Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
agnieszka5

Problem z ociepleniem poddasza

Recommended Posts

Witam bardzo serdecznie wszystkich forumowiczów. Mam 'malutki' problem przy ociepleniu poddasza, które jest pokryte papą na deskowaniu. Mąż długo zastanawia się nad rozwiązaniem, ja chcę go nieco zawstydzić, i w pewnym sensie go oświecić..icon_smile.gif Tak więc... jak prawidłowo ocieplić ten dach? Z tego co już wyczytałam w internecie trzeba deskowanie pokryć folią paroizolacyjną, i dopiero później myśleć nad wełną mineralną. Ale mam jedno zastrzeżenie co do tej paroizolacji. Pomiędzy deskowaniem, a folią będzie się gromadzić para, bo nie będzie żadnej wentylacji. W jaki sposób wykonać ujście dla pary? wykuć szczeline pomiędzy deskowaniem, a murem tak żeby móc wypuścić folię na zewnątrz? Panowie bardzo proszę pomóżcie mi w rozwiązaniu mojej zagwostki. Będę bardzo wdzięczna. icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :

papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g

Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.








  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Szczelina nie jest wentylowana? Boję się że zgromadzona para wodna się skropli, i stopniowo będzie przekazywać wilgoć do wełny.



po to jest szczelina wentylacyjna - żeby nie było wilgoci icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

No chyba, że tak. Sorry ale niestety nie jestem budowlańcem, i mam masę pytań... ;p



ja też nie jestem .... tylko wybudowałam dom icon_biggrin.gif
nie przejmuj się - jeśli masz jakieś pytania to pytaj, na pewno zawsze znajdzie się ktoś kto pomoże icon_wink.gif

Cytat

ile cm minimalnie powinna mieć ta szczelina?



2-3cm
jeśli nie jesteś pewna , czy wełna Ci sie nie rozpręży i zatka szczelinę możesz od góry ograniczyć ją sznureczkami przewleczonymi między krokwiami - dokładnie tak jak do dołu ... icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Folię paroizolacyjną przybijamy pezpośrednio do deskowania tackerem, czy też jakaś wyszukana technika jest wymagana? ;)



nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Smok, ile masz wełny?



dałam jak w projekcie - 20 cm ... ale gdybym robiła jeszcze raz obniżyłabym stelaż i dała jeszcze z dychę więcej - to kwestia nie tyle uciekania ciepła ile nagrzewnia pomieszczeń na poddaszu latem od dachu ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...



Jesteś pewna, że wata będzie w 100% bezpieczna, bez żadnej ochrony od strony deskowania? ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jesteś pewna, że wata będzie w 100% bezpieczna, bez żadnej ochrony od strony deskowania? ;)



a co mogłoby jej się stać i dlaczego? icon_biggrin.gif
przecież nie ma opcji, żeby tam cokolwiek napadało czy zawiało śniegu .... po prostu nie ma takiej opcji ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

a co mogłoby jej się stać i dlaczego? icon_biggrin.gif
przecież nie ma opcji, żeby tam cokolwiek napadało czy zawiało śniegu .... po prostu nie ma takiej opcji ...



Chodziło mi raczej o możliwość zamoknięcia... Wizja śnieżycy sprzężonej z huraganem jest raczej odległa. ;p
No ok, dziękuję za poradę. Pozdrawiam! ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć



tia ... zanim dojdzie do strony 240 to umrze śmiercią naturalną i trumna będzie potrzebna a nie info jak dach docieplić icon_rolleyes.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).


Nie zapomnij o otwarciu kalenicy, bo bez tego wentylacja podpałaciowa nie-zadziała.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

tia ... zanim dojdzie do strony 240 to umrze śmiercią naturalną i trumna będzie potrzebna a nie info jak dach docieplić icon_rolleyes.gif


Ja sam ocieplałem (teraz wykańczam), przeczytałem cały wątek i mi on sporo pomógł. Tylko że za późno na niego trafiłem i jak skończyłem czytać to robota była na wykończeniu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mam dwa dylematy w tym temacie;


1.Czy (mimo wszystko) przy pełnym deskowaniu niepowinno najpierw;
a) przytwierdzic folię parorzepuszczalną ,
b)zamontowac termoizolację (wełna mineralna,styropian itp.)
c)przytwierdzic folię paroizolacyjną
d)zamontowac wykończenie(płyty G-K,panele itp)

2.Co znaczy otwarcie kalenicy?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Układ warstw dachu licząc od zewnątrz
- pokrycie
-membrana paroprzepuszczalna
-jeśli konieczne to pełne deskowanie
-szczelina wentylacyjna
-termoizolacja
-ruszt konstrukcyjny dla płyt K-G
-folia poroszczelna
-płyty K-G

Przy wentylacji podpołaciowej musisz zapewnić dopływ powietrza nad murłatą i odpływ tego powietrza i wilgoci którą niesie pod szczytem dachu - otwarcie kalenicy

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :
papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g
Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.


Dagga gdzie kupiłaś stelaż aluminiowy ?




Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dagga gdzie kupiłaś stelaż aluminiowy ?



z profili żeśmy se sklecili .... a co? icon_rolleyes.gif
pewnie sie źle wysłowiłam .... niestety nie posiadam wiedzy pozwalającej mi na fachowe nazewnictwo elementów konstrukcyjnych , budowlanych oraz wykończeniowych icon_razz.gif icon_lol.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czyli jak mam pełne deskowanie pokryte papą a na to położona jest blacho dachówka ,to nie muszę montowa folii paroprzepuszczalnej?
Diękuje Ci bardzo za radę ,ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.


Montowałem kilka dni temu ona dachowe i przyjżałem się jak jest zamontowany "Gąsior", przez "Fachowców" za wschodniej granicy i trochę mną telepnęło.Uszczelnienie które miało byc zamontowane między "Gąsiorem:",a blachodachówką (takie paski profilowanej gąbki) ,albo wywiał wiatr,albo wcisneli do środka-efekt,zimą podwiewa śnieg,który później się topi.
Dlatego stoję przed dylematem jak poprawnie wykonac otwarcie kalenicy?
Za wszelkie wskazówki z góry bardzo dziękuje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

z profili żeśmy se sklecili .... a co?
pewnie sie źle wysłowiłam .... niestety nie posiadam wiedzy pozwalającej mi na fachowe nazewnictwo elementów konstrukcyjnych , budowlanych oraz wykończeniowych



Standardowy profil to jest zrobiony ze stalowej blachy ocynkowanej. Jak masz gdzieś kawałek w garażu potraktuj go magnesem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Standardowy profil to jest zrobiony ze stalowej blachy ocynkowanej. Jak masz gdzieś kawałek w garażu potraktuj go magnesem.



masz rację .... icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.



Można zrobić poprzez gąsiory ale jak pisałeś nawiewa śnieg , więc najlepiej zrobić w szczytach kratki wentylacyjne .

DSC01446.jpg



Cytat

masz rację ....



Przecież mogłaś kupić aluminiowy ale to drogi interes.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Agnieszko. Z Twojej wypowiedzi wynika , że przy murłacie mur dochodzi do desek połaciowych. Tam powinno być ocieplenie łączące się z izolacją termiczną ściany , inaczej będzie mostek .Koniecznie przetnij kalenicę . Pod gąsiory zastosuj taśmę . Gąbka to nieporozumienie. Jan.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Możesz jaśniej ?
Jaką taśmę?
Jak byłem w sklepie z blachodachówką to sprzedali mi taką specjalną gąbkę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć jak wyliczyć metraż do ustalenia kosztów robocizny za ocieplenie dachu? wiem, że dach ma powierzchnię 155 metrów, czyli tak licząc wyszłoby ok 8tys za samą robociznę icon_eek.gif
a może ja źle kombinuję i jakoś inaczej to się oblicza?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

myślałam, że to może mniej do ocieplenia niż to co mam podane z wyceny dachówki :(


To zależy ile dach wystaje poza obrys domu,u mnie np mam ponad 200 m2 dachu,ale z tego tak na oko strzelam 70 m2 wystaje poza dom wraz z tarasem.Najprościej policzyć ściany w środku domu długość X wysokość (skos) oraz sufit długość X szerokość zsumować i wynik sam wyjdzie.Im prostszy dach prościej się robi wszelakie prace.
Tak na marginesie wpadłem na to przypadkiem https://forum.budujemydom.pl/Podbitka-czy-n...tka-t10777.html w poście nr 37 ,sądzę że wszystko jest tam ładnie opisane i pokazane.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie wiem o co to halo z papą,nawet jeżeli pokrycie jest z gontu to juz jest papa o fobia z zawilgoceniem wełny o grupości ocieplenia nie wspomnę icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif Powiem z wlasnego doświadczenia,że też miałem pewne problemy 5 lat temu z poddaszem i stracha jak nie wiem co. Ale po kolei.
Mam ocieplenie poddasza niestepujące licząc od zewnątrz następujące warstwy:
blacha na ruszcie
papa
płyta OSB
wełna 18cm
paroizolacja
płyta gk.

Na strychu jest ciepło w lecie sie nie przegrzewa. Do ogrzania ponad 60m2 poddasza wystarczają 3 grzejniki o mocy łącznej 2kw i sie raczej nie przepracowują.
Nic nie śmierdzi nie ma zacieków po prostu nic.
Natomiast nad jętką jest stryszek nieocieplony i tam pojawiał się pewien problem było wilgotno i wykraplała się woda przy wahaniach temperatury. Były co prawda kratki wywietrznik owe w kalenicy ale symboliczne i z siatkami na owady więc to niewiele dawało średnica 15cm chyba .
Po zasięgnięciu opinii Pana W. Nitki dowiedziałem sie ciekawostki że icon_eek.gif szczelina wentylacyjna jest przereklamowana i przy połaci dachu do pewnej długosci nawet jeżeli jej nie ma na etapie montażu to po pewnym czasie wełna sie uleży i wytworzy się w sposób naturalny. Najważniejsza jest ciągłośc ocieplenia i jeżeli wełna jest zbyt luźno i po pewnym czasie wskutek okresowego zawilgocenia zjedzie to tworzą się nieciągłości i to jest gorsze niż brak szczeliny. Powiem tak byłem osobiście i własnymi rekami macałem ile jest wełny upchane i warto było przypilnowac wykonawce. Znam przypadki że zadeklarowano nawet 30cm ocieplenia ale inwestor tego nie widział i to jest blad.

Suma sumarom Pan Nitka doradził mi abym zlokalizował źrodło przedostawania się pary z domu na stryszek i poprawienie wentylacji i tak też zrobiłem . Okazało się że nieszczejny był wyłaz na stryszek a najwięcej pary przedostawało się przez dziurę w zamku po wyeliminowaniu tej nieszczelności przy pomocy uszczelki PE oraz wacika kosmetycznego a także zamontowaniu wywietrzników fi 33 cm problem się skończył.
Nie ma co tragizowac i popadac w paranoję jest OK.

Jedna rzecz mnie zawsze dobijała w kontekście tej szczeliny wentylacyjnej której nie posiadam, mianowicie budowa ściany jest u mnie bardzo podobna bo to kanadyjczyk i nie zalecają stosowania szczeliny. Bez sensu prawda? dach ci zgnije a ściana nie. icon_biggrin.gif .

Symary:

sprawdzić czy welna jest tam gdzie powinna byc czyli w waszym dachu a nie sąsiada sprzedana za flaszkę i bedzie ok

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
poruszasz się w obszarze minimalnych referencyjnych grubościach izolacji w połaci dachowej
im więcej tym lepiej

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam


Skoro projekt zakłada 18cm izolacji a dach został wykonany zgodnie z projektem to, bez zmian w dachu nie powinnaś montować grubszej izolacji jak 20cm.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

a mozesz uargumentowac dlaczego?
wszyscy mi mowia ze 20 to bedzie stanowczo za malo



Kurna, TB nie ma... icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akurat to co pisze pan TB do mnie nie przemawia ale serio liczyłam na wsparcie i może jakieś konkrety

Barbarossa twierdzi że im więcej tym lepiej a chwilę później GipsKarton pisze że nie powinno być więcej niż 20, i bądź tu człowieku mądry :(
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

Zaloguj się, aby obserwować  



  • Najnowsze posty

    • Aktualnie jesteśmy przed odbiorem domu w zabudowie szeregowej od dewelopera. W szeregu jest łącznie 8 budynków. 4 z jednej strony i 4 z drugiej, a więc każdy ma sasiąda za plecami oraz z boku (szeregi środkowe nawet z obu boków). Szeregi są połączone z sąsiadem garazem oraz tarasem na piętrze. W momencie kupowania i na etapie budowy taras był intymny i nie wychodziły na niego żadne okna z sąsiadującego budynku. W międzyczasie sąsiad z boku zadecydował o adaptacji poddasza na cele mieszalne, a więc zamontował okna dachowe. Niestety nie tylko wychodzące na swój taras, ale także na nasz. Z okien można swobodnie obserwować całą powierzchnie naszego tarasu, to co dzieje się w pokojach, które posiadają wyjście na tars (2 pokoje), ma także wgląd na schody prowadzące na piętro (klatka schodowa ma wysoko wstawione okno, które wychodzi właśnie na taras).   Nikt z nami nie uzgadanił kwestii wstawienia okien (ani deweloper, ani sąsiad), po prostu okna się pojawiły. W tym momencie próbuję jeszcze ustalić czy okna zostały zrealizowane przez dewelopera na zlecenie sąsiada czy przez samego sąsiada.   Czy umieszczanie okna w takim miejscu jest zgodne z prawem, a przede wszytskim z zasadami współżycia społeczenego? Nie zalezy nam na konflikcie, ale chcemy się czuć we własnym domu swobodnie, nie zastanawiając się czy ktoś otwierając okno słyszy nasze rozmowy prowadzone na tarasie.    
    • Uchylna zajmuje sporą przestrzeń podczas pracy, można to zobaczyć na YT. A segmentowa działa na zupełnie innej zasadzie. Tak więc segmentowa jest bezpieczniejsza, ponieważ raczej nikogo nie uderzy jak uchylna i przydaje się jak jest niewiele miejsca. Ale oba typu są obsługiwane przez np. napęd Tiziano, tak więc można wnosić, że jeden typ z drugim walczy o miano najpopularniejszego rozmiaru bramy. Niemniej też polecam segmentową.
    • Znaczy to, że jakaś gmina  przy sporządzaniu MPZP uzyskała  zgodę na zmianę przeznaczenia zaznaczonego na dołączonej mapie obszaru na cele nieleśne.  Jeśli działka jest na tym obszarze to nie powinno być problemu z odlesieniem na drogę.
    • Witam wszystkich. Od pewnego czasu walczę z administracją próbując pobudować własny dom. W tej chwili oparłem się o problem, iż na długości 30-50 metrów cześć działki, która miała być dojazdem jest w ewidencji zaznaczona jako LS. Przez LS nie mogę poprowadzić drogi i zostałem odcięty. Próbując przekwalifikować - wyłączyć z produkcji leśnej cześć działki odnalazłem taki podpunkt: Załaczniki - aktualny wypis z wyrysem z obowiązującego MPZP wraz ze zgodą właściwego organu na zmianę przeznaczenia gruntów na cele nieleśne, uzyskaną przy sporządzaniu miejscowego MPZP /art. 7 ust.2 ustawy z dnia 3 lutego 1995. O co tu chodzi?  Głównie ostatnie zdanie.
    • Tak - przeczytałem - jako odpowiedź na mój post:   twoja odpowiedź była:    1. Tematodawca napisał, że u niego wentylacja działa. I mimo ty sie boi że wyhoduje grzyby. Więc odpowiedziałem, że ma i tak za małą wilgotność. W kontekście tej jego działającej wentylacji też. 2. Nie ma grzyba bez odpowiednich warunków. Dokładnie dostatecznej wilgoci, sprzyjającego podłoża, odpowiedniej temperatury i oczywiście niedostatecznej wentylacji. Sam brak wentylacji (jako instalacji) - niekoniecznie stworzy grzyba nawiasem mówiąc. Jest pełno pomieszczeń zamkniętych, i pod ziemią, bez "sprawnej i wydajnej wentylacji" - i grzyba nima. Nima i już. A las ma świetną wentylację - a grzyby rosną w nim - na szczęście dla grzybiarzy  ale nie zawsze i nie wszędzie - ale zagadka    Ale dostałem odpowiedź - że wilgoć to nieprawda - ważna jest wentylacja.   Więc szanowna grupo wychowawcza - ja czytam i staram sie rozumieć. Jeszcze raz - oczywiście możemy sobie zrobić wentylację o wydajności takiej, że wiatr bedzie hulał, a pomieszczenie, w którym leje się woda po scianach (przyczyna nieważna) - będzie szybko schło. Co potwierdzi jedyną prawdę Pana "działka i dom". Tylko co z tego - skoro nie będzie do mieszkania.    Zmierzam do tego, że upraszczanie sprawy do samej wentylacji nie jest sensowne - trzeba mieć na względzie kilka równorzędnych faktorów. To oczywiscie mój pogląd, zenka.
  • Popularne tematy

  • Doradcy redakcyjni i firmowi

×