Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa - kilka podstawowych pytań


Recommended Posts

Napisano
Pytanie moje jest następujące, jestem na etapie projektowania i interesuje mnie płyta fundamentowa zamiast ław. Ale rodzi się we mnie pytanie, jak to jest z odkurzaczem centralnym w takim wypadku, jak jest z ogrzewaniem (bo chcę mieć wszędzie rurki do pompy ciepła), chodzi mi o to , że na etapie wylewania betonu z gruszki już wszystkie instalacje muszą być pociągnięte?(kanalizacja, szambo, elektryczne,odprowadzenia na ogród, ... , zasilanie bramy, odkurzacz centralny -jest zwykle układany w styropianie, a jak w tym wypadku?) Jak tak, to ogrzewać będę całą płytę? Czy stosuje się jeszcze jakieś wylewki ponad płytą? Czy jak betoniarka wyleje beton to na to idzie już glazura bez dodatkowej wylewki? Zna może ktoś odpowiedzi na moje pytania? Na te pytania nie znam odpowiedzi, więc pytam, proszę o odpowiedz, bez sarkazmu czy złośliwości. Pozdrawiam.
Napisano
Płytowy fundament izolowany może pełnić wyłącznie rolę konstrukcyjną lub też grzewczą.

W pierwszym przypadku wszelkie instalacje umieszczane są nad płytą konstrukcyjna w tradycyjny sposób - np. styropian i wylewka podłogowa.

W fundamencie grzewczym rury c.o. prowadzi się w warstwie konstrukcyjnej, jak również i inne instalacje których nie można będzie ukryć w cienkiej warstwie jastrychu układanego na płycie konstrukcyjnej.

Oczywiście w takim przypadku konieczne jest precyzyjne rozmieszczenie wszelkich podłączeń instalacji prowadzonej w płycie fundamentowej.
Napisano
To w taki wypadku jest możliwe niewykonanie płyty konstrukcyjnej (pod nią 10cm styropianu), postawienie ścian a potem na owej płycie niekładzenia styropianu i układanie rurek wszystkich i instalacji?
Napisano (edytowany)
Cytat

To w taki wypadku jest możliwe niewykonanie płyty konstrukcyjnej (pod nią 10cm styropianu), postawienie ścian a potem na owej płycie niekładzenia styropianu i układanie rurek wszystkich i instalacji?



Izolacja cielna może być wyłącznie pod płytą fundamentową ,nad płytą fundamentową ,może też występować na raz w obu miejscach,ściany budynku opierają się bezpośrednio na płycie fundamentowej lub za pośrednictwem przekładki termicznej.
isomur-plus.jpg Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Witam.

Zanim zacząłem budować domy w Polsce parę lat budowałem w Skandynawii i w Londynie. Płyta fundamentowa to jedyny rodzaj fundamentu z jakim sie tam spotkałem. Pod płytę układa się 20 cm warstwę kruszywa np. kliniec i zagęszcza. Póżniej idzie warstwa styropianu bądź styroduru. Dobór odpowiedniej grubości i jakości jest jedną z najistotniejszych rzeczy na tym etapie zwłaszcza jeśli planuje Pan wykorzystać pompę ciepła. W Norwegii wszystkie instalacje elektryczne, kanalizacja, woda i ogrzewanie podłogowe wykonuje się przed zalaniem betonu. Beton jest układany i wygładzany jako ostateczna posadzka. Wszystkie izolacje mamy już wykonane pod płytą i dodatkowy styropian plus dotatkowy beton to tak jakby wurzucić do śmietnika 10 000PLN.

Pozdrawiam i życzę powodzenia. Paweł Durski z
  • 1 rok temu...
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Oczywiście grunt na którym budowany
jest taki fundament wymaga przygotowania poprzez rozłożenie warstwy żwiru o grubości dostosowanej do warunków gruntowych.



Jakie są najczęściej grubości ? Ile trzeba zdjąc powierzchniowej warstwy ziemi ?
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Płyta konstrukcyjna zastępuje ławy fundamentowe i jest układana na warstwie izolacji cieplnej (fundament "na powierzchni"), co chroni przed skutkami zjawiska wysadzin mrozowych. Oczywiście grunt na którym budowany
jest taki fundament wymaga przygotowania poprzez rozłożenie warstwy żwiru o grubości dostosowanej do warunków gruntowych.




A więc nie ma możliwości zrobienia płyty fundamentowej bez ocieplenia jej od spodu?
Szkoda myślałem że po sciągnięciu humusu i utwardzeniu podłoża tłuczniem do wysokości 60 cm bedzie można wylac płytę grubości 25 cm i na niej stawiać sciany a podłogi na tej płycie ocieplic 10 cm styro i wylewka.
Napisano
Pewnie że można... od zawsze tak było można i było to stosowane przy gruntach o słabej nośności.
Tyle że co chcesz przez to osiągnąć, bo o ciągłości izolacji możesz zapomnieć.
Napisano
Cytat

A więc nie ma możliwości zrobienia płyty fundamentowej bez ocieplenia jej od spodu?


Jeśli cierpisz na nadmiar środków płatniczych możesz więcej
Możliwość jest , bogaty może więcej... płacić za grzanie gruntu pod płytą fundamentową, atmosfery przez mostki cieplne, nieprawdaż ....
Napisano
Co chce uzyskac przez takie rozwiązanie? Myślałem że oszczędze. Zamiast drogiego styropianu pod płytę, można by zastosowac tanszy pod wylewke na tej płycie.Z zewnatrz pionowo był by styro na płycie który w połowie zachodził by na sciane,gdyż płyta miałaby grubość 25 cm a arkusz styro 50 cm.,i zostało by to zasypane ziemią.
Napisano
Jak żeś tak ładnie wykombinował, to teraz policz sobie powierzchnię mostka liniowego przy wszystkich ścianach nośnych.
Jak już będziesz znał wynik w metrach kwadratowych, policz straty ciepła do gruntu w sezonie grzewczym.
Zapewniam, że wynik będzie podobny do tego jaki uzyskałbyś nie zamykając jednego okna przez całą zimę icon_biggrin.gif

Oszczędności uzyskane na różnicy w cenie m3 styropianu wydasz z nawiązką na ogrzewanie. I to szybko wydasz.
Nie wiem w jakim wieku jesteś, ale zakładam że planujesz mieszkać w tym domu kilkanaście lat... drogo mieszkać.
W tym przypadku dwie rzeczy są pewne jak podatki i śmierć - fundamentu nie poprawisz,
i energia potrzebna do ogrzania obojętnie z jakiego źródło by nie pochodziła tanieć nie będzie.
Napisano
Cytat

płyta miałaby grubość 25 cm



Skąd ta grubość?

Wydaje mi się, że grubość wyliczy architekt-konstruktor, w zależności od wielkości budynku i jego konstrukcji, tak aby płyta uniosła cały budynek...
Napisano (edytowany)
No to ok,przekonałeś mnie.Nie ma co kombinować.
Czy mogę zastosować taki styropian pod płyte oczywiscie o grubosci 2x5 cm?
http://allegro.pl/styropian-xps-styrodur-s...4710924108.html



Grubość płyty określi konstruktor i projektant,tak ogólnie napisałem 25cm.Odnosnie tego styropianu pod płytą to projektant też by mi odpowiedział,ale chciałem już coś wiedzieć dokładniej na ten temat choćby i po to aby nie być zdziwionym przy rozmowie z projektantem i tak wogóle. Edytowano przez Renix (zobacz historię edycji)
Napisano
Wstępnie można powiedzieć że się nada. Czy się nada - to końcowo powie konstruktor po obliczeniu naprężeń ściskających.
Mam pytanie: czemu tylko 10cm izolacja pod fundamentem?
To też wartość rzucona przez Ciebie dla przykładu, czy grubość rzeczywista jaka zakładasz dać pod płytę?
Napisano
Rozumiem - tak krawiec kraje jak mu materii staje.
Wykonaj badania geotechniczne i gruntu i niech konstruktor określi na ich podstawie i obliczeń czy warunki warunki gruntowe pozwolą i konstrukcja budynku pozwoli zastąpić XPS np. EPS 200 hydrofobowym.
Ewentualne oszczędności przeznacz na pogrubienie izolacji z nieuwzględnianiem końcowego współczynnika przewodzenia ciepła płyty.
10cm grubości izolacji to absolutne minimum, a w przypadku gdyby Ci się zamarzyła podłogówka to zdecydowanie za mało.
Inaczej będziesz grzał za własne pieniądze grunt. Fakt że swój, ale całkowicie niepotrzebnie.
Napisano
Cytat

10cm grubości izolacji to absolutne minimum, a w przypadku gdyby Ci się zamarzyła podłogówka to zdecydowanie za mało.



W zasadzie, tylko na styk (a może i nie) spełnia wymagania (ustawowe) dla posadzki na gruncie.
Napisano
A jeszcze pytanie o utwardzenie wykopu pod płytę-są jakieś wskazania do tego czym ma byc utwardzone np.tłuczeń bądz piach lub jakies inne materiały?
Napisano
Cytat

Inaczej to wróżenie z fusów.



Rozmawiałem wstępnie z projektantem płyty i odnośnie badania gruntu mówił że nie trzeba robić gdyż do domów na płycie zmieniły sie prawne warunki i nie potrzebuje tego badania.Wystarczy jemu to że projektant budynku który robił adaptacje,grunt zaliczył grunt jako I kategoria geotechniczna z dnia 25,04,2012r.Fakt trochę mnie to zdziwiło gdyż w lutym tego roku jak zaczynałem myśleć o budowie(nie miałem jeszcze planów ani projektu) też dzwoniłem do tego samego konstruktora płyty i wtedy własnie mówił że konieczne jest badanie gruntu a dziś tego badania nie chce i mówi że to za sprawą zmiany tych że przepisów.Chyba że faktycznie mam jakieś torfy ale nie ma czegoś takiego na mojej działce.
Napisano
Zmień tego konstruktora zwala odpowiedzialność na innego - w takim przypadku to projektant posadowienia decyduje o kategorii geotechnicznej. To nie grunt zalicza się do kategorii geotechnicznej tylko cały obiekt.
Napisano
No u mnie projektant też tak mówił, na szczęście za namową doświadczonych ludzi zmieniłem projektanta. Następny zrobił wszystko rzetelnie i wyniki mu wyszły cokolwiek inne niż pierwszemu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Jestem po badaniu gruntu-czekam na opracowanie i bedzie plyta.Ale cały czas zastanawia mnie ten XPS pod płytą.Jak dostane opracowanie odnosnie gruntu to wtedy do projektanta plyty którego znalazłem bodajże tu na forum.Ale jak to jest z tym XPS-em pod płytą.Chce rozwazyc za i przeciw.Gdybym dał pod płytę powiedzmy juz ze 16cm XPS to czy wtedy mozna juz te plyte traktowac jako stan zero czyli bez wylewki koncowej?Gdyby tak to chcialbym podlogowke na parterze niby sie naczytałem ze mozna w plycie od razu topic rurki do podlogowki ale szczerze to troche mnie to przeraza.Wytrzymałosc rurek w betonie napewno nie wystarczy na 30 lat moim zdaniem biorac pod uwage najtansze marketowe rurki.Jesli trza by doplacac do materialu na podlogowke i do grubszego XPS-a to nie wiem ale pewnie to nieoplacalne.Nie wylicze sobie strat ciepla bo sie nie znam,a plyte chce bo szybciej i tylko dlatego,bardzo ograniczony budzet.Po prostu musze sie zmiescic z kosztami budowy a utrzymanie budynku to drugi plan.Troche pewnie chaotycznie pisze ale prosze was o jakąś alternatywe,jakis kompromis pomiedzy ciepłą płytą(duzo XPS) a mniej ocieplona z podłogówką(podlogowka moze byc w drugiej wylewce na tej płycie)Jakie rozwiązanie polecilibyscie gdyz robiąc zwykle lawe to mostek termiczny i tak bedzie wiec plyta niech odpowiada takim wartosciom U jak na ławach z tym ze bez takich głebokich wykopow czyli troche mniej roboty?
  • 3 miesiące temu...
  • 3 lata temu...
Napisano

Witam, czy jest dopuszczalne lub czy ktoś stosował izolacje płyty fundamentowej za pomocą płyt z pianki Pur- wkładu z płyt warstwowych?ik

  • 1 rok temu...
Napisano

No u mnie projektant też tak mówił, na szczęście za namową doświadczonych ludzi zmieniłem projektanta. Następny zrobił wszystko rzetelnie i wyniki mu wyszły cokolwiek inne niż pierwszemu...Także czasem warto się rozejrzeć za zmianą, a nie uporczywie trzymać się jednego specjalisty.

 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Brzmi bardzo profesjonalnie i kompleksowo Widać że Top Sport zna się na rzeczy i dba o każdy etap realizacji Fajnie że oferują też serwis i renowacje bo to równie ważne jak sam montaż
    • Krótki unboxing pilarki tarczowej Dewalta DCS579N Akcja serwisowa zepsutej piły szablastej DCS382N zakończona sukcesem!    
    • Witam. Mam problem z wodą zalewającą mi garaz. Garaz to duzy budynek o dlugosci ściany 50m. Większość sciany stanowia bramy wjazdowe. Wjazd jest podlany progiem aby woda sie nie wlewala. Problem w tym, ze ostatnia brama jest w dolku i woda z polowy podworka i reszty dachu garazu plynie wlasnie tam i przelewa sie przez próg i zalewa garaz. Jedyna możliwość jaka ja widze to przekopac przy samej ścianie i tych bramach wjazdowych dziure i polozyc jakis drenaż aby woda spod tej ostatniej bramy odplywala w drugi rog podworka gdzie jest dolek i studzienka. Nie bylo by problemu gdyby do tego garazu wjezdzaly tylko samochody. To zwykla plastikowa drena by moga byc. Problem w tym, ze mozna to zakopac na max 20cm i do tego garazu wjezdzaja maszyny przekraczajace 20t wagi... Z czego zrobic ten odplyw aby to wytrzynalo? Myslalem nad metalowa rura. Tylko, ze to bedzie rdzewiec i predzej czy pozniej przerdzewieje. Myslalem tez nad metalowym profilem 100x100x3 ale to ta sama sytuacja z rdza. Jest cos innego co tam wytrzyma
    • Woski dekoracyjne transparentne OSMO to niezwykle wszechstronny produkt, który łączy estetykę naturalnego wykończenia drewna z praktycznym zastosowaniem w aranżacjach wnętrz. Choć najczęściej stosowane są jako warstwa wykończeniowa, z powodzeniem mogą pełnić także rolę barwnika – działając podobnie jak bejca. Dzięki temu otwierają się szerokie możliwości ich wykorzystania w zależności od potrzeb oraz rodzaju powierzchni drewnianej. Idealne do Zastosowań Wewnętrznych Transparentne woski dekoracyjne OSMO doskonale sprawdzają się jako ostateczna warstwa ochronna dla drewna wewnątrz budynków. Można je stosować na ścianach, sufitach, meblach, a nawet dekoracyjnych panelach drewnianych. Ich półtransparentna formuła pozwala zachować naturalny rysunek słojów drewna, nadając mu jednocześnie subtelny kolor i jedwabisty połysk. To idealne rozwiązanie dla osób ceniących naturalne wykończenie z nutą indywidualnego charakteru. Wosk Dekoracyjny jako Bejca – Kolor i Styl Co ciekawe, woski OSMO mogą być również stosowane jako kolorowa baza, podobnie jak bejca. Wystarczy nałożyć cienką warstwę wosku dekoracyjnego, aby nadać drewnu pożądany odcień – od ciepłego dębu, przez elegancki orzech, aż po nowoczesne szarości. Dzięki transparentnej formule, drewno zyskuje głębię koloru bez utraty swojej naturalnej struktury. Po zabarwieniu powierzchni warto zastosować dodatkową warstwę zabezpieczającą – szczególnie tam, gdzie drewno narażone jest na intensywne użytkowanie. Ochrona i Trwałość – Wosk Twardy Olejny na Podłogi i Fronty Kuchenne W miejscach szczególnie wymagających – takich jak podłogi, schody, czy fronty kuchenne – samo zabarwienie woskiem dekoracyjnym nie wystarczy. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest nałożenie na zabarwioną powierzchnię warstwy wosku twardego olejnego OSMO. Produkt ten tworzy wyjątkowo trwałą powłokę odporną na ścieranie, działanie wody oraz zabrudzenia. Jest łatwy w pielęgnacji i w razie potrzeby można go miejscowo naprawiać bez konieczności szlifowania całej powierzchni. Podsumowanie Transparentne woski dekoracyjne OSMO to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą podkreślić naturalne piękno drewna, nadać mu delikatny kolor, a jednocześnie zabezpieczyć je przed codziennym użytkowaniem. Stosowane jako warstwa ostateczna – sprawdzą się świetnie w mniej eksploatowanych miejscach. W przypadku intensywnych powierzchni, takich jak podłogi czy kuchenne fronty, najlepiej połączyć je z woskiem twardym olejnym, uzyskując zarówno estetyczny, jak i trwały efekt.
    • No a komu płacą kasę? Przecież ktoś to musi pompować.  A jest kanalizacja?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...