Skocz do zawartości

Płyta OSB jaka grubość??


Recommended Posts

Napisano
Witam,
Jestem tu nowy,mam zamiar w kuchni zmienić/wymienić podłogę,mieszkam w starej kamienicy z drewnianą podłogą na której leżą stare panele,kobieta za życzyła sobie terakote.Jaką grubość płyty OSB muszę zastosować żeby mi sie nic nie uginało,pękało??Następnie czy muszę czymś zabezpieczuć(za impregnować )przed położeniem kleju??Jakiego najlepiej kleju użyć do tego(czy pod klej muszę położyć jakąś siatkę)??Czy muszę zostawić przerwę między płytą a ścianą,jak tak to ile mm/cm i czym potem tą lukę wypełnić??
Z góry dziękuje,pozdrawiam.
Samouk icon_biggrin.gif
Napisano
Płyta OSB o grubości minimum 18mm powinna zapewnić stabilność podłoża, ale to zależy od tego w jakim jest obecnie stanie. Gwarancję sztywności zapewni płyta 25mm nawet jeśli nie będzie występowało podparcie na całej powierzchni.

Do klejenia płytek do płyty OSB powinno używać się wysoko elastycznej, cienkowarstwowej zaprawy klejowej.
Przed kładzeniem kleju płyta powinna być przeszlifowana tak aby grunt się lepiej wchłonął.
Oczywiście po szlifowaniu musi być dobrze oczyszczona.
Siatka nie jest konieczna. Ważne jest oby to klej mógł pracować ze względu na możliwość wystąpienia efektu podatności podłoża.

Przy ścianie pozostawiasz szczelinę dylatacyjną i wypełniasz ją albo specjalna taśma, albo ewentualnie wąskim paskiem styropianu.
Napisano (edytowany)
Dziekuję za odpowiedzi,a czy do przeszlifowania moge użyć np.papieru ściernego o grubości np.80?? I nastepnie na oczyszczoną powierzchnię nanieść tą płynną folię 2x? Do pokoju jezeli chcę położyć zwykłe panele podłogowe to mogę użyć cienszej płyty osb czy jakieś innej??Mam na podłodze "gołe"dechy. icon_smile.gif

Edytowano przez piekar (zobacz historię edycji)
Napisano
Kolega Jani_63 napisał "Przed kładzeniem kleju płyta powinna być przeszlifowana tak aby grunt się lepiej wchłonął.
Oczywiście po szlifowaniu musi być dobrze oczyszczona."
Dla tego sie zapytałem. icon_smile.gif
Napisano
hm..... ona w sumie aż taka gładziutka nie jest - więc ja bym chyba zrezygnował - ale skoro Jani tak twierdzi.....
Z tym że wiesz - szlifowanie i czyszczenie tego na takiej powierzchni - to trochę ekstremalnie trudne....hm.....
Napisano
Co do płyty Osb 22m to jak najbardziej tak , zgadzam się jest taka odmiana płyty z felcem na pióro-wpust czy jak to sie nazywa ale co do plynnych foli to KIT i bujda na resorach ODRADZAM icon_evil.gif Z doswiadczenia powiem że posadzka się odziela od podłoża i wynieśc to wszystko potem to masakra, przerobiłem to doskonale, ale jest 1 zastosowane przeze mnie rozwiązanie znalezione w necie jak na razie 7 rok sie trzyma i jest super nie jest to niestey tanie icon_sad.gif .
Mianowicie na calej powierzchni gładką pacą naniesiono SIKABOND-T potem jak to wyschło utworzyła się gumowa powierzchnia jak linoluem na to poszla kolejna warstwa tego preparatu zebatą paca i kafle (gres w moim przypadku) i jak to wyschło to z kartusza tym samym preparatem było fugowane.
Mankamenty to :
błyskawiczne wiązanie trzeba równo kłaśc kafle bo się nie poprawi (doswiadczony glazurnik wskazany)
cena zapłaciłem za ten klej 1400 zł na 8m2 powierzchni za wszystkie etapy.
trzeba używać rozpuszczalnika i sciereczki i na bieżąco usuwać zabrudzenia bo moga zostac.
jest to nie usuwalne i niezniszczalne można to jedynie ciąć diaxem razem z płytą po kawalku (trzeba się 7 razy zastanowic co sie przykleja bo jest to dozywotnie niestety)
Zalety:
jest to o ile pamietam elastyczne rozciągliwosc do 400%
odporne na temperatury i niskie i wysokie
wodoodporne w 100% (znajduje zastosowanie w budowie basenów)

PS. Mam tym poprawiony balkon w kanadyjczyku i mam gres na płycie OSB icon_wink.gif
Zalety
Napisano
Cytat

a po co chcesz szlifować płytę OSB?


Przeszlifowanie płyty papierem gruboziarnisty zwiększa powierzchnię zczepną z masa klejową, co zapobiega oddzielaniu się podłoża od płyty.
W przypadku układania paneli w systemie pływającej podłogi jest to zabieg zbędny.
Piekar poszukaj na stronach np Atlasu dokładnego opisu technologii.
Napisano
Kurcze :cena zapłaciłem za ten klej 1400 zł na 8m2 powierzchni za wszystkie etapy: troszke drogo jak dla mnie,szukam tanszych rozwiazan.Mysle ze bede szukal dalej. A pod panele podlogowe jaka grubosc moge zastosowac??
  • 8 lata temu...
Napisano

Witam

Podłączę się do tematu

Mam możliwość kupienia płyt OSB 15 mm

Na podłogę taka grubość to chyba trochę za mało, wiec dam 2x15 mm

Czyli będzie 2x15 to 30 mm razem

pyt 1.

Czy układać płyty na zakładkę (jedna warstwa przesunięta względem drugiej)?

2. 

Czy przymocowywać do legarów najpierw jedną warstwę i potem drugą,

czy dwie warstwy ułożyć o następnie przykręcać/przybijać do legarów?

 

Napisano
2 godziny temu, Genesis72 napisał:

Witam

Podłączę się do tematu

Mam możliwość kupienia płyt OSB 15 mm

Na podłogę taka grubość to chyba trochę za mało, wiec dam 2x15 mm

Czyli będzie 2x15 to 30 mm razem

pyt 1.

Czy układać płyty na zakładkę (jedna warstwa przesunięta względem drugiej)?

2. 

Czy przymocowywać do legarów najpierw jedną warstwę i potem drugą,

czy dwie warstwy ułożyć o następnie przykręcać/przybijać do legarów?

 

przykręć  na zakładkę do legarów i na to jeszcze raz ...........płytę osb min 22mm

zależy jeszcze jak masz szeroko rozstawione legary .

Napisano

Ułożenie dwuwarstwowe nie oznacza, że uzyska się sztywność odpowiadającą płycie o podwójnej grubości. łatwo można samemu sprawdzić na ile takie rozwiązanie będzie odpowiednie to konkretnych warunków.  Wystarczy płyty ułożyć na podporach w rozstawieniu odpowiadającym odstępom między legarami i obciążyć w środku  np. dwiema osobami. Ugięcie nie powinno być większe niż 1/200 odległości miedzy podporami. Oczywiście płyty na podłodze trzeba układać z przesunięciem styków (w obu kierunkach) i przykręcać a nie przybijać  np. co 40 cm w pierwszej warstwie i co 25  cm przez obie.

Napisano

Czyli, jeżeli odległość pomiędzy legarami to 50 cm

to strzałka ugięcia nie powinna by większa niż

2,5 mm, na środku

Czy sklejenie tych płyt 2x15 mm nie podwyższy wytrzymałości tych płyt? 

Napisano
4 minuty temu, Genesis72 napisał:

 

Czy sklejenie tych płyt 2x15 mm nie podwyższy wytrzymałości tych płyt? 

A czym to chcesz skleić, przy czym zrobić to dobrze?

Nie należy zapominać, że próby podcierania rzyci szkłem nie kończą się zbyt szczęśliwie.

Napisano (edytowany)

Wikolem lub żywicą poliestrowa (nie epidianowa) i obrócić jedna wrstwe plyty o 90 stopni w tosunku do drugiej, tak jak w skrejce

Czy by nie było lepsze zastosowanie 2 x plyta 18 mm i zwiekszenie liczby legarów (pomniekszenie odległości miedzy legarami)

 

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
44 minuty temu, Genesis72 napisał:

Wikolem lub żywicą poliestrowa (nie epidianowa) i obrócić jedna wrstwe plyty o 90 stopni w tosunku do drugiej, tak jak w skrejce

Czy by nie było lepsze zastosowanie 2 x plyta 18 mm i zwiekszenie liczby legarów (pomniekszenie odległości miedzy legarami)

 

Legary masz w bardzo dobrym rozstawie.

Co do klejenia to pomijając że kleju byś musiał mieć cysternę to warunkiem dobrego sklejenia płyt osb jest ich przeszlifowanie aby klej złapał. Masz czas i miejsce aby wszystkie płyty szlifować?

Pyty osb masz już kupione czy dopiero będziesz kupował?

Napisano (edytowany)

Będę kupować płyty OSB

Mam mozliwosc kupienia taniej tylko 18 mm lub 15 mm

Czyli duzo teniej bu mnie wyszlo zmiejszenie odleglosci pomiedzi legarami (gdyby sie okazało ze 2 x 18mm plyta osb się ugina?

Czyli duzy taniej by mnie wyszło gdybym zmniejszył roztaw miedzy legarami (jakby sie okazało że 2 x płyta OSB się ugina)?

 

Mam pytanie

Czy gdybym wykonal test i położy 2 x OSB 18 mm na dwóch legarach (kątówkach) w okreglości 200 cm i płyty na środku obciazym 200 kg i gdyby sie okazało, że strzałka ugiecia jest mniejsza nic 1 cm (1/200), czy to oznaczałoby, że przy roztawiie legarów np 50 cm i obciażeniu 2 osob dorostych (ok 200 kg) strzałka ugiecia jest mniejsza na logikę  0,25 cm (200 cm roztaw /50 cm roztaw)

 

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano

Możesz zagęścić legary do rozstawu 40 cm, tylko pamiętaj aby końcówki płyt opierały sie na legarach a nie w powietrzu, między legarami. Płyta ma wymiar 250 cm X 125 cm i  aby było jak najmniej docinków dobrze by było gdybyś legary rozłożył tak aby krawędzi płyty trafiły na środek legara wtedy będzie dobre podparcie.

Gość mhtyl
Napisano
3 godziny temu, Genesis72 napisał:

Chyba im wieksza "tafla jednolita" tym podłoga w tym wypadku równiejsza - czy dobrze  mysle?

Oczywiście, równiejsza i sztywniejsza.

Jeżeli będziesz musiał płytę dociąć to rób to przy brzegach i staraj się dłuższy kawałek dociętej płyty dać w poprzek legarów.

Będziesz dawał dwie warstwy płyt?

Napisano (edytowany)

To zależy, ile miejsca mam

jak sie zmieszczą dwie na dam 2x 18mm, jak jedna to bedę się starał dac min 22mm a najlepiej 25 mm.Chce uniknąć podwyższenie podłogi.

 

Pytanie

Czy 2x 18mm nie jest sztywniejsza niz 1x 25 mm?

Przy 2x18 moge zrobic przesyniecia np o jeden legar i w bok przesunięcie

Jedna i druga warstwa bedzie miała szpare  dylatacyjna, aby mogła troche pracować 

 

LEGARY.jpg.c324dce5a205baddb2b6a35656c742c7.jpg

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano

Zawsze dwie warstwy będą sztywniejsze niż jedna a w Twoim przypadku 2 X 18 wychodzi więcej niż 25 :) więc i grubsza.

To wygląda tak jak ze sklejka, wiesz jak wygląda? jest sklejona z kilkunastu cieniutkich płatów drewna co nadaje jej wytrzymałość i sztywność o wiele większą aniżeli deska o tej samej grubości.

Dylatacja jest jak najbardziej obowiązkowa.

Gość mhtyl
Napisano
1 godzinę temu, Genesis72 napisał:

2 x 18 mm OSB = 36 jest grubsze, ale i cięższe, czy wystarczyłoby np 2*15 mm?

Gdzie remontujesz ta podłogę? w bloku, w domu, na piętrze? że martwisz sie o ciężar.

2 X 15 to takie minimów.

Napisano (edytowany)

Na pietrze w domu strop się husta

Pokój 5 x 5 m

Jak sie stanie na srodku pokoju i sie tąpnie, to czuc jest podłoga drzy (a szklanki w meblach drgaja)

Strzałka ugięcia pomiedzy murem a srodniem jest ok 1,5 cm   

Belki (15 cm x 20 cm) oddalone od siebie co 80 cm 

Wiec musze podłoge zdjąć i zobaczyć z jakim stanie są belki

jeżeli w dobrym, to dołożę belki (dokręcę nowe do starych, oczywicie oprze je o murze) 

 

Chcę do każdej belki dołożyc jeszcze jedna belkę i je spiac srubami (szkilkami)

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
4 godziny temu, Genesis72 napisał:

Chcę do każdej belki dołożyc jeszcze jedna belkę i je spiac srubami (szkilkami)

Tak można zrobić aby usztywnić, ja bym sie jeszcze pokusił o sklejenie tych nowych belek do starych.

Napisano (edytowany)

Tak tez myslałem, aby monolit utworzyły

Jaki bys klej wyblał? Ja myslałem o zywicy epoksydowej

Posmarowac jedna i druga belke i mocno skrecic szpilkami (srubami), najlepiej jakby klej wypłynął 

 

Czy jest sens, aby do srodkowej belki dołożyć dwie z jednej i z drugiej strony, a do nastepnych po jednej?

 Jaki wymiar bys dal belek? Tartak moze mi zrobic maks wysokosc 16 cm?

Z tego co czytałem najlepiej aby to był stosunek 5/7

 

 

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
  • 6 miesiące temu...
Napisano

Witam przepraszam że odświeżam temat ale mam pytanie do fachowców
Co sadzicie o legarach z płyty OSB mianowicie miało by to wyglądać tak 2 paski po 5 cm o długości 2.5 m grubości 25 mm sklejone do siebie i skręcone co daje legar 5x5x250 ułożone na belkach stropowych z rozstawem co 80 cm i na to płyta OSB 25 mm dodam ze chodzi o wyrównanie podłogi na piętrze w pokoju i sypialni
Z góry dziękuje za odpowiedz

Napisano
4 godziny temu, Tomi39 napisał:

co daje legar 5x5x250 ułożone na belkach stropowych z rozstawem co 80 cm

5X5 cm to nie jest legar, to bliżej łaty dachowej. Wyjdzie Ci taniej jak kupisz normalne, drewniane legary albo nawet łaty dachowe ale ja bym rozstaw dał mniejszy np co 60 cm, bo teraz ktoś musi Ci pociąć równo płytę osb i do tego musisz kopić klej i wkręty i jeszcze przed sklejeniem należałoby powierzchnie klejone płyty przeszlifować papierem ściernym więc czy to jest aż takie opłacalne? Nie liczę już czasu jaki będziesz musiał poświecić na wykonanie tych legarów ale tez trochę Ci zejdzie.

Napisano

Rozstaw belek stropowych jest co 80 legary pod płytę osb dałbym co 40 cm 6x5

A kombinuje legary z płyty bo mam problem ze znalezieniem takich belek w składach drewna są mokre a w castoramie  są co prawda suche ale krzywe, sękate i 24 zł za sztuka a z plyty nie licząc pracy, wkrętów i kleju 9.50

Napisano
2 godziny temu, Tomi39 napisał:

A kombinuje legary z płyty bo mam problem ze znalezieniem takich belek w składach drewna są mokre a w castoramie  są co prawda suche ale krzywe, sękate i 24 zł za sztuka a z plyty nie licząc pracy, wkrętów i kleju 9.50

W marketach  nie kupuje sie drewna konstrukcyjnego. Szukaj w tartakach lub u stolarza, jak dobrze znajdziesz to nawet możesz kupić heblowane łaty w cenie o wiele mniejszej nic casto. Te 24 zł to za mb łaty casto sobie woła?

Dla przykładu łaty dachowe zaimpregnowane nie oheblowane są 2,5 - 3,5 zł za mb a za heblowane o wymiarach 60X40  za mb znalazłem ofertę za 5,5 zł.

Kupując w tartaku czy u stolarza masz możliwość selekcji drewna równego i nie wypaczonego.

Napisano (edytowany)

24 zł za 2.6 czy 2.4 mb już dokładnie nie pamiętam 

Znalazłem w tartaku takie 4x6x300 inperegnowabe czymś zielonym za 7.90 ale te drzewo chyba jeszcze wczoraj  rosło 

A może zrobic podloge na takim zachowując zalecaną  delatacje od sciany 10 mm i miedzy plytami 3 mm to sobie z czasem wyschnie 

Edytowano przez Tomi39 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
    • W skrzynce przyłączeniowej nie wywaliło. Wywaliło w skrzynce, którą mam w domu.  Po włączeniu b16 który wywaliło oraz po wyłączeniu i włączeniu RCD zasilanie wróciło i do tej pory nie wywala. Zastanawia mnie to, że podczas zwarcia na jednym obwodzie światła nie było w całym domu.
    • Może też wywaliło bezpiecznik w skrzynce przyłączeniowej? Jakie tam masz zabezpieczenia? Dostęp tam ma chyba tylko firma dostarczająca energię 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...