Skocz do zawartości

Problem z ociepleniem poddasza


Recommended Posts

Napisano
Witam bardzo serdecznie wszystkich forumowiczów. Mam 'malutki' problem przy ociepleniu poddasza, które jest pokryte papą na deskowaniu. Mąż długo zastanawia się nad rozwiązaniem, ja chcę go nieco zawstydzić, i w pewnym sensie go oświecić..icon_smile.gif Tak więc... jak prawidłowo ocieplić ten dach? Z tego co już wyczytałam w internecie trzeba deskowanie pokryć folią paroizolacyjną, i dopiero później myśleć nad wełną mineralną. Ale mam jedno zastrzeżenie co do tej paroizolacji. Pomiędzy deskowaniem, a folią będzie się gromadzić para, bo nie będzie żadnej wentylacji. W jaki sposób wykonać ujście dla pary? wykuć szczeline pomiędzy deskowaniem, a murem tak żeby móc wypuścić folię na zewnątrz? Panowie bardzo proszę pomóżcie mi w rozwiązaniu mojej zagwostki. Będę bardzo wdzięczna. icon_smile.gif
Napisano
Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :

papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g

Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.








Napisano
Cytat

Szczelina nie jest wentylowana? Boję się że zgromadzona para wodna się skropli, i stopniowo będzie przekazywać wilgoć do wełny.



po to jest szczelina wentylacyjna - żeby nie było wilgoci icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

No chyba, że tak. Sorry ale niestety nie jestem budowlańcem, i mam masę pytań... ;p



ja też nie jestem .... tylko wybudowałam dom icon_biggrin.gif
nie przejmuj się - jeśli masz jakieś pytania to pytaj, na pewno zawsze znajdzie się ktoś kto pomoże icon_wink.gif

Cytat

ile cm minimalnie powinna mieć ta szczelina?



2-3cm
jeśli nie jesteś pewna , czy wełna Ci sie nie rozpręży i zatka szczelinę możesz od góry ograniczyć ją sznureczkami przewleczonymi między krokwiami - dokładnie tak jak do dołu ... icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Folię paroizolacyjną przybijamy pezpośrednio do deskowania tackerem, czy też jakaś wyszukana technika jest wymagana? ;)



nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...
Napisano
Cytat

Smok, ile masz wełny?



dałam jak w projekcie - 20 cm ... ale gdybym robiła jeszcze raz obniżyłabym stelaż i dała jeszcze z dychę więcej - to kwestia nie tyle uciekania ciepła ile nagrzewnia pomieszczeń na poddaszu latem od dachu ...
Napisano
Cytat

nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...



Jesteś pewna, że wata będzie w 100% bezpieczna, bez żadnej ochrony od strony deskowania? ;)
Napisano
Cytat

Jesteś pewna, że wata będzie w 100% bezpieczna, bez żadnej ochrony od strony deskowania? ;)



a co mogłoby jej się stać i dlaczego? icon_biggrin.gif
przecież nie ma opcji, żeby tam cokolwiek napadało czy zawiało śniegu .... po prostu nie ma takiej opcji ...
Napisano
Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć
Napisano
Cytat

a co mogłoby jej się stać i dlaczego? icon_biggrin.gif
przecież nie ma opcji, żeby tam cokolwiek napadało czy zawiało śniegu .... po prostu nie ma takiej opcji ...



Chodziło mi raczej o możliwość zamoknięcia... Wizja śnieżycy sprzężonej z huraganem jest raczej odległa. ;p
No ok, dziękuję za poradę. Pozdrawiam! ;)
Napisano
Cytat

Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć



tia ... zanim dojdzie do strony 240 to umrze śmiercią naturalną i trumna będzie potrzebna a nie info jak dach docieplić icon_rolleyes.gif
Napisano
Cytat

Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).


Nie zapomnij o otwarciu kalenicy, bo bez tego wentylacja podpałaciowa nie-zadziała.
Napisano
Cytat

tia ... zanim dojdzie do strony 240 to umrze śmiercią naturalną i trumna będzie potrzebna a nie info jak dach docieplić icon_rolleyes.gif


Ja sam ocieplałem (teraz wykańczam), przeczytałem cały wątek i mi on sporo pomógł. Tylko że za późno na niego trafiłem i jak skończyłem czytać to robota była na wykończeniu.
Napisano
Mam dwa dylematy w tym temacie;


1.Czy (mimo wszystko) przy pełnym deskowaniu niepowinno najpierw;
a) przytwierdzic folię parorzepuszczalną ,
b)zamontowac termoizolację (wełna mineralna,styropian itp.)
c)przytwierdzic folię paroizolacyjną
d)zamontowac wykończenie(płyty G-K,panele itp)

2.Co znaczy otwarcie kalenicy?
Napisano
Układ warstw dachu licząc od zewnątrz
- pokrycie
-membrana paroprzepuszczalna
-jeśli konieczne to pełne deskowanie
-szczelina wentylacyjna
-termoizolacja
-ruszt konstrukcyjny dla płyt K-G
-folia poroszczelna
-płyty K-G

Przy wentylacji podpołaciowej musisz zapewnić dopływ powietrza nad murłatą i odpływ tego powietrza i wilgoci którą niesie pod szczytem dachu - otwarcie kalenicy
Napisano
Cytat

Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :
papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g
Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.


Dagga gdzie kupiłaś stelaż aluminiowy ?




Napisano
Cytat

Dagga gdzie kupiłaś stelaż aluminiowy ?



z profili żeśmy se sklecili .... a co? icon_rolleyes.gif
pewnie sie źle wysłowiłam .... niestety nie posiadam wiedzy pozwalającej mi na fachowe nazewnictwo elementów konstrukcyjnych , budowlanych oraz wykończeniowych icon_razz.gif icon_lol.gif
Napisano
Czyli jak mam pełne deskowanie pokryte papą a na to położona jest blacho dachówka ,to nie muszę montowa folii paroprzepuszczalnej?
Diękuje Ci bardzo za radę ,ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.


Montowałem kilka dni temu ona dachowe i przyjżałem się jak jest zamontowany "Gąsior", przez "Fachowców" za wschodniej granicy i trochę mną telepnęło.Uszczelnienie które miało byc zamontowane między "Gąsiorem:",a blachodachówką (takie paski profilowanej gąbki) ,albo wywiał wiatr,albo wcisneli do środka-efekt,zimą podwiewa śnieg,który później się topi.
Dlatego stoję przed dylematem jak poprawnie wykonac otwarcie kalenicy?
Za wszelkie wskazówki z góry bardzo dziękuje.
Napisano
Cytat

z profili żeśmy se sklecili .... a co?
pewnie sie źle wysłowiłam .... niestety nie posiadam wiedzy pozwalającej mi na fachowe nazewnictwo elementów konstrukcyjnych , budowlanych oraz wykończeniowych



Standardowy profil to jest zrobiony ze stalowej blachy ocynkowanej. Jak masz gdzieś kawałek w garażu potraktuj go magnesem.
Napisano
Cytat

ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.



Można zrobić poprzez gąsiory ale jak pisałeś nawiewa śnieg , więc najlepiej zrobić w szczytach kratki wentylacyjne .

DSC01446.jpg



Cytat

masz rację ....



Przecież mogłaś kupić aluminiowy ale to drogi interes.
Napisano
Agnieszko. Z Twojej wypowiedzi wynika , że przy murłacie mur dochodzi do desek połaciowych. Tam powinno być ocieplenie łączące się z izolacją termiczną ściany , inaczej będzie mostek .Koniecznie przetnij kalenicę . Pod gąsiory zastosuj taśmę . Gąbka to nieporozumienie. Jan.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć jak wyliczyć metraż do ustalenia kosztów robocizny za ocieplenie dachu? wiem, że dach ma powierzchnię 155 metrów, czyli tak licząc wyszłoby ok 8tys za samą robociznę icon_eek.gif
a może ja źle kombinuję i jakoś inaczej to się oblicza?
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

myślałam, że to może mniej do ocieplenia niż to co mam podane z wyceny dachówki :(


To zależy ile dach wystaje poza obrys domu,u mnie np mam ponad 200 m2 dachu,ale z tego tak na oko strzelam 70 m2 wystaje poza dom wraz z tarasem.Najprościej policzyć ściany w środku domu długość X wysokość (skos) oraz sufit długość X szerokość zsumować i wynik sam wyjdzie.Im prostszy dach prościej się robi wszelakie prace.
Tak na marginesie wpadłem na to przypadkiem https://forum.budujemydom.pl/Podbitka-czy-n...tka-t10777.html w poście nr 37 ,sądzę że wszystko jest tam ładnie opisane i pokazane.
Gość gawel
Napisano
Nie wiem o co to halo z papą,nawet jeżeli pokrycie jest z gontu to juz jest papa o fobia z zawilgoceniem wełny o grupości ocieplenia nie wspomnę icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif Powiem z wlasnego doświadczenia,że też miałem pewne problemy 5 lat temu z poddaszem i stracha jak nie wiem co. Ale po kolei.
Mam ocieplenie poddasza niestepujące licząc od zewnątrz następujące warstwy:
blacha na ruszcie
papa
płyta OSB
wełna 18cm
paroizolacja
płyta gk.

Na strychu jest ciepło w lecie sie nie przegrzewa. Do ogrzania ponad 60m2 poddasza wystarczają 3 grzejniki o mocy łącznej 2kw i sie raczej nie przepracowują.
Nic nie śmierdzi nie ma zacieków po prostu nic.
Natomiast nad jętką jest stryszek nieocieplony i tam pojawiał się pewien problem było wilgotno i wykraplała się woda przy wahaniach temperatury. Były co prawda kratki wywietrznik owe w kalenicy ale symboliczne i z siatkami na owady więc to niewiele dawało średnica 15cm chyba .
Po zasięgnięciu opinii Pana W. Nitki dowiedziałem sie ciekawostki że icon_eek.gif szczelina wentylacyjna jest przereklamowana i przy połaci dachu do pewnej długosci nawet jeżeli jej nie ma na etapie montażu to po pewnym czasie wełna sie uleży i wytworzy się w sposób naturalny. Najważniejsza jest ciągłośc ocieplenia i jeżeli wełna jest zbyt luźno i po pewnym czasie wskutek okresowego zawilgocenia zjedzie to tworzą się nieciągłości i to jest gorsze niż brak szczeliny. Powiem tak byłem osobiście i własnymi rekami macałem ile jest wełny upchane i warto było przypilnowac wykonawce. Znam przypadki że zadeklarowano nawet 30cm ocieplenia ale inwestor tego nie widział i to jest blad.

Suma sumarom Pan Nitka doradził mi abym zlokalizował źrodło przedostawania się pary z domu na stryszek i poprawienie wentylacji i tak też zrobiłem . Okazało się że nieszczejny był wyłaz na stryszek a najwięcej pary przedostawało się przez dziurę w zamku po wyeliminowaniu tej nieszczelności przy pomocy uszczelki PE oraz wacika kosmetycznego a także zamontowaniu wywietrzników fi 33 cm problem się skończył.
Nie ma co tragizowac i popadac w paranoję jest OK.

Jedna rzecz mnie zawsze dobijała w kontekście tej szczeliny wentylacyjnej której nie posiadam, mianowicie budowa ściany jest u mnie bardzo podobna bo to kanadyjczyk i nie zalecają stosowania szczeliny. Bez sensu prawda? dach ci zgnije a ściana nie. icon_biggrin.gif .

Symary:

sprawdzić czy welna jest tam gdzie powinna byc czyli w waszym dachu a nie sąsiada sprzedana za flaszkę i bedzie ok
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam
Napisano
Cytat

nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam


Skoro projekt zakłada 18cm izolacji a dach został wykonany zgodnie z projektem to, bez zmian w dachu nie powinnaś montować grubszej izolacji jak 20cm.
Napisano
akurat to co pisze pan TB do mnie nie przemawia ale serio liczyłam na wsparcie i może jakieś konkrety

Barbarossa twierdzi że im więcej tym lepiej a chwilę później GipsKarton pisze że nie powinno być więcej niż 20, i bądź tu człowieku mądry :(

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...