Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Recommended Posts

Do wypełnienia szczelin w blacie użyłem najtańszej szpachlówki z trocinami. Kosztowała coś koło 6zł. Są w różnych odcieniach drewna i chyba mają odpowiednie trociny. Po wyschnięciu twarda, a fajna w obróbce rzecz. Ale bez właściwości konstrukcyjnych.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A jak jest z przyjmowaniem kolorów bo szpachlówka którą miałem raczej średnio przyjmowała kolor i pozostawała dużo jaśniejsza niż reszta deski. Malowałem impregnatem


Bo nie wszystkie szpachlówki przyjmują kolor. To czy farbę przyjmuje trzeba sprawdzić przed zakupem.

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jani, obrazek nie wskoczył był i w ciemno mus zgadywać...
Fafkulce?

Lub sauna.


Próbowałem otworzyć ale wyskoczył mi komunikat, że wysłałem link do strony do której administrator nie pozwala linkować. Czyli tylko trzeba czekać jak Jani uchyli rąbka tajemnicy co to był za obrazek icon_biggrin.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A jak jest z przyjmowaniem kolorów bo szpachlówka którą miałem raczej średnio przyjmowała kolor i pozostawała dużo jaśniejsza niż reszta deski. Malowałem impregnatem



Albo rybki, albo akwarium! Albo szpachla udająca drewno, również kolorem, albo szpachla do zamalowania! Nie rób se jaj!
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dziwy panowie, dziwy. Ja dalej widzę co kleiłem.

Zaraz coś pokombinuję.

Może w opcji kopiuj/wklej zadziała

http://nakoksie.pl/wp-content/uploads/2014...w-7-600x436.jpg


Dziwy Jani, dziwy bo ja chcąc otworzyć ten link pokazał mi się komunikat "403-Dostęp zabroniony/Forbidden....
Dostęp do strony lub folderu, który chcesz odwiedzić, został zabroniony przez administratora lub serwer.
Kliknij cofnij aby powrócić do poprzedniej strony..."
Będziesz musiał to własnymi słowami opisać co ten link przedstawiał icon_biggrin.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie temu...
WENTYLACJA
Nawiewno-wywiewna z odzyskiem ciepła.

Tak się zastanawiam... czy takie rozwiązanie jest poprawne?
Kubatura wentylowana to 330m3.
Przyjąłem ilości powietrza usuwanego wg norm (chyba) i nawiewanego tak mniej więcej koło tego co być powinno (chyba)
i chyba w ilościach lekko maksymalnych.

Parter:


Poddasze:


Moje wątpliwości budzi... nic nie budzi moich wątpliwości. Nie wiem, najprościej rzecz ujmując, nic o rzeczonym temacie, poza tym, że wiem że maks. prędkość przepływu powinna być < 5m/s. Przyjąłem maks = 3m/s.

Centrala - najprawdopodobniej będzie to Luna.
Rury ogacę i owinę stretchem.
Nie liczyłem spadków ciśnień, ponieważ sądzę, że przy moich długościach kanałów (maks około 10m) raczej mija się to z celem.

Chyba.

edit: kolorki Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeśli można i moim zdaniem:
1. Parter - w pokoju dodał bym 2 nawiew w rogu po lewej, nawiew poprzez skrzynkę rozdzielczą po około 35m3/h
2. Poddasze - też nawiew ze skrzynki rozdzielczej po 20 - 35m3/h na "kratkę". W garderobie raczej "przytkać" kratkę do 15m3/h - różnicę "wyciągnie" klatka schodowa.

Ten (taki) układ wentylacyjny (nawiew na skrzynce rozdzielczej) ma "tendencje" do "samoregulacji".

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Taki sobie pomysł - no może trochę kontrowersyjny. :blowup:

A gdyby tak zastosować 2 centrale ? Jedna na górze druga na dole.
Byłyby 2 niezależne obiegi wentylacyjne.
Ten układ domu aż się o to prosi - parter jest typowo dzienny, a poddasze typowo sypialne.
Prosty wyłącznik czasowy, lub bardziej rozbudowany sterownik.
W sumie Luny nie są drogie ................. icon_cool.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Co do drugiego kanału nawiewnego w pokoju na parterze - jak pomyślę o kuciu i syfie, to raczej się nie zdecyduję. Zresztą, po co? Powietrze i tak wejdzie, a potem wyjdzie.

Dwie centrale.
Bajbago, w czym widzisz sens montowania dwóch central?
Ja znajduję tu analogię do pomp obiegowych w układzie ogrzewania podłogowego: jedna wystarczy, o ile ma odpowiednie parametry i układ jest wyregulowany. Tak samo z rekuperatorem jest, jak sądzę.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Drugi kanał uprościłby "przebieg" powietrza w tym obwodzie wentylacyjnym.

Co do 2 niezależnych obiegów wentylacyjnych.

Analogia do ogrzewania niezbyt trafiona.
W zasadzie ogrzewanie (zwłaszcza "akumulacyjne") jest constans.

Sprawna wentylacja, to także możliwość jej szybkiego dostosowania do potrzeb - a te nie są stałe.
Np. w nocy redukcja do 60%, party zwiększenie wentylacji, gotowanie bigosu (i późniejsze skutki uboczne icon_cool.gif ), w nocy parter może być minimalnie wentylowany, itp.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dzięki, rozumiem.
Opcja z dwiema centralami nie zmienia układu kanałów i ich długości, obie centrale stałyby obok siebie.

Sprawa kolejna to wywiew w garderobie na poddaszu.
Bajbago, jeśli zmniejszę tam wywiew do 15m3/h, to jak zbilansować nawiew względem wywiewu?

Wyszłoby na to, że:
nawiew na poddaszu: 110m3/h
wywiew: 65m3/h



Pozostaje wyciągać wszystko przez łazienkę?

Czy może dodać wywiew na środku korytarza na poddaszu? Idealnie zbierałby ciepło migrujące z okolic kominka.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak technicznie, to potrzebujesz po 20m3/h na jedną osobę w sypialni - a zbilansuje się na zasadzie "samoregulacji" - łazienka "pociągnie" więcej.
Dodając jeszcze jeden wywiew, może być kosztem łazienki, a tego raczej nie chcemy.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A gdyby tak zastosować 2 centrale ? Jedna na górze druga na dole.
Byłyby 2 niezależne obiegi wentylacyjne.
Ten układ domu aż się o to prosi - parter jest typowo dzienny, a poddasze typowo sypialne.
Prosty wyłącznik czasowy, lub bardziej rozbudowany sterownik.
W sumie Luny nie są drogie ................. icon_cool.gif


Zainstalowana w odpowiednim miejscu przepustnica z dobrej jakości siłownikiem, to mimo niskiej ceny Luny redukcja kosztów o około 70% w stosunku do tego rozwiązania.
A przy ustabilizowanym trybie życia i jednoznacznym rozdzielaniu stref na dzień - noc w zupełności wystarczy.


Cytat

Wyszłoby na to, że:
nawiew na poddaszu: 110m3/h
wywiew: 65m3/h



Pozostaje wyciągać wszystko przez łazienkę?


Albo przez kuchnię... i to jest jedna z dróg.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zainstalowana w odpowiednim miejscu przepustnica z dobrej jakości siłownikiem,.....



Raczej (minimum) 2 przepustnice. icon_cool.gif
To też dobre rozwiązanie, ale, moim zdaniem, mniej funkcjonalne, bo zwiększa wydajność w pozostałej części, a nie zawsze jest taka potrzeba. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czy może w garderobie poddasza zastosować kanał fi 50?
Przy przepływie powietrza w ilości 15m3/h prędkość przepływu przez fi50 wyniosłaby 2,1m/s,
a maksymalny strumień (dla prędkości 3m/s) to 21,6m3/h.

Dla kanału fi80 strumień 15m3/h popłynie z prędkością 0,8m/s,
a maksymalny strumień (dla prędkości 3m/s) to 54m3/h.
Toż to rura jak gazociąg jamalski!
Albo się mylę.

Po korekcie, tak by to wyglądało:

Parter:
- kanał okapu powiększony do fi 100



Poddasze:
- przyjąłem wszędzie na poddaszu strumień powietrza nawiewanego 30m3/h
- wszystkie kanały nawiewne mają fi 80
- mniejszy wywiew w garderobie: 15m3/h

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z powyższego zestawienia bilans wychodzi mi tak:

sumy przepływu: nawiew 210, wywiew 210
przepływ parter: nawiew 120, wywiew 145
przepływ poddasze: nawiew 90, wywiew: 65

W efekcie ciepłe z okolic kominka nie będzie tak chętnie migrować w górę,
ponieważ kuchnia będzie zasysać powietrze z poddasza.

Gdzie powinienem wstawić siłowniki?

Cytat

Można, ale + nastawy (dławiący) anemostat .



Możesz rozwinąć tę myśl? Jakkolwiek regulacji wymagają wszystkie kanały, sądziłem, że raczej większa średnica kanału wymaga dławienia.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Możesz rozwinąć tę myśl? Jakkolwiek regulacji wymagają wszystkie kanały, sądziłem, że raczej większa średnica kanału wymaga dławienia.



Tam (na poddaszu) jest specyficzna sytuacja. Tym anemostatem będziesz "kontrolował" wywiew w łazience.
W zasadzie wszystkie anemostaty powinny być regulowane. Same średnice rur nie gwarantują niczego.

dopisałem:

Nie zapominaj, że w każdym przypadku, powietrze na poddaszu musi pokonać dwoje drzwi.
Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A niech se wolno płynie... co mu szkodzi.
Wydatek "przytniesz" robiąc jakiś łuk na dukcie i anemostatem.


Cytat

Jani_63, czy mógłbyś mi powiedzieć, w którym obwodzie powinienem zamontować siłownik?


A to już zależy icon_biggrin.gif
Jeśli chciałbyś tylko ograniczać wentylację jednej strefy to na głównym dukcie np. poddasza.
Ale jakbyś chciał mieć możliwość "przerzucania wydajności centrali między strefa dzienną, a nocną (w nocy też można prowadzić ożywione życie "towarzyskie" icon_biggrin.gif ) to zainstaluj przepustnicę DATVTML, którą będziesz rozdzielał strugę na parter - poddasze.
Zakres otwarcia/zamknięcia (przymknięcia) czyli wydolność strugi wyregulujesz ogranicznikami na siłowniku.

PS.
Wydolność całkowitą wentylacji (o czym wspomina bajbaga) możesz przecież regulować samą centralą (regulator obrotów, przełączanie między poszczególnymi biegami).
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Regulowane ?


Cytat

I słusznie!
Co se będą bezproduktywnie leżeć w kartonie icon_mrgreen.gif



icon_biggrin.gif


Oho, zdaje się, że szykuje się kolejna zagadka.
Jeszcze ich nie kupiłem. Tzn kupiłem kiedyś dwa, żeby zobaczyć jak wyglądają i... leżą bezproduktywnie w... blaszaku.

Czyżbym mógł nie wszędzie montować regulowane?
Policzę długości rur, może coś się wyjaśni.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Układ na skrzynkach rozprężnych jest (ma tendencję) samo regulacyjny.
Po stronie nawiewnej pchasz w kanały ile centrala dała i wyleci tyle ile wyjdzie po podziale wydajności przez ilość dziur (anemostatów).
Przy takich prędkościach strug i przy takich odległościach jak Ciebie różnice będą pomijalne (dla prostych odcinków).
Esy floresy na duktach mogą ta sytuacje zmienić.
Strona wywiewna wymaga u Ciebie większego zaangażowania w kontrolę, co (ile) którą dziurą ma wylecieć.
Tu będzie się trzeba trochę pokiwać nad problemem, choć na pierwszy na rzut oka wydaje się że kuchnia może iść na free.

PS. Przepustnicę już widziałeś? Wiesz już jak to będzie/ma wyglądać?
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Tak wygląda projekt branżowy przygotowany przez f-mę Dospel wiele lat temu (2004), dołączony za free w pakiecie do mojego projektu.




Cytat

Inspirację czerpałeś z "Węzła Sośnica" na A1 icon_lol.gif


Tak mała uwaga, Jani to nie On to firma zrobiła taki projekt icon_biggrin.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie ja czerpałem, to projekt pani inżynier z uprawnieniami. Inspirujący,, nie powiem.
Wg projektu kanały parteru powinny iść w suficie podwieszanym.
Niestety, muszę sam zrobić projekt, bo w tym, jakkolwiek z pewnością profesjonalnym, nie podano przekrojów kanałów i długości rur. Za to jest tam uwzględniony wentylator kominkowy. Nie ma co narzekać, wszystko drożeje, a żyć trzeba, jak mawiał Jaskier do Wiedźmina.

Węzeł Sośnica: http://www.youtube.com/watch?v=HG90h6zMwP8
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie ja czerpałem, to projekt pani inżynier z uprawnieniami. Inspirujący,, nie powiem.



A kosztowny jak @#$#@*&^($#@ .

Oni wszyscy tak mają - ale trudno się dziwić, bo gdyby rozrysować to prosto, to za co skasować potencjalnego nabywcę?
Niestety u nas "płaci" się za wykonaną robotę którą widać (a tu widać, że musiała się napracować, rysując te esy floresy) a nie za myślenie.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Tak mała uwaga, Jani to nie On to firma zrobiła taki projekt icon_biggrin.gif


W takim razie to projektanci "węzła" czerpali inspirację... w 2004 roku jeszcze go (tego węzła) nie było icon_mrgreen.gif

PS.
W gąszczu tych kanałów całkowicie mi umknął tekst o "profesjonalnym"?? przygotowaniu projektu icon_lol.gif

PS2.
Ilość krzyżujących się duktów sugeruje konieczność obniżenia sufitu praktycznie w całym domu na co najmniej 20cm zalamka.jpg
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Przepustnicę już widziałeś? Wiesz już jak to będzie/ma wyglądać?



A, już wiem o co chodzi.



Cytat

Ilość krzyżujących się duktów sugeruje konieczność obniżenia sufitu praktycznie w całym domu na co najmniej 20cm zalamka.jpg


Szczęściem, w projekcie budowlanym zostało odnotowane (autor projektu budowlanego jest naprawdę rewelacyjny), żeby dołoży warstwę bloczków. Tak też uczyniłem. Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...