Skocz do zawartości

Płyta OSB jaka grubość??


Recommended Posts

Witam,
Jestem tu nowy,mam zamiar w kuchni zmienić/wymienić podłogę,mieszkam w starej kamienicy z drewnianą podłogą na której leżą stare panele,kobieta za życzyła sobie terakote.Jaką grubość płyty OSB muszę zastosować żeby mi sie nic nie uginało,pękało??Następnie czy muszę czymś zabezpieczuć(za impregnować )przed położeniem kleju??Jakiego najlepiej kleju użyć do tego(czy pod klej muszę położyć jakąś siatkę)??Czy muszę zostawić przerwę między płytą a ścianą,jak tak to ile mm/cm i czym potem tą lukę wypełnić??
Z góry dziękuje,pozdrawiam.
Samouk icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Płyta OSB o grubości minimum 18mm powinna zapewnić stabilność podłoża, ale to zależy od tego w jakim jest obecnie stanie. Gwarancję sztywności zapewni płyta 25mm nawet jeśli nie będzie występowało podparcie na całej powierzchni.

Do klejenia płytek do płyty OSB powinno używać się wysoko elastycznej, cienkowarstwowej zaprawy klejowej.
Przed kładzeniem kleju płyta powinna być przeszlifowana tak aby grunt się lepiej wchłonął.
Oczywiście po szlifowaniu musi być dobrze oczyszczona.
Siatka nie jest konieczna. Ważne jest oby to klej mógł pracować ze względu na możliwość wystąpienia efektu podatności podłoża.

Przy ścianie pozostawiasz szczelinę dylatacyjną i wypełniasz ją albo specjalna taśma, albo ewentualnie wąskim paskiem styropianu.
Link do komentarza
Dziekuję za odpowiedzi,a czy do przeszlifowania moge użyć np.papieru ściernego o grubości np.80?? I nastepnie na oczyszczoną powierzchnię nanieść tą płynną folię 2x? Do pokoju jezeli chcę położyć zwykłe panele podłogowe to mogę użyć cienszej płyty osb czy jakieś innej??Mam na podłodze "gołe"dechy. icon_smile.gif

Edytowano przez piekar (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Co do płyty Osb 22m to jak najbardziej tak , zgadzam się jest taka odmiana płyty z felcem na pióro-wpust czy jak to sie nazywa ale co do plynnych foli to KIT i bujda na resorach ODRADZAM icon_evil.gif Z doswiadczenia powiem że posadzka się odziela od podłoża i wynieśc to wszystko potem to masakra, przerobiłem to doskonale, ale jest 1 zastosowane przeze mnie rozwiązanie znalezione w necie jak na razie 7 rok sie trzyma i jest super nie jest to niestey tanie icon_sad.gif .
Mianowicie na calej powierzchni gładką pacą naniesiono SIKABOND-T potem jak to wyschło utworzyła się gumowa powierzchnia jak linoluem na to poszla kolejna warstwa tego preparatu zebatą paca i kafle (gres w moim przypadku) i jak to wyschło to z kartusza tym samym preparatem było fugowane.
Mankamenty to :
błyskawiczne wiązanie trzeba równo kłaśc kafle bo się nie poprawi (doswiadczony glazurnik wskazany)
cena zapłaciłem za ten klej 1400 zł na 8m2 powierzchni za wszystkie etapy.
trzeba używać rozpuszczalnika i sciereczki i na bieżąco usuwać zabrudzenia bo moga zostac.
jest to nie usuwalne i niezniszczalne można to jedynie ciąć diaxem razem z płytą po kawalku (trzeba się 7 razy zastanowic co sie przykleja bo jest to dozywotnie niestety)
Zalety:
jest to o ile pamietam elastyczne rozciągliwosc do 400%
odporne na temperatury i niskie i wysokie
wodoodporne w 100% (znajduje zastosowanie w budowie basenów)

PS. Mam tym poprawiony balkon w kanadyjczyku i mam gres na płycie OSB icon_wink.gif
Zalety
Link do komentarza
Cytat

a po co chcesz szlifować płytę OSB?


Przeszlifowanie płyty papierem gruboziarnisty zwiększa powierzchnię zczepną z masa klejową, co zapobiega oddzielaniu się podłoża od płyty.
W przypadku układania paneli w systemie pływającej podłogi jest to zabieg zbędny.
Piekar poszukaj na stronach np Atlasu dokładnego opisu technologii.
Link do komentarza
  • 8 lata temu...

Witam

Podłączę się do tematu

Mam możliwość kupienia płyt OSB 15 mm

Na podłogę taka grubość to chyba trochę za mało, wiec dam 2x15 mm

Czyli będzie 2x15 to 30 mm razem

pyt 1.

Czy układać płyty na zakładkę (jedna warstwa przesunięta względem drugiej)?

2. 

Czy przymocowywać do legarów najpierw jedną warstwę i potem drugą,

czy dwie warstwy ułożyć o następnie przykręcać/przybijać do legarów?

 

Link do komentarza
2 godziny temu, Genesis72 napisał:

Witam

Podłączę się do tematu

Mam możliwość kupienia płyt OSB 15 mm

Na podłogę taka grubość to chyba trochę za mało, wiec dam 2x15 mm

Czyli będzie 2x15 to 30 mm razem

pyt 1.

Czy układać płyty na zakładkę (jedna warstwa przesunięta względem drugiej)?

2. 

Czy przymocowywać do legarów najpierw jedną warstwę i potem drugą,

czy dwie warstwy ułożyć o następnie przykręcać/przybijać do legarów?

 

przykręć  na zakładkę do legarów i na to jeszcze raz ...........płytę osb min 22mm

zależy jeszcze jak masz szeroko rozstawione legary .

Link do komentarza

Ułożenie dwuwarstwowe nie oznacza, że uzyska się sztywność odpowiadającą płycie o podwójnej grubości. łatwo można samemu sprawdzić na ile takie rozwiązanie będzie odpowiednie to konkretnych warunków.  Wystarczy płyty ułożyć na podporach w rozstawieniu odpowiadającym odstępom między legarami i obciążyć w środku  np. dwiema osobami. Ugięcie nie powinno być większe niż 1/200 odległości miedzy podporami. Oczywiście płyty na podłodze trzeba układać z przesunięciem styków (w obu kierunkach) i przykręcać a nie przybijać  np. co 40 cm w pierwszej warstwie i co 25  cm przez obie.

Link do komentarza
Gość mhtyl
44 minuty temu, Genesis72 napisał:

Wikolem lub żywicą poliestrowa (nie epidianowa) i obrócić jedna wrstwe plyty o 90 stopni w tosunku do drugiej, tak jak w skrejce

Czy by nie było lepsze zastosowanie 2 x plyta 18 mm i zwiekszenie liczby legarów (pomniekszenie odległości miedzy legarami)

 

Legary masz w bardzo dobrym rozstawie.

Co do klejenia to pomijając że kleju byś musiał mieć cysternę to warunkiem dobrego sklejenia płyt osb jest ich przeszlifowanie aby klej złapał. Masz czas i miejsce aby wszystkie płyty szlifować?

Pyty osb masz już kupione czy dopiero będziesz kupował?

Link do komentarza

Będę kupować płyty OSB

Mam mozliwosc kupienia taniej tylko 18 mm lub 15 mm

Czyli duzo teniej bu mnie wyszlo zmiejszenie odleglosci pomiedzi legarami (gdyby sie okazało ze 2 x 18mm plyta osb się ugina?

Czyli duzy taniej by mnie wyszło gdybym zmniejszył roztaw miedzy legarami (jakby sie okazało że 2 x płyta OSB się ugina)?

 

Mam pytanie

Czy gdybym wykonal test i położy 2 x OSB 18 mm na dwóch legarach (kątówkach) w okreglości 200 cm i płyty na środku obciazym 200 kg i gdyby sie okazało, że strzałka ugiecia jest mniejsza nic 1 cm (1/200), czy to oznaczałoby, że przy roztawiie legarów np 50 cm i obciażeniu 2 osob dorostych (ok 200 kg) strzałka ugiecia jest mniejsza na logikę  0,25 cm (200 cm roztaw /50 cm roztaw)

 

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl

Możesz zagęścić legary do rozstawu 40 cm, tylko pamiętaj aby końcówki płyt opierały sie na legarach a nie w powietrzu, między legarami. Płyta ma wymiar 250 cm X 125 cm i  aby było jak najmniej docinków dobrze by było gdybyś legary rozłożył tak aby krawędzi płyty trafiły na środek legara wtedy będzie dobre podparcie.

Link do komentarza
Gość mhtyl
3 godziny temu, Genesis72 napisał:

Chyba im wieksza "tafla jednolita" tym podłoga w tym wypadku równiejsza - czy dobrze  mysle?

Oczywiście, równiejsza i sztywniejsza.

Jeżeli będziesz musiał płytę dociąć to rób to przy brzegach i staraj się dłuższy kawałek dociętej płyty dać w poprzek legarów.

Będziesz dawał dwie warstwy płyt?

Link do komentarza

To zależy, ile miejsca mam

jak sie zmieszczą dwie na dam 2x 18mm, jak jedna to bedę się starał dac min 22mm a najlepiej 25 mm.Chce uniknąć podwyższenie podłogi.

 

Pytanie

Czy 2x 18mm nie jest sztywniejsza niz 1x 25 mm?

Przy 2x18 moge zrobic przesyniecia np o jeden legar i w bok przesunięcie

Jedna i druga warstwa bedzie miała szpare  dylatacyjna, aby mogła troche pracować 

 

LEGARY.jpg.c324dce5a205baddb2b6a35656c742c7.jpg

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl

Zawsze dwie warstwy będą sztywniejsze niż jedna a w Twoim przypadku 2 X 18 wychodzi więcej niż 25 :) więc i grubsza.

To wygląda tak jak ze sklejka, wiesz jak wygląda? jest sklejona z kilkunastu cieniutkich płatów drewna co nadaje jej wytrzymałość i sztywność o wiele większą aniżeli deska o tej samej grubości.

Dylatacja jest jak najbardziej obowiązkowa.

Link do komentarza
Gość mhtyl
1 godzinę temu, Genesis72 napisał:

2 x 18 mm OSB = 36 jest grubsze, ale i cięższe, czy wystarczyłoby np 2*15 mm?

Gdzie remontujesz ta podłogę? w bloku, w domu, na piętrze? że martwisz sie o ciężar.

2 X 15 to takie minimów.

Link do komentarza

Na pietrze w domu strop się husta

Pokój 5 x 5 m

Jak sie stanie na srodku pokoju i sie tąpnie, to czuc jest podłoga drzy (a szklanki w meblach drgaja)

Strzałka ugięcia pomiedzy murem a srodniem jest ok 1,5 cm   

Belki (15 cm x 20 cm) oddalone od siebie co 80 cm 

Wiec musze podłoge zdjąć i zobaczyć z jakim stanie są belki

jeżeli w dobrym, to dołożę belki (dokręcę nowe do starych, oczywicie oprze je o murze) 

 

Chcę do każdej belki dołożyc jeszcze jedna belkę i je spiac srubami (szkilkami)

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
4 godziny temu, Genesis72 napisał:

Chcę do każdej belki dołożyc jeszcze jedna belkę i je spiac srubami (szkilkami)

Tak można zrobić aby usztywnić, ja bym sie jeszcze pokusił o sklejenie tych nowych belek do starych.

Link do komentarza

Tak tez myslałem, aby monolit utworzyły

Jaki bys klej wyblał? Ja myslałem o zywicy epoksydowej

Posmarowac jedna i druga belke i mocno skrecic szpilkami (srubami), najlepiej jakby klej wypłynął 

 

Czy jest sens, aby do srodkowej belki dołożyć dwie z jednej i z drugiej strony, a do nastepnych po jednej?

 Jaki wymiar bys dal belek? Tartak moze mi zrobic maks wysokosc 16 cm?

Z tego co czytałem najlepiej aby to był stosunek 5/7

 

 

Edytowano przez Genesis72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...

Witam przepraszam że odświeżam temat ale mam pytanie do fachowców
Co sadzicie o legarach z płyty OSB mianowicie miało by to wyglądać tak 2 paski po 5 cm o długości 2.5 m grubości 25 mm sklejone do siebie i skręcone co daje legar 5x5x250 ułożone na belkach stropowych z rozstawem co 80 cm i na to płyta OSB 25 mm dodam ze chodzi o wyrównanie podłogi na piętrze w pokoju i sypialni
Z góry dziękuje za odpowiedz

Link do komentarza
4 godziny temu, Tomi39 napisał:

co daje legar 5x5x250 ułożone na belkach stropowych z rozstawem co 80 cm

5X5 cm to nie jest legar, to bliżej łaty dachowej. Wyjdzie Ci taniej jak kupisz normalne, drewniane legary albo nawet łaty dachowe ale ja bym rozstaw dał mniejszy np co 60 cm, bo teraz ktoś musi Ci pociąć równo płytę osb i do tego musisz kopić klej i wkręty i jeszcze przed sklejeniem należałoby powierzchnie klejone płyty przeszlifować papierem ściernym więc czy to jest aż takie opłacalne? Nie liczę już czasu jaki będziesz musiał poświecić na wykonanie tych legarów ale tez trochę Ci zejdzie.

Link do komentarza

Rozstaw belek stropowych jest co 80 legary pod płytę osb dałbym co 40 cm 6x5

A kombinuje legary z płyty bo mam problem ze znalezieniem takich belek w składach drewna są mokre a w castoramie  są co prawda suche ale krzywe, sękate i 24 zł za sztuka a z plyty nie licząc pracy, wkrętów i kleju 9.50

Link do komentarza
2 godziny temu, Tomi39 napisał:

A kombinuje legary z płyty bo mam problem ze znalezieniem takich belek w składach drewna są mokre a w castoramie  są co prawda suche ale krzywe, sękate i 24 zł za sztuka a z plyty nie licząc pracy, wkrętów i kleju 9.50

W marketach  nie kupuje sie drewna konstrukcyjnego. Szukaj w tartakach lub u stolarza, jak dobrze znajdziesz to nawet możesz kupić heblowane łaty w cenie o wiele mniejszej nic casto. Te 24 zł to za mb łaty casto sobie woła?

Dla przykładu łaty dachowe zaimpregnowane nie oheblowane są 2,5 - 3,5 zł za mb a za heblowane o wymiarach 60X40  za mb znalazłem ofertę za 5,5 zł.

Kupując w tartaku czy u stolarza masz możliwość selekcji drewna równego i nie wypaczonego.

Link do komentarza

24 zł za 2.6 czy 2.4 mb już dokładnie nie pamiętam 

Znalazłem w tartaku takie 4x6x300 inperegnowabe czymś zielonym za 7.90 ale te drzewo chyba jeszcze wczoraj  rosło 

A może zrobic podloge na takim zachowując zalecaną  delatacje od sciany 10 mm i miedzy plytami 3 mm to sobie z czasem wyschnie 

Edytowano przez Tomi39 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krótko mówiąc, instalacja nowoczesnej instalacji z grzejnikami i kotłem gazowym będzie kosztować średnio 20-30 tysięcy złotych. Więc cena jest odpowiednia.
    • Hierarchia nie jest dziwna, jest zwyczajna. Taka sama jak wszędzie na świecie. Podstawowym dokumentem prawnie obowiązującym są ustawy parlamentarne. I wydane na ich podstawie rozporządzenia. Bo żaden minister nie może edytować rozporządzeń, jeśli ustawa mu tego nie zleca i do tego nie upoważnia. I to są akty prawne, obowiązujące powszechnie! Wszystkich i zawsze.   Natomiast norma państwowa obowiązuje prawnie wtedy i tylko w takim zakresie, w jakim rozporządzenie do niej odsyła. Czy też na nią się powołuje. Są też normy branżowe (w instalatorstwie normy SEP-owskie), które kiedyś obowiązywały, ale to są już dawne dzieje. Teraz są to tylko zalecenia, które można stosować, ale obowiązku nie ma. Chociaż wypadałoby wtedy wiedzieć, dlaczego się od ich postanowień odstępuje.   Z tego powodu wyrobnicy ściśle stosują się do postanowień norm, bo tak jest po prostu bezpieczniej. Nie trzeba rozumieć dlaczego ma być tak, a nie inaczej, wystarcza stwierdzić, że tak stanowi norma.  Ale ci, którzy sami rozumieją co i po co robią, oraz w jakich warunkach, bywa  ze od norm odstępują, bo mają lepsze rozwiązania. I potrafią je uzasadnić.   Cały rozdział do końca. I to dokładnie!
    • Nie trzymam się ale staram się trzymać...już mam przykłady za sobą w swoim mieszkaniu gdzie nie jest to możliwe. Do którego paragrafu, rozdziału doczytać? Możesz zasugerować, czy po prostu do końca?   @retrofooddzięki, teraz b. rzeczowo.  to jak to się ma do tego:? https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf trochę dziwne hierarchia hmmm.   Rozumiem, że dok z linku najważniejszy: "I to jest dokument podstawowy..."
    • No właśnie. Przepisami obowiązującymi w każdej sytuacji, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, wraz z późniejszymi zmianami.   https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf Instalacji elektrycznej dotyczy rozdział 8, od paragrafu 180. A jednym z najważniejszych paragrafów jest ten z nr 183, ale radzę dokładnie przestudiować wszystkie.   I to jest dokument podstawowy. Bo nawet Polskie Normy nie są dokumentem obowiązującym, a jedynie zalecanym. Od postanowień normy można odstąpić w sytuacjach uzasadnionych. Przykład podałem wyżej. Nie da się prowadzić instalacji w strefach do siebie prostopadłych, jeżeli pomieszczenie ma ściany ukośne. Albo okrągłe. A takie są i wcale nierzadko. Innym przykładem był kiedyś nakaz obejmowania połączeniami wyrównawczymi wszelkich elementów metalowych w łazienkach. A więc literalnie go stosując, należało uziemiać zawiasy szafek, albo klucze w zamkach. Co jest absurdem totalnym.      Całej instalacji nie ma technicznego sensu prowadzić np. w podłodze, bo np. lampy wiszą najczęściej na suficie, albo na ścianach. Ale np. większość instalacji gniazdek wtyczkowych - już tak. Łatwiej i taniej prowadzić ją w podłodze. Nie wszystkie oczywiście, bo musimy mieć na uwadze postanowienia paragrafu 188, pkt 2: § 188.  1... 2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu należy stosować wyodrębnione obwody: oświetlenia, gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowych w łazience, gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.   Bo zasadą jest prowadzenie przewodów w liniach prostych, równolegle do krawędzi ścian i stropów. A odległości,  czyli wymiary w strefach, to już jest wymysł speców z SEP. Natomiast Ty się tego trzymasz, jak rąbka mamusi spódnicy. Niepotrzebnie.        
    • @retrofood Dla mnie pod takim czymś kryją się przepisy:   Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem to "...przepisach pomocniczych" to te strefy możemy traktować jako zalecenia...prowadź tak, jeżeli się da... Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem również, że zastrzeżeniem jest, że w prawej stronie przewody/rurki mam co powiedzmy 5cm. Przy prowadzeniu tylko przewodów one byłby obok siebie.     Możesz wskazać jak albo krótko opisać co masz na myśli, może coś pominąłem w tych artykułach. Przy tak ogólnym sformułowaniu mogę rozumieć, że miałem prowadzić całą instalację np.: w podłodze lub w suficie w tedy tak, na pewno bardziej da się uniknąć prowadzenia w większości przewodów w ścianach.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...