Skocz do zawartości

Problem z ociepleniem poddasza


Recommended Posts

Witam bardzo serdecznie wszystkich forumowiczów. Mam 'malutki' problem przy ociepleniu poddasza, które jest pokryte papą na deskowaniu. Mąż długo zastanawia się nad rozwiązaniem, ja chcę go nieco zawstydzić, i w pewnym sensie go oświecić..icon_smile.gif Tak więc... jak prawidłowo ocieplić ten dach? Z tego co już wyczytałam w internecie trzeba deskowanie pokryć folią paroizolacyjną, i dopiero później myśleć nad wełną mineralną. Ale mam jedno zastrzeżenie co do tej paroizolacji. Pomiędzy deskowaniem, a folią będzie się gromadzić para, bo nie będzie żadnej wentylacji. W jaki sposób wykonać ujście dla pary? wykuć szczeline pomiędzy deskowaniem, a murem tak żeby móc wypuścić folię na zewnątrz? Panowie bardzo proszę pomóżcie mi w rozwiązaniu mojej zagwostki. Będę bardzo wdzięczna. icon_smile.gif
Link do komentarza
Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :

papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g

Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.








Link do komentarza
Cytat

No chyba, że tak. Sorry ale niestety nie jestem budowlańcem, i mam masę pytań... ;p



ja też nie jestem .... tylko wybudowałam dom icon_biggrin.gif
nie przejmuj się - jeśli masz jakieś pytania to pytaj, na pewno zawsze znajdzie się ktoś kto pomoże icon_wink.gif

Cytat

ile cm minimalnie powinna mieć ta szczelina?



2-3cm
jeśli nie jesteś pewna , czy wełna Ci sie nie rozpręży i zatka szczelinę możesz od góry ograniczyć ją sznureczkami przewleczonymi między krokwiami - dokładnie tak jak do dołu ... icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Folię paroizolacyjną przybijamy pezpośrednio do deskowania tackerem, czy też jakaś wyszukana technika jest wymagana? ;)



nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...
Link do komentarza
Cytat

nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...



Jesteś pewna, że wata będzie w 100% bezpieczna, bez żadnej ochrony od strony deskowania? ;)
Link do komentarza
Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć
Link do komentarza
Cytat

a co mogłoby jej się stać i dlaczego? icon_biggrin.gif
przecież nie ma opcji, żeby tam cokolwiek napadało czy zawiało śniegu .... po prostu nie ma takiej opcji ...



Chodziło mi raczej o możliwość zamoknięcia... Wizja śnieżycy sprzężonej z huraganem jest raczej odległa. ;p
No ok, dziękuję za poradę. Pozdrawiam! ;)
Link do komentarza
Cytat

Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć



tia ... zanim dojdzie do strony 240 to umrze śmiercią naturalną i trumna będzie potrzebna a nie info jak dach docieplić icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Mam dwa dylematy w tym temacie;


1.Czy (mimo wszystko) przy pełnym deskowaniu niepowinno najpierw;
a) przytwierdzic folię parorzepuszczalną ,
b)zamontowac termoizolację (wełna mineralna,styropian itp.)
c)przytwierdzic folię paroizolacyjną
d)zamontowac wykończenie(płyty G-K,panele itp)

2.Co znaczy otwarcie kalenicy?
Link do komentarza
Układ warstw dachu licząc od zewnątrz
- pokrycie
-membrana paroprzepuszczalna
-jeśli konieczne to pełne deskowanie
-szczelina wentylacyjna
-termoizolacja
-ruszt konstrukcyjny dla płyt K-G
-folia poroszczelna
-płyty K-G

Przy wentylacji podpołaciowej musisz zapewnić dopływ powietrza nad murłatą i odpływ tego powietrza i wilgoci którą niesie pod szczytem dachu - otwarcie kalenicy
Link do komentarza
Cytat

Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :
papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g
Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.


Dagga gdzie kupiłaś stelaż aluminiowy ?




Link do komentarza
Czyli jak mam pełne deskowanie pokryte papą a na to położona jest blacho dachówka ,to nie muszę montowa folii paroprzepuszczalnej?
Diękuje Ci bardzo za radę ,ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.


Montowałem kilka dni temu ona dachowe i przyjżałem się jak jest zamontowany "Gąsior", przez "Fachowców" za wschodniej granicy i trochę mną telepnęło.Uszczelnienie które miało byc zamontowane między "Gąsiorem:",a blachodachówką (takie paski profilowanej gąbki) ,albo wywiał wiatr,albo wcisneli do środka-efekt,zimą podwiewa śnieg,który później się topi.
Dlatego stoję przed dylematem jak poprawnie wykonac otwarcie kalenicy?
Za wszelkie wskazówki z góry bardzo dziękuje.
Link do komentarza
Cytat

z profili żeśmy se sklecili .... a co?
pewnie sie źle wysłowiłam .... niestety nie posiadam wiedzy pozwalającej mi na fachowe nazewnictwo elementów konstrukcyjnych , budowlanych oraz wykończeniowych



Standardowy profil to jest zrobiony ze stalowej blachy ocynkowanej. Jak masz gdzieś kawałek w garażu potraktuj go magnesem.
Link do komentarza
Cytat

ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.



Można zrobić poprzez gąsiory ale jak pisałeś nawiewa śnieg , więc najlepiej zrobić w szczytach kratki wentylacyjne .

DSC01446.jpg



Cytat

masz rację ....



Przecież mogłaś kupić aluminiowy ale to drogi interes.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość mhtyl
Cytat

myślałam, że to może mniej do ocieplenia niż to co mam podane z wyceny dachówki :(


To zależy ile dach wystaje poza obrys domu,u mnie np mam ponad 200 m2 dachu,ale z tego tak na oko strzelam 70 m2 wystaje poza dom wraz z tarasem.Najprościej policzyć ściany w środku domu długość X wysokość (skos) oraz sufit długość X szerokość zsumować i wynik sam wyjdzie.Im prostszy dach prościej się robi wszelakie prace.
Tak na marginesie wpadłem na to przypadkiem https://forum.budujemydom.pl/Podbitka-czy-n...tka-t10777.html w poście nr 37 ,sądzę że wszystko jest tam ładnie opisane i pokazane.
Link do komentarza
Gość gawel
Nie wiem o co to halo z papą,nawet jeżeli pokrycie jest z gontu to juz jest papa o fobia z zawilgoceniem wełny o grupości ocieplenia nie wspomnę icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif Powiem z wlasnego doświadczenia,że też miałem pewne problemy 5 lat temu z poddaszem i stracha jak nie wiem co. Ale po kolei.
Mam ocieplenie poddasza niestepujące licząc od zewnątrz następujące warstwy:
blacha na ruszcie
papa
płyta OSB
wełna 18cm
paroizolacja
płyta gk.

Na strychu jest ciepło w lecie sie nie przegrzewa. Do ogrzania ponad 60m2 poddasza wystarczają 3 grzejniki o mocy łącznej 2kw i sie raczej nie przepracowują.
Nic nie śmierdzi nie ma zacieków po prostu nic.
Natomiast nad jętką jest stryszek nieocieplony i tam pojawiał się pewien problem było wilgotno i wykraplała się woda przy wahaniach temperatury. Były co prawda kratki wywietrznik owe w kalenicy ale symboliczne i z siatkami na owady więc to niewiele dawało średnica 15cm chyba .
Po zasięgnięciu opinii Pana W. Nitki dowiedziałem sie ciekawostki że icon_eek.gif szczelina wentylacyjna jest przereklamowana i przy połaci dachu do pewnej długosci nawet jeżeli jej nie ma na etapie montażu to po pewnym czasie wełna sie uleży i wytworzy się w sposób naturalny. Najważniejsza jest ciągłośc ocieplenia i jeżeli wełna jest zbyt luźno i po pewnym czasie wskutek okresowego zawilgocenia zjedzie to tworzą się nieciągłości i to jest gorsze niż brak szczeliny. Powiem tak byłem osobiście i własnymi rekami macałem ile jest wełny upchane i warto było przypilnowac wykonawce. Znam przypadki że zadeklarowano nawet 30cm ocieplenia ale inwestor tego nie widział i to jest blad.

Suma sumarom Pan Nitka doradził mi abym zlokalizował źrodło przedostawania się pary z domu na stryszek i poprawienie wentylacji i tak też zrobiłem . Okazało się że nieszczejny był wyłaz na stryszek a najwięcej pary przedostawało się przez dziurę w zamku po wyeliminowaniu tej nieszczelności przy pomocy uszczelki PE oraz wacika kosmetycznego a także zamontowaniu wywietrzników fi 33 cm problem się skończył.
Nie ma co tragizowac i popadac w paranoję jest OK.

Jedna rzecz mnie zawsze dobijała w kontekście tej szczeliny wentylacyjnej której nie posiadam, mianowicie budowa ściany jest u mnie bardzo podobna bo to kanadyjczyk i nie zalecają stosowania szczeliny. Bez sensu prawda? dach ci zgnije a ściana nie. icon_biggrin.gif .

Symary:

sprawdzić czy welna jest tam gdzie powinna byc czyli w waszym dachu a nie sąsiada sprzedana za flaszkę i bedzie ok
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam
Link do komentarza
Cytat

nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam


Skoro projekt zakłada 18cm izolacji a dach został wykonany zgodnie z projektem to, bez zmian w dachu nie powinnaś montować grubszej izolacji jak 20cm.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
    • Dlatego trzeba wygiąć pod odpowiednim kątem wcześniej i dopiero przykręcić profil. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Tylko warunek, że po zamocowaniu profilu nie mogą się prostować. 
    • Te Esy możesz wyginać jak chcesz, tego spadu tam nie ma na tyle żeby sobie Esami nie poradzić. Wygniesz, dokręcisz pchełkami i będzie ok. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oczywiście. To jest wieszak regulowany. Wiercisz w suficie i mocujesz haczyk na dyblu i ten wieszak na nim. Tymi sprężystymi blaszkami regulujesz wysokość zawieszenia mocowania.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...