Skocz do zawartości

rolety zewnętrzne


Recommended Posts

Napisano
Rolety zewnętrzne zamykane na noc mogą zmniejszyć straty ciepła przez okna nawet o 40 %. Jeżeli rolety będą co wieczór zamykane, to warto zamontować je na wszystkich oknach. Aby ułatwić zamykanie i otwieranie warto zainwestować w siłowniki (napędy).
Rolety skutecznie zapobiegają też przegrzaniu pomieszczeń w sezonie letnim.
Napisano
Cytat

Rolety zewnętrzne zamykane na noc mogą zmniejszyć straty ciepła przez okna nawet o 40 %. Jeżeli rolety będą co wieczór zamykane, to warto zamontować je na wszystkich oknach. Aby ułatwić zamykanie i otwieranie warto zainwestować w siłowniki (napędy).
Rolety skutecznie zapobiegają też przegrzaniu pomieszczeń w sezonie letnim.

Sprawdzałem w zimie swoje okna kamerą termowizyjną z opuszczonymi i podniesionymi roletami. Różnica jest znaczna.
Latem używam głównie rolet na oknach od strony zachodniej - popołudniowe słońce bardzo mocno nagrzewało pomieszczenia. Od strony południowej okna są dobrze osłonięte przed słońcem przez szeroki okap dachu i stosowanie rolet nie jest konieczne.

Napisano
Cytat

Rolety zewnętrzne zamykane na noc mogą zmniejszyć straty ciepła przez okna nawet o 40 %. Jeżeli rolety będą co wieczór zamykane, to warto zamontować je na wszystkich oknach. Aby ułatwić zamykanie i otwieranie warto zainwestować w siłowniki (napędy).
Rolety skutecznie zapobiegają też przegrzaniu pomieszczeń w sezonie letnim.


Rolety faktycznie się sprawdzają. Cieszę się że na nich nie zaoszczędziłem (choć miałem taką pokusę). icon_biggrin.gif
Przy temp. zewnętrznej -5 °C pomiędzy oknem a zamkniętą roletą było -2,5 °C.
Gdy temp. spadła do -19 °C pomiędzy oknem a roletą nadal było -7 °C.
Do tego dochodzi ochrona przed wiatrem. To dla mnie ważne, bo w moich okolicach prawie zawsze wieje z którejś strony... icon_cool.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Rolety zewnętrzne zdecydowanie poprawiają energooszczędność domu, ponieważ zmniejszają przenikalność cieplną okien, zatrzymując ciepło zimą i w nocy. Dzieje się tak dzięki specjalnej konstrukcji pancerza rolet, wypełnionego pianką poliuretanową oraz dobrze izolowanej termicznie skrzynce rolety. Pomiędzy oknem a opuszczoną roletą zostaje też zamknięte powietrze, które staje się dodatkowym izolatorem. Mając na uwadze, że poprzez okna może nam „uciekać” aż 25% ciepła, na pewno nawet najlepszej jakości okna warto dodatkowo osłonić roletami zewnętrznymi.

W starszych budynkach rolety zewnętrzne mogą poprawić przenikalność cieplną okien nawet o 37%. Warto też pamiętać, że znacznie poprawiają one komfort mieszkania – latem chronią przed światłem i przegrzaniem, zabezpieczają przed nadmiernym hałasem, są też oczywiście dodatkową przeszkodą dla włamywaczy.

mgr inż. Andrzej Wolski, Inżynier Projektu, KRISPOL sp. z o.o.

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Na logikę im dalej tym lepiej, bo grubsza będzie warstwa izolacji, jaką jest powietrze! Ale proszę się na mnie nie powoływać icon_smile.gif


Niby logiczne. Ale... nie obraź się, wolałbym radę eksperta icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Niby logiczne. Ale... nie obraź się, wolałbym radę eksperta icon_smile.gif



Ze względu na sposób montażu standardowych rolet nie masz wielkiego wyboru, bowiem albo puszka rolety zostanie zintegrowana z ramą ościeżnicy okna, a wtedy prowadnice piór rolety montowane są na pionowych elementach ramiaków ościeżnicy, zatem odległość piór "od okna" jest symboliczna ok. 1cm, albo będzie to roleta montowana "na mur", a wtedy odległość piór rolety od okna wyznaczy głębokość węgarków czyli odległość od krawędzi lica ściany, do której przytwierdzone zostaną prowadnice do lica okna ( z reguły ok. 12 -15cm). Istnieją co prawda pośrednie możliwości montażu, ale aby z nich skorzystać trzeba przewidywać to już na etapie murowania ścian i montażu nadproży okiennych.
To nie jest dokładnie odpowiedź na Twoje pytanie, ale ta wymagałaby niejakich obliczeń, które w opisanej sytuacji wydają się być raczej zbędne, bo zadecyduje (jak zwykle) estetyka. Osadzanie puszki rolety na murze często kończy się tym, że jej część wystaje spod warstwy docieplenia, chyba, że tak jak pisałem wykorzysta się "coś pośredniego" co przewidziało się z góry, a Twoje pytanie raczej wskazuje, że nie rozważałeś wcześniej tego zagadnienia od strony sposobu wykonania montażu więc skończy się raczej na rolecie "nadstawnej", w której puszka przykręcona jest do ramy okna ( Co samo w sobie nie jest takie proste jakby się wydawało ze względu na statykę konstrukcji okna, ale to już inna bajka).
  • 2 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Jak daleko od szyby powinny znaleźć się rolety zewnętrzne, aby dobrze spełniały rolę ochronną (przed ucieczką ciepła)?



Badania empiryczne (Politechnika Lubelska) wykazały, że rolety odsuniete od okna o 15 cm obniżają nieznacznie izolacyjność cieplną całej przegrody (U) o ok. 0,05 w stosunku do tego co dają rolety z przestrzenią 5 cm. Tak więc ostateczne chyba zdecydują konkretne warunki na budowie. Ważniejsze jednak jest to, że w przypadku okien o wsp. Uw=1,1 każda roleta z panelami wypełnionymi pianką daje dodatkowe oszczędności energetyczne w granicach 33%. pzdr Edytowano przez nx1000 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Czy jest problem żeby najpierw zamontować rolety zewnętrzne a za jakiś czas dopiero automatykę do nich ?



Żadnego. Na jednych z targów branżowych byłem świadkiem pokazu jak montazysta zamontował automatykę w "starej" rolecie w 27 sekund. (!) NIech u ciebie mniej wprawny robi to 10x dłużej, to i tak herbaty nie zdążysz dopić.. icon_lol.gif
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Badania empiryczne (Politechnika Lubelska) wykazały, że rolety odsuniete od okna o 15 cm obniżają nieznacznie izolacyjność cieplną całej przegrody (U) o ok. 0,05 w stosunku do tego co dają rolety z przestrzenią 5 cm. Tak więc ostateczne chyba zdecydują konkretne warunki na budowie. Ważniejsze jednak jest to, że w przypadku okien o wsp. Uw=1,1 każda roleta z panelami wypełnionymi pianką daje dodatkowe oszczędności energetyczne w granicach 33%. pzdr



Potwierdzam, a w przypadku "starszych" okien oszczędności mogą sięgac nawet 60% !
Napisano
Cytat

Czy jest problem żeby najpierw zamontować rolety zewnętrzne a za jakiś czas dopiero automatykę do nich ?


Żadnego, pod warunkiem, że podciągniesz wcześniej punkty instalacji elektrycznej do obsługi rolet.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Zgadza sie,nie zapominajmy że jest to elektronika i wszystko jest ze sobą połączone. Nie powinno byc żadnego problemu aby najpierw zamontowac rolety zewnętrzne,a dopiero potem automatykę.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Jako student automatyki miałem do czynienia z roletami tworząc projekt inteligentnej sali i mogę trochę o tym powiedzieć. Rolety zewnętrzne to bardzo dobry pomysł ponieważ mają kilka zastosowań przede wszystkim chronią przed niechcianymi intruzami którzy chcą nas obrobić po drugie chronią w czasie burzy przed możliwością uszkodzenia okna, po trzecie chronią przed wścibskimi oczami ludzi no i najważniejsze w przypadku budynku inteligentnego można zaoszczędzić na nich sporo energii. Podłączając w prosty sposób stację meteorologiczną można sterować taką roletą automatycznie np sczytując prędkość wiatru lub opuszczając o określoną wartość procentową w przypadku dużego natężenia światła. Kilka urządzeń takich jak przekaźniki, kilka czujek jakiś prosty panel z guzikami nie musi być to LCD do tego darmowy program (wersja demo) ETS i mamy fajną automatykę, którą może stworzyć sobie kążdy kto się interesuje elektroniką i automatyką
Napisano
Cytat

Jako student automatyki miałem do czynienia z roletami tworząc projekt inteligentnej sali i mogę trochę o tym powiedzieć. Rolety zewnętrzne to bardzo dobry pomysł ponieważ mają kilka zastosowań przede wszystkim chronią przed niechcianymi intruzami którzy chcą nas obrobić po drugie chronią w czasie burzy przed możliwością uszkodzenia okna, po trzecie chronią przed wścibskimi oczami ludzi no i najważniejsze w przypadku budynku inteligentnego można zaoszczędzić na nich sporo energii. Podłączając w prosty sposób stację meteorologiczną można sterować taką roletą automatycznie np sczytując prędkość wiatru lub opuszczając o określoną wartość procentową w przypadku dużego natężenia światła. Kilka urządzeń takich jak przekaźniki, kilka czujek jakiś prosty panel z guzikami nie musi być to LCD do tego darmowy program (wersja demo) ETS i mamy fajną automatykę, którą może stworzyć sobie kążdy kto się interesuje elektroniką i automatyką



Heh!Ciekawe icon_biggrin.gif
Napisano (edytowany)
O tych wszystkich walorach zapewne się przekonam od jutra, bo mam montaż.

Ja zamontuję piloty planotime, koszt ok 300zł/szt i wstępnie ustawię na automatyczne otwieranie, zamykanie. Wstępnie otwierać się będą o 6.30, i zamykać o 18. Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

O tych wszystkich walorach zapewne się przekonam od jutra, bo mam montaż.

Ja zamontuję piloty planotime, koszt ok 300zł/szt i wstępnie ustawię na automatyczne otwieranie, zamykanie. Wstępnie otwierać się będą o 6.30, i zamykać o 18.



A na łykend nie planujesz zmiany godziny icon_wink.gif
Ps.Jak juz będą działać to napisz czy troszkę hałasu robi mechanizm.
Napisano
Cytat

Heh!Ciekawe



Czy próbujesz się ze mnie nabijać?
Twierdzę jedynie że miałem do czynienia z roletami jeśli chodzi o automatykę. A czy Ty jako kobieta wypowiadając się na forum budowlanym w dodatku w temacie rolety zewnętrzne możesz coś więcej powiedzieć na ich temat?
Napisano
Cytat

Czy próbujesz się ze mnie nabijać?
Twierdzę jedynie że miałem do czynienia z roletami jeśli chodzi o automatykę. A czy Ty jako kobieta wypowiadając się na forum budowlanym w dodatku w temacie rolety zewnętrzne możesz coś więcej powiedzieć na ich temat?



Źle mnie zrozumiałeś-bardzo mnie zainteresował Twój post-bo o tak zautomatyzowanych roletach nie słyszałam!!!A popieram takie eksperymenty naukowe icon_biggrin.gif
Napisałam,ze to ciekawe- bo to naprawdę ciekawe!
"A czy Ty jako kobieta wypowiadając się na forum budowlanym w dodatku w temacie rolety zewnętrzne możesz coś więcej powiedzieć na ich temat?"
No nie patrz na kobiete jak na ufo -jeśli czyta takie forum-my tez czasem mamy tytuł mgr inż, tez czasem interesujemy się mechanizmem rolet a nie tylko ich wygladem ;)
No i powodzenia w dalszej pracy naukowej,pozdrawiam!
Napisano
Cytat

No nie patrz na kobiete jak na ufo -jeśli czyta takie forum-my tez czasem mamy tytuł mgr inż, tez czasem interesujemy się mechanizmem rolet a nie tylko ich wygladem icon_wink.gif


Czapi ściemnia.
mgr i inż głównie ocenia" ich wygląd."
Żartowałem -icon_smile.gif

Co do zasadności rolet jako izolatorów cieplnych- nie dyskutuję.
Co do zasadności użycia ich jako izolator przeciwwłamaniowy - mogę podyskutować....... niestety jako sceptyk......
Napisano
Cytat

O tych wszystkich walorach zapewne się przekonam od jutra, bo mam montaż.

Ja zamontuję piloty planotime, koszt ok 300zł/szt i wstępnie ustawię na automatyczne otwieranie, zamykanie. Wstępnie otwierać się będą o 6.30, i zamykać o 18.


tylko nie zapomnij być po właściwej stronie tych rolet

kiedy czas nadejdzie...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Wiec rolety założone icon_smile.gif Wczoraj od 11 do 20 panowie zakładali rolety sztuk 6 z ślinikami i radiówkami nice. Pilotem sa dwa planotime.

Co można powiedzieć. Programowanie rolet jest stosunkowo proste, cała górę domu czyli 4 szt zaprogramowałem w 5 min, a teraz bym to zrobił dużo szybciej. Otwierają się o 6,30 i zamykają o 16.00. Na dole 2 szt podobnie ale z drugiego pilota.

Łatwo też przejść na manual i każdą pojedyncza roletę sobie dostosować, w jednym pokoju opuściłem do połowy.
Odnośnie planotime to jak ktoś widział na zdjęciach to może się zdziwić jak zobaczy w realu. Pilot jest dużo mniejszy, mniej więcej wielkości włącznika do światła. Popstykam trochę zdjęć to dodam icon_smile.gif

Odnośnie gwarancji to na same rolety 2 lata, na silniki 5 lat. Jak dbać o rolety, sprej silikonowy i co miesiąc psiknąć po prowadnicach i uszczelkach gumowych. I pilnować aby nam śnieg nie przymarzł do rolety bo może być problem z otwarciem.

Napisano
Cytat

Wiec rolety założone icon_smile.gif Wczoraj od 11 do 20 panowie zakładali rolety sztuk 6 z ślinikami i radiówkami nice. Pilotem sa dwa planotime.

Co można powiedzieć. Programowanie rolet jest stosunkowo proste, cała górę domu czyli 4 szt zaprogramowałem w 5 min, a teraz bym to zrobił dużo szybciej. Otwierają się o 6,30 i zamykają o 16.00. Na dole 2 szt podobnie ale z drugiego pilota.

Łatwo też przejść na manual i każdą pojedyncza roletę sobie dostosować, w jednym pokoju opuściłem do połowy.
Odnośnie planotime to jak ktoś widział na zdjęciach to może się zdziwić jak zobaczy w realu. Pilot jest dużo mniejszy, mniej więcej wielkości włącznika do światła. Popstykam trochę zdjęć to dodam icon_smile.gif

Odnośnie gwarancji to na same rolety 2 lata, na silniki 5 lat. Jak dbać o rolety, sprej silikonowy i co miesiąc psiknąć po prowadnicach i uszczelkach gumowych. I pilnować aby nam śnieg nie przymarzł do rolety bo może być problem z otwarciem.


Pewnie to i wygodne jest, ale jakieś takie zautomatyzowane;)
Jak myśmy myśleli o automatach to to wtedy strasznie drogie było, dlatego podciągamy i opuszczamy ręcznie, a jeśli można wiedzieć ile Ciebie wyszedł ten luksus
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Wiec po tygodniu użytkowania napiszę kilka słów. Ogólnie wszystko działa ok, choć w ciągu dnia opuszczam czasem do połowy w niektórych pokojach. Jednak znalazłem coś takiego ze jak się zamykają do końca to nie zawsze wszystkie elementy wejdą w siebie i sa szpary. Monterzy, powiedzieli ze sprzęt się musi rozchodzić ale jakoś nic się nie zmienia. Jak to z tym jest?
Napisano
Też się zastanawiamy nad roletami - narazie przeglądamy różne oferty i czytamy fora internetowe. Szukamy salonu który oferowałby rolety Warszawa i okolice to nasza lokalizacja docelowa. Trochę przerażają mnie ceny, bo mamy dość spory dom i w każdym oknie chcielibyśmy zamontować rolety.
Napisano
Fakt, trochę to kosztuje. szczególnie z silnikami i radiówką od razu. Ale rozdzielnie kosztuje jeszcze drożej. W nice sterowniki planotime sterują max 6 silnikami tzn silniki można połączyć w sekcję i wtedy będzie więcej.
Napisano
może to działa, na pewno kosztowało, ale patrząc na te zdjęcia na niechlujne, krzywe rozmieszczenie wyłączników i różne kolory poszczególnych elementów - szlag by mnie trafił, gdybym tak miała we własnym domu za własne pieniądze
Napisano
Cytat

może to działa, na pewno kosztowało, ale patrząc na te zdjęcia na niechlujne, krzywe rozmieszczenie wyłączników i różne kolory poszczególnych elementów - szlag by mnie trafił, gdybym tak miała we własnym domu za własne pieniądze



hm do rolet jest pierwszy z lewej. Reszta to włączniki światła.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Więc może trochę napisze o działaniu pilota planotime.

Widać ze palce maczali tu Francuzi, można było to zrobić prościej. Ale ogólnie nie jest źle. Ja korzystam z opcji auto, wtedy wszystko chodzi automatycznie i manual jak sama nazwa wskazuje każda roleta sterujemy oddzielnie. Należy przy tym pamiętać numery rolet icon_smile.gif

W inne programowanie się nie wgłębiałem.

Silniki chodzą bez problemu, Choć na jednej rolecie aluminiowe listwy się nie zchodzą i po zamknięciu widać poziome szpary. Instalatorzy będa musieli sie jeszcze do mnie pofatygować i to poustawiać.

Zdjęcie z kamery termowizyjnej z i bez rolet dodam jak tylko dostanę. Sam jestem ciekaw.

Autorus

Napisano
Cytat

Zdjęcie z kamery termowizyjnej z i bez rolet dodam jak tylko dostanę. Sam jestem ciekaw.

Autorus



Czekam z niecierpliwością być może wreszcie się wyjaśnii czy te rolety coś dają czy nie ?
Napisano
Cytat

Czekam z niecierpliwością być może wreszcie się wyjaśnii czy te rolety coś dają czy nie ?



To że dają to jest pewnik. Najlepszym miernikiem jest moja zona. Ona była przeciw zakupowi, a teraz twierdzi ze jest dużo cieplej.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

To że dają to jest pewnik. Najlepszym miernikiem jest moja zona. Ona była przeciw zakupowi, a teraz twierdzi ze jest dużo cieplej.



Nie chcę być namolny ale już nie mogę się doczekać tych zdjęć icon_smile.gif
  • 1 rok temu...
Napisano
Szanowni Forumowicze,

Ocieplam dom styropianem o gr.15 cm i wspl. lambda 0,031.

Okna (o wspl. U-0,65) chce zamontowac w warstwie ocieplenia w technologii AD (CieplyMontazOkien.pl).

Chcialbym zamontowac rowniez rolety. Glownie w celu zmniejszenia :ciekania" ciepla przez okno.
I widze nastepujacy problem.

W jakiej minimalanej glebokosci mozna zamontowac skrzynie rolety ?
Jak ja zaizolowac cieplnie, by stanowila jak najmniejszy mostek termiczny ?
Zakladam poki co, ze kaseta nie ma wystawac przed linie styropianu.

Czy sa skrzynie z systemem nawijanai rolety innym niz jeden beben ?
Moze (tak troche spod palca) kaseta w ksztalcie wydluzonego a plytszego prostokata ?

Dziekujac z gory za pomoc
pozdrawiam serdecznie
Jan

Napisano
Cytat

Czy rolety zewnętrzne mają duży wpływ na energooszczędność domu?

 


Duży, to pojęcie względne. Na pewno żaluzje zewnętrzne mają wpływ na obniżenie współczynnika przenikania ciepła systemu "okno+żaluzja" i na pewno można to wyliczyć. O tym na jak się to liczy można przeczytać w artykule http://oknotest.pl/1/news/artykuly/rolety-zewnetrzne.php.

Logicznym wydaje się, że jeśli obniżamy przenikalność cieplną jednego z elementów elewacji, to przy niezmiennej przenikalności cieplnej pozostałych elementów powinno (musi) to wpływać korzystnie na przenikalność całości. O ile i jak to policzyć może też kiedyś coś napiszemy, chociaż to już mało okienny temat, więc zapału mniej :icon_biggrin::icon_biggrin::icon_biggrin:

 

Napisano
Witam
Ja chciałbym wspomnieć o plisach które mają właściwości izotermiczne. Składają się z dodatkowej warstwy materiału. Sam mam takie plisy w domu i muszę przyznać że spełniają swoją funkcje.
Pozdrawiam
Karol

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny. Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji!
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
    • Dla zapewnienia komfortu i zdrowia użytkowników temperatura powierzchni podłogi nie powinna być zbyt wysoka. Przegrzana podłoga może prowadzić do dyskomfortu, problemów z krążeniem, a także do uszkodzenia materiałów wykończeniowych.      Temperatura podłogi to nie to samo co temperatura wody zasilającej instalację. Aby uzyskać zalecaną temperaturę posadzki, woda w rurach musi mieć wyższą temperaturę. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale 30°C–45°C. Maksymalna temperatura wody zasilającej nie powinna przekraczać 55°C.   Pokoje mieszkalne, sypialnie, kuchnie i korytarze: W tych pomieszczeniach maksymalna temperatura powierzchni podłogi nie powinna przekraczać 28°C. Za optymalną wartość, zapewniającą przyjemne odczucie ciepła, uznaje się temperaturę w przedziale 22-26°C.   Łazienki i pomieszczenia sanitarne: Ze względu na specyfikę tych pomieszczeń, gdzie często przebywamy boso, dopuszczalna jest wyższa temperatura podłogi, sięgająca maksymalnie 32-34°C. Pozwala to na uzyskanie wyższego komfortu cieplnego, który w łazienkach powinien oscylować wokół 24°C.   Strefy brzegowe: W miejscach o zwiększonych stratach ciepła, takich jak obszary przy oknach i ścianach zewnętrznych, dopuszcza się lokalne podniesienie temperatury podłogi do 34°C.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...