Skocz do zawartości

Jak zbudować oczko wodne?


Echo1

Recommended Posts

Mam zamiar zbudować oczko wodne na działce, głównie chodzi mi o zbiornik na deszczówkę. Chcę żeby było tanio i praktycznie wymyśliłem, że wykopie zarys oczka wodnego w kształcie trójkąta o bokach 2m x 2m x 3.5M ( taka mi pasuje) o głębokości około70cm-80cm, szerokość szpadla. Powstały zarys oczka,, transzei ‘‘ wypełnię, zaleje betonem, dam zbrojenie z siatki i prętów 10mm, takie mi zostały. Po paru dniach wykopie, wywiozę ziemie ze środka trójkąta i już mam basen-oczko wodne. Mam mały dylemat, gdyż na głębokości 70cm-80cm ( dno oczka) jest glina i nie wiem czy wylać dno betonem czy zostawić glinę tak jak jest.
P.S ( a może jest inny patent na tanie oczko?)
Link do komentarza
Cytat

Mam mały dylemat, gdyż na głębokości 70cm-80cm ( dno oczka) jest glina i nie wiem czy wylać dno betonem czy zostawić glinę tak jak jest.



Woda z czasem wsiąka w glinę, rozpuszczając ją. No i będziesz mieć stale "żółtą", mętną, mulistą wodę. Niby czasem się ustoi, ale jakikolwiek ruch wody będzie porywał osad z dna i mącił ją. Dlatego uważam glinę na dnie za kiepskie rozwiązanie.
Ale jak zrobić dobrze to nie wiem, bo mnie to nigdy nie interesowało.
Link do komentarza
Nie da się ukryć, ze pewne rzeczy można zrobić tanio i byle jak lub drożej, ale porządnie.
Oczko wodne z betonu jest budowlą i wymaga przygotowania podłoża (np. pospółka). Nie sądzę by było tańsze w budowie niż wykładane folią.
Najlepszy efekt jest przy takich materiałach jak bentonit czy glina - nie trzeba maskować brzegów oczka.

Przy naturalnym stawie z gliny na dno bezwzględnie daje się drobny żwir lub piasek, który chroni glinę przez rozdeptywaniem i mąceniem wody.
Link do komentarza
Cytat

Nie da się ukryć, ze pewne rzeczy można zrobić tanio i byle jak lub drożej, ale porządnie.
Oczko wodne z betonu jest budowlą i wymaga przygotowania podłoża (np. pospółka). Nie sądzę by było tańsze w budowie niż wykładane folią.
Najlepszy efekt jest przy takich materiałach jak bentonit czy glina - nie trzeba maskować brzegów oczka.

Przy naturalnym stawie z gliny na dno bezwzględnie daje się drobny żwir lub piasek, który chroni glinę przez rozdeptywaniem i mąceniem wody.


Tanio nie znaczy byle jak, dobrej klasy beton, zbrojenie i solidne, staranne wykończenie. Chodzi mi oto żeby oczko wodne było solidne i służyło mi długo bez potrzeby dokonywania napraw, remontu. Na pewno wygodniej jest kupić folie lub plastikowo formę, ale czy lepiej, ma ktoś jakieś dane, wiedze ile może służyć, leżeć taka forma, folia, na pewno krócej niż beton. Plastik jest bardziej podatna na przerwanie i pęknięcie. Szczególna zimo masa plastyczna jest mniej odporna na pęknięcie. Jedno jest pewne beton ma większo wytrzymałość od plastiku. W moim,, pierwotnym” pytaniu chodziło mi - czy wylać dno betonem czy zostawić glinę tak jak jest.,, Usłyszałem” parę trafnych porad!
Wychodzę z założenia, że należy korzystać z wiedzy i porad innych Ludzi( nie jestem typem człowieka, który zna się na wszystkim i zjadł wszystkie rozumy, –dlatego zadaje pytania) Za wszystkie porady dziękuje. Echo1
Link do komentarza
Cytat

Beton trwalszy.... bym polemizował. Zamarznie i pierwsza zima rozwali.
Poczytaj o folii EPDM.


Kiedyś były budowane baseny przeciwpożarowe, lód zwiększa swojo objętość i podnosi się do góry, pod warunkiem, że niecka jest zrobiona porządnie. W foli i plastikowych formach najsłabszym elementem jest miejsce styku wody z powietrzem.W tym miejscu najszybciej może nastąpić pęknięcie( różnica temperatury lato – zima, zima –lato). Weźmy tako sytuacje: ktoś skoczy do oczka /pies ( duży) zacznie w lato szaleć po oczku z foli itp. Może trochę przesadzam, ale w przydatku betonowego oczka mogę spać spokojnie, bez żadnych obaw. Mówiąc szczerze plastikowo formę lub folie można łatwo sprzedać, jest łatwa w transporcie, spróbuj sprzedać betonowe oczko wodne i dostarczyć, przywieść do klienta. Reklama robi swoje ( dobre jest to, co można sprzedać). Na betonowych oczkach trudno zarobić.
Link do komentarza
Cytat

Widać, ze jednak nie poczytałeś o EPDM icon_smile.gif
EPDM to nie folia. To syntetyczny kauczuk.

Najtrwalsze są baseny z gliny lub bentonitu. Oblicza się do na pół wieku. Niecka ze zbrojonego betonu to jednak max 30 lat przy prawidłowym zrobieniu.


,, Poczytałem trochę, i cóż sama rewelacja tylko kupować i układać, same zalety żadnej wady  ‘’
Można ją stosować nawet na Syberii – Alasce. Wszystko się zgadza, ale pod warunkiem, że budujemy zbiornik wodny o pochyłym, konwencjonalnym brzegu.
Spróbuj zrobić oczko wodne o pionowych ścianach, bokach to folio, ale dało mi to trochę do myślenia, można zastosować to folie na dno zbiornika, betonowa wylewka jest gruba. Oczko wodne może zyskać, objętość oczka się powiększy. Jednak warto rozmawiać, w czasie rozmowy przychodzą do głowy nowe pomysły ( rozwiązania).
Link do komentarza
Cytat

Może ta strona bedzie dla ciebie ciekawa -oczko wodne z siatkobetonu: http://oczkowodne.net/oczko.php
Bardzo dobre opisy wykonania, a na dodatek wykaz roślin i małe forum.


Właśnie o takie rozwiązanie mi chodziło. Siatkobeton jest jednocześnie wytrzymały i cała konstrukcja, szkielet - jak to określić jest plastyczna, można ją formować według upodobania. Jakoś zakodowało mi się w głowie, że konstrukcje betonowe są solidniejsze, plastik wydaje mi się bardziej,, delikatny ‘’ bardziej skory na uszkodzenia, sprawia wrażenie prowizorki a nie solidnej konstrukcji. Ale to tylko moje odczucie. icon_lol.gif icon_biggrin.gif icon_wink.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie temu...
Jednym z tańszych i najskuteczniejszych materiałów stosowanych do uszczelniania zbiorników są folie. Starannie ułożone wytrzymują wiele lat. Powszechnie spotyka się o folie o grubości 0,5mm, 0,8mm lub 1mm. Dobrze jest zabezpieczyć je od spodu przed przebiciem przez kamienie czy korzenie układając dodatkowo geowłókninę. Przy brzegach natomiast istotne jest przykrycie folii do głębokości ok. 40cm ozdobnymi otoczakami, które zminimalizują szkodliwe działanie słońca.
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...