżenie z fusów.



Rozmawiałem wstępnie z projektantem płyty i odnośnie badania gruntu mówił że nie trzeba robić gdyż do domów na płycie zmieniły sie prawne warunki i nie potrzebuje tego badania.Wystarczy jemu to że projektant budynku który robił adaptacje,grunt zaliczył grunt jako I kategoria geotechniczna z dnia 25,04,2012r.Fakt trochę mnie to zdziwiło gdyż w lutym tego roku jak zaczynałem myśleć o budowie(nie miałem jeszcze planów ani projektu) też dzwoniłem do tego samego konstruktora płyty i wtedy własnie mówił że konieczne jest badanie gruntu a dziś tego badania nie chce i mówi że to za sprawą zmiany tych że przepisów.Chyba że faktycznie mam jakieś torfy ale nie ma czegoś takiego na mojej działce.
Napisano
Zmień tego konstruktora zwala odpowiedzialność na innego - w takim przypadku to projektant posadowienia decyduje o kategorii geotechnicznej. To nie grunt zalicza się do kategorii geotechnicznej tylko cały obiekt.
Napisano
No u mnie projektant też tak mówił, na szczęście za namową doświadczonych ludzi zmieniłem projektanta. Następny zrobił wszystko rzetelnie i wyniki mu wyszły cokolwiek inne niż pierwszemu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Jestem po badaniu gruntu-czekam na opracowanie i bedzie plyta.Ale cały czas zastanawia mnie ten XPS pod płytą.Jak dostane opracowanie odnosnie gruntu to wtedy do projektanta plyty którego znalazłem bodajże tu na forum.Ale jak to jest z tym XPS-em pod płytą.Chce rozwazyc za i przeciw.Gdybym dał pod płytę powiedzmy juz ze 16cm XPS to czy wtedy mozna juz te plyte traktowac jako stan zero czyli bez wylewki koncowej?Gdyby tak to chcialbym podlogowke na parterze niby sie naczytałem ze mozna w plycie od razu topic rurki do podlogowki ale szczerze to troche mnie to przeraza.Wytrzymałosc rurek w betonie napewno nie wystarczy na 30 lat moim zdaniem biorac pod uwage najtansze marketowe rurki.Jesli trza by doplacac do materialu na podlogowke i do grubszego XPS-a to nie wiem ale pewnie to nieoplacalne.Nie wylicze sobie strat ciepla bo sie nie znam,a plyte chce bo szybciej i tylko dlatego,bardzo ograniczony budzet.Po prostu musze sie zmiescic z kosztami budowy a utrzymanie budynku to drugi plan.Troche pewnie chaotycznie pisze ale prosze was o jakąś alternatywe,jakis kompromis pomiedzy ciepłą płytą(duzo XPS) a mniej ocieplona z podłogówką(podlogowka moze byc w drugiej wylewce na tej płycie)Jakie rozwiązanie polecilibyscie gdyz robiąc zwykle lawe to mostek termiczny i tak bedzie wiec plyta niech odpowiada takim wartosciom U jak na ławach z tym ze bez takich głebokich wykopow czyli troche mniej roboty?
  • 3 miesiące temu...
  • 3 lata temu...
Napisano

Witam, czy jest dopuszczalne lub czy ktoś stosował izolacje płyty fundamentowej za pomocą płyt z pianki Pur- wkładu z płyt warstwowych?ik

  • 1 rok temu...
Napisano

No u mnie projektant też tak mówił, na szczęście za namową doświadczonych ludzi zmieniłem projektanta. Następny zrobił wszystko rzetelnie i wyniki mu wyszły cokolwiek inne niż pierwszemu...Także czasem warto się rozejrzeć za zmianą, a nie uporczywie trzymać się jednego specjalisty.

 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...