Skocz do zawartości

Dom pasywny, kopuła Autorus


Recommended Posts

Napisano
Na budowie doszliśmy juz do parapetu górnego okna, niestety mam telefon w naprawie i zdjęć brak. Prace idą cały czas, trochę wolniej bo dokładniej. Codziennie sprawdzam pogodę i na razie jest ok. Ale wiadomo to już jesień i tu się może wszystko zdarzy
Napisano
W sobotę jak będzie ładna pogoda pochwale się zaczętymi oknami na piętrze icon_smile.gif

Jednak zweryfikowałem swoje plany tegoroczne, jak juz gdzies pisałem max to będzie jedna pełna kopuła. Min osiągnąłem bo to miały byc same fundamenty wiec i tak jestem bogiem ;)
Napisano
Cytat

Wiesz, sporo jest metod moczenia cegieł. Pracownicy wymyślili taki.
W sumie to bez różnicy, ważne aby były zamoczone icon_smile.gif



pewnie pisałeś gdzieś już o tym ale nie chce mi sie całego tematu przeglądać

po co ta góra pełnych worków?
Napisano
Cytat

to jest proszek pur, sproszkowany pumeks, będzie służył do ocieplenia podłogi. Grubość ocieplenia wyjdzie ok 50cm, może ciut więcej icon_smile.gif

Proszek jest od kolegi Pigeona z forum Muratora.



czyli ocieplenie to bedzie ten proszek wysypany na podłogę i utwardzony?
czy jakoś trzeba to przetworzyć na postać stałą?
Napisano (edytowany)
wysypywany na ubity piasek i tyle, nic się z tym nie robi. Na to wylewamy wylewkę. Ja chcę jeszcze położyć na nim folię budowlaną. W tej warstwie ocieplenia dodatkowo będą rury kanalizacyjne a w górnej warstwie rurki od c.w icon_smile.gif

Już sporo osób tak zrobiło, osobiście znam kilka osób icon_smile.gif Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

wysypywany na ubity piasek i tyle, nic się z tym nie robi. Na to wylewamy wylewkę. Ja chcę jeszcze położyć na nim folię budowlaną. W tej warstwie ocieplenia dodatkowo będą rury kanalizacyjne a w górnej warstwie rurki od c.w icon_smile.gif

Już sporo osób tak zrobiło, osobiście znam kilka osób icon_smile.gif



a tu na forum jest jakiś dziennik z takim ociepleniem?
Napisano
rzecz jasna to nie jest mój wymysł icon_smile.gif Tak mam w projekcie.

Chodzi o to, aby spoiny były maksymalnie mocne. Nie mogą szybko wysychać. Sucha cegła szybko by pozbawiła zaprawę wilgoci wchłaniając ja jak gąbka icon_smile.gif
Napisano

I zaczęły sie problemy, zostało zgłoszone do wykonawców projektu i czekam

131.JPG

132.JPG

ale w trakcie sam sobie rozważam co z tym zrobić.

Konkretnie: murując kopułę bez okien na piętrze nie ma żadnych kłopotów , cegły się pięknie klinują.
Inna jest sytuacja gdy mamy okna, wtedy wiersze cegieł mają przecięcia pionowe w miejscach okien i nie mają się za co zazębiać.

Nie byłoby problemu bo przecież tak było robione na parterze, ale...
na piętrze nachylenie jest o niebo większe i cegły się zwalają.
Chodzi o to aby wymyśle taki sposób aby do momentu aż nie zostaną zbudowane okna i zasklepione, w jakiś sposób zabezpieczyć ściany przed katastrofą icon_smile.gif

Ja dumałem i wymyśliłem dwa sposoby.
1. albo dla ciągłości muru wstawiać w miejscach okien pręty metalowe zamurowane, a po całej operacji wyciąć je szlifierką
2. albo rozeprzeć je

Napisano
Cytat

I zaczęły sie problemy, zostało zgłoszone do wykonawców projektu i czekam



Raczej, czas nie jest Twoim sprzymierzeńcem, bo do momentu, rozparcia tej konstrukcji zworą, czyli zasklepienia, ta budowla nie jest w stanie równowagi i będzie robiła wszystko aby ten stan uzyskać, czyli może się zawalić. Te okna nie są winne, wbrew pozorom, opóźniły oznaki braku równowagi.

Równowagę można zachować tylko wtedy, kiedy przyłoży się siłę (ciężar), skierowany przeciwnie do naturalnych sił grawitacji, czyli mają „odciągać” poszczególne warstwy na zewnątrz.


Ps. Otwory okienne można ustabilizować, rozporami poprzecznymi (na każdym słupku deska, a między nimi wbite, z umiarem, rozpory), co wzmocni ścianę.


Ps.2. Pisząc słupek, na myśli miałem ten po łuku, czyli równo ze ścianą – nie pionowy.
Napisano
hm w tym co kolega napisał jest sens icon_smile.gif tylko jaki to musi być ciężar tak zawieszony?

Już to sobie wyobrażam, od wewnętrznej strony sznurki (grubsze) zawinięte na kolejna warstwę i z zewnątrz obciążniki.
A jest co robić bo mam blisko siebie 4 okna. Może z zewnątrz odległości miedzy oknami są duże ale z wewnątrz strasznie małe.

A czas nie jest moim sprzymierzeńcem, dla tego się zastanawiam czy w obecnej formie nie przerwać prac, i zająć się np garażem.
Napisano
Jak przerwiesz pracę, na tym etapie, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że część kopuły nie przetrwa zimy.

Jak podciągniesz wyżej i przerwiesz (bo warunki atmosferyczne) to jest pewność, że kopuła nie przetrzyma zimy – zwłaszcza śnieżnej.

Przepraszam za czarnowidztwo.
Napisano
faktycznie, cześć tzn ta od górnych parapetów, na szczęście jest tego mało.

I to nie czarnowidztwo tylko raczej doświadczenie podszyte wyobraźnią i zdrowym rozsądkiem icon_smile.gif
A może to po prostu FIZYKA?
Napisano
Cytat

.....tylko jaki to musi być ciężar tak zawieszony?

Już to sobie wyobrażam, od wewnętrznej strony sznurki (grubsze) zawinięte na kolejna warstwę i z zewnątrz obciążniki.
A jest co robić bo mam blisko siebie 4 okna. Może z zewnątrz odległości miedzy oknami są duże ale z wewnątrz strasznie małe.



Taka refleksja mnie naszła.

Jest architekt, który taki projekt „wyliczył” i „opracował” konstrukcyjnie i wykonawczo. icon_evil.gif
Jest wykonawca, który podjął się realizacji tego „wyrobu”. icon_evil.gif

I co ? Wszyscy liczą na to, że jakoś się uda ?

A może weź za (4 litery) Jaśnie Pana architekta Sergiela, aby domówił szczegóły swojego „wynalazku”.
Łachy nie robi, bo raczej projekt wykonawczy niedopracowany.
Napisano
Rozpierające otwór okienny aby zachować ciągłość naprężań klinujących po obwodzie?

Cytat

I to nie czarnowidztwo tylko raczej doświadczenie podszyte wyobraźnią i zdrowym rozsądkiem icon_smile.gif
A może to po prostu FIZYKA?


a konkretnie prawo ciążenia icon_biggrin.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

Rozpierające otwór okienny aby zachować ciągłość naprężań klinujących po obwodzie?


Tylko zrób stalowe te szalunki bo drewniane jak puszczą to się tam podusicie .

A sznurki obciążone cegłami są po to żeby przytrzymać tylko ostatnią warstwę cegieł ,która to jest niezamknięta po okręgu , bo cegły by zjeżdżały na świeżej zaprawie , spadały w dół i warstwa niezaklinowana się nie utrzyma, a po ułożeniu całej warstwy sznurki się przekłada w trakcie murowania na następną warstwę cegieł .

Prac nie przerywać, zwolnić budowanie warstw korony ,warstwy korony kopuły trzeba murować wolniej żeby zaprawa tężała ,wolny czas wykorzystać zająć się garażem . Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Mam pytanie, jak zabezpieczyć ławy fundamentowe na zimę?

Od zewnątrz mam założony styropian, zasypane do wysokości posadzki.

Od wewnątrz mam nasypany piasek na wysokość ław fundamentowych. I nic więcej

Poziom wody obecnie 2m pod gruntem, grunt piaszczysty.
Napisano
Może jestem laikiem - ale innego sposobu niż już podałeś nie widzę - może sobie wkoło murów rozłóż te worki - zawsze to dodatkowe cm, zwłaszcza, że podobno lepsze niż styro icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Mam pytanie, jak zabezpieczyć ławy fundamentowe na zimę?

Od zewnątrz mam założony styropian, zasypane do wysokości posadzki.

Od wewnątrz mam nasypany piasek na wysokość ław fundamentowych. I nic więcej

Poziom wody obecnie 2m pod gruntem, grunt piaszczysty.



Obsypać gruntem piaskiem itd.. z obu stron do wysokości strefy przemarzania na danym terenie.Czyli mróz nie może sięgnąć poniżej oparcia ław fundamentowych z obu stron bo je podniesie .
Napisano
no tak rozumiem. Ale zastanawiam sie co ma podnosić mróz jeśli mamy grunt piaszczysty przepuszczalny. Gdyby chodziło o grunt wysadzeniowy tj jakieś gliny to w ogóle bym nie pytał ale piasek?

Dziś nie mogłem spać, obudziłem się ok 2 w nocy, wykonawca wieczorem był u mnie i opowiadał o szalunkach itp.
Całą noc sobie wyobrażałem katastrofę budowlaną, ponoć moja kopuła jest jedyna z oknami na piętrze i pomysł jest niesprawdzony :(
Napisano
Inwestorze - co ci szkodzi poświęcić 1 dzień na robotę ?
Teraz wyobraź sobie takie coś:
Spada deszcz, śnieg, robi się błoto - a wieczorkiem i w nocy robi się fajny mrozik, - odparować ci nic nie odparuje, a wsiąknąć poza strefę przemarzania też jeszcze nie wsiąknie.
Podsyp tak do 50cm od murów, daj na wierzchu te worki z poliuretanem i śpij spokojnie.
Napisano (edytowany)
Cytat

no tak rozumiem. Ale zastanawiam sie co ma podnosić mróz jeśli mamy grunt piaszczysty przepuszczalny. Gdyby chodziło o grunt wysadzeniowy tj jakieś gliny to w ogóle bym nie pytał ale piasek?

Dziś nie mogłem spać, obudziłem się ok 2 w nocy, wykonawca wieczorem był u mnie i opowiadał o szalunkach itp.
Całą noc sobie wyobrażałem katastrofę budowlaną, ponoć moja kopuła jest jedyna z oknami na piętrze i pomysł jest niesprawdzony :(



Nie będę teraz się tu rozwodził trzymaj się norm masz nietypową budowlę i ważne żeby z obu stron było obsypane do takiej samej wysokości ławy.

W takim projekcie okna nie powinny być wymurowywane tylko wylewane z żelbetu odpowiednio zbrojonego żeby przenosiły -rozkładały siły ,naprężenia w tych miejscach pustych przestrzeni okiennych na ściany kopuły,sklepienia łukowe nad oknami dadzą radę gorzej z pionowymi elementami okien .Gdyby to były okna okrągłe murowane z cegły to lepiej by sobie radziły z naprężeniami występującymi w kopule pod takim kątem. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Z ciekawszych rzeczy przyszła wycena wiązarów na garaż, koszt z transportem wyszedł 9200 netto. Zakład z Wielunia.
Ilość 9szt.

Mam taką sama wycenę z wiązar-system opiewającą na 8150 netto z transportem.
Napisano (edytowany)

Na budowie śnieg stopniał icon_smile.gif

Dziś zrobiłem kilka fotek z wysokości drugiej kopuły icon_smile.gif

146.jpg

147.jpg

148.jpg

Dziś także na własne oczy widziałem jak zatrzymał się na drodze samochód wyszedł miły pan z aparatem i zaczął robić zdjęcia. Dotąd słyszałem tylko takie relacje od pracowników. A tu mam LIVE icon_smile.gif

Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...